Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Anoniem: 1302638
Stap je ook een half uur eerder op de fiets zodat je om 17:00 thuis bent?
Edit: zie verderop
[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 1302638 op 29-09-2021 15:44 ]
Zelfde verhaal als mensen in de supermarkt die tot 1800 uitbetaald worden maar nog wel de kassa moeten tellen etc en pas om 1830 weggaan. Dat is gewoon werktijd, zijn genoeg uitspraken over.
https://www.metronieuws.n...-is-maar-dat-gebeurt-wel/
„Als Dimass vindt dat de aanwezigheid van het personeel 10 minuten voor aanvang van de werkzaamheden essentieel is (…) zou dat ook tot uitdrukking moeten komen in het betalen van die tijd aan de werknemers”, zei de rechter. „Het betreft dan reguliere werktijd.”""
blup
Je wordt betaald om x aantal uur te werken, dan dien je dat dus ook te doen.
Of wordt je ook betaald voor je reistijd?
Bij een kledingwinkel ( of andere winkel ) moet je ook 15 minuten eerder al aanwezig te zijn.
Om de winkel te openen en klaar te staan om klanten te ontvangen.
Moet je het accepteren? Ja je weet het van te voren als je ergens komt te werken.
Ik vind het niet meer dan normaal om de uren te werken waar je voor aangenomen bent.
In geval van callcenter. Ik zou dan eerder aanwezig zijn. Die paar minuten maken mij ook niet uit.
[ Voor 54% gewijzigd door corporalnl op 29-09-2021 15:43 ]
En dit is nou exact de houding waarom dit dus NIET mag maar wel constant gebeurt. Waarom moet een werknemer eerder beginnen als de computersystemen langzaam zijn? Als de baas wil dat alles is opgeruimd en gestart is voordat de tent open gaat moet hij je daar gewoon voor betalen. Wat is daar niet aan te begrijpen?Anoniem: 1302638 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:39:
Genoeg beroepen waar dit gewoon vaste prik is. In de supermarkt wordt je ook geacht om 09:00 klaar te staan en niet om 09:00 pas aan te komen waaien. Volgens mij mag dat gewoon.
Stap je ook een half uur eerder op de fiets zodat je om 17:00 thuis bent?
blup
Als je heel stipt wil zijn zorg je dat je precies op je werktijd binnen bent. Je werkdag begint op een bepaalde tijd en een trage computer o.i.d. is niet het probleem van de werknemer natuurlijk. Of je dat zo moet willen doen is een ander verhaal.
Bij een oud werkgever kregen wij dit verzoek ook. Echter moest ik dan het gehele pand "klaarmaken" voordat de officiële werkdag begon.
Dat was het openen van een toegangshek, meerdere deuren, schoonmaken koffieapparaat etc. dat was uiteindelijk bijna een half uur vrije tijd. Na overleg kreeg ik deze wel betaald of kon ik een half uur eerder stoppen.
[ Voor 29% gewijzigd door Headshot_NL op 29-09-2021 15:43 ]
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1
Anoniem: 1302638
Je hebt gelijk.Bezulba schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:40:
[...]
En dit is nou exact de houding waarom dit dus NIET mag maar wel constant gebeurt. Waarom moet een werknemer eerder beginnen als de computersystemen langzaam zijn? Als de baas wil dat alles is opgeruimd en gestart is voordat de tent open gaat moet hij je daar gewoon voor betalen. Wat is daar niet aan te begrijpen?
- https://www.rtlnieuws.nl/...-personeel-eerder-op-werk
- https://www.advocatie.nl/...n-of-wachten-na-werktijd/
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1302638 op 29-09-2021 15:42 ]
Dat het gebeurt wil natuurlijk niet zeggen dat het mag. Het mag niet. Anders gezegd, als de werkgever wil dat je eerder begint en later eindigt dan moet voor die tijd betaald worden.Anoniem: 1302638 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:39:
Genoeg beroepen waar dit gewoon vaste prik is. In de supermarkt wordt je ook geacht om 09:00 klaar te staan en niet om 09:00 pas aan te komen waaien. Volgens mij mag dat gewoon.
https://www.axiusadvocate...-op-werk-zijn-verplichten
Of nog langer, want als je om twee minuten voor vijf nog een nieuw gesprek aanneemt krijg je de "overminuten" vast ook niet betaald.heuveltje schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:35:
en dat stipt tot 17:00
Verder: geven en nemen inderdaad, en als voor iedereen duidelijk is dat 9:00 starten betekent dat je dan ook startklaar bent dan vind ik dat geen onredelijke verwachting.
Edit: ik lees nu dat het wettelijk niet mag, dan doet mijn mening niet zo veel meer toe
Wel goed om dit soort dingen te blijven bespreken, want in een contactcenter is de geef/neem verhouding wel vaker wat scheef...
[ Voor 7% gewijzigd door AndosH op 29-09-2021 15:44 ]
Aan- en afmelden is een onderdeel van het werk. Zal mooi worden, dan krijg je een systeem dat een uur nodig heeft om aan te melden (trage oude bak), mag je een uur eerder verschijnen en dan een uur onbetaald gaan zitten wachten..corporalnl schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:40:
Schrijf jij compile tijd ook als vrije tijd weg? Want dan kan je ook niet werken want je bent aan het wachten.
[ Voor 11% gewijzigd door LordSinclair op 29-09-2021 15:45 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Dat ben je toch aan het doen als je werkzut aan het opstarten bent? Of is dat een hobby?corporalnl schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:40:
Maar de grens is natuurlijk wel een beetje vaag. Op een groot bedrijfscomplex kan het best 3 minuten lopen zijn van de auto naar je bureaustoel. Als je om 9 uur op de parkeerplaats staat, ben je dan op tijd? Zo nee, telt over het complex lopen dus niet op werktijd, maar telt het wel als je halverwege de dag van kantoor A naar kantoor B loopt als dat ook 3 minuten kost?
Ik zou zeggen: reistijd is geen werk, al het andere wel.
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Ik gooi hem even op de trein. Als jij stipt aankomt op te tijd dat de trein moet vertrekken dan ben je te laat.heuveltje schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:35:toon volledige bericht
Goedendag
ik ben even benieuwd hoe andere hier tegen aan kijken.
op het werk heeft men veel verschillende programma's webportals telefoons etc.
Om daar allemaal op in te loggen, op te starten etc.. ben je snel 5 tot 10 minuten kwijt.
En als je wilt afloggen kost dat ook enkele minuten, en dan nog laptop opbergen etc..
Collega's op het contactcenter die om 9:00 beginnen zijn dan ook pas om 9.05 actief ofzo. en andersom stopppen ze ook vaak 5 min eerder. Nu komt er vanuit management opeens een memo dat die mensen echt al om 09.00 klaar moeten zitten om de telefoon aan te pakken, en dat stipt tot 17:00
IK snap dat het een beetje geven en nemen is, Maar het verbaast me hoe het mngt en sommige collega's van haar het prima vinden dat je dus feitelijk dagelijks 15 min in eigen tijd aan het "werken" bent.
Ben ik nu zo onredelijk dat ik vind dat als je 10 min voor werktijd al aanwezig en met opstarten bezig moet zijn, de baas die 10 min dan ook maar moet betalen ?
noot dit raakt mijn functie/persoon niet, maar ik ben gewoon benieuwd hoe andere hier tegen aan kijken ?
Als je gaat solliciteren ga je toch ook niet op de minuut dat pand binnen, nee je zorgt dat je een kwartier er voor er al bent.
[ Voor 4% gewijzigd door SpoekGTi op 29-09-2021 15:46 ]
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Reistijd heb je nog zelf invloed op omdat je zelf bepaald waar je werkt en hoe je komt.
Weet nog bij mijn vorige werkgever dat 2 personen de sleutel hadden en dat soms wel eens de vroegste zich ging verslapen. Stonden we een 30-60 minuten voor een gesloten deur. Dat is ook geen eigen tijd maar gewoon werktijd.
Daarom krijg je ook betaald voor de tijd dat je de trein aan het voorbereiden bent op vertrek.SpoekGTi schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:45:
Ik gooi hem even op de trein. Als jij stipt aankomt op te tijd dat de trein moet vertrekken dan ben je te laat.
Er is een verschil tussen een uur en 5 minuten.LordSinclair schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:43:
[...]
Aan- en afmelden is een onderdeel van het werk. Zal mooi worden, dan krijg je een systeem dat een uur nodig heeft om aan te melden (trage oude bak), mag je een uur eerder verschijnen en dan een uur onbetaald gaan zitten wachten..
Schrijf jij compile tijd ook als vrije tijd weg? Want dan kan je ook niet werken want je bent aan het wachten.
Daarnaast kan je die extra minuten opschrijven en later in 1x opnemen omdat je bijv een keer een uur eerder weg moet of wat dan ook.
En als een werkgever daar moeilijk over doet dan zoek ik een andere baan.
Sommige gevallen krijg je ook een vergoeding om er eerder te zijn. Dit staat dan in de voorwaarden en/of CAO
[ Voor 7% gewijzigd door corporalnl op 29-09-2021 15:51 ]
Waar ligt die grens dan? Hoe lang moet je onbetaald werk verrichten en wanneer gaat het over in betaald werk?corporalnl schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:49:
Er is een verschil tussen een uur en 5 minuten.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Dit hangt af van allemaal verschillende factoren. Kan al in salaris verwerkt zijn, functie verantwoording etc.LordSinclair schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:52:
[...]
Waar ligt die grens dan? Hoe lang moet je onbetaald werk verrichten en wanneer gaat het over in betaald werk?
En wat je er zelf van vind. Zelf doe ik niet moeilijk als ik eerder zou moeten inloggen. Als de minuten bij elkaar opgeteld daarna kan opnemen vind ik het allemaal prima.
Bij mij op het werk kunnen we rustig af en toe een belletje plegen of een appje beantwoorden onder werktijd. En ik heb het hier dan over privé gesprekken. Als mijn werkgever dus zou willen mierenneuken dan mag dit niet. Mits het binnen de perken blijft is het prima.
Ik heb ook een collega die elke minuut uitbetaald wil hebben. Laat dat nou net een persoon zijn die zeker een uur per dag op zijn telefoon zit te rommelen. Hij heeft zijn telefoon niet nodig voor zijn werk dus de reden waarom hij met zijn telefoon zit is duidelijk.
Ik krijg tegenwoordig vaak het gevoel dat mensen heel erg goed zijn geworden in het meten met twee maten. Er word niet meer gekeken naar rechten en plichten. Enkel nog maar naar rechten. Ik heb de oplossing niet per persoon. Maar een beetje gezond en eerlijk verstand lijkt me in veel gevallen wonderen doen?
Dit is precies een van de voorbeelden waar de prikklok het belang van de werknemer vertegenwoordigt. Dit is een typische managementactie om laagbetaalden wat onbetaald over te laten werken en een marginaal % aan kosten te besparen. Management kan ook investeren in een instant-on computersysteem, maar dat vereist een investering voor een marginale besparing en legt het dus altijd af tegen het uitknijpen van de human resources.
Nou nou. Je mag de hele dag zitten, stoeltje. De lichten aan, verwarming aan, kopje koffie. Is ook allemaal niet gratis, wees blij dat je er nog wat centjes bijkrijgt ook.LordSinclair schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:52:
[...]
Waar ligt die grens dan? Hoe lang moet je onbetaald werk verrichten en wanneer gaat het over in betaald werk?
---
Dat soort geknippel wijst op een enorme kruideniersmentaliteit. Stel je voor dat iemand twee minuten betaalt krijgt zonder overduidelijk 'aan het werk' te zijn. Je hebt geven en nemen, en dit soort werkgevers gewoon links laten liggen als je even de kans hebt.
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
Nee, je bent niet onredelijk. Zoals hierboven al een aantal keren gezegd: Die 10 minuten is gewoon werktijd.heuveltje schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:35:
Goedendag
Om daar allemaal op in te loggen, op te starten etc.. ben je snel 5 tot 10 minuten kwijt.
<knip>
Ben ik nu zo onredelijk dat ik vind dat als je 10 min voor werktijd al aanwezig en met opstarten bezig moet zijn, de baas die 10 min dan ook maar moet betalen ?
Het lijkt erop dat je bij een wat groter bedrijf werkt. Als er een Ondernemingsraad is kun je het daar aankaarten. Een OR is verplicht bij elk bedrijf met meer dan 50 werknemers.
Wat me wel opvalt kijkend naar mijn eigen beroepsleven. Dit minuten geneuzel vind vooral plaats op de starters functies of de wat minder hoog geschoolde functies: contactcenter, servicedesk, winkelpersoneel.
Dat zijn al de mensen die vaak niet veel te zeggen hebben binnen een bedrijf. En dus ook nog uitgeknepen worden als het om deze minuten gaat.
Zelf gemerkt dat hoe hoger ik in de rangorde zit (om even fout te zeggen) des te minder er wordt gekeken naar hoelaat ik begin of stop met werken.
I have stability. The ability to stab.
my friend, who works in healthcare, just got an email from her employer asking them all to take a wellness check-in survey & assuring them that the survey link will work on all devices so they can take it "at home rather than on company time"
— alyssa corinne smith (@_alyssacsmith) 28 september 2021
"We willen dat je een survey doet voor het werk, en hebben het mogelijk gemaakt dat je het niet gedurende werktijd hoeft te doen. Aan het werk, slaven."
Het hangt vaak samen met salariering en senioriteit. Op mijn niveau worden we geacht flexibel te zijn, maar mogen dan ook flexibel zijn; je werkt wanneer het nodig is en klokt niet je uren. Op het niveau waar de TS zit zou ik daar wel moeilijk over doen, het is werktijd. Extra werktijd > extra vergoeding.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
In mijn werkveld is dat volgens de cao 30 minuten.LordSinclair schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:52:
[...]
Maar is continue bedrijf, dus je collega's zijn blij als ze gewoon op tijd naar huis kunnen, dus ik ben altijd 10 minuten voor aanvang dienst op mijn werk, en de volgende dienst ook.
Ik maak me er nooit zo druk over ... Die paar minuutjes ...
Edit: Ofwel; wat is het contract?
[ Voor 9% gewijzigd door eric.1 op 29-09-2021 17:15 ]
Leuk dat het in de CAO staat, maar de wet gaat voor. En die 10 minuten per dag is 40 uur op jaarbasis. En die paar minuutjes per dag zijn wel lekker pure winst voor het bedrijf.Mitch schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:24:
[...]
In mijn werkveld is dat volgens de cao 30 minuten.
Maar is continue bedrijf, dus je collega's zijn blij als ze gewoon op tijd naar huis kunnen, dus ik ben altijd 10 minuten voor aanvang dienst op mijn werk, en de volgende dienst ook.
Ik maak me er nooit zo druk over ... Die paar minuutjes ...
bron : https://www.advocatie.nl/...n-of-wachten-na-werktijd/Conclusie
Als een werkgever het belangrijk vindt dat de werknemers eerder komen of langer blijven, dan moet de werkgever hiervoor loon betalen. De extra tijd wordt namelijk aangemerkt als arbeid c.q. werktijd. Hoewel het elke keer slechts om een paar minuten gaat, kan dat op de lange termijn toch snel oplopen tot een hele dag loon. Indien de werkgever hiertoe niet bereid is, dan kan zij geen consequenties verbinden als de werknemers zich niet aan deze regel houden. Oftewel: geen loon, geen consequenties bij overtreding.
blup
Bij ons is geen aanwezig zijn mentaliteit, je wordt beoordeeld op je output, niet of je 8 uur op je werkplek zit.
Dat geeft een fijne werksfeer, je wordt ook niet schuin aangekeken als je een keer vroeg afzwaait omdat je ergens privé ergens moet zijn, of omdat je de dag ervoor doorgewerkt hebt en dus een paar uurtjes later komt. Of dat je af en toe op Tweakers aan surfen bent tussen wat taken in.
De wijzen komen uit het Oosten!
Je weet niet voor hoeveel uur TS betaald krijgt, misschien heeft ie een contract voor 7,5 uur per dag.eric.1 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:34:
Misschien iets lulligs, maar als je stipt om 0900 start met inloggen en om 1700 weg bent dan heb je maar 7 uur en 30 minuten gewerkt. Dan klopt die paar minuten voor en na toch gewoon?
Dit is niet iets lulligs, maar gewoon dom. Het is gebaseerd op een blinde aanname over de werktijden van TS en hoe pauzes zijn geregeld.eric.1 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:34:
Misschien iets lulligs, maar als je stipt om 0900 start met inloggen en om 1700 weg bent dan heb je maar 7 uur en 30 minuten gewerkt. Dan klopt die paar minuten voor en na toch gewoon?
Dat kan, en dat weet niemand hier. Dus in dat opzicht zijn alle conclusies op dit moment voorbarig en onjuist (onjuist als in gebaseerd op onvolledige info).migchiell schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:45:
[...]
Je weet niet voor hoeveel uur TS betaald krijgt, misschien heeft ie een contract voor 7,5 uur per dag.
Vandaar dat ik het maar gewoon in de pot gooide.
Vent, op dit moment zijn ALLE comments erover gebaseerd op een aanname. Die info is niet beschikbaar, dus ook niet fout of correct.Patriot schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:48:
[...]
Dit is niet iets lulligs, maar gewoon dom. Het is gebaseerd op een blinde aanname over de werktijden van TS en hoe pauzes zijn geregeld.
[ Voor 31% gewijzigd door eric.1 op 29-09-2021 16:49 ]
Dat gaat over structureel. De CAO zal zoiets beschrijven als dat incidenteel tot 30min onbetaald kan worden overgewerkt. En dat houd ook gewoon stand en is in heel veel CAO's opgenomen.Bezulba schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:35:
[...]
Leuk dat het in de CAO staat, maar de wet gaat voor. En die 10 minuten per dag is 40 uur op jaarbasis. En die paar minuutjes per dag zijn wel lekker pure winst voor het bedrijf.
[...]
bron : https://www.advocatie.nl/...n-of-wachten-na-werktijd/
Zoals met alle is het een kwestie van geven en nemen natuurlijk, zoals je zelf al zegt.DennisLMB schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:55:
Ik krijg tegenwoordig vaak het gevoel dat mensen heel erg goed zijn geworden in het meten met twee maten. Er word niet meer gekeken naar rechten en plichten. Enkel nog maar naar rechten. Ik heb de oplossing niet per persoon. Maar een beetje gezond en eerlijk verstand lijkt me in veel gevallen wonderen doen?
Ik ben ook elke ochtend iets te laat (enkele minuten en ja dat is gewoon een slechte gewoonte
Idem met een appje of privé dingetje *kuch*tweakers*kuch* tussendoor, daarentegen neem ik ook geregeld de telefoon op op m'n roostervrije dag of beantwoord een mailtje in de avond als ik het zie binnenkomen en een snelle reactie is vereist.
Nou is mijn werkgever vrij coulant en kan ik redelijk wat zelf bepalen daarin dus dat scheelt.
Onze Helpdesk heeft om deze reden de werktijd gezet tot 17.05 en is voor iedereen bereikbaar tot ca 17.00u
Dat van jou is een blinde aanname over de werktijd, je hebt een punt als je zegt "We weten de werktijd niet dus misschien klopt het wel," maar jij doet een aanname over hoe lang de werkelijke werktijd is, dat doet verder niemand.eric.1 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:48:
[...]
Vent, op dit moment zijn ALLE comments erover gebaseerd op een aanname. Die info is niet beschikbaar, dus ook niet fout of correct.
Zeggen dat je het er niet mee eens bent en dat je niet eerder komt als ze niet meer betalen. Ze komen één keer met een "officiële waarschuwing," die kun (nou ja, moet) je gewoon accepteren maar dan met de eis dat ze jouw reactie ook in je dossier voegen. Jouw reactie bestaat uit een paar printjes van de jurisprudentie op dit gebied en een begeleidende tekstje met uitleg.Jazzy schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:46:
Mijn vrouw heeft de afgelopen paar jaar in retail gewerkt en daar zag je dit ook. Er wordt van je verwacht/geëist dat je 15 minuten voor openen en 15 minuten na sluiten aanwezig bent, maar dit half uur wordt niet uitbetaald. Allemaal laagopgeleide collega's die niet mondig genoeg zijn om voor hun rechten op te komen en het dus maar doen. Uiteraard in combinatie met een minimumloon, reiskostenvergoeding die niet dekkend is en andere voorwaarden in het nadeel van de werknemer. Wat doe je er aan?
Ze doen het omdat ze het logisch vinden klinken en denken dat ze het kunnen maken. Als je het op die manier aanpakt dan hebben ze dat vertrouwen niet meer, tenminste, dat is mijn ervaring.
too old, too cold
Mijn "wat kun je doen?" was retorisch.Patriot schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:53:
Zeggen dat je het er niet mee eens bent en dat je niet eerder komt als ze niet meer betalen. Ze komen één keer met een "officiële waarschuwing," die kun (nou ja, moet) je gewoon accepteren maar dan met de eis dat ze jouw reactie ook in je dossier voegen. Jouw reactie bestaat uit een paar printjes van de jurisprudentie op dit gebied en een begeleidende tekstje met uitleg.
In theorie is het allemaal eenvoudig, maar in de praktijk gaat het om een werkgever die zijn machtspositie misbruikt (voor jou tien anderen) en kwetsbare werknemers die niet voor hun rechten op kunnen komen. Zie ook de andere acties in dit topic over sectoren waar dit heel gebruikelijk is. Of de reactie van de collega's van de TS...
[ Voor 9% gewijzigd door Jazzy op 29-09-2021 16:59 ]
Omgekeerd, een PC die er 15 minuten overdoet om klaar te staan had ik hoe dan ook niet gepikt, ~2 minuten is wel de max (af en toe langer door een update daar gelaten).
[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 29-09-2021 17:02 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
In de praktijk heb ik het tweemaal zo uitgevoerd en dat was telkens zo eenvoudig. Ook voor mijn collega's, die gewoonweg niet hadden beseft dat het zulke klare koek was (namelijk, dat het al door de rechter was behandeld).Jazzy schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:57:
[...]
Mijn "wat kun je doen?" was retorisch.
In theorie is het allemaal eenvoudig, maar in de praktijk gaat het om een werkgever die zijn machtspositie misbruikt (voor jou tien anderen) en kwetsbare werknemers die niet voor hun rechten op kunnen komen. Zie ook de andere acties in dit topic over sectoren waar dit heel gebruikelijk is. Of de reactie van de collega's van de TS...
Daarom vatte ik je vraag ook niet retorisch op, want ik ben het niet met je eens dat het voor de hand liggende antwoord is dat je er niets tegen kunt doen
Ik ben het met je eens, maar daar staat dan weer tegenover dat een werkgever die dat verwacht dan ook gewoon niet moeilijk moet doen over wanneer een werknemer bijvoorbeeld 2 minuten later begint. Als je een tijd afspreekt in de arbeidsovereenkomst dan werkt hij gewoon twee kanten op, daar mag je met wederzijds goedvinden altijd wel wat van afwijken maar de nadruk ligt daar wel op het woordje wederzijds.DukeBox schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:01:
Persoonlijk vind ik opstart/afsluit tijd bij de werktijd horen maar het is eigenlijk wel vreemd. Stel je doet werk waarbij bepaalde kleding of uitrusting nodig is (eod pak, onderwater lasser, doctor etc) en je wordt verwacht om 09:00 klaar te staan op je werk dan vind ik het were niet zo dus dat is best hypocriet van mij.
Omgekeerd, een PC die er 15 minuten overdoet om klaar te staan had ik hoe dan ook niet gepikt, ~2 minuten is wel de max (af en toe langer door een update daar gelaten).
Tijd van de eerste afspraak is natuurlijk een andere tijd dan hun werkdag begint. Dat zie je als klant niet. Maar de voorbereidingen worden ook gewoon betaald normaal gesproken.DukeBox schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:01:
Stel je doet werk waarbij bepaalde kleding of uitrusting nodig is (eod pak, onderwater lasser, doctor etc) en je wordt verwacht om 09:00 klaar te staan op je werk dan vind ik het were niet zo dus dat is best hypocriet van mij.
Dus in praktijk; uiterlijk 05:55 aanwezig, op je gemak omkleden en 06:00 op de vloer. 14:00 van de vloer af, omkleden/koffie en stipt 14:15 uitklokken. Daartussen zit dan 3x 10 min pauze waarvan 15 min "eigen tijd" en 15 min van de baas.
Om dus ontopic te reageren; in een gezonde werksfeer is het wat mij betreft een beetje geven en nemen en zou je dus in deze best kenbaar kunnen maken bij de werkgever dat het mede komt door achterlijk trage systemen dat mensen niet om 09:00:00 paraat zitten.
[ Voor 20% gewijzigd door Thompson op 29-09-2021 17:30 ]
Beeromaniac
Je krijgt steeds meer vrijheid en er wordt steeds minder op je gelet, als antwoord daarop ga je er zelf ook iets losser mee om en begin/eindig je sneller eerder/later zolang je je werk af krijgt aan het eind van de week.Erik070 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:12:
Dat het niet mag lijkt me inmiddels wel duidelijk.
Wat me wel opvalt kijkend naar mijn eigen beroepsleven. Dit minuten geneuzel vind vooral plaats op de starters functies of de wat minder hoog geschoolde functies: contactcenter, servicedesk, winkelpersoneel.
Dat zijn al de mensen die vaak niet veel te zeggen hebben binnen een bedrijf. En dus ook nog uitgeknepen worden als het om deze minuten gaat.
Zelf gemerkt dat hoe hoger ik in de rangorde zit (om even fout te zeggen) des te minder er wordt gekeken naar hoelaat ik begin of stop met werken.
Op zich niks mis mee, en ook wel te begrijpen dat ze er bij een callcenter functie strenger om zijn.
Maar feit is en blijft dat ook die 5 minuten gewoon werktijd zijn, dus de memo die TS heeft ontvangen slaat gewoon nergens op.
Maar, verwacht de werkgever dit ook van zijn andere personeel omdat jij het ook doet? Of sta je wel achter je collega's als deze hier 'een punt' van zouden maken?Negakinu schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:56:
Ik moet om 09:00 beginnen maar wordt geacht om 08:45 helemaal klaar te zitten. Afsluiten doe ik ook in mijn "eigen" tijd, na het stoppen van de werkdag om 17:30. Ik vind dit zelf geen probleem. Het ligt helemaal aan hoe je band met je werk is en hoe je je reguliere vergoeding ervaart. Ik ben zelf tevreden over mijn vergoeding en heb een erg goede band met mijn werk, dus die paar minuten "eigen tijd" elke dag geef ik al jaren zonder dat ik me er aan stoor.
Iedereen staat vrij om zich uit te spreken over dingen die hij of zij als een eventueel onrecht ervaart. Wat een probleem is voor de een, is voor de ander iets waar geen woord aan vuil gemaakt hoeft te worden. Zoals ik al zei; ik vind mijn vergoeding in balans met de inzet die ik er tegenover zet. De deal is fair, in the grand scheme of things. Als iemand deze balans de verkeerde kant op ziet slaan dan moet er natuurlijk worden gesproken.President schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:28:
[...]
Maar, verwacht de werkgever dit ook van zijn andere personeel omdat jij het ook doet? Of sta je wel achter je collega's als deze hier 'een punt' van zouden maken?
too old, too cold
Ik verwacht dat je daar al snel op een hellend vlak komt, want A, B en C doen die minuutjes zonder opmerkingen (want dat hoort erbij) en dan komt D die er een probleem van maakt. Ook al kijk je niet direct de persoon aan op het gedrag, het zal er wel op een gegeven moment uitsteken binnen een groep.President schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:28:
Maar, verwacht de werkgever dit ook van zijn andere personeel omdat jij het ook doet? Of sta je wel achter je collega's als deze hier 'een punt' van zouden maken?
...
In het geval van een (klein) callcenter is het heel normaal dat er 1 collega eerder begint (en dus ook eerder eindigt) en 1 collega wat later begint (en dus ook later eindigt). Dan heb je voor de hele tijd dat het callcenter open is (bv 9u tot 17u) bezetting (vaak zie je dan dat ook de tijden wat ruimer worden en kan je al denken aan 8u tot 18u). En kunnen ook de pauzes op elkaar afgestemd worden, zodat niet iedereen om 12:30 aan de lunch zit en je niet meer bereikbaar bent.
En mag je dan ook stipt om 17:00 een telefoontje ophangen? De stekker er uit trekken en toedeledokie roepen?heuveltje schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:35:
Nu komt er vanuit management opeens een memo dat die mensen echt al om 09.00 klaar moeten zitten om de telefoon aan te pakken, en dat stipt tot 17:00
[ Voor 15% gewijzigd door Qwerty-273 op 29-09-2021 17:41 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Zit er nog Windows 95 op die laptop?SmurfLink schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:17:
Bij mij maken ze er weinig woorden aan vuil. Nu met thuiswerken gaat om 7u mijn wekker, ik kleed me ff kort aan en waggel naar de werkkamer, zet de laptops aan en terwijl die opstarten was ik ff m'n bakkes, pak ik m'n medicatie en doe mijn ochtendplasje. Is dat klaar dan zijn die dingen eindelijk opgestart dus kan ik beginnen. Ik zie dit gewoon als werktijd. Ik moet hoe dan ook wachten tot die laptop is opgestart voor ik wat kan doen, ja ik gebruik die tijd nuttig maar op kantoor zou ik gewoon zitten en wachten.
De mijne start binnen 2 seconden op.

https://niels.nu
Dat hoeven geen laagopgeleide te zijn ! maar zijn wel vaak jong van leeftijd, waardoor ze vaak niet mondig genoeg zijn om hier wat van te zeggen.(vaak scholieren met bijbaan 15-16-17j)Jazzy schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:46:
Mijn vrouw heeft de afgelopen paar jaar in retail gewerkt en daar zag je dit ook. Er wordt van je verwacht/geëist dat je 15 minuten voor openen en 15 minuten na sluiten aanwezig bent, maar dit half uur wordt niet uitbetaald. Allemaal laagopgeleide collega's die niet mondig genoeg zijn om voor hun rechten op te komen en het dus maar doen. Uiteraard in combinatie met een minimumloon, reiskostenvergoeding die niet dekkend is en andere voorwaarden in het nadeel van de werknemer. Wat doe je er aan?
@Anoniem: 1302638
Mijn dochter werkt naast school bij de Jumbo(service-balie) en die klokken hun uren.
Als 09:00u aanvang werktijd is, sta je dan ook klaar ja. Dat is meestal zo. In dit geval moet je dan wel eerst allerlei opstarten wat @heuveltje aangeeft, en dat hoort ook bij je werkzaamheden, net als nadien de telefoon aannemen. (printer aanzetten/opstarten, pc met juiste software opstarten en inloggen....) Dus betaalde werktijd.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Dat is niet het punt dat ter discussie staat hoor. Het gaat erom dat de maatregelen die de werkgever in deze moet nemen niet voor de rekening van de werknemer horen te komen.Hydra schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:53:
Lijkt me nogal logisch dat als een callcentre ofzo om 9 uur open gaat dat je dan niet met z'n allen om 9:05 begint.
Accountmanager die om 08:55 aankomt, sigaretje gaat roken en 17:01 weer vertrekt heb ik toch aangesprokenErik070 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:12:
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
De discussie hier is het volgende:Hydra schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:53:
Lijkt me nogal logisch dat als een callcentre ofzo om 9 uur open gaat dat je dan niet met z'n allen om 9:05 begint. Daarbij vind ik die 5 minuten wel echt heel erg een non-issue. Als je daar een probleem van gaat maken, ga je zeker ook niet naar de WC? Als het nu een half uur is ofzo...
Wil je dat ik om 9u klaarzit en aan de slag ben? Dat is prima, maar dan moet je me ook betalen voor de voorbereiding.
Als dat is dat de computer 5 minuten nodig heeft om op te starten, en af te sluiten, dan betaal je mij ook van 8:55 tot 17:05.
Als dat is dat het openen, en afsluiten van de winkel 30 minuten duurt en je wilt dat de winkel om 9u de duren echt opent, dan betaal jij mij ook van 8:30 tot 17:30.
Hier heeft de rechter al een uitspraak over gedaan, en die luidde dat die 5 min of die 30 min als werktijd gezien moet worden en dus door de werkgever uitbetaald moet worden.
Mijn dag, 5.45 de deur uit (afhankelijk van locatie soms nog eerder), collega's ophalen, evt. spullen ophalen. 6.30 op het werk, gereedschap pakken, 6.45 tot 7.00 koffie drinken.
Tot 16.00 werken dan nog gereedschap wegzetten/opbergen, collega's wegbrengen, evt. materialen klaarzetten enzenzenz. Ben nooit voor 17.30 thuis. Krijg maar 8 uur betaalt. Bovendien wordt er ook nog verwacht dat ik de auto in het weekend onderhoud.
Als ik om me heen kijk in mijn branche wordt dat heel normaal gevonden.
[ Voor 6% gewijzigd door pjot1 op 29-09-2021 18:24 ]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Daar staat dan wel tegenover dat ik verwacht van mijn baas dat die niet moeilijk doet als ik een paar minuten langer pauze heb of ‘s middags iets eerder uitlog. Het is een beetje geven en nemen.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ik heb jaren gewerkt bij een klus/verfbedrijf, waar zulke 'voorbereiding' in de tijd zelf zat. Werktijden waren 8.45 tot 17.15, maar die 15 mins ervoor/erna waren dus om aan te kleden/af te sluiten/etc. Vervolgens in een fabriek gewerkt aan de lopende band, daar was alles gewoon 'eigen tijd'. Mensen konden in 5 minuten klaar staan, maar anderen moesten dit nog, dat nog, dus die hadden minimaal 20 minuten nodig. Ik kwam daar 7.25 binnen en 7.30 stond ik klaar. Maar iemand die 7.05 aankwam om alles te doen, zijn 'tijd' begon gewoon 7.30.
McDonalds is ook zo'n voorbeeld van 'eigen tijd' principe, maar 99% manager afhankelijk. De 1 vond alles eigen tijd (zelfs afsluiten/schoonmaken, want 'dat was volgens hem geen werk'), de ander schreef gewoon de absolute uren dat jij 'bezig was met het bedrijf' (dus je koffie/krantje was wel eigen tijd, maar omkleden/klaarmaken/afsluiten niet).
In de jaren zie ik het puur als mentaliteit van het bedrijf, personeel en management. Urenfabrieken zie ik veel harder op 'eigen tijd' stampen, terwijl 'je eigen werk af' principes veel meer het onderdeel van maken. Kan je prima vol tegen in gaan, 100% je gelijk krijgen, er veranderd werkelijk niets, zeker op de plekken 'voor jou 10 anderen'. Ook het licht in de ogen van een ander niet gunnen collegiaal speelt nog wel eens een flinke rol, ik heb de lange WC-break discussies gehad, de files/OV vertraging discussies, maar natuurlijk ook de rook/koffie/lul pauzes.
Je kan nooit je eigen situatie 1 op 1 reflecteren op een andere situatie, ander werk, ander inhoud, andere cultuur. Tot paar jaar geleden hebben wij zelfs nog een tijdklok gehad, nieuw management en alles is de deur uit, het gaat immers dat je 40 uur 'werkt', en niet 40 uur 'aanwezig bent'. (wij hadden letterlijk mensen die 10-15 min voor tijd bij de tijdklok gingen hangen om precies minuut nauwkeurig uit te klokken).
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Tja. Als het om een half uur gaat ofzo, prima. Maar we hebben het hier over 2x5 minuten. Als je daarover 'moeilijk' gaat doen, kan je verwachten dat je werkgever ook elke dag 20 minuten af gaat trekken voor WC gebruik bijvoorbeeld. Dus ik vraag me af of je daar wat mee opschiet.Sir_Lion schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:06:
Als dat is dat de computer 5 minuten nodig heeft om op te starten, en af te sluiten, dan betaal je mij ook van 8:55 tot 17:05.
Ik had je uitgelachen. Echt waar. Droevig om daarover moeilijk te doen.Famous schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:04:
[...]
Accountmanager die om 08:55 aankomt, sigaretje gaat roken en 17:01 weer vertrekt heb ik toch aangesproken
Het is 40 uur werk. Niet 40 uur aanwezig zijn. Gelukkig heb ik tot nu toe altijd bij bedrijven gewerkt die dat wel snappen.
Dit is een account.
En toch over een heel jaar basis, 52 weken 5 dagen 10 minuten - 20x10 (vakantie) = 2400 minuten tijd waarin je dus wel aan het werk bent waar je werkgever profijt van hebt. Dat is een volle werk week.Hydra schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:32:
[...]
Tja. Als het om een half uur gaat ofzo, prima. Maar we hebben het hier over 2x5 minuten. Als je daarover 'moeilijk' gaat doen, kan je verwachten dat je werkgever ook elke dag 20 minuten af gaat trekken voor WC gebruik bijvoorbeeld. Dus ik vraag me af of je daar wat mee opschiet.
Afhankelijk van hoeveel je verdiend, kan dat toch oplopen tot duizend euro.
En een medewerker gaat echt niet zijn leidinggevende aanspreken als dat ook niet standaard gebeurd van boven naar beneden.Grvy schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:34:
[...]
Ik had je uitgelachen. Echt waar. Droevig om daarover moeilijk te doen.
Het is 40 uur werk. Niet 40 uur aanwezig zijn. Gelukkig heb ik tot nu toe altijd bij bedrijven gewerkt die dat wel snappen.

Nogmaals; je gaat helemaal voorbij aan het issue dat je waarschijnlijk niet 100% van de tijd ook echt aan het werk bent. Dus als jij erop gaat staan dat je werkgever ook die 10 minuten extra betaalt, de werkgever dit makkelijk om kan draaien.Sir_Lion schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:35:
En toch over een heel jaar basis, 52 weken 5 dagen 10 minuten - 20x10 (vakantie) = 2400 minuten tijd waarin je dus wel aan het werk bent waar je werkgever profijt van hebt. Dat is een volle werk week.
In theorie heb je gelijk, in de praktijk heb je in een dergelijke functie waar er voor jou 10 anderen zijn meestal niet zo veel te zeggen. Hier een punt van maken kan back-firen; dit soort werkgevers zijn vaak niet gediend van 'lastige' mensen. Gevalletje choose your battles dus.
Dat mag hij nietDennisLMB schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:55:
Als mijn werkgever dus zou willen mierenneuken dan mag dit niet.
https://www.hrpraktijk.nl...rktijd-reden-voor-ontslagWerknemers moeten zich onder werktijd ook met privézaken kunnen bezighouden, mits dit binnen de perken blijft. Zodra deze activiteiten echter het werk nadelig beïnvloeden of wanneer het om illegale activiteiten gaat, kan de werkgever maatregelen nemen. De kantonrechter in Amsterdam bepaalde waar de grens ligt (21 januari 2008, nr. EA 07-3799).
Ik kan de uitspraak zelf alleen jammer genoeg niet zo snel vinden.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Er is nogal een verschil natuurlijk tussen of een werkgever je er om mag ontslaan of dat 'ie je het mag verbieden. Werkgevers mogen prima verbieden om je mobiel te gebruiken tijdens je werk bijvoorbeeld.CurlyMo schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:47:
https://www.hrpraktijk.nl...rktijd-reden-voor-ontslag
Ik kan de uitspraak zelf alleen jammer genoeg niet zo snel vinden.
Jij bent geen accountmanager begrijp ik?Grvy schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:34:
[...]
Ik had je uitgelachen. Echt waar. Droevig om daarover moeilijk te doen.
De ene week maak je 35 uur, de andere 38 en de week erop 42.
Dat is geen vaste 9 tot 5 baan, juist erg flexibel.
Als je het dan wél 9-5 wilt gaan invullen kan je net zo goed op de binnendienst gaan zitten..
Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm
Zet al die programma's in de startup folder, zodat je enkel maar moet aanmelden op voorhand(en evt achteraf in de programma's, bij sommige valt dit mogelijks ook te automatiseren.)
17.00? -> Hibernate en dan af en toe eens in de middagpauze op de rebootknop drukken(om 12.00 uiteraard, geen minuut later, want je bent dan niet meer betaald, zorg dan wel paar minuten voor werk aanvangt dat je even ingelogd bent)
Indien dit nog buiten je principes valt omdat je telkens moet inloggen voor werktijd en je geeft niets om security(Ik geef het toe: thuis is mijn gamepc zo ingesteld):
Regedit ->
HKLM\Software\Microsoft\Windows NT\Currentversion\Winlogon\
AutoAdminLogon = 1
DefaultDomainName = 'domeinnaam'.local
DefaultUserName = 'gebruikersnaam'
DefaultPassword = 'wachtwoord'
Heb ik geluk dat zelfs mijn reistijd ook wordt vergoed.pjot1 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:23:
Als ik dit allemaal zo lees dan ben ik blij dat ik naar een andere werkgever ga.
Mijn dag, 5.45 de deur uit (afhankelijk van locatie soms nog eerder), collega's ophalen, evt. spullen ophalen. 6.30 op het werk, gereedschap pakken, 6.45 tot 7.00 koffie drinken.
Tot 16.00 werken dan nog gereedschap wegzetten/opbergen, collega's wegbrengen, evt. materialen klaarzetten enzenzenz. Ben nooit voor 17.30 thuis. Krijg maar 8 uur betaalt. Bovendien wordt er ook nog verwacht dat ik de auto in het weekend onderhoud.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Heel gedoe. Je kunt 'm ook gewoon aan laten staan. Vrijdag uit, maandag weer aan. Over oplossingen gesprokenskelleniels schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:53:
Tgoh, hier wordt wel echt in problemen gedacht en niet in oplossingen. Als je het als werknemer echt zo vervelend vind om voor het exacte tijdstip waarop je betaald krijgt al iets te moeten doen voor je job, dan kijk je toch om dat zo minimaal mogelijk te maken?
Zet al die programma's in de startup folder, zodat je enkel maar moet aanmelden op voorhand(en evt achteraf in de programma's, bij sommige valt dit mogelijks ook te automatiseren.)
17.00? -> Hibernate en dan af en toe eens in de middagpauze op de rebootknop drukken(om 12.00 uiteraard, geen minuut later, want je bent dan niet meer betaald, zorg dan wel paar minuten voor werk aanvangt dat je even ingelogd bent)

Ook dat mag niet:Hydra schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:49:
[...]
Er is nogal een verschil natuurlijk tussen of een werkgever je er om mag ontslaan of dat 'ie je het mag verbieden. Werkgevers mogen prima verbieden om je mobiel te gebruiken tijdens je werk bijvoorbeeld.
https://www.snijders-advo...tgebruik-op-de-werkvloer/Alhoewel de werkgever internet en e-mail aan de werknemers ter beschikking stelt ten behoeve van het verrichten van hun werkzaamheden, mogen werknemer deze – binnen redelijke grenzen- ook onder werktijd voor zichzelf gebruiken. Privé gebruik van internet en e-mail (onder werktijd) kan werknemers in beginsel niet volledig worden verboden.
https://www.inzaken.nl/internetgebruik/In de lagere rechtspraak wordt door kantonrechters gesproken over een zekere ‘privétisering van de werkplek’, hetgeen zou betekenen dat een bepaalde mate van niet-zakelijk internetgebruik onder werktijd niet zonder meer door de werkgever verboden kan worden.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Aanlaten staan? TS spreekt over laptops die moeten worden opgeborgengerritjan schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:04:
[...]
Heel gedoe. Je kunt 'm ook gewoon aan laten staan. Vrijdag uit, maandag weer aan. Over oplossingen gesproken
Snelkoppelingen in %appdata%\Microsoft\Windows\Start Menu\Programs\Startup kopiëren kost je 5 seconden afhankelijk van hoe snel je verkenner opstart.
Laptop in Hibernate plaatsen gaat sneller dan alles afsluiten. Gewoon deksel toeklappen
Zelfs voor een niet IT-er is dat totaal geen heel gedoe.
De registry aanpassing zijn dan bonuspunten waarvoor je ook adminrechten nodig hebt.
Nee, hij moet via een USB booten naar een zwaar beveilidge omgevingMLLL schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:48:
[...]
Zit er nog Windows 95 op die laptop?
I have stability. The ability to stab.
Daarmee kom je niet eens fatsoenlijk de UEFI door. Dit klinkt meer als een fast boot. Windows 10 doet standaard enkel bij een herstart echt opnieuw starten.MLLL schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:48:
[...]
Zit er nog Windows 95 op die laptop?
Verder is het een kwestie van geven en nemen. In principe kom je standaard al 5 minuten te vroeg op je werkplek aangezien je marge met te laat komen wel erg krap wordt. In die 5 minuten kan je rustig opstarten en koffie halen. Iemand die structureel op de minuut binnenkomt lopen is eigenlijk telkens nét op tijd en zodra het verkeerslicht tegen zit te laat.
Dit vind ik wel een grappige, sommige mensen krijgen in 6 uur meer werk verzet dan anderen in 8 uur. Zie je in de bouw veelvuldig gebeuren.Sir_Lion schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:35:
[...]
En toch over een heel jaar basis, 52 weken 5 dagen 10 minuten - 20x10 (vakantie) = 2400 minuten tijd waarin je dus wel aan het werk bent waar je werkgever profijt van hebt. Dat is een volle werk week.
Dan gaat dat hele kosten/baten plaatje al niet meer op.
Werktijd, ook team building is belangrijk! Idem met even naar de wc gaan, stukje voor jezelf zorgen.Sethro schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:39:
Een hoe zit het aan met koffie en lunch pauzes? Zijn die dan in eigen tijd?
Net zoals je in je vrije tijd ook wel eens in eigen tijd over je werk nadenkt, droomt, erover praat, etc.
[ Voor 26% gewijzigd door President op 29-09-2021 20:58 ]
En dat is dus precies waarom sommige bazen iedereen ruk betalen, omdat er een paar zijn waar hij minder aan verdiend. dat is het excuus dan tenminsteMLLL schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:11:
[...]
Dit vind ik wel een grappige, sommige mensen krijgen in 6 uur meer werk verzet dan anderen in 8 uur. Zie je in de bouw veelvuldig gebeuren.
Dan gaat dat hele kosten/baten plaatje al niet meer op.
En trouwens, 'zien' is een moment opname, meten is weten én op de bouw word vooral per meter/kilo/kuub/etc betaald, +- 80% van de mensen op een bouwplaats zijn onderaannemers of medewerkers daarvan.
Dan zou ik ook 6 uur hard werken zonder pauzes voor hetzelfde geld als 8 uur normaal werken.
[ Voor 12% gewijzigd door T-Forever op 29-09-2021 21:05 ]
Het komt vaak zat voor dat ik niet exact om 5u uitlog, dat ik nog even een email afrond.
Er bestaat ook nog zoiets als OV dat 1x per kwartier of half uur rijdt. Ik ga echt geen kwartier of half uur eerder op voor die ene keer dat ik mogelijk te laat zou komen omdat mijn trein vertraagd is. Ik ben al een uur en een kwartier onderweg vin'k zat.Deveon schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:31:
Verder is het een kwestie van geven en nemen. In principe kom je standaard al 5 minuten te vroeg op je werkplek aangezien je marge met te laat komen wel erg krap wordt. In die 5 minuten kan je rustig opstarten en koffie halen. Iemand die structureel op de minuut binnenkomt lopen is eigenlijk telkens nét op tijd en zodra het verkeerslicht tegen zit te laat.
Ik klok in tussen 08:00 en 09:00 ik klok uit tussen 15:00 en 19:00. Zolang ik op die manier elke week tussen de 36 en 44 uur maak (40u contract) hoor ik sowieso niemand, +/- uren gaan automatisch TvT.
Werktijd is minuut inklokken tot minuut uitklokken, automatisch geregistreerd dus. Daar gaat een half uur per dag vanaf van de pauze. Maar we houden doorgaans 45 min pauze en tussendoor natuurlijk nog met grote regelmaat koffie, even ouwehoeren met collega's etc.
ivm essentiele sector en een redelijk klein bedrijf is thuiswerken bij ons nooit een ding geweest
Beeromaniac
Bij mijn vorige twee banen was lunch eigen tijd. Ben het daar ook nooit mee eens geweest want je kunt een heel stuk minder doen dan als het daadwerkelijk eigen tijd is zoals wanneer je thuis bent.Sethro schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:39:
Een hoe zit het aan met koffie en lunch pauzes? Zijn die dan in eigen tijd?
Reistijd is wel anders dan de tijd om computers op te starten.corporalnl schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:40:
Het is in veel bedrijfssferen normaal om eerder binnen te zijn.
Of wordt je ook betaald voor je reistijd?
Dat eerste kies je min of meer zelf voor, je hoeft geen baan te nemen op 3uur afstand.
Dat tweede hangt af van de computers die de werkgever aanschaft.
Of anders moet de werkgever toestaan dat ik mijn eigen computer zonder hun veiligheidspolicies gebruik.
Dat kwartier, voor wie is dat van belang?Bij een kledingwinkel ( of andere winkel ) moet je ook 15 minuten eerder al aanwezig te zijn.
Om de winkel te openen en klaar te staan om klanten te ontvangen.
Ik denk de werkgever.
Mocht de werkgever willen dat je 15 minuten langer werkt, moet hij daarvoor betalen.
Het minimumloon is maar voor 40:00:00 uur per week. Dat is wettelijk bepaald.
Nee, daarom hebben retailers/callcenters/horeca ook de problemen om aan personeel te komen.Moet je het accepteren? Ja je weet het van te voren als je ergens komt te werken.
TS is ook exact die uren aanwezig, dat is het probleem.Ik vind het niet meer dan normaal om de uren te werken waar je voor aangenomen bent.
De werkgever heeft computers uit het jaar kruik, geen enkele recente pc start zo langzaam op.
Dat is jouw keuze, voor minimumloon ga ik niet gratis overwerken.In geval van callcenter. Ik zou dan eerder aanwezig zijn. Die paar minuten maken mij ook niet uit.
Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.
Anoniem: 217290
Ik snap sowieso de mentaliteit van velen hierboven niet.. als jij stipt om 9:00 binnen stapt (of zelfs vele voorbeelden hierboven die gewoon structureel te laat komen) en om 17:00 al in de startblokken staat (wanneer heb je dan je tas ingepakt en je jas gepakt?) hier zo'n groot probleem van maken zoek een andere baan want je motivatie = 0. Ongemotiveerd personeel kost de werkgever duizenden zo niet tienduizende euro's per jaar dus als straks er weer meer personeel dan werk is denk ik dat er diverse mensen kunnen gaan solliciteren bij het uwv.
De tijd dat je als personeel nog samen ergens voor ging is helaas ver achter ons.. de baas is een uitzuiger, afperser, slaven drijver wat heb ik hier allemaal nog wel niet meer voor bij zien komen??? Jongens kom op wees eens reeel ik durf hard op te zeggen dat zeker bij het kleine bedrijf de baas zelf waarschijnlijk nog 10 stappen harder loopt en mogelijk zelfs nog minder overhoudt dan zijn eigen personeel.
Waar is de tijd dat je als personeel trots was op je baan? Ik heb het idee dat de meeste mensen alleen nog maar werken omdat het moet en helemaal niet het werk doen wat ze leuk vinden... All for the money none for the fun. Doe mij maar een leuke uitdagende baan en als ik dan een keer langer blijf tsja so be it.
De mentaliteit hier is echt diep triest en dan nog durven te beginnen over salarissen die in Nederland achter lopen.... de mentaliteit is wat hier achter loopt samen maak je een bedrijf sterk dat lukt zelfs de baas in zijn eentje niet. Maar ons mooie land gaat wel kapot door mensen die alleen nog aan zichzelf denken en alleen maar het handje op houden eind van de maand.
Tuurlijk zijn er bedrijven die personeel uitknijpen en dat praat ik ook echt niet goed maar de tijd dat mensen nog voor plezier en uitdaging naar het werk gingen zijn zo lijkt het ver achter ons.
Zo te lezen werk je in een branche waarin werk in overvloed is en het relatief makkelijk is om voor jezelf te starten. Heb je daar al eens aan gedacht?pjot1 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 18:23:
Als ik dit allemaal zo lees dan ben ik blij dat ik naar een andere werkgever ga.
Ik ging met het OV. Mij was een auto toegezegd, maar door interne veranderingen kwam die niet. OV was ongeveer een factor 2,5 in vergelijking met de auto. En dat OV is in de loop der tijd nog trager geworden.T.C schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:55:
Reistijd is wel anders dan de tijd om computers op te starten.
Dat eerste kies je min of meer zelf voor, je hoeft geen baan te nemen op 3uur afstand.
Dat tweede hangt af van de computers die de werkgever aanschaft.

De wetgever heeft letterlijk gesteld, bekrachtigd door meerdere gerechtelijke uitspraken, dat als jouw werkgever van jou eist dat jij 10 minuten voor opening aanwezig bent, je die tijd ook betaald moet worden. Dat is hier inmiddels meerdere keren behandeld, geciteerd en benoemd.Anoniem: 217290 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:58:
heel veel mensen roepen hier het mag niet... maar wat staat er in je contract.. zeker bij dit soort functies staat dat geacht wordt dat je 10 minuten van te voren aanwezig bent. je kan dan zelfs discussiëren of het wel of niet uitbetaald wordt omdat het onderdeel is van je arbeidsovereenkomst.
Ongemotiveerde werkgevers kosten hun personeel tienduizenden euro's per jaar. Werkgevers die een loopje nemen met de wetgeving kosten het personeel ook flink geld en/of tijd. En al zouden die mensen wel hard lopen, dan vliegen ze er alsnog uit als ze niet meer nodig zijn. Bedrijven vliegen naar het verre oosten zodra ze de kans hebben en daar moet jij loyaal aan blijven? De tijd dat je loon naar werk kreeg ligt ook al jaren achter ons. Je moet hard vechten om een paar grijpstuivers extra te verdienen en de beste optie is simpelweg je spullen pakken en een andere job zoeken.Ik snap sowieso de mentaliteit van velen hierboven niet.. als jij stipt om 9:00 binnen stapt (of zelfs vele voorbeelden hierboven die gewoon structureel te laat komen) en om 17:00 al in de startblokken staat (wanneer heb je dan je tas ingepakt en je jas gepakt?) hier zo'n groot probleem van maken zoek een andere baan want je motivatie = 0. Ongemotiveerd personeel kost de werkgever duizenden zo niet tienduizende euro's per jaar dus als straks er weer meer personeel dan werk is denk ik dat er diverse mensen kunnen gaan solliciteren bij het uwv.
De tijd dat je als personeel nog samen ergens voor ging is helaas ver achter ons.. de baas is een uitzuiger, afperser, slaven drijver wat heb ik hier allemaal nog wel niet meer voor bij zien komen??? Jongens kom op wees eens reeel ik durf hard op te zeggen dat zeker bij het kleine bedrijf de baas zelf waarschijnlijk nog 10 stappen harder loopt en mogelijk zelfs nog minder overhoudt dan zijn eigen personeel.
Die tijd is op dezelfde plaats als dat je nog knap betaald werd voor je werk, je vaste baan ook daadwerkelijk vast was en je gewoon door kon blijven groeien in je werk. Ontslagrecht is tegenwoordig dusdanig versoepelt, dat je zelfs met 20 jaar ervaring nog eruit gegooid kan worden. 20 jaar je best doen en je baas heeft jou niet meer nodig, dus vlieg je eruit.Waar is de tijd dat je als personeel trots was op je baan? Ik heb het idee dat de meeste mensen alleen nog maar werken omdat het moet en helemaal niet het werk doen wat ze leuk vinden... All for the money none for the fun. Doe mij maar een leuke uitdagende baan en als ik dan een keer langer blijf tsja so be it.
De mentaliteit van het management bij dit soort bedrijven is nog veel triester. Die nemen namelijk bewust een loopje met wet- en regelgeving. Die hele managementlaag is dat grote waterhoofd dat vooral aan zichzelf denkt. Dat waterhoofd wat je beter kwijt dan rijk bent, maar wat zichzelf in stand houdt. En als je daar dan tegenin gaat, is de mentaliteit triest? Ben je zelf soms onderdeel van dat waterhoofd?De mentaliteit hier is echt diep triest en dan nog durven te beginnen over salarissen die in Nederland achter lopen.... de mentaliteit is wat hier achter loopt samen maak je een bedrijf sterk dat lukt zelfs de baas in zijn eentje niet. Maar ons mooie land gaat wel kapot door mensen die alleen nog aan zichzelf denken en alleen maar het handje op houden eind van de maand.
Tuurlijk zijn er bedrijven die personeel uitknijpen en dat praat ik ook echt niet goed maar de tijd dat mensen nog voor plezier en uitdaging naar het werk gingen zijn zo lijkt het ver achter ons.
Arbeidsrecht is ‘dwingend recht’ binnen het NL recht. Als er iets in je contract staat wat wettelijk niet mag (en de linkjes dat het idd niet mag zijn al gegeven), dan doet wat het contract er over zegt er niet meer toe.Anoniem: 217290 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:58:
heel veel mensen roepen hier het mag niet... maar wat staat er in je contract.. zeker bij dit soort functies staat dat geacht wordt dat je 10 minuten van te voren aanwezig bent. je kan dan zelfs discussiëren of het wel of niet uitbetaald wordt omdat het onderdeel is van je arbeidsovereenkomst.
(Over ‘roepen’ gesproken… )
In de praktijk is het natuurlijk een lastiger verhaal: je werkgever met juridische teksten om de oren slaan levert meestal niet bepaald een goede relatie op. Het zal er waarschijnlijk op meer komen wie de ander het hardst nodig heeft. Als een werknemer deze specifieke baan harder nodig heeft dan dat de werkgever deze specifieke werknemer nodig heeft, dan sta je niet zo sterk. Zoals @Hydra al aanhaalde: choose your battles. Of vergroot je leger (vakbond).
Je doet er helaas weinig aan. Er tegenin gaan en je weet dat je er waarschijnlijk uit wordt geknikkerd om een of andere wazige reden of in het geval van een tijdelijk contract zou die zomaar niet verlengd kunnen worden. Op z'n best wordt het je niet in dank afgenomen met alle gevolgen van dien.
Zeker nu ik een fulltime baan heb waarbij er geen haan naar kraait wanneer ik begin, pauze neem of er wat anders tussenkomt (bijvoorbeeld een bezoek aan de dokter) kan ik me pissig maken om bedrijven die het nodig vinden om te mierenneuken op luttele minuten. Is het niet veel belangrijker en effectiever om je medewerkers gemotiveerd en tevreden te houden dan elke dag overuren op te leggen, vaak zonder het uit te betalen? Ik vind het fantastisch hoeveel aandacht er vanuit mijn werkgever gaat naar een gezonde werk/privé balans en een gezond werkritme. Zorgt er op zijn beurt weer voor dat ik er niet van wakker lig als ik eens moet overwerken of op een andere manier de extra mile moet gaan wetende dat ik dat zonder problemen kan compenseren.
10 minuten aan beide kanten van de shift is 20 minuten per dag en met 5 dagen per week werken is dat anderhalve uur per week die je mist loopt. Dat is 1.5/40 = 3.75% extra tijd die het jouw kost en jij niet betaald krijgt.Masvic schreef op woensdag 29 september 2021 @ 23:40:
Dat je überhaupt zo op de tijd gaat letten geeft aan dat de prioriteiten niet juist liggen.
Andersom gerekend is het dus eigenlijk een 3.75% loonsverhoging die je laat liggen als je er niet achteraan gaat. En die, zoals door anderen hier getoond, uitbetaald hoort te krijgen. Als ik het nieuws goed volg qua CAO en de verhalen goed hoor zijn er mensen die in hun knijpen voor een loonsverhoging van 3.75%.
[ Voor 3% gewijzigd door Gropah op 29-09-2021 23:50 ]
Verder zal het geven en nemen zijn. Als je om 8uur moet beginnen, ben ik zelf niet om 8 uur op kantoor, maar om 7:55. PC aanzetten, drinken halen etc. Dan ben je 8u gereed.
En wat als je in de file staat en later bent? De meeste mensen blijven dan ook niet langer doorwerken om die tijd in te halen.
PSN: plexforce (ps4)
Ik weet niet wat voor bazen jij hebt (gehad) maar als ik dit zo lees wel andere dan ikAnoniem: 217290 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:58:
Jongens kom op wees eens reeel ik durf hard op te zeggen dat zeker bij het kleine bedrijf de baas zelf waarschijnlijk nog 10 stappen harder loopt en mogelijk zelfs nog minder overhoudt dan zijn eigen personeel.
Ik vond mijn vorige baan best mooi. Maar de baas heeft het juist voor een grote deel verkloot. Al had je een hart voor de zaak door soms langer te blijven... En volgende dag enkele minuten te laat komt en dan begint te zeiken. Nee dank u....Anoniem: 217290 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 22:58:
.. de mentaliteit is wat hier achter loopt samen maak je een bedrijf sterk dat lukt zelfs de baas in zijn eentje niet. Maar ons mooie land gaat wel kapot door mensen die alleen nog aan zichzelf denken en alleen maar het handje op houden eind van de maand.
En ipv goed gedreven personeel met goed loon te vreden houden maar andere personeel duur binnen harkt. En dan om loons verhoging vraagt maar niet krijgt.... Waar ligt de mentaliteit bij de baas dan? Vuil geld hoer is het dan.
Gelukkig nu wel bij een werkgever die wel een goede mentaliteit heeft. Maar durf te wedden dat de slechte mentaliteit van bazen het ook aansteekt richting personeel. Het is geven en nemen.
Heb je een mafkees van een baas.. de pc opstarten en afsluiten etc .. lekker in de baas z'n tijd.
En uit door 4 sec powerbutton. Uitloggen doen we nietgerritjan schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:04:
[...]
Heel gedoe. Je kunt 'm ook gewoon aan laten staan. Vrijdag uit, maandag weer aan. Over oplossingen gesproken
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Bij mij op het werk (ik werk in een bier brouwerij) zijn we allemaal 10 min voor aanvang dienst aanwezig in de schaftruimte voor ploeg overdracht. Niemand die er over miept of wat dan ook. Als je je pc moet opstarten dan kun je toch 10 min eerder mee beginnen en dan kop koffie pakken ofzo. Zie het probleem niet.heuveltje schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:35:toon volledige bericht
Goedendag
En als je wilt afloggen kost dat ook enkele minuten, en dan nog laptop opbergen etc..
Collega's op het contactcenter die om 9:00 beginnen zijn dan ook pas om 9.05 actief ofzo. en andersom stopppen ze ook vaak 5 min eerder. Nu komt er vanuit management opeens een memo dat die mensen echt al om 09.00 klaar moeten zitten om de telefoon aan te pakken, en dat stipt tot 17:00
IK snap dat het een beetje geven en nemen is, Maar het verbaast me hoe het mngt en sommige collega's van haar het prima vinden dat je dus feitelijk dagelijks 15 min in eigen tijd aan het "werken" bent.
noot dit raakt mijn functie/persoon niet, maar ik ben gewoon benieuwd hoe andere hier tegen aan kijken ?
In zulke omgevingen kan de beheerder makkelijk applicaties automatisch laten starten voor gebruikers. Indien men moet aanmelden kan er gebruik gemaakt worden van SSO (Single Sign On) maar als dat er niet is zal het duurder zijn dan personeel gewoon vroeg te laten beginnen. Maar dan zou ik om 16:50 af gaan sluiten als het 10 minuten duurt....WeHoDo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 00:00:
Allemaal leuk en aardig, dat aanlaten staan van je computer, dingen in je opstartfolder zetten, regedits, maar voor vele gaat dit niet werken, omdat ze waars. via RDS / Citrix werken. De apps daar starten automatisch lukt dan niet.
Verder zal het geven en nemen zijn. Als je om 8uur moet beginnen, ben ik zelf niet om 8 uur op kantoor, maar om 7:55. PC aanzetten, drinken halen etc. Dan ben je 8u gereed.
En wat als je in de file staat en later bent? De meeste mensen blijven dan ook niet langer doorwerken om die tijd in te halen.
Als de werkgever verder flexibel is en je dus af en toe iets korter of langer werkt wat elkaar opheft dan heb ik daar geen probleem mee. Helaas zijn dit vaak werkgevers waarbij dat dus niet is terug te zien....
This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.