nieuw energie contract - variabel voor het eerst goedkoper?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.446 views

• samba80
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-06 15:57
Hi,

Ik ben aan het kijken naar het afsluiten van een nieuw energie contract. Normaal ging ik elk jaar naar gaslicht.com typte mijn verbruik in en koos het goedkoopste jaar contract dat groene stroom had.

Tot mijn verbazing zie ik nu dat bovenaan een stuk of 8 variabele contracten (prijsvaststelling per 0,5 jaar) staan en pas enkele 100-en euro's per jaar duurder (+/- 15%) er een 3-jaar contract staat. Ik heb het wel 5x gecontroleerd en weet zeker dat alles ok staat.

Mijns inziens betekent dit dat de energieleveranciers dus verwachten dat het komende jaar de energieprijzen flink gaan stijgen. Iets wat ook al op het nieuws was. De vraag is nu dus of ik dit risico wil afkopen en ipv een variabel contract een vast contract wil nemen.
Mijn gevoel, ook met het oog wat er met de hypotheekrentes is gebeurt in het verleden zegt dat ik voor variabel moet gaan en het risico dan maar moet nemen (en mocht er een stijging komen dan kan ik alsnog wel naar een vast contract omdat je bij variabel elke maand kan switchen).

Ik ben erg benieuwd of prijsbewuste tweakers hier al tegenaan zijn gelopen en wat hun keuze is geweest in deze.

• ComputerHoed
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-06 10:34

ComputerHoed

Electronica <3

Toevallig zelf gisteren voor 3 jaar vaste tarieven afgenomen omdat ikzelf verwachten dat de prijzen gaan stijgen.
Voordeel aan vast is vaste prijzen + als je wil opzeggen kost dit max 125 euro per product maximaal (ongeacht contractduur) wat veelal afgekocht wordt door je nieuwe leverancier. Dus vaste tarieven kunnen in een instabiele markt zeer gunstig zijn.

Ryzen 2700X, Gigabyte Aorus Gaming 7, G.Skills Ripjaws V 3200Mhz 16GB DDR4 RAM, PowerColor Red Devil 5700 XT, Samsung 970 250GB NVMe-SSD, 3x 5TB Toshiba HDD, 500GB Samsung Evo 850 SSD

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08

Tazzios

..

Of je neemt zelf het prijs risico: het grote day ahead energie prijzen topic.
Of je betaald iemand anders om jouw risico af te dekken.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 02:11
Das net wat je zelf wil, wil je de gok nemen of niet.

Ben zelf ook aan zoeken. Maar verwacht dat de gasprijzen alleen maar blijven stijgen.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:32
Op het moment zou ik lekker blijven zitten waar je zit.
Dan heb je nu wel een variabel tarief wat duurder is, maar kun je van het voorjaar als de prijzen weer gaan dalen rustig rondshoppen.

Verder inschrijven bij het energiecollectief van de consumentenbond en/of eigenhuis is bij mij vaak nuttig gebleken.

Met een variabel tarief kun je zelf ook het risico afdekken door gewoon je maandbedrag hoger te zetten, dan betaal je teveel maar dit krijg je aan het eind van het contractjaar weer terug.
Zo profiteer je van prijsdalingen en dek je zelf de prijsstijgingen af.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Deze discussie kan beter hier Overstappen naar een nieuwe energieleverancier voortgezet worden.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.