Wifi advies voor 3 verdiepingen met +25 actieve devices

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Maduropa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik zoek een?
Ik zoek een degelijke wifi-oplossing om in mijn woonhuis over 3 verdiepingen overal hetzelfde SSID te hebben waarop ik met gemak 25 apparaten (6 bewoners / telefoons / tablets / laptops / chromebooks / Alexa's / deurbellen / homebase's etc ) kan verbinden. Mijn kinderen moeten met b.v. de chromebook overal goed kunnen 'zoomen' zonder last te hebben van een ander iemand die op dat moment Netflix kijkt of een update binnenhaalt. Momenteel zijn er twee Unifi AP's actief wat afdoende zou moeten zijn maar de ervaring verteld dat dat helaas niet zo is.Kinderen switchen hun telefoons wel eens naar 4G omdat de wifi volgens hen gewoon slecht reageert / traag is. Internet komt binnen via 100 Mbit glasvezel op een FritzBox, (wifi uitgeschakeld). Verder zijn twee TP-Link Gbit-POE switches opgenomen in het netwerk, plus twee kleine 5-ports gigabit switches.

Wat is je budget?
Sterk afhankelijk van de oplossing, bij een uitbreiding op het bestaande spul € 200 - 250 ? Bij vervanging bestaande spul kan het budget met verkoop huidige apparatuur worden opgehoogd ?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Momenteel heb ik twee Unifi AP-AC-lite, controller-software draait 24/7 op een Windows 10 machine met versie 5.13.32 van Unifi (firmware wordt altijd bijgewerkt). Ik wil wel uitbreiden met Unifi maar ik weet niet of het de oplossing wordt. Ook wil ik best een CloudKey (gen1 ? gen2 ?) gebruiken als Controller, maar ook daarvan weet ik niet of het de oplossing wordt. Wat ik zoek moet in ieder geval de mogelijkheid bieden voor goede roaming door het hele huis & tuin, op mijn bestaande netwerk en fatsoenlijk beheerbaar (niet een of andere afgeschermde black-box). Nice to have is als ik bandbreedte makkelijk kan knijpen voor een specifieke gebruiker of juist standaard voor alle behalve specifieke VIP-gebruikers.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het gaat om een woonhuis, tussenwoning met drie verdiepingen. Momenteel zijn er +25 connecties op wifi. Eerst had ik een AP op zolder en een AP in de woonkamer, er waren veel problemen op wifi-verbindingen (woonkamer AP had het zeer druk), roaming werkte niet vlekkeloos. Als test de zolder-AP ook in de woonkamer geplaatst, minder problemen op de begane grond (betere verdeling), varierend op 1e verdieping, slecht signaal op zolder.
Het doel is om op alle verdiepingen voldoende capaciteit te hebben voor +25 verbindingen met een goede roaming-capaciteit. Onbekend of een 3e AP en/of CloudKey dit oplost, of juist een compleet ander systeem dit beter kan uitvoeren.
Aansluiting AP's op bestaande POE-switch of met losse POE-injector, liever geen losse stroomadapter. Buren hebben helaas ook wifi dus er is meer dan voldoende interferentie. Vloeren zijn betondek met bewapening,

Alle reacties

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Aan je hardware ligt het denk ik niet. Ik gebruik twee EAP225's van de concurrent in een vergelijkbare situatie.

Gebruik alleen 5ghz (dus apart SSID_5GHZ).
Gebruik kanalen die vrij zijn (check met android wifi analyzer). DFS is geen probleem.
Experimenteer met positie AP (check met android wifi analyzer). Bij mij heb ik beter bereik met AP plat tegen de muur (in trapgat), dan plat tegen plafond.

Check ook volgende topics:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073852
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2077498

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:22
Ik denk dat de TP-Link DECO series prima volstaan voor je. Zeker icm je switches.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Maduropa
JaDatIsPeter schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:56:
Aan je hardware ligt het denk ik niet. Ik gebruik twee EAP225's van de concurrent in een vergelijkbare situatie.

Gebruik alleen 5ghz (dus apart SSID_5GHZ).
Gebruik kanalen die vrij zijn (check met android wifi analyzer). DFS is geen probleem.
Experimenteer met positie AP (check met android wifi analyzer). Bij mij heb ik beter bereik met AP plat tegen de muur (in trapgat), dan plat tegen plafond.

Check ook volgende topics:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073852
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2077498
Ik heb helaas een aantal devices die niet op 5 Ghz gaan maar voor functioneren in dezelfde SSID moeten zitten dus helaas, splitten kan niet.
De 5 Ghz-kanalen zijn vrij, VHT80. De 2.4 Ghz-kanalen zijn redelijk vol, Unifi zet het op HT20. Ik heb dit voor beide banden op Auto staan.
Positioneren ben ik al langer mee aan het spelen geweest, ben echter wel een beetje beperkt met plaatsing vanwege de aansluitingen en dat ik niet overal kabels over de vloer wil / kan gaan trekken. Heb wel eerder met een heatmapper gewerkt (toen met 1 AP zolder en 1 AP woonkamer), dekking moest overal goed zijn en ik weet redelijk nauwkeurig waar de AP's van de buren staan.
De topics heb ik doorgelezen maar daar haal ik voor mij niet direct iets uit. Ik vraag me momenteel af of ik moet investeren in extra Unifi-apparatuur erbij, of een compleet ander systeem.
Wylana schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:27:
Ik denk dat de TP-Link DECO series prima volstaan voor je. Zeker icm je switches.
Ik ben eigenlijk allergisch voor het moeten bedienen via een App, dan wordt het toch vaak een afgeschermde black-box, maar het grote probleem gaat zijn dat deze voor zover ik kan vinden niet op POE gaan. En dat is zoals vermeld wel een van mijn wensen.

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Maduropa schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:58:
Ik heb helaas een aantal devices die niet op 5 Ghz gaan maar voor functioneren in dezelfde SSID moeten zitten dus helaas, splitten kan niet.
Jouw telefoons en andere mobiele apparaten springen over op 2.4GHz zodra ze een keer het pand verlaten (de tuin in gaan). Ze blijven dan op 2.4GHz, totdat je in-huis een keer de wifi uit- en weer aanzet. Althans dat is mijn ervaring.

Met VLAN's en een router (pfSense) heb ik nu opgelost dat 2.4GHz, 5GHz en LAN apparaten wel met elkaar kunnen babbelen.

Ben daarom wel benieuwd wat jouw 2.4GHz apparaten zijn die per se hetzelfde SSID moeten hebben? Als het bijv. een oude 2.4GHz laptop is waar je mee wil kunnen casten, zou ik daar een 5GHz dongle voor doen.

Jij hebt met jouw Ubiquity het equivalent van mijn EAP225, dus zou voldoende moeten zijn. Esthetiek is voor jou belangrijker dan functionaliteit en kosten. Meten is weten. Met android telefoon en wifi analyzer app meten waar het bereik tegenvalt en dan daar extra AP ophangen. Met het Deco setje waar Wylana op doelt heb je er alvast drie. Bij Ziggo de M4 voor 99 euro.. een no brainer.

• Maduropa
Nog bedankt voor de reacties, de oplossing heb ik gehaald door tussen de regels te gaan lezen, de EAP's als alternatief merk.

Ik heb gekozen voor de volgende oplossing,
Een Omoda Controller - OC200 en twee EAP610's

De EAP610's laat ik zoals mijn wens was voeden via mijn POE-switches, evenals de OC200.
Als ik ze vergelijk met mijn Unifi's dan bieden ze een krachtiger signaal aan, veel specs tussen unifi en de omoda-reeks zijn gelijk, ook de controller software lijkt heel erg op elkaar.
Doorslag is de controller die een heel stuk goedkoper is, zo'n 65 euro t.o.v. ruim 200.
Dat ik moest overstappen op een hardware-controller voor unifi was me wel duidelijk, Unifi lijkt van de controller-software af te zijn gestapt, alleen nog de cloud-key v2 en een eigen unifi-OS wat niet echt makkelijk draait in een docker of raspberry pi.

Nog even een antwoord op waarom ik zowel de 2,4 Ghz als 5 Ghz hetzelfde wil hebben, mijn dochters hebben een paar 'smart'wifi-ledstrips die bediend worden met een app, die app vereist dezelfde SSID. Beetje knullig als je dan een een 5Ghz telefoon over moet schakelen naar 2.4 Ghz om de lampen te dimmen, en de app is ook knullig inderdaad.
En daarnaast, waarom zou ik twee verschillende SSID's doen als het er maar een hoeft te zijn.

Wat betreft het blijven op 2,4 Ghz als je buiten bent geweest en niet terug naar 5 Ghz, ik heb daar niet veel last van gehad, wel naar gekeken en de Omada's gebruiken daarvoor net als de Unifi's Band Steering.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:13
Maduropa schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:10:
Nog bedankt voor de reacties, de oplossing heb ik gehaald door tussen de regels te gaan lezen, de EAP's als alternatief merk.

Ik heb gekozen voor de volgende oplossing,
Een Omoda Controller - OC200 en twee EAP610's

De EAP610's laat ik zoals mijn wens was voeden via mijn POE-switches, evenals de OC200.
Als ik ze vergelijk met mijn Unifi's dan bieden ze een krachtiger signaal aan, veel specs tussen unifi en de omoda-reeks zijn gelijk, ook de controller software lijkt heel erg op elkaar.
Doorslag is de controller die een heel stuk goedkoper is, zo'n 65 euro t.o.v. ruim 200.
Dat ik moest overstappen op een hardware-controller voor unifi was me wel duidelijk, Unifi lijkt van de controller-software af te zijn gestapt, alleen nog de cloud-key v2 en een eigen unifi-OS wat niet echt makkelijk draait in een docker of raspberry pi.

Nog even een antwoord op waarom ik zowel de 2,4 Ghz als 5 Ghz hetzelfde wil hebben, mijn dochters hebben een paar 'smart'wifi-ledstrips die bediend worden met een app, die app vereist dezelfde SSID. Beetje knullig als je dan een een 5Ghz telefoon over moet schakelen naar 2.4 Ghz om de lampen te dimmen, en de app is ook knullig inderdaad.
En daarnaast, waarom zou ik twee verschillende SSID's doen als het er maar een hoeft te zijn.

Wat betreft het blijven op 2,4 Ghz als je buiten bent geweest en niet terug naar 5 Ghz, ik heb daar niet veel last van gehad, wel naar gekeken en de Omada's gebruiken daarvoor net als de Unifi's Band Steering.
Ik zou wel kijken naar bandbreedte-beperking.
Ik lees dat je een 100mbit verbinding hebt, die kan best snel worden volgetrokken door bijvoorbeeld een update of 4 bewoners die Netflix kijken.
Je zou een max-bandbreedte per device in kunnen stellen. Op een Draytek of Fortigate kan dat bijvoorbeeld heel mooi, je mag alles gebruiken maar als het drukker wordt, wordt de bandbreedte per apparaat gelimiteerd op bijvoorbeeld 20mbit of minder.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Pagina: 1