CV installatie waterdruk probleempje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-06-2023
Hallo lezers,

November 2020 hebben we een nieuwe VC ketel laten installeren. Er is eigenlijk vanaf het begin een probleem met de waterdruk.
De installateur is al diverse malen terug geweest en heeft ook aanpassingen gedaan (ander expansievat, bypass gemaakt), maar het probleem is nog niet verholpen.
Aangezien ik het idee heb dat hij het ook niet meer weet ga ik zelf op onderzoek uit. Wellicht kan iemand ons helpen.

Situatie (zie ook afbeelding voor tekening van de installatie):
We hebben 1 CV ketel waarmee we 2 ruimtes apart willen verwarmen (woonhuis en werkruimte).
CV ketel: Nefit Trendline HRC30 CW6 II
Er zijn 2 kleppen geïnstalleerd die beide een eigen aan/uit thermostaat hebben.
Woonhuis: radiatoren + vloerverwarming
Werkruimte: radiatoren

Het probleem is dat de (digitaal) afgelezen waterdruk op de ketel enorm varieert.
Sinds deze week zakt de waterdruk weer regelmatig onder 1.0 bar waardoor bedrijfscode H07 wordt geactiveerd (De gemeten cv-waterdruk is te laag. Het vermogen voor zowel cv-bedrijf als voor warmwaterbedrijf wordt beperkt).
Bij de vloerverwarming zit een analoge drukmeter. Deze is wel stabiel 1.8 bar.
Als ik warm water vraag, dan zakt de druk eerst nog verder, waarna deze oploopt tot 1.6-1.8 bar.
Als ik via een thermostaat het cv-circuit laat lopen, dan loopt de druk meteen op tot zo'n 1.8 bar. ls de vraag weer uit gaat en klep dicht, dan lijkt de ketel wat langer op druk te blijven.

Is er iemand die ons kan helpen? Indien niet alles duidelijk is dan vul ik graag aan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iym9esRGInXYJvith4gillszHS4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p8kE62OVBdLXntCHTmORmvVj.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Drukschakelaar defect?
Of heb je echt een lage druk?

[ Voor 41% gewijzigd door teacher op 12-09-2021 10:34 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
teacher schreef op zondag 12 september 2021 @ 10:32:
Drukschakelaar defect?
Of heb je echt een lage druk?
Als ik echt een lage druk had, dan zou de druk ook niet oplopen wanneer ketel in bedrijf denk ik? Ik heb er zelf niet heel veel verstand van...
Voordat de bypass werd geplaatst liep de druk op de ketel regelmatig op tot zo'n 4.0 bar. Sinds de bypass er is gebeurt dit niet meer. De bypass is in april geplaatst. Sindsdien eigenlijk geen problemen tot nu sinds enkele weken de druk ineens heel ver daalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 19:08
Grote vraag is dan waarom de druk voor het plaatsen van de bypass zo opliep. Lijkt mij dat alleen gedaan is aan symptoombestrijding.

Staan je radiatoren wel open?

[ Voor 11% gewijzigd door Flozem op 12-09-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:26
Als de druk zo varieert zou ik denken aan lucht of defect/onjuist expansievat, defecte druksensor of los draadje. Staat alles open?
Een snel oplopende druk bij start verwarmen zou ook kunnen zijn dat de pomp al draait maar de kleppen nog dicht staan.
Waar precies zit het expansievat, omdat je dit ook bij sww bedrijf hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Zit de by-pass niet te dicht bij de ketel?
Het drukverschil is er alleen met warm water vraag?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:13
Begin maar eens met alle radiatoren (en het expansievat) te ontluchten. Vervolgens controleren of er geen luchtbellen in de radiatoren blijven zitten (warmtevraag creëren en voelen of de radiator overal even warm wordt). Overigens, hoe vaak moet je de ketel bijvullen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
Bedankt voor jullie reacties.

In het woonhuis staat altijd 1 radiator open. Maar als beide kleppen dicht staan, dan is er geen stroming toch? Volgens mij is daarom de bypass geplaatst. Die zit vóór de kleppen, recht onder de ketel.
Voorheen werd de ketel warm vanwege warmte vraag, warmte vraag stopt en daardoor kleppen dicht, druk liep op. De bypass verhelpt dit voor zover ik weet.

Het expansievat hangt links naast de ketel. Deze is al een keer vervangen. Er hing eerst een kleinere. Nu een vrij grote.

Het drukverschil is er bij zowel warm water als bij verwarming. De verwarming heeft nog niet aan gestaan sinds het voorjaar, maar ik heb deze week een paar keer de thermostaat op vragend gezet om te testen.
In het voorjaar heb ik alles ontlucht.
De ketel is niet bijgevuld sinds het voorjaar, na plaatsing bypass. Destijds bleef de druk steady op 1.8. Gedurende de zomermaanden is het steeds met hele kleine beetjes teruggelopen. Nu schommelt het weer heel erg.

Volgens mij is het zo dat de druk ná de kleppen in orde is (wat ook af te lezen is op de analoge meter bij de vloerverwarming, maar de druk vóór de kleppen niet (in de ketel dus). Als de kleppen open gaan trekt de druk recht. Zodra het circuit sluit valt de druk vóór de kleppen weer (geleidelijk) omlaag.

[ Voor 13% gewijzigd door RonaldPK op 12-09-2021 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Hoe wordt de ketel aangestuurd?
Kan je een foto maken van de ketel opstelling met de kleppen en het expansievat?
Zit het expansievat in de retour?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ded > vwb

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Een cv systeem is toch gesloten ring systeem?
Als de toevoer klep van een afdeling sluit zou de druk nog moeten nivelleren via de retour leiding toch?

Het klinkt bijna alsof de ketel geen flow heeft een aan de kook raakt en vervolgens elke keer een flutje via de overstort laat weg druppelen.

Die overstort is dacht ik iets van 2,5 of 3 bar dus 4 bar wordt dan wel heel lastig te bereiken, ik heb zo mijn twijfels over die digitale meter in de ketel.

Ik zou het liefst een analoge druk meter gelijk onder de ketel op de cv leidingen hebben.

Zitten er ook nog terugslagkleppen in je cv naast de twee extra zone kleppen?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
moet je ook regelmatig vullen of niet? dat is mij niet duidelijk nu..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
SMSfreakie schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:56:
moet je ook regelmatig vullen of niet? dat is mij niet duidelijk nu..
Nee, ik heb sinds de laatste reparatie/installatie niet bijgevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
Sorry ik weet niet wat dit betekent 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
edsandje schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:36:
Hoe wordt de ketel aangestuurd?
Kan je een foto maken van de ketel opstelling met de kleppen en het expansievat?
Zit het expansievat in de retour?
Op een foto krijg ik niet alles gevangen. De tekening in mijn eerste post geeft eigenlijk precies aan hoe de leidingen in elkaar zitten. Ik hoop dat die duidelijk is.
Expansievat zit in de retour inderdaad.
Wat bedoel je met “hoe wordt de ketel aangestuurd?” Is het antwoord “door 2 aan/uit thermostaten die de kleppen aansturen”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
Ronald.42 schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:40:
Een cv systeem is toch gesloten ring systeem?
Als de toevoer klep van een afdeling sluit zou de druk nog moeten nivelleren via de retour leiding toch?

Het klinkt bijna alsof de ketel geen flow heeft een aan de kook raakt en vervolgens elke keer een flutje via de overstort laat weg druppelen.

Die overstort is dacht ik iets van 2,5 of 3 bar dus 4 bar wordt dan wel heel lastig te bereiken, ik heb zo mijn twijfels over die digitale meter in de ketel.

Ik zou het liefst een analoge druk meter gelijk onder de ketel op de cv leidingen hebben.

Zitten er ook nog terugslagkleppen in je cv naast de twee extra zone kleppen?
Zou ik dan water/vocht moeten detecteren ergens, of loopt dat in een pvc buis weg?
Ik weet niet of ik terugslagkleppen heb. Ik voeg even foto’s toe van een van de kleppen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DW1nh6QecFfxiMDFQYOr0lezvqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNpypsWpFFmrDma93kPW4cww.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPdItFehuW1F6EsAp5lNnWZGXqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2N9eKqaghH4pTfzdn4UTu6M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

RonaldPK schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:23:
[...]

Op een foto krijg ik niet alles gevangen. De tekening in mijn eerste post geeft eigenlijk precies aan hoe de leidingen in elkaar zitten. Ik hoop dat die duidelijk is.
Expansievat zit in de retour inderdaad.
Wat bedoel je met “hoe wordt de ketel aangestuurd?” Is het antwoord “door 2 aan/uit thermostaten die de kleppen aansturen”?
De kleppen worden aangestuurd door 2 thermostaten, hoe weet de ketel dat er warmte wordt gevraagd?
Op de foto lijkt het alsof de klep meteen onder de ketel zit?
Dat zou niet goed zijn, maak eens een foto van de ketel en de leidingen er onder van iets meer afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
De kleppen op de foto's zijn de open/dicht kleppen.
Een terugslag klep in een cv installatie is vaak niet meer dan een wat dikker als de leiding zijnde stuk messing van ca 5 cm lang met 2 koppelingen.

Maar omdat je aangeeft dat er nogal wat verschil in druk is tussen de manometer van de vloerverwarming en de meter op de ketel. Dan kan eigenlijk nooit heel veel zijn.

Hoogteverschil tussen de manometers is 0.1 bar per meter hoogte verschil.
En een cv pomp is ook niet echt een druk pomp maar een circulatie pomp. Als die de 0.5 tot 1 baar haalt houd het wel op.

De overstort zit gewoonlijk onder de ketel en zal via een pvc pijpje op het riool lozen.

Maar 4 bar wat je eerder aangaf vind ik wel heel extreem.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
edsandje schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:35:
[...]

De kleppen worden aangestuurd door 2 thermostaten, hoe weet de ketel dat er warmte wordt gevraagd?
Dat zou niet goed zijn, maak eens een foto van de ketel en de leidingen er onder van iets meer afstand.
Ik neem aan dat als 1 van de 2 zones warmte vraagt de klep open gaat en de cv aangevraagd wordt?

Is op zich vrij simpel te realiseren als je de aan/ uit contacten van de ketel gebruikt en niet met een modulerende thermostaat werkt.

Die klep lijkt idd onder de ketel te zitten maar de boven zijde lijkt 15mm te zijn en de ketel is doorgaans 22mm dus ik ga uit van een stukje spaghetti leidingwerk onder de ketel :+

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald.42 op 12-09-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Ronald.42 schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:43:
[...]

Ik neem aan dat als 1 van de 2 zones warmte vraagt de klep open gaat en de cv aangevraagd wordt?

Is op zich vrij simpel te realiseren als je de aan/ uit contacten van de ketel gebruikt en niet met een modulerende thermostaat werkt.

Die klep lijkt idd onder de ketel te zitten maar de boven zijde lijkt 15mm te zijn en de ketel is doorgaans 22mm dus ik ga uit van een stukje spaghetti leidingwerk onder de ketel :+
Ik denk dat die klep direct onder de ketel zit, aan de bovenkant is ook 22 mm. Qua aansturing zou het kunnen met aan/uit.
Ik vermoed dat die klep de boosdoener is, in ieder geval de positie waar die nu zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
edsandje schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:55:
[...]

Ik denk dat die klep direct onder de ketel zit, aan de bovenkant is ook 22 mm. Qua aansturing zou het kunnen met aan/uit.
Ik vermoed dat die klep de boosdoener is, in ieder geval de positie waar die nu zit.
Ik heb het over de onderste foto als ik daarop inzoom lijkt mijn de bovenkant toch echt kleiner als de onderkant..🧐
Maar als ik dat verkeerd zie en jij gelijk hebt dat hij rechtstreeks op de leiding uit de cv zit dan zou 1 zone niet warm kunnen worden als deze klep dicht staat en de ketel geen flow hebben.

Ik denk een overzicht foto van de hele leiding boel onder de ketel is handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
die klep zit wel erg dicht onder de ketel.. als daar nog een bypass voor zit... zou ik het knap vinden..

*uitgaande wat op de foto te zien is, het kan natuurlijk een vertekend beeld zijn!!

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Ik zet mee mijn geld op 'die bypass kan nooit voor die klep zitten; maar vreemd dat de rest van het verhaal daar niet echt bij past. Het getekende schema zou moeten goed werken; en de manometer op de vloerverwarming zou gewoon de druk moeten tonen (tenzij het een met apart circuit is, met warmtewisselaar en eigen expansievat).
Foto's zullen licht in de duisternis brengen hoop ik.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

naftebakje schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:20:
Ik zet mee mijn geld op 'die bypass kan nooit voor die klep zitten; maar vreemd dat de rest van het verhaal daar niet echt bij past. Het getekende schema zou moeten goed werken; en de manometer op de vloerverwarming zou gewoon de druk moeten tonen (tenzij het een met apart circuit is, met warmtewisselaar en eigen expansievat).
Foto's zullen licht in de duisternis brengen hoop ik.
Dat denk ik ook, als de klep direct onder de ketel zit is het niet zoals op die tekening/schema.
Wachten op foto's inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
Bij het maken van de foto's zie ik dat er een foutje in mijn schema zit. Echter dit maakt geen verschil denk ik, aangezien er in het bypass circuit geen klep zit?!
Overige foto's volgen zometeen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WQaenQGm9onqgdl_S8IZdLn9yc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/74SFotiLBxGM0t7icG1Iwfii.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
edsandje schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:35:
[...]

Het zijn aan/uit thermostaten. Als een van de thermostaten warmte vraagt (of beide tegelijk) gaat de betreffende klep open en gaat de ketel branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
Ketel en expansievat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRDOWtLXfUvnvR--qMuFoPh6RBc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/93EW2Ggq8NxsZ6eaaMeGwCpI.jpg?f=user_large

Aanvoer en klep woonhuis (klep 2 in schema):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V2Mke82pvzRco0gCqb0scy28vV8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pRcANZkFZDwKsbU68YYVC9Aj.png?f=fotoalbum_large

Aanvoer klep werkruimte (klep 1 in schema):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfSAKzO8PGw4Jel924gQJKWMp9Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ebj55JBdTk47AhJh0P0HIJen.png?f=fotoalbum_large

Leidingen onder ketel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGMWt_SCcnipUUGUVW3klAdz8Ec=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hrNlgEV0eX2ur5l6tikVO97Z.png?f=fotoalbum_large

Bedrijfscode at the moment:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQQ4lMl1CLgzqG_2n4K30OOAEx8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OZuHyg5OsBZkve52MdKgjJgN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Nog even een late reactie moest even naar een storingsoproep.

Ik kom niet verder dan een defecte drukmeter in de ketel.
Als die vloerverwarming manometer goed functioneert tenminste.
De ketel en vloerverwarming zouden altijd nagenoeg de zelfde druk moeten weergeven.

Je zou kunnen vragen om een extra manometer te plaatsen bijv in de leiding naar het expansie vat of om de manometer op de vloerverwarming te vervangen zodat je zeker weet dat deze goed werkt.

Persoonlijk zou ik nu kiezen voor een extra manometer.
Als dan de vloerverwarming en de extra geplaatste manometer dezelfde waarde aangeven kun je de ketel aan wijzen als boos doender.

Je kunt natuurlijk ook gewoon een nieuwe druksensor in de ketel laten monteren, ik vermoed dat die van nieuw af aan al kuren heeft.

Maar met die extra manometer kun je zeggen dat de druk in je systeem gelijk is op 2 plaatsen en dat de ketel afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:37
e als ik dit aflever. dan mag ik het overnieuw doen. dit is niet wat mijn baas/chef wil zien.
of was het de opdracht dat alles op de meest onmogenlijke/compacte manier moest.
ik weet niet waar ik moet beginnen als ik deze bende zie.
ja met aanvoer en retour erop schrijven en met slopen. tip eerst de aanvoer.

ik krijg als ik wil makelijk 2 kleppen onder de ketel in het zicht etc. goed er moet
mischien wel een handontluchter in de aanvoer en 1 de retour van je vloer verdeler.
maar dat heb ik liever. dan dat ik ga zitten vogelen om alles ertussen te krijgen.

ik zie geen beugels aan je rookgas, foei. dat mag niet. ook niet op 20 centimeter.
die koolmoxide meter. ja die kan ik je wel aan bevelen. maar die moet eigenlijk lager.
koolmonixide is een zwaar gas. (en dan te bedenken dat ik geen rookgas papieren heb)

het leidingwerk. ziet er niet uit. ik snap heus wel dat je vloer en je woonkamer bij elkaar horen.
en dan nog de retour van je werkruimte die hem samen met de retour van je vloerwarming moet delen.
hoe groot is de radiotor van je werk ruimte ? mag nu maximaal 3000 wat zijn. die verdeler is gok ik 2 kw.
pomp snelheid en kw vermogen begrenst ? als je druk sensor niet kapot is is wel het leidingwerk.

ik snap dat je graag 2 zones wilt. is nefit zoneregeling niet wat beter idee ?
dan was al deze poespas niet eens nodig geweest.( ja sorry dat ik wat bot ben.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ik zal maar geen foto's posten van hoe het leidingwerk er hier uitziet.. 🤣🤪

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Wat @miciel zegt, leidingwerk hebben ze zo moeilijk mogelijk gemaakt?
In ieder geval zit de by-pass veel te dicht bij de ketel, dat moet sowieso anders. Op zo'n kort circuit kan de ketel niet goed functioneren.
Vermoedelijk staan de pomp instellingen ook niet goed en staat de pomp tegen de by-pass te duwen.
Dat veroorzaakt de druk verschillen.
Als je beide kleppen openzet is de druk overal gelijk denk ik.
Verder de rookgas niet gebeugeld, overstort ventiel zit in de retour, geen vuil vanger in de retour. (schrijft Nefit voor in de installatie handleiding)
Kortom je installateur moet op herhaling of een andere.....

[ Voor 20% gewijzigd door edsandje op 13-09-2021 07:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonaldPK
De werkruimte wordt verhuurd. Vandaar de lastige constructie met 2 thermostaten.
Voorheen hadden we een Daalderop ketel, waarbij de ketel zelf 2 zones kon aansturen (zaten 2 aanvoer aansluitingen op). Op nieuwe modellen was dit niet mogelijk volgens mij.
De installateur heeft op het bestaande leidingwerk verder geborduurd denk ik, vandaar dat alles zo op elkaar zit. De bypass is er pas later tussen gezet en daar was in beginsel dus geen rekening mee gehouden.
Als 1 of beide kleppen open gaan, dan is de druk wel gelijk inderdaad.

Ik heb de installateur alweer een bericht gestuurd. Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt voor alle input in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

miciel schreef op maandag 13 september 2021 @ 01:11:.
die koolmoxide meter. ja die kan ik je wel aan bevelen. maar die moet eigenlijk lager.
koolmonixide is een zwaar gas. (en dan te bedenken dat ik geen rookgas papieren heb)
Die moet niet lager, alleen verder van het CO toestel af. Idealiter hangt ie gewoon aan het plafond.

https://www.brandweer.nl/...lder-waar-hang-je-die-op/
https://www.hartvannederl...onoxidemelder-waar-hangen

De CO die uit de ketel lekt is doorgaans warmer dan de omgeving en zal daarom stijgen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
het zal me niet verbazen als er bij je expansie vat ook nog narigheid zit.
die boel aan elkaar fitten doe ik echt alleen als het niet anders kan.
die vul en aftap kraan zit irritant als je het expansie vat moet vervangen.
expansie vat op hoogte doen we liever ook niet meer. (is hij al wel ontlucht boven op ? )

wat we soms doen. is een losse radiator ergens voor de ketel om overheen te circuleren.
niet dat het technisch de beste optie is. het is zeg maar een medicijn voor je cv ketel.
maar ik vermoedt dat je ketel zijn water niet kan rond gooien. gezien je druk verschil.
zeker na de post van @edsandje en ja die bypass had ik eigenlijk moeten weten.
(ik vermoet dat je niet voldoende water inhoudt in je cirquitje hebt zitten. )
RonaldPK schreef op maandag 13 september 2021 @ 11:46:
De werkruimte wordt verhuurd. Vandaar de lastige constructie met 2 thermostaten.
Voorheen hadden we een Daalderop ketel, waarbij de ketel zelf 2 zones kon aansturen (zaten 2 aanvoer aansluitingen op). Op nieuwe modellen was dit niet mogelijk volgens mij.
De installateur heeft op het bestaande leidingwerk verder geborduurd denk ik, vandaar dat alles zo op elkaar zit. De bypass is er pas later tussen gezet en daar was in beginsel dus geen rekening mee gehouden.
Als 1 of beide kleppen open gaan, dan is de druk wel gelijk inderdaad.

Ik heb de installateur alweer een bericht gestuurd. Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt voor alle input in ieder geval!
ik kan na de post begrijpen dat de installateur verder heeft geborduurd op het bestaande leidingwerk.
er is wat voor te zeggen. de boel netjes maken kost gewoon veel meer uren. (ongeveer 1/2 dag extra)

• RonaldPK
Ik heb deze vraag ook op een ander forum geplaatst.
Daar krijg ik o.a. de volgende reactie:

"In rust is je expansievat buitengesloten van de ketel. De 3 wegklep in de ketel sluit de retour af en de honeywell kleppen de aanvoer. De bypass werkt ook als terugslagklep waardoor tgv. afkoeling de druk in de ketel daalt en in de installatie niet."

Kunnen jullie je daar in vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
RonaldPK schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:44:

"In rust is je expansievat buitengesloten van de ketel. De 3 wegklep in de ketel sluit de retour af en de honeywell kleppen de aanvoer. De bypass werkt ook als terugslagklep waardoor tgv. afkoeling de druk in de ketel daalt en in de installatie niet."

zeker het klus forum. die mensen die daar de vragen beantwoorden zijn zeer technisch.
(ik heb daar ook een tijdje gedaan uit vervelening. maar er kwamen vooral simpele vragen)
hier op tweakers is er iets meer diepgang. hier wil men weten tot in detail wat er aan de handt is.

of het antwoordt ook klopt ? er zit wel wat in het verhaal. het zou kunnen. maar 100% zekerheid durf ik niet te geven. je moet het zien als een extra antwoordt op je vraag. de antwoorden die je hier hebt gekregen moet je ook meenemen in je onderzoek. (edsandje en nafte bakje. weten waar ze het over hebben)

eigenlijk moet je dus een radiator voor je kleppen gaan maken om over te circuleren,
(heeb ik toch gelijk. ) dat een radiator mogenlijk het probleem kan verhelpen.
heb ik een paar posten gelden al beschreven omdat ik weet dat die truc veel ellende oplost.
omdat ik al vermoedde dat je ketel niet goed circuleerde. maar waar het exact aan lag geen idee.
nu met dit antwoord erbij. onderbouwt mijn verhaal.(maar dat was niet perse de bedoeling)

en ja die bypass klep die doet in rust inderdaad helemaal niks. zit dicht.
een 3 weg klep is tijdens cv bedrijf geopend. en tijdens het douchen is je retour inderdaad wel dicht.
en kan je water niet goed uitzetten. omlopen ed. door de twee kleppen in je aanvoer.
er zit wat in het verhaal. maar in cv bedrijf en in rust is de driewegklep gewoon open.
dus je druk zou dan weer gelijk moeten zijn. een drieweg heeft maar 2 standen.

het is technisch erg lastig wat exact het probleem is. maar er is nog wat:
een halve emmer water (kleine inhoud) wordt je ketel ook niet blij van.

het kan zijn dat je probleem bestaat uit meerdere oorzaken.
er is immers genoeg te vinden. kijk maar naar alle recties.
ik weet dan ook even niet of persoon a of persoon b gelijk moet geven.

e lang verhaal kort dit wordt teveel technische details. boel aanpassen
radiator erbij om overheen te circuleren. en ik denk dat veel oplost.
als je het in de technische hoek wilt zoeken. maar een sensor kan ook.
(ik kan niet mijn vinger erop leggen wat exact het probleem is)

[ Voor 31% gewijzigd door miciel op 15-09-2021 17:54 . Reden: eerst kijken naar het plaatje. dan pas typen. ]

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

RonaldPK schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:44:

Ja dat is zeker mogelijk, maar wat is de oplossing?
Ik denk een groter watercircuit van de by-pass en de kleppen (of 1 klep) verder in de installatie te bouwen om meer druk in het leidingwerk te behouden.
Staat de by-pass ingesteld op 0,2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-04 21:23
Als je een danfoss advo bypass ventiel plaats ben je ook van dit probleem af, daar zit een minuscuul gaatje in de klep zodat er altijd druk vereffening is, ook van de retour waar het expansievat zit naar de aanvoer.

Ook zou ik een buffervat plaatsen zodat de ketel bij het dichtlopen van de kleppen z’n warmte kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPK
edsandje schreef op woensdag 15 september 2021 @ 20:49:
[...]

Ja dat is zeker mogelijk, maar wat is de oplossing?
Ik denk een groter watercircuit van de by-pass en de kleppen (of 1 klep) verder in de installatie te bouwen om meer druk in het leidingwerk te behouden.
Staat de by-pass ingesteld op 0,2?
Diegene zei bypass vervangen door een handbediende?!
Bypass staat op 0.2, maar ik heb al meerdere instellingen geprobeerd ook.

Misschien een hele domme/basale vraag: is het erg dat de druk op de ketel zo laag is als de druk in de rest van het systeem wel op orde is en deze rechttrekt wanneer een/beide klep(pen) open gaat/gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Toevallig heb ik het zelfde meegemaakt bij een klant.
Ketel is door een andere partij geleverd en gemonteerd icm een Alpha innotec ( nu Remeha) Elsa warmtepomp.
Vanwege vele problemen hebben ze ons ingeschakeld.
De 1ste paar problemen hadden te maken mat de warmtepomp en het koppelen hiervan met een honeywell regelsysteem en cv ketel. ( Nefit trendline cw6)

Daarna onstonden er ook drukproblemen.
Ketel bleef constant lage drukstoring geven terwijl de monometer op de verdeler netjes op 2 bar stond. 1ste gedachte mogelijk vervuiling. Aangezien we in de warmtepomp ook een flow storing gehad hadden en het filter flink vervuild was.
Eerst maar het leidingwerk en ketel gespoeld en de druk sensor vervangen. Installatie afgevuld en ontlucht. Na het opwarmen van de boiler begon de druk langzaam te zakken. Na verder onderzoek heb ik toen 1 van de 2 keerkleppen verwijderd en sinsdien geen problemen meer.
Moraal van het verhaal zorg dat de cv ketel zijn flow kwijt kan. Als hij dat niet kan krijg je een onderdruk en vervolgens een drukstoring.

Bypass hoort ook verder bij de ketel vandaan te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

RonaldPK schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:39:
[...]

Diegene zei bypass vervangen door een handbediende?!
Bypass staat op 0.2, maar ik heb al meerdere instellingen geprobeerd ook.

Misschien een hele domme/basale vraag: is het erg dat de druk op de ketel zo laag is als de druk in de rest van het systeem wel op orde is en deze rechttrekt wanneer een/beide klep(pen) open gaat/gaan?
Het is niet erg dat de druk lager wordt in de ketel maar als de druk te laag is doet de ketel niks meer.
By-pass verder weg plaatsen.

Pagina: 1