Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
dus duurt nog wel ff voordat Evusheld hier in gebruik gaat?

[ Voor 185% gewijzigd door tweakmember op 12-12-2021 23:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
tweakmember schreef op zondag 12 december 2021 @ 23:36:
dus duurt nog wel ff voordat Evusheld hier in gebruik gaat?
Nou ik zei dus binnenkort :P

Lastig te zeggen want we weten niet wat de EMA tegenkomt bij de review, maar het hoeft niet per se zo lang meer te duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Lab tests: Eli Lilly, Regeneron antibody therapies lose out against Omicron

Lijkt er op dat we de monoclonale antilichamen van Lilly en Regeneron kunnen afschrijven als behandelmethodes. Niet geheel onverwacht aangezien het al geen wondermiddelen waren, en met de mutaties in omicron lijkt het helemaal geen zoden meer aan de dijk te zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Pfizer heeft de eindresultaten vrijgegeven van Paxlovid
  • Final data available from all high-risk patients enrolled in EPIC-HR study (n= 2,246) confirmed prior results of interim analysis showing PAXLOVID™ (nirmatrelvir [PF-07321332] tablets and ritonavir tablets) reduced risk of hospitalization or death by 89% (within three days of symptom onset) and 88% (within five days of symptom onset) compared to placebo; no deaths compared to placebo in non-hospitalized, high-risk adults with COVID-19
  • The above data have been shared with the U.S. Food and Drug Administration (FDA) as part of an ongoing rolling submission for Emergency Use Authorization (EUA)
  • Separately, interim analyses of an ongoing second study in standard-risk adults (EPIC-SR) showed a 70% reduction in hospitalization and no deaths in the treated population, compared to placebo, in the secondary endpoint; the novel primary endpoint of self-reported, sustained alleviation of all symptoms for four consecutive days, as compared to placebo, was not met. The study continues
  • An approximate 10-fold decrease in viral load at Day 5, relative to placebo, was observed in both EPIC-HR and EPIC-SR, indicating robust activity against SARS-CoV-2 and representing the strongest viral load reduction reported to date for a COVID-19 oral antiviral agent
  • Recent in vitro data confirm that nirmatrelvir is a potent inhibitor of the Omicron 3CL protease, which, combined with existing in vitro antiviral and protease inhibition data from other Variants of Concern (VoC) including Delta, indicates that PAXLOVID will retain robust antiviral activity against current VoCs as well as other coronaviruses
Kortom, de eerder genoemde effectiviteit van 90% tegen ziekenhuisopname is overeind gebleven in de uiteindelijke analyse. Na molnupiravir, waar we een behoorlijke teruggang in effectiviteit zagen, is dat heel erg goed nieuws. Daarnaast hebben ze nu ook interim data van een separate studie waarin ze mensen zonder hoog risico paxlovid hebben laten slikken en ook daar werkt het: 70% reductie in ziekenhuisopname (ik zie graag nog even de confidence intervals). Volgens mij is dit de eerst keer dat we effectiviteit zien in een gezonde populatie. Vraag is natuurlijk nog wel of je iedereen die geen onderliggende risicofactoren heeft, allemaal paxlovid wil laten slikken. Maar daar moet nog maar eens goed naar gekeken worden door slimme mensen.

En dan als bonus nog even specifiek over omicron:
Current variants of concern can be resistant to treatments that are focused on the spike protein expressed on the surface of the SARS-CoV-2 virus, due to the mutations in this region. PAXLOVID, however, works intracellularly on the protease of the SARS-CoV-2 virus by inhibiting viral replication. Nirmatrelvir has shown consistent in vitro antiviral activity against the previously identified variants of concerns (i.e., alpha, beta, delta, gamma, lambda, and mu). In addition, nirmatrelvir potently inhibited the 3CL protease associated with Omicron in an in vitro biochemical assay. This indicates nirmatrelvir’s potential to maintain robust antiviral activity against Omicron. Additional in vitro antiviral studies with this variant are underway.
Heel erg mooi nieuws. Wmb het belangrijkste target voor medicamenteuze behandeling van Covid. Pfizer heeft nog niets gezegd over indiening bij de EMA, wel bij de FDA. Wel doet de EMA al een rolling review van paxlovid, dus het zal daar waarschijnlijk ook snel terechtkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Paxlovid van Pfizer is nog niet goedgekeurd, maar mag al wel gebruikt worden van EMA:
EMA: EU-landen mogen coronapillen Pfizer al gebruiken

Nederland en de andere EU-landen mogen alvast de coronapillen van Pfizer gebruiken om coronaklachten tegen te gaan. Het middel is nog niet goedgekeurd, maar in afwachting daarvan kan het alvast worden ingezet. Dat heeft de Europese toezichthouder, het Europees Geneesmiddelenbureau (EMA) in Amsterdam, donderdag besloten.

Het middel heet Paxlovid. Het is bedoeld voor volwassenen die net positief zijn getest en behoren tot een risicogroep, waardoor hun klachten erger zouden kunnen worden.

Paxlovid bestaat uit twee pillen. De ene pil bevat de stof PF-07321332, de andere ritonavir. Ze moeten twee keer per dag samen worden ingenomen en dat vijf dagen lang. (ANP)
EMA advies: https://www.ema.europa.eu...onavir-treatment-covid-19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

user109731 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:09:
Paxlovid van Pfizer is nog niet goedgekeurd, maar mag al wel gebruikt worden van EMA:

[...]

Kleine correctie. Landen moeten zelf besluiten of ze ongeautoriseerde medicijnen willen gebruiken. Dat konden ze sowieso al, maar het verschil is nu dat de EMA er ook een advies over geeft.
EMA issued this advice to support national authorities who may decide on possible early use of the medicine prior to marketing authorisation, for example in emergency use settings, in the light of rising rates of infection and deaths due to COVID-19 across the EU.
In principe verandert er dus weinig, alleen lijkt de EMA een ietwat andere weg in te zijn geslagen de laatste tijd, en vaker dit soort advies te geven (dit is niet de eerste keer), en ook het emergency use wat meer te willen stimuleren, als landen dit zelf willen. (niet te verwarren met de emergency use van de FDA).

• tweakmember
user109731 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:09:

[...]

wappie voer :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
[quote]user109731 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:09:

[...]

[/quote]

Ik lees via https://nos.nl/artikel/24...voorlopig-gebruikt-worden dat je het binnen 5 dagen na start symptomen moet innemen. Maar dan moet je wel op tijd zijn. En zover ik het lees remt het alleen aantal doden echt af. Ziekenhuisopname wordt niet helemaal voorkomen. En ik lees dat een deel van de 2 pillen Ritonavir is. De bijwerkingen ervan die kunnen voorkomen zijn wel behoorlijk zie https://www.apotheek.nl/m...jn-mogelijke-bijwerkingen

Maar hoe zit het met voorlopig goedgekeurd? Is het dan toch hetzelfde als definitief goedgekeurd alleen zonder formele afronding?

Edit: Mag als niet getikt beschouwd worden. Bij nader inzien niet erg relevant qua vraag,

[ Voor 11% gewijzigd door martwoutnl op 20-12-2021 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Hele dag al in het nieuws dat Novavax goedgekeurd is door EMA.
Maar geen woord van enthousiasme hierover in de topic ghehe

Waarom dit vaccin meer wappies over de streep moet trekken snap ik overigens niet.

[ Voor 25% gewijzigd door tweakmember op 20-12-2021 18:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

tweakmember schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:44:
Hele dag al in het nieuws dat Novavax goedgekeurd is door EMA.
Maar geen woord van enthousiasme hierover in de topic ghehe

Waarom dit vaccin meer wappies over de streep moet trekken snap ik overigens niet.
Gek zeg... In het medicijnen topic...

Zie het vaccin topic :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakmember
ach... ik zit 2 topics door elkaar te halen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zag gisteren bij Op1 een dame zitten (kan me haar naam en functie niet meer herinneren) die daar vertelde dat dankzij omicron de ziekenhuizen een van de covid-behandelmethoden, namelijk die van monoklonale antilichamen, niet meer konden gebruiken. Monoklonale antilichamen zouden niet meer werken bij deze variant volgens haar. Ik vond dat nogal een uitspraak omdat ik daar nog helemaal geen bewijs van heb gezien. Misschien heb ik iets gemist, of was haar uitspraak te voorbarig?

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Apache4u schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:51:
Ik zag gisteren bij Op1 een dame zitten (kan me haar naam en functie niet meer herinneren) die daar vertelde dat dankzij omicron de ziekenhuizen een van de covid-behandelmethoden, namelijk die van monoklonale antilichamen, niet meer konden gebruiken. Monoklonale antilichamen zouden niet meer werken bij deze variant volgens haar. Ik vond dat nogal een uitspraak omdat ik daar nog helemaal geen bewijs van heb gezien. Misschien heb ik iets gemist, of was haar uitspraak te voorbarig?
Dat zal van de precieze mAb afhangen, maar het klopt wel: https://www.reuters.com/b...ainst-omicron-2021-12-14/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ah thanks, die had ik inderdaad gemist. Maar wat daar ook staat is het volgende:
"GKS's sotrovimab, however, remained active against the variant."
https://www.reuters.com/b...ainst-omicron-2021-12-02/

Dan is haar uitspraak dus niet correct en hangt het idd van de mAb af.

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

https://www.reuters.com/w...-merck-source-2022-01-24/

Mooi nieuws, Reuters denkt te weten dat er nog deze maand een oordeel komt over paxlovid. Het zou heel fijn zijn als we dit middel beschikbaar krijgen in Europa voor behandeling, kan een gamechanger worden, ook omdat het werkingsmechanisme onafhankelijk is van de huidige mutaties.

Daarvoor moet het middel natuurlijk wel in voldoende mate geproduceerd worden. Dat lijkt vooralsnog het grootste probleem te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
RoD schreef op maandag 24 januari 2022 @ 16:25:
Dat lijkt vooralsnog het grootste probleem te worden.
want?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Er is gewoon te weinig van het medicijn momenteel. Als je op Google zoekt naar paxlovid shortage vindt je een hele hoop berichten. Het lijkt dus nog wel even te gaan duren voordat er overal genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Iets anders: we horen maar weinig over behandelingen tegen long Covid, maar dit artikel heeft een mooi overzicht van de bestaande trials. Lijkt erop dat we in de komende maanden eerste resultaten gaan zien van behandelingen tegen long Covid.

De genoemde fabrikanten hebben voor een verschillende aanpak gekozen en richten zich op andere eindpunten. Er is ook een trial naar behandeling van MIS-C in kinderen. Ben benieuwd naar de uitkomsten. Het zijn overigens fase 2-studies, dus het moet gezien worden als een proof of concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-08 15:19
RoD schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:55:
Iets anders: we horen maar weinig over behandelingen tegen long Covid, maar dit artikel heeft een mooi overzicht van de bestaande trials. Lijkt erop dat we in de komende maanden eerste resultaten gaan zien van behandelingen tegen long Covid.

De genoemde fabrikanten hebben voor een verschillende aanpak gekozen en richten zich op andere eindpunten. Er is ook een trial naar behandeling van MIS-C in kinderen. Ben benieuwd naar de uitkomsten. Het zijn overigens fase 2-studies, dus het moet gezien worden als een proof of concept.
Ik zag BC-007 er niet bijstaan. Dat is er volgens mij ook 1. Wat me wel op valt is dat het lang duurt voordat ze het geld allemaal bij elkaar krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

QSYS schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:02:
[...]

Ik zag BC-007 er niet bijstaan. Dat is er volgens mij ook 1. Wat me wel op valt is dat het lang duurt voordat ze het geld allemaal bij elkaar krijgen.
Ik heb even naar de tijdslijn van BC-007 gekeken, en het lijkt erop dat die nog in de indieningsfase bij de Duitse autoriteiten zit, dus nog niet aan de trial begonnen. Daarom zal ie er wel niet bij staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

https://www.nu.nl/coronav...hikbaar-in-nederland.html

Nou daar is ie dan, de goedkeuring van Paxlovid :) Heel fijn, nu maar hopen dat het snel beter beschikbaar komt. Gezien de goede werking zou het wel eens een hele goede bijdrage kunnen leveren aan mensen die hoger risico lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

RoD schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:15:
[...]

Er is gewoon te weinig van het medicijn momenteel. Als je op Google zoekt naar paxlovid shortage vindt je een hele hoop berichten. Het lijkt dus nog wel even te gaan duren voordat er overal genoeg is.
https://www.science.org/content/blog-post/making-paxlovid

Een uitgebreid artikel over paxlovid.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Nu ben ik op zich wel benieuwd of hierover ook een discussie over bijwerkingen en lange termijn effecten gaat komen.

@IJzerlijm het artikel is wel interessant om te zien hoe complex het nog is om dergelijke middelen op grote schaal te produceren.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Gonadan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:39:
Nu ben ik op zich wel benieuwd of hierover ook een discussie over bijwerkingen en lange termijn effecten gaat komen.
Je weet toch dat dat alleen bij vaccins relevant is? Je weet wel, die dingen die je slechts eenmaal toedient :+

Hoe dan ook, het is nog even afwachten op de EPAR om het allemaal door te kunnen nemen, maar ik verwacht een redelijk goed voorspelbaar bijwerkingenpatroon omdat dit niet een first in class is. Daarnaast is het ook een vrij korte kuur. Bij molnupiravir is het een wat ander verhaal vanwege het werkingspatroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
RoD schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:22:
https://www.nu.nl/coronav...hikbaar-in-nederland.html

Nou daar is ie dan, de goedkeuring van Paxlovid :) Heel fijn, nu maar hopen dat het snel beter beschikbaar komt. Gezien de goede werking zou het wel eens een hele goede bijdrage kunnen leveren aan mensen die hoger risico lopen.
Waren de test resultaten van paxlovid juist niet teleurstellend?
of ben ik nou verward met de pil van Merck?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

tweakmember schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:16:
[...]

Waren de test resultaten van paxlovid juist niet teleurstellend?
of ben ik nou verward met de pil van Merck?
Je bent in de war met Merck inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
RoD schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:06:
Je weet toch dat dat alleen bij vaccins relevant is? Je weet wel, die dingen die je slechts eenmaal toedient :+
Ik kan niet ontkennen dat er enig sarcasme in die post verstopt zat. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

https://www.fiercebiotech...g-to-leave-activ-3-future

Niet zulk mooi nieuws voor paxlovid. Een intraveneuze variant (snellere beschikbaarheid van het medicijn om z'n antivirale werking te laten gelden) die bedoeld was voor behandeling van patiënten die al in het ziekenhuis liggen, heeft het niet gered. Pfizer heeft meteen ook maar het ontwikkelingsprogramma stopgezet.

Jammer, want paxlovid werkt erg goed in het vroege stadium, en lijkt vooralsnog het meest veelbelovende medicijn tot dusver. Dat geldt dus niet voor de IV-variant voor ernstige covid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

https://amp-ft-com.cdn.am...7b-4ff9-a833-42eb1798a576

FT heeft gehoord van bronnen dat Merck het lastig krijgt om goedkeuring te krijgen voor molnupiravir. Geen duidelijke redenen waarom, behalve dat de effectiviteit dus tegenvalt met 30%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Voor wie het interessant vindt, Pfizer heeft zijn fase 2/3-studie naar Paxlovid gepubliceerd in de NEJM: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2118542

Geen nieuwe informatie natuurlijk, wel wat meer inzicht in de data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
paxlovid werkt alleen bij ouderen.

https://eu.usatoday.com/s...nefits-adults/7889907001/

[ Voor 211% gewijzigd door tweakmember op 26-08-2022 10:12 ]

Pagina: 1 2 Laatste