Google search leeftijds melding? Big tech wilt meer!

Pagina: 1
Acties:
  • 332 views

• Rudi555
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 24-07 07:27
Ik kreeg zojuist een melding dat, mijn zoekopdracht in Google gefilterd is omdat mijn leeftijd niet kon worden geverifieerd omdat ik niet ingelogd was.

Ik heb sterk de indruk dat Google straks voor elke account een leeftijdsbevestiging gaat vragen. Dat wordt nog wat, ik heb best wat Gmail accounts.

Het lijkt er ook op alsof Google juist misbruik maakt van de Europese privacy regels, ik zou bijna denken aan een complot; versterk juíst de privacyregels zodat men zichzelf moet verifiëren, en ze een lekkere grote data grab kunnen doen. Nou goed, ze weten toch al bijna alles van mij, maar dit wordt me wat te persoonlijk.

Het zou me niet verbazen dat ze toch mijn gegevens opslaan wanneer de ID kaart/Creditcard bevestiging er aan komt en hoe dan ook verplicht wordt. Want wie gaat er controleren dat ze de gegevens vernietigen? Net zoals Facebook een tijdje terug 'per ongeluk' de selfiecam activeerde van telefoons en het aanvinkte als een tijdelijke bug. Maar ze hadden de gegevens echt meteen vernietigd en niks mee gedaan hoor! Dat geloof ik natuurlijk meteen.

Ik vind het vooral erg irritant, en het komt gewoon te dicht bij. Natuurlijk heb je nog DuckDuckGo, maar die kan simpelweg niet tippen aan Google.

En Youtube.. wie kan er nou tegenwoordig zonder? Je zal straks overal en altijd ingelogd moeten zijn als je Youtube wilt kijken, op je telefoon, op je computer, op je tablet, en het liefst met één account dat je geverifieerd hebt, geen dummy accounts. Ze hebben ons nu 'by the balls' want je hebt de keuze om nu óf alle accounts die je gebruikt te verifieren - ze weten nu wie je bent - of één hoofdaccount - we weten ook wie je bent.

Dag privacy, en welkom in een wereld waar bedrijven jouw leven beheersen. OK, dat is misschien al zo sinds het bestaan van de eerste bedrijven, maar nu wordt het toch wel erg.

Ik bedoel wat kan je nu nog doen? Al je accounts die je hebt geregistreerd in de afgelopen 20 jaar met je Gmail adres, 'even' omzetten naar een meer privacy gewaarborgde email service? En voortaan maar op Vimeo kijken?

Ik wordt ook erg moe van alle 'register an account in one click' popups, 'wil je notifications ontvangen' popups, 'aanvaard alle cookies of maak het jezelf moeilijk' popups, nieuwsbrief popups, en 'download onze app als je de content wilt zien' als je nog 'oldschool' via de browser iets zoekt op je telefoon, of uberhaupt eerst moet registreren om ook maar iets te zien; Pinterest, Twitter, Facebook etc. je krijgt een tipje van de sluier, wil je meer? Registreer! Zoveel irritaties.

Soms denk ik weleens dat het beter is om afscheid te nemen van het hele internet, je moét zoveel als je iets simpels wilt doen, iets wilt opzoeken, bekijken of kopen. En het wordt steeds erger!

OK, het eindigde een beetje in een rant. Hoe gaan de medetweakers hier mee om, hoe staan jullie hier in, wat is jullie visie over de toenemende macht van de techbedrijven?

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08:44
De meerderheid heeft ervoor gekozen dat het ze allemaal geen ene ruk interesseert. Zal alleen maar erger worden, dus of je gaat een heleboel links moeten laten liggen of op je rug gaan liggen.

iRacing Profiel

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Rudi555 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 15:11:
Ik word ook erg moe van alle 'register an account in one click' popups, 'wil je notifications ontvangen' popups, 'aanvaard alle cookies of maak het jezelf moeilijk' popups, nieuwsbrief popups, en 'download onze app als je de content wilt zien' als je nog 'oldschool' via de browser iets zoekt op je telefoon, of uberhaupt eerst moet registreren om ook maar iets te zien; Pinterest, Twitter, Facebook etc. je krijgt een tipje van de sluier, wil je meer? Registreer! Zoveel irritaties.
Ik ben vrij principieel: ik ga niet op kleine kruisjes tikken, ga niet op zoek naar een lichtgrijze knop, en maak geen accounts aan. Ik ram een keer geïrriteerd op escape, als dat niet helpt schakel ik JavaScript uit voor de website met deze plugin, en als dat ook niet helpt bezoek ik een andere website.
Ik hoop dat er een zoekmachine opstaat die zulke websites lager in de zoekresultaten zet.

Beschermheer van het consumentenrecht

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Tja, ik heb de knop doorgehakt en de Google search opgegeven en naar ecosia overgestapt. Beter dan ddg maar minder dan Google.

Kreeg laatst van Google dezelfde melding over mijn account en geen idee wat ze hadden gewijzigd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kav-tpohzh5N1XcuMN85pyxZASk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcxyqVlFMLjRh10aDcOaiIQc.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Er is een reden dat een zoekmachine die 'alles van je weet' betere resultaten geeft: die weet meer. En als het gratis is, ben je vaak het product ;)

Die ID-check is nu eenmaal vereist voor ze. Optie1: doen (zo ongeveer alles behalve geboortedatum afplakken), optie2: niets bekijken wat als 18+ is aangemerkt, optie3: andere dienst in een land waar die regel niet geldt.

Anyway, deze discussie past in het privacy-subforum maar daar lopen al topics als Persoonlijke Privacy Topic en Leven zonder Google, reclaim je privacy. Alternatieven. dus ik denk dat je beter die kunt doornemen en dan daar verder kunt gaan, liefst minus het rant-deel wat beter om een blogpost past :P

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 25-09-2021 15:52 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Dit topic is gesloten.