rgs19 schreef op maandag 8 november 2021 @ 00:37:
Nou, zoals ik vermelde was er bij de buren ingebroken en ik had diezelfde avond politieagenten over de vloer omdat deze zagen dat ik camera's had. Dus we hebben samen de beelden bekeken en de inbrekers stonden er mooi op. De agenten waren blij had hadden inderdaad verder ook niks gezegd over dat de camera's niet goed ingesteld stonden.
Ik heb namelijk wel rekening gehouden met het plaatsen van de camera's om mijn buren zo min mogelijk tot last te zijn. Alleen die camera deurbel is een probleem want ondanks dat ik die zo goed mogelijk heb ingesteld, neemt hij toch een heel klein stukje van hun voordeur op (de onderste 10 - 15 centimeter van hun deur), maar niet genoeg om te zien wie daar naar binnen of buiten loopt.
Het "vrijwillig" afgeven van beelden aan de Politie zonder vordering vindt ik niet z'n goed idee.
U bent (g)een verlengstuk van de politie. Ze staan vrij om te vragen maar u dient te weigeren!
Daar u mee bent gegaan in dit verzoek, dan worden de beelden (mogelijk) onbruikbaar als bewijs omdat ze zonder machtiging van de rechter-commissaris gevorderd zijn!
Bij vordering is de bewijsketen korter en worden het bewijs veiliggesteld via een gedocumenteerde proces.
"Chain of evidence" genoemd eventuele manipulatie wordt daar door uitgesloten.
De regels bij vordering zijn er complex waar ik Tweakers niet mee lastig zal vallen.
Ik heb wel een case toegevoegd voor wie dat wil lezen.
Het is toegestaan ter beveiliging van uw eigen huis en erf camera's te hanteren, mits u dat
duidelijk aankondigt aan bezoekers/voorbijgangers. Bordje of een sticker is voldoende.
Als u bij die beveiliging een klein stukje van de weg filmt, is ook dat toegestaan.
Het constant filmen van de openbare weg waar uw voertuig staat is dus verboden zonder een toestemming of machtiging om 'bijzondere persoonsgegevens' van mensen onthullen, met name hun ras of etnische afkomst.
Hier voor dient u grondslag te hebben, een eigen rechtvaardiging waarom. Enkel “ik wil mijn voortuig niet beschadigt/gestolen hebben" zal geen stand houden.
Ook als u dit dan juridisch geregeld heeft dan in u recht staat, moet u hier wel iets mee.
Ruzie met de buren los je niet op met juridische argumenten.
Een argument
is iets wat juridische geen stand zou houden als u moet voorkomen.*
Hoe lastig de situatie is kan gezien worden in de volgende zaak.
Offficier van justitie had persoonsgegevens gevorderd (naam, adres, postcode, woonplaats en eventuele foto) van de gebruikers van kaarthouders van een OV-chipkaart die in een bepaalde tijdsperiode op bepaalde (Roterdams?) metrostations hadden in- en uitgecheckt
https://jure.nl/BK6331
Offtopic:
Het afgeven van beeldmateriaal aan "Slachtoffers" hoe goed bedoeld kan ik ook ten zeerste afraden.
Als voorbeeld deze op internet zetten met “wie kent deze dief van mijn ......” is voor de wet geen legitiem belang.
*Kiik uit naar een proces in Nederland waarbij een bezorger een eigenaar van een camera aanklaagt voor het plaatsen/delen van beelden op het world wide web.
Waarin de rechter een belangenafweging of de privacyschending te verwaarlozen is of slechts als “bijvangst” (bijkomstige schade?) gezien man worden.
[
Voor 2% gewijzigd door
onno oliver op 08-11-2021 11:56
. Reden: spatie verwijderd ]