Toon posts:

Als je mag kiezen: Villa of rijtjeswoning?

Pagina: 1
Acties:

• ConQuestador
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:42
Ik ben een beetje aan het oriënteren voor een koopwoning, en ik begin me af te vragen in wat voor woning ik nu echt gelukkig zou zijn. Financieel gezien kan ik prima een "villa" van 1M betalen (in Brabant heb je nog best veel voor 1M), dus daar kijk ik ook soms wel naar op Funda. Alleen is de vraag of ik daar nu ook echt gelukkig van wordt.

Wij hebben 2 kinderen (van 2 en 5), en we zien bij familie die in een typische vinex wijk wonen dat de kinderen zich daar super vermaken. Overal wonen jongen gezinnen, veel kinderen in de leeftijd 0-10, dus overal vriendjes en vriendinnetjes. Het geluk van de kinderen gaat echter wel ten koste van de woning, die is mij gewoon te klein.

Simpel gezegd zijn er nu dus 2 soorten huizen waar ik naar kan kijken:
1. Een 2onder1 kap in een nieuwbouw wijk, van ongeveer 500k
- Oppervlakte zal rond de 130m2 zitten, met een perceel van 300m2 tot 500m2 max
- Beneden zal het woonoppervlakte prima zijn, niet extreem groot, maar groot genoeg.
- De slaapkamers zullen waarschijnlijk iets kleiner zijn (zoals "normaal" in Nederland, wat ik zelf altijd een beetje jammer vind)
- De tuin is niet erg groot, dus je kan er prima zitten. Maar een compleet speelparadijs voor de kinderen zit er niet in.
- Doordat je in een jonge nieuwbouw wijk zit, verwacht ik veel jonge gezinnen. Kinderen die vriendjes naast de deur hebben wonen. Allemaal speeltoestellen in de buurt, dat soort dingen.

2. Een grote vrijstaande woning, met grote tuin (laten we zeggen: 1M)
- Woonoppervlak 200m2+, met een perceel van 600 tot 1000m2
- Beneden zeeën van ruimte, grote keuken, en kantoortje op begane grond (wel een wannahave ivm thuiswerken)
- Waarschijnlijk wel een garage (wat ik een plus vind als autoliefhebber)
- Grote tuin, waardoor kinderen helemaal los kunnen gaan met spelen. En als ze over 5 jaar oud genoeg zijn kan ik een mooi zwembad aanleggen (of het voor de kinderen danwel mezelf is, laten we even in het midden :+ )
- Maar doordat het een grote vrijstaande woning is, is de kans groot dat je niet in die hippe nieuwbouw wijk zit, maar in een rustige "villa wijk", waar buiten je perceel minder te doen is. Vriendjes wonen dus niet naast de deur, maar er is genoeg ruimte om ze uit te nodigen.

Ik snap dat het erg persoonlijk is, dus daarom ook de vraag: Als je het financieel kan dragen, wat zouden jullie dan doen?

• ConQuestador
Scuderia110 schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:52:
Optie 3: vrijstaand in diezelfde vinexwijk, 160m2 € 700K. Beste van 2 werelden.
Dat zou inderdaad mijn voorkeur hebben. Maar je weet zelf ook dat in de huidige markt je soms genoegen moet nemen met suboptimale oplossingen.

Dus daarom ook gechargeerd: Kiezen tussen bergen ruimte in saaie wijk, of 2onder1 kapper in superleuke buurt voor de kinderen ;)

Of dan toch gewoon niet kiezen, en wachten tot optie 3 op de markt komt...

• ConQuestador
- financieel dragen betekend dat we het nog steeds kunnen betalen als mijn vrouw of ik stopt met werken, maar dat was dus niet zozeer de discussie, het gaat vooral om waar je gelukkig van wordt.

- Onderhouden van een grote woning is wel iets om rekening mee te houden inderdaad. Ik zou sowieso de tuin grotendeels volgooien met gras, en een lap grasmaaien met een goede maaier is het werk niet. De woning schoon houden heb je natuurlijk wel, maar dat is gewoon een uurtje meer voor de schoonmaakster. Als je een woning van 1M kan betalen, kan je ook wel een paar tientjes per week meer betalen voor de schoonmaakster :P

Maar jullie hebben gelijk: Groot is niet alleen maar voordelen, het kent ook nadelen.

• ConQuestador
Tsurany schreef op maandag 13 september 2021 @ 16:42:
Voor mij zou het niet de afweging van groot vs klein zijn maar de vrijheid die je wint met het extra bedrag. Geen buren die over geluid vanuit de woning kunnen klagen, genoeg eigen grond om nooit parkeerproblemen te hebben zelfs al geef je een feestje, niemand die voor je woning langs loopt of direct naast je terras zit.

Ik zou dus zeker eerder naar die vrijstaande woning neigen, geeft een veel groter gevoel van vrijheid en daar hecht ik veel waarde aan.
In de basis sta ik er ook zo in hoor.

Wij hadden hiervoor een vrijstaande woning met alles wat je noemt. Nu wonen we (tijdelijk) in een rijtjeswoning en moeten maar hopen dat we een goed plekje kunnen vinden voor de auto. En we horen de buren aan beide kanten, en zij zullen ons (en onze kinderen) zeer zeker ook horen.

Wij zeggen dus altijd tegen elkaar dat we weer vrijstaand willen wonen, maar als ik dan zie hoe gelukkig de kinderen van mijn zwager zijn, dan vraag ik me wel eens af of de nadelen van niet-vrijstaand, niet opwegen tegen de voordelen van zo'n kindervriendelijke wijk. Vandaar dit topic dus, met een gechargeerde tegenstelling van 2 soorten huizen.

• ConQuestador
Aomi schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:06:
Ik weet niet waar in Brabant je aan het zoeken bent
Uden.

Toevallig staat er nu op Funda een huis te koop welke zou voldoen: https://www.funda.nl/koop/uden/huis-42417921-gulden-2/
(Alleen hebben we nu nog niet genoeg zekerheid om NU te kopen :'( (geen vast contract, maar zodra die er is, is het ook vast-vast, en dat duurt nog meerdere maanden) )

Het probleem is alleen, als je kijkt in de "verkocht" history van Funda dan zijn dit soort huizen vrij zeldzaam. Het is meestal OF een grote woning in een saaie wijk, OF een 2-1 kapper in een nieuwbouwwijk (Uden-zuid in dit geval).

Vandaar ook mijn topic, nu lijkt de mening redelijk te gaan richting "ik zou vrijstaand in nieuwbouwwijk zoeken". En daar kan ik me ook in vinden, maar als iedereen hele goede argumenten had gehad dat een villawijk ook leuk wonen is, dan had dat heel wat meer opties gegeven op funda.

• ConQuestador
Sport_Life schreef op maandag 13 september 2021 @ 17:27:
[...]

Tja het probleem is dat heel veel mensen vrijstaand in een nieuwbouwwijk willen wonen en er nogal schaarste heerst in die categorie. Meestal staan er met name rijwoningen en 2 kappers en maar enkele vrijstaande woningen.

Wij zijn ook op zoek naar zo'n woning , tevens willen we (weer) minimaal 175m2 en in de randstad. Budget is iets hoger dan bij jou, maar er komt simpelweg niets te koop momenteel.
Ik begrijp dat probleem, vandaar ook dit topic.

Als je accepteert dat vrijstaand in een nieuwbouwwijk niet gaat lukken. Laat je dan de wens nieuwbouwwijk (met veel kinderen) varen, of laat je de vrijstaande woning wens varen, kortom: villawijk vs 2-1kap.

• ConQuestador
Rofdof schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 12:15:
[...]

die postzegel kost 1 miljoen?
Welkom in 2021
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee