[BE] Zonnepanelen en batterij: doen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racerke78
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 31-03-2023
Wij hebben reeds enkele jaren zonnepanelen op het hellend dak van de woning.
Doordat meer en meer elektrisch verbruik gaan we dit jaar niet op 0 eindigen.
Vandaar willen we bijkomende zonnepanelen leggen.

Op het hellend dak liggen momenteel 10 300Wp-panelen ZW georienteerd.
Op het plat dak van het bijgebouw kunnen tot 12 panelen geplaatst worden maar we gaan hier 8 of 10 340Wp plaatsen. Dit is OW georiënteerd.
Hier zal ook een omvormer van 2,5kw geplaatst zal worden.

Nu speel ik echter wel ook met het idee om een batterij te plaatsen.
Voorstel ontvangen van Alpha ESS 2x 2,9 kW.

Waar moet ik vooral op letten? Een thuisbatterij is dat absoluut af te raden? En/of is een bepaald merk wat er boven uit springt? Of moet ik meer capaciteit voorzien?

En nu ineens al een digitale meter nemen (zou ik volgens de verkoper niet meer kunnen weigeren)
Maar dan het terugdraaiprincipe of net niet doen.

Geen idee welke factoren en berekeningen ik kan maken om te zien hoe snel de batterij vol geraakt, hoeveel je daar dan mee kan doen, terugdraaiprincipe alsnog laten lopen, ...

Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:51
Waarom zou je een batterij willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:28
Zolang saldering bestaat is het niet rendabel. Laatste keer dat ik dit checkte was de levensduur van een accu 15 jaar en de terugverdientijd 18 jaar o.i.d..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Welkom op tweakers

BE of NL ?

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-12-2020 17:47 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Ik ben benieuwd naar al jullie berekeningen.
Ik kwam uit op een tvt van 32 jaar, zonder tussentijds vervangen van de accu.
Volslagen waanzin dus.
Mocht je zoals in België subsidie krijgen zit je nog aan de 21 jaar.
Ik wilde namelijk de nachtstroom (en de dagstroom) naar nul en eigenlijk alles uit de accu halen.
Het weekend doorkomen is dan bepalend voor de capaciteit van de accu.
In veel maanden van de winter lukt het sowieso al niet (of je dak moet zo vreselijk groot zijn dat je 6 keer meer panelen kan plaatsen), je trekt dus altijd van het net en dan heb je maar zeer beperkt voordeel.

Dus kom maar op met de sommetjes, laat eens zien hoe het dan wel kan. :)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die thuisaccu's zijn dikke vette onzin. Stel dat je een installatie hebt van €1000 met 1 kWh die je dagelijks vult met PV en 's nachts leegtrekt. Per jaar trek je er dus 365 kWh uit. Die 365 kWh had je kunnen verkopen aan het net voor bijv. €0,05/ kWh = €18,25 en weer kunnen inkopen voor €0,21 / kWh = €76,65
Je jaarlijkse voordeel is dan €76,65-18,25=€58,4

Dan heb je dus €1000/€58,4=17,1 jaar nodig om bij 100% efficiëntie, 0% zelfontlading en 0W systeemverbruik op breakeven uit te komen. Dat slaat natuurlijk gewoon nergens op, want in de praktijk heb je wel zelfontlading, systeemverbruik, <100% efficiëntie voor laden en ontladen.

Tegen de tijd dat je die tvt termijn bereikt hebt is de garantie ook al 3x afgelopen en is dat ding ook al gigantisch gedegradeerd. Rendement voor laden en ontladen daalt, capaciteit neemt af, zelfontlading neemt toe.

Subsidie op die dingen is helemaal van de zotte. Waarom zou je in vredesnaam iets met belastinggeld goedkoper maken om het ontduiken van belasting te faciliteren?

Om nog maar te zwijgen van de milieubelasting van de grondstoffen die er voor nodig zijn.
Vuiltje schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:46:
[...]

Ik ben benieuwd naar al jullie berekeningen.
Ik kwam uit op een tvt van 32 jaar, zonder tussentijds vervangen van de accu.
Volslagen waanzin dus.
Mocht je zoals in België subsidie krijgen zit je nog aan de 21 jaar.
Ik wilde namelijk de nachtstroom (en de dagstroom) naar nul en eigenlijk alles uit de accu halen.
Het weekend doorkomen is dan bepalend voor de capaciteit van de accu.
In veel maanden van de winter lukt het sowieso al niet (of je dak moet zo vreselijk groot zijn dat je 6 keer meer panelen kan plaatsen), je trekt dus altijd van het net en dan heb je maar zeer beperkt voordeel.

Dus kom maar op met de sommetjes, laat eens zien hoe het dan wel kan. :)
Dat heet dus gewoon tvt > ∞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasist
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 03-09 15:02
Enige reden om een batterij te nemen is de onafhankelijkheid te hebben van het energienet.
Lees meer onafhankelijker. Als het puur financieel is. Niet doen is het devies :)

Daarnaast de wet van de remmende voorsprong is erg van toepassing op de batterij. Ik zou dan zeker nog afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Phantasist schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:48:
Enige reden om een batterij te nemen is de onafhankelijkheid te hebben van het energienet.
Lees meer onafhankelijker. Als het puur financieel is. Niet doen is het devies :)

Daarnaast de wet van de remmende voorsprong is erg van toepassing op de batterij. Ik zou dan zeker nog afwachten.
Een reden is dat je met een 1x35A aansluiting kan blijven werken ipv de duurdere 3x35A. Scheelt je aansluitkosten en maakt de overweging wel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taghorn
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12:21
Delerium schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:49:
[...]

Een reden is dat je met een 1x35A aansluiting kan blijven werken ipv de duurdere 3x35A. Scheelt je aansluitkosten en maakt de overweging wel anders.
Ook dat is heel tricky. In de winter laad de batterij nauwelijks, als je dan een keer goed gebruikt (kerst?) dan zit je met een lege batterij. Of je miet hem overdag niet laten gebruiken indien onder x%, etc. Vaak toch te lastig (misschien niet voor de diehard tweaker)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Delerium schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:49:
[...]

Huh, wat? Hoezo? Als je met 3x25 niet uitkomt en je hebt 3x35 nodig... no way dat je met 3x25 + accu'tje afkunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Racerke78 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:24:
En nu ineens al een digitale meter nemen (zou ik volgens de verkoper niet meer kunnen weigeren)
Maar dan het terugdraaiprincipe of net niet doen.
Ik ga er vanuit dat je in NL woont.

Digitale meter of draaischijfmeter maakt helemaal niets uit met saldering.
Vasthouden aan de draaischijfmeter heeft dus geen toegevoegd waarde.
Bij digitale meter kun je nog kiezen voor administratief dichtzetten als je dat perse wilt.

Als je huidige meter is afgekeurd kun je vervanging niet weigeren. Anders wel maar in 2022 moet je als nog om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racerke78
Ik woon in BE. Mijn oude account kan ik het paswoord niet meer van terugvinden. Ondertussen ook al enkele mailadressen verder .... .

De huidige meter aan enkelvoudig tarief staat er twee jaar en draait nog terug.

Ik heb net de originele post aangepast, eerste panelen zijn ZW / nieuwe panelen worden OW georiënteerd.

Eén van de zaken waarom een batterij voor de toekomst interessanter kan zijn is om de pieken eruit te halen wanneer ik iets op het net pomp. Omdat als de nieuwe meter niet meer terugdraait dan krijg je hier een hogere "boete" op. (hoger tarief)
Of heb ik mij weer in de luren laten leggen qua verkoopspraatjes?

Hoeveel energie is eigenlijk nodig om een batterij op te laden en hoeveel energie zit daar juist in? (ben ik een leek in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Topictitel verduidelijkt dat het om België gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:48
Wat zijn die tarieven precies?
Was er iets met gemiddeld vermogen over 15 minuten?
De eerste stap is meten wat je pieken zijn. Kun je dat loggen?
Op basis daarvan dan bedenken wat er te halen valt. Als de pieken van PV komen helpt een accu denk ik niet zoveel, zo vol.

Heb je apparatuur die op andere tijdstippen aan kan?

Bij twijfel over de tvt zou ik niet investeren in een thuisaccu.
Of heb je vaak stroomuitval?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racerke78
Geen stroomuitval.

Productie huidige installatie.
2,5w/p max per uur
Dagopbrengst 16 a 24 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:48
Hier kom ik niet uit, doe zelf eens een poging tot een terugverdientijd berekening.

En even de eenheden correct.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racerke78
Kan iemand mij even op weg helpen met de juiste parameters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:33

Nox

Noxiuz

Racerke78 schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:15:
Kan iemand mij even op weg helpen met de juiste parameters?
Wat is je teruglevertarief? Wat betaal je als je energie uit het net neemt? Wat is de 'boete' op pieken? Hoeveel lever je terug (in de zomer) ongeveer?

En wat kosten de accu's?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
smile B3 met extra batterij:voor een opslagcapaciteit van 5,8kWh. De adviesprijs van dit compleet systeem is ongeveer € 4.900,00 exclusief BTW, zonder zonnepanelen, installatiekosten en keuring. Dit systeem komt in aanmerking voor een Vlaamse subsidie op thuisbatterijen van € 1.392,00. De toekenning van de subsidie is gebonden aan voorwaarden.
edit.
https://www.iinno-benelux...ebruikshandleiding-NL.pdf

bij netuitval heb je maar een bepaald aantal gebruikers (die moet je dan wel in huis apart bedraden) die uit de accu werken. Je moet naar wat ik kan lezen een dubbele bedrading in huis hebben.
Die set heeft namelijk geen netrelais dat je huis van het net afkoppelt, zodat je niet het net gaat voeden.
Lijkt me geen goed aankoop argument dat van "noodstroom".
Ik heb al wat gezocht op Victron. daar kan je gewoon heel je huis op de accu laten draaien, net is dan afgekoppeld.(meer zoals op alle schepen is, die dan de walstroom afkoppelen)
Verder zie ik niets over hoe ze regelen om pieken te vermijden.(wellicht houden ze dat voor henzelf).
Ik weet zelf niets van piek-boete.
edit2
Zelfde batterij wordt op www in Engeland aangeboden voor €2850.

edit3
YouTube: Alpha ESS Smile5 Introduction

[ Voor 61% gewijzigd door Vuiltje op 06-12-2020 13:35 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:05

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik ga hier even op inpikken.

Zoals de meeste wel weten heeft het Grondwettelijk Hof in België recent beslist dat de Vlaamse wetgeving die zonnepaneeleigenaars gedurende 15 jaar recht geeft op een terugdraaiende teller (het salderen zoals men dat in NL noemt) ongrondwettelijk is. Mensen die reeds een digitale teller hebben verliezen per direct het recht op die terugdraaiende teller, mensen die nog een ferraris meter hebben zullen deze de komende jaren vervangen zien worden (en vanaf 1/1/2023 zal je zelfs niet meer kunnen weigeren op grond van stralingsgevoeligheid).

Bijkomend wordt in 2022 het zogenaamde capaciteitstarrief ingevoerd. Hierbij zal de netbeheerder kijken naar het gemiddelde van de laatste 12 maandpieken waarbij een maandpiek het hoogste gemiddelde stroomverbruik is in een blok van een kwartier (met een minimum van 3,25kWh).

Wat dus voor meer en meer Belgen interessant zal worden, zeker bij een blijvende, dalende kost van batterijen, is een systeem waarbij die piek kan afgevlakt worden. Maar ik ben nog geen systeem tegengekomen dat die mogelijkheid heeft. Je zou kunnen stellen dat de batterij pas mag beginnen laden wanneer de stroom die op het net gezet wordt groter wordt dan de minimale piekbelasting, maar je hebt ook graag dat de batterij overdag zo vol mogelijk wordt geladen om 's nachts zoveel mogelijk uit die batterij te verbruiken en dus je eigen energie te verbruiken ipv energie uit het net.

Daar heb ik tot op heden nog geen slimme oplossing voor gezien.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:22

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Victron heeft een PowerAssist functie waarbij je kan aangeven dat er (bijvoorbeeld) niet meer dan 10A uit het net mag komen. Als je meer vraagt dan dat, dan komt dat uit de accu.
De accu zal ook niet sneller worden opgeladen dan je maximum - huisgebruik toelaat.
Bij verdere overbelasting (of lege accu) is er een generator-ingang voorzien, waar je ook het net weer op aan kan sluiten.
Volgens mij doet hij dan alles wat je wil :)
Tegen een prijs, uiteraard :(
Studer Innotec heeft iets vergelijkbaars.

Je kan met zoiets en een e-scooteraccu beginnen

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 31-01-2021 21:09 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1