Inregeling Nibe (geen vertrouwen in installateur)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:21
In onze nieuwbouw woning is door een installateur een Nibe AMS10-12 buitenunit (F2040-12?) met VVM320 binnenunit.

Wij hebben zelf niet het idee dat de installateur goed weet hoe warmtepompen moeten worden ingeregeld. Daarom zou ik graag jullie mening willen weten.

Vragen die ik heb:

Installateur zegt dat het beter is om de sanitair warm water SWW? op 58 graden te zetten. Het is volgens hen dan niet nodig om een legionella programma te draaien;

Echter: De temperatuur staat op 54.9? (zie plaatjes). Dat zou dan toch hoger moeten zijn?

In verband met de vloer die er recent is ingelegd mag de vloerverwarming nog niet aan. Op aanwijzen van de installateur heb ik de thermostaat op 5 graden ingesteld.

In Domoticz zie ik erg veel wisselend verbruik. Is dit normaal gedrag (in de nacht valt dat meer op in verband met overdag terugleveren van zonnepanelen (21x300 watt/piek op west-west/zuid.

Het verbruik lijkt sowieso hoog terwijl de vloerverwarming uit staat?

Vanmorgen hebben we gedoucht, vandaar het hogere verbruik vanaf 06.45.

Graag zou ik willen weten wat de mening van anderen is wat betreft onze installatie.

Afbeeldingslocatie: http://pub.hoicks.com/nibe1.png
Afbeeldingslocatie: http://pub.hoicks.com/nibe2.png
Afbeeldingslocatie: http://pub.hoicks.com/nibe3.png
Afbeeldingslocatie: http://pub.hoicks.com/nibe4.png

[ Voor 5% gewijzigd door Hoicks op 26-05-2020 10:30 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cohn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-06 11:32
Kan de warmtepomp wel sanitair warm water maken van 58 graden? Het lijkt erop dat hij niet hoger komt dan de 54,9 graden die je nu ziet.

De hoeveelheid meldingen "hoge ingaande temperatuur condensor" doen wel vermoeden dat hij het blijft proberen. Staat de warmtepomp steeds kort aan om te proberen deze 3 graden extra te maken? Als dat niet lukt en er hij blijft maar herstarten verklaart dat waarschijnlijk wel het hoge verbruik.

Je hebt de elektrische bijverwarming (9kW) uitstaan. Waarschijnlijk moet die dan aan om de 58 graden voor SWW wel te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
De installateur gaf aan de electrische bijverwarming uit te schakelen omdat dit juist een heel slechte COP heeft (1)

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:55
Heeft de installatie al wel gewerkt en wanneer is hij geinstalleerd? Ik zie namelijk bijna 3000 compressor starts, en totaal 557H compressortijd, terwijl er slechts 160H voor het SWW lijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-06 12:41
Hier ook een Nibe gebruiker, alleen dan met bodem warmte, en ervaar grof weg het zelfde zogauw het tapwater de hogere temperaturen moet halen krijgt hij het moeilijk.

Als de SWW op 44 max staat (en ja hier wel eens in de week naar 60) dan gebeurd het bijna niet meer. Zet ik hem hoger dan komt deze melding elke keer bij het opwarmen van het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:55
Nu heb ik zelf geen Nibe of er ooit een bediend maar dit zijn de gegevens van mijn Panasonic. Ik doe er geen SWW mee.

225 start stops en bijna 2600 compressor draaiuren
Dus 1 start per 11.5 uur. (een defrost telt ook bij mij als start/stop)

2962 start stops en 557 compressor draaiuren is echt niet goed.
Je hebt 5.3 start stops per uur. Gemiddeld!

Die hoge ingaande temperatuur waarschuwing van 4:30 tot 9:30 lijkt me ook niet goed.
Waarom staat de warmtepomp uberhaubt aan op die momenten?

Het lijkt me dat jouw warmtepomp inderdaad niet geschikt is om het vat op 58 graden te zetten. Probeer 50 eens, en dan elke week een legionellarun instellen naar 62 graden.

Misschien werkt de strategie van de installateur bij andere merken of types wel, maar het lijkt me niet te werken in dit geval.

En hoezo vanochtend ontdooien?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Ik heb in de settings de warmtepomp op de zuinigste stand gezet. Nu zijn de melding wat betreft hoge ingaande temperatuur condensor weg. Ook heb ik het externe verwarmingselement ingeschakeld, maar deze is voor zover ik kan zien nog niet gebruikt.

In Domoticz zie ik nu ook dat er een stabieler verbruik lijkt te ontstaan.

Wel zie ik dat hij gisteravond om 19:18 is gaan ontdooien? (Is dat normaal gedrag voor een relatief warme dag?)

Compressorstarts is nu 3007.

Eens even zien hoe hetzich nu ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Goede instelling wijzigingen.

Ik heb nog niet eerder een l/w warmtepomp zien ontdooien bij temperaturen hoger dan 8 graden. Die van mijzelf zelfs niet boven de 4 graden.
Gisteravond was het bijna 20 graden. Dit is echt niet goed. Ik heb weinig verstand van warmtepomp troubleshooten maar misschien is het tijd om het koudemiddel te wegen. Klusje voor de installateur. Als je zoveel geld betaald voor volledige installatie van een in principe goede en dure Nibe dan moet het goed werken.

Edit:
@koevlaas2 weet jij wat hier aan de hand is?

[ Voor 5% gewijzigd door busscherski op 27-05-2020 08:44 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 22:38
@Hoicks Hoicks

Zeer interessante post. Ik ben onder de indruk van alle info die je over je WP schijnt te kunnen loggen of zien. Hoe lees je deze info uit?

Ik heb zelf een Nibe 2040-8 en VVM 320 en heb het gevoel dat deze veel verbruikt. Maar meten is weten en momenteel kan ik niks uitlezen.

Ook zou ik grag eens de settings willen vergelijken met andere NIBE. Ik vind het trouwens raar dat toen wij de NIBE in gebruik namen (eind 2018) deze zo weinig info aan de gebruiker teruggeeft. Maar misschien heb ik iets gemist?

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoicks
Elmonogrande schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:52:
@Hoicks Hoicks

Zeer interessante post. Ik ben onder de indruk van alle info die je over je WP schijnt te kunnen loggen of zien. Hoe lees je deze info uit?

Ik heb zelf een Nibe 2040-8 en VVM 320 en heb het gevoel dat deze veel verbruikt. Maar meten is weten en momenteel kan ik niks uitlezen.

Ook zou ik grag eens de settings willen vergelijken met andere NIBE. Ik vind het trouwens raar dat toen wij de NIBE in gebruik namen (eind 2018) deze zo weinig info aan de gebruiker teruggeeft. Maar misschien heb ik iets gemist?
Ik heb mijn VVM320 via UTP aan het LAN gehangen en met een Nibe uplink account kun je deze dan online weer uitlezen. Na het aanpassen van de handmatige settings naar De zuinige en smart optie ziet het beeld er veel rooskleuriger uit qua verbruik. Ik zal binnenkort even nieuwe data delen.

Ook het aantal compressorstarts is nu nog maar enkele keren per dag.

Er zit een RJ45 aansluiting aan een losse kabel achterin de VVM320. Daar kun je gewoon een netwerkkabel op aansluiten

[ Voor 5% gewijzigd door Hoicks op 03-06-2020 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 22:38
Thanks! Werkt bij mij nu ook, dat dit mogelijk was is echter nooit door installateur (ik was de eerste voor hun denk ik) en ook niet bij inbedrijfsstelling door NIBE aangegeven.

Nota bene was alles al via ethernet en LAN aangesloten! Heb Uplink account aangemaakt en op VVM 320 serienummer en "verbindingslijn" aangevraagd en nummer dat terugkwam bij Uplink ingevoerd.

Sinds wanneer heb jij deze WP? Ik sinds november 2018 en ik zie nu al een aantal dingen in de info van mijn 2040 VVM 320 die ik heel raar vind. Ik zal ze straks posten. Meer dan 2000 defrosts....ook in mei minstens een paar keer per dag....
Hoicks schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:13:
[...]

Ik heb mijn VVM320 via UTP aan het LAN gehangen en met een Nibe uplink account kun je deze dan online weer uitlezen. Na het aanpassen van de handmatige settings naar De zuinige en smart optie ziet het beeld er veel rooskleuriger uit qua verbruik. Ik zal binnenkort even nieuwe data delen.

Ook het aantal compressorstarts is nu nog maar enkele keren per dag.

Er zit een RJ45 aansluiting aan een losse kabel achterin de VVM320. Daar kun je gewoon een netwerkkabel op aansluiten

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Elmonogrande

Jouw situatie is geen uitzondering.
Ik vind dat de fabrikant beter toezicht moet houden op de installateurs want die schaden het imago van Nibe. Dat vind ik erg jammer want verder vind ik Nibe's mooi spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
We hebben nu al enkele keren gehad dat er een plas vloeistof (lijkt water) onder binnenunit ligt. De installateur geeft aan dat dat condens kan zijn. Echter is de berging waar de unit staat best warm. Maar dat er rplassen water onder liggen lijkt mij niet de bedoeling. Klopt dit? De installateur geeft aan dat dit normaal is?

De vraag is, is dit normaal? Ding moet toch gewoon droog kunnen werken zonder dat ik rekening moet houden dat er vocht op de vloer komt te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
LOL, de machine zou inderdaad droog moeten kunnen werken.

Ontstaat het alleen als de warmtepomp wordt gebruikt voor koeling van het huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hoicks schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:10:
We hebben nu al enkele keren gehad dat er een plas vloeistof (lijkt water) onder binnenunit ligt. De installateur geeft aan dat dat condens kan zijn. Echter is de berging waar de unit staat best warm. Maar dat er rplassen water onder liggen lijkt mij niet de bedoeling. Klopt dit? De installateur geeft aan dat dit normaal is?

De vraag is, is dit normaal? Ding moet toch gewoon droog kunnen werken zonder dat ik rekening moet houden dat er vocht op de vloer komt te staan?
Juist als het warm is krijg je condens. Ben je aan het koelen? Zitten er nog stukken leiding/koppelingen die niet geisoleerd zijn?

Heb op mijn tijdelijke installatie ook geen isolatie zitten, met Ta6gr en Truimte van 22 druppelt dat ook nagenoeg continue.

Maar dat is dus NIET de bedoeling, de installateur dient alles netjes te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
busscherski schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:38:
LOL, de machine zou inderdaad droog moeten kunnen werken.

Ontstaat het alleen als de warmtepomp wordt gebruikt voor koeling van het huis?
Ik kan mij niet goed voorstellen dat de warmtepomp aan het koelen was op dat moment. Binnen 22c en buiten 20c ofzo. Toen wij de koeling met die hittegolf hadden ingeschakeld, hadden wij ook geen wateroverlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Wat een drama.

Heb je al gemerkt dat de water druk in het CV circuit is afgenomen? Heb je het al bij moeten vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Kan CV druk niet gemakkelijk zien, daarvoor moet de voorkant eraf, zo lijkt het. Wellicht is dit nog uit te lezen:

Ik zie ook corrosie op de leidingen (via een klep kan ik in de WP kijken)

Wat ik lstig vind is om de data zelf goed te interpreteren. Ik kan dus zelf niet beoordelen wat goed is of wat fout is. Maar lekkage en corrosie lijkt mij toch niet al de bedoeling na enkele maanden.

Afbeeldingslocatie: http://www.hoicks.com/pub/nibe6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hoicks.com/pub/nibe8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hoicks.com/pub/nibe9.png
Afbeeldingslocatie: http://www.hoicks.com/pub/nibe10.png
Afbeeldingslocatie: http://www.hoicks.com/pub/nibe11.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Lekkage, corossie en elke dag errors lijken me niet acceptabel.
Ik zou niemand aanraden om iets te laten installeren door jouw installateur.

Je hebt totaal niet gekregen wat je had mogen verwachten.
Als de installateur het niet verhelpt zou ik hem officieel in gebreke stellen en als hij het dan nog niet verhelpt je geld terugvragen. Dan mag hij dat ding weer op komen halen en probeer je het bij een andere installateur. Mag best weer een Nibe zijn, op zich prima apparaten.

Op welke temperatuur heb je het boilervat nu ingesteld? Nog steeds op de maximale waarde? Blijf je de foutmelding houden als het vat op 50 graden staat?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hoicks
Blijkbaar heeft de installateur zelf Nibe ingeschakeld. Vanmorgen werd ik gebeld door Nibe of ik vanmiddag thuis was.

Monteur op bezoek geweest en die heeft de volgende conclusie getrokken:

- De afvoer voor condenswater was niet aangesloten op de afvoer (vergeten)
De installateur moet dat nog steeds regelen.
- De corrosie op het boilervat kon de monteur niet plaatsen. Hij heeft een nieuw boilervat in Zweden besteld en als die binnen is wordt deze vervangen
- De monteur heeft de warmtepomp qua temperaturen anders ingesteld (hij gaf aan dat de temperaturen niet overeenkomstig normale in bedrijfsstelling waren ingesteld.

Fijn om met de second opinion in ieder geval geconstateerd te hebben dat de installatie technisch niet goed is afgeleverd. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Bedankt voor de update, ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt met jouw installatie.
Wel sneu voor mensen die technisch minder onderlegd zijn dan jij, die waren al snel met zo`n fiasco blijven zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hoicks
Vandaag is de Nibe monteur langsgeweest om het buffervat te vervangen. Was verroest, waarschijnlijk doordat er zoveel vocht is gelekt door de missende afvoer en dit is gaan condenseren. (Had de monteur van Nibe nog nooit meegemaakt).

Ik heb hem gewezen op de buitenvoeler (thermometer), die de installateur op de achterkant van de warmtepomp heeft geplaatst. Deze hangt in de zon ongever 30cm van de buitenmuur af. De muur warmt zo hard op in de zon dat de voeler een veel te hoge waarde geeft en daar de warmtepomp niet goed op reageert. (Muur blijft ook heel lang warm na zonnige dag).

De installateur gaat de voeler nu verplaatsen. Ik hoop dat daarmee dan eindelijk een optimale installatie te hebben.

Moet wel waardering uitspreken voor Nibe service. Hele nette monteur van Nibe (Albert). Werkte echt kundig, netjes en correct.

[ Voor 3% gewijzigd door Hoicks op 24-09-2020 16:06 ]

• Hoicks
Het valt ons op dat het tapwater ‘s ochtends qua comfort niet altijd heet is. In de software kan ik zien dat sww boven in het vat gedurende de nacht 4c verliest. Geen warmwatervraag in de nacht) Daardoor is het water geen 51c, maar 47c.

Is het normaal dat een boiler gedurende de nacht zoveel afkoelt?

• busscherski
Ja, dat is vrij normaal. Naisoleren kan uiteraard altijd als je dat wilt. Zolang je het display en het typeplaatje nog kunt zien.

Als je te weinig water hebt om te douchen zou je hem gewoon een beetje hoger kunnen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
Is er ook een mogelijkheid om de temperatuur te schedulen? Dan heb ik op de momenten dat wij douchen altijd heet water hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25

Japie.G

Colour Classic

47 graden is normaal heet genoeg om te douchen. Soms gaat het echter mis in thermostatische douchekranen die niet overweg kunnen met lagere aanvoertemperaturen op de warmwaterleiding. Check dat voor de zekerheid ook even voordat je temperaturen gaat verhogen.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:54
Hmmm. Ik heb volgens mij ook last van roest op mijn buffervat. Check dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXTrqpZwj2KKDinn2sjyN91Ilvk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qxOMEp3UtlobyuMRKYuu8Vz.jpg?f=fotoalbum_large

Kan dit kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:25
Dat kan kwaad wat is roest tgv een lekkage.
Die koppeling bij de grond is namelijk alleen van boven verroest.

Dit soort fitwerk koppeling gaan jaren mee zonder noemenswaardige roest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
leonbong schreef op zondag 19 december 2021 @ 09:34:
Dat kan kwaad wat is roest tgv een lekkage.
Die koppeling bij de grond is namelijk alleen van boven verroest.

Dit soort fitwerk koppeling gaan jaren mee zonder noemenswaardige roest.
Hoe zou dit kunnen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:25
Op die bovenste koppelingen ontstaat blijkbaar soms condens/vocht wat druppelt op die onderste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-06 17:04
Interessant topic. Ik herken de gebrekkige kennis van (mijn) installateur namelijk volledig. Vaak weet ik het zelf beter of ben ik al stappen verder, dan de installateur zelf. Uiteindelijk schakelt deze Nibe in en dan komt er een kundig iemand die alles netjes oplost.

Zelf heb ik een VVM320 i.c.m. een 6kw F2040 in een nieuwbouwwoning van 550m3. Reeds 2 jaar in gebruik en tot nu toe weinig klachten m.u.v. dat de koelmodus die soms in 'Lage LD koeling' error schiet. Tot op heden is men (incl. Nibe) er nog niet achter waardoor het komt. Exact dezelfde installatie draait bij 4 buren (rij van 5).

Reeds diverse service bezoeken gehad:
- Filter gereinigd, waterdruk gecontroleerd, etc. door installateur
- Opnieuw inregelen door Nibe
- Koudemiddel controle / lekkage check, SW update (r5 --> r11), regeling iets aangepast door Nibe
- Extra externe aanvoer temperatuur sensor geplaats op advies Nibe, door installateur.

Helaas is het nu weer te koud om de koelmodus te testen. Aankomende zomer zal duidelijk worden of de laatste actie (temp sensor) geholpen heeft. Wat het natuurlijk bijzonder maakt, is dat de buren geen last hebben van deze storing...

Verbruik is sinds installatie in september 2019 in totaal 6800kWh. Dat is incl een korte periode draaien zonder dat deze goed ingeregeld was en met een ruimtetemperatuur van 21 graden.

Klachten die enkele anderen nog wel eens hebben is te weinig warm tapwater. Het vat is netjes op temperatuur (53 graden), maar voldoet niet voor 2 lange douchebeurten direct achter elkaar. Boiler temp ophogen kan, maar ga niet té ver, dat geeft vage storingen is onze ervaring. Boven de 55 werd ook door Nibe afgeraden. Na de SW update en kleine tweaks aan de instellingen is het voor 4/5 prima. Voor de 5e is het gewoon een teken dat hij/zij korter moet douchen... ;)

Mocht je hier nog niet bekend mee zijn, de diverse temperaturen van het WTW zijn per WTW modus aan te passen in het (verborgen) service menu. Het betreft onder en bovenwaarde. Als je merkt dat het tapwater te ver afkoelt, zou je de onderwaarde iets hoger kunnen instellen (let op: aantal starts neemt toe, welke je idealiter zo laag mogelijk houdt) en een periode kunnen testen.

T.a.v. legionella cyclus, de getoonde boilervat temperatuur is de waarde bovenin het vat. Onderin is het kouder... Ik zou 'm daarom niet uitschakelen.

• Sunri5e
@Hoicks waar kwamen nou die meldingen vandaan over die "hoge uitgaande temperatuur condensor"? En waarmee is het opgelost?

[ Voor 12% gewijzigd door Sunri5e op 14-09-2022 19:27 ]

Pagina: 1