betere Wifi en netwerk aanleg gezinswoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-01 21:07
Ik zoek een?
Ik ben aan het puzzelen voor een betere Wifi dekking in huis en de tuin.
Op dit maken wij nog gebruik van de Experiabox met 2 KPN Wifi kastjes (zwarte uitvoering) die nou niet echt een lekkere Wifi dekking geven. Ik heb met de trail versie van Wifi Explorer (MacOS) gekeken op welke kanalen de meeste verkeer zal zitten en gezien dat ik kanaal 1 voor 2.4Ghz en kanaal 52 tot 64 voor 5Ghz moet hebben aangezien daar bijna niemand op zit. Maar ondanks dat blijft het behelpen. Helemaal over naar 5Ghz gaat hem niet worden met de huidige Setup. Niet bepaald stabiel.

Nu gaan wij volgend jaar de bovenverdieping verbouwen en wil ik meteen UTP gaan leggen om onze slaapkamer en de zolder te voorzien van UTP aansluitingen en een AP te maken aan het plafond (gang) bij de slaapkamers.

Aangezien wij binnenkort glasvezel krijgen zal de KPN Experiabox verhuizen naar de meterkast en zal de situatie in de woonkamer ook aangepast moeten worden.
De tuin is trouwens niet diep. Max 15 meter maar huidige Wifi heeft daar best moeite mee, zelfs met de openslaande tuindeuren open.

Situatie wordt;
- Glasvezelpunt met Expediabox in de meterkast met een UTP kabel naar de 1e etage.
- Op de 1e etage komt een Switch die verbind met een AP (buitengevel)voor wifi in de tuin, AP voor wifi in de slaapkamers, NAS, Switch op zolder, en een switch in de woonkamer voor de TV, AppleTV, Sonos en Philips HUE.

Wat is je budget?
denk dat dit wel moet lukken voor € 400.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb al meerdere jaren een Netgear Prosafe GS108 en is rock solid. En ik zou dan ook graag een Netgear Prosafe GS116E als main switch op 1e verdieping willen gebruiken en een Netgear Prosafe GS108 voor op zolder.
Als AP voor op de slaapkamers zat ik te denken aan de Ubiquiti UniFi AP-AC lite. Voor buiten heb ik nog geen AP in gedachten. Misschien iets van Ubiquiti?

[edit] Ik bedenk mij net dat ik waarschijnlijk voor beide AP's wel een switch met POE moet hebben.

Niet onbelangrijk om te weten.
Het gaat om een tussen woning uit de jaren 60. De zolder vloer is een houten vloer. Wifi van de Slaapkamer verdieping zal ook niet veel moeite hebben om daar bereik te hebben.

Gaat bovenstaande werken? Wij hebben geen super hoge eisen aan de wifi. Maar het zou wel lekker zijn als wij redelijk stabiel rond de 100Mbps zitten in huis. Achter in de tuin zal dat ook geen probleem zijn met een AP aan de buitengevel.

Is het daarnaast ook mogelijk om met bovenstaande de AP voor de tuin gescheiden te houden?

Alle reacties

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-01 20:30
Waar bevindt zich nu de Experiabox / modem?
Waar komt de coaxkabel binnen?
Gaat er een coaxkabel naar de woonkamer?

• Campo di Casa
jovadca schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:56:
Waar bevindt zich nu de Experiabox / modem?
Waar komt de coaxkabel binnen?
Gaat er een coaxkabel naar de woonkamer?
De experiabox bevindt zich in de woonkamer en is op een wandaansluiting aangesloten. Deze wandaansluiting is onder de vloer door aangesloten op het punt in de meterkast. Daar komt de oorspronkelijke KPN aansluiting de woning binnen. De aansluiting in de woning was er al toen wij het huis kochten. En is waarschijnlijk ooit door KPN zelf gedaan.

Maar ik heb vorige week een Ubiquiti UniFi AP-AC lite gekocht om hier wat mee te gaan testen in huis. Als ik de AP in de gang op de eerste verdieping hang heb ik Wifi dekking in huis. In het hele huis heb ik dan 80-100 Mbps down en 45-60 Mbps up. Alleen is de dekking in de tuin slecht. Ik heb de AP in de raamopening gelegd van een slaapkamer (raam open zodat het signaal niet door het glas hoeft) en gekeken wat dan de snelheid is gemeten achter in de tuin. Op een afstand van 15 meter zat ik op 80-100 Mbps.

De Wifi snelheden die ik nu heb gehaald met de bovenstaande testen is voor mij voldoende voor dagelijks gebruik.

De plaatsing voor de AP's, Experiabox, switch en NAS heb ik voor mijzelf nu wel duidelijk.

Blijft alleen nog 1 vraag staan; Kan je een AP die op de buitengevel komt te hangen scheiden van je netwerk waar o.a. je NAS op aangesloten is?

• jovadca
Hoe oud is de experiabox en is deze ooit al eens vervangen door KPN of heb je daar zelf al eens om gevraagd? Ik vind het n.l. zeer vreemd dat je al zoveel apparaten nodig hebt om ook maar een beetje wifi-signaal te krijgen.

Ik heb heel sterk het vermoeden dat:
  • Het modem niet meer goed functioneerd of nooit goed gefunctioneerd heeft.
  • Er ergens iets in de bekabling niet goed zit tussen meterkast en aansluiting woonkamer.
  • Een aansluitpunt niet goed functioneerd.
  • Een slechte / foutieve (KPN)kabel is gebruikt.
Ik ben in mijn huis ook jaren aan het klooien geweest met het wifi-signaal. De "provider regeltjes", die horen bij het plaatsen van een modem, heb ik 3 maanden geleden overboord gegooid. Dit had ik jaren eerder moeten doen. Wat een verbetering van mijn wifi-signaal. Van 1 streepje in de woonkamer naar de vollebak met streepjes in het hele huis.

Wat heb ik gedaan?
Ik heb het modem uit de meterkast gehaald en in de woonkamer op een hoge kast geplaatst. (Door de magnetische velden in een meterkast krijg je heel veel signaal verlies en storingen.) In de meterkast heb ik de coaxkabels (d.m.v. een f-connector) storingsvrij met elkaar verbonden. Splitterkastje van Ziggo gemonteerd in de woonkamer en de kabels aangesloten.

Plaats het modem niet dichtbij speakers, t.v., radio of andere elektrische apparatuur. (Storingen.)
Plaats het modem op een hoog punt. (Signaal wordt beter verspreid.)
Plaats het modem NOOIT in de meterkast. (Magnetische velden verstoren wifi-signaal.)

Als ik je een advies mag geven, controleer alle aansluiting tussen meterkast en aansluiting woonkamer.
Mocht alles hetzelfde blijven, dan je modem vervangen.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01 13:07
jovadca schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:25:
Hoe oud is de experiabox en is deze ooit al eens vervangen door KPN of heb je daar zelf al eens om gevraagd? Ik vind het n.l. zeer vreemd dat je al zoveel apparaten nodig hebt om ook maar een beetje wifi-signaal te krijgen.

• Er ergens iets in de bekabling niet goed zit tussen meterkast en aansluiting woonkamer.
Ik ben in mijn huis ook jaren aan het klooien geweest met het wifi-signaal. De "provider regeltjes", die horen bij het plaatsen van een modem, heb ik 3 maanden geleden overboord gegooid. Dit had ik jaren eerder moeten doen. Wat een verbetering van mijn wifi-signaal. Van 1 streepje in de woonkamer naar de vollebak met streepjes in het hele huis.

Wat heb ik gedaan?
Ik heb het modem uit de meterkast gehaald en in de woonkamer op een hoge kast geplaatst. (Door de magnetische velden in een meterkast krijg je heel veel signaal verlies en storingen.) In de meterkast heb ik de coaxkabels (d.m.v. een f-connector) storingsvrij met elkaar verbonden. Splitterkastje van Ziggo gemonteerd in de woonkamer en de kabels aangesloten.

Plaats het modem niet dichtbij speakers, t.v., radio of andere elektrische apparatuur. (Storingen.)
Plaats het modem op een hoog punt. (Signaal wordt beter verspreid.)
Plaats het modem NOOIT in de meterkast. (Magnetische velden verstoren wifi-signaal.)

Als ik je een advies mag geven, controleer alle aansluiting tussen meterkast en aansluiting woonkamer.
Mocht alles hetzelfde blijven, dan je modem vervangen.
Voor je wifi dekking maakt het geen bal uit waar je modem staat. Wat wel belangrijk is, is de plaatsing van je access points. Signaal wordt niet beter verspreid op een hoog punt. Het kan wel zo zijn dat het (afhankelijk van het afstraalgedrag van de antenne) minder obstakels tegenkomt.

Ik weet niet wat voor magnetische velden je in jouw meterkast hebt, maar dat zou geen invloef moeten hebben op je wifi. Wat wel vaak het geval is, is dat de meterkast niet centraal in de woning is, en al helemaal niet dicht in de buurt van de wifi clients. In dat geval is het verplaatsen van je AP(s) een goed idee.

En uiteraard, alle AP's bekabeld aansluiten, repeaters hebben nog nooit een draadloos netwerk sneller gemaakt ;)

• jovadca
@borft De plaats waar je modem is geplaatst maakt heel veel uit!
In elke meterkast heb je te maken met magnetische velden die het wifi-signaal verstoren. Met AP's of repeaters zal je nooit een sterker wifi-signaal krijgen. Een slecht signaal kan je nooit omtoveren naar een goed signaal. Het bronapparaat moet het beste signaal doorgeven wat die kan. Wordt het signaal bij de bron al verstoord, dan heb je overal in huis slechte wifi.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 15:08
Campo di Casa schreef op zondag 5 september 2021 @ 19:59:
Ik zoek een?
Ik ben aan het puzzelen voor een betere Wifi dekking in huis en de tuin.
Op dit maken wij nog gebruik van de Experiabox met 2 KPN Wifi kastjes (zwarte uitvoering) die nou niet echt een lekkere Wifi dekking geven. Ik heb met de trail versie van Wifi Explorer (MacOS) gekeken op welke kanalen de meeste verkeer zal zitten en gezien dat ik kanaal 1 voor 2.4Ghz en kanaal 52 tot 64 voor 5Ghz moet hebben aangezien daar bijna niemand op zit. Maar ondanks dat blijft het behelpen. Helemaal over naar 5Ghz gaat hem niet worden met de huidige Setup. Niet bepaald stabiel.

Nu gaan wij volgend jaar de bovenverdieping verbouwen en wil ik meteen UTP gaan leggen om onze slaapkamer en de zolder te voorzien van UTP aansluitingen en een AP te maken aan het plafond (gang) bij de slaapkamers.

Aangezien wij binnenkort glasvezel krijgen zal de KPN Experiabox verhuizen naar de meterkast en zal de situatie in de woonkamer ook aangepast moeten worden.
De tuin is trouwens niet diep. Max 15 meter maar huidige Wifi heeft daar best moeite mee, zelfs met de openslaande tuindeuren open.

Situatie wordt;
- Glasvezelpunt met Expediabox in de meterkast met een UTP kabel naar de 1e etage.
- Op de 1e etage komt een Switch die verbind met een AP (buitengevel)voor wifi in de tuin, AP voor wifi in de slaapkamers, NAS, Switch op zolder, en een switch in de woonkamer voor de TV, AppleTV, Sonos en Philips HUE.

Wat is je budget?
denk dat dit wel moet lukken voor € 400.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb al meerdere jaren een Netgear Prosafe GS108 en is rock solid. En ik zou dan ook graag een Netgear Prosafe GS116E als main switch op 1e verdieping willen gebruiken en een Netgear Prosafe GS108 voor op zolder.
Als AP voor op de slaapkamers zat ik te denken aan de Ubiquiti UniFi AP-AC lite. Voor buiten heb ik nog geen AP in gedachten. Misschien iets van Ubiquiti?

[edit] Ik bedenk mij net dat ik waarschijnlijk voor beide AP's wel een switch met POE moet hebben.

Niet onbelangrijk om te weten.
Het gaat om een tussen woning uit de jaren 60. De zolder vloer is een houten vloer. Wifi van de Slaapkamer verdieping zal ook niet veel moeite hebben om daar bereik te hebben.

Gaat bovenstaande werken? Wij hebben geen super hoge eisen aan de wifi. Maar het zou wel lekker zijn als wij redelijk stabiel rond de 100Mbps zitten in huis. Achter in de tuin zal dat ook geen probleem zijn met een AP aan de buitengevel.

Is het daarnaast ook mogelijk om met bovenstaande de AP voor de tuin gescheiden te houden?
Wil je voor de tuin een ander WIFI-netwerk hebben dan in huis?
Indien het samen moet werken zou ik wel AP's uit dezelfde serie kopen, bijvoorbeeld beiden UniFi, dan werkt seemless-roaming ook naar behoren en dat wil wel eens tegenvallen bij verschillende ap's door elkaar heen.

In het vorige huis had ik nagenoeg dezelfde situatie maar het bereik door een houten vloer heen viel wel tegen op 5ghz, daardoor de snelheid ook. Als je optimaal wil profiteren van 5ghz dekking is het denk ik wel raadzaam om ook op de bgg een AP te plaatsen. Doe deze dan niet recht onder de eerste verdieping maar bijvoorbeeld in een schuine lijn.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• jovadca
@Ora et Labora
Je schrijft; Als je optimaal wil profiteren van 5ghz dekking is het denk ik wel raadzaam om ook op de bgg een AP te plaatsen. Doe deze dan niet recht onder de eerste verdieping maar bijvoorbeeld in een schuine lijn.

Wat is het voordeel van "niet recht onder de eerste verdieping, maar b.v. een schuine lijn"?

• borft
jovadca schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:01:
In elke meterkast heb je te maken met magnetische velden die het wifi-signaal verstoren. Met AP's of repeaters zal je nooit een sterker wifi-signaal krijgen. Een slecht signaal kan je nooit omtoveren naar een goed signaal. Het bronapparaat moet het beste signaal doorgeven wat die kan. Wordt het signaal bij de bron al verstoord, dan heb je overal in huis slechte wifi.
Wat heeft een modem met wifi te maken? Een modem is niet hetzelfde als een access point. Nog sterker, in het geval van KPN glas is er niet eens een modem.

Ik weet niet waar de magnetische velden in jouw meterkast vandaan komen, maar bij mij zijn die er nagenoeg niet. Afgezien van het feit dat die velden in een heel ander spectrum zitten van de 2.4 of 5 GHz van een wifi signaal.

De beste manier voor een goed draadloos netwerk is juist wel AP's op de juiste plekken hangen. Hoe je een draadloos netwerk zonder AP's maakt, is mij een compleet raadsel (tenzij je adhoc netwerken tussen clients wil maken ofzo).

On topic: een goeie netwerk topografie is de volgende:
- router (eventueel met switch), zo dicht mogelijk bij de aansluiting van KPN, bv in de meterkast
- Access Points, bedraad aangesloten (evt met PoE), in de buurt van de plekken waar je ze nodig hebt, desnoods een per verdieping.
- daar waar mogelijk, apparaten bekabeld aansluiten (bv, tv's of playstations die toch nooit verplaatst worden), zodat je de draadloze bandbreedte vrijhoudt voor draadloze apparaten
- beter meer AP's, op lager vermogen, dan minder AP's op meer vermogen
- repeaters / extenders / wifi versterkers horen in de prullenbak ;)

• Ora et Labora
jovadca schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:15:
@Ora et Labora
Je schrijft; Als je optimaal wil profiteren van 5ghz dekking is het denk ik wel raadzaam om ook op de bgg een AP te plaatsen. Doe deze dan niet recht onder de eerste verdieping maar bijvoorbeeld in een schuine lijn.

Wat is het voordeel van "niet recht onder de eerste verdieping, maar b.v. een schuine lijn"?
Omdat de zendsterkte vaak op "auto" staat, wat ook aan te raden is overigens. Als de accespoints te dicht bij elkaar hangen, gaan ze elkaar in de weg zitten en soms met heel laag vermogen uitzenden. Als je deze plaatst op 1/3 van de benedenverdieping en 2/3 van de bovenverdieping ongeveer, heb je dit probleem niet, of veel minder.

• jovadca
@Ora et Labora
Bedankt voor de info!

@borft
Ga jezelf eerst maar eens verdiepen in elektriciteit en magnetische velden. Praten we dan verder.

• Ora et Labora
jovadca schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:01:
De bedoeling is dat WIFI op de KPN uitstaat en vanaf KPN bekabeld naar een accespoint buiten een eventueel magnetisch veld naar bijvoorbeeld de woonkamer. De bron is dan de woonkamer en niet in de meterkast omdat een bekabelde verbinding geen last heft van eventuele magnetische velden.

• jovadca
O.K. Dat is een heel ander verhaal en daar kan ik inkomen.

Mijn verhaal gaat over het feit dat de wifi altijd aanstond, ook toen het modem in de meterkast hing. Toen had ik dus een zeer slechte wifi verbinding en moest blij zijn met 1 streepje wifi-signaal. Nu mijn modem in de woonkamer staat, heb ik de volle bak met streepjes aan wifi-signaal tot +/- 15 m afstand. Daarna zwakt het af.

Zelf hou ik niet van extra wifi apparaten te gebruiken tussen modem en gebruikersapparaat als dat niet nodig is. Ik probeer eerst zelf een aantal mogelijkheden uit om het signaal te verbeteren, met de plaats van het modem, op de punten waar ik dat wens. Als het echt niet anders kan, zal ik een AP gebruiken.

• borft
jovadca schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:36:

@borft
Ga jezelf eerst maar eens verdiepen in elektriciteit en magnetische velden. Praten we dan verder.
Sgoed, mag jij even googlen wat de netfrequentie in Nederland is, en hoe die zich verhoudt tot die van WiFi ;) Ik zou trouwens ook je AP zo hoog mogelijk neerzetten, dan zit ie verder van het aard-magnetisch veld af ;)

Ik vermoed dat de gemiddelde WiFi qua interferentie meer last heeft van netwerken van de buren, of bijvoorbeeld een goedkope magnetron (die zit namelijk wel in de buurt qua frequentie)
jovadca schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:14:

Zelf hou ik niet van extra wifi apparaten te gebruiken tussen modem en gebruikersapparaat als dat niet nodig is. Ik probeer eerst zelf een aantal mogelijkheden uit om het signaal te verbeteren, met de plaats van het modem, op de punten waar ik dat wens. Als het echt niet anders kan, zal ik een AP gebruiken.
Ik heb sterk het vermoeden dat je niet het verschil tussen een modem, een router of een wireless access point weet. Wat jij aanduidt met "modem", is vermoedelijk het kastje vat je van bv Ziggo gekregen hebt. Dat is zowel een modem, een router en een AP. Zonder AP heb je namelijk uberhaupt geen draadloos netwerk.

[ Voor 36% gewijzigd door borft op 17-09-2021 15:54 ]

• jovadca
@borft
Dit is mij allemaal bekent!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:49

servies

Veni Vidi Servici

Zo klinkt het alleen niet...
borft schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:25:
Wat heeft een modem met wifi te maken? Een modem is niet hetzelfde als een access point. Nog sterker, in het geval van KPN glas is er niet eens een modem.
En dat klopt ook niet helemaal. Er is een apparaat dat het glassignaal omzet naar een ethernet signaal... oftewel een modem...

[ Voor 52% gewijzigd door servies op 17-09-2021 16:21 ]

• Campo di Casa
jovadca schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:25:

Alle punten kan ik afvinken met uitzondering van het Wifi signaal van de Experiabox. Wij zijn toen wij hier zijn komen wonen veranderd van KPN abbo en overgestapt naar 200Mpbs. Dat is het maximale op ons adres. Om dit toen ook te realiseren is er toen een monteur langs geweest en heeft toen alles gecontroleerd en goed bevonden. Via een draadje rechtstreeks aan de Experiabox haalt ik met Speedtest 185/190Mbps down. Best netjes voor een 200Mbps abbo. Dus daar ligt het probleem niet.
Ora et Labora schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:09:
[...]

Wil je voor de tuin een ander WIFI-netwerk hebben dan in huis?
Indien het samen moet werken zou ik wel AP's uit dezelfde serie kopen, bijvoorbeeld beiden UniFi, dan werkt seemless-roaming ook naar behoren en dat wil wel eens tegenvallen bij verschillende ap's door elkaar heen.

In het vorige huis had ik nagenoeg dezelfde situatie maar het bereik door een houten vloer heen viel wel tegen op 5ghz, daardoor de snelheid ook. Als je optimaal wil profiteren van 5ghz dekking is het denk ik wel raadzaam om ook op de bgg een AP te plaatsen. Doe deze dan niet recht onder de eerste verdieping maar bijvoorbeeld in een schuine lijn.
Hoogst waarschijnlijk komt er een AP aan het plafond te hangen in de keuken. Dit is een verlaagd plafond en dicht bij de meterkast dus makkelijk om een UTP kabel boven het plafond te trekken. Met een beetje geluk heb ik dan ook meteen een betere Wifi dekking in de tuin. Maar dat zal ik dan moeten testen. Zou wel lekker zijn en scheelt weer een aparte AP aan de buitengevel.

De enigste reden dat ik aparte netwerken wil hebben voor de AP in de tuin en huis zit in mijn hoofd. Je kan natuurlijk ook het andere Wifi signaal buiten oppikken. Alleen is daar het bereik een stuk minder groot i.v.m. een AP die aan de buitengeval hangt.

• Ora et Labora
Campo di Casa schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:43:
in. Maar dat zal ik dan moeten testen. Zou wel lekker zijn en scheelt weer een aparte AP aan de buitengevel.

De enigste reden dat ik aparte netwerken wil hebben voor de AP in de tuin en huis zit in mijn hoofd. Je kan natuurlijk ook het andere Wifi signaal buiten oppikken. Alleen is daar het bereik een stuk minder groot i.v.m. een AP die aan de buitengeval hangt.
Als je accespoints hebt die met elkaar samenwerken (seemless roaming), kun je 1 groot netwerk creeren, je apparatuur kiest dan zelf met welke accespoint er verbonden gaat worden waar je ook in huis of in de tuin bent.
Het is daarvoor niet nodig aparte netwerken te maken.

• Campo di Casa
Ora et Labora schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:10:
[...]

Als je accespoints hebt die met elkaar samenwerken (seemless roaming), kun je 1 groot netwerk creeren, je apparatuur kiest dan zelf met welke accespoint er verbonden gaat worden waar je ook in huis of in de tuin bent.
Het is daarvoor niet nodig aparte netwerken te maken.
Dat is dus wat ik niet wil :).
Ik wil juist gescheiden netwerken hebben mocht iemand toegang verkrijgen tot mij AP die buiten aan de geval zit. Mijn NAS zit dan “veilig” op het andere netwerk.

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-01 14:31
Campo di Casa schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:24:
[...]

Ik wil juist gescheiden netwerken hebben mocht iemand toegang verkrijgen tot mij AP die buiten aan de geval zit. Mijn NAS zit dan “veilig” op het andere netwerk.
Dat is een beetje schijn veiligheid. Als ik voor je stoep sta kan ik het huidige wifi signaal prima oppikken, wat is het verschil dan? dat ik 10 meter verderop nog steeds erbij kan?
Beveiliging zit niet in afstand, maar in de security settings die je toepast.

Als ik echt toegang tot je NAS zou willen kan ik net zo goed een kleine raspberry pi met een accu in een waterdicht doosje op je stoep achterlaten en zo het wifi signaal boosten zodat het nog verder te benaderen is.
Indien iemand echt uit is op je data, dan vinden ze nu ook al een manier om je huidige wifi af te tappen. Daar gaat je extra access point niets aan veranderen.

[ Voor 24% gewijzigd door Meekoh op 20-09-2021 10:42 ]

Computer says no

• Campo di Casa
Meekoh schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:35:
[...]

Dat is een beetje schijn veiligheid. Als ik voor je stoep sta kan ik het huidige wifi signaal prima oppikken, wat is het verschil dan? dat ik 10 meter verderop nog steeds erbij kan?
Beveiliging zit niet in afstand, maar in de security settings die je toepast.

Als ik echt toegang tot je NAS zou willen kan ik net zo goed een kleine raspberry pi met een accu in een waterdicht doosje op je stoep achterlaten en zo het wifi signaal boosten zodat het nog verder te benaderen is.
Indien iemand echt uit is op je data, dan vinden ze nu ook al een manier om je huidige wifi af te tappen. Daar gaat je extra access point niets aan veranderen.
Daarom gaf ik zelf ook al aan dat het Wifi signaal uit huis zelf ook buiten is op te vangen. Met uitzondering dat dit signaal zwakker is.
Ik heb er nog eens over nagedacht en zet beide AP's op het zelfde netwerk. Ik denk dat ik anders toch straks problemen krijg met verbinding wanneer je switched van AP.

• Ora et Labora
Campo di Casa schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:24:
[...]

Daarvoor bestaan VLANS en een gastennetwerk. :)
Met Aruba is het bijvoorbeeld mogelijk dat SSID's op verschillende VLAN's worden uitgezonden en als je er een kabel inprikt, of de kabel van de AP gebruikt, je default in VLAN X zit en nergens toegang toe hebt. Zal vast ook wel met Unify kunnen.

Vergt wel wat configuratie natuurlijk.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk niet dat je voor elke slaapkamer een ap nodig hebt, eentje een beetje centraal of in de slaapkamer waar de verbinding het belangrijkste is lijkt me wel voldoende.

Ik heb zelf beneden de Wifi van Orange (belgische provider) en de wifi gaat naar boven via een devolo gigagate. Daar kan ik gewoon op thuiswerken, mijn werkpc denkt dat hij op een bekabeld netwerk zit. Ook voor Stadia enzo is het ruim voldoende.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 20-09-2021 14:25 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-01 14:49
HR++ glas is een notoire stoorzender als het om Wifi van binnen naar buiten gaat. Een AP aan de buitengevel lost dat probleem in ieder geval op.

Wij hebben thuis drie Unifi AP's (2x Lite en 1x In-Wall HD), op elke verdieping eentje dus. En dat werkt prima, zeker omdat we ze niet recht boven elkaar hebben hangen. PoE kan via een adapter of een PoE-switch. Ik gebruik beide varianten, afhankelijk van de plek van het AP en de switch waar deze achter hangt.

Voor meer inspiratie en tips kan je het beste het Unifi topic even scannen. Of het Unifi aankoopadvies topic. Maar er zijn zat andere aanbieders van AP's die hetzelfde kunnen, ervan uitgaande dat je ze netjes bedraad aansluit.
Pagina: 1