gpon schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:36:
Denken jullie niet dat we in de EU over een jaar of 5 helemaal af zijn van VISA en Mastercard? Binnen ze EU waren ze toch druk bezig met een eigen systeem, de digitale Euro of Wero? Alleen mij is onduidelijk of dit ook het kaartensysteem omvat, want bijvoorbeeld Apple en Google Pay maken gebruik van het netwerk van Visa en Master.
Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de manier waarop we over 5 jaar betalingen verrichten, en welke bedrijven hierin dan diensten aanbieden. En dan heb ik het over toonbankbetalingen.
Als je naar Nederland (en bv ook Scandinavische landen) kijkt, zag je een snelle ontwikkeling naar in eerste instantie de betaalkaart en nu contactloos. Bij die laatste ook steeds meer verschuiving van de betaalkaart naar mobile devices. Cash-aandeel werd steeds kleiner maar zal op een punt komen dat dit in aandeel stabiliseert, het zal ook nog wel blijven gezien het maatschappelijk belang (en als backup bij storingen/hacks).
Anderzijds zie je betaalsystemen ontstaan die alleen maar gebruik maken van een smartphone.
Swish in Zweden is daar denk ik wel het beste voorbeeld van (het wordt daar ook door veel bedrijven aangeboden).
En dan nu de ontwikkeling van Wero door grootbanken in Europa, voor zowel online (is nu focus op) en offline.
Het voordeel van Wero is dat het van veel grote banken is dus gelijk een groot klantenbestand.
Voor de consument moet het vooral makkelijk zijn en niet te veel kosten.
Ik zie het wel gebeuren dat op termijn (dat is denk ik wel wat langer dan 5 jaar) we in EU/Europa zijn overgestapt naar iets anders dan MC/Visa. Wero heeft hiervoor de beste kansen.
Ik vind het lastig inschatten of dat nog via EMV-standaard gaat, of dat we bv een QR-code moeten gaan scannen.
De vraag of de traditionele kaartschema's nog bestaan heeft denk ik meer te maken wat de ontwikkelingen buiten Europa zijn. Want toeristen moeten ook kunnen betalen.