Dit is ook weer zo'n voorbeeld waarom banken jaren geleden al gewoon de MC/VISA debit naar alle klanten hadden moeten opsturen zonder dat de Maestro verviel. Ik vind de manier waarop nu is gekozen onvoorstelbaar!CB32 schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 04:45:
Ik woon in het buitenland en zou heel graag mijn ING maestro vervangen voor debit maar het duurt voor mij zo'n drie weken om de post te ontvangen. Ik stel mij dus niet beschikbaar om vervanging af en toe te proberen.
Toch nog even telefonisch contact gehad met ING hierover. Ze zette me 10 minuten in de wacht voor overleg met een andere afdeling. Daarna zei ze dat ze konden zien dat UberEATS degene is die er zelf voor kiest om niet de reservering te accepteren maar in plaats daarvan een hele nieuwe belasting doet. De oude reserveringen blijven maximaal 9 dagen staan. Zij kunnen daar niets aan doen.kwon schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:16:
Herkent iemand dit?
Ik heb m'n Debit Mastercard van ING toegevoegd aan de wallet van UberEATS. Heb nu twee keer iets besteld en telkens gebeurt het volgende:Ligt dit aan ING? Bij mijn Visa Debit van de Rabobank gebeurde dit namelijk nooit.
- Na het plaatsen van de bestelling wordt het bestelbedrag op de betaalrekening gereserveerd
- Na de levering voeg ik een fooi toe waar ook meteen apart een bedrag voor wordt gereserveerd
- De volgende dag wordt het bestelbedrag, vermeerderd met de fooi, in 1 totaalbedrag als definitieve boeking afgeschreven
- De twee eerder gereserveerde bedragen blijven echter gewoon staan en blijven ten laste komen van de bestedingsruimte op de betaalrekening
Edit: Ik heb kennelijk niet goed gekeken in de afschriften van de Rabobank. De reserveringen blijven daar ook staan na de definitieve boeking. Ik krijg echter wel een foutmelding als ik de reservering wil bekijken dus ik weet niet zeker of het ook daadwerkelijk nog ten laste komt van de bestedingsruimte. Ik denk het eigenlijk wel.
Uiteindelijk komt het wel goed aangezien alle reserveringen automatisch na 21 dagen vervallen. Maar irritant is het wel.
Nja... geen debit cards i.c.m. UberEATS meer voor mij.
Het is bij mij altijd even de vraag in hoeverre ik het geloof maar ze kwam goed uit haar woorden en het was een samenhangend verhaal. En bij de Rabobank gebeurt het dus ook. Dus ik denk dat in dit geval UberEATS debet is aan een onhandige inregeling op dit gebied.
Je zou die nieuwe belasting kunnen weigeren door een chargeback. Het komt op mij over alsof zij geen fooien als fooi behandelen.kwon schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:27:
[...]
Toch nog even telefonisch contact gehad met ING hierover. Ze zette me 10 minuten in de wacht voor overleg met een andere afdeling. Daarna zei ze dat ze konden zien dat UberEATS degene is die er zelf voor kiest om niet de reservering te accepteren maar in plaats daarvan een hele nieuwe belasting doet. De oude reserveringen blijven maximaal 9 dagen staan. Zij kunnen daar niets aan doen.
Het is bij mij altijd even de vraag in hoeverre ik het geloof maar ze kwam goed uit haar woorden en het was een samenhangend verhaal. En bij de Rabobank gebeurt het dus ook. Dus ik denk dat in dit geval UberEATS debet is aan een onhandige inregeling op dit gebied.
Rare procedure van ubereats. Ze hadden gewoon de reservering moeten laten vervallen zodra ze de echte afboeking doen.kwon schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:27:
[...]
Toch nog even telefonisch contact gehad met ING hierover. Ze zette me 10 minuten in de wacht voor overleg met een andere afdeling. Daarna zei ze dat ze konden zien dat UberEATS degene is die er zelf voor kiest om niet de reservering te accepteren maar in plaats daarvan een hele nieuwe belasting doet. De oude reserveringen blijven maximaal 9 dagen staan. Zij kunnen daar niets aan doen.
Maar gezien het slechts een reservering is die ook bij een debit card niet van je echte saldo af hoort te gaan heeft dit toch geen enkel nadelig effect, behalve wat extra entries in je afschrijvingen lijst die vanzelf weer verdwijnen?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dat lijkt me wel. Alleen als je erg weinig geld hebt, kan het wel irritant worden. Ik kan me mijn studententijd nog wel herinneren...Maar gezien het slechts een reservering is die ook bij een debit card niet van je echte saldo af hoort te gaan heeft dit toch geen enkel nadelig effect, behalve wat extra entries in je afschrijvingen lijst die vanzelf weer verdwijnen?
In studententijd kreeg ik die 1000 euro potentiële reserveringsruimte op de CC ook nooit vol iig.Henry86 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 11:56:
[...]
Dat lijkt me wel. Alleen als je erg weinig geld hebt, kan het wel irritant worden. Ik kan me mijn studententijd nog wel herinneren...
(Geen idee of je nu met zelfde structuur voor debit ook zo’n limiet hebt?)
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 29-10-2025 12:14 ]
PSN
Op een creditcard zal het weinig uitmaken.YakuzA schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:12:
[...]
In studententijd kreeg ik die 1000 euro potentiële reserveringsruimte op de CC ook nooit vol iig.
Op een debitcard is het wel een ander verhaal. Maar goed, het gaat hier om kleine bedragen (übereats)
Wat is er anders aan dan? Een reservering is een reservering en gaat niet van je ‘echte’ saldo af toch?Henry86 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:17:
[...]
Op een creditcard zal het weinig uitmaken.
Op een debitcard is het wel een ander verhaal. Maar goed, het gaat hier om kleine bedragen (übereats)
Of laten banken dat anders zien voor een debit reservering?
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 29-10-2025 12:24 ]
PSN
Gereserveerd betekent dat je het niet kan uitgeven. Anders zou de reservering geen betekenis hebben. Wel kan je er (indien van toepassing) nog rente over ontvangen.
ok, dan nam ik foutief aan dat dit exact hetzelfde werkte als voor een CC.Henry86 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:39:
Gereserveerd betekent dat je het niet kan uitgeven. Anders zou de reservering geen betekenis hebben. Wel kan je er (indien van toepassing) nog rente over ontvangen.
Andere nuances, en een hangende reservering voor debit is dan inderdaad irritanter dan een hangende reservering voor een credit card
[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 29-10-2025 12:43 ]
PSN
Volgens mij juist wel. Als je 100 euro hebt en er wordt 50 euro gereserveerd, dan heb je nog 50 euro te besteden. Tenminste zo werkt dat volgens mij, aangezien het zo ook werkt met bv een autoreservering met een debitkaart.YakuzA schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 12:24:
[...]
Wat is er anders aan dan? Een reservering is een reservering en gaat niet van je ‘echte’ saldo af toch?
Of laten banken dat anders zien voor een debit reservering?
Het gaat van je bestedingsruimte af. Je bestedingsruimte is je saldo minus openstaande reserveringen plus eventuele limiet roodstand. Pas bij de daadwerkelijke afschrijving daalt het saldo.
Er staat hierboven dat Ubereats de reservering is vergeten weg te halen bij de bank.
Maar het werkt toch zo: De bank ziet een Mastercard debit reservering binnenkomen en maakt de reservering aan. Later komt dan via Mastercard bevestiging dat geboekt kan worden en dan boekt de bank je debit en verwijderd zelf meteen de reservering. Dat hoeft de winkel toch niet te doen? Die moet dat alleen doen als de hele boeking niet doorgaat (en dan nog zal het vanzelf na x dagen verdwijnen)
Maar het werkt toch zo: De bank ziet een Mastercard debit reservering binnenkomen en maakt de reservering aan. Later komt dan via Mastercard bevestiging dat geboekt kan worden en dan boekt de bank je debit en verwijderd zelf meteen de reservering. Dat hoeft de winkel toch niet te doen? Die moet dat alleen doen als de hele boeking niet doorgaat (en dan nog zal het vanzelf na x dagen verdwijnen)
Als Ubereats netjes een boeking bij die reservering stuurt, zou ik dat wel verwachten. Als Ubereats een losse transactie instuurt, dan zal die reservering blijven bestaan. Immers, dat tweede bericht is niet te koppelen aan de reservering.SAICRJMPM schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 17:29:
Er staat hierboven dat Ubereats de reservering is vergeten weg te halen bij de bank.
Of, als de bank niet op de juiste velden matcht en daardoor dus niet ziet waar de boeking bijhoort.
[ Voor 5% gewijzigd door celshof op 30-10-2025 00:33 ]
Ok, maar dan houdt Ubereats zich niet aan de regels van Mastercard (het lijkt me uitgesloten dat de bank dit niet doet). Dus Ubereats stuurt een reservering en dan daarna de boeking als een losse transactie die Mastercard en de bank niet kunnen matchen met de reservering? Dan houdt Ubereats zich niet aan de regels van Mastercard want ik weet zeker dat je zo niet met een reservering mag omgaan en dit moet dan toch elke dag duizenden klachten gaan opleveren zou je zeggen en hun triggeren hun software aan te passen.celshof schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 00:30:
[...]
Als Ubereats netjes een boeking bij die reservering stuurt, zou ik dat wel verwachten. Als Ubereats een losse transactie instuurt, dan zal die reservering blijven bestaan. Immers, dat tweede bericht is niet te koppelen aan de reservering.
Of, als de bank niet op de juiste velden matcht en daardoor dus niet ziet waar de boeking bijhoort.
Als je zoekt op nieuwsberichten met dubbele boekingen/betalingen, dan zie je dat het nog best regelmatig gebeurt dat een bank (tijdelijk) zijn zaakjes niet op orde heeft.SAICRJMPM schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 05:25:
[...]
Ok, maar dan houdt Ubereats zich niet aan de regels van Mastercard (het lijkt me uitgesloten dat de bank dit niet doet).
Kan ook een softwarerelease zijn geweest die een foutje bevat.Dus Ubereats stuurt een reservering en dan daarna de boeking als een losse transactie die Mastercard en de bank niet kunnen matchen met de reservering? Dan houdt Ubereats zich niet aan de regels van Mastercard want ik weet zeker dat je zo niet met een reservering mag omgaan en dit moet dan toch elke dag duizenden klachten gaan opleveren zou je zeggen en hun triggeren hun software aan te passen.
Of, de combinatie tussen hoe de implementatie van Ubereats is met jouw specifieke bank. Ze kunnen zich ook beide niet helemaal aan de regels houden.
En vergis je niet, er zijn zoveel regels, dat het zomaar een keertje mis kan gaan. Zo heb ik wel eens met Visa gemaild over een issue met bepaalde velden in een antwoordbericht. Dat was inderdaad niet op orde volgens Visa, de verzender was echter niet een bank, maar de simulator van Visa zelf. Daar gaat het zelfs nog wel eens mis.
Heb vrijdag contact gehad met ING en als afsluiter gevraagd naar die transitie naar Debit en wat ik hoorde is dat ze er weinig van wisten behalve dat het waarschijnlijk medio 2026 wordt.
Ze zijn al voorzichtig begonnen hoor.gpon schreef op zondag 9 november 2025 @ 16:30:
Heb vrijdag contact gehad met ING en als afsluiter gevraagd naar die transitie naar Debit en wat ik hoorde is dat ze er weinig van wisten behalve dat het waarschijnlijk medio 2026 wordt.
Blijft mij verbazen dat ING zo achterloopt. Want ze hebben de afgelopen jaren veel winst gemaakt, dus waarom is er geen budget voor ontwikkeling en innovatie?
Is een keuze van ING denk ik. Ze waren overigens als laatste bank in Nederland op 9 oktober jl over op Instant Payment terwijl andere banken dat al lang hadden. Dus innovatief zijn ze zeker niet.gpon schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:00:
[...]
Blijft mij verbazen dat ING zo achterloopt. Want ze hebben de afgelopen jaren veel winst gemaakt, dus waarom is er geen budget voor ontwikkeling en innovatie?
Momenteel krijg je alleen een debit kaart bij ING als je een nieuwe klant bent of een 2e rekening erbij opent. Dan krijg je gelijk een MC of Visa kaart.
Het kán dus wel !
[ Voor 16% gewijzigd door Datisraar op 10-11-2025 13:26 ]
Er staan helaas nog steeds 2 reserveringen van UberEats open; eentje van 26 dagen en eentje van 25 dagen oud. Van die maximaal 9 dagen klopt dus helemaal niets. Het gekke is wel dat voor de 2 reserveringen van de fooi geldt dat die allang niet meer zichtbaar zijn.kwon schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:27:
[...]
Zojuist weer telefonisch contact gehad met ING; hun eerste reactie was dat ik contact moest opnemen met UberEats
Na een beetje aandringen wordt er nu een klacht ingediend bij een afdeling die kijkt waarom die reserveringen zolang blijven staan. Daar wordt nog contact met me over opgenomen.
Bij de Rabobank heb ik NOOIT gehad dat een reservering zolang bleef staan.
Met Uber eats? of met alle random andere betalingen?kwon schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:31:
[...]
Bij de Rabobank heb ik NOOIT gehad dat een reservering zolang bleef staan.
PSN
UberEats. Toevallig hield ik kort geleden die reserveringen in de gaten en die vervielen automatisch. Ik weet niet meer na hoeveel dagen, maar sowieso niet langer dan 3 weken.YakuzA schreef op woensdag 19 november 2025 @ 13:32:
[...]
Met Uber eats? of met alle random andere betalingen?
Vanmiddag contact met ING gehad over een foutmelding die ik toevallig vandaag ontving. Aan het einde van de chat vroeg ik naar de uitroldatum van de debit Mastercard- en Visa-kaarten. De medewerkster vertelde dat fase 2 morgen (donderdag 20 november 2025) start voor een geselecteerde groep klanten. Zij ontvangen vanaf morgen een bericht in hun ING-account (app of website) waarin staat dat ze voor fase 2 zijn geselecteerd. Zij kunnen dan direct hun huidige Maestro- of V Pay-betaalpas vervangen door een nieuwe debit Mastercard- of Visa-betaalpas.
Fase 1 was al eerder gestart voor nieuwe ING-klanten en voor bestaande klanten die een nieuwe rekening openden en is in dit topic uitgebreid besproken.
Klanten die in de periode van fase 2 niet worden geselecteerd, kunnen pas in fase 3 een nieuwe debitkaart aanvragen. Wanneer fase 3 begint, is nog onbekend. Hieronder een screenshot van het gesprek.
Fase 1 was al eerder gestart voor nieuwe ING-klanten en voor bestaande klanten die een nieuwe rekening openden en is in dit topic uitgebreid besproken.
Klanten die in de periode van fase 2 niet worden geselecteerd, kunnen pas in fase 3 een nieuwe debitkaart aanvragen. Wanneer fase 3 begint, is nog onbekend. Hieronder een screenshot van het gesprek.
Uitmuntende vraagsaid2 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:10:
Vanmiddag contact met ING gehad over een foutmelding die ik toevallig vandaag ontving. Aan het einde van de chat vroeg ik naar de uitroldatum van de debit Mastercard- en Visa-kaarten. De medewerkster vertelde dat fase 2 morgen (donderdag 20 november 2025) start voor een geselecteerde groep klanten. Zij ontvangen vanaf morgen een bericht in hun ING-account (app of website) waarin staat dat ze voor fase 2 zijn geselecteerd. Zij kunnen dan direct hun huidige Maestro- of V Pay-betaalpas vervangen door een nieuwe debit Mastercard- of Visa-betaalpas.
Fase 1 was al eerder gestart voor nieuwe ING-klanten en is in dit topic uitgebreid besproken.
[Afbeelding]
Daar ik in het buitenland zit en mijn rekening ook op buitenlands adres heb ik een beetje hoop dat ik geselecteerd wordt.
Dank voor deze update. Bij fase 1 ter aanvulling geldt dit ook voor bestaande ING klanten die een extra rekening ernaast openen.said2 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 18:10:
Fase 1 was al eerder gestart voor nieuwe ING-klanten en is in dit topic uitgebreid besproken.
[Afbeelding]
Dan is dit veelgestelde vragen voor fase 3 waar mensen eindelijk wachten op dit antwoord ... zet maar agenda in midden december.
Beetje leuk voor kerstmis cadeau
Beetje leuk voor kerstmis cadeau
[ Voor 4% gewijzigd door Ultrafast op 20-11-2025 14:00 ]
Ik heb net met de ING klantenservice gebeld, omdat ik nog een betaalrekening heb zonder betaalpas en dat een geval er tussenin is (geen nieuwe rekening, maar ook geen vervanging). De dame die ik sprak vertelde mij dat in dat geval ook een MasterCard of Visa betaalpas wordt verstuurd. Ze meldde ook spontaan al dat mensen binnenkort zelf een vervangende MasterCard of Visa betaalpas kunnen aanvragen. Dat sluit aan bij de vorige post dat dit vanaf midden december mogelijk is.
Ook heb ik gevraagd of de CVC- dan wel CVV-code ook in Mijn ING staat of alleen in de app, omdat de webpagina over online betalen en de tekst op de betaalpas alleen verwijzen naar de app. Zij vertelde mij dat de CVC- en CVV-code ook in Mijn ING staat onder Passen, omdat er nog best veel mensen niet de app gebruiken, maar Mijn ING.
Edit: ik heb zojuist via Mijn ING de nieuwe betaalpas aangevraagd en zie gelijk al een nieuwe VISA betaalpas in mijn passenoverzicht staan. Daar staat echter (nog?) geen CVV-code bij. Wellicht dat deze later nog wordt toegevoegd als de pas is gemaakt. Zodra ik de pas ontvangen heb zal ik kijken of deze code alsnog aan Mijn ING is toegevoegd. Zo niet, dan neem ik weer contact op met ING.
Ook heb ik gevraagd of de CVC- dan wel CVV-code ook in Mijn ING staat of alleen in de app, omdat de webpagina over online betalen en de tekst op de betaalpas alleen verwijzen naar de app. Zij vertelde mij dat de CVC- en CVV-code ook in Mijn ING staat onder Passen, omdat er nog best veel mensen niet de app gebruiken, maar Mijn ING.
Edit: ik heb zojuist via Mijn ING de nieuwe betaalpas aangevraagd en zie gelijk al een nieuwe VISA betaalpas in mijn passenoverzicht staan. Daar staat echter (nog?) geen CVV-code bij. Wellicht dat deze later nog wordt toegevoegd als de pas is gemaakt. Zodra ik de pas ontvangen heb zal ik kijken of deze code alsnog aan Mijn ING is toegevoegd. Zo niet, dan neem ik weer contact op met ING.
pimjoosten schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 12:10:
Dit is wel interessant, kennelijk staat bij ING de CVC- of CVV-code niet op de pas, maar alleen in de app. Dit haakt aan bij een discussie die al een tijd terug in dit topic is gevoerd over de veiligheid van de nieuwe passen, omdat veel banken deze code wel op de pas vermelden.
"Gebruik dan het 16-cijferige kaartnummer en de vervaldatum die op je pas staan. En je CVC- of CVV code die je veilig in je App vindt." op deze pagina over online betalen.
Dit is ook te zien op dit plaatje op deze pagina (helaas alleen met een lage resolutie). Op de achterkant van de pas staat: "CVC: Kijk in de app".
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door pimjoosten op 20-11-2025 15:07 ]
Heb zelf ook net gebeld met ING en let op: in december kun je weliswaar een vervangende pas bestellen als je niet wilt wachten en krijg je een Visa of MC debit kaart, maar is niet gratis.
Je moet dan vervangende paskosten betalen.
Gratis is pas als ING zelf in januari a.s. begint met de nieuwe passen uit te sturen.
Je moet dan vervangende paskosten betalen.
Gratis is pas als ING zelf in januari a.s. begint met de nieuwe passen uit te sturen.
Dus ING wacht eerst extreem lang met de introductie, en gaat vervolgens actief alle passen vervangen?Datisraar schreef op donderdag 20 november 2025 @ 15:21:
Geen dank! Dat klopt inderdaad. Ik heb mijn reactie aangepast. Thnx.Datisraar schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:37:
[...]
Dank voor deze update. Bij fase 1 ter aanvulling geldt dit ook voor bestaande ING klanten die een extra rekening ernaast openen.
Ze kunnen in januari gewoon beginnen met het vervangen van de passen die tegen het einde van de geldigheid aanzitten. Dus dat kan ook nog jaren duren.RobertMe schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:12:
[...]
Dus ING wacht eerst extreem lang met de introductie, en gaat vervolgens actief alle passen vervangen?Het mag wat kosten zeg maar, blijkbaar.
Wellicht willen ze de periode dat er twee systemen tegelijk overeind gehouden moeten worden (4 eigenlijk: Maestro, V PAY, Mastercard debit en Visa debit) zo kort mogelijk houden.RobertMe schreef op donderdag 20 november 2025 @ 16:12:
[...]
Dus ING wacht eerst extreem lang met de introductie, en gaat vervolgens actief alle passen vervangen?Het mag wat kosten zeg maar, blijkbaar. Want van bv een Rabo heb ik niet meegekregen dat die passen die nog niet verlopen zijn gaan vervangen. Waarbij zij uiteraard wel al bijna 2 jaar geleden (!) zijn begonnen met de uitgifte van deze passen en met een geldigheid van 4? jaar dus al ~50% vervangen is intussen. En dat zonder dat de bank ("kosteloos") nieuwe passen gaat opsturen.
Volgens mij worden de V-Pay en Maestro netwerken (lopen die transacties niet simpelweg over de VISA en MasterCard netwerken?) vooralsnog gewoon overeind gehouden. Duitse banken zoals Consorsbank (VISA en V-Pay) en Norisbank (MasterCard en Maestro) geven nog steeds combinatie V-Pay/girocard en Maestro/girocard passen uit.djiwie schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:52:
[...]
Wellicht willen ze de periode dat er twee systemen tegelijk overeind gehouden moeten worden (4 eigenlijk: Maestro, V PAY, Mastercard debit en Visa debit) zo kort mogelijk houden.
Internationaal is de Maestro pas vooralsnog heel handig. Op de Antillen bijvoorbeeld kan ik met Maestro afrekenen in de lokale munteenheid, waar MasterCard of VISA debit passen standaard als credit card behandeld worden.
Verkopers rekenen daar eerst van lokale munteenheid naar USD, met een willekeurige meestal ongunstige wisselkoers (met opslag?) en daarna betaal ik in USD die mijn bank afrekent in EUR (met wisselkoersopslag). Ik zou dus graag nog een tijd over een Maestro pas willen kunnen beschikken.
Klopt, voorlopig nog wel, maar wordt uitgefaseerd tot uiterlijk 2027 in NL, volgens de bekende informatie.ditto4076 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:35:
[...]
Volgens mij worden de V-Pay en Maestro netwerken (lopen die transacties niet simpelweg over de VISA en MasterCard netwerken?) vooralsnog gewoon overeind gehouden.
Dat is andersom dus ook en zelf meegemaakt. Een klant uit Curaçao kon met zijn Maestro gewoon hier pinnen en kost de ontvanger alleen dus de normale pintransactie kosten.Internationaal is de Maestro pas vooralsnog heel handig. Op de Antillen bijvoorbeeld kan ik met Maestro afrekenen in de lokale munteenheid, waar MasterCard of VISA debit passen standaard als credit card behandeld worden.
Nieuwe Mastercard Debit, wordt herkend als creditcard (want buiten EER) en gaat dus tegen creditcard kosten. Zonder creditcard acceptatie kon klant niet meer pinnen.
Alleen las dat dit sinds 2025 al verplicht is dat ook consumenten (business kaarten is geloof ik weer een uitzondering) kaarten buiten EER tegen extra kosten te accepteren. Dit heb ik niet meer meegemaakt, want wij zijn teruggevallen op handmatig overmaken omdat dit goedkoper is..
En zonder CC acceptatie doet een zakelijke Mastercard Debit pas het waarschijnlijk alsnog niet, aangezien alle "business" kaarten als CC worden aangeslagen.
Nieuwsartikel NRC vandaag:
https://www.nrc.nl/nieuws...t-moet-goed-gaan-a4913183
“In de komende twaalf maanden krijgen alle ING-klanten een nieuwe pas, ook al is hun huidige pas nog niet verlopen.”
“In de komende twaalf maanden krijgen alle ING-klanten een nieuwe pas, ook al is hun huidige pas nog niet verlopen.”
En voor de enthousiastelingen, als je pas wel of niet kapot is en als je nu een nieuwe wil bestellen krijg je op dit moment nog steeds maestro of Vpay.nielsiejjj92 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:14:
Nieuwsartikel NRC vandaag:
[ Voor 9% gewijzigd door Datisraar op 25-11-2025 16:06 ]
Fase 3 is begonnen! ING-klanten kunnen nu hun huidige pas gratis vervangen door een nieuwe debit Mastercard of Visa-pas. Ik las dit zojuist en heb meteen mijn huidig V-Pay pas vervangen.
/f/image/ssXzouGJ5M6GTd9JcSiCUFhf.png?f=fotoalbum_large)
Ik kreeg de debit Mastercard direct in de app te zien, met de vraag of ik hem aan Apple Pay wilde toevoegen wat ik meteen heb gedaan. Ik had gehoopt op een debit Visa, omdat ik nu een V-Pay pas heb en al een ABN AMRO debit Mastercard. Maar ik kreeg opnieuw een ING debit Mastercard. Jammer dat ik dit niet kan wijzigen.
/f/image/ssXzouGJ5M6GTd9JcSiCUFhf.png?f=fotoalbum_large)
Ik kreeg de debit Mastercard direct in de app te zien, met de vraag of ik hem aan Apple Pay wilde toevoegen wat ik meteen heb gedaan. Ik had gehoopt op een debit Visa, omdat ik nu een V-Pay pas heb en al een ABN AMRO debit Mastercard. Maar ik kreeg opnieuw een ING debit Mastercard. Jammer dat ik dit niet kan wijzigen.
[ Voor 6% gewijzigd door said2 op 02-12-2025 16:10 ]
Je kan nu al je pinpas vervangen, maar dat kost je wel geld..said2 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:51:
Fase 3 is begonnen! ING-klanten kunnen nu hun huidige pas gratis vervangen door een nieuwe debit Mastercard of Visa-pas. Ik las dit zojuist en heb meteen een nieuwe pas aangevraagd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kreeg een ING debit Mastercard en dit kan ik niet wijzigen naar debit Visa. Dat bedoelde ik. Ik wilde dit alleen voor noodgevallen, dat ik beide Mastercard en Visa heb maar dit hoeft niet perse aangezien het Mastercard netwerk bijna altijd wel werkt.Youtl schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:05:
[...]
Je kan nu al je pinpas vervangen, maar dat kost je wel geld..
[ Voor 12% gewijzigd door said2 op 02-12-2025 16:37 ]
in het verleden kon je inderdaad ivm de belabberde acceptatie van VPay in het buitenland specifiek wisselen naar een Maestro, blijkbaar bieden ze dat niet aan voor de debit kaarten dan.said2 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 16:09:
[...]
Ik kreeg een ING debit Mastercard en dit kan ik niet wijzigen naar debit Visa. Dat bedoelde ik. Ik wilde dit alleen voor noodgevallen, dat ik beide Mastercard en Visa heb maar dit hoeft niet perse aangezien het Mastercard netwerk bijna altijd wel werkt.
[Afbeelding]
PSN
Thanks!said2 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:51:
Fase 3 is begonnen! ING-klanten kunnen nu hun huidige pas gratis vervangen door een nieuwe debit Mastercard of Visa-pas. Ik las dit zojuist en heb meteen mijn huidig V-Pay pas vervangen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb er ook gelijk 1 aangevraagd. Was €4,50 en in de app zag ik staan dat het een VISA Debit wordt.
Ik heb deze link Betaalpas vervangen in webpagina geklikt, die stuurde me naar de app en het was gratis. Goed dat je een debit Visa gekregen hebt.nielsiejjj92 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:06:
[...]
Thanks!
Ik heb er ook gelijk 1 aangevraagd. Was €4,50 en in de app zag ik staan dat het een VISA Debit wordt.
Ik heb hem ook gratis kunnen vervangen via de link op ee pagina over de vernieuwde pinpas. Een Mastercard..said2 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:18:
[...]
Ik heb deze link Betaalpas vervangen in webpagina geklikt, die stuurde me naar de app en het was gratis. Goed dat je een debit Visa gekregen hebt.
Waarom gebruikt een bank visa en madtercard en niet gewoon 1 van de 2 als het toch hetzelfde is zoals ze zeggen?
[ Voor 11% gewijzigd door daveytje op 02-12-2025 19:28 ]
Dank, ik heb ook zo een gratis vervangende pas kunnen aanvragen. Een Mastercard hier.said2 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:18:
[...]
Ik heb deze link Betaalpas vervangen in webpagina geklikt, die stuurde me naar de app en het was gratis. Goed dat je een debit Visa gekregen hebt.
Vele redenen te bedenken.daveytje schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 19:09:
[...]
Ik heb hem ook gratis kunnen vervangen via de link op ee pagina over de vernieuwde pinpas. Een Mastercard..
Waarom gebruikt een bank visa en madtercard en niet gewoon 1 van de 2 als het toch hetzelfde is zoals ze zeggen?
Onderhandelen over tarieven en voorkomen van een monopoly waardoor banken uitgeknepen kunnen worden zijn de eerste 2 die binnen een seconde op te lepelen zijn.
PSN
Ah dat wist ik niet dat het ook gratis kan.said2 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:18:
[...]
Toch even met ING op de chat, uitleg gegeven en ING geeft aan het toch niet in rekening te brengen bij mij
Dat klopt het is nu aan te vragen en kreeg gelijk visa debit ING erbij zonder kosten. +1 @said2
Daarmee is nu laatste bank ING na aantal jaren toegevoegd…. in deze forum 🙈
Daarmee is nu laatste bank ING na aantal jaren toegevoegd…. in deze forum 🙈
Nice! Werkt ook voor zakelijk, als je deze link gebruikt:said2 schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 18:18:
[...]
https://mijnzakelijk.ing....rd/replace?ai=brandSwitch
Scheelt toch weer 4,50 per pas.
Voor het buitenland loont het beter om Wise of Revolut te gebruiken.CB32 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 20:00:
Daar ik in het buitenland zit en mijn rekening ook op buitenlands adres heb ik een beetje hoop dat ik geselecteerd wordt.
Of N26, die voldoet hier ook al bijna 10 jaar.gpon schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:27:
[...]
Voor het buitenland loont het beter om Wise of Revolut te gebruiken.
Zullen vast meerdere geschikte debit kaarten zijn zonder wisselkoersopslag.
iig niet de debit pas van je huisbank. Leuk dat je daarmee in andere valuta kan betalen, maar ik ga het waarschijnlijk niet gebruiken, omdat het duurder is.
Check; om de pas gratis aan te vragen kan dat gewoon in de bank app op pas vervangen drukken, of moet je een link gebruiken?
[ Voor 32% gewijzigd door Datisraar op 03-12-2025 14:24 ]
Werkt bij mij gewoon vanuit de app.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Okay, wel fijn als het gratis kan. Toen Abn deze nazomer ermee begon, koste bij mij een pasvervangings aanvraag voor een debit kaart daar 4,50€. Klantenservice op mijn vraag of het alsnog gratis kon, was het antwoord 'computer says no'.Herko_ter_Horst schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:23:
[ Voor 3% gewijzigd door Datisraar op 03-12-2025 15:20 ]
Kanttekening, het hangt af of je recent een nieuwe pas hebt gekregen of niet. Anders betaal je wel de kosten. Ik kreeg laatst een VPAY en wilde Maestro en dat werd gratis omgeruild, nu moet ik wel betalen voor een nieuwe betaalpas.Herko_ter_Horst schreef op woensdag 3 december 2025 @ 14:23:
Hebt gewoon link vanuit pc gewoon gedaan maar het was ook gratis ... denkt ook via app is ook dezelfde gratis.Youtl schreef op woensdag 3 december 2025 @ 15:47:
[...]
Kanttekening, het hangt af of je recent een nieuwe pas hebt gekregen of niet. Anders betaal je wel de kosten. Ik kreeg laatst een VPAY en wilde Maestro en dat werd gratis omgeruild, nu moet ik wel betalen voor een nieuwe betaalpas.
Ik gebruik Wise ook maar voelt toch iets minder solide als hoofdrekening. Plus die wil eigenlijk alleen fysieke kaart uitgeven als je inwoner bent van de EU, en dat ben ik niet.gpon schreef op woensdag 3 december 2025 @ 11:27:
[...]
Voor het buitenland loont het beter om Wise of Revolut te gebruiken.
Ik zag dat de kosten 4.50 waren toen ik m’n verloren bankpas (al geblokt) zojuist heb laten vervangen maar ik zie dat er niks is afgeschreven dus kan ik er dan van uit gaan dat het gratis is?
Ltrz,....
Ik heb twee rekeningen. Eén met een maestro pas met een eigen foto en een rekening met een vpay pas.
Beide passen vervangen (die met foto zou €4,50 kosten, nog niet in rekening gebracht):
Maestro wordt vervangen door een mastercard, de vpay door een visa.
Beide passen vervangen (die met foto zou €4,50 kosten, nog niet in rekening gebracht):
Dat is mazzel dan, mijn moeder had maestro en krijgt nu visa, dus het is wel echt willekeur.geenstijl schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:48:
Ik heb twee rekeningen. Eén met een maestro pas met een eigen foto en een rekening met een vpay pas.
Is het nu heel relevant van welk kaartschema je de kaart krijgt? Er is (wereldwijd) praktisch geen verschil in acceptatie van MasterCard of VISA.
Ik heb inmiddels mijn VISA debitkaart ontvangen en er staat geen CVV-code in Mijn ING. Na bellen met de klantenservice blijkt dat de CVC- of CVV-code inderdaad alleen in de app staat. De medewerkster van de klantenservice heeft mij eerder dus verkeerd geïnformeerd. Ik heb aangegeven dat dit app-dwang is en dat mensen die (vaak bewust) geen app of smartphone hebben treft, waar alle andere functies van de app wel aanwezig zijn in Mijn ING. Ze konden vandaag geen reden geven waarom deze codes alleen in de app staan en niet in Mijn ING.
pimjoosten schreef op donderdag 20 november 2025 @ 14:44:
Ik heb net met de ING klantenservice gebeld, omdat ik nog een betaalrekening heb zonder betaalpas en dat een geval er tussenin is (geen nieuwe rekening, maar ook geen vervanging). De dame die ik sprak vertelde mij dat in dat geval ook een MasterCard of Visa betaalpas wordt verstuurd. Ze meldde ook spontaan al dat mensen binnenkort zelf een vervangende MasterCard of Visa betaalpas kunnen aanvragen. Dat sluit aan bij de vorige post dat dit vanaf midden december mogelijk is.
[...]
CVC of CVV code in de app is toch juist veel veiliger dan dat het op de achterkant van je pas staat?
Je kan principieel op je tenen gaan staan maar daar heb je alleen jezelf mee. App-dwang is iets wat jij zelf verzint. Prima als jij geen smartphone wil, maar dan hoeft de wereld zich niet aan jou aan te passen.
Je kan principieel op je tenen gaan staan maar daar heb je alleen jezelf mee. App-dwang is iets wat jij zelf verzint. Prima als jij geen smartphone wil, maar dan hoeft de wereld zich niet aan jou aan te passen.
Bovendien mis je alleen een nieuwe functie die je voorheen (met Maestro/Vpay) niet had: online betalen. Dus het gevolg van deze 'app-dwang' is ook niet zo groot.
Ik snap ING wel, CVC in de app is inderdaad een stuk veiliger. Hoewel ik het niet vreemd zou vinden als je ook in de webversie van Mijn ING de code zou kunnen vinden (kan nu niet).
Ik snap ING wel, CVC in de app is inderdaad een stuk veiliger. Hoewel ik het niet vreemd zou vinden als je ook in de webversie van Mijn ING de code zou kunnen vinden (kan nu niet).
Daar wordt toch helemaal niet naar gevraagd? De vraag is waarom het niet op de website staat.japie06 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:24:
CVC of CVV code in de app is toch juist veel veiliger dan dat het op de achterkant van je pas staat?
IMO nogal denigrerend / kort door de bocht.Je kan principieel op je tenen gaan staan maar daar heb je alleen jezelf mee. App-dwang is iets wat jij zelf verzint. Prima als jij geen smartphone wil, maar dan hoeft de wereld zich niet aan jou aan te passen.
Als je het dan toch over veiligheid hebt is het natuurlijk veiliger als je niet bankiert op een apparaat dat je 24/7 bij je hebt en waar in de basis zwakkere authenticatie op zit. (Ben zelf geen ING klant. Maar een (Rabo Scanner +) pinpas + pincode combinatie is toch echt veiliger dan een zelf verzonnen (en dus vaak makkelijk te onthouden / raden) wachtwoord /"pincode").
Dat is inderdaad wel raar. De ‘mijn ING’ omgeving is net zo veilig als de ‘App omgeving’ dus dat zouden ze prima daar zichtbaar kunnen maken.djiwie schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:34:
Bovendien mis je alleen een nieuwe functie die je voorheen (met Maestro/Vpay) niet had: online betalen. Dus het gevolg van deze 'app-dwang' is ook niet zo groot.
Goede feature request om bij de ING support neer te leggen
PSN
Volgens mij is de app ook verplicht voor 3D Secure, dan heb je als nog niks aan de CVC als je vervolgens de betaling moet verifiëren
3D secure had (voor de echte CC) altijd de fallback naar een password op de Mastercard website invoeren.vrilly schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:46:
Volgens mij is de app ook verplicht voor 3D Secure, dan heb je als nog niks aan de CVC als je vervolgens de betaling moet verifiëren
(maar omdat ik de app heb, heb ik die al tijden niet meer gezien)
[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 04-12-2025 11:49 ]
PSN
Niet direct, de app omgeving kan daadwerkelijk gebruik maken van de TEE/Secure element in je telefoon.YakuzA schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:42:
[...]
De ‘mijn ING’ omgeving is net zo veilig als de ‘App omgeving’
Niet meer met de debitkaarten van wat ik op de ing website lees, lijkt me sterk dat ze nu nog zwakke methoden erbij introducerenYakuzA schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:47:
[...]
3D secure had (voor de echte CC) altijd de fallback naar een password op de Mastercard website invoeren.
Als ik er op zoek lijken er idd meerdere versies van 3D secure te zijn, versie 1 met wachtwoord/pincode en een versie 2 met bank app integratievrilly schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:50:
[...]
Niet direct, de app omgeving kan daadwerkelijk gebruik maken van de TEE/Secure element in je telefoon.
[...]
Niet meer met de debitkaarten van wat ik op de ing website lees, lijkt me sterk dat ze nu nog zwakke methoden erbij introduceren
PSN
Als je de losse ING scanner hebt gebruik je die daarvoor met een CC in ieder geval.vrilly schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:46:
Dank voor deze vrij respectloze reactie. Op je vraag is hierboven al een antwoord gegeven. Wat betreft je tweede alinea: er zijn genoeg mensen (ja, ik ken ook genoeg ICT'ers die daarbij horen) die bewust geen smartphone/een ander besturingssysteem/niet deze app willen hebben. Eerder in deze draad meldde iemand anders al dat hij genoeg mensen kent die alleen Mijn ING gebruiken en niet de app. Je houding is er een van mensen moeten maar meedoen met de app-rage (waar ik ook wat van vind), ook al hebben ze goede redenen om dat niet te doen, bijvoorbeeld privacy, kosten, behoefte enz.japie06 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 11:24:
Dat je zegt dat ik kennelijk wil dat de wereld zich aan mij zou moeten aanpassen is natuurlijk helemaal van de belachelijke. Die zin komt voort uit een mentaliteit die ertoe leidt dat mensen afhaken en uitgesloten worden van de (digitale) wereld. Daar zijn genoeg rapporten over verschenen, je hoeft maar een zoekopdracht te geven en je vindt ze, tot de nationale ombudsman aan toe.
Overigens bevat Mijn ING bij mijn weten wel alle andere functies die ook in de app zitten, dus dat dit ontbreekt is vreemd. Vandaar ook dat ik naar de reden vroeg. Vanmorgen zei een andere medewerker van ING die ik sprak over creditcards zelfs dat het downgraden van een creditcard in de app nog wel eens problemen oplevert, maar in Mijn ING niet.
Ja, zo werkt het inderdaad, dus dit is geen probleem.Mizgala28 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:00:
[...]
Als je de losse ING scanner hebt gebruik je die daarvoor met een CC in ieder geval.
Even nog een handige mededeling tussendoor: als je al een maestro of Vpay ING pas in je wallet of Apple Watch hebt staan, wordt bij het bestellen van een ING debit card deze kaart automatisch in je wallet/Apple watch gezet!
Dat werkte bij mij niet, ik moest de nieuwe Mastercard Debit zelf toevoegen via de ING app. De oude Maestro kaart kreeg wel een "Verloopt binnenkort" badge.Datisraar schreef op donderdag 4 december 2025 @ 12:35:
Even nog een handige mededeling tussendoor: als je al een maestro of Vpay ING pas in je wallet of Apple Watch hebt staan, wordt bij het bestellen van een ING debit card deze kaart automatisch in je wallet/Apple watch gezet!
Andere tip als je de nieuwe ING pas Apple Pay ook op een Mac willen gebruiken: je krijgt alleen de optie door validatie via bellen naar ING, maar als je voor 'later valideren' kiest kun je in de ING app onder Apple Pay de Mac goedkeuren.
Bij mij werd de vpay --> Mastercard gratis. Bij een collega werd Maestro --> Visa card gratis. Ik dacht dat ING de passen omgekeerd wisselt van netwerk maar nadat ik je reactie gelezen heb, zie ik dat het echt willekeurig is.geenstijl schreef op donderdag 4 december 2025 @ 08:48:
Bij mij een Maestro naar Mastercard en een Vpay (zakelijk) ook naar Mastercard. Zal wel gewoon random gaan inderdaad.
Bij mij was idd vpay --> Visa card het blijft gewoon idd random willekeurig.said2 schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:44:
[...]
Bij mij werd de vpay --> Mastercard gratis. Bij een collega werd Maestro --> Visa card gratis. Ik dacht dat ING de passen omgekeerd wisselt van netwerk maar nadat ik je reactie gelezen heb, zie ik dat het echt willekeurig is.