De twee grote issues bij deze telefoon lijken problemen met het touch screen (met name op 144hz) en de matige camera-prestaties. Hoe ervaren jullie dit?
Ik heb mijn Edge 20 nu twee weken in gebruik en ben over het algemeen tevreden. Ik merk wel dat ik af en toe een touch 'mis' (k gebruik de automatische refresh-rate) waardoor ik soms twee keer op een knop of link moet klikken. Dit gebeurt een handvol keren per dag maar het is niet dermate erg dat het toestel onbruikbaar is, maar het is wel irritant. Het schijnt zo te zijn dat de december update een fix bevat die dit probleem zou verhelpen.
De cameraprestaties vind ik storender. Niet alleen zijn de foto's die mijn Oneplus 7T maakt véél beter, ik moet terug naar de fotos die ik in 2016 met mijn Nexus 5X heb gemaakt om vergelijkbare fotokwaliteit te zien. Foto's bij goed licht lijken in eerste instantie goed, maar op 100% zie je een waterverf-effect en 'oversharpening' waardoor vooral natuurlijke vormen zoals planten, dieren en gezichten er onnatuurlijk uitzien.
Bij minder licht wordt de camera erg langzaam. Ik vermoed dat de sluiter langer openblijft om meer licht op te vangen maar dit wordt in de preview niet goed getoond. Bij het afdrukken lijkt soms of je een scherpe foto hebt genomen, terwijl deze na het verwerken van de foto toch vaag of bewogen blijkt te zijn. Met name bij gezichten gaat het daarnaast vaak mis met het stacken van de foto's waardoor er ghosting zichbaar is. Het lijkt erop dat dit beter gaat in de portretmodus, omdat hier de nadruk op gezichten ligt. De processing is hier echter nog langer, waardoor het vrijwel onmogelijk is om binnenshuis een foto te maken van een bewegend onderwerp als een kind of huisdier.
Verder zijn de foto's van de ultra-groothoek camera een beetje te vaag naar mijn smaak, maar dat heeft volgens mij vooral te maken met het rare besluit om alle foto's automatisch terug te scalen naar 12MP.
Ik hoop dat Motorola e.e.a. nog wat verbetert met een update, en/of dat iemand GCam goed weet te tunen