Zonnepanelen met batterijopstelling: één of meerdere?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racerke78
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 31-03-2023
We overwegen om zonnepanelen te leggen én bijkomend een batterijopstelling te voorzien.

Voorstel momenteel 10 panelen 340Wp / omvormer 2,5
Solax Batterij 5,8kW

Hier eventueel nog een tweede batterij van 5,8kW bijnemen?
Of niet?

Vooral "het praatje" dat als je de batterijen kan opladen in de dalmomenten. Zoals nu 's nachts dat je dan ook donkere dagen verder kan overdag zonder dan van het net te nemen.

Ons dagelijks verbruik schommelt rond de 10 a 14kWh
Vandaar denk ik ook dat 11kW batterij beter is dan 5.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Waarom zou je nu batterijen nemen?

Zolang je kan salderen is daar geen enkele usecase voor. Het net is je batterij. Gratis.

Tegen de tijd dat die batterijen interessant zijn is je huidige afgeschreven.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 23:47

M2M

medicijnman

Er is wel een usecase waarbij het handig is, als je de pech hebt in een wijk te wonen waar de netspanning te hoog is, waardoor de omvormers niet meer terug willen leveren. Maar ik heb geen idee of zo'n batterij daarop kan anticiperen.

-_-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:36
Is wel handig om te vermelden dat het om België gaat, uitgaande van je vorige topic: [BE] Zonnepanelen en batterij: doen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-06 10:23
Zo te zien kan je beginnen met één en later uitbreiden?
http://nl.solaxpower.com/triple-power-battery/#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:10
Wat verbruik je in een gemiddelde nacht van maart tot augustus tussen een uur voor zonsondergang en een uur na zonsondergang?

Dat zal toch wel niet veel meer dan 5.8 kWh zijn?

Met andere woorden. Een 5.8 kWh batterij benut je mogelijk nog 200 keer per jaar. Maar de tweede batterij heeft daarbovenop dan mogelijk nog maar 20 keer per jaar nut (10x langere terugverdientijd).

Zie ook deze excellente post van @antonboonstra
antonboonstra in "De Duurzame Kroeg Deel 3"
Een 2 kWh accu verhoogt zijn direct eigenverbruik met 15.2 procentpunt. (63.7%-48.5%=15.2)
Een uitbreiding naar 12 kWh voegt daar slechts 3.4 procentpunt aan toe.

Heb je zelf al een soort terugverdientijdberekening oid gemaakt?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redox
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21-06 01:16

Redox

Motion Design / VFX

Tot en met 9kWh krijg je dit jaar nog een mooie premie terug daarna bouwen ze af. Dus nu een extra batterij erbij pakken is een slimme investering. Zorg er alleen wel voor dat de installatie volledig gekeurd wordt en ook geinstalleerd is door een erkende RESCert installateur.

Toevallig heb ik sinds eind augustus ook een PV systeem genomen met 9.6kWh batterij, ik woon al een tijdje Belgie en daar hebben ze inderdaad geen saldering, en ik heb een digitale meter. Het verbruik van ons huishouden komt ongeveer overeen, rond de 12kWh op een normale dag. Mijn opstelling is een Oost/West met 14x375Wp.

Mijn installatie draait inmiddels een ruime maand en heb nu een redelijke inzicht. Dus vraag gerust als je iets meer wilt weten over mijn installatie of wat er bij komt kijken. Ik heb zelf namelijk heel het papierwerk uitgeplozen en wil je er graag mee helpen.

Met de premies verwachten wij een terugverdientijd van ongeveer 8.5 jaar, met behulp van de berekeningen van PVOutput. Echter wordt dit accurater naarmate we meer data verzamelen, dus kan nog beide kanten op gaan. Al is het wel al een prima indicatie.

[ Voor 25% gewijzigd door Redox op 08-10-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
De capaciteitstarieven komen er ook aan in BE; nog weinig bekend maar dat kan je use case flink beïnvloeden; op voorwaarde dat je de energie snel genoeg weer uit de batterijen kan krijgen natuurlijk.
Als je twijfelt, voorzie dan sowiezo dat je de extra batterij kan aansluiten, dan kan dat later nog. En met ^, als er extra subsiedies mogelijk zijn kan je die beter meenemen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racerke78
Nog steeds niet beslist....
Wat raden jullie aan?
Bestaande zonneinstallatie op de woning van 12 panelen van 300Wp op een sunnyboy 2,5.
Bijkomend komt A of B op het bijgebouw

Doel is dat de batterij van de woning geladen kan worden én van het bijgebouw én op donkere dagen via het stroomnet opgeladen kan worden.

A
Solax X1-Retro Fit omvormer
Solax 5,8 master Tripple Power
Solax 5,8 slave
Sunny Boy 2,5
Zonnepanelen Aleo X63 340 Wp 10st

B
Storion Smile B3 met 2,9 batterijen tot 11,6 voorzien
Sunny Boy 2,5
Zonnepanelen Huyndai 395 Wp 8st

Prijsverschil:
B is 3.000eur duurder
Volgens mijn idee is de c factor van B beter.

Aangezien dat alles IP65 is, is het interessant om de omvormer buiten in de schaduw te plaatsen?

Optie C: installatie van Opteco, nog eens 3.000eur duurder.
Maar het energiecontract en continu aanpassen van tarief qua sturing lijkt aanlokkelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Racerke78 op 26-10-2021 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Dat hangt af van de situatie.

Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racerke78
Hoe bedoel je?
Momenteel wek ik 3600 op per jaar
ik verbruik 4500 en wil ook in de ochtend OZ georienteerd opvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik bedoel zo'n beetje alles wat in die link staat. We zijn niet helderziend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:22
@Racerke78
jep, we zijn niet helderziend.
goed antwoord komt door de goede gegevens.
rotzooi in is rotzooi uit.

normaal raad ik aan:
gebruik je 3000kWh per jaar, en wil je zoveel mogenlijk accu gebruiken.
dan wek maar met zonnepanelen een 6000kWh per jaar op.
zonnepanelen zijn een factor X goedkoper als accu capaciteit.
door meer panelen krijg je ook vaker je accu gevuld. ;)

verder ben ik gewend aan <2ct verschil tussen dagtarief en nacht tarief.
met dat lage verschil, kun je daar slijtage voor betalen aan de accu als je ze in de nacht oplaad uit het net?
misschien is er een use case te verzinnen met de capaciteitstarieven als dat besloten is. :?

en verder heb ik alleen ervaring met mensen die eerst super bezuinigen op hun gebruik.
en dan pas kijken naar een accu.
elke kWh of W die je niet gebruikt, bespaart je al snel dubbel of zelfs tripel.
maar dat betekend van alles veranderen aan je huishouden, en soms zelfs een 12V/24V systeem aanleggen in huis. en dan is er ineens veel mogenlijk voor niet te gekke kosten. ;)
denk in plaats van een computer aan een laptop, die rechtstreeks aan de zonneaccu hangt.
etc etc...

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1