Met verbazing hoor ik van mijn vrienden en familie hoe het Nederlandse koop- en verkoop systeem werkt.
Het lijkt zo corrupt en lek als een mandje! (edit: van wat ik zo hoor, ik ben geen expert)
Ter illustratie wil ik kort het Noorse systeem toelichten, misschien zou zoiets de prijzen in Nederland tot een íets normaler niveau brengen?
Het komt grofweg hier op neer:
Volgens mij zorgt zo'n systeem ervoor dat alles eerlijk verloopt, en dat huizenprijzen niet zo gigantische sprongen maken. Ik snap dan ook werkelijk niets van het Nederlandse systeem. Dat baadt toch alleen maar de makelaars?
Het lijkt zo corrupt en lek als een mandje! (edit: van wat ik zo hoor, ik ben geen expert)
Ter illustratie wil ik kort het Noorse systeem toelichten, misschien zou zoiets de prijzen in Nederland tot een íets normaler niveau brengen?
Het komt grofweg hier op neer:
- Een huizenzoeker gaat eerst bij de bank langs en krijgt daar een bewijs van finansiering. Dit is 3 maanden geldig en zegt tot hoe hoog je kunt bieden. Dit bewijs wordt door elke noorse bank gerespecteerd én is een voorwaarde om te kunnen bieden.
- Dan bezicht men woningen en bij interesse geef je je naam + tel op.
- Op een vooraf bepaalde datum en tijd opent de ronde om te bieden, iedereen krijgt dit als SMS van een staats gestuurd systeem. Normaal gesproken begint dit op 9.00 uur ´s ochtends
- Vervolgens kun je met het equivalent van DigID inloggen en een bod doen.
- Iedereen ziet het bod, via SMS, en kan vaak en veel bieden als men wil. Biedingen staan tot 12 uur ´s middags, alles daarna heeft een deadline van een 30 minuten. Je kunt dus prima met slechts 100 euro overbieden, maar gangbaarder is om met zeg 1000 tot 10.000 euro te verhogen
- Op het einde kan de verkoper kan het hoogste bod of een ander bod goedkeuren, of alles afslaan.
Volgens mij zorgt zo'n systeem ervoor dat alles eerlijk verloopt, en dat huizenprijzen niet zo gigantische sprongen maken. Ik snap dan ook werkelijk niets van het Nederlandse systeem. Dat baadt toch alleen maar de makelaars?
[Voor 9% gewijzigd door Menesis op 07-10-2021 10:01]
Mixed Reality dev- HoloLens2, Magic Leap, Quest, Unity, Unreal Engine, 3ds max