Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• stomley
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:52
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHqW4wgnCzIhB81rAvBQS3Z3ZEA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ll9KXB8viQw6RSixYKirTyum.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
voorzijde zegt 7 lang en 5 breed (zou even precies moeten meten waar het dakraam zit)
Achter kunnen er 4 onder elkaar en 2 naast elkaar i.v.m. dakraam en dakkapel.
Schaduw
Weinig, eventueel van de pijp voor de warmte.
Jaarverbruik
3700 kwh, verwachting is wel dat dit meer wordt in de toekomst gezien elektrische auto en eventueel warmtepomp of andere soort verwarming.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Fase 3
Budget en doel
Gericht op de toekomst waarbij energie verbruik hoger wordt door uiteindelijk van gas af
Wie gaat het project uitvoeren
Installatie zal volledig uit handen gegeven worden
Bijhouden van data
Ik wil zoveel mogelijk data kunnen inzien.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fBkneFvV2aGRId7AsvljC_dqMCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k37Fvc3eD4YIOix6q7Xho8vb.png?f=fotoalbum_large

Voor het tussentijds vervangen van de omvormer even een minimaal bedrag aangehouden van € 800,00.
Dit is dan voor omvormer + arbeid
Regio
Gelderland (regio Utrecht)

[ Voor 138% gewijzigd door stomley op 29-10-2021 16:46 ]

Alle reacties

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:19
De zon staat heel mooi om in te schatten of je last hebt van schaduwval, volgens mij. Zo te zien helemaal vrij, dus optimizers lijkt me niet echt nodig.
Daarnaast is het €300 hoger dan de eerste link op Google die ik kon vinden. Ik vraag me ook af of je Sharp of LG nodig hebt/wilt, of dat een wat minder bekend merk ook voldoende voor je is.

Even een willekeuirige link, maar hier leg ik voor €4500 780wp meer op het dak dan bij jouw goedkoopste optie .

• stomley
celshof schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:16:
De zon staat heel mooi om in te schatten of je last hebt van schaduwval, volgens mij. Zo te zien helemaal vrij, dus optimizers lijkt me niet echt nodig.
Daarnaast is het €300 hoger dan de eerste link op Google die ik kon vinden. Ik vraag me ook af of je Sharp of LG nodig hebt/wilt, of dat een wat minder bekend merk ook voldoende voor je is.

Even een willekeuirige link, maar hier leg ik voor €4500 780wp meer op het dak dan bij jouw goedkoopste optie .
Hey Celshof, Bedankt voor de reactie.
- Heb zelf niet gekozen voor een merk, maar deze werden in de offerte aangeboden.
Met alle andere electronica weet ik per merk wel de kwaliteitsverschillen, maar op zonnepanelen durf ik dat echt niet te zeggen.
- Heb jij zo die link voor mij, want als ik zoek op Zonnepanelen kom ik bijna alleen maar op Offerte aanvragen uit. Terwijl ik normaal toch wel wat makkelijker dingen vind.
- Ja tot aan 16:00 denk ik staat de zon mooi op het dak daarna gaat die naar de andere kant en moet even gaan monitoren of alles tegelijk in de schaduw komt of niet. Zou dat nog uitmaken vs de extra kosten?

Alvast bedankt voor alle info die je mij kan geven.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:19
Wel handig de link te posten inderdaad: https://www.mitchellvandermeij.nl/

Dat de zon wegdraait is geen issue. Die staat dan al zo schuin, dat de opbrengst door eventuele halve schaduwval al flink lager is en het duurt niet zo lang.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Dat is niet goedkoop... Misschien door de keuze voor Sharp.

Even verder zoeken dus... Je kunt voor minder echte premium panelen als REC Twinpeak 4 krijgen bij @RobertV70 (Al weet ik niet of hij bij jouw in de buurt werkt)

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 18-10-2021 18:18 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Ronald schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 18:16:
Dat is niet goedkoop... Misschien door de keuze voor Sharp.

Even verder zoeken dus... Je kunt voor minder echte premium panelen als REC Twinpeak 4 krijgen bij @RobertV70 (Al weet ik niet of hij bij jouw in de buurt werkt)
Ik werk in de noordelijke 3 provincies, met uitzonderingen daargelaten. Je kan ook via de website van REC zoeken naar een installateur in de buurt.

10 REC Twinpeak 4 360 panelen incl Growatt MIN 3000XE en complete installatie 3595 ex btw dus 4350 incl. Dus die offertes met Sharp zijn zo gek nog niet.

• stomley
Top, heel erg bedankt voor de antwoorden. @Ronald En @RobertV70 Wat zeggen jullie over de toevoeging van de poweroptimizers en solar edge omvormer gezien ligging van de tuin?

• Ronald
Op de foto's is geen schaduw van betekenis te zien. dus op basis daarvan zijn optimizers geldverspilling.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• stomley
@Ronald En @RobertV70 heeft een van jullie ervaring met Talesun 365 Wp?

• Ronald
Persoonlijk heb ik ervaring met Jinko 350N... ze werken... en dat is alles wat er over te zeggen is ;)

Nee serieus... buiten de meer premium panelen is het ernstig eenheidsworst. Robert werkt veel met REC, en hij brengt met deze betere, duurdere panelen zeer nette offertes uit. Maar dan moet je maar net in zijn buurt zitten.

• RobertV70
Het Talesun paneel is gewoon een standaard Chinees paneel, weinig bijzonders als je het mij vraagt. 12 jaar productgarantie als ik me niet vergis.

• stomley
Aan deze informatie heb ik tenminste wat :D
Helaas woon ik niet In de regio van @RobertV70 . Is er ergens een overzicht met welke merken in de Premium vallen zoals Rec?

• Ronald
Sunpower, LG. REC, met name de Twinpeak, is een heel stuk competitiever in prijs dan die 2
Bij REC kun je zoeken naar door hun gecertificeerde installateurs: https://www.recgroup.com/en/installers/search

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:36
Wellicht een domme vraag, maar waarom niet een paar panelen aan de andere kant voor de avondzon?
Als je straks niet meer mag salderen is dat zeker interessant.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• stomley
hoevenpe schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 08:46:
Wellicht een domme vraag, maar waarom niet een paar panelen aan de andere kant voor de avondzon?
Als je straks niet meer mag salderen is dat zeker interessant.
Heb daar ook aan zitten denken maar weet niet of dat nog beetje zin heeft doordat het op noord west ligt en dus niet heel veel zon pakt denk ik. Dat stuk is wel top ervoor.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:36
stomley schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:15:
Heb daar ook aan zitten denken maar weet niet of dat nog beetje zin heeft doordat het op noord west ligt en dus niet heel veel zon pakt denk ik. Dat stuk is wel top ervoor.
Mijn huis is precies gespiegeld, panelen op 79 graden NOO doen ongeveer 90% van de panelen op 289 graden ZWW. Het is zeker interessant en geeft je een mooie opbrengst over de hele dag heen (juist in de avond als elektrisch koken/oven etc. er fors inhakt).

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• RobertV70
Op de andere zijde van het dak kan prima, vanaf 14.00 uur staat de zon aan die zijde, niks mis mee verder. Verdeling oost/west kost doorgaans een paneel extra, maar inderdaad dan heb je een betere verdeling zodra het salderen afloopt.

• stomley
Top advies dit! Ik ga er gelijk even naar kijken :D toch jammer dat je dit soort advies niet bij offertes krijg.

• RobertV70
stomley schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:24:
Top advies dit! Ik ga er gelijk even naar kijken :D toch jammer dat je dit soort advies niet bij offertes krijg.
Alle grote zonnepanelen boeren willen geen lastige installaties doen, 1 dakvlak is meer dan zat in hun ogen. Een lokale installateur zou wel wat meer info kunnen geven bij het maken van een offerte, maar ook dan, commercieel gezien is het vaak interessanter om 1 i.p.v. 2 dakvlakken te doen. Ze doen liever iets te weinig dan iets te veel.

• RobertV70
Ronald schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 08:11:
Sunpower, LG. REC, met name de Twinpeak, is een heel stuk competitiever in prijs dan die 2
Bij REC kun je zoeken naar door hun gecertificeerde installateurs: https://www.recgroup.com/en/installers/search
Vergeet Panasonic niet, ook premium.

• stomley
@RobertV70 En @hoevenpe is een Solar edge omvormer (of een gelijk iets) dan wel nodig? Omdat 1 kant grotendeels in de schaduw ligt?

• Ronald
Nee; dan gebruik je een 2e string. Alleen verschillen in lichtinval binnen een string zijn een reden om overwegingen te maken. Maar harde schaduw op delen van een string is het meestal voordeliger om verlies te nemen en die paar watt die het schaduwdeel nog zou kunnen te bypassen (' schaduwmanagement")

• stomley
Net bij een lokale legger (REC leverancier) geweest en die kwam uit op het volgende (vrouw wilt graag alles zien per paneel dus eventueel toch maar Solar Edge met Poweroptimizers).

- 14 panelen (6 op voorkant en 8 op achterkant) van Suntech 390 wp. (Zelf vond hij de meerprijs van REC het niet waard ongeveer € 1000, is dat ook jullie mening?)
- Solar Edge met de power optimizers (partner heeft dit het liefste lijkt het).
- Montage + eventuele aanpassing meterkast
- Aanmaak monitor account
voor ongeveer € 6000 (exclusief btw)
Ze kwamen volgende week donderdag langs om alles te bekijken om dan een definitieve offerte te maken.

Mijn gevoel is dat het redelijk aan de prijzige kant is, maar kan ook dat dit vooral komt door Solar Edge en de Optimizers.
Partner heeft graag een bedrijf uit de buurt en daarmee meer betalen zal geen probleem zijn (moet wel acceptabel zijn natuurlijk).

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Interessante stelling wat betreft garantie en schaduw:
YouTube: Solar Panel Warranty | Loop Holes Exposed | 2021
(bekijk de hele video)

REC komt er dan het beste vanaf.

Ik zou de optimizers laten zitten en je geld in een beter paneel steken

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-10-2021 15:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
Dan denk ik dat hij het prijsverschil naar REC Alpha's in gedachten heeft, dan verwacht ik ongeveer die 1000 euro.
REC Twinpeaks zou ik ruweg de helft verwachten.

Dat suntech paneel heeft wel enorm hoge stroomsterktes (Impp maar liefst 12.7A!)
Dat mag maar op bar weinig optimizer modellen, waaronder de nieuwe s440. 6 panelen op 60V optimizers op een dakhelft is een beetje een zorgenkindje... verlaagt de kans dat solaredge nog daadwerelijk zijn schaduwbeheer kan laten zien.

• RobertV70
stomley schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:32:
Net bij een lokale legger (REC leverancier) geweest en die kwam uit op het volgende (vrouw wilt graag alles zien per paneel dus eventueel toch maar Solar Edge met Poweroptimizers).

- 14 panelen (6 op voorkant en 8 op achterkant) van Suntech 390 wp. (Zelf vond hij de meerprijs van REC het niet waard ongeveer € 1000, is dat ook jullie mening?)
- Solar Edge met de power optimizers (partner heeft dit het liefste lijkt het).
- Montage + eventuele aanpassing meterkast
- Aanmaak monitor account
voor ongeveer € 6000 (exclusief btw)
Ze kwamen volgende week donderdag langs om alles te bekijken om dan een definitieve offerte te maken.

Mijn gevoel is dat het redelijk aan de prijzige kant is, maar kan ook dat dit vooral komt door Solar Edge en de Optimizers.
Partner heeft graag een bedrijf uit de buurt en daarmee meer betalen zal geen probleem zijn (moet wel acceptabel zijn natuurlijk).
Nee niet mijn mening, de REC Twinpeak 4, daar moet je naar vragen! En 6000 euro met Solaredge is erg duur voor 14 panelen, 700 euro te duur. Ik zeg stop maar met die installateur.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:11
@stomley Zou je je topicstart nog even willen aanvullen conform het lijstje uit Tips bij openen offerte topic zonnepanelen ?

• RobertV70
Ronald schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:36:
Dan denk ik dat hij het prijsverschil naar REC Alpha's in gedachten heeft, dan verwacht ik ongeveer die 1000 euro.
REC Twinpeaks zou ik ruweg de helft verwachten.
DE REC Twinpeak 4 verschillen doorgaans 10 tot 15 euro per paneel met de Chinese merken.

• Ronald
@RobertV70 Top, ik had de indruk dat het iets meer is, Helaas zijn ze zijn lastiger te vinden 'op de vrije markt' voor ons leken ;-)

• RobertV70
Ik zie ze staan bij Coolblue, of all places

• RobertV70
Ook hier kun je ze bestellen voor de doe het zelver
https://shop.krannich-sol...es/?p=1&o=11&n=12&f=19293

of via deze weg, is de Nederlandse webshop
https://nl.krannich-solar.com/nl/producten.html

[ Voor 32% gewijzigd door RobertV70 op 22-10-2021 14:34 ]

• stomley
Heb mijn startpost even aangepast op de ontvangen offertes inmiddels.
Daarnaast nog bij een paar REC leveranciers een offerte opgevraagd voor specifiek REC Twinpeak 4.

Als jullie nog ergens tijd hebben @RobertV70 en @Ronald (wat ik heel erg waardeer) hebben jullie een voorkeur voor een offerte als je het zo zie? Elektronisch kan ik huis wel wat, maar in combinatie met dak en leidingen leggen is het niet aan te raden om mij dit te laten doen (ieder zo zijn vak :) )

• Ronald
Hier met prijs (netjes overigens!): https://www.photovoltaik4...odule/rec-twin-peak-4-370 maar ook Duitse shop

Coolblue werkt al langer met REC, wat ik op zich snap als de Twinpeaks zo weinig meer kosten; ze zijn niet de goedkoopste, maar heb de indruk dat ze niet de kantjes eraf lopen...

Toch nog geen spijt van de Jinko's; met de Twinpeaks had ik er geen 12 op me garage gekregen.

@stomley is bewerken van startpost misgegaan? Nieuwe offertes staan er niet bij?

• stomley
Ronald schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:32:
Hier met prijs (netjes overigens!): https://www.photovoltaik4...odule/rec-twin-peak-4-370 maar ook Duitse shop

Coolblue werkt al langer met REC, wat ik op zich snap als de Twinpeaks zo weinig meer kosten; ze zijn niet de goedkoopste, maar heb de indruk dat ze niet de kantjes eraf lopen...

Toch nog geen spijt van de Jinko's; met de Twinpeaks had ik er geen 12 op me garage gekregen.

@stomley is bewerken van startpost misgegaan? Nieuwe offertes staan er niet bij?
Heb even alle offertes voor nu daarin gezet en staat nu 1 aangepaste offerte bij van 14 panelen (optie 2 volgens mij).

Is het dus ook slim om even een offerte bij Coolblue op te vragen? Paar jaar geleden vond ik ze erg duur toen ik aan het inventarissen was.

• Ronald
Ik bedoelde er voornamelijk mee dat Coolblue geen prijsvechter is, en daarom ook terecht niet de goedkoopste spullen gebruikt.

@stomley Zijn alle prijzen nu correct, de meeste geef je aan incl btw, en 1 ex; aangezien je ex btw (+ €20/kWp forfait) gaat betalen is dat de nuttige waarde.

• stomley
Ronald schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:12:
Ik bedoelde er voornamelijk mee dat Coolblue geen prijsvechter is, en daarom ook terecht niet de goedkoopste spullen gebruikt.

@stomley Zijn alle prijzen nu correct, de meeste geef je aan incl btw, en 1 ex; aangezien je ex btw (+ €20/kWp forfait) gaat betalen is dat de nuttige waarde.
Ja van de laatste heb ik nog geen definitie offerte, deze komt donderdag nog langs en alleen een indicatie. Is het handiger de prijzen exclusief of inclusief btw neer te zetten dan kan ik de andere 3 altijd even aanpassen.

Heb volgens mij nog nooit zo lang er over gedaan om een keuze te maken over de aanschaf van een product.

• Ronald
consistent Ex btw is makkelijker voor de regulieren hier op forum.

En dat je er lang over doet om een keuze te maken... is het erg? het is een handvol duizend euro, en in principe een keuze die de komende 20 jaar vastligt

• stomley
Ronald schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:38:
consistent Ex btw is makkelijker voor de regulieren hier op forum.

En dat je er lang over doet om een keuze te maken... is het erg? het is een handvol duizend euro, en in principe een keuze die de komende 20 jaar vastligt
Ga ik hem vanavond even aanpassen :)
Hehe nee is niet erg maar normaal heb ik het gevoel dichterbij een keuze te komen, maar nu is het nog best verwarrend allemaal. Dus nog even alles op een rij zetten.

• RobertV70
En waarom is het zo noodzakelijk om per paneel te kunnen zien wat er gebeurt, leg dat eens uit. Je vrouw wil het, maar wat is concreet de/haar reden.

• stomley
RobertV70 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 20:07:
En waarom is het zo noodzakelijk om per paneel te kunnen zien wat er gebeurt, leg dat eens uit. Je vrouw wil het, maar wat is concreet de/haar reden.
Excuus voor de late reactie. Was beetje een hectische week.
het gaat hierbij dan vooral om kwaliteit, levensduur en daarnaast het kunnen zien welk paneel het beste oplevert en waarom.

Door bovenstaande neigen we nu ook meer naar Enphase gezien de garantie hierop gelijk is aan die van REC panelen en een omvormer (volgens alle aanbieders, zelfs degene die eigenlijk liever serie leggen) toch wel minimaal 1 keer vervangen moet worden in de levensduur van REC panelen.

Heb daarom ook even dit meegenomen in berekeningen van de offerte en ga deze even uploaden in de openingspost. Als jullie je ongezouten mening daarover kunnen geven zou ik dat heel erg waarderen.

• Ronald
@stomley Wie klimt er op het dak als de installateur zijn korte installatiegarantie verloopt?

• stomley
Ronald schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 16:53:
@stomley Wie klimt er op het dak als de installateur zijn korte installatiegarantie verloopt?
Haha die was ik even vergeten mee te nemen. Redelijke arbeidskosten zijn denk ik rond de 200 dan?
Dan kan ik dat nog even in de berekening aanpassen.

Ah maar dan zit je natuurlijk met kans op eventueel meerdere over een looptijd waardoor je elke keer de arbeid hebt. hmm lastige berekening. Hoe moeilijk zijn die dingen te vervangen :P

Dat heb je natuurlijk ook met de optimizers van solaredge. Elke optimizer kan apart kapot gaan.

Bij REC panelen had ik wel begrepen dat ze ook de panelen vervangen (bij stuk gaan) in de garantie toch?

[ Voor 23% gewijzigd door stomley op 29-10-2021 17:32 ]

• RobertV70
Net zoals een optimizer stuk kan gaan, zo kan ook een micro-omvormer stuk gaan. Je legt bijzonder gevoelige elektronica op een plek waar het -20 en +80 graden kan worden dus hoe fijn is dat voor een apparaat.

Een micro omvormer heeft dus niet per definitie een levensduur van 25 jaar, een paneel ook niet. En voor de prijs van een set micro-omvormers koop je twee gewone, dus wat is slim.

Als een micro-omvormer stuk gaat en hij ligt op de bovenste rij, dan moeten alle panelen die er onder liggen verwijderd worden, inclusief het bewuste paneel waar de omvormer zich bevindt, dus wellicht een halve dag werk incl. het opbouwen en afbreken van de steiger, voorrijkosten en noem maar op.

• stomley
RobertV70 schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 20:57:
Net zoals een optimizer stuk kan gaan, zo kan ook een micro-omvormer stuk gaan. Je legt bijzonder gevoelige elektronica op een plek waar het -20 en +80 graden kan worden dus hoe fijn is dat voor een apparaat.

Een micro omvormer heeft dus niet per definitie een levensduur van 25 jaar, een paneel ook niet. En voor de prijs van een set micro-omvormers koop je twee gewone, dus wat is slim.

Als een micro-omvormer stuk gaat en hij ligt op de bovenste rij, dan moeten alle panelen die er onder liggen verwijderd worden, inclusief het bewuste paneel waar de omvormer zich bevindt, dus wellicht een halve dag werk incl. het opbouwen en afbreken van de steiger, voorrijkosten en noem maar op.
Dit is dus echt super nuttige info waar ik niet bij stil gestaan heb. Heb jij zo in de offertes van nu een voorkeur? Wel dan alsnog voor de Rec panelen gaan? En dan de Alpha of tp 4?

• Ronald
Ik zou bij goforsunpower eens vragen of ze TP4 hebben.

Robert heeft in een aantal topics wel systeemprijzen zoals hij ze met TP4 offreert, en die zijn gewoon heel netjes. Even rondzoeken, want waar hij ze precies genoemd heeft heb ik ook niet scherp. (Hij werkt normaal niet in regio Utrecht helaas)

• RobertV70
16 REC T4 met Growatt 3 fase kost 5295 ex btw.

De alpha pure kost 110 euro ex btw per paneel extra dus een kleine 7000 euro ex btw.

Alles wat daar enigszins in de buurt komt is in orde.

• stomley
Wat zijn jullie toch geweldig! Ik heb bij goforsunpower deze gelijk nagevraagd of ze de T4 willen opnemen in de offerte. Nu heb ik een goeie richtlijn en gaat de keuze ook richting serie geschakeld.

Zo zie je hoe belangrijk het is om de mening van mensen te vragen hierover.

• stomley
Ronald schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 00:35:
Ik zou bij goforsunpower eens vragen of ze TP4 hebben.
Goforsunpower geeft aan helaas geen TP4 te leveren.
Zouden jullie dan zeggen ga voor de Alpha?

Inmiddels ook een offerte van Zonneplan binnen voor 15x DMEGC panelen.
Deze valt wel stuk lager uit, maar ga denk liever voor REC panelen qua kwaliteit.

• Ronald
@stomley economisch gezien... Nee, zoveel beter zijn de Alpha's niet. Maar als jij dat liever hebt is er niets op tegen.

Of je doet nog een poging TP4 te vinden bij een lokale installateur. Ik weet natuurlijk niet zeker hoe de distributie vanuit REC gaat, maar het verbaast me dat goforsunpower niet zou /kunnen/ leveren... Wellicht helpt nogmaals de suggestie dat je met TP4 voor hun zou kiezen?

Het is aan jouw uiteindelijk de keuze te maken, het is makkelijk roepen over jouw portemonnee.

• stomley
@Ronald en @RobertV70 als ik zo de serieel geschakelde opties voor me zet. Wat zou dan jullie advies zijn gezien jullie kennis? Er is nog de mogelijkheid dat ik de aantal panelen ga opschalen naar voorkant (Noord-West) volledig vol. Dus zeg +/- 22 tot 24 panelen totaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHmrXW-2k4C1qDARy9qNFXbgTk4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NBKlffqL6AZqMU6otXIOa2ph.png?f=fotoalbum_large

• RobertV70
16 EC Twinpeak 4 panelen mogen ex btw eigenlijk niet meer dan 5400 euro kosten, en dan moet er liefst ook nog een MOD 5K bij, en bij die Alpha 395 zeker!

• Ronald
Dat is wel een lijst met scherpe offertes hoor... Allemaal wel...
In het ene topic komen we daar met moeite aan en jij hebt er 8...
@RobertV70 is gewoon heel erg competitief met zijn prijzen ;-)

CoolBlue lijkt ook geheel niet constant in hun prijzen... ene topic zie ik ze hoog uitkomen, hier redelijk :?

Tegen 1,06 ben ik geneigd te zeggen goforsunpower 16x Alphas...
Om het even met de Kemkens. De Alpha's zouden minder moeten degraderen, SolarEdge is de betere omvormer, MITS het legplan geschikt is voor de verborgen eisen van een SolarEdge 3 fase systeem... Anders niet. Hebben ze het uitgetekend?

• RobertV70
Ik heb het idee dat Coolblue de prijzen schaalt naar het gebied waar ze verkopen. Een klant van mij kreeg een vergelijkbare offerte van hun met de Alpha pure panelen, maar deze prijzen liggen dus wel weer een stuk hoger.

• stomley
Ronald schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:42:
Dat is wel een lijst met scherpe offertes hoor... Allemaal wel...
In het ene topic komen we daar met moeite aan en jij hebt er 8...
@RobertV70 is gewoon heel erg competitief met zijn prijzen ;-)

CoolBlue lijkt ook geheel niet constant in hun prijzen... ene topic zie ik ze hoog uitkomen, hier redelijk :?

Tegen 1,06 ben ik geneigd te zeggen goforsunpower 16x Alphas...
Om het even met de Kemkens. De Alpha's zouden minder moeten degraderen, SolarEdge is de betere omvormer, MITS het legplan geschikt is voor de verborgen eisen van een SolarEdge 3 fase systeem... Anders niet. Hebben ze het uitgetekend?
Heeft even geduurd voordat ik geschikte offertes binnen had gekregen (denk 40 tot 50 aangevraagd).
Kemkens heeft hem uitgetekend op 9 voor en 9 achter. Dit gaat waarschijnlijk wel passen, maar niet op de manier dat zij hem getekend hebben aan de achterzijde (gezien 1 paneel van het dak lijkt te vallen op de tekening). Kan hem zo even uploaden als je wilt.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

40 tot 50 offertes? Nu snap ik waarom die installateurs zo druk en soms duur zijn ;)

/offtopic

Als je niet dicht in de buurt van 253 Volt komt zou ik 6 kWp nog met een 1-fase omvormer aansluiten.

• stomley
RobertV70 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:31:
16 EC Twinpeak 4 panelen mogen ex btw eigenlijk niet meer dan 5400 euro kosten, en dan moet er liefst ook nog een MOD 5K bij, en bij die Alpha 395 zeker!
Heb nu van een leverancier een offerte gekregen TP 4 panelen:
20x TP 4 360 WP
1x Growat 6000 TL-S driefase
Exclusief btw: € 6.892,60 (€ 0.96 wp)

Dit zou uitkomen op 12x TP 4 op de Zuid-Oost kant en 8x op Noord-West kant.
Heb jij enige ervaring met deze omvormer en is dit allemaal prima te doen?

• RobertV70
stomley schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:00:
[...]

Heb nu van een leverancier een offerte gekregen TP 4 panelen:
20x TP 4 360 WP
1x Growat 6000 TL-S driefase
Exclusief btw: € 6.892,60 (€ 0.96 wp)

Dit zou uitkomen op 12x TP 4 op de Zuid-Oost kant en 8x op Noord-West kant.
Heb jij enige ervaring met deze omvormer en is dit allemaal prima te doen?
Die prijs is wel redelijk oké, naar Drentse maatstaven nog 400 te hoog maar goed. Die 6000 kan prima bij een oost west, dus laat maar komen. Nog wel even proberen iets van die 400 er af te lullen.

• stomley
Is er kwalitatief nog verschil tussen de merken Growatt en Goodwe?
De leverancier met de Twinpeak panelen geeft Growatt als omvormer en de Alpha panelen zitten op Goodwe.

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20:49
stomley schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 15:30:
Is er kwalitatief nog verschil tussen de merken Growatt en Goodwe?
De leverancier met de Twinpeak panelen geeft Growatt als omvormer en de Alpha panelen zitten op Goodwe.
Zijn om het even, prijs, kwaliteit. Alleen is de schaduwmangement van de Goodwe duidelijk beter dan de growatt.

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• ThinkPad
Omdat je in je topicstart zegt "liefst zoveel mogelijk data": een Goodwe lokaal uitlezen is wel mogelijk, maar kost wel even wat werk: GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi). De meeste oplossingen scrapen de webportal (vind ik een ruk oplossing, lokaal uitlezen ftw).

Growatt geen ervaring mee.

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 19-11-2021 16:26 ]

• stomley
@RobertV70 en @Ronald heb alles teruggebracht tot 2 offertes. Deze zijn gisteren allebei langsgeweest en daarop zijn de volgende legplannen gemaakt. Beide gesprekken waren goed en beide leken er wel verstand van te hebben.

Legplan 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MhkntgFus2MxM7pDfRvpfvQWf4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WdenLhnWzinjxnDobpwEOtwX.png?f=user_large

Legplan 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5El3tsXpCuQNXhPf6HUfxs1j-g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JfJ8wcYBT8Kj5OL60T0tFw6Z.png?f=user_large

Offertes:
Bovenste offerte is legplan 1 en de onderste legplan 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdEnDpPw8jHJulQHpNFLWl86FeI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vq8OhNhjZsK0pSaBVuvTXW4E.png?f=fotoalbum_large

van belang is misschien te vermelden dat de achterzijde op Zuid-Oost ligt en dus beste resultaat behaald. Hierbij is het verschil op Offerte 1 en 2 dat bij de ene 11 panelen ligt en de andere maar 8.

Als jullie dit zo zien is dan de keuze voor offerte 1 de meest voor de hand liggende of mis ik nog iets?

• Ronald
Eens met offerte 1... Domweg pittig meer opbrengst dan 2...

Prijs is nog een fractie boven de richtprijs van RobertV70. (Totaal ~300) maar zijn prijzen zien we zelden bij anderen...

Qua prijs vind ik 2 overigens zeker niet verkeerd voor Alpha's

• stomley
Ronald schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:38:
Eens met offerte 1... Domweg pittig meer opbrengst dan 2...

Prijs is nog een fractie boven de richtprijs van RobertV70. (Totaal ~300) maar zijn prijzen zien we zelden bij anderen...

Qua prijs vind ik 2 overigens zeker niet verkeerd voor Alpha's
Bedankt voor je erg snelle reactie!

Ja offerte 1 leek mij ook het beste gezien deze gewoon vol kunnen leggen voor een naar mijn mening prima prijs. Alle andere REC leveranciers in de buurt hebben op dit moment geen TP4 meer en geven aan dat deze pas begin 2022 (feb - maart) pas weer komen. Dus was blij dat ik er 1 gevonden had en deze ook nog redelijk snel kan leggen als het nodig is.

Hierin lijkt de prijs ook iets hoger te liggen door landscape te moeten leggen (volgens aanbieder).

Offerte 2 is ook prima. Enige wat ik wel erg apart vind is dat het verschil tussen serieel voor 16 panelen of 16 panelen met Enphase, maar € 700 is in totaal.

Alpha is de € 85 per paneel denk niet waard he? Anders zou ik nog eventueel kunnen vragen om voorkant nog helemaal vol te leggen (geen idee hoeveel er nog bij kan) om te kijken waar we dan op uitkomen.

• Ronald
Financieel brengt de Alpha dat verschil denk ik niet op nee ;-)
De Alpha is iets groter, dus het kan heel goed zijn dat je er niet zo mooi mee uit komt als met de Twinpeak. Dat oogt namelijk bijna perfect.

De bijna 10% extra voor Enphase is het ook niet waard financieel gezien.

• RobertV70
Ik begrijp niet zo goed waar de opbrengst op gebaseerd is, offerte 1 heeft 23 360 panelen en offerte 2 heeft 16 395 panelen, geef je bij beiden het zelfde verbruik op?

• stomley
RobertV70 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:30:
Ik begrijp niet zo goed waar de opbrengst op gebaseerd is, offerte 1 heeft 23 360 panelen en offerte 2 heeft 16 395 panelen, geef je bij beiden het zelfde verbruik op?
Hoe bedoel je deze precies? Ik heb eigenlijk bij beide aangegeven wat mijn jaarlijkse verbruik is alleen dat mijn voorkeur gaat naar gewoon het dak vol leggen.

Met daarbij aangegeven dat mijn voorkeur naar de TP4 ging, maar offerte 2 doet deze niet meer en gaat alleen richting alpha.

[ Voor 12% gewijzigd door stomley op 23-11-2021 14:48 ]

• RobertV70
stomley schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:47:
[...]

Hoe bedoel je deze precies? Ik heb eigenlijk bij beide aangegeven wat mijn jaarlijkse verbruik is alleen dat mijn voorkeur gaat naar gewoon het dak vol leggen.

Met daarbij aangegeven dat mijn voorkeur naar de TP4 ging, maar offerte 2 doet deze niet meer en gaat alleen richting alpha.
Aha oké, dan weet ik het. Heel eerlijk, ik ben gewend om te offreren op basis van verbruik, vandaar die vraag, maar ik vat em.

• stomley
RobertV70 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:06:
[...]

Aha oké, dan weet ik het. Heel eerlijk, ik ben gewend om te offreren op basis van verbruik, vandaar die vraag, maar ik vat em.
Ja denk dat het ook heel gebruikelijk is om zo te doen, maar verwacht aankomende jaren wel over te gaan van gas naar all electric en ook elektrisch rijden. Dacht daarom maar gelijk alles vol te leggen ipv alleen voor 3700 per jaar te doen :)

• stomley
Keuze is gemaakt en we gaan voor de TP4 offerte. Deze komen ze volgende week donderdag al leggen.
Nu is de laatste vraag tussen Growat 6000 TL of de SMA variant hiervan (SMA Sunny Tripower 6.0).
Meerprijs is 600 euro. Is dat het waard waarbij schaduw eigenlijk (als het er heel soms is) harde schaduw is.
@RobertV70 en @Ronald

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:01

Freakie1NL

Grote Baas

600 euro is (600/0,25=) 2400 kWh die extra zou moeten opwekken (over de looptijd). Gaan wij uit van 10 jaar voor dat de omvormer defect is dan moet je met de SMA dus 240 kWh extra kunnen op wekken per jaar. Ik denk niet dat je dit haalt met, helemaal niet als er nauwelijks schaduw is.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• stomley
Freakie1NL schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:15:
600 euro is (600/0,25=) 2400 kWh die extra zou moeten opwekken (over de looptijd). Gaan wij uit van 10 jaar voor dat de omvormer defect is dan moet je met de SMA dus 240 kWh extra kunnen op wekken per jaar. Ik denk niet dat je dit haalt met, helemaal niet als er nauwelijks schaduw is.
Bedankt voor je antwoord. Verwacht het zelf eigenlijk ook niet, maar twijfelde even gezien SMA in het forum toch wat beter aangeschreven staat als Growatt.

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Tja, vergelijking met een auto merken altijd een beetje tricky.

Maar als SMA een Mercedes is dan is Growatt een Dacia.

Die Dacia brengt jou ook van A naar B maar een stuk goedkoper dan een Mercedes.
En een Mercedes gaat ook wel eens kapot.

Het is wat je er voor over hebt, met een SMA kan je meer instellen. Een Growatt had tot voorkort een 'kloppen' om in te stellen methodiek. Maar ook dat is daar verleden tijd.

• Ronald
Dat klopt... met de nuancering dat het doorgaans financieel gezien niet rendabel beter is ;-)

En @RobertV70 werkt veel met Growatt... En hij heeft een hoop kennis en ervaring, gecombineerd met het werken met REC (dus kwaliteit) zou ik het heel raar vinden als hij zou kiezen voor iets wat niet knap werkt.

Ofwel... Prima zo.

• stomley
Jullie zijn toppers! :) dan wacht ik donderdag rustig af en kunnen ze 23 panelen installeren met de Growatt omvormer. Ben blij dat het zo snel is gegaan (vrijdag akkoord gegeven op offerte). Er was een installatie uitgevallen in de planning op die dag :D

• Ronald
Soms heb je mazzel... Niet dat het in december veel uit maakt.... Ik pak op een goede dag nog geen 3kWh uit 7kWp. Dat is wel op plat dak en met 4.2kWp van half november tot half maart in 100% schaduw... dus presteert lekker waardeloos in de winter... (Wat volgens verwachting is overigens)

• stomley
Ronald schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:41:
Soms heb je mazzel... Niet dat het in december veel uit maakt.... Ik pak op een goede dag nog geen 3kWh uit 7kWp. Dat is wel op plat dak en met 4.2kWp van half november tot half maart in 100% schaduw... dus presteert lekker waardeloos in de winter... (Wat volgens verwachting is overigens)
Hehe nee klopt. Verwacht ook niet veel opbrengst in December, maar ben wel blij dat die gewoon snel geplaatst kan worden :)

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Wat @Ronald zegt; verwacht niet te veel van december. Hier haal ik in december hoogstens 15% van wat opbrengst in mei.

Het is wel fijn om ze alvast te hebben want vanaf maart gaat het snel, maar volgens mij zitten alle installateurs dan al vol. Dus wel al van genieten. Maar rond die periode niet teleurgesteld raken over de opbrengst, dat komt echt later.

• RobertV70
Freakie1NL schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:15:
Je haalt geen kW meer uit een systeem met die SMA maar het is wel een degelijker apparaat, als je de verschillen in gewicht ( 5,5 kilo!) neemt kun je wel enigszins concluderen dat de SMA zwaardere componenten gebruikt en daarbij komt dat SMA ook veel componenten in eigen huis ontwikkeld. SMA zelf geeft een levensduur van 20 jaar op. En ze kunnen dit wellicht roepen omdat ze al 40 jaar bestaan en dus geen bedrijfje zijn wat net komt kijken.

• ThinkPad
Dit is juist een leuke periode om ze gelegd te krijgen. Na de winter elke week meer opbrengst gaan zien in de grafiekjes als het beter weer wordt. Been there, done that :D

We zien de foto's wel verschijnen :Y

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 02-12-2021 12:59 ]

• RobertV70
stomley schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:30:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Verwacht het zelf eigenlijk ook niet, maar twijfelde even gezien SMA in het forum toch wat beter aangeschreven staat als Growatt.
Lees bovenstaande reactie van mij even.

• stomley
RobertV70 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:59:
[...]

Lees bovenstaande reactie van mij even.
Jij zou dus eventueel het wel aanraden? Voor mij is kwaliteit wel van belang vs goedkoper (anders was ik waarschijnlijk ook niet voor REC panelen gegaan).

Misschien moet ik ook gewoon niet te veel twijfelen 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door stomley op 02-12-2021 16:59 ]

• Ronald
@stomley Simpel: Als je kwaliteit en Europese fabrikant op prijs stelt, en bereid bent het extra geld neer te leggen... Waarom niet. Dit is jouw systeem. Het gaat sowieso rendabel zijn. Ik denk dat je genoeg info hebt om zelf een weloverwogen keuze te maken. (Ik heb zelf ook niet de allergoedkoopste oplossing gekozen)

• stomley
Ronald schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:10:
@stomley Simpel: Als je kwaliteit en Europese fabrikant op prijs stelt, en bereid bent het extra geld neer te leggen... Waarom niet. Dit is jouw systeem. Het gaat sowieso rendabel zijn. Ik denk dat je genoeg info hebt om zelf een weloverwogen keuze te maken. (Ik heb zelf ook niet de allergoedkoopste oplossing gekozen)
Denk dat jij helemaal gelijk hebt. Soms moet je gewoon de knoop doorhakken.

• RobertV70
Freakie1NL schreef op donderdag 2 december 2021 @ 12:49:
Wat @Ronald zegt; verwacht niet te veel van december. Hier haal ik in december hoogstens 15% van wat opbrengst in mei.

Het is wel fijn om ze alvast te hebben want vanaf maart gaat het snel, maar volgens mij zitten alle installateurs dan al vol. Dus wel al van genieten. Maar rond die periode niet teleurgesteld raken over de opbrengst, dat komt echt later.
Het is wel zo dat je direct je maandbedrag bij de energie leverancier naar beneden bij kan stellen, immers in juni komt je jaarrekening dus dan pas komt er een streep onder het totaal.

• stomley
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bj-lXc9AHZMya5NZY4_tcex2iZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4AmrfXbVKO5ao5fZWxn8TWD.jpg?f=fotoalbum_large

Zo deel 1 ligt en morgen wordt deel 2 gelegd en dan alles aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTjGD-xjfZjYk1ECKtr00Kz5hcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIGf4LeUf5wI0DNblpxIxaht.jpg?f=fotoalbum_large

• WidgetTWW
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-11 15:44
stomley schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:37:
[Afbeelding]

Zo deel 1 ligt en morgen wordt deel 2 gelegd en dan alles aangesloten.

[Afbeelding]
Met veel interesse dit topic gevolgd. Ik ben heel erg benieuwd naar je ervaringen tot nu toe met het gekozen systeem?

• stomley
WidgetTWW schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:30:
[...]

Met veel interesse dit topic gevolgd. Ik ben heel erg benieuwd naar je ervaringen tot nu toe met het gekozen systeem?
Helemaal vergeten om hier als laatste dit nog toe te voegen.

Mijn ervaringen zijn erg positief (geen idee of het correct is).
Op het zuid oosten hebben we nu 3600 WP liggen en op het Noord westen 4680 WP.
Deze dagen wekken we ongeveer 25 kWh uur.

Onderstaande foto was gisteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-SX3guqPd1Kt4fNZtUm_OJ6lKM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QeHlDtpHEn5IKPnp5dcIae83.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1