Verplichte breedte oprit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-04 08:17
Vraagje voor mensen met kennis over prijzen binnen nieuwbouw. Wij hebben een wijziging doorgevoerd in onze nog te bouwen 2-onder-1 kap woning. Het gaat om de volgende wijzigingen:

Eraf:
  • Het in de lengte met 0,5m versmallen van het hele huis (dus 12m begane grond, 10,5m 1e verdieping en 10,5m zolder)
  • Het laten vervallen van de luifel van 1,5m aan de berging - bij de voordeur
Erbij:
  • Het bijgebouw 0,5m verbreden over ca. 9m
  • Het bijgebouw ca. 1,2m verlengen over 4,4m
  • Vloerverwarming in de bijkeuken
  • Verschuiving hal incl. toilet, meterkast, voordeur, etc. - een meter naar links, zodat de doorgang in de woonkamer breder wordt
  • Deur van de hal naar de garage, naast de voordeur
Volgens de aannemer kom je per saldo op 0 euro meer- of minderwerk uit.
Is dat wel realistisch? De complete woning een halve meter versmallen lijkt me een aardig grote aanpassing (prijstechnisch, in ons voordeel)?

Hieronder nog een afbeelding om e.e.a. wellicht wat te verduidelijken (tekening is van de nieuwe situatie, met rode lijnen heb ik wat dingen aangegeven van de oude situatie):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1IHjuzX5F5jrnb7b0QD0BEsoYk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3Dr2g1ue3r2eFxwlB2Xn7v73.jpg?f=user_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-04 16:56
Alleen al het extra teken- en rekenwerk wat dit voor de aannemer oplevert moet je blij zijn dat hij het voor 0 doet. Meestal mag je voor zo'n wijziging aardig bijbetalen...

Ik vind het persoonlijk overigens eeuwig zonde om je huis te versmallen, maar ik neem aan dat dat met budget te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
Blihi schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:25:
Alleen al het extra teken- en rekenwerk wat dit voor de aannemer oplevert moet je blij zijn dat hij het voor 0 doet. Meestal mag je voor zo'n wijziging aardig bijbetalen...

Ik vind het persoonlijk overigens eeuwig zonde om je huis te versmallen, maar ik neem aan dat dat met budget te maken heeft.
Duidelijk. Gezien de manier waarop ze de woningen tekenen (BIM) denk ik dat het wel meevalt qua werk voor ze, maar toch goed om te weten dat het niet gek is. Ik vind het zelf ook eeuwig zonde, maar het heeft ermee te maken dat de gemeente een oprit van 5,5 meter breed eist, en dat de woning vanwege de breedte van de kavel daardoor maar 6 meter buitenmaat mag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:11
praliwi schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:28:
[...]

Duidelijk. Gezien de manier waarop ze de woningen tekenen (BIM) denk ik dat het wel meevalt qua werk voor ze, maar toch goed om te weten dat het niet gek is. Ik vind het zelf ook eeuwig zonde, maar het heeft ermee te maken dat de gemeente een oprit van 5,5 meter breed eist, en dat de woning vanwege de breedte van de kavel daardoor maar 6 meter buitenmaat mag zijn.
Dit begrijp ik niet helemaal. Betreft het wel een projectwoning? Want dan zou de breedte van de woning de verantwoordelijkheid van de aannemer zijn en niet van jou.
Mbt de breedte van de oprit: weet je zeker dat dit een beperking vormt voor de breedte van je huis. Of gaat dit over de breedte van de opening vanaf de straat naar jouw erf. Dat is namelijk oprit, en op je erf heet het meestal inrit.

Mocht je desondanks toch deze wijzigingen willen doorvoeren en is het projectbouw dan mag je denk ik in je handen knijpen met de flexibiliteit van de aannemer en de mogelijkheid om dit zonder extra kosten gedaan te krijgen zoals @Blihi al aangaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:19

EiT

Je gaat overigens ook een halve meter verliezen op de andere 2 verdiepingen, dat is zonde. Waarschijnlijk worden de slaapkamers dan wel heel klein, tenzij je er maar 2 maakt op de 1e verdieping. Ik neem aan dat de standaard binnen maat 570cm is? Dan is 520cm wel heel krap.

Bij ons zit de entree ook in de garage, dat is wel relax, bespaard een hoop ruimte, gedeelte achter de hal is ook bij de woonkamer getrokken, daardoor is woonkamer 7,5m breed en de ruimte die voor de garage/berging overblijft is nog steeds 300x600cm.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Homer-Simpson schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:42:
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal. Betreft het wel een projectwoning? Want dan zou de breedte van de woning de verantwoordelijkheid van de aannemer zijn en niet van jou.
Mbt de breedte van de oprit: weet je zeker dat dit een beperking vormt voor de breedte van je huis. Of gaat dit over de breedte van de opening vanaf de straat naar jouw erf. Dat is namelijk oprit, en op je erf heet het meestal inrit.

Mocht je desondanks toch deze wijzigingen willen doorvoeren en is het projectbouw dan mag je denk ik in je handen knijpen met de flexibiliteit van de aannemer en de mogelijkheid om dit zonder extra kosten gedaan te krijgen zoals @Blihi al aangaf.
Nee geen projectbouw. We hebben een kavel gekocht en zelf deze aannemer gekozen. Ruimte naast het hoofdgebouw moet minimaal 5,5 meter zijn, inrit dan dus inderdaad. Kavel is 11,5 meter, dan blijft er dus 6 meter over voor de breedte van de woning. Is een harde eis vanuit de gemeente, heb er contact over opgezocht maar ze willen dat men 2 auto's naast elkaar naast het huis kan parkeren.

Achter die inrit, dus naast de woning, mag nog wel een berging. Maar daarvoor moet dus 5,5 meter vrij zijn in de breedte.

Dus geen projectbouw. Uitgangspunt was een standaard woning uit hun brochure, met dus de aanpassingen zoals ik beschreef. Mag ik dan alsnog in m'n handjes knijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
EiT schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:31:
Je gaat overigens ook een halve meter verliezen op de andere 2 verdiepingen, dat is zonde. Waarschijnlijk worden de slaapkamers dan wel heel klein, tenzij je er maar 2 maakt op de 1e verdieping. Ik neem aan dat de standaard binnen maat 570cm is? Dan is 520cm wel heel krap.

Bij ons zit de entree ook in de garage, dat is wel relax, bespaard een hoop ruimte, gedeelte achter de hal is ook bij de woonkamer getrokken, daardoor is woonkamer 7,5m breed en de ruimte die voor de garage/berging overblijft is nog steeds 300x600cm.
Klopt. Maar valt mee hoor, binnenmaat is 545 cm, vrij standaard geloof ik? Dus wel 3 slaapkamers, en een badkamer. Kan later wel even een plattegrond posten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mathijs14
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-04 13:18
praliwi schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:45:
[...]

Nee geen projectbouw. We hebben een kavel gekocht en zelf deze aannemer gekozen. Ruimte naast het hoofdgebouw moet minimaal 5,5 meter zijn, inrit dan dus inderdaad. Kavel is 11,5 meter, dan blijft er dus 6 meter over voor de breedte van de woning. Is een harde eis vanuit de gemeente, heb er contact over opgezocht maar ze willen dat men 2 auto's naast elkaar naast het huis kan parkeren.

Achter die inrit, dus naast de woning, mag nog wel een berging. Maar daarvoor moet dus 5,5 meter vrij zijn in de breedte.

Dus geen projectbouw. Uitgangspunt was een standaard woning uit hun brochure, met dus de aanpassingen zoals ik beschreef. Mag ik dan alsnog in m'n handjes knijpen?
Dan zit je in het verkeerde topic, vandaar de verwarring :P Zie de postwarning voor het topic van zelfbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Mathijs14 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:54:
[...]

Dan zit je in het verkeerde topic, vandaar de verwarring :P Zie de postwarning voor het topic van zelfbouw
Shit je hebt gelijk. Excuus.. Mag verwijderd worden dan.

[ Voor 4% gewijzigd door praliwi op 20-08-2021 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
[...]

Ondanks het verkeerde topic, blijft het advies:
Gok dat je spijt gaat krijgen van verkleinen van de woning.

[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 20-08-2021 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Source90 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:27:
[...]
Ondanks het verkeerde topic, blijft het advies:
Gok dat je spijt gaat krijgen van verkleinen van de woning.
Ik mag van de gemeente max 6 meter breed bouwen (excl. berging), ik heb dus helemaal geen keus. Er is geen sprake van het 'verkleinen van mijn woning' maar van het aanpassen van een 'standaard' woning van de aannemer van 6,5m breed naar 6m breed. Waarbij ik me dus afvroeg of het realistisch is dat er per saldo niks van de prijs van die standaard woning af gaat met de wijzigingen die ik beschreef.

Maar inderdaad jammer dat ik niet 6,5m breed mag bouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
.

[ Voor 99% gewijzigd door praliwi op 20-08-2021 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:32

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Je zit in het verkeerde topic ;). Het proces van projectmatige bouw (dit topic) is wezenlijk anders dan van zelfbouw (waaronder catalogusbouw).

Stel je vraag in dit topic: Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

Ik zou trouwens nog eens in gesprek gaan met de gemeente, wellicht kun je 2 auto's achter elkaar parkeren? Of als je in een stedelijk gebied zit kun je wellicht aangeven dat er 1 auto nodig is. 2 auto's is ook niet echt milieuvriendelijk natuurlijk (ook een Tesla verbruikt energie).. Genoeg argumenten dus.
Een beetje doordrammen helpt soms wel, is mijn ervaring :P
Ben het wel eens met @Source90 dat het zonde is om de woning smaller te maken, met name de slaapkamers. En dat voor een (tweede) auto.. :/

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 20-08-2021 22:30 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Sport_Life schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:19:
[...]

Je zit in het verkeerde topic ;). Het proces van projectmatige bouw (dit topic) is wezenlijk anders dan van zelfbouw (waaronder catalogusbouw).

Ik zou trouwens nog eens in gesprek gaan met de gemeente, wellicht kun je 2 auto's achter elkaar parkeren? Of als je in een stedelijk gebied zit kun je wellicht aangeven dat er 1 auto nodig is. 2 auto's is ook niet echt milieuvriendelijk natuurlijk (ook een Tesla verbruikt energie).. Genoeg argumenten dus.
Ben het wel eens met @Source90 dat het zonde is om de woning smaller te maken, met name de slaapkamers. En dat voor een (tweede) auto.. :/
Ook de oprit versmallen zodat je achter elkaar moet parkeren is een waardeloos compromis.
Ik zou toch proberen de gemeente te overtuigen om en de twee plekken te handhaven en de woning niet te versmallen.
Ik zou het vooral gooien op parkeer problematiek wat in de toekomst zeker niet minder zal worden en dat hij in ieder geval daar ook niet aan wil bijdragen door altijd lekker met 2 wagens op je oprit naast elkaar te kunnen staan.

Kan de woning wellicht iets naar achter op het kavel? Dan kan hij wellicht de parkeerplekken " voor" de woning situeren en dus die 2 meter wegsmokkelen op die manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peacefield78
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-04 15:50
@praliwi Is een soort inham aan de voorzijde geen optie? Zie onze plattegrond en voorgevel. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8oD_L4Z3QDRAhApgJTCF-WOW58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5id7lPT8wp8ckuTg5n3nn1nj.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvnX-jDF6jYP4ZWvs978l0r6iws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ku8REmm5iR5FK3hJ5vSmfUIa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Peacefield78 op 20-08-2021 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiwi70
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:02
Kun je niet alleen de muur rechts van de voordeur (dus de woonkamermuur) ietsje naar rechts opschuiven? Dan wordt het zitgedeelte iets smaller, de oprit breder, maar houd je wel de oorspronkelijke breedte voor de rest van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Sport_Life schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:19:
[...]

En @Blihi en @Peacefield78.
De gemeente heeft het volgende gedefinieerd voor alle kavels bestemd voor 2 onder 1 kap woningen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TMkYkEzr4Ofx891hXK155uhpCJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ogo4lfyxtWcZHQ2jG8UvFrYS.jpg?f=fotoalbum_large

Het grijze vlak wordt gedefinieerd als: "maximaal bouwvak van het hoofdgebouw". Daarnaast nog tot tweemaal toe contact over gezocht, maar die 5,5m is heilig en als wij het mogen overschrijden, dan de overige 29 woningen natuurlijk ook..

Zal de post met vraag straks even verplaatsen naar het juiste topic. Als een mod dat kan doen is dat ook prima.

[ Voor 3% gewijzigd door praliwi op 21-08-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
praliwi schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:09:
[...]

En @Blihi en @Peacefield78.
De gemeente heeft het volgende gedefinieerd voor alle kavels bestemd voor 2 onder 1 kap woningen:

[Afbeelding]

Het grijze vlak wordt gedefinieerd als: "maximaal bouwvak van het hoofdgebouw". Daarnaast nog tot tweemaal toe contact over gezocht, maar die 5,5m is heilig en als wij het mogen overschrijden, dan de overige 29 woningen natuurlijk ook..

Zal de post met vraag straks even verplaatsen naar het juiste topic. Als een mod dat kan doen is dat ook prima.
Hoofdgebouw is niet je garage. 1 meter achter die oranje stippellijn mag je vergunningsvrij aanbouwen, want dat is je achtererf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Blihi schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:26:
[...]

Hoofdgebouw is niet je garage. 1 meter achter die oranje stippellijn mag je vergunningsvrij aanbouwen, want dat is je achtererf.
Maar ik moet naast mijn hoofdgebouw 5,5 meter vrij houden? Er mag wel een garage staan ja, maar niet 3 verdiepingen aan woning. Een woning (hoofdgebouw dus, excl. garage) van 6,5 meter breed mag dan dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dat je dat vrij moet houden staat dan in de aktes. Anders is het je achtererf en daarop mag je vergunningsvrij aanbouwen.

Je moet dus vooral je koopakte goed lezen. Wat staat daar in? Het kan zomaar zijn dat ze dit inderdaad vastleggen, maar het zou logischer zijn als er staat dat er tenminste x parkeerplaatsen moeten zijn, anders kun je een meter achter die oranje lijn ook een schutting zetten en kun je nog niet parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:02
praliwi schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:32:
[...]

Maar ik moet naast mijn hoofdgebouw 5,5 meter vrij houden? Er mag wel een garage staan ja, maar niet 3 verdiepingen aan woning. Een woning (hoofdgebouw dus, excl. garage) van 6,5 meter breed mag dan dus niet?
Dat is niet altijd even gemakkelijk te bepalen helaas.
Uit eigen ervaring weet ik dat gemeentes vaak een hoop regels/voorschriften willen opleggen die ruim verder gaan als de algemene landelijke bouwregelingen. Het gebeurd echter regelmatig dat er vervolgens geen wettelijk kader is om die regels af te dwingen. Maar ondertussen is het wel diezelfde gemeente die de bouwvergunning moet afgeven. :X |:(

Hier in de buurt zijn al een aantal schuren/schuurtjes en aanbouwen uiteindelijk vergund onder een "excessen regeling". Daar mee zegt de gemeente naar mijn idee: We willlen het niet zo, maar hebben geen poot om op te staan als er geprocedeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
De kavel is 11.92 meter breed. De hoofdbouw mag dus 6.42 meter breed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Dronium schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:45:
[...]

Dat is niet altijd even gemakkelijk te bepalen helaas.
Uit eigen ervaring weet ik dat gemeentes vaak een hoop regels/voorschriften willen opleggen die ruim verder gaan als de algemene landelijke bouwregelingen. Het gebeurd echter regelmatig dat er vervolgens geen wettelijk kader is om die regels af te dwingen. Maar ondertussen is het wel diezelfde gemeente die de bouwvergunning moet afgeven. :X |:(

Hier in de buurt zijn al een aantal schuren/schuurtjes en aanbouwen uiteindelijk vergund onder een "excessen regeling". Daar mee zegt de gemeente naar mijn idee: We willlen het niet zo, maar hebben geen poot om op te staan als er geprocedeerd wordt.
Precies. Voor de vergunning heb je de gemeente nodig en de bouwer gaat daar echt niet tegen in (want de leges betaal je ook als de vergunning afgewezen wordt). Maar achteraf mag je vergunningsvrij heel veel wat bij nieuwbouw niet vergunningsvrij is (zoals een aanbouw van 5,5 meter breed op het ahctererf, dus op 1 meter achter de oranje stippellijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Blihi schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:46:
De kavel is 11.92 meter breed. De hoofdbouw mag dus 6.42 meter breed zijn.
Hij wordt naar achteren iets smaller dus helaas mag het hoofdgebouw aan de achterkant van de huidige ingetekende woning zelfs maar krap aan 6 meter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Blihi schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:49:
[...]

Precies. Voor de vergunning heb je de gemeente nodig en de bouwer gaat daar echt niet tegen in (want de leges betaal je ook als de vergunning afgewezen wordt). Maar achteraf mag je vergunningsvrij heel veel wat bij nieuwbouw niet vergunningsvrij is (zoals een aanbouw van 5,5 meter breed op het ahctererf, dus op 1 meter achter de oranje stippellijn).
Bedankt voor je uitleg! Het komt erop neer dat we waarschijnlijk toch geen vergunning krijgen als we wel een woning willen van 6,5m dus, omdat ze zelf de vergunning moeten verlenen.

Wellicht toch goed om er nog eens achteraan te bellen, om inderdaad te benoemen dat de woning aan de voorkant wel bijna 6,5m mag zijn. En dat we dus als we dat willen alsnog de woonkamer een halve meter breder kunnen maken, een jaar later?

Ik weet natuurlijk niet of er een wettelijk kader is voor wat ze hier eisen. Als ik jou zo hoor niet?

[ Voor 11% gewijzigd door praliwi op 21-08-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
De gemeente mag op dit moment eisen wartze willen, maar zodra de woning er staat is het achtererfgebied duidelijk en daar mag je vergunningsvrij op bouwen, tenzij in de aktes door middel van een kettingbeding iets anders staat.

Maar goed, als de bouwer ook al zegt dat het niet mag heb je waarschijnlijk gewoon pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
Betreft de grootte van het hoofdgebouw:
Wij hebben een parkeerverplichting, en mogen op de strook naast ons huis alleen iets bouwen als hier 2 auto's kunnen staan (garage of carport dus).

Als je wel een garage mag bouwen (omdat hier de verplichte ruimte voor een auto is), zou je kunnen overwegen om op de garage de verdiepingen bij te bouwen.
Zoals hierboven gezegd: Gaat echt om de exacte bewoording wat er verplicht is. Is dit 5,5m vrij houden omdat je 2 auto's moet kunnen plaatsen, of is dit 5,5 meter vrijhouden, ongeacht wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Bij ons staat in de akte het volgende:
BIJZONDERE VOORWAARDEN PARKEERPLAATSEN/KETTINGBEDING------
Koper en verkoperen verkoper komen te dezen nog nadrukkelijk overeen:-----------------------
1. Het eigendom van elke op de hiervoor genoemde (bouw)kavels te realiseren -
twee (2) parkeerplaatsen, is onlosmakelijk verbonden aan het eigendom van -
de betreffende (bouw)kavel en de hierop te realiseren woning en vice versa. -
Koper verplicht zich om deze parkeerplaatsen niet los van deze woning(en) ---
over te dragen dan wel ten behoeve van een derde te belasten met een -----
beperkt- en/of (zakelijk) genotsrecht. Bij niet nakoming van deze verplichting
is koper, dan wel diens rechtsopvolger(s) aan de gezamenlijke overige -------
eigenaren van de betreffende (bouw)kavels, een boete verschuldigd groot ---
vijftig euro (€ 50,00) voor elke dag dat hij in gebreke is.------------------------
2. De in lid 1 van onderhavig artikel gemelde parkeerplaatsen dienen uiterlijk --
binnen zes (6) maanden na oplevering van de op de (bouw)kavels te --------
realiseren woning door koper dan wel diens rechtsopvolger(s) te zijn ---------
aangelegd en door koper dan wel diens rechtsopvolger(s) als parkeerplaatsen
gehandhaafd te blijven, onderhouden te worden en zo nodig vervangen te ---
worden. Bij niet nakoming van deze verplichting is/zijn koper, dan wel diens -
rechtsopvolger(s) aan de gezamenlijke overige eigenaren van de betreffende -
(bouw)kavels, een boete verschuldigd groot vijftig euro (€ 50,00) voor elke -
dag dat de overtreder in gebreke is.-----------------------------------------------
3. a. Koper verplicht zich als eigenaar van de (bouw)kavels, de hiervoor ------
genoemde verplichtingen als eigen verplichtingen na te komen en bij ----
vervreemding van iedere afzonderlijke (bouw)kavel, alsmede bij elke ----
verlening van een gebruiks- en/of genotsrecht, aan de nieuwe eigenaar, -
beperkte gerechtigde of gebruiker ten behoeve van de gezamenlijke -----
overige eigenaren van de betreffende (bouw)kavel(s) op te leggen, dit ten
behoeve van deze aan te nemen en, in verband daarmede, om het ------
bepaalde in dit artikel in de akte van levering, vestiging van gebruiks- of -
genotsrecht woordelijk op te nemen. ----------------------------------------
Op gelijke wijze als hiervoor bepaald, verbindt koper zich te dezen, als --
eigenaar van de (bouw)kavels, tot het bedingen bij wijze van ------------
derdenbeding van de nieuwe eigenaar of beperkte gerechtigde dat ook --
deze zowel de hiervoor vermelde verplichtingen als de verplichting om dit
door te geven, zal opleggen aan diens rechtsopvolgers ten behoeve van de
gezamenlijke overige eigenaren van de betreffende (bouw)kavels. --------
Elke opvolgende vervreemder verplicht zich daarbij namens en ten ------
behoeve van de gezamenlijke overige eigenaren van de betreffende -----(
bouw )kavels, de hiervoor vermelde verplichtingen aan te nemen, waarbij
woordelijk moet worden opgenomen dat de kettingbedingen worden -----
aangenomen ten behoeve van de gezamenlijke overige eigenaren van de
betreffende (bouw )kavels. -----------------------------------------------------
b. Bij niet of niet tijdige nakoming van de hiervoor in lid 3.a vermelde ------
verplichtingen tot het bedingen bij wijze van derdenbeding van de nieuwe
eigenaar of beperkte gerechtigde, is koper dan wel diens rechtsopvolger(s)
een boete verschuldigd groot vijftig euro (€ 50,00) voor elke dag dat de -
overtreder in gebreke is."------------------------------------------------------
Wij moeten dus twee parkeerplaatsen op eigen terrein inrichten en in stand houden. Een eventuele garage telt niet mee. We hoeven er niet te parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:28
Ik begrijp dat men wil dat je op eigen kavel parkeert, maar is 5,5 meter voor 2 parkeervakken niet erg ruim genomen? Een standaard parkeervak is 2,4 tot 2,5 meter vind ik hier (er zullen vast officiële normen voor te vinden zijn). Als daar van uit gegaan wordt heb je ineens wel voldoende ruimte.

-edit- hier is zelfs 4,5 meter voldoende om als twee parkeerplaatsen te mogen tellen: https://www.delft.nl/site...0op%20eigen%20terrein.pdf

[ Voor 21% gewijzigd door decipherer op 24-08-2021 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:19

EiT

Met 4,5 staan de auto’s er zo strak in dat je amper een deur kan openen.

Onze is 6 meter breed, aardig wat ruimte over, maar zou niet minder willen. De buren hebben 5 meter breed, krijgen er geen 2 auto’s op omdat ze dan niet fatsoenlijk in en uit kunnen stappen.

Maar goed, als je 2 kleine autos hebt of geen muur/schutting/begroeiing naast het vak dan zal het vast wel passen.

[ Voor 7% gewijzigd door EiT op 24-08-2021 14:16 ]

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:58
Maar waarom over de hele lengte halve meter eraf en niet alleen waar de oprit komt?
Overigens kun je de bovenverdieping zelfde houden, krijg je alleen een overhang van een halve meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-04 14:46

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

decipherer schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:45:
Ik begrijp dat men wil dat je op eigen kavel parkeert, maar is 5,5 meter voor 2 parkeervakken niet erg ruim genomen? Een standaard parkeervak is 2,4 tot 2,5 meter vind ik hier (er zullen vast officiële normen voor te vinden zijn). Als daar van uit gegaan wordt heb je ineens wel voldoende ruimte.

-edit- hier is zelfs 4,5 meter voldoende om als twee parkeerplaatsen te mogen tellen: https://www.delft.nl/site...0op%20eigen%20terrein.pdf
Het is niet zo relevant.
Voor veel projecten met kavels zijn er gewoon zeer strakke regels die bepalen wat mag en wat niet mag.
Afstand tot de buren aan de ene kant & aan de andere kant
Maximaal bebouwde percentage
grootte oprit etc..

Dus de eis van 5.5m ligt er gewoon en was al bekend bij de TS toen hij de kavel kocht. Nu is gewoon de vraag: Hoe passen we het design van een bestaand huis aan zodat deze bij ons op de kavel past? En zou daar geen wijziging van de bouwkosten moeten zijn omdat er:
1. Minder huis wordt gebouwd, maar alleen meer garage (kort door de bocht)
2. Het huis is qua design anders geworden en in algeheelheid nu kleiner (qua inhoud.)

Als de kosten van de tekening ook bij de aannemer liggen en niet bij een eigen architect is dat een lastige discussie. Als de TS de architect zelf heeft aangesteld zouden de kosten van de bouw lager moeten zijn, tenzij de bouwer anders veel prefab gedaan zou kunnen hebben.

Ik vind het best opvallend dat de kosten gelijk blijven eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-04 14:46

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

badboyqxy schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:22:
Maar waarom over de hele lengte halve meter eraf en niet alleen waar de oprit komt?
Overigens kun je de bovenverdieping zelfde houden, krijg je alleen een overhang van een halve meter.
Best een idee om te bekijken, maar gaat waarschijnlijk wel inhouden dat de kosten van het huisontwerp heel erg omhoog gaan. Uiteraard is dat op het eindresultaat te overwegen, mits het huis op minder dan 5.5m van de erfgrens mag staan en dat is soms hard vastgelegd: Woongedeelte moet vaak op minimale afstand van de erfgrens zodat de huizen zelf niet te dicht bij elkaar gebouwd worden.
Pagina: 1