Crashhill schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 09:02:
[...]
Dit is lariekoek, families breken omdat ze elkaar met een schuin oog aankijken, ipv elkaar dingen te gunnen of juist te denken - poah, ik heb het eigenlijk wel goed voor elkaar, mijn broer niet zo - dus die kan wel een extra zetje gebruiken, ik heb het geld niet nodig , en ga er vooral niet moeilijk om doen.
Ook gezien in families, meer geld zijn meer problemen, zeker als mensen de "regeling" niet 100% begrijpen.
Het is altijd moeilijk om vastgoed in de toekomst te gaan waarderen.
Mijn grootvader had een boerderij, geld en 5 kinderen.
Bij leven heeft hij dat verdeeld (mist behoud van vruchtgebruik) onder de kinderen, waarvan er 2 de boerderij verder zetten.
Dus die kregen wat meer grond, de anderen meer geld. Het leek allemaal OK op moment van de verdeling op papier.
En toch was er dan één van de kinderen die zich nadien enorm benadeeld voelde.
Ze had geld gekregen en op een spaarboekje geparkeerd. 20k werd 25k (toen werd er nog rente betaald) na 20 jaar of zo.
De grond ging van 7.000€ per hectare naar 50.000€ per hectare.... Maar ondertussen hadden de broertjes die die grond gekregen hadden welk elk jaar pacht betaald. Achteraf gezien wel een veel betere deal, maar wat kan je als verpleegster doen met een paar hectare grond?
Dat ze dat geld liet beschimmelen op een spaarrekening... tja, ze wist niet beter. Mijn moeder en vader kregen dat geld ook, en staken het in aandelen die nog sneller stegen dan de grondprijzen.
Ook dat gaf aanleiding tot jaloezie, en daar kan je niks aan doen.
Soms heb je ook behoorlijke eikels in je familie.