Netwerkkabel, Cat6/6A/7 en welke AWG?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05 19:03
Goedemorgen allen,

Aangezien we bezig zijn met een forse verbouwing wil ik van onder naar de bovenverdieping een aantal netwerkkabels brengen.
Nu ben ik niet heel erg meer thuis in het hele netwerkgebeuren, dus mijn vraag is wat kan ik het beste doen?

Ik heb het forum al behoorlijk afgestruind, maar ik merk dat ik er te lang niet meer mee bezig ben geweest

Af te leggen afstand is een meter of 20 en wil graag een kabel of 3(ivm er nooit meer bij kunnen) naar 1 punt toe brengen.
Voor welke snelheidsgradatie kan ik het beste kiezen? Gewoon Cat6?

En ik las ook dat de gebruikte dikte van de kabeltjes in de hoofdkabel van belang is? AWG e.d.?

Thanks alvast!

Edit: om verdere verwarring te voorkomen, de kabels komen gewoon los op een gipsplatenplafond te liggen. Ik smeer ze niet in het beton oid.
Ik zoek puur een makkelijke manier en dus ook niet al te gekke kabels. Ik zag alleen door de bomen het bos niet met alle specs e.d.

Excuus als ik niet helemaal duidelijk ben geweest

[ Voor 27% gewijzigd door MartijnAbel op 04-10-2021 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:40

lier

MikroTik nerd

Vreemd dat je je vraag niet beantwoord ziet in een topic als (verder struinen is niet nodig ;)):

Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Aangezien je met een forse verbouwing bezig bent, kan je dan niet gelijk elektra buizen weg werken waardoor je altijd nog de kabel kunt vervangen (indien nodig). Als je buizen gaat leggen hiervoor, pak dan de 19mm diameter en niet te veel en te scherpe bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
lier schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:40:
Vreemd dat je je vraag niet beantwoord ziet in een topic als (verder struinen is niet nodig ;)):

Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
Ik ben echt aan het zoeken geweest, maar blijkbaar niet goed genoeg 🤣
Ik zoek overigens wel complete kabels met connectoren er al aan. Krimpen/knijpen ga ik niet doen.
MdBruin schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:17:
Aangezien je met een forse verbouwing bezig bent, kan je dan niet gelijk elektra buizen weg werken waardoor je altijd nog de kabel kunt vervangen (indien nodig). Als je buizen gaat leggen hiervoor, pak dan de 19mm diameter en niet te veel en te scherpe bochten.
Zeker een optie die ik overwogen heb, maar door de vele bochten en knikken is dit zo goed als onmogelijk. Vandaar liever de losse kabel in het plafond, en dan maar 1 of 2 extra.

[ Voor 34% gewijzigd door MartijnAbel op 03-10-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-04 21:32
Misschien dat je hier ook eens kunt kijken

[ Voor 26% gewijzigd door ykaenS op 03-10-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
ykaenS schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:32:
Ik had vanmorgen dit al eens gepost, maar blijkbaar is mijn reactie weggehaald.

Misschien dat je hier ook eens kunt kijken

Heb ik gezien, maar ik snap er de ballen van :p
Daarom had ik stiekem de hoop dat iemand mij zou kunnen helpen om goede kabels te vinden kant en klaar.
Ik heb in dat topic inmiddels 20 pagina's gelezen en het is en blijft helaas gissen voor mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 07:34

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Als je niet gaat krimpen/knijpen dan wordt het wel een uitdaging. Dan zou je patch kabels door je huis moeten trekken en direct overal op aansluiten. Zou ik echt afraden. Het knijpen is echt niet moeilijk en voor 10 euro heb je een tester om meteen te checken of je het goed hebt gedaan.

Dan kan je fatsoenlijke bekabeling aan leggen en alleen op de laatste stukjes kant en klare patch kabels doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MartijnAbel schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:30:
[...]
Krimpen/knijpen ga ik niet doen.
Dat hoeft ook niet. Wanneer je vaste bekabeling trekt monteer je dat netjes af met een muuraansluiting. Hier sluit je vervolgens een UTP-kabeltje op aan wat naar je netwerkapparaat toe gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dikker dan 24 AWG zou ik niet gaan, naast dat het nutteloos is bij die afstand, is het zeer stug om te leggen/trekken. Ik heb het dan over solid installatiekabel, niet het stranded spul waar je RJ45 stekkers aan mag knijpen.

[ Voor 31% gewijzigd door PD2JK op 03-10-2021 18:05 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-05 07:34

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

sypie schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:52:
[...]

Dat hoeft ook niet. Wanneer je vaste bekabeling trekt monteer je dat netjes af met een muuraansluiting. Hier sluit je vervolgens een UTP-kabeltje op aan wat naar je netwerkapparaat toe gaat.
Iets zegt me dat TS als hij niet kan knijpen/krimpen en testen ook geen LSA montage gaat doen... ;) Maar je hebt wel gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
superduper schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 18:13:
[...]

Iets zegt me dat TS als hij niet kan knijpen/krimpen en testen ook geen LSA montage gaat doen... ;) Maar je hebt wel gelijk
Naja, ik kan het wel, maar heb er domweg geen zin in :p heb er de middelen ook niet voor.
Ongetwijfeld iemand uit de buurt wel, maar het afwerken met een doosje op de wand ga ik eerst nog niet doen.
De bovenverdieping komt in een later stadium, vandaar de losse bekabeling
superduper schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:40:
Als je niet gaat krimpen/knijpen dan wordt het wel een uitdaging. Dan zou je patch kabels door je huis moeten trekken en direct overal op aansluiten. Zou ik echt afraden. Het knijpen is echt niet moeilijk en voor 10 euro heb je een tester om meteen te checken of je het goed hebt gedaan.

Dan kan je fatsoenlijke bekabeling aan leggen en alleen op de laatste stukjes kant en klare patch kabels doen.
Ik snap je punt hoor, begrijp me niet verkeerd, maar zie mijn reactie hierboven.
Uiteindelijk is dat een latere zorg waarbij ik deze vaste bekabeling alsnog wel aan kan sluiten op de juiste punten.
Dat ik een aantal wil, is meer als failsafe voor als er toch 1 kapot gaat.

@ allen, wat is het beste aan te raden? S/FTP? En is een AWG van 27 nog goed te doen, of ga ik dan al te dun bij een CAT6 kabel?

[ Voor 46% gewijzigd door MartijnAbel op 03-10-2021 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:40

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Gewoon 26~24 AWG CAT6 U/UTP nemen. Stranded als je stekkers gaat knijpen, solid bij doosjes en keystones/patchpaneel.
En natuurlijk '100%' koper, geen CCA meuk.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:51
https://www.sandervunderi...at-6a-grijs-10gxe00d.html

ik zeg deze bestellen & alles met LSA stroken bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:10
Keystones, stekkers en zelfs wandcontactdozen zijn tegenwoordig allemaal in een toolless versie te krijgen.
Voor vaste (stugge) bekabeling zou ik niet dunner dan AWG24 gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Masimo op 03-10-2021 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Masimo schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:31:
Keystones, stekkers en zelfs wandcontactdozen zijn tegenwoordig allemaal in een toolless versie te krijgen.
Voor de nog luiere mensen, zijn deze wandcontactdozen er ook dat je domweg een kabel met RJ45 connector achterin die wcd doet en je vervolgens weer een kabel aan de voorzijde in kunt prikken?

Edit: aangezien het nogal wat verwarring met zich mee brengt, neen ik wil bovenstaand niet toepassen, maar was eerder nieuwschierig of dit uberhaupt bestaat...

[ Voor 16% gewijzigd door MartijnAbel op 03-10-2021 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

MartijnAbel schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:32:
[...]

Voor de nog luiere mensen, zijn deze wandcontactdozen er ook dat je domweg een kabel met RJ45 connector achterin die wcd doet en je vervolgens weer een kabel aan de voorzijde in kunt prikken?
Ongeveer 10 posts proberen mensen je te vertellen dat je iets wilt dat niet bestaat.
Als je door de muur heen wilt, zul je moeten krimpen of punchen. Het is niet het eind van de wereld, het is letterlijk 1 min werk.

Niets houdt je tegen om een UTP patchkabel door de muur heen te trekken of over een plafond heen te gooien, maar rond dit model zit niet echt een ecosysteem van accessoires.

Ik zeg overigens niet dat ze niet bestaan maar ik heb ze niet in EU varianten gezien.

[ Voor 13% gewijzigd door JackBol op 03-10-2021 21:56 ]

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:49
Dat wat je wilt kan niet omdat je een stekker niet door de buizen kunt trekken, je krijgt de bochten daar niet mee gemaakt.

Dat is dus ook de reden dat je niks kunt vinden.

Er zijn hier al ontzettend veel mensen geweest die je dat hebben geprobeerd duidelijk te maken. Het enige wat in de buurt komt zijn toolless connectors om achteraf eraan te zetten maar die raad ik in elk geval niet aan.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
JackBol schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:54:
[...]

Ongeveer 10 posts proberen mensen je te vertellen dat je iets wilt dat niet bestaat.
Als je door de muur heen wilt, zul je moeten krimpen of punchen. Het is niet het eind van de wereld, het is letterlijk 1 min werk.

Niets houdt je tegen om een UTP patchkabel door de muur heen te trekken of over een plafond heen te gooien, maar rond dit model zit niet echt een ecosysteem van accessoires.

Ik zeg overigens niet dat ze niet bestaan maar ik heb ze niet in EU varianten gezien.
Ik zou je eens willen vragen om eens terug te lezen wat ik wil. Ik denk dat je wat posts gemist hebt om te lezen ;)
Ik wil namelijk helemaal niets iets wat niet bestaat, hoe kom je daar bij?
DutchKel schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:40:
Dat wat je wilt kan niet omdat je een stekker niet door de buizen kunt trekken, je krijgt de bochten daar niet mee gemaakt.

Dat is dus ook de reden dat je niks kunt vinden.

Er zijn hier al ontzettend veel mensen geweest die je dat hebben geprobeerd duidelijk te maken. Het enige wat in de buurt komt zijn toolless connectors om achteraf eraan te zetten maar die raad ik in elk geval niet aan.
Voor jou exact hetzelfde als voor degene boven jou, ik gok dat je niet alles gelezen hebt.
Ik wil helemaal geen stekkers door buizen trekken, waar lees je dat?

[ Voor 31% gewijzigd door MartijnAbel op 03-10-2021 22:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 01:19
Je hebt het over een flinke verbouwing dus iedereen gaat er vanuit dat je het goed wil doen. Blijkbaar wil je gewoon een paar kabels ergens wegwerken, dus koop een willekeurige cat6a kabel van de juiste lengte zou ik zeggen?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
sig69 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:56:
Je hebt het over een flinke verbouwing dus iedereen gaat er vanuit dat je het goed wil doen. Blijkbaar wil je gewoon een paar kabels ergens wegwerken, dus koop een willekeurige cat6a kabel van de juiste lengte zou ik zeggen?
Maar dat zijn dan toch, no offence, allemaal aannames?
Ik vraag welke of wat voor kabel ik daar het beste voor kan gebruiken, niet meer en niet minder. Dat iedereen dan zelf invulling gaat geven aan het feit dat ik een flinke verbouwing doe, kan ik niks aan doen :p

@ allen, ik ben een stuk wijzer allemaal, dankjewel!

[ Voor 4% gewijzigd door MartijnAbel op 03-10-2021 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:10
[b]DutchKel in "Netwerkkabel, Cat6/6A/7 en welke AWG?"

.... Het enige wat in de buurt komt zijn toolless connectors om achteraf eraan te zetten maar die raad ik in elk geval niet aan.
Licht toe, aub!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 01:19
Dat klopt, maar dat heb je dan wel zelf veroorzaakt met je verhaal over de verbouwing. Je startpost is dus eigenlijk samengevat: "ik zoek een netwerkkabel van 20 meter". Nou dan voldoet elke kabel wel. Sftp heb je in ieder geval niet nodig, cat7 ook niet. Weet niet of je met 10 Gbit rekening houdt voor de toekomst, maar op die afstand zou dat met cat5 zelfs nog kunnen werken.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

MartijnAbel schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 22:58:
[...]

Maar dat zijn dan toch, no offence, allemaal aannames?
Aangezien we bezig zijn met een forse verbouwing wil ik van onder naar de bovenverdieping een aantal netwerkkabels brengen.
(ivm er nooit meer bij kunnen)
Je vraagstelling is behoorlijk suggestief.

En mensen op het forum willen je helpen op de manier waarop het hoort. Patchkabels zijn niet bedoeld voor verticale bekabeling, daar gebruik je stugge kabel voor. Er is geen wet die het verbiedt, dus we houden je vooral niet tegen als je een paar patchkabels achter het beton smeert, maar dat is hobby bob. En dan moet je niet raar staan te kijken dat mensen hier (realistische) aannames doen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
JackBol schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 23:23:
[...]

[...]

[...]

Je vraagstelling is behoorlijk suggestief.

En mensen op het forum willen je helpen op de manier waarop het hoort. Patchkabels zijn niet bedoeld voor verticale bekabeling, daar gebruik je stugge kabel voor. Er is geen wet die het verbiedt, dus we houden je vooral niet tegen als je een paar patchkabels achter het beton smeert, maar dat is hobby bob. En dan moet je niet raar staan te kijken dat mensen hier (realistische) aannames doen.
Aannames zijn gevaarlijk, dat zie je hier dan wel weer ;)
Maar ik smeer ze gelukkig niet achter het beton hoor, ze komen op een gipsen plafond te liggen.
Ik kan er dus nog wel bij, maar liever niet uiteraard. Ik had het iets duidelijker kunnen vermelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 21:40

lier

MikroTik nerd

Conclusie is dat je de verkeerde oplossing kiest. Uiteraard aan jou de keuze...
Kwaliteitskabeltjes pakken, volledig koper en AWG24-26, CAT6 zijn een prima leidraad. Pak een gerenommeerde leverancier, dan komt het wel goed.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Als je zelf geen connectoren aan kabels wil zetten die door je huis lopen is er maar een oplossing die goed is. Betaal een installateur om het te doen. Als je een kabel met stekker ergens door gaat trekken heb je grote kans dat je kapot trekt. Kortom je kan iets willen en je kan het doen maar klaag dan niet over de gevolgen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Frogmen schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:22:
Als je zelf geen connectoren aan kabels wil zetten die door je huis lopen is er maar een oplossing die goed is. Betaal een installateur om het te doen. Als je een kabel met stekker ergens door gaat trekken heb je grote kans dat je kapot trekt. Kortom je kan iets willen en je kan het doen maar klaag dan niet over de gevolgen.
Ik kan de kabels gewoon los op het gipsplatenplafond leggen, ik trek ze nergens doorheen.
lier schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 08:32:
Conclusie is dat je de verkeerde oplossing kiest. Uiteraard aan jou de keuze...
Kwaliteitskabeltjes pakken, volledig koper en AWG24-26, CAT6 zijn een prima leidraad. Pak een gerenommeerde leverancier, dan komt het wel goed
Hoezo verkeerde oplossing? Ik vraag toch gewoon om een kabel, wat hierin de beste keuze is? Iedereen staat klaar met een bult aannames die nergens voor nodig zijn.

Maar om een verdere discussie te voorkomen, ik heb de startpost wat aangepast. Excuus als ik niet helemaal duidelijk ben geweest. :D

[ Voor 31% gewijzigd door MartijnAbel op 04-10-2021 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
MartijnAbel schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:50:
[...]

Ik kan de kabels gewoon los op het gipsplatenplafond leggen, ik trek ze nergens doorheen.

[...]

Hoezo verkeerde oplossing? Ik vraag toch gewoon om een kabel, wat hierin de beste keuze is? Iedereen staat klaar met een bult aannames die nergens voor nodig zijn.

Maar om een verdere discussie te voorkomen denk ik dat we het met zijn allen hier maar bij moeten laten. Ik vind het nogal kort door de bocht om er meteen aan te hangen dat iets fout is of niet goed. Beetje jammer om gelijk met een wijzend vingertje klaar te staan.
Als je zo'n kabel gewoon los ergens neer kan leggen dan is er inderdaad niets mis mee. Zolang je niet de allergoedkoopste kabel neemt is iedere kabel prima wil je perse straks ook 10 Gb er doorheen sturen zou ik wel een kwaliteits kabel van een merk kopen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
Frogmen schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:55:
[...]

Als je zo'n kabel gewoon los ergens neer kan leggen dan is er inderdaad niets mis mee. Zolang je niet de allergoedkoopste kabel neemt is iedere kabel prima wil je perse straks ook 10 Gb er doorheen sturen zou ik wel een kwaliteits kabel van een merk kopen.
Dank voor je reactie!
Pagina: 1