• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Peer_76 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:59:
[...]

Zo te lezen werk je in een branche waarin werk in overvloed is en het relatief makkelijk is om voor jezelf te starten. Heb je daar al eens aan gedacht?
Ja, daar heb ik over nagedacht. Maar juist meer werken dan de 8 uur waarvoor ik betaalt word ik gewoon zat. Dan heb ik het collega's halen en brengen niet meer maar dan heb ik onderhoud en administratie erbij. Daar heb ik net geen zin in. Gelukkig heerst er een totaal andere mentaliteit in het bedrijf waar ik aan de gang ga. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:33

Croga

The Unreasonable Man

Wat een heerlijke discussie.....

In een tijd waar iedereen zijn mond vol heeft van "Betaald krijgen over de toegevoegde waarde aan het bedrijf" gaan we praten over of het wel of niet toegestaan is dat men verwacht dat het klaarmaken en opruimen van de werkplek onderdeel is van het werk.....

Begin jaren 90 verkocht ik computers in een winkel. Mijn overeenkomst met de baas was 40 uur per week. Dat was tenminste de technische uitleg. Het gevoel achter de overeenkomst was dat ik 5 dagen per week zou zorgen voor de winkel en de verkoop van computers. Dat was ook hoe het voelde voor mij. En dus deed ik er alles aan om zo goed mogelijk onze klanten te voorzien van de spullen die ze nodig hadden. Dat betekende dus ook 10 minuten voor opening binnen zijn om alles netjes te presenteren en 10 minuten achteraf zorgen dat alles netjes afgesloten was en dat de kassa klopte. En soms was dan 20 minuten en af en toe was dat anderhalf uur (als we een kassa verschil hadden wat we niet konden verklaren). Maar in de geest was dat onderdeel van het werk en dus deden we het.

Wil je een slaaf van de uurtjes blijven? Lekker klagen dan. Wil je op weg naar een betekenis-economie? Doe dan wat nodig is om je doel te bereiken.

En daar komt nog bij; als ik een keer vroeger weg moest (en dat was soms wel een uur) dan werd daar niet moeilijk over gedaan. Als ik een keer ingeroosterd was maar eigenlijk die dag wat anders moest doen had de baas geen enkele moeite om die shift over te nemen. Als ik een keer een klant had die graag wilde dat ik de spullen thuis bij hem kwam installeren (en ik had daar lol in) dan zorgde de baas dat dat mogelijk was. Voor die klant, maar ook voor mij aangezien hij wist dat ik daar plezier in had.

Waar ben jij naar op zoek in je werk? Uurtje-factuurtje, deur achter je dicht en alle werk is vergeten? Of een betekenisvolle baan waar je je ei in kwijt kunt?

De wet is de wet. Maar keihard vasthouden aan die wet gaat je één garantie geven: Je gaat nooit lol hebben in je werk. Dus de vraag is niet of het wettelijk toegestaan is. De vraag is: Als je over dit soort dingen na denkt, moet je dan niet gewoon meteen een andere baan gaan zoeken?

https://xkcd.com/1768/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Nu online
@Croga En in deze casus die geschetst wordt, is het de werkgever die dus deze lijn trekt. Die wil dat men perse klaar is om te starten voor een bepaald tijdstip ter verandering van het voorgaande. Zij gaan dus met die stok slaan als je niet op 9u opgestart en klaar bent om echt direct te beginnen.

Jouw werkgever toentertijd was ook flexibeler waardoor het probleem niet zo noodzakelijkerwijs optreed namelijk: een werkgever die heel strict op de minuutjes gaat letten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:20

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Heb niet alles gelezen, wel de opmerkingen over de gerechtelijke uitspraken, maar ik vind dit echt geneuzel op de vierkante mm.

Ik heb zelf ook collega's die 1 minuut voor start werktijd binnen komen vallen, maar zelf start ik wat rustiger op. Vaak een half uur van te voren aanwezig, slinger mijn laptop aan, haal koffie en begin alvast met mijn mail.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:28
Volgens mij is dit al heel lang "normaal" bij baantjes waar je makkelijk vervangbaar bent. Vroeger in mijn studententijd voor de UPC helpdesk gewerkt, hier moest je bijv om 8u de eerste klant helpen, als je pas om 8u voor je pc zat kan je natuurlijk niet om 8u je eerste klant helpen.

Ik heb hier zelf toen der tijd nooit wakker van gelegen, kopje koffie een beetje flirten met de dames en dan begon de telefoon te rinkelen.

Ondertussen al enkele jaren na het afstuderen een toffe vaste baan in de IT. Hier kraait geen kip wanneer ik 10 minuten later binnen loop of een uurtje eerder wegga. Toch zit het mede dankzij het helpdesk baantje erin dat ik altijd voor mijn "begintijd" aanwezig ben. Hier dan ook de nodige complimenten (aldus waardering) voor gekregen. Ondanks dat ik die tijd gebruik om te flauwekullen en bakjes koffie achterover te slaan.

Nu is het leuk dat de wet zegt dat die 10min eerder opstarten betekent dat je deze betaald moet krijgen, ik ben van mening (tsja een mening), dat als je werkgever dit niet doet en je het werk zo k.u.t vind dat je het niet wilt. Zoek een andere job, voor jou 10 andere die het geen enkel probleem vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i_r_
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online

i_r_

Originele G

Anoniem: 217290 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:58:
Jongens kom op wees eens reeel ik durf hard op te zeggen dat zeker bij het kleine bedrijf de baas zelf waarschijnlijk nog 10 stappen harder loopt en mogelijk zelfs nog minder overhoudt dan zijn eigen personeel.
Ik vraag mij af of je zelf wel eens in een situatie hebt gezeten waar het bedrijf misbruik van het personeel maakt.

Zelf heb ik direct na mijn schoolcarriere bij een familie bedrijf gewerkt nou wat je daar allemaal zag ongelofelijk.
Intimidatie, kleineren, reiskosten en uren niet betalen. Wat ook fascinerend was dat zijn vrouw betrokken was bij grote IT projecten terwijl die 0,000 verstand van de materie had en onzin uit liep te kramen.

De schade aan uren en reiskosten was na een klein jaar ongeveer 7K.

Minder over houden dan het personeel?
Meneer had een wagenpark van meer dan 4 ton maar mijn reiskosten betalen kon er blijkbaar niet vanaf.

Ik kan je zeggen je kan hier niets tegen doen ook al zijn ze strafbaar bezig.
De enige oplossing is je heil elders zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
LopendeVogel schreef op donderdag 30 september 2021 @ 06:48:
[..]
Zoek een andere job, voor jou 10 andere die het geen enkel probleem vinden.
Sorry voor de lompe geknipte quote, maar hier zit denk ik een deel van het probleem. Dit zijn vaak baantjes met meer kandidaten dan plekken én daarmee kan je gewoon minder makkelijk zeggen dat je dat maar ergens anders moet gaan werken. Zeker in facilitair callcenter land is dit gewoon hoe het in de praktijk gaat. Toch denk ik, dat met stevige inzet van OR en/of vakbond, je hier wel iets aan kan doen (heb ik ooit bij een van mijn vorige werkgevers zien veranderen in hun callcenter, maar da’s dus in-house).

Als individu heb je er helaas niets aan of het wel of niet mag, als uitzendkracht sta je, met een beetje pech, na drie keer ‘te laat’ gewoon op straat…

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-06 17:28
Effectief werkt de gemiddelde Nederlander van de 8 uur zo’n 3-5 uur per dag. De rest gaat op aan koffie halen, wc bezoekjes, praten met collega’s, browsen op het internet, (rook)pauzes, etc. Vind je ook dat je eigenlijk maar 5 uur betaald moet krijgen?

Of vind je dat voor iedere minuut dat je niet werkt de klok stilgelegd mag worden? Ik kan je garanderen dat je dat meer kost. Je werkgever boet dus al op uren in.

Kort door de bocht; jij wordt betaald om vanaf 08:00 klanten te helpen. Als je dan om 08:00 binnen komt ben je gewoon te laat. Je reistijd naar je werk wordt ook niet doorbetaald bij binnendienst functies. Het is je eigen (socio economisch gevoede) keuze om verder weg te wonen en dus meer tijd te hebben aan ‘voorbereidingstijd’.

Daarnaast vind ik het een vrij typische discussie om over 15 minuten onbetaald werk te praten. Dan heb je OF een hekel aan je werk (en kun je m.i. beter een andere baan zoeken) OF een gebrek aan focus op dingen die er echt toe doen in het leven.

[ Voor 63% gewijzigd door MagniArtistique op 30-09-2021 07:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

MagniArtistique schreef op donderdag 30 september 2021 @ 07:32:
Effectief werkt de gemiddelde Nederlander van de 8 uur zo’n 3-5 uur per dag. De rest gaat op aan koffie halen, wc bezoekjes, praten met collega’s, browsen op het internet, (rook)pauzes, etc.

Vind je ook dat je eigenlijk maar 5 uur betaald moet krijgen?
Denk dat dit echt niet klopt, juist niet voor de baantjes waar je van tevoren aanwezig moet zijn. Dat zijn voor zover ik weet vooral baantjes in de retail of ander fysiek werk en klantenservice. Ho maar dat je daar minder werkt dan waar je voor wordt betaald.

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Thomas schreef op donderdag 30 september 2021 @ 07:43:
[...]

Denk dat dit echt niet klopt, juist niet voor de baantjes waar je van tevoren aanwezig moet zijn. Dat zijn voor zover ik weet vooral baantjes in de retail of ander fysiek werk en klantenservice. Ho maar dat je daar minder werkt dan waar je voor wordt betaald.
Yep, dat soort banen waarbij je juist constant aan het werk bent zijn de baantjes waar je nog nét even meer wordt uitgeknepen. Supermarkt was daar echt vakkundig in.

Nu heb ik een baan waarvan ik echt niet 8u lang productief ben, dat kán gewoon niet. Maar er zijn leidinggevenden die het alsnog aanvliegen als zo'n supermarktbaantje. Terwijl ik in de uren die ik werk ik veel productiever ben dan sommige collega's in 3 dagen, moet ik er alsnog 8u strak zijn. Ja doei. In het begin hield ik me daar braaf aan, tot collega's me aangaven dat ik veel te hard liep en dat zonde van mezelf was (hallo Overheid, yup). De pauzes telden ze al niet meer mee, zolang je binnen was voor de baas er was was 't prima, want die ging toch om 15u zelf al weg..

Met thuiswerken zorg ik ervoor dat ik 8u lang ingelogd ben, van 7-15u. Daarna zoeken ze het uit. Maar ik zit in die tijd echt niet 100% strak aan het werk. Ik moet vaak plannen bedenken, oplossingen verzinnen voor problemen, en dan heb je toch echt liever wat afleiding. Zoals dit stukje op Tweakers tikken. :+ Maar ik ben alsnog m'n gewicht in goud waard voor de werkgever wanneer er problemen zijn, die zijn in no time opgelost. Inmiddels is het systeem dusdanig robuust dat we van tig tickets per dag naar 1-2 per week zijn gegaan. Dus er is ook simpelweg minder werk. Maar ik moet wel klaarstaan voor incidenten, tja, dan ga ik niet zeggen 'nee hoor baas, dit is eigen tijd'.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:49
Dit is een discussie die je steeds terug ziet komen. Je hebt mensen die zeggen "ik begin om 09:00 uur met werken en zet dan ook mijn computer / laptop / whatever aan. Dat ik dan om 09:10 uur pas kan beginnen is het probleem van de werkgever". En je hebt mensen die om 08:50 uur binnenkomen, hun laptop / computer / whatever aanzetten en om 09:00 uur klaar zijn om te beginnen en die sluiten dan bijvoorbeeld pas om 17:00 of 17:10 uur hun werkplek af.

Vaak zie je de eerste groep ook al beginnen met afsluiten om 16:50 uur zodat ze om 17:00 uur met een grote stofwolk van de parkeerplaats afscheuren.

In mijn arbeidscontract staat dat ik van 08:30 tot 17:00 uur moet werken. Vaak ben ik om 08:00 - 08:15 uur al op kantoor (en soms nog eerder). En vaak zet ik mijn laptop pas om 17:10 - 17:15 uur uit. Maar in dat laatste stukje tijd praten we vaak de dag nog even door met wat collega's of mijn manager en in de ochtend bespreken we vaak wat privé zaken of zaken die die dag op de planning staan.

Ik heb ook collega's die stipt om 17:00 uur dus van de parkeerplaats wegrijden.

Wat mij betreft is dat een stukje werkethiek. Maar mijn manager doet dus dan ook niet moeilijk als ik een keer iets eerder weg ga (bijvoorbeeld om 16:30 uur) zonder hiervoor 30 minuten in te leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door nextware op 30-09-2021 08:35 ]

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:56
De eerste die in zo'n strak regime 'uit de lijn' stapt om zijn onvrede te uiten gaat er aan in films, ondanks dat de regels en een evt. uitspraak van de rechter zijn in zijn voordeel zijn. De succesvolle acties gaan meestal buiten werktijd waar ze een soort van vakbond opzetten en dan met z'n alle uit de lijn stappen :P

Films dus en niet de realiteit, maar de boodschap hier is denk ik ook hetzelfde. Zorg dat je niet alleen staat of je gelijk al hebt voordat je naar je werkgever toe stapt, speel het slim. In je eentje kost je het je kop. Persoonlijk vind ik het in 99/100 gevallen niet waard en komt het in mijn werkgebied niet meer voor.

[ Voor 7% gewijzigd door Furion2000 op 30-09-2021 08:48 ]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:26
nextware schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:34:
In mijn arbeidscontract staat dat ik van 08:30 tot 17:00 uur moet werken. Vaak ben ik om 08:00 - 08:15 uur al op kantoor (en soms nog eerder).
Dan ben ik benieuwd naar hoe je het ziet als je een keer iemand inhuurt om iets te doen wat voorbereidingstijd vraagt. Betaal je deze persoon dan ook alleen maar voor de uitvoering of ook voor de voorbereiding van de uitvoering?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het duurt toch nooit een kwartier? Je zet de pc aan en start als eerste het programma op dat je klokt en dan start je de rest verder op.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulletdodger
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
LordSinclair schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:03:
[...]

Dan ben ik benieuwd naar hoe je het ziet als je een keer iemand inhuurt om iets te doen wat voorbereidingstijd vraagt. Betaal je deze persoon dan ook alleen maar voor de uitvoering of ook voor de voorbereiding van de uitvoering?
Ik neem aan dat diegene die je inhuurt ook de voorbereidingstijd meeneemt in zijn te factureren bedrag.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:38

sapphire

Die-hard pruts0r

Croga schreef op donderdag 30 september 2021 @ 05:57:

De wet is de wet. Maar keihard vasthouden aan die wet gaat je één garantie geven: Je gaat nooit lol hebben in je werk. Dus de vraag is niet of het wettelijk toegestaan is. De vraag is: Als je over dit soort dingen na denkt, moet je dan niet gewoon meteen een andere baan gaan zoeken?

https://xkcd.com/1768/
Je klinkt als één van mijn vorige managers, die interpreteerde de CAO regels ook vrij creatief vooral in zijn voordeel.
Dit soort regeltjes die jij onzin vind zijn er om werknemers te beschermen tegen werkgevers die het niet zo nauw nemen met regels en afspraken en dan voornamelijk in het eigen voordeel, zelfs tot uitbuiting aan toe. Dan is het fijn om die regeltjes te hebben als de machtsverhouding zo scheef als een **** is.

Als je een, imho, goed werkgever bent dan is dat vaak amper nodig om over zulke zaken te gaan piepen. Iets met een waard en gasten vertrouwen :+

Om terug te komen op die manager voor ik die terug gekopt krijg, in de CAO van de branch waarin ik werk staat heel duidelijk en ondubbelzinnig beschreven dat je een vrije dag krijgt voor oa. Begrafenissen, bruiloft(en) en verhuizing (dus inc alle randvoorwaarde).
Bij mijn verhuizing kreeg ik gewoon geen vrije dag, dat moest maar in het weekend vond hij |:(
Mijn eigen bruiloft ging met pijn en moeite en was eigenlijk ook onzin.
Begrafenis van een 1e graads familielid wilde hij me tot een uur voor de begrafenis laten werken want dat was genoeg tijd om naar huis te gaan en om te kleden, het was 27min stevig door fietsen naar huis.
Broertjes bruiloft heb ik onderhands met de roosteraar geregeld.

Dit was overigens verspreid over 8 jaar dus 1 dag per 2 jaar in een groot team, poepoe. Dus absoluut keihard vasthouden aan die regeltjes en je kan dan prima een betekenisvolle en leuke baan hebben hoor ;)

Gabriël AM5

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Anoniem: 217290 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:58:
heel veel mensen roepen hier het mag niet... maar wat staat er in je contract.. zeker bij dit soort functies staat dat geacht wordt dat je 10 minuten van te voren aanwezig bent. je kan dan zelfs discussiëren of het wel of niet uitbetaald wordt omdat het onderdeel is van je arbeidsovereenkomst.

Ik snap sowieso de mentaliteit van velen hierboven niet.. als jij stipt om 9:00 binnen stapt (of zelfs vele voorbeelden hierboven die gewoon structureel te laat komen) en om 17:00 al in de startblokken staat (wanneer heb je dan je tas ingepakt en je jas gepakt?) hier zo'n groot probleem van maken zoek een andere baan want je motivatie = 0. Ongemotiveerd personeel kost de werkgever duizenden zo niet tienduizende euro's per jaar dus als straks er weer meer personeel dan werk is denk ik dat er diverse mensen kunnen gaan solliciteren bij het uwv.
De tijd dat je als personeel nog samen ergens voor ging is helaas ver achter ons.. de baas is een uitzuiger, afperser, slaven drijver wat heb ik hier allemaal nog wel niet meer voor bij zien komen??? Jongens kom op wees eens reeel ik durf hard op te zeggen dat zeker bij het kleine bedrijf de baas zelf waarschijnlijk nog 10 stappen harder loopt en mogelijk zelfs nog minder overhoudt dan zijn eigen personeel.

Waar is de tijd dat je als personeel trots was op je baan? Ik heb het idee dat de meeste mensen alleen nog maar werken omdat het moet en helemaal niet het werk doen wat ze leuk vinden... All for the money none for the fun. Doe mij maar een leuke uitdagende baan en als ik dan een keer langer blijf tsja so be it.

De mentaliteit hier is echt diep triest en dan nog durven te beginnen over salarissen die in Nederland achter lopen.... de mentaliteit is wat hier achter loopt samen maak je een bedrijf sterk dat lukt zelfs de baas in zijn eentje niet. Maar ons mooie land gaat wel kapot door mensen die alleen nog aan zichzelf denken en alleen maar het handje op houden eind van de maand.

Tuurlijk zijn er bedrijven die personeel uitknijpen en dat praat ik ook echt niet goed maar de tijd dat mensen nog voor plezier en uitdaging naar het werk gingen zijn zo lijkt het ver achter ons.
toon volledige bericht
Ik snap hem wel. Zeker bij het praktisch opgeleide segment van de arbeidsmarkt, maar ook daarboven steeds meer. De arbeidsinkomensquote (AIQ) is uit balans. Werknemers delen niet meer in de winsten van bedrijven. Hun loon staat al heel lang stil en daarmee gaan ze er ieder jaar procenten op achteruit. Mijn eigen vakgebied (software engineering) heeft er in mindere mate last van, maar ook daar vallen mij dingen op:
- Na sollicitatie bij een aantal bedrijven: bedrijf met zeer karig aanbod rijdt directeur een dikke Tesla, bedrijf met goed aanbod een veel simpelere auto. Is anekdotisch, maar wel exemplarisch.
- Startsalarissen zijn in meer dan 10 jaar tijd hetzelfde gebleven.

Daarnaast zijn er zaken in het leven voor velen bijna onbereikbaar geworden. Een gezinnetje stichten in een oké woning die je zelf gekocht hebt? Of in een woning waarvan je de huur kan betalen? Niet te doen. En ondertussen zien zij ook dat het anderen (de gelukkigen, de werkgever) het wel lukt. Dan maar andere prioriteiten dan de werkgever.

De AIQ moet weer terug in balans, de woningmarkt moet weer in balans. Wat dat betreft is stemmen op VVD, CDA of het gros van de partijen op de rechterflank echt een weggegooide stem. Ook voor de ondernemer. Een oneerlijke verdeling van het BBP (3,5% groei volgend jaar, 0,1% toename in koopkracht w00h00!) is echt funest voor het functioneren van het land als geheel en daarmee jouw werknemers.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-06 11:19
Het gaat niet om wat mag, het gaat om wie de langste adem heeft hier. Zoals ik al zei; pick your battles. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn vaak hele andere zaken.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Hydra schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:07:
[...]

Het gaat niet om wat mag, het gaat om wie de langste adem heeft hier. Zoals ik al zei; pick your battles. Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn vaak hele andere zaken.
Dan kan je alles recht praten wat krom is ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• LordSinclair
Bulletdodger schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:26:
[...]

Ik neem aan dat diegene die je inhuurt ook de voorbereidingstijd meeneemt in zijn te factureren bedrag.
En waarom zou een werknemer dat dan niet doen richting de werkgever als deze verwacht wordt voorbereidend werk te doen voordat het werk begint. :)

Anoniem: 1641394

Kan iemand een onderzoek vinden van hoe veel overwerk er in Nederland onbetaald is? Iets zegt mij dat dat een schrikbarend hoog bedrag is.

https://nos.nl/artikel/23...it-angst-voor-baanverlies

Deze bron spreekt van 2/3 van de werkende Nederlanders wekelijks onbetaald overwerk doet. Als die allemaal een uur extra werken per week (gemiddelde is waarschijnlijk hoger) en we uitgaan van 9 miljoen werkende op minimumloon, heb je het al over meer dan 5 miljard.

Voor de mensen die dat geen probleem vinden, zouden jullie het erg vinden als alle Nederlanders een uur minder gingen werken dan waar ze voor betaald krijgen? Waarom?

Bij mijn vrouw op het werk flikken ze dit ook met koffiepauzes. Die houden ze gewoon niet. Kun je denken, wat is een half uur per dag nou, wat doe je moeilijk.

Zeg dat je met vakanties 220 dagen per jaar werkt, dus ze fietsen mijn vrouw er 110 uur per jaar tussendoor, dat is bijna 3 weken extra vakantie. Of tegen haar salaris zo'n 2k bruto salaris.

Dan mag je nog eens bedenken dat het bedrijf zo'n 500 medewerkers heeft en ze maken al snel een miljoen extra winst over de rug van hun medewerkers om. Maar oh wee als je je productietargets niet haalt.

In de VS noemen ze dit gewoon "Wage theft".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Anoniem: 1641394 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:18:
Kan iemand een onderzoek vinden van hoe veel overwerk er in Nederland onbetaald is? Iets zegt mij dat dat een schrikbarend hoog bedrag is.
U vraagt wij draaien, ok het is wel een onderzoek van enkele jaren geleden:
https://www.monitorarbeid...ld-overwerk-in-nederland/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Qwerty-273 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:33:
[...]

U vraagt wij draaien, ok het is wel een onderzoek van enkele jaren geleden:
https://www.monitorarbeid...ld-overwerk-in-nederland/
Danku danku!
Tabel 2 laat zien dat, met inachtneming van de restricties, als de onbetaalde overwerkuren
worden omgezet in werkgelegenheidsplaatsen, dat zou dat neerkomen op ruim 292.000
voltijdse dienstverbanden van 40 uur per week (kolom F). De equivalente loonsom van hiervan
bedraagt in 2013 ruim 21 miljard euro (kolom J), ofwel bijna 3.200 euro per werknemer
(uitgaande van een populatie van 6,8 miljoen werknemers in 2013).
Daar zitten wat factoren in die het bedrag wat hoog laten uitvallen. Maar het onderzoek is ook alweer 8 jaar oud.

Zelfs als je de helft neemt wordt de gemiddelde werknemer er voor 1600 euro per jaar benadeeld. Moet je eens rekenen wat dat kost op 40 jaar werken als je dat in je pensioen zou stoppen en zou laten renderen. Of hoeveel het de maatschappij zou schelen als het omgezet wordt in banen waar loonbelasting betaald wordt.

Maar wat zijn we trots dat we zulke harde werkers zijn hier in dit Calvinistisch landje.

• nextware
LordSinclair schreef op donderdag 30 september 2021 @ 09:03:
[...]

Als ik iemand inhuur ga ik ervan uit dat die voorbereiding is ingecalculeerd in zijn uurtarief :)
En als hij aangeeft dat hij zich op locatie even een uurtje nog verder moet inlezen in de materie heb ik er geen probleem mee, als de werkzaamheden aan het einde van de inhuur maar zijn uitgevoerd.

Nogmaals, mijn mening is dat het een stukje werkethiek is. Als jij exact wil werken van 08:30 tot 17:00 heb ik er echt geen problemen mee. Maar dan moet je ook niet gek op gaan kijken dat je werkgever ook jouw verlof registratie tot op de minuut precies gaat bijhouden.

Zoals ik al zei: ik ben langer op kantoor aanwezig dan mijn werkgever verwacht. Maar daarom vindt mijn manager het dus ook niet erg als ik soms om 16:30 uur ermee stop voor die betreffende dag zonder dat ik die 30 minuten moet inleveren. Uiteraard moet ik dit dus niet gaan overdrijven ;)

Ik zie dit gewoon als een stukje "geven en nemen". Je hebt naast goed werkgeverschap ook iets wat goed werknemerschap heet ;)

[ Voor 34% gewijzigd door nextware op 30-09-2021 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Denk dat het uiteindelijk ook echt niet neerkomt op het vraagstuk van wat wettelijk is ja/nee, maar het bredere plaatje. Vergis je niet, veel baantjes die door lagergeschoolde mensen worden gedaan, van in een winkel staan tot de bouw tot klantenservice, zijn gewoon ruk. Strakke planningen, onderbezetting en er wordt een ongelofelijk beroep gedaan op collegialiteit en wat over hebben voor het team. Overwerken, invallen, hard werken, weinig pauzeren. Als je het echt treft krijg je zelfs gezeik als je te vaak of te lang naar de WC gaat. Het zijn juist die kutbanen waar er veel van je wordt verwacht maar er niks voor terugkrijgt; niet in loon, niet in waardering en ook niet in flexibiliteit de andere kant op.

Dan kun je wel zeggen, zoek ander werk, maar zo simpel is het voor veel mensen niet. Als student heb ik vrij veel van deze schijtbanen gehad en bleef ik ook vrijwel nooit lang hangen omdat het het gewoon niet waard was. Dan ga je vol goede moed op zoek naar iets anders, maar dat komt toch wel weer op hetzelfde neer. Wil overigens niet zeggen dat ik geen leuke baantjes heb gehad, maar binnen veruit de meeste banen werd je als voetveeg behandeld.

Ik heb me altijd lopen verwonderen waar dit vandaan komt, hoe je als leidinggevende zo met anderen kan omgaan. Verder denk ik ook dat het volledig averechts werkt, een blije medewerker werkt lijkt me een stuk harder, beter en efficiënter dan iemand die geen plezier in zijn werk heeft en zich niet gewaardeerd voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

nextware schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:14:
[...]

Als ik iemand inhuur ga ik ervan uit dat die voorbereiding is ingecalculeerd in zijn uurtarief :)
En als hij aangeeft dat hij zich op locatie even een uurtje nog verder moet inlezen in de materie heb ik er geen probleem mee, als de werkzaamheden aan het einde van de inhuur maar zijn uitgevoerd.

Nogmaals, mijn mening is dat het een stukje werkethiek is. Als jij exact wil werken van 08:30 tot 17:00 heb ik er echt geen problemen mee. Maar dan moet je ook niet gek op gaan kijken dat je werkgever ook jouw verlof registratie tot op de minuut precies gaat bijhouden.

Zoals ik al zei: ik ben langer op kantoor aanwezig dan mijn werkgever verwacht. Maar daarom vindt mijn manager het dus ook niet erg als ik soms om 16:30 uur ermee stop voor die betreffende dag zonder dat ik die 30 minuten moet inleveren. Uiteraard moet ik dit dus niet gaan overdrijven ;)

Ik zie dit gewoon als een stukje "geven en nemen". Je hebt naast goed werkgeverschap ook iets wat goed werknemerschap heet ;)
Het moet dan wel geven en nemen zijn, niet alleen geven. Ben het verder volledig met je eens, ik werk ook vaak dagen die veel langer zijn dan mijn werkelijke werktijd zodat ik nog wat extra meetings kan inplannen zonder dat hele agenda's van anderen overhoop moeten, maar dan komt het inderdaad ook wel eens voor dat als ik niks meer heb staan ik 's middags om 15:00 stop. Geen enkel probleem, maar als ik werd gedwongen elke dag van 9 tot 5 op kantoor te zitten, of ik nou iets te doen heb of niet, en ook nog eens moet overwerken (onbetaald), mij niet gezien.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-06 11:19
CurlyMo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:09:
Dan kan je alles recht praten wat krom is ;)
Nee, 'pick your battles' betekent dat dus niet. Waar het om gaat is dat je duidelijk voor jezelf een afweging gaat maken wat het je op gaat leveren. Een punt maken van die 10 minuten per dag levert je niet zomaar 10 minuten op.

Het is een heel ander verhaal als dit bijvoorbeeld via een OR gaat, dat 'alle' medewerkers het niet okay vinden en er vanuit al die werknemers een punt van gemaakt wordt. Vooral in dit soort functies waar het "voor jou drie anderen" is, sta je alleen samen sterk.

https://niels.nu

• nextware
Thomas schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:24:
[...]

Het moet dan wel geven en nemen zijn, niet alleen geven. Ben het verder volledig met je eens, ik werk ook vaak dagen die veel langer zijn dan mijn werkelijke werktijd zodat ik nog wat extra meetings kan inplannen zonder dat hele agenda's van anderen overhoop moeten, maar dan komt het inderdaad ook wel eens voor dat als ik niks meer heb staan ik 's middags om 15:00 stop. Geen enkel probleem, maar als ik werd gedwongen elke dag van 9 tot 5 op kantoor te zitten, of ik nou iets te doen heb of niet, en ook nog eens moet overwerken (onbetaald), mij niet gezien.
Je hebt inderdaad helemaal gelijk. Het is inderdaad geven en nemen. Zoals ik al aangaf; ik werk sommige dagen langer dan mijn werkgever van mij verwacht (geven). Maar dan is het dus ook niet erg als ik soms een half uurtje eerder stop (nemen) :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

nextware schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:27:
[...]

Je hebt inderdaad helemaal gelijk. Het is inderdaad geven en nemen. Zoals ik al aangaf; ik werk sommige dagen langer dan mijn werkgever van mij verwacht (geven). Maar dan is het dus ook niet erg als ik soms een half uurtje eerder stop (nemen) :).
Jammere is dat heel erg veel werkgevers, zeker in het "lagere" segment alleen maar nemen, en niet geven.

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:38
Ik lees het alsof je op een groter call center werkt, als die baas wilt dat iedereen stipt om 9.00 begint laat dan één van de vele half uurtje eerder beginnen die alle systemen voorbereid. De rest komt binnen en kan gelijk van start.

Structureel overwerk is gewoon werk en hoor je dus salaris over te krijgen. Punt uit. Alle mensen die beginnen over: maar ik start altijd eerder, dat hoort erbij, hebben waarschijnlijk ook een baan waar de flexibiliteit de andere kant op er ook is. Een goede relatie is geven en nemen.

Ik heb ook een baan waar ik regelmatig een half uur langer bezig ben omdat ik een project aan het afronden ben. Echter heb ik ook de vrijheid om soms te zeggen dat ik een middagje vrij ben. Onder aan de streep werk ik meer dan mijn contracturen en dat vind ik prima. Juist omdat ik op de momenten dat ik de vrjie tijd ècht kan gebruiken, dit gewoon kan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nextware
Anoniem: 1641394 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:28:
[...]

Jammere is dat heel erg veel werkgevers, zeker in het "lagere" segment alleen maar nemen, en niet geven.
Geen ervaring mee. Ik weet ook niet wat je bedoeld met "lagere" segment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:11
Ik snap heel goed dat ze om 09.00u de lijnen open willen hebben. Lijkt me als klant erg vervelend als er staat dat ze om 09.00u de deuren openen, je ziet het personeel -bij wijze van- al rondlopen, maar jij wordt pas om 09.05u geholpen. Idem voor sluitingstijd.

Zou als werkgever dan ook de tip geven om je personeel gewoon van 8.45u tot 18.15u in te plannen als je van 09.00u tot 18.00u bereikbaar wilt zijn. Lijkt me niet redelijk om te vragen om dat in je eigen tijd te doen als je al een minimum salaris betaald.

Zou me er verder niet druk om maken/de confrontatie opzoeken. Mocht het daar op uit lopen, zou ik het bedrijf gewoon verlaten.

[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 30-09-2021 11:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

nextware schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:30:
[...]

Geen ervaring mee. Ik weet ook niet wat je bedoeld met "lagere" segment.
Dat het heel makkelijk is om vanuit onze vrije hoogopgeleide baantjes te zeggen dat het geven en nemen is, terwijl men in de minimumloon callcenters timed hoe lang je naar de wc gaat. Daar is geen spraken van geven, daar is het alleen nemen.

Dus als je vanuit jouw positie redeneert dat onbetaald overwerken prima manier van geven is omdat je ook wel eens neemt, je je ook moet kunnen inleven in de positie van een ander.

https://www.volkskrant.nl...atuurlijk-mevrouw~v90158/

• nextware
Anoniem: 1641394 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:36:
[...]

Dat het heel makkelijk is om vanuit onze vrije hoogopgeleide baantjes te zeggen dat het geven en nemen is, terwijl men in de minimumloon callcenters timed hoe lang je naar de wc gaat. Daar is geen spraken van geven, daar is het alleen nemen.

Dus als je vanuit jouw positie redeneert dat onbetaald overwerken prima manier van geven is omdat je ook wel eens neemt, je je ook moet kunnen inleven in de positie van een ander.

https://www.volkskrant.nl...atuurlijk-mevrouw~v90158/
Ik zeg ook nergens dat ik mijzelf niet kan inleven in de positie van een ander :)
Maar nogmaals, MIJN MENING is dat het een kwestie is van geven en nemen. En als ik bij een werkgever terecht komt die alleen maar neemt, ben ik daar snel genoeg vertrokken.

En ik weet inderdaad dat niet iedereen in die luxe positie zit. Maar als ik mezelf daar nog druk over moet gaan maken heb ik geen tijd over om mijn eigen werk te doen..

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

nextware schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:38:
[...]

Ik zeg ook nergens dat ik mijzelf niet kan inleven in de positie van een ander :)
Maar nogmaals, MIJN MENING is dat het een kwestie is van geven en nemen. En als ik bij een werkgever terecht komt die alleen maar neemt, ben ik daar snel genoeg vertrokken.

En ik weet inderdaad dat niet iedereen in die luxe positie zit. Maar als ik mezelf daar nog druk over moet gaan maken heb ik geen tijd over om mijn eigen werk te doen..
Het probleem is dat voor veel mensen vertrekken gelijk staat aan naar een andere slechte werkgever hoppen. Ik probeer zelf altijd wel een beetje rekening te houden met de bullshit waar werknemers waar ik in het dagelijks leven mee in aanraking kom te maken hebben. Pakketjes laat ik steevast op afleverpunten bezorgen (of ik nu thuis ben of niet), scheelt een bezorger ongelofelijk veel moeite. Ik ga ook geen moeilijke vragen stellen aan de vakkenvuller of hem/haar in de weglopen, want ik weet uit ervaring dat dat allemaal waardevolle tijd kost (bij vragen schiet ik wel een manager aan, hebben ze ook eens wat te doen ;) ). Als ik iets laat thuisbezorgen dan krijgt iedereen fooi (tenzij je het echt niet goed doet) want ik kan het betalen, en daarmee maak je iemand echt blij. Een zaaltje op kantoor ruim ik zelf op zodat de schoonmaker alleen nog een doekje over de tafel hoeft te halen. Kleine dingen, maar je doet er anderen die een vervelendere werksituatie hebben dan jij een groot plezier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
nextware schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:38:
[...]

Dit topic gaat daarover. Het staat je uiteraard vrij om niet te reageren als je het druk hebt.

• LordSinclair
nextware schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:27:
[...]

Zoals je zegt kan jij inderdaad makkelijk eerder weg. Maar de werkgever verwacht hier dat eerder komt en langer blijft.

Dus nergens een keer flexibiliteit die beide kanten op werkt.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Anoniem: 1641394 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:45:
[...]

Danku danku!

[...]

Daar zitten wat factoren in die het bedrag wat hoog laten uitvallen. Maar het onderzoek is ook alweer 8 jaar oud.

Zelfs als je de helft neemt wordt de gemiddelde werknemer er voor 1600 euro per jaar benadeeld. Moet je eens rekenen wat dat kost op 40 jaar werken als je dat in je pensioen zou stoppen en zou laten renderen. Of hoeveel het de maatschappij zou schelen als het omgezet wordt in banen waar loonbelasting betaald wordt.

Maar wat zijn we trots dat we zulke harde werkers zijn hier in dit Calvinistisch landje.
toon volledige bericht
Vergeet niet dat 9/10 keer het om werktijd verkorten gaat, en niet om loonsverhoging. Inderdaad zou je die extra 10 minuten gewoon uitbetaald moeten krijgen, maar ik zou hier niet eens met mijn werkgever over in gesprek gaan.
In plaats daarvan gewoon 20 minuten per dag extra pauze nemen of netjes om 9u pas beginnen en om 5u klaar staan om naar huis te gaan, laat je werkgever naar jou toekomen met de vraag waarom je niet 20 minuten per dag extra werkt in plaats van andersom. Dan kun je ze meteen vertellen dat je maar 40 uur betaald krijgt, en dat ze wettelijk gezien niet kunnen eisen dat je eerder begint of later stopt zonder daarvoor te betalen.

In het geval van TS is het dus zover dat de werkgever vraagt waarom mensen niet gratis voor ze werken, dus TS is in een hele mooie positie om een link naar de website van de overheid terug te sturen als antwoord en gewoon van 9-5 te werken.

Ik moet zeggen dat ik zelf ook totaal niet zo op de uren let en vaak gewoon een paar uur in de week extra heb gewerkt, maar dat doe ik met plezier en mijn werkgever vraagt er ook niet om. Als dat wel zo zou zijn dan zou ik heel snel heel netjes 40 uur gaan werken, want respect geven is respect krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Oon op 30-09-2021 12:25 ]

• nextware
LordSinclair schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:19:
[...]

Zoals je zegt kan jij inderdaad makkelijk eerder weg. Maar de werkgever verwacht hier dat eerder komt en langer blijft.

Dus nergens een keer flexibiliteit die beide kanten op werkt.
Dat is inderdaad een kwalijke zaak. Daar ben ik het geheel met je eens. En dat lijkt mij ook geen gezonde omgeving voor, in dit geval, de werknemer.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:23
Ben toch wel verrast hoeveel mensen dit vinden kunnen. Bij een contactcenter werk je vaak al voor minimumloon, dan mag de baas zeker ook die extra tijd uitbetalen wmb.

Oon schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:24:
[...]

Vergeet niet dat 9/10 keer het om werktijd verkorten gaat, en niet om loonsverhoging. Inderdaad zou je die extra 10 minuten gewoon uitbetaald moeten krijgen, maar ik zou hier niet eens met mijn werkgever over in gesprek gaan.
Toch is dat jammer, al die 10 minuten tellen blijkbaar op naar miljarden op jaarbasis in totaal. Snap dat niemend individueel stennis wil gaan schoppen want het "zijn maar 10 minuten". Arbeidsinspectie zou daar wat mij betreft strenger in mogen staan.
In plaats daarvan gewoon 20 minuten per dag extra pauze nemen of netjes om 9u pas beginnen en om 5u klaar staan om naar huis te gaan, laat je werkgever naar jou toekomen met de vraag waarom je niet 20 minuten per dag extra werkt in plaats van andersom. Dan kun je ze meteen vertellen dat je maar 40 uur betaald krijgt, en dat ze wettelijk gezien niet kunnen eisen dat je eerder begint of later stopt zonder daarvoor te betalen.
Ik beschouw mezelf als heel gelukkig dat ik dat privilege heb in mijn baan. Miljoenen Nederlanders krijgen dan gewoon geen contractverleningen of vliegen er uit met hun nul-uren contract.
In het geval van TS is het dus zover dat de werkgever vraagt waarom mensen niet gratis voor ze werken, dus TS is in een hele mooie positie om een link naar de website van de overheid terug te sturen als antwoord en gewoon van 9-5 te werken.

Ik moet zeggen dat ik zelf ook totaal niet zo op de uren let en vaak gewoon een paar uur in de week extra heb gewerkt, maar dat doe ik met plezier en mijn werkgever vraagt er ook niet om. Als dat wel zo zou zijn dan zou ik heel snel heel netjes 40 uur gaan werken, want respect geven is respect krijgen.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Anoniem: 1641394 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:54:

Toch is dat jammer, al die 10 minuten tellen blijkbaar op naar miljarden op jaarbasis in totaal. Snap dat niemend individueel stennis wil gaan schoppen want het "zijn maar 10 minuten". Arbeidsinspectie zou daar wat mij betreft strenger in mogen staan.
En hoe zie je dat in de praktijk? Weer prikklokken invoeren? Dat wil toch niemand lijkt me.

Frame164 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:57:
[...]

En hoe zie je dat in de praktijk? Weer prikklokken invoeren? Dat wil toch niemand lijkt me.
Medewerkers vragen, "hoe lang moet je op kantoor zijn, hoe laat ben je klaar?". Als dat structureel afwijkt van hun salaris, verder onderzoek doen en als blijkt dat het structureel fout gaat werkgever op de vingers tikken. Wil die niet meewerken, dan zou een prikklok aardig goed kunnen werken ja als laatste redmiddel.

Werkgevers zijn ook prima in het registreren als je te laat komt. ;)

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 18:57
Valt onder werk tijd. Dat eerder op de werkvloer zijn bij o.a. de supermarkten is ook crimineel.
Persoonlijk vind ik zelfs een werkgever die verlangt dat je 5 minuten eerder binnen komt principieel verkeerd bezig. Over een hele loopbaan zijn dat behoorlijk wat uurtjes voor de baas.

Bij mijn vorige werkgever (Defensie) is daar toen ook een zaak van gemaakt. Het dagelijks halen van je dienstwapen etc kostte 15 minuten en moest dan ook voorafgaande de dienst gebeuren. Die zaak heeft Defensie verloren en de uren zijn ons tegemoet gekomen als verlof dagen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-06 14:11
Frame164 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 13:57:
Bij veel bedrijven is klokken nog vrij normaal. Hetzij via ERP, hetzij via een klokcomputer, whatever. Ik heb bij een stagebedrijf ook moeten klokken. Zij die afsloten logden altijd via hun mobiel uit,want die PC zat vrij ver weg en afsluiten duurde 5-10 minuten.
Daar werd plots ook gemekkerd over het feit dat mensen hun middagkoffiepauze niet namen en eerder weg gingen. Vanaf dat moment werd ie strak genomen. Telefoon die over ging? Lieten ze lekker gaan. Iedereen stond plots in de kantine. Bizar om mee te maken, maar dat was wel hoe er opeens met een urenbasis instelling werd omgegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 17:28
ZieMaar! schreef op donderdag 30 september 2021 @ 07:32:
[...]

Sorry voor de lompe geknipte quote, maar hier zit denk ik een deel van het probleem. Dit zijn vaak baantjes met meer kandidaten dan plekken én daarmee kan je gewoon minder makkelijk zeggen dat je dat maar ergens anders moet gaan werken. Zeker in facilitair callcenter land is dit gewoon hoe het in de praktijk gaat. Toch denk ik, dat met stevige inzet van OR en/of vakbond, je hier wel iets aan kan doen (heb ik ooit bij een van mijn vorige werkgevers zien veranderen in hun callcenter, maar da’s dus in-house).

Als individu heb je er helaas niets aan of het wel of niet mag, als uitzendkracht sta je, met een beetje pech, na drie keer ‘te laat’ gewoon op straat…
Klopt, mijn reactie hoorde dan ook bij dit type (bij)baantje. Ik wilde uiteraard niet zeggen dat het normaal moet zijn, maar zo werkt het naar mijn ervaring simpelweg.

Je beknopte quote maakt dat dus niet duidelijk (denk ik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-06 21:58
Cobb schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:33:
Bij mijn vorige werkgever (Defensie) is daar toen ook een zaak van gemaakt. Het dagelijks halen van je dienstwapen etc kostte 15 minuten en moest dan ook voorafgaande de dienst gebeuren.
Dan neem je je wapen toch mee naar huis.

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Ik probeer er eigenlijk altijd 5-10 minuten eerder te zijn op m'n bijbaan. Ik vind die marge gewoon prettig. Dat geeft me de tijd om de (werk)dag te beginnen en ik vind het oprecht vervelend om telkens op het randje binnen te komen. Aangezien ik er dan toch ben, kleed ik me om (vorige bijbaan) of regel ik alvast een fiets (huidige bijbaan). Daarna maak ik gerust een praatje met een collega of ga ik op m'n telefoon zitten.

Bij mij is eindtijd wel echt de eindtijd. Bij m'n vorige werk werkte ik via een uitzendbureau en kon ik m'n eigen uren doorgeven. Als we dan eens wat langer door moesten werken, dan gaf ik dat door. Daar heb ik ook nooit problemen mee gehad. Ook een enkele keer wat korter verwerkt. Dat gaf ik ook netjes aan.

Nu word ik gewoon betaald voor m'n dienst. Ik zorg er dus ook voor dat ik op tijd stop. Ik bezorg boodschappen op de fiets. Als je 15 minuten voor eindtijd nog een order aanneemt, ben je hoogstwaarschijnlijk te laat terug, aangezien je binnen 10 minuten moet leveren en dus ook dezelfde 10 minuten terug moet. In de zomer werkte ik op een andere locatie waar ik me heel goed door de managers liet omverlopen en daar was ik dan ook steevast 10-15 minuten onbetaald aan het werk. Als je één keer meegeeft, moet je dat de volgende dag ook doen eigenlijk. Met 4-5 dagen per week, tikt dat snel aan. Bovendien ik vind dat ze dergelijke structurele problemen gewoon moeten oplossen. Maar ze zijn al 2 maanden bezig om op voor uitzendkrachten inklokken mogelijk te maken. Collega's krijgen wel gewoon de volledige tijd dat ze er zijn betaald.

In het algemeen heb ik trouwens niet zo heel veel problemen met overwerken. Maar de problemen die momenteel spelen, spelen dagelijks. Dus eigenlijk kun je wel dagelijks overwerken en dat zonder loon.

[ Voor 6% gewijzigd door hoi1234 op 30-09-2021 20:18 ]

• Bulletdodger
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
MSteverink schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:14:
[...]

Ik heb het idee dat dit niet de bedoeling is ;)

• Curseddonut
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-03 14:46
Als je geacht wordt eerder te komen moet dat, naar mijn mening, uitbetaald worden. Het mierengeneuk op uren heb ik altijd kinderachtig gevonden vanuit een werkgevers perspectief. Ik heb liever iemand die wellicht 6 uurtjes ''echt'' werkt, maar top kwaliteit levert dan iemand die vroeg aankomt en laat vertrekt, maar verder mediocre zijn werk doet - liever mensen die slimmer werken dan harder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:02
Anoniem: 1302638 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:39:
Genoeg beroepen waar dit gewoon vaste prik is. In de supermarkt wordt je ook geacht om 09:00 klaar te staan en niet om 09:00 pas aan te komen waaien. Volgens mij mag dat gewoon.

Stap je ook een half uur eerder op de fiets zodat je om 17:00 thuis bent?

Edit: zie verderop
De werkgever mag inderdaad gewoon verwachten dat je om 9u volledig opgestart klaar zit/staat. Als de opstartprocedure 10 minuten duurt, moet de werkgever dan wel vanaf 8u50 salaris betalen.

Als het afsluiten dan zoals TS schrijft ongeveer 5 minuten duurt en de werknemer tot 17.00 uur ter beschikking van klanten moet zijn, dan moet de werkgever tot 17u05 salaris betalen.

Ofwel: gewoon een kwartiertje extra betalen, of accepteren dat werknemers zich pas om 8u59 op hun werkplek melden en 9.00 beginnen met opstarten.

Op jaarbasis bij 5 werkdagen per week is dat 'kwartiertje' bijna anderhalve werkweek waard. Ik denk dat bijna iedereen gaat stuiteren wanneer de werkgever morgen vraagt 'joh, kun je binnenkort even anderhalve week gaan werken zonder salaris'. In de casus van TS wordt die vraag feitelijk gesteld.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Zover was ik inmiddels al, zie ook de 400 andere replies in dit topic, inclusief die van mijzelf. Toch bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 18:57
MSteverink schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:14:
[...]

Dat mocht toen niet, en voor zover ik weet mag dat nog steeds niet. Ook niet iedereen heeft een wapen kluisje in huis of vindt het fijn om een wapen in huis te hebben en kleine kinderen

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-06 15:03
Wat ben ik blij dat ik per minuut betaald wordt en vanaf het moment van inklokken gewoon betaald krijg. Niemand klaagt hier dan ook wanneer ik eens 10minuten eerder weg ga.
Zou wat zijn wanneer ik elke morgen mijn routine checks ga doen dat het inloggen op diverse servers en applicaties eigen tijd is, dat zou wat zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaer288
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-06 15:58
ZXRY schreef op donderdag 30 september 2021 @ 12:50:
Ben toch wel verrast hoeveel mensen dit vinden kunnen. Bij een contactcenter werk je vaak al voor minimumloon, dan mag de baas zeker ook die extra tijd uitbetalen wmb.
Ik vind het niet kunnen, maar heb het jarenlang stilzwijgend geaccepteerd. Mijn ervaring is dat diegene die er een punt van maakte als lastig werden beschouwt en binnen de korste keren weer weg waren. Zij namen zelf ontslag of zagen hun contract niet verlengt worden.

Het probleem zat hem in de KPI's waarop de teamleiders stuurden en werden afgerekend, dit resulteerde in micromanagement binnen het contact center. Alles werd bijgehouden; in- en uitlogtijden, gemiddelde gesprekstijd, gemiddeld op afwezig- en pauze-status, etc.

Verder ben ik het helemaal eens met @Masvic dat puur op tijd letten aangeeft dat de prioriteiten niet juist liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:23
Jaer288 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:32:
[...]

Ik vind het niet kunnen, maar heb het jarenlang stilzwijgend geaccepteerd. Mijn ervaring is dat diegene die er een punt van maakte als lastig werden beschouwt en binnen de korste keren weer weg waren. Zij namen zelf ontslag of zagen hun contract niet verlengt worden.

Het probleem zat hem in de KPI's waarop de teamleiders stuurden en werden afgerekend, dit resulteerde in micromanagement binnen het contact center. Alles werd bijgehouden; in- en uitlogtijden, gemiddelde gesprekstijd, gemiddeld op afwezig- en pauze-status, etc.

Verder ben ik het helemaal eens met @Masvic dat puur op tijd letten aangeeft dat de prioriteiten niet juist liggen.
Daarom snap ik ook de reacties van 'bij de supermarkten gebeurt dit ook, dus niet klagen' niet. Juist omdat het vaak gaat om beroepen zonder vaste contracten waarbij een werknemer dus veel minder rechten heeft. Andersom eist de baas dan wel meer dan waar hij recht op heeft, waarbij ze handig gebruik maken van het afschrikeffect dat je zonder veel moeite op straat komt te staan. Zo wordt de angstcultuur in stand gehouden en komen dit soort werkgevers ermee weg.

Met een vast contract zou ik veel eerder bereid zijn om die paar minuutjes extra door te werken. Wanneer je geen vast contract hebt, krijgt de baas waar hij recht op heeft; namelijk 9-5 werken. Andersom krijg ik namelijk ook minder rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jaer288 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:32:
[...]

Dit soort micromanagement kun je meestal wel makkelijk beinvloeden dat de cijfertjes toch kloppen zonder dat je er al te veel nadeel van hebt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1 2 Laatste