Realistische berekening maken van energieverbruik warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:21

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Topicstarter
In het voorjaar ‘21 ben ik me gaan verdiepen in warmtepompinstallaties met als einddoel ons huis gasloos te maken.
Inmiddels heb ik veel geleerd maar het financiële aspect heeft nog wat blinde vlekken. Hoeveel installaties kosten is mij inmiddels redelijk duidelijk maar hoeveel het kost om een installatie in bedrijf te houden varieert enorm.
Het gaat mij hierbij niet om de onderhoudskosten maar puur en enkel over het kWh dat de installatie per jaar verbruikt bij een “gemiddeld” jaar qua weersomstandigheden .
Er is geen enkele installateur die hier iets over op papier wilt zetten en de mondelinge indicaties lopen uiteen van 4.000-15.000 kWh per jaar (!) en ook de uitkomsten van de berekeningen die ik zelf heb gemaakt lopen behoorlijk uiteen.

Nu gaat het ons niet zo zeer om de installatie “terug te verdienen” maar een gelijke of iets lagere kostprijs t.o.v. verbruik van gas is wel een doelstelling/verwachte uitkomst. Anders hebben we een forse investering gedaan èn betalen we per jaar meer en dat is ook weer niet de bedoeling.

Vraag 1: zijn er ergens praktijk verbruikgegevens te vinden van warmtepompinstallaties zoals die er ook voor PV installaties zijn?
Vraag 2: hebben jullie verwijzingen naar betrouwbare rekenmethodes die een realistische inschatting geven van het verbruik in kWH per jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:27
Ik denk dat de beste manier is je gasverbruik te nemen. Deze energiewaarde is met een cop van jouw gewenste oplossing om te rekenen in energieverbruik

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:00

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Warmteverlies berekening op basis van aanwezige materialen en details.
Schatting van de warmteverlies berekening op basis van het bouwjaar (gaat uit van eisen uit het bouwbesluit)
Gasgebruik omrekenen : valkuil is dat veel mensen met gas gebruik maken van nacht verlaging, dat werkt met een wp minder makkelijk en kan het een scheef beeld geven

in deze ts staat e.e.a. over hoe en wat

Panasonic Warmtepomp 101: Installatie en Optimalisatie

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 07-11-2021 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:51
Als basis neem ik altijd gas verbruik, dat ong 8 à 10 kWh warmte levert per m³.

Als ik het zo lees, is productdata en deze uitleg toch voldoende om dan een vergelijk te kunnen maken?

Als je het verbruik tegen gemiddelde buitentemperatuur wilt vergelijken (iets lagere COP bij kouder weer)
dan zou je een typische gasverbruik kunnen nemen:

zonder tapwater
met tapwater
jan
feb
mrt
apr
mei
jun
jul
aug
sep
okt
nov
dec
20%
17%
14%
7%
3%
0%
0%
0%
0%
6%
13%
19%
16%
15%
12%
8%
5%
2%
3%
2%
3%
7%
12%
16%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buzzlightyear
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:21

buzzlightyear

To infinity and beyond...

Topicstarter
@The_Vice thanks voor deze link en info. Ik denk dat ik daar wel iets mee verder kom. Helaas blijft het dan alsnog theorie, zijn er ergens praktijkgegevens te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:18
Pak gewoon je jaarlijkse gasverbruik voor verwarmen, reken dat om naar kWh en deel het dan door de gemiddelde COP die je met een warmtepomp halen zult. Met een COP van 3 zit je aan de veilige kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
@buzzlightyear Heb je (via energieleverancier?) dagelijkse meterstanden? Zo ja: met terugwerkende kracht invoeren op mindergas.nl

Zo nee: 5 euro neerleggen en mindergas toestemming geven de gegevens op te vragen, en na de winter weet je alles - met de opmerking van @twain4me over nachtverlaging nuttig om mee te wegen (Al bespaard dat niet veel meer dan een handje procent: je warmteverlies bij 17 graden om 6 uur s'ochtends is maar een beetje lager dan bij 20).

Met het gebruikte graaddagen model kun je vrij nauwkeurig schatten wat je bij -10 aan warmte nodig hebt. (Sommigen willen bij iets hogere minima ontwerpen... ik houd van warme voeten)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:07
bij de topicstart van Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10 staat een hoofdstuk COP cijfers die door Tomexergie wordt bijgehouden inclusief een .xls met praktijk cijfers.
Misschien heb je daar wat aan, maar het zegt niets over de praktijk cijfers van jouw situatie.

De laatste versie staat op https://ateliervanwolde.n...-dec2020-select-cons.xlsx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:06
@buzzlightyear
altijd lastig vraag stuk, en heeft veel variabelen.
mijn warmtepomp trekt een 1600-1700kWh per jaar.
dit is een hybride systeem, dus doe geen 100% gas vervangen.
(hybride is niet tof, maar soms kun je echt niet anders.)
ik vervang er een +/-600m3 gas mee. (van de 900-1000m3 die ik gebruik.)
maar doordat er ook een boiler bij zit, en daardoor een beetje verlies heb.
en er word met mijn warmtepomp ook geventileerd in huis en die ook in de 1600-1700kWh zit.
tja dan moet je gaan rekenen en gokken, en kom ik ongeveer uit dat ik 1200kWh nodig heb voor het gas vervangen zelf.

1m3 gas = 9,2-9,7kWh, in de perfecte situatie.
maar gasketel die 100% warmte er uit haalt, die bestaat niet je mag blij zijn als je een 80% haald.
(en de marketing term van hr ketels die 110% warmte er uit halen, dat is grote marketing BS.)
beter is rekenen:
1m3 gas = 8kWh.
en eigenlijk moet je ook nog bedenken dat gasketels stroom gebruiken om lucht aan te zuigen voor de verbranding, is niet veel maar houd voor het gemak even de 8kWh aan.

nu weten we hoeveel kWh we nodig hebben voor 1m3 gas.
en dan gooien we er nog de warmtepomp boven op.
die maakt van 1kWh elektra 4kWh aan warmte of een COP van 4.
1m3 x 8 / 4= 2kWh elektra.
1m3 gas = 0,65€.
2kWh = 0,44€
dus een kleine besparing, het zijn geen goudebergen en super winsten.
en hier kan in de praktijk nog wel wat boven op komen, en dan zit je helaas rond de zelfde prijs, maar lastig rekenen is dat wel.

voor mij zit de superwinst in mijn zonnepanelen.
tja heb al 12+ jaar zonnepanelen, en al vele terug verdiend.
dus ik voed de warmtepomp niet met 0,44€ maar met 0€.
en dan gaat het gewoon hard. ;)

maar ook mijn 2 rechterhanden, maakt het allemaal erg goedkoop.
warmtepomp voor 3k€ gekocht + 1k€ aan diverse spullen, en dan 1k€ snoepsidie.
dit maakt dat ik nu de warmtepomp al weer heb terugverdiend.

maar ik probeer gewoon geen geld te verdienen, als ik weer op 0€ investering kom.
dan zoek ik een nieuw punt om in te investeren.
dus ik heb nu een elektra boiler extra er bij gekocht.
probleem is nu dat ik maar 150m3 gas gebruik per jaar, en dan heb ik +/- 100-500kWh wat ik nog moet kopen.
helaas betaal ik voor 150m3 gas maar 150x0,65=+/-100€
maar ik moet wel elk jaar 175€ vastrecht getallen voor de gasleiding + 35€ voor de leverancier.
en hier door betaal ik nog steeds een ruime 300€ voor het beetje gas wat ik gebruik.
of eigenlijk 2€ per m3 gas wat ik gebruik in all in kosten.
10 jaar dat vastrecht + leverancier betalen, dat is al nel 2050€.
had ik maar 2k€ extra uitgegeven aan een grotere warmtepomp, dan had ik nu zonder gas kunnen doen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1