Toon posts:

Alternatieve biedsystemen

Pagina: 1
Acties:

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-03 13:44
Met verbazing hoor ik van mijn vrienden en familie hoe het Nederlandse koop- en verkoop systeem werkt.
Het lijkt zo corrupt en lek als een mandje! (edit: van wat ik zo hoor, ik ben geen expert)

Ter illustratie wil ik kort het Noorse systeem toelichten, misschien zou zoiets de prijzen in Nederland tot een íets normaler niveau brengen?

Het komt grofweg hier op neer:
  • Een huizenzoeker gaat eerst bij de bank langs en krijgt daar een bewijs van finansiering. Dit is 3 maanden geldig en zegt tot hoe hoog je kunt bieden. Dit bewijs wordt door elke noorse bank gerespecteerd én is een voorwaarde om te kunnen bieden.
  • Dan bezicht men woningen en bij interesse geef je je naam + tel op.
  • Op een vooraf bepaalde datum en tijd opent de ronde om te bieden, iedereen krijgt dit als SMS van een staats gestuurd systeem. Normaal gesproken begint dit op 9.00 uur ´s ochtends
  • Vervolgens kun je met het equivalent van DigID inloggen en een bod doen.
  • Iedereen ziet het bod, via SMS, en kan vaak en veel bieden als men wil. Biedingen staan tot 12 uur ´s middags, alles daarna heeft een deadline van een 30 minuten. Je kunt dus prima met slechts 100 euro overbieden, maar gangbaarder is om met zeg 1000 tot 10.000 euro te verhogen
  • Op het einde kan de verkoper kan het hoogste bod of een ander bod goedkeuren, of alles afslaan.
Woningen kunnen opzich nog wel "gekaapt" worden, door direct een bod aan de verkoper dit doen, maar dit is meestal niet zo aantrekkelijk voor beiden partijen.

Volgens mij zorgt zo'n systeem ervoor dat alles eerlijk verloopt, en dat huizenprijzen niet zo gigantische sprongen maken. Ik snap dan ook werkelijk niets van het Nederlandse systeem. Dat baadt toch alleen maar de makelaars?

[Voor 9% gewijzigd door Menesis op 07-10-2021 10:01]

Mixed Reality dev- HoloLens2, Magic Leap, Quest, Unity, Unreal Engine, 3ds max

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:53
Menesis schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:59:

Volgens mij zorgt zo'n systeem ervoor dat alles eerlijk verloopt, en dat huizenprijzen niet zo gigantische sprongen maken. Ik snap dan ook werkelijk niets van het Nederlandse systeem. Dat baadt toch alleen maar de makelaars?
Onderhandse verkoop is dus niet mogelijk?

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 23:54
Met verbazing hoor ik van mijn vrienden en familie hoe het Nederlandse koop- en verkoop systeem werkt.
Het lijkt zo corrupt en lek als een mandje!

Ter illustratie wil ik kort het Noorse systeem toelichten, misschien zou zoiets de prijzen in Nederland tot een íets normaler niveau brengen?

• Een huizenzoeker gaat eerst bij de bank langs en krijgt daar een bewijs van finansiering. Dit is 3 maanden geldig en zegt tot hoe hoog je kunt bieden. Dit bewijs wordt door elke noorse bank gerespecteerd én is een voorwaarde om te kunnen bieden.
  • Op een vooraf bepaalde datum en tijd opent de ronde om te bieden, iedereen krijgt dit als SMS van een staats gestuurd systeem. Normaal gesproken begint dit op 9.00 uur ´s ochtends
  • Iedereen ziet het bod, via SMS, en kan vaak en veel bieden als men wil. Biedingen staan tot 12 uur ´s middags, alles daarna heeft een deadline van een 30 minuten. Je kunt dus prima met slechts 100 euro overbieden, maar gangbaarder is om met zeg 1000 tot 10.000 euro te verhogen
  • Op het einde kan de verkoper kan het hoogste bod of een ander bod goedkeuren, of alles afslaan.
Woningen kunnen opzich nog wel "gekaapt" worden, door direct een bod aan de verkoper dit doen, maar dit is meestal niet zo aantrekkelijk voor beiden partijen.

Zo'n systeem is juist een systeem dat de prijzen opblaast. In de Nederlandse praktijk is het vaak zo dat de hoogste bieder een paar duizend euro hoger zit dan de nummer 2. Had die nummer 2 dat geweten, dan had die wel een paar duizend euro meer geboden. Waarna de originele nummer 1 dat weer wil gaan overbieden. Enzovoort. Op die manier kun je dus juist vele duizenden euro's hoger uitkomen dan in de huidige systematiek.

Overigens is een vergelijkbaar systeem er ook in Nederland, bijvoorbeeld https://nvmonlinebieden.nvm.nl/Home

• big bang
Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:10:
[...]

Zo'n systeem is juist een systeem dat de prijzen opblaast. In de Nederlandse praktijk is het vaak zo dat de hoogste bieder een paar duizend euro hoger zit dan de nummer 2. Had die nummer 2 dat geweten, dan had die wel een paar duizend euro meer geboden. Waarna de originele nummer 1 dat weer wil gaan overbieden. Enzovoort. Op die manier kun je dus juist vele duizenden euro's hoger uitkomen dan in de huidige systematiek.
Discutabel. Nu zijn er ook genoeg mensen die een bod doen dat veel te ver boven de andere bieders zit, puur uit fomo. Het probleem met openbare veilingen is hooguit dat men het hoofd niet koel houd.

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-09-2022
Het lijkt zo corrupt en lek als een mandje!

Ik heb het hierover gehad met verschillende makelaars tijdens de aanschaf van onze woning. Allen wiste me te vertellen dat er diverse initiatieven lopen, waarbij kopers/verkopers via een platform kunnen bieden wat tot meer transparantie zou moeten leiden. Ze wisten me ook te vertellen dat de kopers hier zeker niet bij geholpen zijn omdat je in de praktijk ziet dat er dan juist meer wordt geboden. Ik zou mijn droom woning in ieder geval ook niet laten schieten voor enkele duizenden euro's (mits binnen budget). Nu heb ik zelf ervaren dat ik meerdere malen bij overbiedingen achter het net viste omdat een ander 5k meer wist te bieden. Met deze kennis had ik achteraf ongetwijfeld 10k meer geboden...

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:23
[...]

Overigens is een vergelijkbaar systeem er ook in Nederland, bijvoorbeeld https://nvmonlinebieden.nvm.nl/Home
ja zo kan het gaan, maar je bewering is echt veeeel te stellig. Verschilllende wijzes van verkoop hebben allemaal voor en nadelen, maar je doet nu net of het huidige systeem.in NL heel goed werkt --> pertinent onwaar.

het systeem.in NL drijft 100% op zo weinig mogelijke beschikbare informatie hebben voor zowel kopers als verkopers. transparantie is er niet. die gigantische achterstand qua informatie geeft juist grote inefficienties in de markt. het gebeurt heul vaak dat er een paar biedingen dicht bij elkaar zitten en dat 1 er met 50k overheen knalt ofzo. dat is leuk voor de verkopers bij die ene transactie, maar kut voor de kopers EN alle volgende verkopen die weer naar dit bizarre koopsom-verhaal kijken en daar weer nieuwe waardes op baseren.

dus juist ons systeem KAN ook voor bizarre prijzen zorgen.

• Rubbergrover1
Fr33z schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:19:
[...]

ja zo kan het gaan, maar je bewering is echt veeeel te stellig. Verschilllende wijzes van verkoop hebben allemaal voor en nadelen, maar je doet nu net of het huidige systeem.in NL heel goed werkt --> pertinent onwaar.

het systeem.in NL drijft 100% op zo weinig mogelijke beschikbare informatie hebben voor zowel kopers als verkopers. transparantie is er niet. die gigantische achterstand qua informatie geeft juist grote inefficienties in de markt. het gebeurt heul vaak dat er een paar biedingen dicht bij elkaar zitten en dat 1 er met 50k overheen knalt ofzo. dat is leuk voor de verkopers bij die ene transactie, maar kut voor de kopers EN alle volgende verkopen die weer naar dit bizarre koopsom-verhaal kijken en daar weer nieuwe waardes op baseren.

dus juist ons systeem KAN ook voor bizarre prijzen zorgen.
Ho ho, ik zeg helemaal niet dat het NL systeem goed werkt. Ik geef alleen aan dat zo'n veilingsysteem de prijs óók opdrijft.

Bij de Nederlandse systematiek zie je dat er vaak een hoop mensen zijn die bij elkaar in de buurt zitten, vaak gebaseerd op wat een taxatie ook ongeveer zou opleveren of wat je op grond van de overige verkopen in de buurt zou verwachten. (En minder afhankelijk van de originele vraagprijs...) En dat er een enkeling die het echt graag wil hebben er iets boven zit. Daarnaast heb je inderdaad incidenteel ook de mensen die er totaal geen kijk op hebben en er tienduizenden overheen gaan. Dat ligt eerder aan het niet willen verdiepen in de markt (of niet willen betalen voor iemand die dat doet, zoals een makelaar).

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:23
Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:26:
[...]

Ho ho, ik zeg helemaal niet dat het NL systeem goed werkt. Ik geef alleen aan dat zo'n veilingsysteem de prijs óók opdrijft.

Bij de Nederlandse systematiek zie je dat er vaak een hoop mensen zijn die bij elkaar in de buurt zitten, vaak gebaseerd op wat een taxatie ook ongeveer zou opleveren of wat je op grond van de overige verkopen in de buurt zou verwachten. (En minder afhankelijk van de originele vraagprijs...) En dat er een enkeling die het echt graag wil hebben er iets boven zit. Daarnaast heb je inderdaad incidenteel ook de mensen die er totaal geen kijk op hebben en er tienduizenden overheen gaan. Dat ligt eerder aan het niet willen verdiepen in de markt (of niet willen betalen voor iemand die dat doet, zoals een makelaar).
dat kun.je dus niet zo stellig zeggen. Een veiling-systeem met openbare info kan ook juist voor hele redelijke prijzen zorgen. En blijkbaar gaat het in Noorwegen behoorlijk prima.

Zeker de combinatie met duidelijke info over kredietwaardigheid van een bieder (geeft de verkoper wat zekerheid) lijkt mij een hele mooie, helaas komen die initiatieven hier niet zo van de grond.

• Rubbergrover1
Een huizenzoeker gaat eerst bij de bank langs en krijgt daar een bewijs van finansiering. Dit is 3 maanden geldig en zegt tot hoe hoog je kunt bieden. Dit bewijs wordt door elke noorse bank gerespecteerd én is een voorwaarde om te kunnen bieden.
Wordt er geen rekening gehouden met de (taxatie) waarde van de woning? Kun je in principe zo hoog bieden als je wilt, mits het binnen die financieringsgrens valt?

Als ik dit zou vertalen naar de Nederlandse situatie, dan zie ik bij een budget van 4 ton koper 1 met 4 ton hypotheek, koper 2 met een ton eigen geld en 3 ton hypotheek en koper 3 met een geschatte overwaarde van 1 ton en 3 ton hypotheek. Dat lijken met toch wel behoorlijk verschillende situaties. Waarbij met name koper 2 de mogelijkheid heeft om bij een woning flink hoger dan de taxatiewaarde te bieden.

Hoe wordt hier in Noorwegen mee om gegaan?

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:40
[...]

Zo'n systeem is juist een systeem dat de prijzen opblaast.
Betwijfel dat...

Bij marktplaats (en andere veilingsites) zie je ook dat nieuwe biedingen maar marginaal hoger zijn de tot dan toe hoogste.

Wie momenteel een huis koopt in Nederland gaat direct all-in. Iedereen biedt direct het maximale dat ze kunnen betalen, waarbij de uiteindelijke nummer 1 in de regel veel meer heeft geboden dan de nummer 2.

Dat 'onnodige' overbieden haal je met dit systeem weg. Als nummer 2 z'n max heeft bereikt hoeft nummer 1 maar €100 meer te bieden om te winnen, in plaats van tienduizenden euro's teveel uit geven.

Tevens ben je direct van al die discutabele makelaars met hun onderlinge handeltjes af.

iRacing Profiel

• Rubbergrover1
alexbl69 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:06:
[...]

Betwijfel dat...

Bij marktplaats (en andere veilingsites) zie je ook dat nieuwe biedingen maar marginaal hoger zijn de tot dan toe hoogste.
Dat is ook omdat bij de meeste Marktplaats artikelen er een redelijk ruim aanbod is. Als jij te duur bent, dan ga ik naar een andere aanbieder. Dat is bij de huidige woningmarkt meestal wat lastiger.

Overigens zie je bij de woningen die van een type zijn dat wat vaker wordt verkocht, dat de verkoopprijzen ook vaak best dicht bij elkaar liggen. Als Nederlandse koper kun je bij zulke minder unieke woningen dus ook best wel goed bekijken wat je moet bieden om een kans te maken. Dat hoeft dan dus vaak geen 50k boven de nummer twee te zijn. Ook dan kun je, net als bij Marktplaats, denken: een paar duizend euro boven prijs x is een mooi bod, anders wacht ik wel op de volgende vergelijkbare woning.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Fr33z schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:29:
[...]

Zeker de combinatie met duidelijke info over kredietwaardigheid van een bieder (geeft de verkoper wat zekerheid) lijkt mij een hele mooie, helaas komen die initiatieven hier niet zo van de grond.
De nvm biedtool toont wie wat biedt onder welke voorwaarden. Je kunt bij het aanmeldproces nog meenemen dat ze een financiële check bewijs moeten uploaden oid en klaar ben je.

Het is dat er weinig makelaarskantoren gebruik maken van nvm online en het aanbod dus beperkt is.

• big bang
Joosie200 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:00:
[...]

De nvm biedtool toont wie wat biedt onder welke voorwaarden. Je kunt bij het aanmeldproces nog meenemen dat ze een financiële check bewijs moeten uploaden oid en klaar ben je.

Het is dat er weinig makelaarskantoren gebruik maken van nvm online en het aanbod dus beperkt is.
Buiten dat is het ook niet bindend. Leuk die tool, maar als er na sluitingstijd een maatje van de makelaar nog even 3k meer bied ben je alsnog het bokje.

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:19
Volgens dit artikel krijg je hogeren prijzen met open bieden ipv gesloten bieden. Ze linken ook naar wat onderzoeken, maar kennelijk gaan die niet heel diep en het zijn er ook niet veel.

https://www.vrij-links.nl/

• Rubbergrover1
pingkiller schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:01:
Volgens dit artikel krijg je hogeren prijzen met open bieden ipv gesloten bieden. Ze linken ook naar wat onderzoeken, maar kennelijk gaat die niet heel diep en het zijn er ook niet veel.
Er is een hoop theorie over eerste-prijs-gesloten-bod veilingen in vergelijking met 'engelse' veilingen. Er is daarbij niet een eenduidig variant die 'altijd' beter is. Een gewone (engelse) veiling is vooral gunstig voor de verkoper als er veel bieders zijn, die ook een min of meer gelijke waardering hebben voor het object. Als er veel verschil zit in wat het object waard is (of zou moeten zijn) of als er weinig bieders zijn, dan is de 'gesloten bod' veiling gunstiger voor de verkoper.

• kpg
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online
[...]

Kan je dit onderbouwen? Ervaring van mijn omgeving en mijzelf (zowel koop als verkoop) is juist dat er bij bijna elke verkoop wel 1 bieder is (soms 2) die ver boven de andere bieders en de verwachte verkoopwaarde biedt.

Ja dit is anekdotisch bewijs, maar wel met n > 10 en nog altijd beter dan geen enkele onderbouwing.

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-03 13:44
Rubbergrover1 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:36:
[...]

Wordt er geen rekening gehouden met de (taxatie) waarde van de woning? Kun je in principe zo hoog bieden als je wilt, mits het binnen die financieringsgrens valt?

Als ik dit zou vertalen naar de Nederlandse situatie, dan zie ik bij een budget van 4 ton koper 1 met 4 ton hypotheek, koper 2 met een ton eigen geld en 3 ton hypotheek en koper 3 met een geschatte overwaarde van 1 ton en 3 ton hypotheek. Dat lijken met toch wel behoorlijk verschillende situaties. Waarbij met name koper 2 de mogelijkheid heeft om bij een woning flink hoger dan de taxatiewaarde te bieden.

Hoe wordt hier in Noorwegen mee om gegaan?
Het systeem houdt in principe geen rekening met de taxatie, maar de (verkopende) makelaar adviseert de verkoper wat slim is om te accepteren.
Je kunt inderdaad zo hoog bieden als je wil, binnen je financieringsgrens.

Mixed Reality dev- HoloLens2, Magic Leap, Quest, Unity, Unreal Engine, 3ds max

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:29

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

densoN schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 17:12:
[...]
Nu heb ik zelf ervaren dat ik meerdere malen bij overbiedingen achter het net viste omdat een ander 5k meer wist te bieden. Met deze kennis had ik achteraf ongetwijfeld 10k meer geboden...
En daarna had de ander ook weer 5k of 10k meer geboden, totdat het financieringsplafond bereikt wordt.

Uiteindelijk zal dat ook gewoon de prijs op drijven denk ik.

[Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 07-10-2021 10:22]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Onze verkoopmakelaar vertelde juist dat er vaak maar 1 of 2 extreme biedingen (100k+ boven de vraagprijs/waarde) bij zitten, de rest zit iets boven de vraagprijs. Dit is geen "n=1", maar de ervaringen van onze makelaar, mag toch aannemen dat hij weet waar ie over praat.
Vraagprijs is hier in ieder geval vaak (maar niet altijd) ongeveer de (taxatie)waarde.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 07-10-2021 10:29]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:26:
[...]

Onze verkoopmakelaar vertelde juist dat er vaak maar 1 of 2 extreme biedingen (100k+ boven de vraagprijs/waarde) bij zitten, de rest zit iets boven de vraagprijs. Dit is geen "n=1", maar de ervaringen van onze makelaar, mag toch aannemen dat hij weet waar ie over praat.
Vraagprijs is hier in ieder geval vaak (maar niet altijd) ongeveer de (taxatie)waarde.

***members only***
Dat zal dan vermoedelijk te maken hebben met het gebrek aan goede kennis over wat de woning waard zou zijn. Of die koper vindt de woning simpelweg veel meer waard dan de anderen. Wat ik ook aangaf, als er veel verschil zit in wat mensen het object waard vinden (of wat die waarde zou moeten zijn), dan leidt deze manier van verkopen in de regel inderdaad tot de hoogste opbrengst. Even heel bot gezegd, die koper heeft zich waarschijnlijk niet goed voorbereid en daarom een veel te hoog bod gedaan.

Als je dan zou kiezen voor de 'openbare' veiling, dan zou zo'n bieder uiteraard veel lager blijven hangen. Maar als je een vrij standaard woning met een vrij standaard waardering hebt, dan kan dat juist tot hogere opbrengst leiden. En bij een minder gewilde woning, of een markt waarin er veel meer aanbod dan vraag is, kan zo'n veiling juist tot veel lagere opbrengsten leiden. Soms juist te laag om de hypotheek van te kunnen aflossen. In een 'slechte' markt zou je dus zeker niet zo'n openbare veiling willen doen. Daarom zou ik het ook een slecht idee vinden als dat 'verplicht' zou worden.

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Los van de NVM biedtool heb je ook iets als degratismakelaar.nl waarbij je openlijk je bod doet op een woning. Maar ook daar is het aanbod lang niet zo ruim als op Funda. Gezien ik bij 9 van de 10 woningen op Funda toch het zinnetje tegen kom: de vraagprijs is een bieden vanaf prijs. Of de koper neemt elk bod boven de vraagprijs in overweging.. kunnen ze net zo goed op Funda een bied systeem inpassen.

Het is niet meer dat je zeg 10% onder de vraagprijs biedt en dan uitkomt op de woning kopen voor 95% van wat de vraagprijs is. En dat geeft dan ook een betere aansluiting bij wat het tegenwoordig toch is: opbieden naar gelang het financieringsplafond het toelaat.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01:24
In België had je vroeger veel openbare verkopen, zowel vrijwillig als gedwongen. Vooral die vrijwillige openbare verkopen zijn bijna folklore door de komst van immo-makelaars.
De verkoop ging meestal door in een zaaltje achter een café, in 2 zitdagen. En om het bieden aan te zwengelen, kon men gaan voor het systeem van "verdieren". Diegene die het hoogste bod uitbracht na de eerste zitdag, kreeg 1% van zijn bod op de 2de zitdag. Dus ofwel ging er niemand meer over, en had die dus 1% korting, ofwel ging er wel iemand over, en kreeg de hoogste bieder van de eerste zitdag een mooie som geld.
Er was zelfs volk die puur voor het "verdieren" gingen. Maar als ze de verkoop verkeerd hadden ingeschat, hadden ze wel het hoogste bod. En dat was zonder een opschortende voorwaarde "mits financiering".

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:18
Sport_Life schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 10:26:
[...]

***members only***
Klopt. Dat zijn vaak die mensen die ‘klaar’ zijn met de zoektocht en gewoon de woning willen. Veelal gebackt met een serieuze zak overwaarde of kruiwagen uit de familie.

N=1 maar als je 300k+ overwaarde in je zak hebt dan maakt het niet echt uit of je 40k te veel betaald. Zeker omdat het geld is wat je toch nooit zelf heb moeten verdienen. Tuurlijk, je hypotheek had 40k lager kunnen zijn, maar dat is ondergeschikt ten opzichte van het huis wel of niet hebben.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee