Vraag

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
In onze (inmiddels 6 maanden oude) nieuwbouwwoning hebben wij een Brink Flair WTW unit en op elke verdieping vloerverwarming.

Nu is ons verteld dat voor een goede werking van de WTW, we eigenlijk zo min mogelijk ramen moeten openen; daar houden we ons dan ook aan.

Waar we nu last van hebben, is dat het snachts in de slaapkamer niet aangenaam is qua ventilatie. We worden in de ochtend niet echt lekker wakker, vaak met een droge mond, soms zelfs met lichte hoofdpijn. De eerste nachten hadden we de slaapkamerdeur dicht, daarmee was het helemaal drama, dus sindsdien hebben we deur op een flinke kier staan.
Ik dacht eerst dat de luchtvochtigheid te laag was, maar na het plaatsen van een sensor, blijkt deze gemiddeld tussen de 50-60% te zitten, dat zou prima moeten zijn.

We hebben de filters in de WTW unit ook al vervangen, het ingaande filter hebben we zelfs vervangen voor een F7 filter om zo de pollen buiten te houden.

Zijn er tips om het in de slaapkamer wat aangenamer te maken?

Alle reacties

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ventileer je op CO2-waardes in de lucht?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Erasmo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:26:
Ventileer je op CO2-waardes in de lucht?
Ja, zowel in de slaapkamer als in de woonkamer hangt een CO2 sensor.
Ik lees de WTW unit uit met home assistant, daar zie ik ook dat ie op auto-CO2 mode draait.

• Kupauw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-08 15:04
Is het nog een optie om contact op te nemen met de installateur? Heb je een onderhoudscontract voor je WTW?

Op welke temperatuur staat je vloerverwarming en heb je een CV of een warmtepomp?

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Kupauw schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:34:
Is het nog een optie om contact op te nemen met de installateur? Heb je een onderhoudscontract voor je WTW?

Op welke temperatuur staat je vloerverwarming en heb je een CV of een warmtepomp?
Ik heb nog geen onderhoudscontract, binnenkort eens op zoek naar een club in de buurt.
De installateur kan ik ook nog contacten natuurlijk.

De vloerverwarming staat op 20 graden, we hebben een warmtepomp, dus ik denk niet dat het veel nut heeft om deze in de nacht lager te zetten. sowieso is het niet te warm in de slaapkamer.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:18
Heb je in je slaapkamer inblaas of afzuiging? Of beide?
Mijn WTW heft alleen inblaas in de slaapkamer dus mijn ramen staan gewoon open.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GeleFles schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:13:
In onze (inmiddels 6 maanden oude) nieuwbouwwoning hebben wij een Brink Flair WTW unit en op elke verdieping vloerverwarming.

Nu is ons verteld dat voor een goede werking van de WTW, we eigenlijk zo min mogelijk ramen moeten openen; daar houden we ons dan ook aan.
Een WTW is in de zomer natuurlijk al niet zo nuttig, sommigen claimen dat er door de bypass verkoeling kan optreden maar daar heb ik nooit wat van gemerkt.

Staat de inblaas fan wel aan?
Zijn er tips om het in de slaapkamer wat aangenamer te maken?
Raampje open in de zomer, er valt zoals gezegd weinig warmte terug te winnen als het >20 graden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Alles goed (laten) inregelen zou toch echt voor een fijne lucht moeten zorgen.

Wat is de co2 waarde die je meet 's nachts?

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-08 18:26
No Hands schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:44:
Heb je in je slaapkamer inblaas of afzuiging? Of beide?
Mijn WTW heft alleen inblaas in de slaapkamer dus mijn ramen staan gewoon open.
Alleen inblaas is volgens mij standaard. Afzuiging is dan in de keuken, wc en badkamer. I.c.m. kieren onder de deur komt er een luchtstroom op gang vanuit de slaapkamers naar de badkamer/wc. Het raam open zetten is niet nodig voor een goede werking.

Het kan volgens mij ook geen kwaad, hoogstens is de werking van de warmteterugwinning minder, omdat je koude lucht het huis in laat. Bij mij thuis doe ik dat juist expres, aangezien het hier bijna altijd 21+ graden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ramen mag je gewoon openzetten. Wat zijn je CO2 waardes? Onderhoudscontract is onzin, het moet eerst gewoon fatsoenlijk ingeregeld worde , dat had installateur die t heeft aangelegd natuurlijk eigenlijk al moeten doen….

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
op de 1e verdieping heb ik alleen afzuiging in de badkamer, de 3 slaapkamers op de verdieping hebben alleen inblaas.

De Co2 waardes heb ik niet in home assistant staan, maar wel de ventilatiesnelheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYBbG6m6suMSXmJfYRKJSGXGBHo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Nk8CmK4M82iLnRkiniZrUN2n.jpg?f=user_large
(de harde piek rechts is omdat ie daar handmatig omhoog is gezet voor het douchen)

Als we naar bed gaan gaat ie dus wel iets harder draaien.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:18
roltor schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:09:
[...]

Het raam open zetten is niet nodig voor een goede werking.
Nee idd, maar slaapt voor sommige mensen (zoals TS en ik zelf ook) wel lekkerder. En kan dus ook geen kwaad, zeker als er geen afzuiging in die kamer zit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15-08 18:26
No Hands schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:10:
[...]

Nee idd, maar slaapt voor sommige mensen (zoals TS en ik zelf ook) wel lekkerder. En kan dus ook geen kwaad, zeker als er geen afzuiging in die kamer zit.
Mee eens. De mythe dat de ramen niet open mogen, komt volgens mij uit de begintijd van WTW systemen.
Het kan geen kwaad om een nacht met het raam open te slapen om te zien of de klachten verminderen.
GeleFles schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:57:
op de 1e verdieping heb ik alleen afzuiging in de badkamer, de 3 slaapkamers op de verdieping hebben alleen inblaas.

De Co2 waardes heb ik niet in home assistant staan, maar wel de ventilatiesnelheid:
[Afbeelding]
(de harde piek rechts is omdat ie daar handmatig omhoog is gezet voor het douchen)

Ik heb precies dezelfde situatie, maar geen last van klachten. Hopelijk kun je een oorzaak vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-08 16:01

tijmeng

Panasonic 7J

Natuurlijk is een co2 waarde waarbij je je lekker voelt heel persoonlijk. Ik kan zelf ook erg slecht tegen een iets hogere co2 waarde, waar mijn gezinsleden, vrienden en collega's geen problemen hebben (in huis, kantoor, parkeergarages, bus, etc). WTW harder zetten of raampje open. Kwestie van uitproberen en meten.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@GeleFles
Hoe lees je de brink uit in HA?

Via modbus?
Dan heb toch ook de CO2 waarden?

Verder vind ik het wel byzonder dat de warmtepomp al staat te verwarmen.
In een nieuwbouw huis met wtw kan ik me dat eigenlijk niet voorstellen dat dat al nodig is, met deze buiten temperaturen.

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-09-2021 15:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Ik lees hem inderdaad uit met modbus, heb alleen de Co2 waarden nog niet in HA laten zetten. (ga ik dus nog wel even doen)

de warmtepomp verwarmt idd niet, momenteel zegt ie nog dat ie aan het koelen is.

Vandaag nog wel even de ventilatieopeningen gecheckt, wat me opviel is dat de opening in de slaapkamer niet zo ver open stond... die stond maar op 4/20, terwijl de andere slaapkamers rond de 10/20 staan. (en de woonkamer staat 3x vol open)
Ik heb hem dus even een stukje verder opengezet; als dat niet het gewenste resultaat geeft, dan laat ik de installateur wel weer langskomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
CO2 zit op FC4 adres 4201

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
GeleFles schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:57:
De slaapkamers zitten op dezelfde verdieping als de badkamer? Dan is deze situatie prima.
[Afbeelding]

Ik gok een woning van zo'n 100 m2 groot? Dan zijn dit (ook in de nacht) geen gekke waarden.

Zet de ventilator eens op 3 (douchestand) en houd een snipper papier bij de inblaas en uitblaasventielen. Zie je de snipper bewegen? Zo niet, dan is er een probleem met het ventiel, de ventilatiebuis of eventuele CO2 kleppen.

Een laatste probleem kan verkeerd ingeregelde ventielen zijn. Er wordt dan wel geventileerd, maar niet (voldoende) in de slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
GeleFles schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:13:
Het is wel van belang dat je snapt waarom dit is.

Elke woning moet ventileren. De klassieke manier is met roosters boven de ramen. In de winter komt er dan ijskoude lucht naar binnen. Het mooie van een WTW is dat deze de buitenlucht eerst verwarmd met de afgezogen lucht.

Het ventilatiesysteem heeft wel tijd nodig. Je kunt een muffe slaapkamer niet in 10 minuten doorluchten met een WTW ventilatiesysteem, dat lukt alleen met een raam (en een beetje wind). Het kan dus soms best wenselijk zijn om even een raampje open te zetten.

Als je WTW ook een bypass heeft, dan zorgt deze ervoor dat de warmte niet wordt uitgewisseld (je krijgt dus koude lucht in je woning, zodat deze een beetje afkoelt). Komt hetzelfde neer als in de nacht een raampje open zetten, zet niet veel zoden aan de dijk, maar alle beetjes helpen.

Een goede WTW kan ook de koude binnenhouden. Als het buiten 35 graden is en binnen 25, zorgt de WTW ervoor dat de buitenlucht eerst afgekoeld wordt met de binnenlucht. Zo houdt je het langer comfortabel. Dit vereist wel goede instellingen, dus even de handleiding van de unit doorlezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 15:07
1) Je mag altijd een raampje openzetten, daar heeft een WTW (of de koelkast, je boormachine, ... niets over te zeggen :+ ). Wel zal het rendement lager zijn, je zal ietsje meer warmte verliezen als het koud is buiten. Qua comfort, jij vind het comfortabel met raam open, een ander heeft het liever goed warm in bed; zolang je met iemand die eventueel het bed deelt overeenkomt kies je dit gewoon zelf.
2) Het lijkt er op dat er onvoldoende luchtverversing is. Een goeie die al genoemd is, is de afregeling van de ventielen laten nakijken (moet je met een anemometer opmeten). Maar ook heel belangerijk, de lucht moet voorbij de deur kunnen; dus je wil een spleet van minimaal een centimeter onder de deur, of een rooster in de deur. Tegenwoordig zal de timmerman zonder vragen de deur een goeie spleet geven; waar ze vroeger de deur zo dicht mogelijk bij de grond lieten hangen.
In principe kan je de ventielen niet afregelen met deur open (omdat de spleet mee de luchtstroom bepaalt); dus als je merkt dat het beter is met deur open kan je best eerst de spleet voorzien en dan pas ventiel laten inregelen; dan kan je confortabel met deur dicht slapen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er zijn al veel goede dingen aangegeven om te controleren, maar ik wil je deze ook nog even meegeven.

Ik ken een aantal mensen met een perfect werkende WTW maar waar ze niet altijd lekker mee slapen. de oplossing het raam op de kierstand

Wat is er aan de hand. een wtw zuigt "vuile"lucht af en brengt opgewarmde schone lucht binnen. alle waardes zijn prima. maar sommige mensen missen kennelijk het element frisse lucht dus een koele stroom lucht van buiten. er is dus helemaal niets mis met de kwaliteit van de lucht.. hij is dan alleen te warm. ook is in een moderne slaapkamer de ruimte temp zomaar een aantal graden hoger dan in oude huizen.

Kortom: comfort is iets persoonlijks en niet alleen uit te drukken in een PPM waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-08 17:56
De kans is groot dat de ventielen niet helemaal goed staan afgesteld. Ik had dit ook in mijn nieuwbouw huis. Zeker na het plaatsen van een ander soort filter (F7 nu) kan het geen kwaad om de instellingen na te kijken.

Je kan vrij gemakkelijk een anemometer maken en de ventielen nakijken. Zie ook dit topic:
Inregelen wtw met anemometer

Ter illustratie, een van mijn slaapkamers had nagenoeg geen inblaas en veel te weinig in de woonkamer. Dit is nu wel goed afgesteld en PPM blijft goed in alle kamers.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-08 15:49
Het andere probleem is wellicht de co 2 grenswaarden in je systeem. Wij slapen ook veel minder lekker met ramen dicht; nu heb ik CO2 gemeten en het lijkt erop dat de wtw het netjes onder de 1200ppm houdt - maar dit is, voor zover ik na kan gaan op internet, best wel hoog.

Systeem is Itho hru 300

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsPJ-2D9glHZUyrm5JxTjRAzJLg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1gZjFik1nrFkU7M8fTfwTj57.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:31
twain4me schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:04:
Er zijn al veel goede dingen aangegeven om te controleren, maar ik wil je deze ook nog even meegeven.

Ik ken een aantal mensen met een perfect werkende WTW maar waar ze niet altijd lekker mee slapen. de oplossing het raam op de kierstand

Wat is er aan de hand. een wtw zuigt "vuile"lucht af en brengt opgewarmde schone lucht binnen. alle waardes zijn prima. maar sommige mensen missen kennelijk het element frisse lucht dus een koele stroom lucht van buiten. er is dus helemaal niets mis met de kwaliteit van de lucht.. hij is dan alleen te warm. ook is in een moderne slaapkamer de ruimte temp zomaar een aantal graden hoger dan in oude huizen.

Kortom: comfort is iets persoonlijks en niet alleen uit te drukken in een PPM waarde.
Juist. Het gaat op Tweakers vooral om efficiëntie (en dat is prima) maar laten we vooral comfort niet vergeten. Lekker dat raampje op een kiertje 's nachts en die paar % energie op de koop toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-08 17:29
Ik vind persoonlijk een WTW op een slaapkamer een ramp. Een slaapkamer moet van mij juist een beetje koel zijn, met een WTW is de slaapkamer juist dezelfde temperatuur als de rest van het huis.

Dat laatste houd voor mij in dat ik me kapot zweet waardoor de vochtigheid snel omhoog gaat.

In het vorige appartement waar ik een WTW had heb ik op de slaapkamer de hele winter het raam op de kiepstand laten staan. De koudste kamertemperatuur was toen 19 graden, dat is voor mij dus al te warm.

In ons huidige huis hebben we roosters bij de ramen en nu is het op de slaapkamer zo’n 17 graden. Er staat daar geen verwarming aan en het raam wederom op de kiepstand. Het is voor mij nog iets te warm, maar ik slaap wel een stuk beter.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Nog even voor de opvolging:

Inmiddels is de installateur geweest, de WTW werkt naar behoren.
Co2 blijft gedurende de nacht onder de 800ppm, dat zou in orde moeten zijn.

Wat wel een dingetje is, is de lage luchtvochtigheid.
Installateur vertelde dat door de vloerverwarming de lucht snel droog word en dat dat voor klachten kan zorgen. (hoofdpijn, droge keel, etc)

We hebben een aardige plant in de slaapkamer bijgezet, dat heeft wel iets geholpen, maar nog steeds blijft de luchtvochtigheid aan de lage kant (rond de 30-40%).

In de woonkamer is het nog erger, daar schommelt het tussen de 25 en 35%. Blijkbaar ook een reden dat de planten het niet goed doen.

Nu eens orienteren wat een goede luchtbevochtiger is voor deze ruimtes. Ik zag er 1 voor op de WTW, dat kost dan wel gelijk €1300+ (excl. installatie), maar dan ben je wel klaar voor het hele huis.
Losse units kan ook nog, maar die zijn ook wel aardig aan de prijs en nemen natuurlijk ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
GeleFles schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:29:

Installateur vertelde dat door de vloerverwarming de lucht snel droog word en dat dat voor klachten kan zorgen. (hoofdpijn, droge keel, etc)

We hebben een aardige plant in de slaapkamer bijgezet, dat heeft wel iets geholpen, maar nog steeds blijft de luchtvochtigheid aan de lage kant (rond de 30-40%).

In de woonkamer is het nog erger, daar schommelt het tussen de 25 en 35%. Blijkbaar ook een reden dat de planten het niet goed doen.

Nu eens orienteren wat een goede luchtbevochtiger is voor deze ruimtes. Ik zag er 1 voor op de WTW, dat kost dan wel gelijk €1300+ (excl. installatie), maar dan ben je wel klaar voor het hele huis.
Losse units kan ook nog, maar die zijn ook wel aardig aan de prijs en nemen natuurlijk ruimte in.
Ik dacht dat een bevochtiger voor de WTW weinig zoden aan de dijk zet.
WTW icm winter zorgt er inderdaad voor dat de luchtvochtigheid in de woning erg laag is...

Je zou ook de was kunnen laten drogen in huis ipv een droger gebruiken...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
GeleFles schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:29:

De lucht wordt niet droog door vloerverwarming, de lucht wordt droog omdat je goed aan het ventileren bent. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05-06 09:55
Topic is al ouder zie ik maar post hier toch even een vergelijkbare ervaring:

Nieuwbouwhuis naar eigen ontwerp, slaapkamer bewust groot gemaakt met hoog plafond. Orcon optiair WTW, is helaas niet soepel gegaan met installatie (richtingen waren niet goed, plas water bij uitvoer), maar is nu opgelost. We wonen er nu ruim 6 maanden, ik ben bijna elke dag met een duf gevoel en de laatste tijd ook standaard met hoofdpijn wakker geworden. Mijn vrouw gelukkig niet.

Afgelopen twee nachten met raam open ‘s nachts geprobeerd en ben eindelijk fris wakker geworden zonder hoofdpijn. Nadeel is dat er veel vogels en vliegtuigen rondom het huis zijn en ik vaak wakker word.

Heb dit probleem al met de installateur besproken en ze hebben de lucht toevoer vergroot, maar naar mijn idee ook in de andere ruimtes in het huis voel ik bijna geen lucht instroom uit die rozetten komen.

WTW heeft geen app dus kan geen waardes uitlezen, ik heb daarom een CO2 meter gekocht en die slaat in de ochtend wel uit naar 1200-1300ppm. Op zich normaal voor 2 personen ondanks de grotere ruimte. Overdag met raam dicht zonder mensen in de kamer geeft ie 400ppm aan.

Beneden heb ik wel het idee dat de lucht vers genoeg is.

Wat ik nog wil proberen misschien is de CO2 meter die nu in de keuken ligt, in de slaapkamer te leggen. WTW staat op auto stand dus hij corrigeert als het goed is vanzelf op basis van die meter.

Heb ook de WTW filters al 2x vervangen.

Al met al ben ik niet onder de indruk van mechanische ventilatie, ook in onze twee kleine kantoortjes in ons huis waar we dan de hele dag zitten, heb ik sterk het idee dat de luchtverversing gewoon niet in orde is. Bij het kantoor van mijn vrouw kan er geen raam open dus dat baart me ook zorgen als zij daar de hele dag zit. Haar kantoor zit wel recht onder de WTW gelukkig, maar ook daar voel ik bijna geen lucht uit die rozet komen. Dat was in het begin veel meer. Met de installateur besproken en die heeft toen zoals gezegd de toevoer versterkt. Gevoelsmatig maakt het weinig verschil.

Zijn er naast co2 meting nog andere manieren om te testen of die WTW wel goed werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12-08 17:10
Regis schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:06:
Zijn er naast co2 meting nog andere manieren om te testen of die WTW wel goed werkt?
Wat zou je denken om de luchtstroom te meten :-). Dat doe je normaliter met een anemometer.

Maar als je Co2 waardes acceptabel blijven dan is dat meestal wel een indicatie dat er genoeg reguliere ventilatie is. Dat zijn namelijk de eerste waardes die snel oplopen. Extra ventileren door een raampje open te zetten is natuurlijk altijd een goede oplossing als je dat prettig vindt.

Maar het klinkt eerder als dat de zaak niet helemaal lekker is ingeregeld of dat je structureel op een te lage stand draait als je het zo " benauwd" ervaart.

Niets mis met mechanische ventilatie, zonder ventileert iedereen structureel te weinig. Maar het is wel een kwestie van goed inregelen in alle ruimtes en ook voldoende capaciteit voor het gehele huis in acht nemen. En dat is waar het vaak aan schort.

[ Voor 14% gewijzigd door TweakGP op 11-02-2025 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:28
Zou eerst is goed beginnen met de CO2 waardes overal meten....Mogelijk dat je ook meerdere sensoren kan koppelen aan de WTW zodat je bijvoorbeeld een sensor op kantoor, slaapkamer en in de woonkamer kan plaatsen.

Maar eerst is meten of dat daadwerkelijk nodig is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Regis schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 08:06:
Topic is al ouder zie ik maar post hier toch even een vergelijkbare ervaring:

Nieuwbouwhuis naar eigen ontwerp, slaapkamer bewust groot gemaakt met hoog plafond. Orcon optiair WTW, is helaas niet soepel gegaan met installatie (richtingen waren niet goed, plas water bij uitvoer), maar is nu opgelost. We wonen er nu ruim 6 maanden, ik ben bijna elke dag met een duf gevoel en de laatste tijd ook standaard met hoofdpijn wakker geworden. Mijn vrouw gelukkig niet.

Afgelopen twee nachten met raam open ‘s nachts geprobeerd en ben eindelijk fris wakker geworden zonder hoofdpijn. Nadeel is dat er veel vogels en vliegtuigen rondom het huis zijn en ik vaak wakker word.

Heb dit probleem al met de installateur besproken en ze hebben de lucht toevoer vergroot, maar naar mijn idee ook in de andere ruimtes in het huis voel ik bijna geen lucht instroom uit die rozetten komen.

WTW heeft geen app dus kan geen waardes uitlezen, ik heb daarom een CO2 meter gekocht en die slaat in de ochtend wel uit naar 1200-1300ppm. Op zich normaal voor 2 personen ondanks de grotere ruimte. Overdag met raam dicht zonder mensen in de kamer geeft ie 400ppm aan.

Beneden heb ik wel het idee dat de lucht vers genoeg is.

Wat ik nog wil proberen misschien is de CO2 meter die nu in de keuken ligt, in de slaapkamer te leggen. WTW staat op auto stand dus hij corrigeert als het goed is vanzelf op basis van die meter.

Heb ook de WTW filters al 2x vervangen.

Al met al ben ik niet onder de indruk van mechanische ventilatie, ook in onze twee kleine kantoortjes in ons huis waar we dan de hele dag zitten, heb ik sterk het idee dat de luchtverversing gewoon niet in orde is. Bij het kantoor van mijn vrouw kan er geen raam open dus dat baart me ook zorgen als zij daar de hele dag zit. Haar kantoor zit wel recht onder de WTW gelukkig, maar ook daar voel ik bijna geen lucht uit die rozet komen. Dat was in het begin veel meer. Met de installateur besproken en die heeft toen zoals gezegd de toevoer versterkt. Gevoelsmatig maakt het weinig verschil.

Onze WTW heeft zowel in de slaapkamer als woonkamer een CO2 meter waar ie de snelheid mee bepaald. Als je alleen een meter hebt in de woonkamer, dan zal de WTW gedurende de nacht niet hard genoeg draaien (de CO2 in de woonkamer zal laag zijn omdat er geen personen meer aanwezig zijn), in de slaapkamer za de CO2 dan wel oplopen.
Zelfs als onze WTW meedraait, komt de CO2 tot 800-900ppm.

Weet niet of je nog een extra CO2 meter kan koppelen op je WTW?

Maar idd, zoals hierboven, eerst even meten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:17
Meten is weten: vraag je installateur om de balanscalculatie en het meetrapport van alle ventielen. De eerste hoort bij de offerte en de tweede bij de oplevering.
Ga daarna met een losse CO2 meter de waardes na, alles zou onder de 1000ppm moeten blijven bij normale bezetting. Als je daar toch boven komt in je slaapkamer is deze ondergedimensioneerd qua ventilatie. Als je maar 1 ventiel in de slaapkamer hebt kom je bijna nooit op een aangenaam debiet.

Ventilatiesturing op CO2 meter is niet heilig trouwens. Bij het controleren van je CO2 waarden in de ruimte (dus met losse CO2 meter die je af kunt lezen ipv de CO2 meter van de unit) kun je het beste zorgen dat de unit vast op stand 2 draait tijdens de nacht. Dat zou voldoende moeten zijn. Zo niet, dan meer debiet instellen.
Sturing op CO2 in de woonkamer terwijl je slaapt gaat dus mis, het systeem krijgt feedback van een onbezette ruimte.

De normale situatie is aanvoer in de slaapkamer en afvoer onder de spleet in de deur door, dus zorg dat die spleet onder de deur ook 2cm is. Als er wezenlijk verschil is tussen deur open en deur dicht dan klopt er iets niet.

Meer tips en tricks vind je in het centrale topic:
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 05-06 09:55
Veel dank voor deze reacties _/-\o_ hier kan ik zeker verder mee en zal e.e.a. bespreken met mijn installateur.
Pagina: 1