Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meer vermogen genereren met zonnepanelen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• crownfire
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-10-2023
Ik ben al een tijdje bezig met offertes opvragen en uitzoeken wat het beste is om te doen. Wij produceren ca 4400 KWH per jaar. Nu geeft een leverancier aan dat het interessanter is om meer te produceren (Ca 5200) in verband met het verdwijnen van het salderen, waardoor je meer vermogen hebt en je stroom die overblijft meer zal opbrengen. Ik kan hier geen duidelijk antwoord of logica in vinden. Zijn er mensen die dit snappen?

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Alles wat je moet kopen kost 25 a 30 ct per kWh.

Dus meer direkt verbruik (door zonnepanelen) = goedkoper...
Het gaat met name over de mindere opwek in de mindere maanden.
Meer panelen = meer direkt verbruik zonder inkoop
Simpel toch?

[ Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2021 07:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Wat beter werkt is je piek verbruik te spreiden en overdag te hebben. Zo zorg je ervoor dat je alle stroom die je opwekt ook daadwerkelijk zelf gebruikt.

• crownfire
Dat gedeelte begrijp ik wel, maar hij geeft aan dat het terugleveren in de toekomst meer op zal brengen dan het nu momenteel doet. Of zeg ik nu iets verkeerds?

En daarnaast is het wel een investering om wat meer panelen erop te gooien en ik vraag me af of dit niet duurder is dan het op zal brengen?

[ Voor 31% gewijzigd door crownfire op 29-08-2021 07:51 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou even naar Belgie kijken.

Daar levert een kWh nog maar 4 a 5 ct op (ik weet het niet exact)
Ik zou er niet van staan te kijken dat terugleveren geld gaat kosten (je maakt gebruik van "het net")

Ik sla al zonnestroom op in warm water en ik kan mijn SMA helemaal terugregelen dat er niks teruggeleverd word.

//einde aluhoedje

De kosten van een zonnestroom installatie zijn in mindere mate de hoeveelheid panelen.
De meeste kosten zitten in het plaatsen van de installatie en de omvormer.
4 of 5 panelen erbij is maar een klein gedeelte van het totaal

Edit: tenzij je solaredge of enphase aanschaft, dan kost ieder paneel nog meer extra. (en dan zou ik ook twijfelen)

[ Voor 59% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2021 07:58 ]

• crownfire
Het worden inderdaad solaredge omvormers. Maar wanneer ik nu panelen aanschaf wat net boven mijn verbruik ligt kan ik altijd in een later stadium makkelijk nog enkele panelen bijplaatsen lijkt me? Ik heb momenteel geen mogelijkheid om zelf elektriciteit op te slaan. Wellicht als dit in de toekomst voordeliger zal zijn, zullen de middelen hiervoor ook beter betaalbaar worden en is dan een investering hierin wellicht verstandig?

Oftewel wat zouden jullie nu doen? Iets meer dan het huidige verbruik plaatsen of gelijk een stuk meer?

[ Voor 11% gewijzigd door crownfire op 29-08-2021 08:02 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou geen solaredge nemen, maar een gewone string omvormer en het uitgespaarde geld in de extra panelen steken.

Is het een lastig dak?

BTW teruggave kan je ook maar 1x in de drie jaar doen. (ook weet ik dat niet zeker, geen interesse in)

Heeft jou situatie wellicht hiermee te maken?
Serie of parallel
Oftewel verkoop praat?

Nu is het nog te vroeg voor opslag.(in accus). Te duur nog.
(ik ben dan ook een tweaker die graag experimenteerd)

[ Voor 59% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2021 08:09 ]

• crownfire
Aantal bomen aan de overkant, schoorstenen die uitsteken. En een deel van de panelen moeten aan de andere kant omdat er niet genoeg ruimte is.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat is dan misschien de reden dat de installateur meer panelen wil wegleggen.

Bij te weinig panelen of teveel schaduw, kan optimizer clipping voorkomen.
Alle panelen/optimizers staan in serie en zal ieder paneel een bepaald voltage moeten leveren.
Heb je te weinig panelen, dan zullen de "goede" panelen ook slecht presteren.
Dus Solaredge is dan zeker geen wondermiddel.

Er is een heel topic over geschreven, maar kan het even niet vinden.
Uitleggen is @Ronald beter in dan ik.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2021 08:16 ]

• crownfire
Hij legt meer panelen weg en gebruikt solaredge. Dus dat strookt dan niet lijkt me.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Meer panelen = hoger voltage = minder kans op clipping

Een solaredge omvormer heeft een vaste Vmpp waarde nodig.
Een stringomvormer is veel flexibeler.

Maar werkt ook niet met 4 panelen aan de andere kant (als voorbeeld)
Dus kent ook zijn grenzen. Iedere andere orientatie moet op een aparte string.
Dat kan ook een voordeel zijn, het beinvloed elkaar niet bij 2 verschillende orientaties.

Het zou handig zijn, je situatie te verduidelijken. Dat voorkomt veel discussie
Zoals Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

[ Voor 98% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2021 08:29 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Hoeveel panelen gaan naar de andere kant?

Ik ruik weer eens een installateur met onvoldoende technisch begrip...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
crownfire schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 07:41:
Ik ben al een tijdje bezig met offertes opvragen en uitzoeken wat het beste is om te doen. Wij produceren ca 4400 KWH per jaar. Nu geeft een leverancier aan dat het interessanter is om meer te produceren (Ca 5200) in verband met het verdwijnen van het salderen, waardoor je meer vermogen hebt en je stroom die overblijft meer zal opbrengen. Ik kan hier geen duidelijk antwoord of logica in vinden. Zijn er mensen die dit snappen?
Hoe meer pv hoe meer eigenverbruik en dat bespaard meer geld in de wereld na salderen. Het beste is imho doorgaans om een dakvlak geheel vol te leggen en niet te kijken naar jaarverbruik. echter wil je een relatief dure oplossing (Solar edge + premium panelen) wordt het een moeilijker verhaal om dit binnen korte tijd terug te verdienen. wat het beste is hangt dus af van het kostenplaatje en je eigen verwachtingen rondom salderen.

• crownfire
We verbruiken ca 2000 KWH hoogverbruik en 2400 KWH laagverbruik.
De zon komt op aan de voorkant van de woning, hier wil hij zoveel mogelijk panelen leggen. Verwacht ca 10 panelen te kunnen plaatsen. Aan de achterkant zouden dan 6 panelen geplaatst moeten worden. Waarvan 4 op de dakkapel aan de achterzijde.

Aan de voorzijde heb ik 2 dakramen in het midden. Een kleine en een grote. Aan de overkant van de straat staan erg hoge bomen en flats. Deze staan wel een stukje verder waardoor de zon er grotendeels bovenuit komt op een groot gedeelte van de dag. Maar die zullen ook panelen meer in de schaduw gaan leggen verwacht ik. Nog meer ter verduidelijking nodig?

Onderstaande afbeelding heb ik gevonden op de site van Zonatlas. Ik weet niet of dit betrouwbaar is. Maar dan heb je denk ik een goed beeld van de ligging.

(Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fMNwN-XX4TDLNSRfbHr_cgJfu4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/imAN6yA9B2wPetYWvvKupefj.png?f=user_large

• AUijtdehaag
  • Niet online
Is er een 1-fase of 3-fase aansluiting?
Welke omvormer wordt er aangeboden?
Welke optimizers en welk paneel?

Als het 1-fase is, dan zou het allemaal kunnen.
Spreiding is beter voor de toekomst, dus zou ik ook op 2 dakvlakken leggen.
En gezien het 3 orientaties is, valt een stringomvormer ook af.

Maar met 16 panelen kan je ook kiezen voor 4x APS QS1 eventueel.
Ieder paneel voor zich.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2021 09:03 ]

• Ronald
Met 4+2 panelen op een oriëntatie wordt het serieus opletten. Hoe gaan de panelen precies liggen?

@crownfire Met die hoog/laag verbruik verdeling moet je haast wel heel erg bewust bezig zijn. De productie gaat niet meer dan rond de 30% laag tarief zijn. Er zijn leveranciers die laag tegen laag salderen, en hoog tegen hoog. Dus even opletten. Na afbouw saldering is gebruiken tijdens productie altijd het voordeligste.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• crownfire
3 Fase
Mc4Omvormer SolarEdge 5k SetApp 3-fase
SolarEdge Power Optimizer P401
Zonnepaneel mono 375Wp DMEGC 1755 x 1038 x 35 ALU

@Ronald, hoe bedoel je hoe gaan ze precies liggen? Daar heb ik nu geen zicht in nog.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@crownfire Goed dat ik het even vraag.
@Ronald Jij had toch een "speciale" SE waarmee het wel kan? (met minder efficiency)

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2021 09:11 ]

• Ronald
Dat ga ik zeker zonder legplan niet eens berekenen.

Voorlopig advies: andere installateur: deze snapt SolarEdge niet

• crownfire
Oh, lekker is dat haha. Kan je mij kort uitleggen wat het probleem is?

• Ronald
@crownfire Dat kan ik uitleggen, maar geef even aan op welk niveau je electrotechnische kennis zit, dan kan ik het hopelijk voor jouw juist uitleggen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ronald schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 09:15:
Voorlopig advies: andere installateur: deze snapt SolarEdge niet
Hij voldoet wel aan de minimale hoeveelheid P401 van 16 stuks. ;)
Vandaar de "meer" panelen is beter voor jou en "hij doet het toch"

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2021 09:22 ]

• crownfire
Ehm. Die is niet groot. Dus Jip en Janneke taal is beter :).

• crownfire
Ik heb inmiddels 4 offertes binnen. Onder andere van Coolblue. Erg vriendelijk en netjes geholpen. Maar die maken offertes zonder te komen kijken. Het is erg lastig om iemand te vinden die weet wat ie doet zonder er zelf veel kaas van gegeten te hebben.

• Ronald
@crownfire Okay ik probeer het zo simpel mogelijk te houden, maar aan nummerbrij ontkomen we niet, dus als je het 10x moet lezen: dat snap ik.

SolarEdge draait op een vaste string spanning. Voor 3 fase omvormers is dit 750V.
offtopic:
Dit is wat @AUijtdehaag bedoelde met 'niet flexibel'. Wat hij vergeet is dat die flexibiliteit domweg ergens anders vandaan komt.

Die 750V is de som van de spanning van alle optimizers samen.

P401 kan tussen weinig en 60V maken.

750V/60V = 12,5 (13 optimizers dus) zou je wellicht denken... Dat gaat dan toch goed? Nope... Nu wordt het lastig...

Optimizers zijn niet onafhankelijk van elkaar. SolarEdge is uitendelijk een (luxe) serie systeem; en door de string loopt overal dezelfde string stroom. (Dat is gewoon een niet te veranderen feit)

Scenario 1:
Stel de omvormer produceert 4000W uit 16 panelen, en alle panelen liggen hetzelfde zonder schaduw.
De string stroom moet dan 4000W/750V = 5,33A zijn. Elke optimizer ontvangt 250W en maakt hier 250W/5,33A = 46,875V van.

Scenario 2:
Stel er liggen 6 panelen op een ander dak, en produceren veel minder vermogen: Zeg 50W. Totaal vermogen: 10x250+6x50W = 2800W.
De string stroom zou dan 2800W/750V = 3,73A moeten zijn.

De 6 optimizers maken 50W/3,73A = 13,39V.
De 10 optimizers maken 250/3,73A = 66,96V.

Dit kan dus niet, want ze kunnen maar 60V maken

10 optimizers maken 60V, en dragen zo 600V aan de string spanning bij. Blijft 150V te leveren door de 6 optimizers. 150V/6 = 25V: Eitje, dat gaat lukken :D

De 6 optimizers maken uit 50W/25V = 2A stroom. Huh? Wat? 2A? Dat is geen 3,73A! Goed gezien :)
De 10 optimizers gebruiken 60V*2A = 120W uit de panelen om 60V te maken. Ja Maar, ja maar, ja maar... dat is geen 250W... Correct... Dat is 130W minder...

We produceren slechts 6*50W+10x120W = 1500W. Er gaat maar liefst 1300W verloren.

Dit probleem is dus op te lossen door p404 of p505 optimizers in te zetten. Deze kunnen tot 85V maken en zal gewoon 2800W geproduceerd worden (Zie doorgestreepte berekening). p404 en p401 kosten hetzelfde; maar er zijn heel weinig hoog vermogen panelen die met p404 gebruikt kunnen worden.

Hyundai HIE-395 Wp is eigenlijk het ideale paneel voor SolarEdge op moment: Heel netjes geprijsd en kan gebruikt worden met p404. Dit paneel is alleen heel erg breed (115cm)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou de 2 extra panelen laten vallen en 10+4 op een 1-fase 3.6 kW stringomvormer toepassen.

Die 2 afwijkende panelen en wens voor een 3-fase omvormer maken het duur,
door SE of Micro omvormers toe te passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCnRH4vOEYjFeSjK55M_C1wruV8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MU4bxuwxXmBx936WBgemsvsP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0wHhTf-nepw8ex-iDPQwfI9HKo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvNDMS0WFmduSc6h3OxH9y2r.jpg?f=fotoalbum_tile

Komt nog bevestigingsmateriaal bij en installatiekosten

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
AUijtdehaag schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 10:52:
Ik zou de 2 extra panelen laten vallen
Zeg even waneer, dan vang ik ze wel. :Y

• crownfire
Haha. Verhaal volg ik wel een beetje, paar keer gelezen :D. Maar zelf alles kiezen doet niet elke installateur lijkt me. Heb je nog advies voor een installateur (in de buurt), want zelf ga ik het niet doen :).

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ligt eraan welke buurt..

Winkelman hengelo komt niet naar limburg...
Sun solar uit oss komt niet naar franeker

[ Voor 65% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2021 11:05 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:33

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

crownfire schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:01:
Haha. Verhaal volg ik wel een beetje, paar keer gelezen :D. Maar zelf alles kiezen doet niet elke installateur lijkt me. Heb je nog advies voor een installateur (in de buurt), want zelf ga ik het niet doen :).
Ietsje simpeler:

Bij een SE omvormer wil je voldoende panelen "in het licht" hebben. Voor deze 3 fase omvormer minimaal 13. (En dat is met een truukje, het is eigenlijk meer) 10 aan de ene kant en 6 aan de ander is huilen.
Er bestaat van SE ook een 3fase "short string" omvormer, die zou wel kunnen.

Oh, en we weten hier veel, maar niet waar voor jou "in de buurt" is.... ;)

@AUijtdehaag verwees er ook al naar: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Deze info hebben we nodig. En met de uitkomsten kan jij naar je installateur: "regel dit". :Y

[ Voor 17% gewijzigd door teacher op 29-08-2021 11:42 ]

Wise enough to play the fool

• crownfire
Ik ga die eens invullen. 👍

• beerten
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-11 12:26
De salderingsregeling wordt afgebouwd. Terugleveren levert straks nauwelijks iets op. Dan loont het zelf alle opgewekte energie te verbruiken. Wanneer wordt het meeste opgewekt? En op welk tijdstip/uren verbruik je de meeste stroom?
Extra panelen om te profiteren van terugleveren loont zich wellicht nu nog net. Maar over enkele jaren niet meer.

Verdiep je in de afbouw van de salderingsregeling om te berekenen of het zich nog loont.
Verbruik je de opgewekte stroom zelf, op het moment dat het opgewekt wordt, dan kan het wel interessant zijn die extra panelen.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Ronald schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 10:18:
@crownfire Okay ik probeer het zo simpel mogelijk te houden, maar aan nummerbrij ontkomen we niet, dus als je het 10x moet lezen: dat snap ik.

SolarEdge draait op een vaste string spanning. Voor 3 fase omvormers is dit 750V.
offtopic:
Dit is wat @AUijtdehaag bedoelde met 'niet flexibel'. Wat hij vergeet is dat die flexibiliteit domweg ergens anders vandaan komt.

Die 750V is de som van de spanning van alle optimizers samen.

P401 kan tussen weinig en 60V maken.

750V/60V = 12,5 (13 optimizers dus) zou je wellicht denken... Dat gaat dan toch goed? Nope... Nu wordt het lastig...

Optimizers zijn niet onafhankelijk van elkaar. SolarEdge is uitendelijk een (luxe) serie systeem; en door de string loopt overal dezelfde string stroom. (Dat is gewoon een niet te veranderen feit)

Scenario 1:
Stel de omvormer produceert 4000W uit 16 panelen, en alle panelen liggen hetzelfde zonder schaduw.
De string stroom moet dan 4000W/750V = 5,33A zijn. Elke optimizer ontvangt 250W en maakt hier 250W/5,33A = 46,875V van.

Scenario 2:
Stel er liggen 6 panelen op een ander dak, en produceren veel minder vermogen: Zeg 50W. Totaal vermogen: 10x250+6x50W = 2800W.
De string stroom zou dan 2800W/750V = 3,73A moeten zijn.

De 6 optimizers maken 50W/3,73A = 13,39V.
De 10 optimizers maken 250/3,73A = 66,96V.

Dit kan dus niet, want ze kunnen maar 60V maken

10 optimizers maken 60V, en dragen zo 600V aan de string spanning bij. Blijft 150V te leveren door de 6 optimizers. 150V/6 = 25V: Eitje, dat gaat lukken :D

De 6 optimizers maken uit 50W/25V = 2A stroom. Huh? Wat? 2A? Dat is geen 3,73A! Goed gezien :)
De 10 optimizers gebruiken 60V*2A = 120W uit de panelen om 60V te maken. Ja Maar, ja maar, ja maar... dat is geen 250W... Correct... Dat is 130W minder...

We produceren slechts 6*50W+10x120W = 1500W. Er gaat maar liefst 1300W verloren.

Dit probleem is dus op te lossen door p404 of p505 optimizers in te zetten. Deze kunnen tot 85V maken en zal gewoon 2800W geproduceerd worden (Zie doorgestreepte berekening). p404 en p401 kosten hetzelfde; maar er zijn heel weinig hoog vermogen panelen die met p404 gebruikt kunnen worden.

Hyundai HIE-395 Wp is eigenlijk het ideale paneel voor SolarEdge op moment: Heel netjes geprijsd en kan gebruikt worden met p404. Dit paneel is alleen heel erg breed (115cm)
Mijn dank voor deze (min-of-meer) jip-en-janneke uitleg hoe SE werkt. Ik ben al een tijdje aan het denken/kijken naar een PV systeem en zit op de wip wat betreft SolarEdge of (3 fase) micro omvormers. We hebben veel bomen rondom het huis, en een paar verschuivende schaduwen over de dag (behalve in de zomer), dus een string gaat het niet worden.

Wat gebeurt er als de SE string die 750v niet haalt?

• crownfire
Foto's
Foto boven woning vanuit offerte van Coolblue. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3WIwzs2LW0mubtkDqw5yPOA4mk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JoMiyd0wT5s3i37waJCs12S0.png?f=fotoalbum_large

Foto voorkant. Kan deze lastig nemen omdat er bomen voor onze woning staan. Dit zijn (nog) kleine bomen en groeien erg langzaam. De woning loopt van midden schoorsteen tot midden schoorsteen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dr8vtfd28euUtotIzMynTV6aE30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NhvD8e1BTWWj4BdRGSUqj8Mr.jpg?f=fotoalbum_large

Foto achterkant woning
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O2X9k8cfKtyjB73RgzkRlCIlTVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTSx85BQRZ33OZIZI0mH5Ovl.jpg?f=fotoalbum_large

Dakhelling: 35,5
Beschikbare (dak)ruimte
23 m2 aan de voorkant als ik de dakramen eraf haal.
Schaduw
Aan de voorkant is enige schaduw op het dag wanneer de zon laag staat ivm hoge bomen en flats aan de overkant van de straat, ook zal de schoorsteen schaduw veroorzaken. Deze is redelijk groot. Deze schaduw kan ik lastig inschatten of tekenen. Aan de achterkant is er in principe geen schaduw, behalve van de schoorsteen.
Jaarverbruik
Normaal tarief 2000 KWH
Laag tarief 2400 KWH
Plannen in de toekomst, maar dat is nog ver weg: Inductie, misschien elektrische auto. Wartepomp begin ik nog niet aan.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Ehm, ik twijfel of ik een 3 fasen aansluiting heb. Vanwaar de elktra binnenkomt wel. Maar ik heb 'begrepen' dat je een aparte 3 fase aansluiting nodig hebt voor sommige apparaten?
Ik heb een foto van mijn meterkast erbij gedaan. Ik kreeg ook het advies om wellicht de meterkast ook te vervangen aangezien deze dan ook btw vrij is en helemaal up to date is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfCpKD3mNWBDcW2DX95BljP8B6A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiPKw2ara1CMCxpniiYdfpTh.jpg?f=fotoalbum_large
Budget en doel
Budget is redelijk ruim. Doel is vooral geen elektriciteitskosten meer per maand en bijdragen aan groene energie.
Wie gaat het project uitvoeren
Ik laat dit doen. Geen handigheid en kennis hiervoor.
Bijhouden van data
Een prettig overzicht waarbij ik het verbruik kan zien per paneel is prima. En ik wil ook kunnen zien als er iets defect is en waar als dat kan.
Reeds verkregen offertes
Coolblue
Sunisfree
Green Guys
Zon Advies Nederland
Regio
Wassenaar

Volgens mij heb ik alles zo ingevuld. Mocht er iets missen of verduidelijking nodig hebben, dan hoor ik het graag.

• Ronald
boxlessness schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:19:
[...]

Mijn dank voor deze (min-of-meer) jip-en-janneke uitleg hoe SE werkt. Ik ben al een tijdje aan het denken/kijken naar een PV systeem en zit op de wip wat betreft SolarEdge of (3 fase) micro omvormers. We hebben veel bomen rondom het huis, en een paar verschuivende schaduwen over de dag (behalve in de zomer), dus een string gaat het niet worden.

Wat gebeurt er als de SE string die 750v niet haalt?
SE haalt altijd de string spanning. De hele korte samenvatting is dat dit gepaard kan gaan met aftoppen van de goed presterende panelen.

• Ronald
@crownfire Je hebt 3 fase, maar gebruikt er zo te zien maar 2 van.

Meterkast is oud, er zitten 5 groepen per aardlek, tegenwoordig mag max 4. Geheel vervangen. Kosten mogen mee met BTW aftrek.

Hoe breed is de beschikbare ruimte, hoe breed/hoog is het grote dakraam, wat is de positie van rechts/boven/onder/whatever?
Coolblue heeft er wel Tetris van gemaakt...

Ik vind dit meer richting APS QS1 quad-micro omvormers gaan dan SolarEdge.

Van Green Guys = Solar Bouwmarkt zal je waarschijnlijk een offerte met Enphase gekregen hebben, daar werken ze graag mee. Goed, wel kostbaar. APS is vergelijkbare techniek maar voordeliger.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 29-08-2021 13:40 ]

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:26

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@crownfire Je hebt inderdaad een 3-fase aansluiting. Dat je geen 3-fase krachtgroepen ziet is logisch als je geen apparatuur hebt die dat nodig heeft. De aardlekschakelaar met groene sticker is tegenwoordig niet meer veilig, want die werkt niet goed met schakelende voedingen in je apparatuur (en tegenwoordig heeft bijna alle apparatuur een schakelende voeding). Verder is hij wat krap en zitten er teveel groepen op een aardlekschakelaar (of niet, maar dan zijn er groepen zonder ALS-beveiliging).

Je wens om elk paneel apart te kunnen monitoren zou ik laten varen. Hiermee beperk je jezelf enorm en de kans dat een los paneel defect raakt in een simpele setup is véél kleiner dan de kans dat er een losse optimizer of micro-omvormer defect raakt. Met andere woorden: de spullen die je nodig hebt om elk paneel los te monitoren zullen eerder kapot gaan dat het paneel dat je in de gaten wil houden. Niet echt effectief, los van de kosten :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• crownfire
@Ronald Ik zal proberen mijn dak beter uit te tellen door de dakpannen te tellen.

@Gizz Hoe weet je dan of al je panelen hetgeen opbrengen wat ze zouden moeten doen?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
crownfire schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:17:
@Gizz Hoe weet je dan of al je panelen hetgeen opbrengen wat ze zouden moeten doen?
Stringspanning en stroom meten of uitlezen vanaf omvormer.
Bij mogelijke defecten (maar dat komt dus eigenlijk nooit voor) thermographie; FLIR erop.

• Spelvoutig
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-11 23:31
AUijtdehaag schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 07:46:
Alles wat je moet kopen kost 25 a 30 ct per kWh.

Dus meer direkt verbruik (door zonnepanelen) = goedkoper...
Het gaat met name over de mindere opwek in de mindere maanden.
Meer panelen = meer direkt verbruik zonder inkoop
Simpel toch?
Ben ik gek of klopt hier helemaal niets van?

Er wordt toch gekeken maar je totale verbruik vs wat je per jaar opwekt?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Spelvoutig schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:47:
[...]

Ben ik gek of klopt hier helemaal niets van?

Er wordt toch gekeken maar je totale verbruik vs wat je per jaar opwekt?
Nog wel, @AUijtdehaag heeft het over de post-salderingstijd...
Pagina: 1