Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

NIBE warmtepomp water/water F1245PC - rendement en meer..

Pagina: 1
Acties:

• DD78
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-12-2021
Goedemiddag,

Wij hebben een NIBE F1245PC warmtepomp draaien met bodembron in een goed geisoleerde nieuwbouwwoning (2019).

Afgelopen winter wat gedoe gehad met een te ver afgekoelde bodembron. Meldingen te lage temperatuur.
Verder valt mij het hoge aantal compressorstarts op en de melding 'hoge ingaande temperatuur compressor'.

Ik ben eigenlijk benieuwd of de standaard fabriekinstellingen wel het slimst zijn en ik ben wel benieuwd naar het rendement van de warmtepomp (COP).
Is dat uit het apparaat te halen? Ik heb vrij uitgebreide monitoring (betaalde versie) maar kan het niet vinden.

Ervaringsdeskundigen?

Groet, Daniël

• DD78
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEpd5As_2rJ-HF2eHAAv-PUk58Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kB7mU23DRK3T8vIlQNKeUjOT.png?f=fotoalbum_large

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:29
Hoge ingaande temperatuur condensor wijst op een verkeerde hoeveelheid koelmiddel. Ik denk dat het tijd wordt dat je installateur dat eens komt wegen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• busscherski
En voor dat wegen aangeeft hoeveel kg koudemiddel er in zou moeten zitten.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• DD78
De installateur heeft recent (5-10-2021) glycol toegevoegd aan de bron. De bron was bij oplevering 100% water gevuld.
Kan je uitleggen hoe dit met elkaar te maken heeft?

• busscherski
Water/glycol is niet het koudemiddel. Dat is bijvoorbeeld de R407C / R410A / R32 / R290.

Ik zie nu overigens dat dit een hermetisch systeem is, als de hoeveelheid koelmiddel verkeerd is is dat een fout van Nibe.

Ik heb zelf overigens nooit een Nibe of W/W geïnstalleerd.

• DD78
Ja tuurlijk was iets te snel met mijn conclusie.

Is dat de enige veroorzaker of kan het ook nog iets anders zijn?

• busscherski
Heb je grafiekjes van temperaturen etc?

Het kan van alles zijn.

• DD78
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOUii_3BuJ23aj1xFZjdpksTUiE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cg1Xu1t0IolaptQEmWcN9cCh.png?f=user_large

Dit kan ik allemaal laten zien maar welke is hiervoor relevant?

• busscherski
Kun je deze grafiekjes maken van de 4 uur voorafgaand aan een foutmelding?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZikPooSdey65l-Z3ZxzEEREDRY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K5plf0bogwaY2DTIo6SgwPWg.png?f=user_large

• DD78
Was nog best een gedoe om het er uit te krijgen toch..
Ik heb een excelletje met de waarden erin.
https://filebin.net/nrwp897itmfgo71i

Heb nu in 24uur al drie van deze meldingen.
.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7myS-vPCa4ayLWd0sSa4C6O8Cp8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZcipH09K7BXBgw5Fzzi7PGMr.png?f=user_large

• busscherski
In het bestand dat ik zie gaat de data van gisteren 21:55 tot vandaag 02:32. Maar toen was er geen foutmelding.

• DD78
Jawel om 2:31 afgelopen nacht

• busscherski
Oja klopt. Welk koudemiddel wordt er toegepast?

• DD78
Als ik de documentatie mag geloven: R407C

• DD78
Viel me bij eerdere meldingen ineens op dat er steeds een week tussen zit. Dit heeft relatie met het legionella programma. Tapwater staat dan tijdelijk op luxe.
Ik heb dat nu uitgezet. Volgens mij is er ook nog een 'anti bacterie' programma 1 x 3 weken

• busscherski
Ja het lijkt er op dat je warmtepomp die hoge temperatuur niet kan halen.

Ik vind nu een topic over een Nibe L/W met hetzelfde probleem.

Inregeling Nibe (geen vertrouwen in installateur)

• DD78
Ik zie het. Vreemd wel!
Is de boiler dan te groot voor het vermogen ofzo?

Hoe groot is dat legionella probleem eigenlijk? Is dat iets wat wekelijks zou moeten of is dat sterk overdreven?

• busscherski
Nee heeft niets te maken met hoe groot het boiler vat is.
Voor een warmtepomp is een hoge temperatuur moeilijk. Vooral als de brontemperatuur laag is.
Bij veel warmtepompen houdt het op bij 55 graden. Als het kan zou ik het zo in laten stellen dat bij de wekelijkse Legionella run, de warmtepomp het vat eerst naar bijvoorbeeld 55 graden brengt en daarna met een elektrisch element door naar bijvoorbeeld 65 graden.
Wat was je brontemperatuur op dat moment?

Voorkomen legionella in boilers

• DD78
Ik denk dat ik dat zelf zo kan instellen. Ga ik even na.
De bron temperatuur vind ik laag maar weet niet wat gangbaar is. Ik heb het idee dat ie nu al op de 5 / 6 graden zit..
Dat was de reden dat de bron achteraf glycol heeft gekregen. Foutmeldingen dat de ondergrens was bereikt afgelopen winter. Nu is de ondergrens 2,5graad. Ik weet niet of ik daar nu blij mee moet zijn..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h08i_DcypIAdYEysqpvHvgcNHsQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bEwjRF7ukPb7uOejXMOFTzBK.png?f=fotoalbum_large

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-11 21:20
Ik heb ook een Nibe warmtepomp met dezelfde meldingen. Ook tijdens de legionella prgrammering. Na contact met aannemer en Nibe heb ik het maar gelaten. Blijkbaar gaat de warmtepomp verwarmen tot die niet verder kan, daarna neemt het bijverwarmingselement het over. Maar je krijgt dus wel die melding.

Dit kreeg ik van Nibe:

" Bij de periodieke verhoging is de melding normaal: de warmtepomp gaat met de compressor de maximaal haalbare temperatuur maken en doet vervolgens het laatste stukje verhoging met het element. Hier wordt de grens dus bewust opgezocht.

Buiten de periodieke verhoging hoort dit eigenlijk niet voor te komen. Meestal is dan een te hoge temperatuur voor het tapwater ingesteld, of een probleem met de flow (vuilfilter in retour CV naar de warmtepomp toe).

Overigens hoeft dit alarm niet gereset te worden maar gaat de warmtepomp vanzelf weer door zodra de temperatuur weer is gedaald.

Ik ga ervanuit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik dat graag. "

Ik had zelf het idee dat het ook wel eens gebeurde bij het overschakelen van koelen naar verwarmen, als het warm water vat opgewarmd moest worden en de warmtepomp eerst de vloer aan het koelen was.

[ Voor 8% gewijzigd door roltor op 13-10-2021 23:24 ]

• busscherski
O het is geen bug maar een feature, ieder merk zijn eigen eigenaardigheden.
Maar waarom de grens dan 2x achter elkaar bereiken? En is de bescherming tegen legionella zo voldoende of komt er nog een elektrisch element in actie?

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-11 21:20
busscherski schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 23:27:
En is de bescherming tegen legionella zo voldoende of komt er nog een elektrisch element in actie?
Ik lees het verbruik van de warmtepomp af met een kWh meter, eerst doet de warmtepomp het verwarmen en daarna gaat het elektrisch element aan. Warmtepomp verbruikt 1200W, element 5000W. Hij verwarmt gewoon tot 60 graden bereikt is, dus de bescherming lijkt me prima. Wel met behulp van het element in mijn geval.

Overigens heb ik ook de instellingen aangepast, lagere stooklijn bijvoorbeeld. Mijn huis heeft bijna geen warmte nodig, dus lekker zuinig afgesteld. Jaarverbruik was eerste jaar 1200 kWh, voor verwarmen en warm water. Super apparaat, zou nooit meer een ketel willen :)

• DD78
Dank voor het meedenken..
Lastig want je merkt ook dat de monteurs die langskomen geen idee lijken te hebben waar ze mee bezig zijn, beetje mijn kennisniveau ;)
Het zijn complexe apparaten wel met instellingen met veel onderlinge samenhang.

Zo heb ik te veel compressorstarts. Volgens mij zijn de meeste instellingen 'af fabriek'.
Compressorstarts zijn in te stellen tussen -30 en -1000 en bij mij staat ie op -60.
Ervaringen met het verhogen (of eigenlijk verlagen) naar bijvoorbeeld -200?

Ander praktisch vraagje, mij buffervat van de CV geeft een te lage druk (0,5 bar) aan en ik ben een CV ketel gewend met één vulpunt. Nu heb ik vloerverwarming met verschillende groepen en zie ik meerdere vulpunten. Hoe verhoog ik de druk van het CV deel?

• Johan.B
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-11 08:21
Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Na wat zoeken heeft de installateur de waardes in menu 4(warmtepomp).9(geavanceerd).1(functie voorkeuren) aangepast:
warmtapwater: 50min
verwarming: 30min

Van toen af geen meldingen meer.
Pagina: 1