Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:09

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgF4yI_Ckv-ZYoFMPZ2ev7Fn7zA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jPaIwbAZkqYqDN8qOfUJCkJv.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
5,6m x 7,5m (circa) De huidige panelen gaan eraf en naar de garage. Er zit een afvoer voor de mechanische ventilatie (achter het eerste paneel). Buren die meer dan 3 panelen hebben, hebben ze gewoon 'recht' staan.
Schaduw
Plat dak, verder geen hoogbouw of bomen in de buurt.
Jaarverbruik
ca 3600Kw, wordt wellicht iets meer met PHEV en later echte EV. Ook wat hoger door thuiswerken. Geen gasaansluiting, dus sowieso al hoger verbruik.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase
Budget en doel
Zoveel mogelijk zelf opwekken, om vaste lasten te verminderen. Budget = wat het kost.
Wie gaat het project uitvoeren
Liefst lokaal bedrijf
Bijhouden van data
nice to have
Reeds verkregen offertes
Offerte 1
11x AEG mono Black 370WDMEGC monokristallijn black 330Wp
GoodWe 3600D-NS
Totaalprijs € 5.106,- 4.285,-
Prijs per Wp: € 1,251,18

Offerte 2
10x Hanwha QCells 385
Growat 3600 mtl
Totaalprijs € 3.800
Prijs per Wp: € 0,99

Offerte 3
11 x REC Twinpeak 4 360
GoodWe 4200D-NS
Totaalprijs € 4376,-
Prijs per Wp: € 1,10
[/quote]

Beiden inclusief installatie (relatief simpel, want er hangt al een omvormer ed, dus bekabeling kan, denk ik, hergebruikt worden). Beiden ook met app om eea te volgen. Bij de 2e heb ik ook een voorstel voor parallele aansluting gekregen (a € 1,22 per Wp), maar volgens mij heeft dat in mijn situatie niet zoveel toegevoegde waarde.
Regio
Gelderland

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 22-10-2021 11:14 ]

Alle reacties

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:54
Heb nu een offerte voor plaatsing op het noord dak:

12 panelen Trina 380

Omvormer Growatt type MIC 3300

Clickfit EVO montagemateriaal met zwarte afwerking.

€3.500 ex btw, inclusief montage

[ Voor 3% gewijzigd door Bravertal op 18-10-2021 14:56 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ok, het kan (dus) goedkoper, maar ik vind het lastig of dat dus echt vergelijkbaar is; qua garantie, qua kwaliteit panelen ed…

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Offerte 1 is veel te duur.
AEG all black is onnodig op een platdak, waar je ze toch niet ziet liggen.

De 2e offerte is al beter, maar nog aan de dure kant.

Kun je het niet zelf?
Kijk eens op winkelman

Een SMA omvormer kan je direkt uitlezen zonder cloud (met een pi of odroid of iets dergelijks)

Kan je met dual betonvoeten misschien nog meer panelen kwijt?
Dan kan je eventueel een 3-fase omvormer plaatsen (maar huidige omvormer zal maar 1-fase zijn?
Houd wel rekening met de schaduw op opvolgende rij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZsnRMRl1r47PP0uWKc6mPmcGrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCXeM1Ta5ujUxaS3fArl6osZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-10-2021 15:46 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik wil het liever niet zelf doen. Ik wil, als het enigszins logisch kan, wel voorbereid zijn op een EV laden op zonne-energie, als het salderen toch afgebouwd wordt en ik naar een ev ga. Moet ik dan een 3 fase omvormer nemen?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ZieMaar! schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 15:55:
Ik wil het liever niet zelf doen. Ik wil, als het enigszins logisch kan, wel voorbereid zijn op een EV laden op zonne-energie, als het salderen toch afgebouwd wordt en ik naar een ev ga. Moet ik dan een 3 fase omvormer nemen?
Nee dat hoeft niet. en een ~3600 watt omvormer kent veder weinig voordelen om 3 fase te doen.
overegens zou ik de layout van @AUijtdehaag minimaal overwegen. en dan wel kiezen voor 3 fase :P

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 18-10-2021 16:09 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou op 1 fase gaan tot een omvormer van 3680 watt, als je 3-fase hebt.
Met 10 panelen kom je daar prima aan.

Ga je meer panelen leggen, dan zou je 3-fase (string)omvormer kunnen overwegen.

Fronius en SMA hebben ook autoladers tegenwoordig.
Dat kan je dan in 1 overzicht hebben. (echter is het monitoren dan wel duur)

Los van elkaar kan natuurlijk ook.
PV en EV.

Ik duw mijn overtollige stroom in een buffervat.
Kan ik weer gratis van douchen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2Othxqq5IKfpAbNGp5UO0ADqVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Az1W22WUxZJnpNjsdlw1E7b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-10-2021 16:20 ]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Update van de offertes:
ZieMaar! schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 14:43:
Reeds verkregen offertes
Offerte 1
11x AEG mono Black 370WDMEGC monokristallijn black 330Wp
GoodWe 3600D-NS
Totaalprijs € 5.106,- 4.285,-
Prijs per Wp: € 1,251,18

Offerte 2
10x Hanwha QCells 385
Growat 3600 mtl
Totaalprijs € 3.800
Prijs per Wp: € 0,99

Offerte 3
11 x REC Twinpeak 4 360
GoodWe 4200D-NS
Totaalprijs € 4376,-
Prijs per Wp: € 1,10
Leverancier 1 heeft goedkopere panelen in de offerte gezet, maar dus ook met minder vermogen. Prijs per Wp blijft te hoog.

3 is er bijgekomen. Volgens mij (maar ik vind dat heel lastig om in te schatten) is daar de kwaliteit van de panelen echt goed. Beiden is incl volledige montage (oude panelen eraf halen), BTW service etcetera. Het zal vast (iets) goedkoper kunnen, maar ik wil graag een regionaal bedrijf met goede referenties en dat mag ook wel (iets) kosten.

Wat zou het advies zijn? Offerte 2 (maar dan met 11 panelen, want dat past) of is de kwaliteit van de panelen van 3 de meerprijs waard?

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:55
ZieMaar! schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:38:
Update van de offertes:

[...]

3 is er bijgekomen. Volgens mij (maar ik vind dat heel lastig om in te schatten) is daar de kwaliteit van de panelen echt goed. Beiden is incl volledige montage (oude panelen eraf halen), BTW service etcetera. Het zal vast (iets) goedkoper kunnen, maar ik wil graag een regionaal bedrijf met goede referenties en dat mag ook wel (iets) kosten.

Wat zou het advies zijn? Offerte 2 (maar dan met 11 panelen, want dat past) of is de kwaliteit van de panelen van 3 de meerprijs waard?
Ik ben ook in de markt voor zonnepanelen op een plat dak en ik heb een offerte liggen voor 12 REC Twinpeak4 panelen (370wp), SMA SB4.0 omvormer voor grofweg 6K. Dus jouw offerte is sowieso niet slecht qua prijs denk ik. Het bedrijf kwam eerst met een offerte met Canadian Solar panelen, maar het voordeel van REC is de garantie termijn. Net als Sunpower geeft REC 25 jaar garantie op de panelen en service. Bij Canadian solar is dat 12 jaar dacht ik.

Ik ga dit topic dus met een schuin oog volgen wat de meningen zijn over REC :)

YouTube: MotorcycleGeek

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:40
@ZieMaar! De foto is voor mij wat verwarrend ;-)

Is de foto noord-boven en liggen die 3 panelen niet pal zuid?

Met het dak maar een klein beetje van het zuiden, is het te overwegen om OZO-WNW dakjes te leggen?
Meer te realiseren opbrengst (tegen iets hogere prijs) als dit meer dan 15-20% extra dakdekking geeft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
@Ronald De foto is gewoon noord boven :). Wat je ziet zijn de huidige 3 paneeltjes, die er dus afgaan en niet recht naar het zuiden liggen. Volgens mij blijft de beste opstelling gewoon wat de buren (dus niet in het rode kader) ook hebben.

@Leviathius ik heb dus al wel de prijzen zonder BTW genoemd he. 6k excl btw voor 12 panelen en gewoon serieel klinkt wel erg duur.

[ Voor 58% gewijzigd door ZieMaar! op 22-10-2021 11:14 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:40
@ZieMaar! dat is de per-paneel meest efficiënte opstelling, maar mogelijk niet de meest productieve ;-)

In O-W opstelling hoef je geen tussenruimte te houden, dus kun je meer van het dak gebruiken. O-W levert alleen per paneel 10-15% minder op, dus je moet ook voldoende meer kunnen en willen leggen.
Het geeft ook iets betere spreiding over de dag.

Vergelijk:
6x West: https://pvoutput.org/intr...503&sid=86413&dt=20210815
8x Zuid: https://pvoutput.org/intr...503&sid=86746&dt=20210815
6x Oost: https://pvoutput.org/intr...503&sid=86745&dt=20210815
Deze deelsysteem opbrengsten zijn denk ik DC - dus zonder omvormer verliezen ('virtuele' string data gescraped uit de SolarEdge monitoring website)

Voor het hele systeem is de som dus wat lager: https://pvoutput.org/intr...503&sid=84236&dt=20210815

[edit] Dat is dus mijn systeem; met fotos's te zien in Zonnepanelen plat dak & garage

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 22-10-2021 11:31 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Leviathius
ZieMaar! schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 11:11:

@Leviathius ik heb dus al wel de prijzen zonder BTW genoemd he. 6k excl btw voor 12 panelen en gewoon serieel klinkt wel erg duur.
Oh oeps, niet op gelet. Excl BTW kom ik uit op 5240,- Is dat een meer gangbare prijs?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Leviathius schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 12:03:
[...]

Oh oeps, niet op gelet. Excl BTW kom ik uit op 5240,- Is dat een meer gangbare prijs?
Lijkt me aan de hoge kant, maar waar kom je per wp op?

• Leviathius
ZieMaar! schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:12:
[...]

Lijkt me aan de hoge kant, maar waar kom je per wp op?
Het gaat om 12 panelen van 370wp = 4420wp
5240/4420 = €1.18/wp

Zie al wel dat de omvormer die bij jou in de offerte zit een stuk goedkoper is dan die bij mij?
Als ik het verschil in prijs verreken kom ik uit op €1.08/wp.

Wat ik wel apart vind is dat in mijn offerte een verwachte opbrengst van 3995wp staat. Dat zou neerkomen op 330wp per paneel. Dat vind ik wel apart.

Ik wil ook nog een offerte opvragen voor een bedrijf dat Sunpower panelen levert van 415wp. Ben erg benieuwd hoeveel duurder dat zou zijn en of dat de moeite is of niet.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Offerte 3 is nu binnen met 11 panelen. 4235Wp tegen € 0,96 per Wp. Dat zijn dus Hanwha QCells 385 panelen, versus REC Twinpeak 4 360 voor € 1,10 per Wp.

REC heeft langer garantie, beiden hebben dezelfde degradatiegarantie. Beide leveranciers zijn betrouwbaar en lokaal. Zitten er nog echte kwaliteitsverschillen tussen die merken (of: zijn er hints hoe ik dat zelf kan bepalen ;)).

@Ronald ik hou het toch bij de 'standaard' opstelling...

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Mystikal

It never hurts to help!

ZieMaar! schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 10:38:
Update van de offertes:

[...]

Leverancier 1 heeft goedkopere panelen in de offerte gezet, maar dus ook met minder vermogen. Prijs per Wp blijft te hoog.

Ik weet niet of je al eerder BTW hebt terug gevraagd, maar dat kun je dus maar 1 keer doen, ook als het een ander huis betreft. :|

Basement Bios ---- Exo-S

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Tnx @Mystikal. Goede aanvulling, maar gelukkig niet van toepassing voor mij :).

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Mystikal

It never hurts to help!

ZieMaar! schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:00:
Tnx @Mystikal. Goede aanvulling, maar gelukkig niet van toepassing voor mij :).
Ben door schade en schande wijs geworden, was voor mij (bijna) een flinke strop met 26 panelen...
Gelukkig op de allerlaatste dag van het jaar energiecontract op naam van mijn vrouw kunnen zetten en zo dit kunnen voorkomen.

Blijft vreemd, omdat het een ander huis betreft en je dus eigenlijk 2x die subsidie zou moeten ontvangen vanuit een milieu perspectief.

Basement Bios ---- Exo-S

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
ZieMaar! schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:52:
Offerte 3 is nu binnen met 11 panelen. 4235Wp tegen € 0,96 per Wp. Dat zijn dus Hanwha QCells 385 panelen, versus REC Twinpeak 4 360 voor € 1,10 per Wp.

REC heeft langer garantie, beiden hebben dezelfde degradatiegarantie. Beide leveranciers zijn betrouwbaar en lokaal. Zitten er nog echte kwaliteitsverschillen tussen die merken (of: zijn er hints hoe ik dat zelf kan bepalen ;)).

@Ronald ik hou het toch bij de 'standaard' opstelling...
Het echte kwaliteitsverschil zit hem in de kwaliteit van de cellen en (heel zichtbaar) het frame, dat bestaat niet alleen uit een rechthoekig frame, maar ook twee dwarsbalken op 1 3e en 2 3e van het frame waardoor deze veel steviger is.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mystikal schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:04:
[...]

Ben door schade en schande wijs geworden, was voor mij (bijna) een flinke strop met 26 panelen...
Gelukkig op de allerlaatste dag van het jaar energiecontract op naam van mijn vrouw kunnen zetten en zo dit kunnen voorkomen.

Blijft vreemd, omdat het een ander huis betreft en je dus eigenlijk 2x die subsidie zou moeten ontvangen vanuit een milieu perspectief.
Je stopt met de onderneming (je verhuist en laat de panelen achter) en start een nieuwe onderneming.
Heeft niks met subsidie of milieu te maken.
https://blog.energiebespa...nmelden%20voor%20de%20KOR.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-10-2021 11:10 ]

Pagina: 1