MacBook Air scherm defect bij ontvangst

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• heatherlilo
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-05-2024
Hallo,

Gisteren heb ik mijn nieuwe MacBook Air binnengekregen. Omdat er niet de standaard specificaties opzitten, is de MacBook speciaal vóór mij samengesteld wat +/- een maand in beslag heeft genomen. Vandaag wilde ik beginnen met de MacBook instellen en toen viel het me op dat er vlekken op de zijkant van het scherm zitten. Het lijkt net of er een screen protector overheen zit die niet goed heeft geplaatst en er vinger drukken op zitten. Het is er niet af te poetsen en waar ik dacht dat er misschien een standaard sticker vanuit de fabriek op zat, was dit ook niet het geval.

Morgen ga ik contact opnemen met Apple hierover maar ik vraag mij dus af wat ik mag eisen bij een nieuw geleverd beschadigd product. Kan ik een nieuwe MacBook eisen en dan deze gebruiken tot de andere klaar is? Bij reparatie ben je de laptop namelijk vóór langere tijd kwijt en mijn studie begint volgende week weer en heb dan echt een laptop nodig.. (Oude laptop was aan zijn eindje, dus vandaar heb ik geen eigen vervanging van laptop).

Daarnaast weet ik dat Apple normaal niet lastig doet over producten omruilen, maar aangezien ze dit product niet standaard op voorraad hebben vraag ik me af of ik dan andere rechten heb.

[ Voor 8% gewijzigd door heatherlilo op 26-08-2021 23:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-07 08:53

WTM

Bij Apple zelf besteld? Geen enkel probleem om het binnen 14 dagen terug te sturen en een nieuwe te bestellen.... je kan zelfs wachten tot de nieuwe binnen is en dan je gegevens weer overzetten.... Neem maar contact op met apple, ze zijn echt relaxed op dit gebied en willen dat ze je goed kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heatherlilo
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-05-2024
Ik mag in principe geen gebruik maken van bet herroepingsrecht omdat het een op maat gemaakt product is. Ik heb de laptop besteld bij
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
, maar op hun website staat dat je contact moet opnemen met Apple. Dus heb nu via de mail contact opgenomen met
Members only:
en neem morgen telefonisch contact op met Apple.

Ik hoop dat ze ook niet moeilijk doen aangezien het dus om een op maat gemaakt product gaat..

[ Voor 1% gewijzigd door Perkouw op 27-08-2021 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Aangezien het hier om een garantiekwestie gaat, past dit topic beter in het Shopping Forum, dus ik verplaats dit topic daar naar toe :)

iOS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

heatherlilo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 00:11:
Ik mag in principe geen gebruik maken van bet herroepingsrecht omdat het een op maat gemaakt product is.
Waarom zou je het herroepingsrecht gebruiken ipv kiezen voor reparatie/vervanging? Heb je de Macbook online gekocht dat je het over herroeping hebt? Wat is het maatwerk precies? Bij een Macbook kan ik mij daar weinig bij voorstellen, tenzij je bijvoorbeeld je naam erop hebt laten graveren.
Bij reparatie moet de winkel ervoor zorgen dat je geen ernstige overlast ondervindt. Als ze aangeven dat je nog een maand zonder laptop moet zitten, kun je om een leenlaptop vragen. Bij het herroepingsrecht kan dat niet.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:24
Ik mag in principe geen gebruik maken van bet herroepingsrecht omdat het een op maat gemaakt product is. Ik heb de laptop besteld bij
Members only:
, maar op hun website staat dat je contact moet opnemen met Apple. Dus heb nu via de mail contact opgenomen met
Members only:

Ik hoop dat ze ook niet moeilijk doen aangezien het dus om een op maat gemaakt product gaat..
Je kan niet bij een andere partij dan de verkoper je willen beroepen op je herroepingsrecht. Dat klinkt ook niet echt logisch hè? Dan had je ‘m bij Apple moeten kopen. Je moet
Members only:
hebben hiervoor. Een reparatie zou wel via Apple kunnen verlopen op basis van de 1-jarige fabrieksgarantie.

[ Voor 1% gewijzigd door Perkouw op 27-08-2021 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-07 21:15
Een laptop zijn scherm is naar jou mening defect, wanneer er vingerafdrukken te zien zijn aan het scherm?

Heb je al met alcohol doekjes geprobeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 27-08-2021 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Ik mag in principe geen gebruik maken van bet herroepingsrecht omdat het een op maat gemaakt product is.
Even een quote van een andere website, omdat die het iets sneller goed kunnen verwoorden:
Of iets maatwerk is hangt primair af van de keuzes die een klant kan maken en hoe die keuzes tot stand komen. Iets is maatwerk wanneer een klant niet kiest uit standaard opties, maar echt zelf niet standaard keuzes kan invoeren.

Een product dat bestaat uit 5 opties met daarbij 10 mogelijkheden heeft potentieel 100000 unieke producten tot gevolg, maar voor de wet is dit geen maatwerk, gezien het standaard keuzes zijn. Kun je bij een product echt op de mm zelf de maten invoeren (geen standaard maten) of laat je bijvoorbeeld je naam op het product zetten, dan is dit wel maatwerk.

Voor de vraag of iets maatwerk is maakt het dus niet uit hoe iets geproduceerd wordt of dat het speciaal besteld wordt, maar gaat het er echt om dat de consument niet standaard keuzes kan opgeven tijdens het bestelproces. Dan is het maatwerk voor de wet en mag je het uitzonderen van retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@fopjurist een Apple device is voor zover ik weet niet meer dan een catalogus product en derhalve gewoon te retourneren?

Dat er is gekozen voor 8GB extra en de snelste i7 uit het segment, is gewoon een vaste optielijst...

Het graveren van het product is iets wat er standaard bij de dienst kan worden mee besteld, maarzie dat dit bij Apple wel wordt uitgezonderd, want als jij daar je eigen logo op gezet hebt, tja, dat is niet te verkopen.

Artikel 10 van de
Members only:
, heel professioneel van thuiswinkel.org geleend.

Members only:
3. Dienstenovereenkomsten, na volledige uitvoering van de dienst, maar alleen als:
a. De uitvoering is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de
consument; en
b. De consument heeft verklaard dat hij zijn herroepingsrecht verliest zodra de
ondernemer de overeenkomst volledig heeft uitgevoerd
7. Volgens specificaties van de consument vervaardigde producten, die niet
geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of
beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;
Nu is de vraag, heeft ts hier voor getekend :)

[ Voor 0% gewijzigd door Perkouw op 27-08-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:15
heatherlilo schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 23:11:
Hallo,

Gisteren heb ik mijn nieuwe MacBook Air binnengekregen. Omdat er niet de standaard specificaties opzitten, is de MacBook speciaal vóór mij samengesteld wat +/- een maand in beslag heeft genomen. Vandaag wilde ik beginnen met de MacBook instellen en toen viel het me op dat er vlekken op de zijkant van het scherm zitten. Het lijkt net of er een screen protector overheen zit die niet goed heeft geplaatst en er vinger drukken op zitten. Het is er niet af te poetsen en waar ik dacht dat er misschien een standaard sticker vanuit de fabriek op zat, was dit ook niet het geval.

Morgen ga ik contact opnemen met Apple hierover maar ik vraag mij dus af wat ik mag eisen bij een nieuw geleverd beschadigd product. Kan ik een nieuwe MacBook eisen en dan deze gebruiken tot de andere klaar is? Bij reparatie ben je de laptop namelijk vóór langere tijd kwijt en mijn studie begint volgende week weer en heb dan echt een laptop nodig.. (Oude laptop was aan zijn eindje, dus vandaar heb ik geen eigen vervanging van laptop).

Daarnaast weet ik dat Apple normaal niet lastig doet over producten omruilen, maar aangezien ze dit product niet standaard op voorraad hebben vraag ik me af of ik dan andere rechten heb.
Ik kan me niet voorstellen dat Apple deze MacBook speciaal voor jou in de fabriek op maat heeft gebouwd.

Je kunt hem dus gewoon terugsturen…
Ik mag in principe geen gebruik maken van bet herroepingsrecht omdat het een op maat gemaakt product is. Ik heb de laptop besteld bij Amac, maar op hun website staat dat je contact moet opnemen met Apple. Dus heb nu via de mail contact opgenomen met Amac en neem morgen telefonisch contact op met Apple.

En ik zou alles via de verkoper regelen. Daar heb je de MacBook gekocht, niet bij Apple. Laat de verkoper maar contact met Apple opnemen.

[ Voor 18% gewijzigd door Blommie01 op 27-08-2021 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:48
Kun je eens een foto delen? Bij mijn Air komt er ook heel snel een vetlaagje langs de randen van het scherm heen te zitten, weg te poetsen met een alcoholdoekje.

Also, net als de rest zegt, het is geen maatwerk als je gewoon wat opties van Apple selecteert. Indien online besteld moet je dat te allen tijde terug kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:16
Lees dit topic even. Daar gaat het om dezelfde winkel en een vergelijkbaar probleem:
Amac - Mac Mini en herroepingsrecht

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-07 20:45

ITsEZ

parttime all-rounder

***members only***
***members only***

Dat is dan hun probleem, jij hebt gewoon retourrecht
Twijfelt u? De bedenktijd geldt wel voor bijvoorbeeld: computers die u samenstelt of laat samenstellen op verzoek van de consument
https://www.acm.nl/nl/ond...-wanneer-niet-wanneer-wel

Dit is trouwens niet eens het geval hier, ze gaan niet die macbook openschroeven om er 16GB extra RAM bij te zetten. Dit is gewoon een standaard model wat ze niet altijd op voorraad hebben. Best kwalijk dat de ACM nog geen actie heeft ondernomen tegen deze toko.

[ Voor 0% gewijzigd door ITsEZ op 27-08-2021 10:34 . Reden: / ]

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Apple zelf is overigens erg relaxed bij dit soort zaken.
Ik hebeen jaar of 10 geleden een ipod (via Apple, online) aangeschaft met een boodschap erin gegraveerd. door een stomme fout van mezelf kreeg ik een paar dagen later 2mailtjes van 2 (!) identieke bevestigingen en track & trace omdat ik ergens in het proces per ongeluk twee ipods besteld had. Na een telefoontje met apple kon ik een van de twee terug sturen en kreeg het geld ook netjes terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@heatherlilo Vaak is hardware niet uitgeloten van herroepen, en is het een optie van meer GB(ssd/ram) die iedereen kan kiezen. Verder ga je geen gebruik maken van je herroepingsrecht, want je wilt het houden, maar zonder defecten. Men moet gewoon een goed leveren wat conform is, niets anders.
(consumentenaankoop) Het maakt het ander als de cover ingegraveerd is, of andere delen gekenmerkt aan jou. (dus ook nooit je sneakers laten personaliseren)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
President schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 07:00:
[...]

Even een quote van een andere website, omdat die het iets sneller goed kunnen verwoorden:
Of iets maatwerk is hangt primair af van de keuzes die een klant kan maken en hoe die keuzes tot stand komen. Iets is maatwerk wanneer een klant niet kiest uit standaard opties, maar echt zelf niet standaard keuzes kan invoeren.

Een product dat bestaat uit 5 opties met daarbij 10 mogelijkheden heeft potentieel 100000 unieke producten tot gevolg, maar voor de wet is dit geen maatwerk, gezien het standaard keuzes zijn. Kun je bij een product echt op de mm zelf de maten invoeren (geen standaard maten) of laat je bijvoorbeeld je naam op het product zetten, dan is dit wel maatwerk.

Voor de vraag of iets maatwerk is maakt het dus niet uit hoe iets geproduceerd wordt of dat het speciaal besteld wordt, maar gaat het er echt om dat de consument niet standaard keuzes kan opgeven tijdens het bestelproces. Dan is het maatwerk voor de wet en mag je het uitzonderen van retour.
Wat een wetgeving ook weer... 100000 opties uit een keuzelijst is geen maatwerk, maar een invilhokje voor mm (wat je ook met een keuzelijst zou kunnen doen, die nooit de 100000 haalt) wel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeyschrama
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-07 18:08
Voor een defect binnen 3 maanden na aankoop kun je de MacBook kosteloos laten omruilen bij Apple. Echter zal dit wel een tijdje duren omdat je een CTO (custom to order) model hebt besteld.
Je kunt hem ook onder garantie laten repareren bij elke AASP in Nederland. Een nieuw scherm plaatsen duurt doorgaans 1-2 werkdagen.

Source: Ik werk bij een Apple Authorised Serviceprovider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:33

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

Scherm laten vervangen is het slimst, dan heb je je machine zo weer terug.

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

42erik schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:59:
[...]

Wat een wetgeving ook weer... 100000 opties uit een keuzelijst is geen maatwerk, maar een invilhokje voor mm (wat je ook met een keuzelijst zou kunnen doen, die nooit de 100000 haalt) wel...
offtopic:
Dit staat niet letterlijk zo in de wet, maar is de interpretatie van juristen (zoals Arnoud Engelfried) en instanties (zoals de ACM). Waar de grens ligt is dus niet per sé heel duidelijk. Naar mijn weten gaat het bij een Mac doorgaans enkel om een klein aantal opties met weinig keuzes, zoals twee of drie CPU's, hoeveelheden RAM of de grootte van de SSD. Daarover zijn de meningen redelijk unaniem: dat is geen maatwerk.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:48
Huigie schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:11:
Scherm laten vervangen is het slimst, dan heb je je machine zo weer terug.
Lekker begin met een gloednieuw apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:56
Dat mag je zeker wel, want het ding is niet voor jou op maat gemaakt, tenzij er iets in gegraveerd is of er opties in zitten die je *niet* op de bijvoorbeeld de webshop van Apple kunt selecteren. Van maatwerk is echt pas sprake als het specifiek voor *jou* op maat is gemaakt. Het textbook juridische voorbeeld is de trouwjurk op maat.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:33

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

Roos79 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:35:
[...]

Lekker begin met een gloednieuw apparaat
Klopt maar als ie binnen een week weer aan de slag moet dan is het de beste optie.

Specs

Pagina: 1