Amac - Mac Mini en herroepingsrecht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gisteren even gekeken naar het bestellen van een nieuwe Mac Mini bij Amac. Wat me opvalt is dat als je daar de standaard versie met 16GB ram kiest er bij je bestelling staat:

Dit betreft een voor jou op maat aangepast product; hierdoor is het herroepingsrecht niet van toepassing.

Grappig is dat deze gewoon op voorraad is en door Apple zo af-fabriek geleverd wordt aangezien het een M1 is met alles op de chip. Het is toch niet meer zo dat er bij Amac iemand de mouwen opstroopt om er 8GB extra voor jou in te zetten. Gaat deze vlieger uberhaupt wel op vraag ik me.

Iemand dit weet hoe dit zit? Apple zelf zegt er namelijk geen woord over op hun website.

Beste antwoord (via ViNyL op 14-07-2021 12:58)

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Dit is in Nederland heel simpel niet zo. Ook een prebuilt PC die je op maat bestelt van een grote fabrikant is geen uitzondering op je herroepingsrecht.

https://www.acm.nl/nl/ond...-wanneer-niet-wanneer-wel
Twijfelt u? De bedenktijd geldt wel voor bijvoorbeeld:
[...]
computers die u samenstelt of laat samenstellen op verzoek van de consument
Je zou een mailtje naar Amac kunnen doen met de vraag wat er misgegaan is in hun denkwijze en een linkje naar de website van de ACM, maar ik heb mijn Mac Mini gewoon lekker bij Coolblue besteld waar ze niet dat soort rare fratsen proberen te flikken

[ Voor 22% gewijzigd door Oon op 14-07-2021 09:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 19:57

lasharor

7 december 2004

"de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde zaken, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn."

Lijkt mij dus geen "op maat gemaakt product".

Ik zou gewoon bij een andere club bestellen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Dit is in Nederland heel simpel niet zo. Ook een prebuilt PC die je op maat bestelt van een grote fabrikant is geen uitzondering op je herroepingsrecht.

https://www.acm.nl/nl/ond...-wanneer-niet-wanneer-wel
Twijfelt u? De bedenktijd geldt wel voor bijvoorbeeld:
[...]
computers die u samenstelt of laat samenstellen op verzoek van de consument
Je zou een mailtje naar Amac kunnen doen met de vraag wat er misgegaan is in hun denkwijze en een linkje naar de website van de ACM, maar ik heb mijn Mac Mini gewoon lekker bij Coolblue besteld waar ze niet dat soort rare fratsen proberen te flikken

[ Voor 22% gewijzigd door Oon op 14-07-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Ik krijg er korting via mijn werk dus het is wel aantrekkelijk. Verder maak ik me geen zorgen over het feit dat ik de koop ongedaan wil maken. Vroeg me alleen af of dit juridisch wel klopt. Zal het eens aan ze vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Betreft het een consumentenaankoop of een zakelijke aankoop? In dat laatste geval is het helemaal een non-discussie namelijk ;)

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Nee het is een consumenten aankoop. Alleen omdat ik ergens werk waar we veel via ze kopen krijgen we als werknemers voor privé aankopen korting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:19

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

*knip* Hier zijn de shopreviews voor.

[ Voor 107% gewijzigd door Yorinn op 14-07-2021 19:11 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Zelf heb ik deze ervaring eerlijk gezegd niet. Heb er alles over de jaren voor mezelf aangeschaft. Maar het is me de e-mail in ieder geval wel waard. Overigens ga ik voor reparaties altijd naar Zwolle: Card Services. De keren dat ik er dus mee te maken heb gehad zijn niet via Amac gegaan..

Zakelijk wel vaak en ook dat levert eigenlijk nooit problemen op.

[ Voor 10% gewijzigd door ViNyL op 14-07-2021 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoeri1989
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-06 10:55
Helaas wou ik dezelfde configuratie kopen bij Amac en heb ook al contact gehad met de klantenservice. Zij houden vast aan hun voorwaarden en je kunt de Mac Mini dan beter ergens anders bestellen was hun advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:19
Mij lijkt het inderdaad ook geen op de maat gemaakte config, want ze hebben deze gewoon uit voorraad liggen. En er is niks exotisch aan om 16GB in een PC te hebben. mij lijkt als je er een zaak van zou maken je deze ook zou winnen. Gelukkig lees ik dat je zelf geen gebruik ervan hoeft te maken omdat dit een weloverwogen beslissing is.

Dingen als een DOA machine blijven ga ik vanuit wel van kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:39
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:33:
Ik zou sowieso bij een andere club bestellen; nog los van deze onzin op de website (want zoals door meerderen hierboven al gemeld: dit is geen maatwerkconfiguratie maar gewoon zo af-fabriek ingekocht bij Apple).

Deze dealer staat namelijk niet bekend om zijn goede klantenservice. Ik heb meerdere tweakers (en non-tweakers) geholpen met voorbeeldbrieven richting dt bedrijf om hun recht te kunnen halen bij een defect, omdat deze winkel de rechten van de consument en hun eigen verantwoordelijkheden en verplichtingen doorgaans negeert.

Het is jammer dat ze links en rechts alle APR- en APSen in Nederland opkopen.
Amac volgt vrijwel 1:1 op wat ze wordt opgedragen door Apple... oftewel de wijze waarop men omgaat met de klanten is vrijwel hetzelfde wanneer je bij een officiële Applestore zou aankloppen.

Maar goed, dat is ook niet meer dan voorwaarde om officiële reseller van Apple te mogen zijn.

*knip* Ongerelateerde ervaringen mogen achterwege blijven.

[ Voor 35% gewijzigd door Yorinn op 14-07-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Aangezien dit meer een consumentenkwestie is dan een technisch probleem is, past dit beter in het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

iOS > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Een voor jou op maat aangepast product waarvan we er al 100 op de plank hadden staan voordat je überhaupt bij ons aanklopte. :') Drugs are bad, mkay?

Zelfs al zet iemand er met de hand wat extra geheugen bij, dan is dat nog geen maatwerk, maar dat is hier niet eens van toepassing. Als je een casemod bestelt omdat jij een knalpaarse mac met glitters en discodip wil, dan is het maatwerk.

Je hebt gewoon retourrecht, ook als je deze voorwaarden accepteert. Je gaat alleen wel veel moeite hebben om je geld ook terug te krijgen als ik de beoordelingen van deze toko lees, maar als je ze met juridische gevolgen om de oren gaat slaan krijg je je Mac linksom of rechtsom wel geretourneerd. Maar daar moet je dan wel zin in hebben.
MicGlou schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:43:
Amac volgt vrijwel 1:1 op wat ze wordt opgedragen door Apple... oftewel de wijze waarop men omgaat met de klanten is vrijwel hetzelfde wanneer je bij een officiële Applestore zou aankloppen.
Deze "oftewel"-implicatie ontgaat me een beetje. Amac is een bedrijf, geen consument. Apple mag Amac dus dingen opleggen die niet mogen worden opgelegd aan consumenten die direct bij Amac of Apple kopen, want op dat laatste is consumentenrecht van toepassing.

[ Voor 28% gewijzigd door bwerg op 14-07-2021 11:16 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:39
bwerg schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:10:
Een voor jou op maat aangepast product waarvan we er al 100 op de plank hadden staan voordat je überhaupt bij ons aanklopte. :') Drugs are bad, mkay?

Zelfs al zet iemand er met de hand wat extra geheugen bij, dan is dat nog geen maatwerk, maar dat is hier niet eens van toepassing. Als je een casemod bestelt omdat jij een knalpaarse mac met glitters en discodip wil, dan is het maatwerk.

Je hebt gewoon retourrecht, ook als je deze voorwaarden accepteert. Je gaat alleen wel veel moeite hebben om je geld ook terug te krijgen als ik de beoordelingen van deze toko lees, maar als je ze met juridische gevolgen om de oren gaat slaan krijg je je Mac linksom of rechtsom wel geretourneerd. Maar daar moet je dan wel zin in hebben.

[...]

Deze "oftewel"-implicatie ontgaat me een beetje. Amac is een bedrijf, geen consument. Apple mag Amac dus dingen opleggen die niet mogen worden opgelegd aan consumenten die direct bij Amac of Apple kopen, want op dat laatste is consumentenrecht van toepassing.
Het gaat om het te voeren beleid mbt garanties en reparaties... hele hoge kosten voor eenvoudige reparaties, reparaties onder garantie proberen af te ketsen om lullige redenen zoals een krasje in een behuizing etc. etc. En zoals altijd consumentenrecht hebben is niet hetzelfde als consumentenrecht krijgen. Maar goed, wat dat betreft vertel ik niets nieuws wat dit soort zaken en Apple producten aangaat. Dit soort gevallen heb ik altijd met Apple, maar andere officiële kanalen waar we hier mee te maken hebben vrijwel nooit... HP, Dell, Samsung... gaat allemaal veel makkelijker en de prijzen zijn doorgaans ook een stuk schappelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViNyL
  • Niet online
Los van het beleid van Apple en eventuele ervaring met Amac of anderen is het me wel duidelijk dat het volgens de ACM gewoon zou moeten kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:58
ViNyL schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:59:
Los van het beleid van Apple en eventuele ervaring met Amac of anderen is het me wel duidelijk dat het volgens de ACM gewoon zou moeten kunnen :)
Ja, maar zoals eerder al aangegeven: recht hebben is niet gelijk aan recht krijgen. Het zal je bij deze winkel zeker veel moeite gaan kosten om dit voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je lijkt hier voldoende te zijn gewaarschuwd, dus wat je gaat doen is aan jezelf @ViNyL

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Dit zijn niet de shopreviews van Amac. Eigen, ongerelateerde ervaringen met deze winkel (of andere winkels) mag dan ook achterwege blijven hier.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:17
Ik kan me niet voorstellen dat er een jurist bij Amac is die denkt dat deze voorwaarde standhoudt. Maar goed, Amac probeert het gewoon. 99 van de 100 klanten die dit aankaarten laten het er toch wel bij zitten. Die ene die doorzet geven ze gewoon geld terug voordat de juridische kosten echt oplopen.
Pagina: 1