ik ben op zoek naar advies rondom grond warmtepompen, en eventueel een vergelijking met lucht.
Ik zoek vooral via deze forum praktijkervaring.
Ik heb een tuin, en toegang tot een graafmachine
Ik twijfel tussen:
- geo-lussen
- aardwarmtekorven
- een alternatief?
De korven lijken me de beste keuze wegens minder tuin nodig & gemakkelijker/minder te graven. Wie volgt/wie is hiermee niet akkoord?
De andere vraag is, is het de moeite waard? Of zijn er ook al lucht-warmtepompen welke dichtbij komen op rendement? [dit is veel minder werk uiteraard - maar ik vrees dat de COP/SCOP/SPF wel een stuk minder is].
Welke grond warmtepomp randen jullie aan?
- ik heb offertes met Vaillant (VWF87) en eentje met Thermia
- welk ander goed merk raden jullie aan?
- wat zijn de beste/welke rangschikking zouden jullie aangeven?
Opstelling met radiatoren (genoeg met 40-45 graden, 50 mss in putje winter). Huis jaren 90 met verbeterde isolatie (dak, spouw, vloer, en al dubbel glas), en al zonnepanelen en een thuisbatterij.
Gezien de kost van de pomp, gaat ze best heel lang mee. De grootste kost is gewoon de investering, niet de 'brandstof'.
Ik overweeg wegens premies om ook een simpele zonneboiler erop aan te sluiten.
(Passief) Koelen kan momenteel niet (radiatoren) maar zou ik eventueel op termijn via de nog-te-installeren ventilatie doen.
Modulerende pomp of aan/uit met grotere buffer?
Motivatie:
- af geraken van een 30 jaar oude stookolieketel
- groen/lage CO2/lage afhankelijkheid van energieprijzen/toekomst gericht
- stil
Ik zoek vooral via deze forum praktijkervaring.
Ik heb een tuin, en toegang tot een graafmachine
- geo-lussen
- aardwarmtekorven
- een alternatief?
De korven lijken me de beste keuze wegens minder tuin nodig & gemakkelijker/minder te graven. Wie volgt/wie is hiermee niet akkoord?
De andere vraag is, is het de moeite waard? Of zijn er ook al lucht-warmtepompen welke dichtbij komen op rendement? [dit is veel minder werk uiteraard - maar ik vrees dat de COP/SCOP/SPF wel een stuk minder is].
Welke grond warmtepomp randen jullie aan?
- ik heb offertes met Vaillant (VWF87) en eentje met Thermia
- welk ander goed merk raden jullie aan?
- wat zijn de beste/welke rangschikking zouden jullie aangeven?
Opstelling met radiatoren (genoeg met 40-45 graden, 50 mss in putje winter). Huis jaren 90 met verbeterde isolatie (dak, spouw, vloer, en al dubbel glas), en al zonnepanelen en een thuisbatterij.
Gezien de kost van de pomp, gaat ze best heel lang mee. De grootste kost is gewoon de investering, niet de 'brandstof'.
Ik overweeg wegens premies om ook een simpele zonneboiler erop aan te sluiten.
(Passief) Koelen kan momenteel niet (radiatoren) maar zou ik eventueel op termijn via de nog-te-installeren ventilatie doen.
Modulerende pomp of aan/uit met grotere buffer?
Motivatie:
- af geraken van een 30 jaar oude stookolieketel
- groen/lage CO2/lage afhankelijkheid van energieprijzen/toekomst gericht
- stil
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3