Hallo allemaal,
Momenteel ben ik naar een PV-installatie op mijn eigen woning aan het kijken. Even wat gegevens:
Daarnaast wil ik voorkomen dat het een qua uiterlijk een gedrocht wordt (bijv. heel onlogisch gepositioneerde panelen). Ik ben er inmiddels achter dat ik een rechthoekig opstelling aan panelen het meest netjes vindt (smaakgevoelig
). Daarbij probeer ik ook nog ruimte te houden voor eventuele dakramen in de toekomst. Waar ik aan zit te denken is:
... Hoeveel kWh zou er dan bij komen?
Ook zou ik graag willen verhuizen, maar rationeel bekeken is de woningmarkt zo oververhit dat dit niet heel snel zal gebeuren (andere woning kopen is op dit moment als alleenstaande niet te doen). Inschatting: ik zal hier dus makkelijk nog 5 jaar wonen (iets met terugverdientijd)...
Zal ik meer vermogen installeren om de mogelijke toekomst af te dekken? Hoeveel dan? 6 panelen is niet veel voor een gezin, met het oog op eventuele verkoop in de toekomst.
Dan nog even over de techniek. Een vriend van me is ook bezig met zonnepanelen, en heeft een systeem op het oog met micro-omvormers. Klinkt leuk, aangezien je makkelijker kunt uitbreiden, maar het lijkt erop dat hier qua duurzaamheid nog niet veel over bekend is (correct me if I'm wrong). Zoals ik het nu zie is een string-omvormer het meest interessant (hoge efficiency, meest toegepast?)) als je alle panelen in 1 dakvlak hebt liggen en geen schaduw, of een MTL omvormer als je oost-west hebt.
Benieuwd naar jullie adviezen/opmerkingen etc... Thanks in advance!
Momenteel ben ik naar een PV-installatie op mijn eigen woning aan het kijken. Even wat gegevens:
- Bouwjaar 2011, HR++ glas en goede isolatie
- LTV met CV ketel, beneden VVW, boven grote LT radiatoren, waterzijdig ingeregeld
- 1 persoons huishouden
- 1450 kWh en 750 m3 gas (incl. 75% thuiswerken, voorheen 1350 en 650)
- Dak: ligging op oost-west (oosten is iets zuid-oosten), dakhelling 38 graden, breedte 6,23m, hoogte ca. 6 m
- Geen schaduwvorming (hooguit van een kunststof schoorsteen, maar die staat hoog op het dak en ik wil eigenlijk de panelen bij de dakgoot hebben i.v.m. schoonmaken).
Daarnaast wil ik voorkomen dat het een qua uiterlijk een gedrocht wordt (bijv. heel onlogisch gepositioneerde panelen). Ik ben er inmiddels achter dat ik een rechthoekig opstelling aan panelen het meest netjes vindt (smaakgevoelig
- 6 panelen totaal: alle 6 naast elkaar op het oosten in portrait
- 6 panelen totaal: elk 3 panelen landscape op oost en op west
Ook zou ik graag willen verhuizen, maar rationeel bekeken is de woningmarkt zo oververhit dat dit niet heel snel zal gebeuren (andere woning kopen is op dit moment als alleenstaande niet te doen). Inschatting: ik zal hier dus makkelijk nog 5 jaar wonen (iets met terugverdientijd)...
Zal ik meer vermogen installeren om de mogelijke toekomst af te dekken? Hoeveel dan? 6 panelen is niet veel voor een gezin, met het oog op eventuele verkoop in de toekomst.
Dan nog even over de techniek. Een vriend van me is ook bezig met zonnepanelen, en heeft een systeem op het oog met micro-omvormers. Klinkt leuk, aangezien je makkelijker kunt uitbreiden, maar het lijkt erop dat hier qua duurzaamheid nog niet veel over bekend is (correct me if I'm wrong). Zoals ik het nu zie is een string-omvormer het meest interessant (hoge efficiency, meest toegepast?)) als je alle panelen in 1 dakvlak hebt liggen en geen schaduw, of een MTL omvormer als je oost-west hebt.
Benieuwd naar jullie adviezen/opmerkingen etc... Thanks in advance!
/f/image/wxOFrG4hC2TcZqdLinSdf86d.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b0gyC1ER0fZbrKaJKGQWLjB0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z73EEDIXbIxW9ld6EfuY7cMC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eYnn8kVMvXZghCB5zGNLIJM9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZrRfeeIgQrRdTTFxHmq1qKTa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZCIQgBfWoyeU3UkLkHQcQkCq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qgy9NQ861EC3SdS8ZvYtilP6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Fdnust5IrVRqacg22eO5dFTh.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/RzArKVYheVlec8buyKVD9SpZ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WSLssgdZXEgMGiURmUpH6b5S.jpg?f=fotoalbum_large)