Toon posts:

Verplichte breedte oprit

Pagina: 1
Acties:

• praliwi
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20:08
Vraagje voor mensen met kennis over prijzen binnen nieuwbouw. Wij hebben een wijziging doorgevoerd in onze nog te bouwen 2-onder-1 kap woning. Het gaat om de volgende wijzigingen:

Eraf:
  • Het in de lengte met 0,5m versmallen van het hele huis (dus 12m begane grond, 10,5m 1e verdieping en 10,5m zolder)
  • Het laten vervallen van de luifel van 1,5m aan de berging - bij de voordeur
Erbij:
  • Het bijgebouw 0,5m verbreden over ca. 9m
  • Het bijgebouw ca. 1,2m verlengen over 4,4m
  • Vloerverwarming in de bijkeuken
  • Verschuiving hal incl. toilet, meterkast, voordeur, etc. - een meter naar links, zodat de doorgang in de woonkamer breder wordt
  • Deur van de hal naar de garage, naast de voordeur
Volgens de aannemer kom je per saldo op 0 euro meer- of minderwerk uit.
Is dat wel realistisch? De complete woning een halve meter versmallen lijkt me een aardig grote aanpassing (prijstechnisch, in ons voordeel)?

Hieronder nog een afbeelding om e.e.a. wellicht wat te verduidelijken (tekening is van de nieuwe situatie, met rode lijnen heb ik wat dingen aangegeven van de oude situatie):

• praliwi
Blihi schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:25:
Alleen al het extra teken- en rekenwerk wat dit voor de aannemer oplevert moet je blij zijn dat hij het voor 0 doet. Meestal mag je voor zo'n wijziging aardig bijbetalen...

Ik vind het persoonlijk overigens eeuwig zonde om je huis te versmallen, maar ik neem aan dat dat met budget te maken heeft.
Duidelijk. Gezien de manier waarop ze de woningen tekenen (BIM) denk ik dat het wel meevalt qua werk voor ze, maar toch goed om te weten dat het niet gek is. Ik vind het zelf ook eeuwig zonde, maar het heeft ermee te maken dat de gemeente een oprit van 5,5 meter breed eist, en dat de woning vanwege de breedte van de kavel daardoor maar 6 meter buitenmaat mag zijn.

• praliwi
Homer-Simpson schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:42:
[...]

Dit begrijp ik niet helemaal. Betreft het wel een projectwoning? Want dan zou de breedte van de woning de verantwoordelijkheid van de aannemer zijn en niet van jou.
Mbt de breedte van de oprit: weet je zeker dat dit een beperking vormt voor de breedte van je huis. Of gaat dit over de breedte van de opening vanaf de straat naar jouw erf. Dat is namelijk oprit, en op je erf heet het meestal inrit.

Mocht je desondanks toch deze wijzigingen willen doorvoeren en is het projectbouw dan mag je denk ik in je handen knijpen met de flexibiliteit van de aannemer en de mogelijkheid om dit zonder extra kosten gedaan te krijgen zoals @Blihi al aangaf.
Nee geen projectbouw. We hebben een kavel gekocht en zelf deze aannemer gekozen. Ruimte naast het hoofdgebouw moet minimaal 5,5 meter zijn, inrit dan dus inderdaad. Kavel is 11,5 meter, dan blijft er dus 6 meter over voor de breedte van de woning. Is een harde eis vanuit de gemeente, heb er contact over opgezocht maar ze willen dat men 2 auto's naast elkaar naast het huis kan parkeren.

Achter die inrit, dus naast de woning, mag nog wel een berging. Maar daarvoor moet dus 5,5 meter vrij zijn in de breedte.

Dus geen projectbouw. Uitgangspunt was een standaard woning uit hun brochure, met dus de aanpassingen zoals ik beschreef. Mag ik dan alsnog in m'n handjes knijpen?

• praliwi
EiT schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:31:
Je gaat overigens ook een halve meter verliezen op de andere 2 verdiepingen, dat is zonde. Waarschijnlijk worden de slaapkamers dan wel heel klein, tenzij je er maar 2 maakt op de 1e verdieping. Ik neem aan dat de standaard binnen maat 570cm is? Dan is 520cm wel heel krap.

Bij ons zit de entree ook in de garage, dat is wel relax, bespaard een hoop ruimte, gedeelte achter de hal is ook bij de woonkamer getrokken, daardoor is woonkamer 7,5m breed en de ruimte die voor de garage/berging overblijft is nog steeds 300x600cm.
Klopt. Maar valt mee hoor, binnenmaat is 545 cm, vrij standaard geloof ik? Dus wel 3 slaapkamers, en een badkamer. Kan later wel even een plattegrond posten

• praliwi
Mathijs14 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 17:54:
[...]

Dan zit je in het verkeerde topic, vandaar de verwarring :P Zie de postwarning voor het topic van zelfbouw
Shit je hebt gelijk. Excuus.. Mag verwijderd worden dan.

[Voor 4% gewijzigd door praliwi op 20-08-2021 17:56]

• praliwi
Source90 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 18:27:
[...]
Ondanks het verkeerde topic, blijft het advies:
Gok dat je spijt gaat krijgen van verkleinen van de woning.
Ik mag van de gemeente max 6 meter breed bouwen (excl. berging), ik heb dus helemaal geen keus. Er is geen sprake van het 'verkleinen van mijn woning' maar van het aanpassen van een 'standaard' woning van de aannemer van 6,5m breed naar 6m breed. Waarbij ik me dus afvroeg of het realistisch is dat er per saldo niks van de prijs van die standaard woning af gaat met de wijzigingen die ik beschreef.

Maar inderdaad jammer dat ik niet 6,5m breed mag bouwen..

• praliwi
.

[Voor 99% gewijzigd door praliwi op 20-08-2021 18:42]

• praliwi
Sport_Life schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 22:19:
[...]

Je zit in het verkeerde topic ;). Het proces van projectmatige bouw (dit topic) is wezenlijk anders dan van zelfbouw (waaronder catalogusbouw).

Stel je vraag in dit topic: Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2

Ik zou trouwens nog eens in gesprek gaan met de gemeente, wellicht kun je 2 auto's achter elkaar parkeren? Of als je in een stedelijk gebied zit kun je wellicht aangeven dat er 1 auto nodig is. 2 auto's is ook niet echt milieuvriendelijk natuurlijk (ook een Tesla verbruikt energie).. Genoeg argumenten dus.
Een beetje doordrammen helpt soms wel, is mijn ervaring :P
Ben het wel eens met @Source90 dat het zonde is om de woning smaller te maken, met name de slaapkamers. En dat voor een (tweede) auto.. :/
En @Blihi en @Peacefield78.
De gemeente heeft het volgende gedefinieerd voor alle kavels bestemd voor 2 onder 1 kap woningen:

Het grijze vlak wordt gedefinieerd als: "maximaal bouwvak van het hoofdgebouw". Daarnaast nog tot tweemaal toe contact over gezocht, maar die 5,5m is heilig en als wij het mogen overschrijden, dan de overige 29 woningen natuurlijk ook..

Zal de post met vraag straks even verplaatsen naar het juiste topic. Als een mod dat kan doen is dat ook prima.

[Voor 3% gewijzigd door praliwi op 21-08-2021 11:13]

• praliwi
Blihi schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:26:
[...]

Hoofdgebouw is niet je garage. 1 meter achter die oranje stippellijn mag je vergunningsvrij aanbouwen, want dat is je achtererf.
Maar ik moet naast mijn hoofdgebouw 5,5 meter vrij houden? Er mag wel een garage staan ja, maar niet 3 verdiepingen aan woning. Een woning (hoofdgebouw dus, excl. garage) van 6,5 meter breed mag dan dus niet?

• praliwi
Blihi schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:46:
De kavel is 11.92 meter breed. De hoofdbouw mag dus 6.42 meter breed zijn.
Hij wordt naar achteren iets smaller dus helaas mag het hoofdgebouw aan de achterkant van de huidige ingetekende woning zelfs maar krap aan 6 meter zijn.

• praliwi
Blihi schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:49:
[...]

Precies. Voor de vergunning heb je de gemeente nodig en de bouwer gaat daar echt niet tegen in (want de leges betaal je ook als de vergunning afgewezen wordt). Maar achteraf mag je vergunningsvrij heel veel wat bij nieuwbouw niet vergunningsvrij is (zoals een aanbouw van 5,5 meter breed op het ahctererf, dus op 1 meter achter de oranje stippellijn).
Bedankt voor je uitleg! Het komt erop neer dat we waarschijnlijk toch geen vergunning krijgen als we wel een woning willen van 6,5m dus, omdat ze zelf de vergunning moeten verlenen.

Wellicht toch goed om er nog eens achteraan te bellen, om inderdaad te benoemen dat de woning aan de voorkant wel bijna 6,5m mag zijn. En dat we dus als we dat willen alsnog de woonkamer een halve meter breder kunnen maken, een jaar later?

Ik weet natuurlijk niet of er een wettelijk kader is voor wat ze hier eisen. Als ik jou zo hoor niet?

[Voor 11% gewijzigd door praliwi op 21-08-2021 18:56]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee