TrafalgarLaw schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:57:
Het grappige/interessante is dat wanneer men met pensioen gaat, dat juist dan de mentale aftakeling begint.
Ik denk iedereen wel een droomscenario heeft waarin ze de jackpot winnen of met een bedrijf multimiljardair
worden, dat ze stoppen met werken en gaan 24/7 ontspannen, feesten, reizen etc. Maar uiteindelijk is het een vrij leeg bestaan. Je ontwikkelt jezelf niet meer, leert geen nieuwe dingen aan, kortom: je gebruikt je hersenen niet meer. Je doet niets meer en verzint dan dingen om je dag invulling te geven.
Vervolgens komen al die oudjes langs met allerlei lichamelijke en geestelijke klachten, ze slapen niet goed meer omdat hun geest niet meer geprikkeld wordt, leiden een vrij bourgondisch bestaan met alle gevolgen van dien, voelen zich eenzaam enzovoorts. Ik kan me voorstellen dat de eerste jaren met pensioen zijn vrij leuk is. Is het echter nog wel leuk na 20 of 30 jaar? Ben je dan eigenlijk niet op de dood aan het wachten?
Mensen geven hun leven invulling deels door met werken, hun baan of carriere.
Als je met je 30-ste met pensioen gaat, ben je dan niet nog 50 jaar lang op de dood aan het wachten?
Wat een bekrompen stelling. Hoezo begint de aftakeling als je met pensioen gaat?
Er zijn echt heel veel andere manieren om je hersens te prikkelen dan werk..... en dat lege bestaan wat je benoemt: hoezo dan? Ik merk nu ik zelf niet meer werk, dat mijn gesprekken niet meer over werk gaan. Mijn vrouw werkt nog wel en inderdaad haar gesprekken gaan veel meer over werk.
Maar met niks doen kan je uitgebreid nadenken over allerlei zaken, waar je als werkende niet aan toekomt. Je hebt veel meer tijd om zaken van alle kanten te bekijken, voordat je met je mening klaar staat. Dus hoezo achteruitgang?
Schilderen, tekenen, koken, bakken, muziek maken en allerlei andere creatieve zaken. Ik ben zelf recentelijk begonnen om een quilt met mijn moeder te maken, die ik in mijn jeugd wilde maken en waar ik niet aan toegekomen was. Allebei blij, mijn moeder met het feit dat we samen iets doen en ik met het quilten (en het contact met mijn moeder).
Ik heb net weer een stapel boeken bij de bibliotheek opgehaald over allerlei onderwerpen, waar ik voorheen geen tijd voorhad. Ik kan nu rustig een hele dag zitten lezen, zonder dat ik andere verplichtingen heb.
Studie las ik ook als reactie, maar ook bijvoorbeeld de politiek van je gemeente of provincie bestuderen is een optie, de landelijke politiek komt wel in beeld (overigens ook maar een beperkt aspect), maar lokaal is veel minder aandacht voor.
Of denksporten als schaken en dammen, daar is ook heel veel over geschreven en van te leren.
Ik zie hier aan de overkant mensen vissen en die doen dat rustig een hele dag, maak er wel eens een pratje mee en die zijn intens gelukkig met de rust die dat geeft.
En als je gelovig bent, kun je ook veel bijdragen aan jouw kerk/moskee e.d.
En dan is er nog wel meer te bedenken. Je hoeft niet perse werk (in welke vorm dan ook) te doen, om zinvol bezig te zijn. Mi gaat het om vrijdom, ik ben daar zelf zoekend in. Ja, je wilt contact met anderen, maar nee je wilt geen verplichtingen die anderen je op leggen. Daarom lees ik met verbazing dat er zoveel mensen willen blijven werken. Ik ben nu pas 6 maanden echt gestopt met werken, het enige wat ik echt mis is het sociale contact wat ik er had en dat komt vooral doordat ik een goede band had. Dat gat heb ik nog niet opgevuld, omdat ik nu nog vooral met mezelf bezig ben. Ik verwacht dat in de loop van de tijd wel weer nieuwe mensen ontmoet en dan lost dat zich vanzelf op.