Oude deurknop welk metaal?

Pagina: 1
Acties:

• stino99
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-02 11:52
Goedenavond,

Enige tijd geleden heb ik mijn voordeur geschilderd. Hiervoor heb ik de deurknop verwijderd. In eerste instantie dacht ik dat het gewoon roestvrij staal was omdat onder de verf een kleur zit die er op lijkt.

Echter de deurknop zelf lijkt een donkerder metaal te zijn. Misschien brons? De deurknop lijkt niet magnetisch te zijn en aangezien het huis uit 1915 komt en de orginele voordeur er nog in lijkt te zitten zal de deurknop ook uit die tijd komen. Enig idee wat het kan zijn? Ik overweeg het te polijsten maar daarvoor is het goed om te weten wat voor metaal het is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijnNoC2Egx93joA5cGvMebUNOmc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZKMTXbvSfw1xv1L4ikBdaUE.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMa9tDQi64Z0gNQE_qbMzcTjkXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6W8TfZNh0Q5JFETgbsjOpdja.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door stino99 op 09-09-2021 22:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik gok op messing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8W0UXA6HWT8250GxO9hv8RyKQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VuUiYnSJvLIbce1tJ0ewz3mf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 91% gewijzigd door _eLMo_ op 09-09-2021 22:01 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• stino99
stino99 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 21:58:
Goedenavond,

Enige tijd geleden heb ik mijn voordeur geschilderd. Hiervoor heb ik de deurknop verwijderd. In eerste instantie dacht ik dat het gewoon roestvrij staal was omdat onder de verf een kleur zit die er op lijkt.

Echter de deurknop zelf lijkt een donkerder metaal te zijn. Misschien brons? De deurknop lijkt niet magnetisch te zijn en aangezien het huis uit 1915 komt en de orginele voordeur er nog in lijkt te zitten zal de deurknop ook uit die tijd komen. Enig idee wat het kan zijn? Ik overweeg het te polijsten maar daarvoor is het goed om te weten wat voor metaal het is.

[Afbeelding][Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9OGZDP5Ix-ldrDBvtZ8WqTdIKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epqQnq2zyjDNgv4hdJ1tDRs5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacFeek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:02
Is het geen tin?

Met een beetje zilverpoets weer helemaal blinkend te krijgen! Niet weggooien dus!

===

• stino99
Ah beide suggesties zou ik helemaal niet opkomen. Ik was mij er helemaal niet van bewust dat die metalen voor deurbeslag gebruikt werden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:53

servies

Veni Vidi Servici

Ik ben er vrijwel zeker van dat het messing is. Is een veelgebruikte legering voor dit soort doeleinden in die tijd.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:08
Ik zou ook mijn geld op messing zetten :) Tin is eerder donkergrijs.

[ Voor 24% gewijzigd door Joris748 op 09-09-2021 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:54
99,9% messing
Tin is te zacht.
Brons verkleurt anders.
Rvs is grijs, niet goudachtig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Messing idd. Word glanzend als je het met Commandant 4 of Brasto oppoetst

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kupauw
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-05 08:58
Messing inderdaad, ik zie wel graag het eindresultaat van het poetsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-05 23:25
Niet te mooi maken! Straks vind een ander het ook mooi en word de deurknop gejat.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:43

Part

Helemaal niets.....

Ik zou de patina er oplaten. Dat is veel mooier.
Het glimmende is er toch binnen de kortste keren af en dan ziet het er de eerste jaren er lang niet zo mooi meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:31

pietje63

RTFM

Zelf bij een jaren 30 woning ook messing deurbeslag. Van een raampje in de voordeur was het tramklinkje defect. De nieuwe tramklink glanst. Is één dag leuk, maar past eigenlijk niet bij het oude huis. Zoals @Ramon 73 en @Part ook zeggen, ik zou het niet (te erg) oppoetsen.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:22
Er zijn diverse trucjes en middeltjes te vinden om een patina op messing te krijgen, zonder dat je weer 90 jaar hoeft te wachten.

Overigens was ik na ongeveer een jaar buiten wel redelijk tevreden met het patina dat zich op mijn deurknop verzameld had.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:07
elleP schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:11:
Er zijn diverse trucjes en middeltjes te vinden om een patina op messing te krijgen, zonder dat je weer 90 jaar hoeft te wachten.
In een zak met kippenstr*nt leggen. De sjacheraars in zuiderse toeristische landen doen dat ook met nieuwe brol om het er als echt antiek te doen uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

gezien er op een deel behoorlijk wat verf zit, verwacht ik dat de TS dit wil verwijderen. Uiteindelijjk wil je dan wel een deurknop die er overal hetzelfde uit ziet dus ontkom je bijna niet aan de hele deurknop behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Als je hem liever proper hebt, leg dan na het poetsen een laagje vernis over.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinheadtje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:55
Bebruik Brasso om m op te poetsen dan zie je makkelijker wat het is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ff0TUR1WGT7UT7POWzklYZ92cSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tqvuVcSkNiKyAbId3tTsOQqX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxnyVF3cIEM4JOeLVGgGYlRL6uY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w01PRKAiu2wVg1CIu5DsiSEX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cMa9tDQi64Z0gNQE_qbMzcTjkXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6W8TfZNh0Q5JFETgbsjOpdja.jpg?f=fotoalbum_large

Dank jullie voor de hulp.
Met een dremel heb ik er een roterend staalborsteltje overheen gehaald om de verf te verwijderen. Vervolgens nog even gepolijst en dan krijg je een beetje silverachtige glimmende kleur. Best aardig maar stiekem hoop ik dat over een jaartje de deurknop mooi egaal donker is. Blij met het resultaat iedergeval sinds de verf eraf is en dit nu mooi past bij mijn nieuw geverfde voordeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stino99
Kupauw schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:17:
Messing inderdaad, ik zie wel graag het eindresultaat van het poetsen ;)
Bij deze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Dat is niet gepoetst.

(en bij nader inzien óók geen messing.)

[ Voor 51% gewijzigd door warhamstr op 19-09-2021 10:55 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een stukje witbalans zou enorm helpen bij de foto's...

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Pagina: 1