Als je mag kiezen: Villa of rijtjeswoning?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:03
Ik ben een beetje aan het oriënteren voor een koopwoning, en ik begin me af te vragen in wat voor woning ik nu echt gelukkig zou zijn. Financieel gezien kan ik prima een "villa" van 1M betalen (in Brabant heb je nog best veel voor 1M), dus daar kijk ik ook soms wel naar op Funda. Alleen is de vraag of ik daar nu ook echt gelukkig van wordt.

Wij hebben 2 kinderen (van 2 en 5), en we zien bij familie die in een typische vinex wijk wonen dat de kinderen zich daar super vermaken. Overal wonen jongen gezinnen, veel kinderen in de leeftijd 0-10, dus overal vriendjes en vriendinnetjes. Het geluk van de kinderen gaat echter wel ten koste van de woning, die is mij gewoon te klein.

Simpel gezegd zijn er nu dus 2 soorten huizen waar ik naar kan kijken:
1. Een 2onder1 kap in een nieuwbouw wijk, van ongeveer 500k
- Oppervlakte zal rond de 130m2 zitten, met een perceel van 300m2 tot 500m2 max
- Beneden zal het woonoppervlakte prima zijn, niet extreem groot, maar groot genoeg.
- De slaapkamers zullen waarschijnlijk iets kleiner zijn (zoals "normaal" in Nederland, wat ik zelf altijd een beetje jammer vind)
- De tuin is niet erg groot, dus je kan er prima zitten. Maar een compleet speelparadijs voor de kinderen zit er niet in.
- Doordat je in een jonge nieuwbouw wijk zit, verwacht ik veel jonge gezinnen. Kinderen die vriendjes naast de deur hebben wonen. Allemaal speeltoestellen in de buurt, dat soort dingen.

2. Een grote vrijstaande woning, met grote tuin (laten we zeggen: 1M)
- Woonoppervlak 200m2+, met een perceel van 600 tot 1000m2
- Beneden zeeën van ruimte, grote keuken, en kantoortje op begane grond (wel een wannahave ivm thuiswerken)
- Waarschijnlijk wel een garage (wat ik een plus vind als autoliefhebber)
- Grote tuin, waardoor kinderen helemaal los kunnen gaan met spelen. En als ze over 5 jaar oud genoeg zijn kan ik een mooi zwembad aanleggen (of het voor de kinderen danwel mezelf is, laten we even in het midden :+ )
- Maar doordat het een grote vrijstaande woning is, is de kans groot dat je niet in die hippe nieuwbouw wijk zit, maar in een rustige "villa wijk", waar buiten je perceel minder te doen is. Vriendjes wonen dus niet naast de deur, maar er is genoeg ruimte om ze uit te nodigen.

Ik snap dat het erg persoonlijk is, dus daarom ook de vraag: Als je het financieel kan dragen, wat zouden jullie dan doen?

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik woon zelf in een (kinderrijke) wijk met rijwoningen van 300k, maar ook met woningen tegen de 1M (en alles wat er tussenzit). Wat dat betreft kan je het "combineren".

Die dure huizen hebben relatief weinig grond t.o.v. andere huizen van die prijs, maar wel dichtbij een relatief grote stad, en midden in een kinderrijke buurt met diverse basisscholen op loopafstand.

Ik heb zelf kinderen en ervaar het gemak van andere kinderen in de buurt. Echt een groot voordeel!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-04 16:02
Er is natuurlijk ook nog optie 2B, villa aan de rand van een nieuwbouwwijk, komt hier in de regio toch wel veel voor en biedt de voordelen van die nieuwbouwwijk maar de rust van de villawijk.

Overigens hebben wij voor dezelfde keuze gestaan (inmiddels een jaar geleden), of blijven wonen in een nieuwbouwwijk of verhuizen naar nieuw te bouwen villa/vrijstaande woning. Ik kan niet anders zeggen dat ik enorm blij ben dat we voor het laatste zijn gegaan. Wat een genot om die ruimte te hebben, de rust en toch nog alle voorzieningen dichtbij. Onze woning staat aan de rand van een nogal populaire nieuwbouwwijk, scholen etc op loopafstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 13:09
ConQuestador schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:42:
Ik ben een beetje aan het oriënteren voor een koopwoning, en ik begin me af te vragen in wat voor woning ik nu echt gelukkig zou zijn. Financieel gezien kan ik prima een "villa" van 1M betalen (in Brabant heb je nog best veel voor 1M), dus daar kijk ik ook soms wel naar op Funda. Alleen is de vraag of ik daar nu ook echt gelukkig van wordt.

Wij hebben 2 kinderen (van 2 en 5), en we zien bij familie die in een typische vinex wijk wonen dat de kinderen zich daar super vermaken. Overal wonen jongen gezinnen, veel kinderen in de leeftijd 0-10, dus overal vriendjes en vriendinnetjes. Het geluk van de kinderen gaat echter wel ten koste van de woning, die is mij gewoon te klein.

- Oppervlakte zal rond de 130m2 zitten, met een perceel van 300m2 tot 500m2 max
- Beneden zal het woonoppervlakte prima zijn, niet extreem groot, maar groot genoeg.
- De slaapkamers zullen waarschijnlijk iets kleiner zijn (zoals "normaal" in Nederland, wat ik zelf altijd een beetje jammer vind)
- De tuin is niet erg groot, dus je kan er prima zitten. Maar een compleet speelparadijs voor de kinderen zit er niet in.
- Doordat je in een jonge nieuwbouw wijk zit, verwacht ik veel jonge gezinnen. Kinderen die vriendjes naast de deur hebben wonen. Allemaal speeltoestellen in de buurt, dat soort dingen.

- Woonoppervlak 200m2+, met een perceel van 600 tot 1000m2
- Beneden zeeën van ruimte, grote keuken, en kantoortje op begane grond (wel een wannahave ivm thuiswerken)
- Waarschijnlijk wel een garage (wat ik een plus vind als autoliefhebber)
- Grote tuin, waardoor kinderen helemaal los kunnen gaan met spelen. En als ze over 5 jaar oud genoeg zijn kan ik een mooi zwembad aanleggen (of het voor de kinderen danwel mezelf is, laten we even in het midden :+ )
- Maar doordat het een grote vrijstaande woning is, is de kans groot dat je niet in die hippe nieuwbouw wijk zit, maar in een rustige "villa wijk", waar buiten je perceel minder te doen is. Vriendjes wonen dus niet naast de deur, maar er is genoeg ruimte om ze uit te nodigen.

Ik snap dat het erg persoonlijk is, dus daarom ook de vraag: Als je het financieel kan dragen, wat zouden jullie dan doen?
Ik heb zelf 3 relatief jonge kinderen en zal zeker voor een kindvriendelijke buurt gaan.
We hebben ook even op een soort van boerderij gewoont, ruimte zat maar je moet echt vriendjes gaan uitnodigen of gevraagd worden want er is niemand in de buurt dus het zomaar op straat gaan spelen zit er niet bij.

Als de kinderen het huis uit zijn kijken we wel weer verder. :)

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:54
Ik zou in ieder geval een vrijstaand huis kopen.. als ik het zou kunnen.
Wij hebben zelf kinderen.. de buren ook en ik hoor de buren toch wel erg vaak de trap op en af rennen en probeer mijn kids zoveel mogelijk te leren.
Soms hebben ze echter gewoon plezier en rennen ze lekker achter elkaar aan (3 en 5 jaar) .. nu voel ik me daarover soms bezwaard (in de categorie.. als ik de buren kan horen.. dan horen zij dit waarschijnlijk ook.. dus doe maar rustig aan)
Natuurlijk moeten de kids leren om te gaan met anderen en sociale waarden en normen leren. Maar soms zou ik ze ook gewoon lekker ongestoord vrij willen laten gaan. Blaas maar even stoom af.. zonder dat je jezelf schuldig hoeft te voelen tegenover de buren.

Ieder zijn ding.. maar vrijstaand zou ik alleen al voor mezelf fijn vinden. (geen woongeluiden van de buren)

*sowieso

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Optie 3: vrijstaand in diezelfde vinexwijk, 160m2 € 700K. Beste van 2 werelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Scuderia110 schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:52:
Optie 3: vrijstaand in diezelfde vinexwijk, 160m2 € 700K. Beste van 2 werelden.
Dat zou inderdaad mijn voorkeur hebben. Maar je weet zelf ook dat in de huidige markt je soms genoegen moet nemen met suboptimale oplossingen.

Dus daarom ook gechargeerd: Kiezen tussen bergen ruimte in saaie wijk, of 2onder1 kapper in superleuke buurt voor de kinderen ;)

Of dan toch gewoon niet kiezen, en wachten tot optie 3 op de markt komt...

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 16:18

AMDFreak

Intel is zo..

Dillema.. de leeftijd die jouw kinderen nu hebben, is een rijtjes woning perfect.. ze spelen inderdaad met alle kindjes in de straat. Terwijl je zelf met te ouders toezicht kan houden. En je kan je kind steeds meer loslaten doordat ze even een blokje om een ander rijtje heen rennen/steppen oid.

Maar zodra ze een middelbare leeftijd bereken, zal dat wel gaan veranderen.. Ze gaan naar een andere middelbare school maken daar weer vriendjes uit andere wijken enz..

Er zijn vaak ook vrijstaande woningen in vinexwijken, wellicht niet zoveel grond.. maar sociale buurt is ook fijn.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

ConQuestador schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:56:
[...]

Dat zou inderdaad mijn voorkeur hebben. Maar je weet zelf ook dat in de huidige markt je soms genoegen moet nemen met suboptimale oplossingen.

Dus daarom ook gechargeerd: Kiezen tussen bergen ruimte in saaie wijk, of 2onder1 kapper in superleuke buurt voor de kinderen ;)

Of dan toch gewoon niet kiezen, en wachten tot optie 3 op de markt komt...
Met zo'n budget?
Lekker wachten tot er een echte klapper voorbijkomt.

Er zijn genoeg steden waar wijken met duurdere huizen worden gebouwd naast wijken met wat toegankelijker woningen. Rust in je eigen wijk met veel vrijstaand, en de kinderen wandelen via het erf naar vriendjes/vriendinnetjes.

Mocht je echt een antwoord willen op je dilemma: de villa. Kinderen kun je brengen, afspraakjes maken met andere ouders of gaan uit school mee naar andere kinderen. Iedere dag thuiskomen in een huis terwijl je zelf eigenlijk andere wensen had lijkt me ook niet bevorderlijk voor je eigen welzijn.

En na een paar jaar zijn de kinderen toch wat ouder, en stappen ze gewoon op de fiets.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 17:23

Croga

The Unreasonable Man

In onze zoektocht hebben we in Brabant en noord-limburg behoorlijk wat woningen gezien rond de 500k. Één van degenen die we bezichtigd hebben was een vrijstaande woningen midden in een relatief goed bebouwde wijk met "maar" 600 m2 grond.

Er zijn dus genoeg "villawijken" waar vrijstaande woningen dicht bij elkaar gebouwd zijn om zo alsnog dat "community" gevoel te krijgen.

Deze lag in Montfoort maar ook in Uden zijn dat soort wijken en in Helmond ook. Dus ze zijn zeker niet uniek. De nieuwbouw tussen Veldhoven en Eindhoven voldoet volgens mij ook wel.

Dus Optie 3 is zeker al wel beschikbaar. Als je goed zoekt. En daar hoef je echt geen miljoen voor uit te geven (nog sterker; voor een half miljoen heb je hier in de regio 1000-2000 m2 perceel met 200m2+ woon oppervlak)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wij hebben in onze zoektocht destijds veel nieuwbouw wijken bekeken en die hadden vrijwel allemaal ook kavels beschikbaar aan de rand. Dan kun je alles bouwen wat je wilt en zoals hierboven al is genoemd alle voordelen die je noemt.

Nu hebben wij dus aan de ene kant de nieuwbouwwijk met de jonge gezinnen en aan de andere kant kijken wij uit op weiland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
- Wat betekent financiëel kunnen dragen voor jou precies?
- Wil je tot je pensioen 5 dagen per week werken zodat je je grote villa kan betalen? Of wil je wellicht eerder stoppen met werken, of minder gaan werken zodat je meer tijd kunt doorbrengen met je kinderen?
- Is het een probleem als je woning financiëel onder water komt te staan? Kun je de lasten dan nog betalen?
- Vind je het ook nog leuk als je een enorme villa hebt, zodra de kinderen het huis uit gaan?

Het is niet altijd of je iets kan betalen, maar ook wat je er voor inlevert. Daarnaast kun je ook hartstikke leuk en ruim wonen in een 2-onder-1-kap of een hoekwoning. Ook dan hoef je geen kleine tuin te hebben.

Leuke post trouwens ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _soh
  • Laatst online: 11-05 22:19

_soh

Ik mis in deze discussie wel even de voor- en nadelen van uberhaupt 130m2 + tuin of > 200m2 + grote tuin. Wij wonen zelf in een woning van 'slechts' 162 m2 en wij kijken elkaar wel eens aan van hebben we niet een te groot huis gekocht. Hoe groter, hoe meer werk (schoonmaken/ onderhoud/ tuin). Wat dat betreft kijken we nog steeds wel met veel plezier op Funda naar (extreem) grote woningen, maar we zijn dan altijd aan het beredeneren hoeveel personeel (schoonmaker/ tuinman) je dan nodig hebt als je er ook nog een beetje ontspannen wil wonen.

Lightning_crew

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
- financieel dragen betekend dat we het nog steeds kunnen betalen als mijn vrouw of ik stopt met werken, maar dat was dus niet zozeer de discussie, het gaat vooral om waar je gelukkig van wordt.

- Onderhouden van een grote woning is wel iets om rekening mee te houden inderdaad. Ik zou sowieso de tuin grotendeels volgooien met gras, en een lap grasmaaien met een goede maaier is het werk niet. De woning schoon houden heb je natuurlijk wel, maar dat is gewoon een uurtje meer voor de schoonmaakster. Als je een woning van 1M kan betalen, kan je ook wel een paar tientjes per week meer betalen voor de schoonmaakster :P

Maar jullie hebben gelijk: Groot is niet alleen maar voordelen, het kent ook nadelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik zou zelf gelukkig worden van geen of weinig buren, maar zo idioot veel ruimte als 200m2 zou me echt VEEL te veel zijn. Dat allemaal schoonhouden klinkt als een dagtaak!

Al ben ik dan ook alleen zonder partner en kinderen, dus zoveel heb ik ook weer niet nodig. En ik woon liever in de buurt van vrienden en familie, dus dan zou ik toch eerder voor de 2 onder 1 kapper gaan in de woonwijk. Al is een hoekhuis ook dikke prima.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-05 16:54
Kinderen hebben niks aan een grote speeltuin in hun eigen tuin als er maar af en toe vriendjes zijn in de buurt. En voor die 500K verschil is papa en/of mama ook vaker van huis weg om te werken.
Dus ik denk dat ik wel weet waar de kinderen beter mee af zijn.

Wij zijn overigens uit zo'n vinexwijk verhuist, super veel kids waren daar, inderdaad veel jonge gezinnen. Ik vond dat heel leuk, maar was onszelf eigenlijk wat te druk. Wij zijn in een "mini-villa" gaan wonen, dat wil zeggen heel klein en vrijstaand in het groen. Gelukkig wonen er ook een paar andere kids waar ze mee kunnen spelen, maar niet zoveel als in die andere wijk (dat waren 60 kids op 1 huizenblok geloof ik)
Dus wij accepteren dan als we iets meer toeren moeten uithalen om hun met schoolvriendinnetjes te laten spelen.
Maar dat kan dan ook makkelijk, want ik heb geen hypotheek meer en werk niet meer zoveel.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-05 09:46
Als je niet weet of je er gelukkiger van wordt zou ik geen 500k extra aan een huis uitgeven geloof ik. Wij hebben zelf in 2019 ook heel bewust niet op de max van ons kunnen gekocht, simpelweg omdat niet geloofden dat we van een duurder huis gelukkiger gingen worden.

Zoals @!null al aangeeft, daar krijg je ook weer andere mogelijkheden / vrijheden voor terug.
SmurfLink schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:28:
Ik zou zelf gelukkig worden van geen of weinig buren, maar zo idioot veel ruimte als 200m2 zou me echt VEEL te veel zijn. Dat allemaal schoonhouden klinkt als een dagtaak!
...
Ook een goed punt. Verkijk je niet op het onderhoud van zo'n "kast". De tuin, inrichting, schilderwerk, vloertje... Dat wordt ook allemaal navenant meer/duurder/duurt langer. Dat merkte ik al toen ik van mn appartementje naar een "echt" huis ging en dacht dat ik de binnenboel wel ff zelf ging schilderen.

[ Voor 60% gewijzigd door Charly op 13-09-2021 16:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Voor mij zou het niet de afweging van groot vs klein zijn maar de vrijheid die je wint met het extra bedrag. Geen buren die over geluid vanuit de woning kunnen klagen, genoeg eigen grond om nooit parkeerproblemen te hebben zelfs al geef je een feestje, niemand die voor je woning langs loopt of direct naast je terras zit.

Ik zou dus zeker eerder naar die vrijstaande woning neigen, geeft een veel groter gevoel van vrijheid en daar hecht ik veel waarde aan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-05 12:28
Wat een raar topic...
Er is meer mogelijk dan de 2 opties die je schetst in je hypothetische voorstel.

Maar uit mijn studie weet ik nog de 3 belangrijkste onderdelen van de woningmarkt:
locatie, locatie en locatie

Ik zou dus gaan voor een wijk die je prettig lijkt, in een dorp/stad waar je je kinderen ziet opgroeien en dan in een huis wat daarbij past.

Daarnaast zal er ook een verschil in vaste lasten zitten tussen 5ton en 1mio... Dus meer/minder vrije tijd? Meer/minder tijd met de kinderen? etc etc

[ Voor 17% gewijzigd door Smobbo op 13-09-2021 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Tsurany schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:42:
Voor mij zou het niet de afweging van groot vs klein zijn maar de vrijheid die je wint met het extra bedrag. Geen buren die over geluid vanuit de woning kunnen klagen, genoeg eigen grond om nooit parkeerproblemen te hebben zelfs al geef je een feestje, niemand die voor je woning langs loopt of direct naast je terras zit.

Ik zou dus zeker eerder naar die vrijstaande woning neigen, geeft een veel groter gevoel van vrijheid en daar hecht ik veel waarde aan.
In de basis sta ik er ook zo in hoor.

Wij hadden hiervoor een vrijstaande woning met alles wat je noemt. Nu wonen we (tijdelijk) in een rijtjeswoning en moeten maar hopen dat we een goed plekje kunnen vinden voor de auto. En we horen de buren aan beide kanten, en zij zullen ons (en onze kinderen) zeer zeker ook horen.

Wij zeggen dus altijd tegen elkaar dat we weer vrijstaand willen wonen, maar als ik dan zie hoe gelukkig de kinderen van mijn zwager zijn, dan vraag ik me wel eens af of de nadelen van niet-vrijstaand, niet opwegen tegen de voordelen van zo'n kindervriendelijke wijk. Vandaar dit topic dus, met een gechargeerde tegenstelling van 2 soorten huizen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je het kan betalen zou ik niet voor een rijwoning gaan (geluidsoverlast van buren) maar altijd voor vrijstaand, gelukkig staan die ook genoeg in nieuwbouwwijken, vaak gecombineerd met rijwoningen en 2/1 kap woningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ConQuestador schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:46:
[...]

In de basis sta ik er ook zo in hoor.

Wij hadden hiervoor een vrijstaande woning met alles wat je noemt. Nu wonen we (tijdelijk) in een rijtjeswoning en moeten maar hopen dat we een goed plekje kunnen vinden voor de auto. En we horen de buren aan beide kanten, en zij zullen ons (en onze kinderen) zeer zeker ook horen.

Wij zeggen dus altijd tegen elkaar dat we weer vrijstaand willen wonen, maar als ik dan zie hoe gelukkig de kinderen van mijn zwager zijn, dan vraag ik me wel eens af of de nadelen van niet-vrijstaand, niet opwegen tegen de voordelen van zo'n kindervriendelijke wijk. Vandaar dit topic dus, met een gechargeerde tegenstelling van 2 soorten huizen.
Ik denk dat je het geluk dan echt in een compromis gaat vinden. Neem bijvoorbeeld een woning als deze: https://www.funda.nl/koop...439398-wilhelminalaan-15/
Vrijstaand, mooi perceel maar wel midden in een grote woonwijk waar genoeg vriendjes voor de kinderen te vinden zijn. Er moet wel overboden worden verwacht ik maar dan heb je voor 850.000 euro een vrijstaande woonwijk in een drukke woonwijk waar veel gezinnen wonen.

[ Voor 40% gewijzigd door Tsurany op 13-09-2021 17:31 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-05 09:46
ConQuestador schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:46:
[...]

Tja. Als we dan toch gaan chargeren... Dan koop je die vrijstaande villa in een rustige wijk waar verder alleen maar bejaarden wonen. En dan zijn jullie straks "dat gezin met die gillende kinderen en hun vriendjes in dat zwembad" die de rust in de buurt verstoren.

Moet je ook maar zin in hebben. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-05 22:04
Tja, eigenlijk wat de meesten hier wel zeggen. De gulden middenweg.
Ik weet niet waar in Brabant je aan het zoeken bent maar bij mij in de wijk (soort van nieuwbouwwijk) staan tussen de 'gewone' huizen ook wel wat grotere huizen, zoals deze bijv.
https://www.funda.nl/koop...s-41119861-landjuweel-85/

En inderdaad, in nieuwbouwwijken zitten veel jonge stellen (vaak in de rijtjeshuizen) en jonge gezinnen (in diezelfde rijtjeshuizen maar ook in 2/1kappers) en dat is heel prettig wonen vind ik.

Erg weinig overlast, weinig criminaliteit, veel leven op straat en op de pleintjes. Als je de tijd hebt met je zoektocht zou ik gewoon wachten tot er zo'n parel voorbij komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Aomi schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:06:
Ik weet niet waar in Brabant je aan het zoeken bent
Uden.

Toevallig staat er nu op Funda een huis te koop welke zou voldoen: https://www.funda.nl/koop/uden/huis-42417921-gulden-2/
(Alleen hebben we nu nog niet genoeg zekerheid om NU te kopen :'( (geen vast contract, maar zodra die er is, is het ook vast-vast, en dat duurt nog meerdere maanden) )

Het probleem is alleen, als je kijkt in de "verkocht" history van Funda dan zijn dit soort huizen vrij zeldzaam. Het is meestal OF een grote woning in een saaie wijk, OF een 2-1 kapper in een nieuwbouwwijk (Uden-zuid in dit geval).

Vandaar ook mijn topic, nu lijkt de mening redelijk te gaan richting "ik zou vrijstaand in nieuwbouwwijk zoeken". En daar kan ik me ook in vinden, maar als iedereen hele goede argumenten had gehad dat een villawijk ook leuk wonen is, dan had dat heel wat meer opties gegeven op funda.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-04 14:13
Er is geen juist of fout in deze. Enkel voorkeur.

Ik heb zelf als kind het grote huis met ditto tuin gehad maar vriendjes kwamen weinig spelen want te ver buiten de bebouwde kom. Nu was dat wel in het buitenland dus niet helemaal vergelijkbaar met nederland maar toch.
Wij wonen nu met de kleintjes in een kindvriendelijke wijk. Allemaal een stuk dichter op elkaar maar de lol die ze hebben van overal kunnen binnenlopen is, ook voor ouders, genieten.

Ik denk altijd dat tieners een grotere kamer zullen willen, maar tot die tijd willen ze vooral makkelijke toegang tot de rest van de wijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:50
Wij hebben dat destijds ook mee laten wegen, het buitenspelen maar we hadden wel een harde eis dat het een vrijstaande woning moest zijn. En vrijstaande woningen zitten vaak in een segment dat nog niet voor de meeste jonge ouders is weggelegd. Mijn dochter is helaas het enige kind in de straat, de meeste mensen hier hebben de kinderen al de deur uit.

Bij het oriënteren op buurten en wijken viel het wel op dat in sommige buurten je een kanon kan afschieten en in andere wordt meer buitengespeeld. Een beetje rondgevraagd maar het blijkt enorm te verschillen per buurt. Dus ik zou zeker eens in het weekend ofzo wat rondrijden in wijken waar je wilt wonen en eens kijken wat er op straat gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:28
Tsurany schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:51:
[...]

Ik denk dat je het geluk dan echt in een compromis gaat vinden. Neem bijvoorbeeld een woning als deze: https://www.funda.nl/koop...439398-wilhelminalaan-15/
Vrijstaand, mooi perceel maar wel midden in een grote woonwijk waar genoeg vriendjes voor de kinderen te vinden zijn. Er moet wel overboden worden verwacht ik maar dan heb je voor 850.000 euro een vrijstaande woonwijk in een drukke woonwijk waar veel gezinnen wonen.
Aan een drukke weg, met aan de ene kant spoorbaan Utrecht-DenHaag/Rotterdam en aan de andere kant ringweg LeidscheRijn binnen 100-200 meter van je huis. Dus daar zou ik geen huis kopen van 8ton. Dan liever een 2-onder-1kap met tuin en ook echt met wat rust om je huis of buurkinderen in de straat zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

ConQuestador schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:14:
[...]

Uden.

Toevallig staat er nu op Funda een huis te koop welke zou voldoen: https://www.funda.nl/koop/uden/huis-42417921-gulden-2/
(Alleen hebben we nu nog niet genoeg zekerheid om NU te kopen :'( (geen vast contract, maar zodra die er is, is het ook vast-vast, en dat duurt nog meerdere maanden) )

Het probleem is alleen, als je kijkt in de "verkocht" history van Funda dan zijn dit soort huizen vrij zeldzaam. Het is meestal OF een grote woning in een saaie wijk, OF een 2-1 kapper in een nieuwbouwwijk (Uden-zuid in dit geval).

Vandaar ook mijn topic, nu lijkt de mening redelijk te gaan richting "ik zou vrijstaand in nieuwbouwwijk zoeken". En daar kan ik me ook in vinden, maar als iedereen hele goede argumenten had gehad dat een villawijk ook leuk wonen is, dan had dat heel wat meer opties gegeven op funda.
Tja het probleem is dat heel veel mensen vrijstaand in een nieuwbouwwijk willen wonen en er nogal schaarste heerst in die categorie. Meestal staan er met name rijwoningen en 2 kappers en maar enkele vrijstaande woningen.

Wij zijn ook op zoek naar zo'n woning , tevens willen we (weer) minimaal 175m2 , recente bouw (hebben we nu ook, ik wil niets anders meer) en in de randstad. Budget is iets hoger dan bij jou, maar er komt simpelweg niets te koop momenteel.

En wat er te koop staat is van boomers die 10 jaar terug voor 350k een woning lieten bouwen en nu voor 1m+ te koop zetten, ziet er casco mooi uit maar er is behoorlijk bezuinigd op de afwerking (lees ikea keukens, laminaat, etc).

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 13-09-2021 17:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Toke_gt schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:23:
[...]

Aan een drukke weg, met aan de ene kant spoorbaan Utrecht-DenHaag/Rotterdam en aan de andere kant ringweg LeidscheRijn binnen 100-200 meter van je huis. Dus daar zou ik geen huis kopen van 8ton. Dan liever een 2-onder-1kap met tuin en ook echt met wat rust om je huis of buurkinderen in de straat zelf.
Ik bedoelde ook niet direct dit huis, meer als voorbeeld hoe een vrijstaand huis in een woonwijk kan liggen waardoor je vrijstaand wonen met een levendige omgeving kan combineren.

De vraag is vooral hoe veel nadeel kinderen echt ondervinden van wat afgelegener wonen. Ik had ook geen vriendjes in een paar honderd meter van mijn huis, dat was minimaal een kilometer fietsen, maar dat is voor kinderen toch ook geen probleem?

[ Voor 35% gewijzigd door Tsurany op 13-09-2021 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Sport_Life schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:27:
[...]

Tja het probleem is dat heel veel mensen vrijstaand in een nieuwbouwwijk willen wonen en er nogal schaarste heerst in die categorie. Meestal staan er met name rijwoningen en 2 kappers en maar enkele vrijstaande woningen.

Wij zijn ook op zoek naar zo'n woning , tevens willen we (weer) minimaal 175m2 en in de randstad. Budget is iets hoger dan bij jou, maar er komt simpelweg niets te koop momenteel.
Ik begrijp dat probleem, vandaar ook dit topic.

Als je accepteert dat vrijstaand in een nieuwbouwwijk niet gaat lukken. Laat je dan de wens nieuwbouwwijk (met veel kinderen) varen, of laat je de vrijstaande woning wens varen, kortom: villawijk vs 2-1kap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:37

Dido

heforshe

AMDFreak schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:02:
Maar zodra ze een middelbare leeftijd bereken, zal dat wel gaan veranderen.. Ze gaan naar een andere middelbare school maken daar weer vriendjes uit andere wijken enz..
offtopic:
Volslagen en volledig off-topic, maar als je kinderen een middelbare leeftijd bereikt hebben, dan hoop je toch dat ze op zichzelf wonen (of dat jij zelf misschien weer bij ze intrekt...) :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:28
Tsurany schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:28:
[...]

Ik bedoelde ook niet direct dit huis, meer als voorbeeld hoe een vrijstaand huis in een woonwijk kan liggen waardoor je vrijstaand wonen met een levendige omgeving kan combineren.
Ah ok. Toch vind ik het ook wel een goed voorbeeld van een huis dat best goed lijkt te passen, maar als je dan goed gaat kijken is het het toch allemaal net niet, precies vanwege de locatie. Andersgezegd: het valt niet mee, een goed passend huis vinden.

En verder wel eens met wat je verder zegt: de kinderen passen zich waarschijnlijk wel aan de situatie aan, zowel het rijtjehuis in leuke buurt als een vrijstaand huis met ruimte eromheen heeft voor- en nadelen. Ik zou vooral kijken waar je zelf echt gelukkig van wordt.
(Ik ben verhuisd naar andere wijk, veel dichter bij school, vanwege de vriendjes inde buurt. Vervolgens speelden ze met vriendjes die helemaal aan de andere kant van het dorp woonden en niet met de kinderen in de straat. Tja.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Toke_gt schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:48:
[...]

Ah ok. Toch vind ik het ook wel een goed voorbeeld van een huis dat best goed lijkt te passen, maar als je dan goed gaat kijken is het het toch allemaal net niet, precies vanwege de locatie. Andersgezegd: het valt niet mee, een goed passend huis vinden.
Het is ook heel erg smaak afhankelijk, voor mij is die locatie namelijk prima maar ik kan me voorstellen dat anderen het te druk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 11:49
Ik denk dat als je een wijk wilt waar veel potentiële vriendjes/vriendinnetjes voor je kinderen zijn het belangrijkste de leeftijd van de wijk is. Een net nieuwe wijk is over het algemeen een wijk met veel jonge gezinnen. Zowel in het "normale" segment als in het "villa" segment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crinkle
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 12-05 18:40
Wij wonen met onze 2 dochters van 6- en 9 jaar in een villa, inclusief zwembad, zoals je beschrijft en kunnen dat alleen maar aanbevelen. We hebben hier een tuin van 4000m2 waar de kids zicht altijd prima in vermaken. Voordeel van een grote kavel is veel privacy en minder kans op overlast van buren. De kavels hier in de wijk zijn royaal, de grootste zijn ca 15000 m2.
Alle klasgenootjes wonen wat verder uit elkaar, daardoor moeten er steeds speelafspraken worden gemaakt en brengen we de kids vrijwel altijd met de auto naar vriendinnetjes. Maar goed, we hebben hier allemaal hetzelfde "probleem".

Nadelen zijn er ook:
Groot huis (en zwembad) = hoog stroom- en gas verbruik.
Klusbedrijven die hier de wijk inrijden wrijven zich al in hun handen.
Hoger risico op inbraak, goede alarminstallatie en of particuliere beveiliging is aan te bevelen.
Geen speelplekken in de wijk, anders dan de eigen tuin.
Grote tuin inrichten en onderhouden kost een vermogen, idem voor het huis.

Overall wegen voor ons de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen, sterker nog mocht de gelegenheid zich voordoen dat we een 15000m2 kavel kunnen krijgen dan zullen we dat zeker overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Wij wonen de komende jaren op iets meer dan 500 meter van de basisschool. In ons slakkentempo max. 5 minuten lopen. Hier zijn de prijzen nog "te doen", maar locatie was voor ons doorslaggevend. Vrijstaand lijkt me op zich heel leuk hoor, maar ik denk dat zelfs als de euro's het de komende jaren toe zouden laten dat we het niet doen.

"Buitenaf" zou ik niet willen, dus de echt grote percelen vallen al direct af. En dan een zwembad.... 600 meter lopen en we staan met de voeten in de zee, 5 minuten fietsen en we staan bij de eerste strandafslag (we gaan naar de tweede, want die is beter).... wat moet je dan met een zwembad?

We wonen nu 2-onder-1-kap en aan de zijkant van ons huis ligt water. Ik hoor de buren weleens.... ja.... absoluut geen last van. Het is hier rustig, maar niet dood.

Maar een echte rijwoning voorlopig niet meer, dus als ik echt moet kiezen: stadsvilla.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 13-09-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:25

Wimo.

Shake and Bake!

Charly schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:38:
Als je niet weet of je er gelukkiger van wordt zou ik geen 500k extra aan een huis uitgeven geloof ik. Wij hebben zelf in 2019 ook heel bewust niet op de max van ons kunnen gekocht, simpelweg omdat niet geloofden dat we van een duurder huis gelukkiger gingen worden.

Zoals @!null al aangeeft, daar krijg je ook weer andere mogelijkheden / vrijheden voor terug.

[...]

Ook een goed punt. Verkijk je niet op het onderhoud van zo'n "kast". De tuin, inrichting, schilderwerk, vloertje... Dat wordt ook allemaal navenant meer/duurder/duurt langer. Dat merkte ik al toen ik van mn appartementje naar een "echt" huis ging en dacht dat ik de binnenboel wel ff zelf ging schilderen.
Yep, offerte schilderwerk hier... 35k. Leuk een groot huis ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ConQuestador schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:30:
[...]

Als je accepteert dat vrijstaand in een nieuwbouwwijk niet gaat lukken. Laat je dan de wens nieuwbouwwijk (met veel kinderen) varen, of laat je de vrijstaande woning wens varen, kortom: villawijk vs 2-1kap.
Mijn vrouw en ik zijn beide opgegroeid in woonboerderijen op grote percelen buiten de steden.. en vonden het unaniem verschrikkelijk :P . En pa en ma de hele dag in de tuin aan het werk in de weekends..
Zou er zelf wel weer kunnen wonen (met een tuinman), maar wil dat onze kinderen niet aandoen. Dus als die vrijstaande in een kindrijke wijk niet mogelijk is, dan liever 2 kapper.
Ik vind 200m2 trouwens niet extreem groot, bij groot denk ik eerder aan 250m2+.

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 14-09-2021 00:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:09
Tsurany schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:42:

Exact dit!
Wij zijn vorig jaar verhuist van een wijk met elke 2 weken in het weekend wel een feestje met serieus herrie tot 3 uur 's nachts naar vrijstaand met ruimte om het huis. Ik rommel meer om het huis, niet omdat het moet, maar omdat het kan. Geen last van burengeluiden, ik durf de sub tenminste weer aan te zetten bij een film, en zo zijn er nog giga veel voordelen (parkeerplek, heeeeerlijk, soms gewoon de zooi na t klussen in de schuur kunnen laten staan omdat er ruimte zat is om er nog langs te lopen :P ).
Voor onze zoon van 5 gaat t prima. Mijn vrouw komt regelmatig alleen terug uit school omdat hij weer met een vriendje spelen is.
En het zwembad hier in de tuin (gewoon simpel opbouw ding van 2,5 x 4mtr) was een hit afgelopen zomer, zowel met als zonder vriendjes. In onze vorige achtertuin zou dat amper passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:02
Tegen de tijd dat de jongste ook 12 wordt begint het een ander verhaal te worden; dan fietsen ze verder of nemen zelfstandig het OV en neemt hun actieradius sterk toe.
Maar tot die tijd zou ik zeker in een leuke en levendige gezinsbuurt gaan zitten, dat is echt de tijd van je leven als kind om te leren je zelfstandig te ontwikkelen en je vrijheden te verkennen.

Je hebt het natuurlijk gechargeerd opgeschreven van A of B terwijl het uiteindelijk om die buurt gaat, wat je dan daar koopt of kunt kopen komt op de 2e plaats maar je kunt best op een compromis komen.
Zelf een rijtjeshuis gekocht voor 800k maar dan wel met een beukmaat van 8m aan de achterkant dus een brede tuin die ook nog aan het water ligt en vrij uitzicht. En dat dus midden in een kinderrijke buurt met meerdere basisscholen en sport/vrijetijdclubjes binnen een straal van 1km.
Ja zoiets is een compromis maar volgens mij is dat precies wat je zoekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RickN
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2023
Wij wonen groot (300+ m2 woon-opp, 1250m2 perceel) en dat vind ik heerlijk. Ik kan verschillende routes door het huis nemen om van A naar B te gaan en verklaar me maar voor gek, maar tijdens onze zoektocht was dat een selectie-criterium ("Ik wil inpandig een rondje kunnen lopen door m'n huis").

Ja alles is meer werk en duurder. We schakelen nu al een paar mannetjes uit de buurt in voor het groot onderhoud vd tuin (snoeien/afvoeren) en denk eerlijk gezegd dat we ook aan een huishoudster moeten want we hebben altijd wel wat achterstallig schoonmaakwerk hier. Na een grote renovatie in 2019 resteren er nu nog steeds een paar klussen die stuk voor stuk veel geld gaan kosten en die we dus maar over een paar jaar uitsmeren. Laatste offerte was 35k voor nieuwe kozijnen overal, dus ja....

Maar daar kijk ik inmiddels allemaal doorheen. Ik vind het echt lekker thuiskomen in onze grote hal, lig heerlijk op onze oversized bank in 80m2 woonkamer op een afstand van een muur die daadwerkelijk geschikt is voor een retegrote TV, onze 5 slaapkamers zijn allemaal in gebruik en tijdens corona zijn we nog een grote inpandige ruimte geschikt gaan maken voor wat eigen fitnessapparatuur. Het huis biedt ons zo veel comfort en nog eindeloze mogelijkheden om dat verder uit te breiden mochten we dat willen.

We liggen in een straatje naast nog wat andere vrijstaande woningen, maar de "buurt" is heel divers, onze andere buren zijn gewoon rijtjes woningen, deels koop deels (sociale)huur. Dit is aan de rand van een dorp nabij een grote stad, vanuit onze tuin kijken we op akkers/weiland.

Mijn advies is om je wooncomfort zo zwaar mogelijk mee te laten wegen in je zoektocht naar een woning die op de juiste locatie ligt. Als je jezelf niet beperkt tot nieuwbouw en dorpen/randgemeenten wilt overwegen nabij een grote stad (in b.v. Brabant), kun je (zeker met jouw budget) het beste van alle werelden vinden.

He who knows only his own side of the case knows little of that.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Laatst online: 29-08-2023
[...]

Uden.

die postzegel kost 1 miljoen?

bij een villa denk ik aan een groot huis met een flink stuk grond en geen directe buren.

Ik zou gaan voor een klein huis op een groot stuk grond met een makkelijk te onderhouden huis.
Nu hebben wij een heel groot huis op een nog groter stuk grond met een te moeilijk onderhouden tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Uden.

Zou ik niet te hard roepen.
Kijk eens naar de wijk Schutveld en omliggende straten (zeg maar tussen de Violierstraat, Kennedylaan, Kastanjeweg en Millsebaan): vaak twee-onder-eenkappers of vrijstaand. En gezien de vergrijzing in die buurt komt er regelmatig wat vrij. Maar die wijk is aardig aan het verjongen: dus (weer) meer jonge gezinnen. Want: grote tuinen, "half-vrijstaand" ( :P ), op loopafstand van het centrum (vaak genoeg gedaan). Alleen is die wijk wel gebouwd in de jaren 60, dus best kans dat er aardig wat moet gebeuren om een huis een beetje aan de huidige normen te laten voldoen (m.u.v. de Millsebaan en een deel van de Oliemolenstraat).

bron: kom daar wekelijks :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dengregg
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-04 20:43
wat ik nog een beetje mis is de ruimere ligging binnen de provincie. Zelf zou ik bijvoorbeeld de voorkeur geven aan een buitenwijk van een deftige stad waarbij het stadscentrum op 15-20minuten fietsen te bereiken is, en liefst ook nog een autostrade op max 2km afstand. Voeg daar ook nog eens een lagere school en de dagdagelijkse winkels op wandelafstand bij en je zit perfect (naar mijn mening toch). Nadeel is natuurlijk dat een goede ligging ook geld kost en voor de prijs van een grote villa op den buiten heb je plotseling nog maar een kleinere halfopen bebouwing.

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ConQuestador
Rofdof schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:15:
[...]

Welkom in 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online

Wij hebben een vergelijkbare situatie, maar dat je het financieel kan dragen betekent nog niet dat het hetzelfde kost. Een kleiner huis is gewoon voordeliger, zowel in vaste lasten, maar ook in onderhoud, inrichting e.d.

Dus de vraag is waar je je geld aan wilt uitgeven.
Een mooie grote tuin, waar je in de zomer je buitenbad neerzet en in de vakantie de kids in zwemmen, of je ligt 6 weken boven het 'Great Barrier Reef' te dobberen.
Met je huis van een half miljoen kun je wel 12 weken salaris missen (als je allebei werkt), bij je huis van een miljoen gaat dat wat lastiger.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van de villa wijken. Mensen wonen daar zelden voor de gezelligheid of hun buren. Het is voor mij een reden om bepaalde wijken te mijden. Asociale mensen zien er iets anders uit als hun portemonnee goed gevuld is, maar het blijven asociale mensen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Maak je het probleem niet groter dan het is? Je woont in Nederland, zelfs in de meest afgelegen plekken ben je nog vrij snel bij een ander in de buurt. Ook als kind.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:52
Per definitie vrijstaand. Als ik al dat gezeik hier en van vrienden met buren en rijtjeswoningen hoor ben ik blij dat we gewoon die fase overgeslagen hebben en gewoon vrijstaand wonen.

Villa wijk misschien niet persé, maar gewoon geen buren direct om je heen is echt dikke prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 07:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vrijstaand huis hier; zou nooit meer anders willen. Geen last van de buren, lekker groen rondom, eigen parkeerplaats etc.

Overigens wel eens met de opmerkingen over onderhoud. Simpel voorbeeld; ik heb een enorme berg ramen rondom. Kost ofwel 70 euro in de maand aan glazenwasser. Of zelf een ochtend rommelen.
Kozijnen verven; kostte vorig jaar 6500 euro.

Stoken en elektra etc zelfde verhaal natuurlijk. Het is dus niet alleen de hypotheek, maar komt wel e.e.a. bij kijken.
Rofdof schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:15:
[...]

bij een villa denk ik aan een groot huis met een flink stuk grond en geen directe buren.

Ik zou gaan voor een klein huis op een groot stuk grond met een makkelijk te onderhouden huis.
Nu hebben wij een heel groot huis op een nog groter stuk grond met een te moeilijk onderhouden tuin.
Je hebt meegekregen dat er wat prijsstijging in de huizenmarkt is geweest?

[ Voor 89% gewijzigd door MikeyMan op 14-09-2021 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:17
Voor mij zou de overweging vooral afhankelijk zijn van mijn verwachtingen van de woningmarkt. Als je van mening bent dat de woningmarkt 10% per jaar blijft stijgen dan is een woning van €1.000k i.p.v. €500k simpelweg een additionele investering die rendeert.

Ga je er vanuit dat dit niet oneindig doorgaat en reken je met bijvoorbeeld 5% kosten dan heb je het over €25k/jaar meerprijs voor de duurdere woning. Dat is dan een bedrag waarvan je af kunt vragen of het je waard is of wat je daar anders voor leuks mee kunt doen (minder werken meer tijd voor de kinderen?).

Historisch is iedereen die maximaal ging het beste af geweest, wat zal de toekomst toch gaan brengen....

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Laatst online: 29-08-2023
MikeyMan schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:59:
Vrijstaand huis hier; zou nooit meer anders willen. Geen last van de buren, lekker groen rondom, eigen parkeerplaats etc.

Overigens wel eens met de opmerkingen over onderhoud. Simpel voorbeeld; ik heb een enorme berg ramen rondom. Kost ofwel 70 euro in de maand aan glazenwasser. Of zelf een ochtend rommelen.
Kozijnen verven; kostte vorig jaar 6500 euro.

Stoken en elektra etc zelfde verhaal natuurlijk. Het is dus niet alleen de hypotheek, maar komt wel e.e.a. bij kijken.

[...]

Je hebt meegekregen dat er wat prijsstijging in de huizenmarkt is geweest?
Ja ik heb de prijsstijging mee gekregen maar het gelinkte huis in de link noem ik geen villa.
Das gewoon een vrijstaand huisje met een kleine tuin in een woonwijk.

Onderhoud hangt ook af idd van welk materiaal en verf.
tuinieren doen wij deels zelf maar soms voor grote projecten mobiele kraan en grote schredders.

Maar ik had liever een klein huis op hetzelfde stuk grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 07:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rofdof schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 14:33:
[...]

Ja ik heb de prijsstijging mee gekregen maar het gelinkte huis in de link noem ik geen villa.
Das gewoon een vrijstaand huisje met een kleine tuin in een woonwijk.

Onderhoud hangt ook af idd van welk materiaal en verf.
tuinieren doen wij deels zelf maar soms voor grote projecten mobiele kraan en grote schredders.

Maar ik had liever een klein huis op hetzelfde stuk grond.
Bedoelde dat dit is wat je krijgt voor een miljoen.

In de Randstad wellicht nog de helft minder grond ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

ConQuestador schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:30:
[...]

Grappig ik kwam toevallig dit topic weer tegen.
Hoe staat het met jouw zoektocht , iets gevonden?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 15-01-2022 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
Sport_Life schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:12:
[...]

Grappig ik kwam toevallig dit topic weer tegen.
Hoe staat het met jouw zoektocht , iets gevonden?

***members only***
Zolang mijn vrouw geen vast contract heeft durf ze het niet aan te gaan kopen.. ik zit dus toe te kijken hoe huizen steeds duurder worden en ik op de zijlijn sta.

We hadden bijna bij een huis gekeken die matcht met jouw omschrijving, maar op laatste moment de bezichtiging geannuleerd omdat mijn vrouw definitief besloot pas te willen kopen bij vast contract.

Qua type huis is het ons wel duidelijk geworden dat de voorkeur sterk uitgaat naar vrijstaand in een nieuwbouw wijk.. alleen jammer dat er in het hele afgelopen jaar slechts 2 a 3 huizen te koop hebben gestaan in ons zoekgebied die voldoen aan die eisen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 23:14
Wij wonen in een nieuwbouw wijk (vorig jaar opgeleverd) waarbij een groot deel van de woningen grote vrijstaande herenhuizen zijn van 200m2. Dit heeft als voordeel dat bijna iedereen jonge kinderen hebben.

Er zijn in onze straat 2 gezinnen (waar ik er een van ben) zonder kinderen en de oudste kinderen in de straat zijn ongeveer 13 jaar. We krijgen regelmatig in de buurt whatsapp groep dat er weer een kleine is geboren.

Mijn tip is dus kijk naar vrijstaande nieuwbouw met een prijs van ongeveer 600k-700k en er komen wellicht veel redelijk jonge gezinnen te wonen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leto001
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:40
Je klinkt wel een beetje ondoordacht vind ik. Op het ene moment kan je het makkelijk betalen, maar op het andere moment hebben jullie tijdelijke contracten. Je vraag is volgens mij meer of je in een kinderrijke buurt wil wonen of buitenaf.

Wij wonen buitenaf en groot, maar zonder kinderen. Bij buitenaf wonen moet je veel met de auto doen, vooral als er kinderen zijn. Buren verderop hebben twee kinderen (jongste 12) die wel fietsen nu. Je moet ook iets meer mazzel hebben met de weinige buren die je hebt. In een wijk is dat wat makkelijker. Vrijstaand wonen is heerlijk. Geen bijgeluiden, vaak wat meer ruimte om je huis, altijd kunnen parkeren. Groot wonen is ook heerlijk. Twee woonkamers, twee kantoren, logeerplek zat. Wij wonen op 450+ m2 met 3500m2 tuin.

Nadelen zijn er ook. Als eerste de aanschaf en daarna het onderhoud, zowel in geld als in tijd. Er is altijd wel wat te doen. Ik zou toch niet meer terug willen naar ons vorige huis (vrijstaand, 120m2 in een wat ouder woonwijkje).

Edit: vergat nog 1 groot nadeel voor Tweakers… je smart home oplossingen zijn ook navenant duurder en complexer. Opeens moet je je afvragen of je hue bridge het bereik wel haalt en hoeveel lampen er eigenlijk op 1 bridge kunnen O-)

[ Voor 10% gewijzigd door leto001 op 16-01-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:49
ConQuestador schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:58:
[...]

Zolang mijn vrouw geen vast contract heeft durf ze het niet aan te gaan kopen.. ik zit dus toe te kijken hoe huizen steeds duurder worden en ik op de zijlijn sta.

We hadden bijna bij een huis gekeken die matcht met jouw omschrijving, maar op laatste moment de bezichtiging geannuleerd omdat mijn vrouw definitief besloot pas te willen kopen bij vast contract.

Qua type huis is het ons wel duidelijk geworden dat de voorkeur sterk uitgaat naar vrijstaand in een nieuwbouw wijk.. alleen jammer dat er in het hele afgelopen jaar slechts 2 a 3 huizen te koop hebben gestaan in ons zoekgebied die voldoen aan die eisen.
Zonde! Vast contract is niet de belangrijkste factor in deze vind ik. Maarja, probeer vrouwen maar eens van gedachten te veranderen :P

Ik kan ook een flink duurdere woning kopen maar vind vrijheid ook wat waard. Het is persoonlijk denk ik. Ik geniet ervan wat minder te werken en veel leuke dingen te doen. De ander geniet van een ruim huis. Beide voor wat te zeggen, zolang je maar doet waar je gelukkig van bent.
Ik wil hierna wel wat meer ruimte rondom t huis, dus daar zal ik wel naar kijken.. een rijtjeswoning is toch wel teveel op een kluitje vind ik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-05 19:55

Part

Helemaal niets.....

[...]

Met een prijsstijging van ongeveer 20% per jaar praat je al snel over 60.000 euro of meer die je na elk jaar wachten extra moet ophoesten voor een woning
Misschien een keer voorrekenen dat je met 70% inkomen van een uitkering ook prima de hypotheek kan aflossen. Eventueel een hypotheek nemen die je niet volledig aflost maar zolang ze werk heeft doe je dat handmatig.
Ga samen eens praten met een hypotheekadviseur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Wij hebben ook bewust een deel aflossingsvrij gehouden, waardoor de lasten op 1 inkomen te betalen zijn.
Dat scheelt al snel 400 euro per maand dat we optioneel kunnen aflossen, maar niet verplicht zijn. En als we niet alles hebben afgelost over 30 jaar dan heeft de inflatie al een groot deel opgevreten.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 16-01-2022 12:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
leto001 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:29:
Je klinkt wel een beetje ondoordacht vind ik. Op het ene moment kan je het makkelijk betalen, maar op het andere moment hebben jullie tijdelijke contracten.
Het probleem is dat ik in een wat ongewone situatie zit: mijn vrouw is medisch specialist, zit nu bij een ziekenhuis waar de kans heel groot is dat ze vast wordt aangesteld. Maar door gerommel in het hoger management is niks zeker.

Dit topic was vooral ook om vooraf een beeld te vormen zodat ik snel kan schakelen als het moet. Zo zijn we 8 jaar geleden van Amsterdam naar Limburg verhuisd 2 maand nadat ze daar een baan kreeg. Recentelijk zijn we naar een huurhuis in Brabant verhuisd, en toen we er 2 weken zaten waren we bijna weer vertrokken naar de achterhoek. Helaas/gelukkig is die baan in het laatste stadium niks geworden.

Nu zitten we dus in de situatie dat we willen kopen dicht bij haar werk, maar vooral zij durft dat niet aan tot er een handtekening onder het vaste contract staat.
Dit heeft niet met geld te maken, die hypotheek lukt ook wel op mijn inkomen. Het probleem is dat ze niet WEER de kinderen uit hun vertrouwde omgeving wil trekken, met het risico dat een aantal maanden later weer te moeten doen.

Tot zover stukje toelichting van persoonlijke situatie, verder niet relevant voor het topic, maar verklaard iets beter mijn situatie.

Desalniettemin, het topic heeft mij al ontzettend geholpen. Ik ben er van overtuigd dat wij als gezin het meest gelukkig worden in een jonge nieuwbouwwijk, en als het even kan vrijstaand. Nu nog even wachten op dat contract en dan hopen dat er zoiets op de markt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:59
Wat mij betreft simpel: Een huis met een tuin(tje), waar je omheen kunt lopen en geen gedeelde muren hebt. Oude of nieuwe wijk maakt niet per definitie veel uit want ouderen vertrekken en jongeren trekken erin. Alleen in een echte villawijk zal dat anders zijn en zijn er (te) weinig kinderen. Bij gemengde bouw staan hele mooie huisjes. Veel lokale buurten hier zijn gemengd waarbij de vrije kavels vaak door bouwvakkers zijn gekocht (sociale/economische binding), in de avonduren worden gebouwd en na een jaar of 5 weer op de markt komen.

Bij lokatiekeuze kun je kiezen voor een stadswijk maar dat betekent niet per definitie kortere reistijd of betere voorzieningen. Vermoedelijk heeft of krijgt je vrouw een maximale reistijd opgelegd bij indienst treding: Ter plaatse binnen 20-30 minuten. Ook dat moet je in je achterhoofd houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

leto001 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:29:

Edit: vergat nog 1 groot nadeel voor Tweakers… je smart home oplossingen zijn ook navenant duurder en complexer. Opeens moet je je afvragen of je hue bridge het bereik wel haalt en hoeveel lampen er eigenlijk op 1 bridge kunnen O-)
Dat wordt deels gecompenseerd doordat je doorgaans meer ruimte hebt voor all electric oplossingen, zowel binnen (boiler, wp) als buiten (pv panelen op dak, buiten unit in tuin zonder overlast).

De tvt wordt volgens mij steeds korter :) kost alleen een eenmalige investering.

Ik hoop/verwacht zolang salderen blijft op 0 uit te konen of zelfs negatief (met ~40 panelen) voor onze woning. Al is de tvt 25jaar ofzo .

Ook na salderen kan de auto overdag in 't weekend laden, boiler verwarmen, etc.

[ Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 16-01-2022 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:51

FreakNL

Well do ya punk?

Prima punt @Sport_Life maar heeft in de verste verte niks te maken met wat @leto001 post :?

Verkeerde quote denk ik?

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 16-01-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

FreakNL schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:35:
Prima punt @Sport_Life maar heeft in de verste verte niks te maken met wat @leto001 post :?

Verkeerde quote denk ik?
Groter huis = duurder/complexer smart home system (+ onderhoud etc maar dat was zijn punt niet). Maar ook meer ruimte voor all electric toepassingen. Geen causaal verband, maar beide eigenschappen (voor- en nadelen) van een grotere woning.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 16-01-2022 15:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:53
Ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn keuze voor vrijstaand. Toch in een nieuwbouwproject/jonge wijk met veel opgroeiende kinderen en veel voorzieningen dichtbij. Maar dan vrijstaand op net geen 800m2 kavel en >220m2 woning met 3 jonge kinderen.
Heerlijk altijd parkeerplek voor meerdere auto’s, niemand die last heeft als ik tijdens een film het volume eens omhoog schroef of mijn kinderen die de trap gebruiken om te apekooien :+ met al het gebonk.

Het is gewoon allemaal heel persoonlijk en betaalbaarheid is maar 1 onderdeel van die keuze.
Ik heb ook mensen in mijn omgeving die juist persé aangrenzende buren willen hebben of gewoon geen 400k+ voor een woning over hebben al kunnen ze het betalen.

Maak die keuzes voor jezelf op een lijstje apart van je vrouw en zet ze dan eens naast elkaar. Bepaal daarna pas je budget en dan kan de zoektocht beginnen.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeMoney op 16-01-2022 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Laatst online: 10-04 14:54
Vrijstaande woning in woonwijk. Villawijk lijkt me niet perse leuk voor kinderen

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:25
Sinds ik vrijstaand woon (eerst een jaartje in Zweden en nu in Denemarken), merk ik pas hoe druk een rijtjeshuis voelde. Nu heb ik njets te klagen met ons huidige huis, 1500 m2 oppervlakte grond waarom een huis van 180 m2 staat en een bijgebouwtje van 80 m2. Elke dag ontbijten in de serre, een mooie kas in de tuin, een oprit waar de auto’s kunnen staan… voor mij nooit meer een rijtjeshuis.

(Huis gekoct voor nog geen 300.000 euro, huizen kosten niets hier én ik woon zeker niet in the middle of nowhere :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Laatst online: 10-04 14:54
Ik zou zelf heel graag vrijstaand in middle of nowhere willen wonen maar ik heb geen kleine kinderen. :)

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05 17:12
Het soort woning hangt helemaal af van de behoeftes die je hebt en hoeveel geld je wilt uitgeven. Denk niet alleen aan kosten voor aanschaf maar ook stookkosten en periodiek onderhoud. Een tussenwoning of nog beter een appartement / flat met buren aan alle kanten kost aanmerkelijk minder dan een hoekwoning, twee-onder-een-kap of een vrijstaande woning. In mijn geval betreft het een appartement en dat levert onder de streep lage maandlasten op. Er zijn natuurlijk de servicekosten voor de VvE maar verder heb ik zelf nul onderhoud, alles loopt via de VvE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-05 00:31

Sméagol

Master of Mayhem

Vanuit het perspectief van de kinderen zou ik het wel weten.. Dat rijtjeshuis. Ik woonde vroeger zelf in een flat, en achteraf was ik dolgelukkig dat ik gewoon na school spontaan m'n schoenen aan kon trekken, dan direct bij de deur naast de onze kon aanbellen en dan vragen of de buurjongen kwam voetballen. En dan nog een paar andere deuren af en dan gingen we voetballen. Ik had dat echt niet willen ruilen voor een villa met privé zwembad.

Ik zou dus voor dat rijtjeshuis gaan (of beter gezegd, een willekeurig beschikbare woning in een gezellige buurt), met eventueel als optie een leuk vakantiehuisje in land naar keuze.

Make lovecraft not warcraft.

Pagina: 1