Vraag

• mhenze
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-10-2024
Hoi allen,

Ik zit in een offerte traject voor zonnepanelen en krijg wat tegenschrijdig advies van verschillende bedrijven.

Mijn situatie:
- Mooi schuin dak op het zuiden zonder schaduw.
- 4000 kwh verbruik
- 1 fase meterkast

Sommige bedrijven zeggen dat ik serie geschakeld kan doen omdat er geen schaduw is.
Andere bedrijven zeggen dat serie achterhaalt is, potentieel onveilig, over 5 jaar niet meer gedaan wordt en wanneer een paneel kapot is ze niet kunnen zien welke dat is zonder het dak op te gaan en ze individueel te testen. En dat sommige verzekeraars serie geschakeld zelfs weigeren.

Kan ik wellicht hier wat object advies krijgen?
Alvast bedankt.

Beste antwoord (via mhenze op 27-08-2021 13:23)

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
Ik begrijp wat je zegt, ik werk zelf bij een zonnepanelen installateur en krijg dagelijks meerdere klanten aan de lijn die van diverse installateurs te horen krijgen dat ze parallel moeten nemen want serieel bla bla bla...

Het is een feit dat een installateur op ieder onderdeel wat ze jou kunnen leveren marge rekent, iedere optimizer levert cash op in het laatje, een Solar edge omvormer kost 1,5 keer zoveel als een Goodwe of Growatt dus ook gewoon meer omzet en marge op de inkoopprijzen die ze krijgen. Bonus aan het einde van het jaar van Solar edge op de hoeveelheid verkochte systemen, dus... ze verkopen liever niet wat jij nodig hebt, maar wat hun geld oplevert.

Dus de boel een beetje bij elkaar liegen over dat serieel niet meer geleverd mag worden over 5 jaar is BS, potentieel onveilig BS, dat verzekeraars het niet willen is BS, en koop gewoon goede panelen van een behoorlijk merk dan heb je geen last van uitval van panelen. Bovendien is het uitvalspercentage van optimizers hoger dan die van panelen dus....

Wij leveren bijna uitsluitend REC zonnepanelen, uitval op 1 miljoen geproduceerd, 55 stuks. Garantie van REC 25 jaar kosteloos vervanging van panelen, dus laat ze maar zoeken op je dak, het kost niks.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertV70 op 27-08-2021 12:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:46
mhenze schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:54:

Andere bedrijven zeggen dat serie achterhaalt is, potentieel onveilig, over 5 jaar niet meer gedaan wordt en wanneer een paneel kapot is ze niet kunnen zien welke dat is zonder het dak op te gaan en ze individueel te testen. En dat sommige verzekeraars serie geschakeld zelfs weigeren.
En dan vervolgens komen ze met Solar Edge aanzetten? 8)7

Het klopt dat je bij serie geschakeld niet kunt zien welk paneel niet meer ok is. Maar de kans dat de electronica kapot gaat (micro omvormer of optimizer) in plaats van een paneel of connector is helaas vele malen groter. Ga dan maar eens het dak op om onder een paneel een micro omvormer te vervangen.

Ik zou eens vragen welke verzekeraars weigeren om serie geschakeld te accepteren, nog nooit bewezen gezien.
Wat moeten die van in dak constructies wel niet vinden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Technisch gaat het allemaal prima werken.
Serieschakeling werkt prima, foutzoeken kan lastiger zijn (al kan je veel aan de stringspanning zien en evt met een thermocamera) en is vooral veel goedkoper.
De rest is complete bullshit (sorry, niet objectief).

Merk op dat een SolarEdge systeem een complexe vorm van serieschakeling is.
Zie bijvoorbeeld het topic "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?" .

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:12
Altijd mooi de verkopers, betwijfel of ze werkelijk weten waar ze over praten.
Wat voor voorstel komen ze dan mee?
Elk paneel een eigen omvormer? Want de systemen met optimizers zijn meest van de tijd ook in serie geschakeld.
Een beetje modern paneel heeft een spanning rond de 35V met een stroom van 10A.
Leuk om parallel te schaken, 15 panelen * 10A = 150A, 95mm² kabel er aan of zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

Bangmakerij, lekker links laten liggen.
ja kan prima met behulp van thermografie zien welk paneel stuk is (zelfs welke cel) , daar heb je geen micro's of optimizers voor nodig of het dak voor op..
dat van die verzekeringen horen we al jaren, nog nooit 1 stukje bewijs gezien bij woningen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-06 16:17
Ik begrijp wat je zegt, ik werk zelf bij een zonnepanelen installateur en krijg dagelijks meerdere klanten aan de lijn die van diverse installateurs te horen krijgen dat ze parallel moeten nemen want serieel bla bla bla...

Het is een feit dat een installateur op ieder onderdeel wat ze jou kunnen leveren marge rekent, iedere optimizer levert cash op in het laatje, een Solar edge omvormer kost 1,5 keer zoveel als een Goodwe of Growatt dus ook gewoon meer omzet en marge op de inkoopprijzen die ze krijgen. Bonus aan het einde van het jaar van Solar edge op de hoeveelheid verkochte systemen, dus... ze verkopen liever niet wat jij nodig hebt, maar wat hun geld oplevert.

Dus de boel een beetje bij elkaar liegen over dat serieel niet meer geleverd mag worden over 5 jaar is BS, potentieel onveilig BS, dat verzekeraars het niet willen is BS, en koop gewoon goede panelen van een behoorlijk merk dan heb je geen last van uitval van panelen. Bovendien is het uitvalspercentage van optimizers hoger dan die van panelen dus....

Wij leveren bijna uitsluitend REC zonnepanelen, uitval op 1 miljoen geproduceerd, 55 stuks. Garantie van REC 25 jaar kosteloos vervanging van panelen, dus laat ze maar zoeken op je dak, het kost niks.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertV70 op 27-08-2021 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhenze
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-10-2024
Bedankt allemaal voor de reacties.
Alles is mij duidelijk nu!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien kan je, je post nog wat aanvullen of een nieuw topic maken.

Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

Dan kom je weer een stap verder.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Pagina: 1