Slechte wifi-dekking ondanks AP's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:29
Oplossing: Voor binnen gebruik ik nu enkel het 5ghz netwerk van de connectbox. Deze geeft in het hele huis voldoende en betrouwbaar signaal en snelheid. Voor buiten kan ik 75% van de tijd af met het 5ghz signaal van de connectbox. Voor 20% dien ik de access point in de serre te gebruiken (deur naar buiten open) en in de resterende 5% van de gevallen dien ik die naar buiten te verlengen voor een sterker/betrouwbaarder signaal.

Dit is voor mij functioneel. Zou ik een meer permanente oplossing willen, dien ik een outdoor access point te gaan gebruiken.

Ik strijd in en rondom mijn woning al jaren tegen de matige wifi-dekking. Ik heb te kampen met (naar mijn mening) vrij veel netwerken die mijn eigen wifi-netwerk verstoren, waardoor het bereik ondermaats is.

In huis is het op zich nog wel acceptabel, maar zodra ik in de achtertuin zit, is de wifi-verbinding doorgaans traag. Voorheen was het wifi-netwerk van het ziggo modem helemaal beroerd, waardoor ik 2 extra routers als access-point in gebruik heb genomen. Het is al die tijd werkbaar geweest, maar nu wil ik het gewoon goed hebben.

De vraag is; hoe ga ik dat realiseren?

Gebruikte hardware:
pricewatch: Linksys E4200
pricewatch: Netgear WNDR3700
Ziggo Connect-box

De Linksys staat momenteel op kantoor op de 1e verdieping, de Netgear in de serre en de Connectbox in een trapkast in de woonkamer.

Het meest opvallende is het zwakke signaal van de Netgear op 2.4ghz buiten. Afgezien van een ruit van de serre, is er niets waar het signaal doorheen moet. De afstand tot buiten is ongeveer 8 meter. Ter vergelijking, de Linksys moet minimaal de dubbele afstand afleggen en gaat daarbij door 2 muren, of een vloer en een muur. Idem voor de connectbox.

Kijkende naar de reviews, staan beide routers niet bekend om hun sterke wifi-signaal. Ga ik mijn probleem mogelijk oplossen met een andere router? Door de slechte ervaringen met het oude ziggo-modem, ben ik terughoudend de connectbox daadwerkelijk te gebruiken.

De situatie (klik voor groot):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7GV2GdLM3zEeu2-pdOAlhQN7ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xs4T4NGVcnhUtO4WOx32QXhV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door LA-384 op 18-07-2021 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De 2,4 GHz-band is zo drukbezet dat je er eigenlijk weinig aan hebt. Je kan beter kijken naar 5 GHz, daar heb je meer bandbreedte en kan je dus zelf ook breder gaan (802.11ac laat 80 MHz toe, 160 kan in theorie ook op sommige apparaten maar de vraag is hoe praktisch dat is).

Je hebt zelf al een scan gedaan van je omgeving, op 5 GHz kan je vaak met DFS ook een hogere zendsterkte instellen in vergelijking met de gewone kanalen. Ik zou daar zeker naar kijken, en bepaalde signalen ook gewoon verzwakken. Ik vind het bizar dat de modem/router van Ziggo bv. een sterker signaal in de tuin lijkt te geven dan het toegangspunt in de serre?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Vergeet 2,4Ghz, dat is veel te druk tegenwoordig en valt geen eer meer aan te behalen. Verder valt het mij op dat je hardware uit 2009 en 2011 gebruikt :X Tijd voor wat nieuws.

Ik zou een setje van 3 accespoints kopen van bijv. Ubiquiti of TP-Link. Die hebben namelijk het voordeel dat je het in één controller kunt beheren. Werkt erg handig.

Trek naar elk accespoint een kabel (indien nog niet het geval). Niet aan die mesh meuk beginnen, uplink via kabel blijft het beste. Zendsterkte van de accespoints laag houden, zodat je devices niet blijven 'plakken' op een accespoint wat fysiek verder weg staat. Wifi van het Ziggo-modem zou ik dan uitzetten, dan zit die je ook niet in de weg.

DFS kun je last van hebben als je vlakbij/op de aanvliegroute van een vliegveld woont. Je zou evt. ook nog een kanaal in de UNII-3 band kunnen pakken, dat is gewoon legaal in NL mits je je aan de zendsterkte houdt: robertwebbe in "Mag je in Nederland wifi kanalen 138, 142 en 144 gebruiken?" bij mij in de buurt bleek dat nog helemaal vrij te zijn. Ik moest wel even m'n Unifi controller instellen op US ipv NL.

Voor 2,4Ghz lijk je kanalen 3, 8, 13 te gebruiken. Dat is niet handig, het wordt aangeraden om 1,6,11 te gebruiken. Je hebt dan minder overlap, waardoor het beter presteert. Zie ook: https://www.metageek.com/.../why-channels-1-6-11.html Maar dat doet niks af aan het feit dat 2,4G gewoon te druk is en je beter kan focussen op 5GHz ;)

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 29-05-2021 18:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:34
Als die serre dubbel glas heeft dan zit daar een laagje metaal op en dat blokkeert zeer effectief het wifi signaal.
En vergeet niet dat bereik zelden door de router of het accesspoint bepaalt wordt, maar meestal door de client die een veel zwakker signaal produceert.
Wifi is nog steeds tweeweg verkeer.

De beste oplossing is gewoon een outdoor accesspoint plaatsen en die bekabeld aansluiten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ben(V) schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:37:
...En vergeet niet dat bereik zelden door de router of het accesspoint bepaalt wordt, maar meestal door de client die een veel zwakker signaal produceert...
Op zich heb je wel gelijk, maar de grafiekjes van de TS laten zien wat z'n client ontvangt
Borromini schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 17:48:
... Ik vind het bizar dat de modem/router van Ziggo bv. een sterker signaal in de tuin lijkt te geven dan het toegangspunt in de serre?
In tegenstelling tot wat vele tweakers denken, is dat modem van Ziggo zo slecht nog niet ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

ThinkPadd schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:18:
... Verder valt het mij op dat je hardware uit 2009 en 2011 gebruikt :X Tijd voor wat nieuws...
Je kunt in ieder geval veel winnen door AP's te gebruiken die Wifi5 ondersteunen; evt wifi6 als je budget dat toelaat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LA-384 schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 17:29:
[...]

Door de slechte ervaringen met het oude ziggo-modem, ben ik terughoudend de connectbox daadwerkelijk te gebruiken.
Probeer het eens uit zou ik zeggen. Je hebt nu ook een slechte ervaring, dus nee heb je, ja kun je krijgen.

Als ik je signaalmetingen bekijk, heb je houten vloeren, iig is er erg weinig demping tussen woonkamer en kantoor/slaapkamer boven. Als je -65dBm in de 5GHz aanhoudt als minimum voor performante, goede WiFi, zou ik de conclusie trekken dat je hele huis binnen kunt dekken vanaf enkele AP, en dat de Ziggo Connectbox (welke? ze hebben er ondertussen vier verschillende... kijk naar sticker onderop voor merk+model) alles daarvoor afdoende dekt. Gezien in de 5GHz de Connectbox ongeveer 4x de performance van de andere twee hoogbejaarde routers kan leveren (bij voldoende signaal) zou ik zeggen dat je daarmee waarschijnlijk binnen helemaal op orde hebt.

Buiten heb je zowel te weinig signaal (van al je AP's) als teveel concurrentie van de buren in 2.4GHz. Gezien je in de serre al een AP hebt staan ben ik het met @Ben(V) eens: het glas van je serre heeft geheid een isolatielaag die RF tegenhoudt. Conclusie: om goede dekking in de tuin te krijgen moet je linksom of rechtsom een antenne buiten krijgen. Gezien de drukte moet die ook/vooral 5GHz doen. Ik zou neigen naar een outdoor AP, van binnen gevoed via PoE (ze worden nagenoeg allemaal met PoE injector geleverd).

Simpele, goedkope oplossing:
- gebruik de Connectbox ipv de verouderde routers. Volgens je metingen zou dat overal binnen goed moeten gaan.
- gebruik een outdoor AP. Enige eis is dat het dualband is. Zorg dat je clients bij voorkeur met 5GHz verbinden. Iets als dit zou een van de goedkopere goede opties zijn.

Kosten: prijs van zo'n AP, dus EUR 67

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Allereerst bedankt voor de antwoorden en het meedenken!
Borromini schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 17:48:
De 2,4 GHz-band is zo drukbezet dat je er eigenlijk weinig aan hebt. Je kan beter kijken naar 5 GHz, daar heb je meer bandbreedte en kan je dus zelf ook breder gaan (802.11ac laat 80 MHz toe, 160 kan in theorie ook op sommige apparaten maar de vraag is hoe praktisch dat is).
Dat is idd de intentie en hoe ik het voorheen in gebruik had. Ik heb onlangs een nieuw ziggo-modem gekregen, omdat de oude stuk was gegaan. Om het 2.4ghz signaal nog eens te testen, had ik deze weer volledig geactiveerd. Ik heb nog minstens 2 apparaat die enkel op 2.4ghz werken en ik niet kan vervangen, dus die bandbreedte kan ik niet volledig uitschakelen.
Je hebt zelf al een scan gedaan van je omgeving, op 5 GHz kan je vaak met DFS ook een hogere zendsterkte instellen in vergelijking met de gewone kanalen. Ik zou daar zeker naar kijken, en bepaalde signalen ook gewoon verzwakken. Ik vind het bizar dat de modem/router van Ziggo bv. een sterker signaal in de tuin lijkt te geven dan het toegangspunt in de serre?
Dat verzwakken is een goeie idd. Als het buiten toch niet werkzaam is, kan het signaal net sterk genoeg ingesteld worden voor binnen. De eigen routers zijn al oude beestjes (2009/2011), misschien dat dat ook een verklaring kan zijn.
ThinkPadd schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 18:18:
DFS kun je last van hebben als je vlakbij/op de aanvliegroute van een vliegveld woont
Ik zag dat staan en dacht het gewoon eens te proberen. Het ziggo-modem is de enige die die kanalen "aan kan". Ik woon in buitengebied, zo'n 25km van de dichtstbijzijnde luchthaven. Vliegtuigen komen wel over, maar doorgaans op vrij grote hoogte. Het is nog afwachten of dat stoort.
Voor 2,4Ghz lijk je kanalen 3, 8, 13 te gebruiken. Dat is niet handig, het wordt aangeraden om 1,6,11 te gebruiken. Je hebt dan minder overlap, waardoor het beter presteert. Zie ook: https://www.metageek.com/.../why-channels-1-6-11.html Maar dat doet niks af aan het feit dat 2,4G gewoon te druk is en je beter kan focussen op 5GHz ;)
Ik heb die link bekeken, maar daar is er maar keuze tot kanaal 11, terwijl ik dus tot 13 kan gaan. Kijkende naar de grafieken, lijken kanaal 3, 8 en 13 ook gewoon goed uit elkaar te liggen. Ik heb deze kanalen gekozen, omdat er op dat moment de minste interferentie leek.
Ben(V) schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 19:37:
Als die serre dubbel glas heeft dan zit daar een laagje metaal op en dat blokkeert zeer effectief het wifi signaal.
Het is idd dubbelglas, maar het is wel uit 1997. Ik weet niet of ze dat toen ook al deden. In principe zou ik denken dat het signaal van het ziggo-modem ook door datzelfde dubbelglas moet.
De beste oplossing is gewoon een outdoor accesspoint plaatsen en die bekabeld aansluiten.
dion_b schreef op zondag 30 mei 2021 @ 00:40:
Conclusie: om goede dekking in de tuin te krijgen moet je linksom of rechtsom een antenne buiten krijgen. Gezien de drukte moet die ook/vooral 5GHz doen. Ik zou neigen naar een outdoor AP, van binnen gevoed via PoE (ze worden nagenoeg allemaal met PoE injector geleverd).
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een oplossing binnen. Is het te verwachten dat een router die een sterker signaal uit weet te sturen, wél net voldoende bereik kan hebben op de 5ghz band?
dion_b schreef op zondag 30 mei 2021 @ 00:40:
Probeer het eens uit zou ik zeggen. Je hebt nu ook een slechte ervaring, dus nee heb je, ja kun je krijgen.

Als ik je signaalmetingen bekijk, heb je houten vloeren, iig is er erg weinig demping tussen woonkamer en kantoor/slaapkamer boven. Als je -65dBm in de 5GHz aanhoudt als minimum voor performante, goede WiFi, zou ik de conclusie trekken dat je hele huis binnen kunt dekken vanaf enkele AP, en dat de Ziggo Connectbox (welke? ze hebben er ondertussen vier verschillende... kijk naar sticker onderop voor merk+model) alles daarvoor afdoende dekt. Gezien in de 5GHz de Connectbox ongeveer 4x de performance van de andere twee hoogbejaarde routers kan leveren (bij voldoende signaal) zou ik zeggen dat je daarmee waarschijnlijk binnen helemaal op orde hebt.
Snelheid vind ik minder belangrijk, daar ik geen grote bestanden verstuur of hoge kwaliteit video ga streamen. Dat laatste beperkt zich tot ziggogo en youtube.

De connectbox is de Compal CH7465LG-ZG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Routers met sterkere signalen bestaan niet, wifi signaal sterkte is wettelijk beperkt en zoals ik al zei, zelf als je iets illegaals zou neerzetten met te veel vermogen helpt je dat niets, want je client (je telefoon, tablet of laptop) heeft altijd veel minder signaal en dan heb je nog niets.

Ook dubbel glas uit 1997 heeft een coating, dat kun je duidelijk aflezen uit je eigen metingen.
En als je geen antenne buiten plaatst zul je dit echt niet oplossen.

Je kunt om te testen een poging wagen die router in het hokje te plaatsen (in de keuken denk ik) dat aan de tuin grenst en niet aan de serre, het zou zo maar kunnen dat die muur minder demping geeft dan de serre.
Of eventueel op de slaapkamer aan de achterkant( dus boven de serre).
Maar veel kans geef ik je niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je de kabel kan trekken en een toegangspunt buiten kan installeren zou ik dat zeker doen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
LA-384 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 09:46:
Ik heb die link bekeken, maar daar is er maar keuze tot kanaal 11, terwijl ik dus tot 13 kan gaan. Kijkende naar de grafieken, lijken kanaal 3, 8 en 13 ook gewoon goed uit elkaar te liggen. Ik heb deze kanalen gekozen, omdat er op dat moment de minste interferentie leek.
Die problemen met overlap gaan niet alleen over overlap tussen je eigen WiFi signalen, maar ook over alle anderen die uitgezonden worden. Omdat dat vooral 1, 6 en 11 zal zijn (met een aantal uitzonderingen), kun ECHT beter 1, 6 of 11 kiezen. Dan hoeven die alleen maar de 'competitie' aan te gaan met de andere signalen op 1, 6 of 11 (en de kanalen daar net omheen). Bijvoorbeeld jouw signaal op kanaal 3 moet nu strijden om zendtijd met de WiFi signalen van de buren die op 3 zitten, maar ook met alles wat bij de buren op kanaal 1 zit, of op kanaal 6 (en alles er tussen).
Die bevat echt een prima WiFi router voor het meeste huis-tuin-en-keuken gebruik. Beperkt in instellingen, wat jammer is, maar een uitstekend WiFi signaal, zowel 2.4GHz als 5 GHz. Gebruik die nou eerst eens voor binnen, zoals @dion_b suggereerde, dat lost waarschijnlijk al je problemen binnen op.

[ Voor 21% gewijzigd door Cpt.Morgan op 30-05-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Allereerst bedankt voor de antwoorden en het meedenken!

[...]

Dat is idd de intentie en hoe ik het voorheen in gebruik had. Ik heb onlangs een nieuw ziggo-modem gekregen, omdat de oude stuk was gegaan. Om het 2.4ghz signaal nog eens te testen, had ik deze weer volledig geactiveerd. Ik heb nog minstens 2 apparaat die enkel op 2.4ghz werken en ik niet kan vervangen, dus die bandbreedte kan ik niet volledig uitschakelen.
Nee, maar het is niet waar je je netwerk op moet dimensioneren. Legacy en low-end kunnen inderdaad niet anders, maar als het behoorlijk druk is in de lucht - en dat is het bij jou - ga je simpelweg geen goede ervaring in de 2.4GHz kunnen krijgen. Komt bij: als de dekking in de 5GHz goed is, zal in ieder geval signaalsterkte doorgaans overal op orde zijn. Maar met interferentie van veel netwerken van buren op slechtgekozen kanalen garandeert dat weinig.
[...]

Dan heb je die link niet gesnapt. Of je (US) tot 11 kan of (EU) tot 13 maakt niet uit. Punt is dat collision avoidance (netjes op je beurt wachten zodat niemand door elkaar praat) alleen werkt als je vol op zelfde kanaal zit. Overlap je half, dan zijn netwerken ruis voor elkaar.

Gevolg is dat als je vol op zelfde kanaal zit als een ander en beide maximaal het medium proberen te benutten, je ongeveer 50% van je theoretische maximale bandbreedte gaat halen, met hoge SNR en zonder packetloss. Hang je half over elkaar heen, dan praat je door elkaar heen, ben je ruis tot elkaar, duikt SNR omlaag en kom je uit dichter bij de 10% van maximale bandbreedte met forse packetloss en retransmits. Word je NIET blij van.

Je kunt dus veel beter vol op zelfde kanaal zitten als ander netwerk dan dat je half overlapt, en er passen - ook met de 13 EU kanalen - maar drie kanalen tegelijk naast elkaar in de 2.4HGHz band (een vierde zou op kanaal 16 moeten zitten, die is hier evenmin beschikbaar). Dus 1, 6 en 11 bijven best practice tenzij je buren allemaal iets anders kiezen. Het is bij jou in de buurt een puinhoop, vooral door de aso die met 40MHz op kanaal 5 zit en de meerdere netwerken op kanaal 8, maar - aanname! - ervan uitgaande dat alle netwerken even druk zijn, zou je op kanaal 1 veel beter af zijn dan op kanaal 13.
[...]

Het is idd dubbelglas, maar het is wel uit 1997. Ik weet niet of ze dat toen ook al deden. In principe zou ik denken dat het signaal van het ziggo-modem ook door datzelfde dubbelglas moet.
Hangt af van de muren, maar je singnaaloverzicht buiten liegt er niet om: geen enkel van je AP's biedt buiten goede signaalsterkte.
[...]

Mijn voorkeur gaat toch uit naar een oplossing binnen. Is het te verwachten dat een router die een sterker signaal uit weet te sturen, wél net voldoende bereik kan hebben op de 5ghz band?
Nee. Max zendvermogen staat vast (23dBm/200mW). Komt bij: je kunt dan wel aan een kant van de verbinding met een megafoon staan te schreeuwen, als aan de andere kant geen megafoon beschikbaar is kun je alsnog geen gesprek voeren. Wat je kunt doen is kijken of ergens anders in huis een AP te plaatsen is op een plek waar het signaal wel beter naar buiten kan (bovenverdieping bij de achterkamer?), maar dan moet je daar wel UTP hebben/kunnen krijgen. Die heb je blijkbaar al in de serre, dus outdoor AP vanaf buitenkant daarvan lijkt me een makkelijker idee.
[...]

Snelheid vind ik minder belangrijk, daar ik geen grote bestanden verstuur of hoge kwaliteit video ga streamen. Dat laatste beperkt zich tot ziggogo en youtube.
Snelheid=SNR=stabiliteit. Eigenlijk kun je alles bij WiFi reduceren tot SNR met een willekeurige apparaat op een willekeurige locatie. Ziggo go zal nooit boven de 15Mbps uitkomen, maar als je *stabiel* 15Mbps wilt kunnen halen, heb je een veelvoud van die bandbreedte op jouw locatie nodig. Allereerst omdat een link rate van 23Mbps (overhead is ongeveer 33%, dus je moet altijd anderhalf keer je gewenste bandbreedte rekenen) zo laag is dat je in het knipperlicht wel/geen verbinding gebied zit. Word je niet blij van. Je wilt sowieso een paar trapjes hoger zitten qua modulatie. Bedenkt vervolgens die rekensom met overlappende netweren. Zodra twee apparaten tegelijk in zelfde kanaal willen werken (ongeacht of ze in jou netwerk zitten of bij buren) haal je best-case de helft van je prestatie, met drie een derde. Ik heb vergelijkbare eisen en probeer toch ervoor te zorgen dat overal in huis minimaal 100Mbps beschikbaar is. Niet omdat ik 100Mbps per apparaat gebruik, wel omdat ik die 15Mbps zo goed als gegarandeerd stabiel wil hebben.
OK, redelijk ding, 3x3 MIMO WiFi-ac in 5GHz met DFS, vergelijk dat met je andere twee die 2x2 MIMO doen met WiFi-n in 5GHz zonder DFS. Daar zit >5 jaar verschil in specs in. Wat daar nog bij komt: antennetechniek heeft ook niet stil gestaan en de interne antennes in de CH7465LG zijn een stuk beter dan gemiddeld. Niet om hoogste snelheden te halen, wel om 360 graden rond goede dekking te halen. Veel oudere apparaten hebben een onregelmatige dekking, waardoor je op ene plek zeer goede verbinding hebt maar metertje verderop veel minder.

Heb je nou al geprobeerd hoe het werkt met allen die CH7465LG binnenhuis te gebruiken in 5GHz? Ik denk dat het in positieve zin mee zal vallen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Helemaal eens met bovenstaande postst maar wie weet is je netgear wel gewoon brak. Kun je de linksys en netgear wisselen? Dan weet je of het aan t apparaat of de positie ligt

Je hebt 2 bekabelde punten met verouderdere apparatuur. De goedkope manier is om bij ziggo een deco m4 setje te kopen, 3 accesspoints voor 100 euro. Die sluit je dan bekabeld aan op de plekken waar nu het antiek staat.

Als het dan nog buiten brak is kun je altijd outdoor ap erbij nemen

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 30-05-2021 13:22 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
dion_b schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:41:
Het is bij jou in de buurt een puinhoop, vooral door de aso die met 40MHz op kanaal 5 zit.
Die aso ben ik zelf 8)
Oorzaak is een oude pricewatch: TP-Link TL-WA850RE 300 Mbps Universele Wi-Fi Range Extender (EU m... die dienst doet als draadloze accesspoint voor een energiemonitor zonder wifi. Wellicht dat ik die beter kan vervangen voor een pricewatch: Netgear EX3700 - WiFi Range Extender AC750 ? Zover ik weet heb ik geen keuze in kanaalbreedte bij de tp-link. Bovendien is die 2.4ghz only. Edit: ik heb de instellingen gevonden en aangepast naar 20hz.
Heb je nou al geprobeerd hoe het werkt met alleen die CH7465LG binnenhuis te gebruiken in 5GHz? Ik denk dat het in positieve zin mee zal vallen.
Dat lijkt idd wel te werken binnenshuis, wil het nog even op de lange termijn zien.

Ik snap overigens goed dat een kabel naar buiten brengen de beste keuze is, maar het is een zeer lastige. De buizen in de muur zitten nagenoeg vol en hebben een alles behalve logische indeling. Vandaar dat dat niet mijn voorkeur heeft.

Ik heb nu bij wijze van test een van de tp-link extenders op de slaapkamer aan de achterkant gehangen en dat geeft ook al een iets beter bereik.

Als bekabeld naar buiten echt geen zinvolle optie lijkt voor mij (althans niet permanent), dan zou ik de weg met een extended nog kunnen overwegen, waarbij ik dan wel voor een 5ghz exemplaar zal gaan.
laurens0619 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:19:
Helemaal eens met bovenstaande postst maar wie weet is je netgear wel gewoon brak. Kun je de linksys en netgear wisselen? Dan weet je of het aan t apparaat of de positie ligt
Wisselen maakt geen verschil. Ik heb nu iig de wifi signalen die geen meerwaarde hebben uitgeschakeld en de hier gesuggereerde aanpassingen gemaakt. Even afwachten of dat iets verbetering geeft, zoniet, dan zal ik wat gaan vervangen.

Het ziet er nu buiten zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15UsyeHnOSmrIQTN-RNsS5FP6qc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0iWId3rTAIhmLc6AymTZmXYI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door LA-384 op 30-05-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Ik denk dat het antwoord op de titel van je topic is:
Je gebruikt oude en goedkope (veelal 2.4 only) wifi apparatuur. Deze apparatuur zit wel in hetzelfde radio spectrum waardoor ik denk dat je jezelf in de weg zit :)

Ik zou alles weggooien en een moderne setup neerzetten.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LA-384 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:37:
[...]

Die aso ben ik zelf 8)
Oorzaak is een oude pricewatch: TP-Link TL-WA850RE 300 Mbps Universele Wi-Fi Range Extender (EU m... die dienst doet als draadloze accesspoint voor een energiemonitor zonder wifi. Wellicht dat ik die beter kan vervangen voor een pricewatch: Netgear EX3700 - WiFi Range Extender AC750 ? Zover ik weet heb ik geen keuze in kanaalbreedte bij de tp-link. Bovendien is die 2.4ghz only. Edit: ik heb de instellingen gevonden en aangepast naar 20hz.
TP-Link heeft inderdaad de nare gewoonte om 40MHz per default aan te laten...

Verder snap ik niet helemaal wat je met dit ding doet. Waarom heeft een device zonder WiFi een AP nodig? Verbind je dan met de WA850RE met een andere client om het uit te lezen? Zou het niet handiger zijn om die WA850RE als wireless bridge in te stellen en het zo op je reguliere netwerk te integreren, dan hoeft dat ding zelf ook geen SSID uit te zenden.
[...]

Dat lijkt idd wel te werken binnenshuis, wil het nog even op de lange termijn zien.

Ik snap overigens goed dat een kabel naar buiten brengen de beste keuze is, maar het is een zeer lastige. De buizen in de muur zitten nagenoeg vol en hebben een alles behalve logische indeling. Vandaar dat dat niet mijn voorkeur heeft.

Ik heb nu bij wijze van test een van de tp-link extenders op de slaapkamer aan de achterkant gehangen en dat geeft ook al een iets beter bereik.
Bereik is ~300m, dat is de uitdaging niet. Het gaat om dekking onder invloed van obstakels. Maar goed, dat ding is 2.4GHz-only, dus je gaat net zoveel last hebben van je buren. Je wilt echt 5GHz buiten krijgen. Kun je niet een van de twee oude routers op die plek hangen?
Wisselen maakt geen verschil. Ik heb nu iig de wifi signalen die geen meerwaarde hebben uitgeschakeld en de hier gesuggereerde aanpassingen gemaakt. Even afwachten of dat iets verbetering geeft, zoniet, dan zal ik wat gaan vervangen.

Het ziet er nu buiten zo uit:
[Afbeelding]
Dat ziet er al een stuk beter uit, vooral feit dat kanaal 1 nu echt geen nare overlap meer heeft. Je hebt wel nog last van buren op kanalen 5, 8 en 9. Dat gezegd, signaal van je Ziggo modemrouter buiten is en blijft te laag om werkbaar te zijn, signaal van de repeater is op zich redelijk, maar met veel interferentie is -65dBm alsnog niet goed genoeg; de "-65dBm is ondergrens" gaat uit van een ruisvloer van -97dBm, dus dan heb je met -65dBm ruim 30dB SNR. Als je echter zit met een overlappend netwerk op -80dBm, dan heb je nog maar 15dB SNR over, dat is onvoldoende. Met die troep zou je moeten streven naar een signaal van 15dB hoger, dus -50dBm, zodat je alsnog 30dB SNR overhoudt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
dion_b schreef op zondag 30 mei 2021 @ 16:23:
TP-Link heeft inderdaad de nare gewoonte om 40MHz per default aan te laten...

Verder snap ik niet helemaal wat je met dit ding doet. Waarom heeft een device zonder WiFi een AP nodig? Verbind je dan met de WA850RE met een andere client om het uit te lezen? Zou het niet handiger zijn om die WA850RE als wireless bridge in te stellen en het zo op je reguliere netwerk te integreren, dan hoeft dat ding zelf ook geen SSID uit te zenden.
De reden is alsvolgt: de energiemonitor moet in de meterkast, omdat daar de slimme meter en de energiemeters van de zonnepanelen zitten. De kabelaansluiting bevind zich niet in de meterkast, maar in de woonkamer, de coaxkabels heb ik naar de trapkast gelegd, omdat dat op dat moment het meest logisch was. De energiemonitor heeft enkel een ethernet aansluiting. De kans bestaat dat ik in de toekomst naar glasvezel overstap, die aansluiting zit wél in de meterkast, maar dat zou ook weer een overhaul van het bekabelde netwerk betekenen.

Een wireless bridge heb ik nog niet van gehoord. De huidige oplossing deed wat het moest doen, dus heb nooit verder gekeken.
Bereik is ~300m, dat is de uitdaging niet. Het gaat om dekking onder invloed van obstakels. Maar goed, dat ding is 2.4GHz-only, dus je gaat net zoveel last hebben van je buren. Je wilt echt 5GHz buiten krijgen. Kun je niet een van de twee oude routers op die plek hangen?
De plek waar die hangt heeft geen ethernet aansluiting en dat is helaas ook niet te realiseren zonder kabels in het zicht te hebben. Aangezien het signaal van de repeater sterker lijkt dan van elk van de oude routers , denk ik niet dat dat een meerwaarde heeft.

Met bereik bedoel ik overigens het aantal streepjes zichtbaar op m'n mobiele device. De snelheid @2.4ghz is met zo'n 3-5mb/sec niet denderend, maar wel werkbaar.
Dat ziet er al een stuk beter uit, vooral feit dat kanaal 1 nu echt geen nare overlap meer heeft. Je hebt wel nog last van buren op kanalen 5, 8 en 9. Dat gezegd, signaal van je Ziggo modemrouter buiten is en blijft te laag om werkbaar te zijn, signaal van de repeater is op zich redelijk, maar met veel interferentie is -65dBm alsnog niet goed genoeg; de "-65dBm is ondergrens" gaat uit van een ruisvloer van -97dBm, dus dan heb je met -65dBm ruim 30dB SNR. Als je echter zit met een overlappend netwerk op -80dBm, dan heb je nog maar 15dB SNR over, dat is onvoldoende. Met die troep zou je moeten streven naar een signaal van 15dB hoger, dus -50dBm, zodat je alsnog 30dB SNR overhoudt.
Zonder iets naar buiten te brengen, gaat mijn eerstvolgende stap dan zijn om een 5ghz accesspoint/repeater/router te realiseren. De router in de serre is nu sowieso "over". In geval van nood kan ik die via de serredeur naar buiten brengen. De router op kantoor is wel nog in gebruik, omdat die zowel de bekabelde verbinding voor de pc als voor de printer verzorgt, alsook de WiFi die door de repeater wordt versterkt.

Ik denk dat het dan loont om de router op kantoor te vervangen voor een exemplaar met sneller wifi (nu is dat volgens mij 150mbps max) en de extender te vervangen voor een 5ghz exemplaar. Mijn idee hierbij is dat door minder storing, alsnog een acceptabele snelheid buiten bereikt kan worden. Een redelijk 150mbps signaal is mogelijk trager dan een matig 1000mbps signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LA-384 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:19:
[...]

De reden is alsvolgt: de energiemonitor moet in de meterkast, omdat daar de slimme meter en de energiemeters van de zonnepanelen zitten. De kabelaansluiting bevind zich niet in de meterkast, maar in de woonkamer, de coaxkabels heb ik naar de trapkast gelegd, omdat dat op dat moment het meest logisch was. De energiemonitor heeft enkel een ethernet aansluiting. De kans bestaat dat ik in de toekomst naar glasvezel overstap, die aansluiting zit wél in de meterkast, maar dat zou ook weer een overhaul van het bekabelde netwerk betekenen.

Een wireless bridge heb ik nog niet van gehoord. De huidige oplossing deed wat het moest doen, dus heb nooit verder gekeken.
Een wireless bridge is een apparaat die je via WiFi verbindt aan een netwerk die vervolgens een bedrade aansluiting heeft waarmee je niet-draadloze netwerkapparatuur op dat draadloze netwerk kunt aansluiten.

Zo te horen heb je helemaal geen AP nodig, dus gebruik je dat ding al als bridge, alleen zendt hij onnodig ook nog een eigen WiFI-netwerk uit. Dat laatste zou je moeten kunnen uitschakelen.

Overigens, bedenk dat je straks in nieuwe situatie exact zelfde uitdaging gaat hebben: geen verbinding tussen meterkast en plek waar o.a. TV staat. Daar zul je sowieso iets mee moeten, en een netwerkkabel van meterkast naar woonkamer is behoorlijk standaard te noemen. Daar zou ik over nadenken, nu maakt het weinig uit maar straks met NTU in meterkast des te meer.
[...]

De plek waar die hangt heeft geen ethernet aansluiting en dat is helaas ook niet te realiseren zonder kabels in het zicht te hebben. Aangezien het signaal van de repeater sterker lijkt dan van elk van de oude routers , denk ik niet dat dat een meerwaarde heeft.

Met bereik bedoel ik overigens het aantal streepjes zichtbaar op m'n mobiele device. De snelheid @2.4ghz is met zo'n 3-5mb/sec niet denderend, maar wel werkbaar.
Werkbaar maar niet betrouwbaar. Dat betekent dat je maar een paar dB SNR hebt, dus zodra ook maar iets verandert zal de verbinding weggvallen. Wederom, al heb je maar 5Mbps nodig, je wilt een veelvoud daarvan ter beschikking hebben om stabiliteit te borgen.
[...]

Zonder iets naar buiten te brengen, gaat mijn eerstvolgende stap dan zijn om een 5ghz accesspoint/repeater/router te realiseren.
Het zou een stuk schelen als je even voor jezelf scherp kreeg wat die verschillende termen betekenen en exact wat je denkt nodig te hebben.

AP: apparaat wat een bedrade netwerk draadloos uitbreidt.
Repeater: apparaat wat een draadloos netwerk ontvangt en exact zelfde pakketten weer uitzendt (halveert best-case performance, levert best-case 50% meer dekking)
Router: apparaat wat twee netwerken (doorgaans bedraad) aan elkaar koppelt. Soms zit er ook een AP en/of modem in, maar dat staat los van routerfunctie. Routers zijn geen draadloze apparaten.
De router in de serre is nu sowieso "over". In geval van nood kan ik die via de serredeur naar buiten brengen. De router op kantoor is wel nog in gebruik, omdat die zowel de bekabelde verbinding voor de pc als voor de printer verzorgt, alsook de WiFi die door de repeater wordt versterkt.
Kun je een soortgelijke meting doen van WiFi-netwerkenwaar de repeater hangt? Ik betwijfel namelijk de toegevoegde waarde. Je kunt op kantoor beter een switch gebruiken. De kosten (EUR 10 voor eentje met 5 poorten) heb je er binnen een jaar uit puur op basis van stroomverbruik tov een oude inefficiente router.
Ik denk dat het dan loont om de router op kantoor te vervangen voor een exemplaar met sneller wifi (nu is dat volgens mij 150mbps max)
Welke staat daar? De WNDR3700 kan alvast in beide banden tegelijk 300Mbps link rate leveren (wat niet 300Mbps throughput betekent!), de E4200 kan in een van de twee (maar niet beide tegelijk) 450Mbps leveren.

Staar je alleen niet blind op die getallen. Reden dat je nu maar "150Mbps" haalt is dat de repeater 1x1 is, dus een enkele stream aan kan. Dat ding op kantoor kan 2 of 3 streams aan, maar je repeater kan dat niet benutten. Hogere specs zijn dus overbodig. Al zou je een "6000Mbps" monster neerzetten, met deze repeater zou het niet beter gaan.

Als je per se met repeater en niet outdoor AP wilt werken, zou ik een dualband repeater aanraden die waarschijnlijk 5GHz rechtstreeks van de modemrouter kan oppikken op meer dan voldoende signaalsterkte om een veelvoud van de huidige performance maar vooral ook stabiliteit buiten te kunnen realiseren. Met meetwaardes die je gepost hebt denk ik echt dat het geen toegevoegde waarde heeft om meerdere AP's binnen aan te houden.

en de extender te vervangen voor een 5ghz exemplaar. Mijn idee hierbij is dat door minder storing, alsnog een acceptabele snelheid buiten bereikt kan worden. Een redelijk 150mbps signaal is mogelijk trager dan een matig 1000mbps signaal.
[/quote]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
dion_b schreef op zondag 30 mei 2021 @ 18:11:
Een wireless bridge is een apparaat die je via WiFi verbindt aan een netwerk die vervolgens een bedrade aansluiting heeft waarmee je niet-draadloze netwerkapparatuur op dat draadloze netwerk kunt aansluiten.

Zo te horen heb je helemaal geen AP nodig, dus gebruik je dat ding al als bridge, alleen zendt hij onnodig ook nog een eigen WiFI-netwerk uit. Dat laatste zou je moeten kunnen uitschakelen.

Overigens, bedenk dat je straks in nieuwe situatie exact zelfde uitdaging gaat hebben: geen verbinding tussen meterkast en plek waar o.a. TV staat. Daar zul je sowieso iets mee moeten, en een netwerkkabel van meterkast naar woonkamer is behoorlijk standaard te noemen. Daar zou ik over nadenken, nu maakt het weinig uit maar straks met NTU in meterkast des te meer.
Ik ga binnenkort eens kijken of ik die extender als bridge kan instellen. Begrijp ik het goed dat dat een storend element wegneemt? Of maak je het eigenlijk alleen onzichtbaar voor andere devices?
Het zou een stuk schelen als je even voor jezelf scherp kreeg wat die verschillende termen betekenen en exact wat je denkt nodig te hebben.

AP: apparaat wat een bedrade netwerk draadloos uitbreidt.
Repeater: apparaat wat een draadloos netwerk ontvangt en exact zelfde pakketten weer uitzendt (halveert best-case performance, levert best-case 50% meer dekking)
Router: apparaat wat twee netwerken (doorgaans bedraad) aan elkaar koppelt. Soms zit er ook een AP en/of modem in, maar dat staat los van routerfunctie. Routers zijn geen draadloze apparaten.
Bedankt voor de verheldering.
Kun je een soortgelijke meting doen van WiFi-netwerken waar de repeater hangt? Ik betwijfel namelijk de toegevoegde waarde. Je kunt op kantoor beter een switch gebruiken. De kosten (EUR 10 voor eentje met 5 poorten) heb je er binnen een jaar uit puur op basis van stroomverbruik tov een oude inefficiente router.
Dat is een goeie, een switch had ik idd niet aan gedacht, die heb ik ook in gebruik bij m'n televisie en is idd een simpel kastje.

Een meting op de plek waar de repeater hangt (heb ook 2.4ghz meting gedaan, maar die lijkt mij niet relevant).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6T6ITCxP4zbm6u2QeNn6GOhKXE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9J2zRXFY97P8q3KK5STR1eEb.jpg?f=fotoalbum_tile

Ook een snelheidsmeting gedaan op die plek. Het fluctueert uiteraard, maar de snelheid is vergelijkbaar (118mbps voor het ziggo modem en 124mbps voor de netgear router). Klopt het dat dit verschil groter kan zijn wanneer ik de router op kantoor zou vervangen voor bijvoorbeeld een pricewatch: ASUS RT-AC68U V3 Zwart en de extender zou vervangen voor een pricewatch: AVM Fritz!Repeater 1200 (Internationale versie) ? (ter vergelijking, pal naast het ziggo modem is de snelheid 245mbps en pal naast de Netgear router 180mbps, het verval door afstand is dus aanzienlijk groter bij het ziggo modem).

De vraag blijft dan uiteraard wel of een extender het signaal ver genoeg naar buiten kan brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat laatste kan je testen door gewoon één van je huidige routers te positioneren waar je de repeater wil installeren. Die hoeven alleen een draadloos signaal uit te zenden, en dan kan je met zo'n wifi scanner de sterkte van het signaal meten bij benadering. Daar hoef je niks voor aan te sluiten op het netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LA-384 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 21:48:
[...]

Ik ga binnenkort eens kijken of ik die extender als bridge kan instellen. Begrijp ik het goed dat dat een storend element wegneemt? Of maak je het eigenlijk alleen onzichtbaar voor andere devices?
Nee, het neemt echt een storend element weg. Keerzijde, een netwerk waar geen verkeer overheen gaat belast de lucht niet idioot zwaar, ongeveer 3% van airtime wordt opgeslokt door de loze beacons. De overige 97% van tijd heb je er geen last van. Maar goed, 3% minder zooi is nog steeds beter.
[...]

Bedankt voor de verheldering.

[...]

Dat is een goeie, een switch had ik idd niet aan gedacht, die heb ik ook in gebruik bij m'n televisie en is idd een simpel kastje.

Een meting op de plek waar de repeater hangt (heb ook 2.4ghz meting gedaan, maar die lijkt mij niet relevant).
[Afbeelding]
Netgear biedt iets sterket signaal, maar beide komen boven de -65dBm uit, dus zou ik ze 'goed genoeg' noemen.
Ook een snelheidsmeting gedaan op die plek. Het fluctueert uiteraard, maar de snelheid is vergelijkbaar (118mbps voor het ziggo modem en 124mbps voor de netgear router). Klopt het dat dit verschil groter kan zijn wanneer ik de router op kantoor zou vervangen voor bijvoorbeeld een pricewatch: ASUS RT-AC68U V3 Zwart
Ja, dat zou iets groter kunnen zijn, maar als je toch iets nieuws gaat kopen kun je beter iets van 2021 en niet een ontwerp uit 2014 (die AC68U) nemen. Je repeater gaat niets kunnen met de 3x3 MIMO van de RT-AC68U, dus kun je dan ofwel een goedkopere AC 2x2 nemen of een AX 2x2 (waarbij je ook een AX repeater zou kunnen nemen).
en de extender zou vervangen voor een pricewatch: AVM Fritz!Repeater 1200 (Internationale versie) ? (ter vergelijking, pal naast het ziggo modem is de snelheid 245mbps en pal naast de Netgear router 180mbps, het verval door afstand is dus aanzienlijk groter bij het ziggo modem).
Pal naast Ziggo modem 245Mbps? Dan denk ik dat je client lage specs heeft. Waar meet je dit mee?

Ik haal met m'n 2x2 MIMO laptop bij een AP met vergelijkbare specs aan die Ziggo modemrouter zo'n 450Mbps.
De vraag blijft dan uiteraard wel of een extender het signaal ver genoeg naar buiten kan brengen.
Dat is de hamvraag. 118 vs 124Mbps gaat weinig uitmaken, wat je in de tuin haalt wel. Als je in de 2.4GHz maar -65dBm haalt (je eerdere meetwaarde met huidige repeater) ben ik bang dat je met nieuwe dualband repeater tussen de -70 en -75dBm uitkomt. Dat is marginaal te noemen. Wel twee voordelen:
- 5GHz is schoner, dus je hebt minder last van marignaal signaal.
- 5GHz biedt voor zelfde signaalsterkte hogere throughput, dus het gaat sneller zijn.

Dan nog: ik denk dat de hop van repeater naar tuin je bottleneck gaat zijn, niet van modem/AP naar repeater. Ik zou dus eerder investeren in een betere repeater dan in een extra AP op kantoor. Dat Fritz-geval is zeker geen slechte, maar het heeft last van z'n vormgeving: het moet in een stopcontact geprikt worden, waardoor het niet altijd op optimale locatie (pal voor raam) geplaatst kan worden.

Kijk eens naar deze: pricewatch: D-Link Wireless AC1200 Dual Band Access Point
Per default is het een AP, maar het kan ook als repeater werken, en in tegenstelling tot dat Fritz-geval kan het op optimale locatie (dus pal voor raam) geplaatst worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt naar mijn mening experimenteren wat je wilt maar dubbel glas blijft funest voor wifi dus vrees ik dat je het zonder buiten antenne nooit gaat oplossen.
Wij hebben hier een achtergevel met een groot raam van de grond tot bijna het plafond en daarnaast een schuifpui.
Tussen die twee zit een muur van anderhalve meter.
Ik heb metingen gedaan en enkel bij die muur kreeg ik buiten voldoende de signaal, het glas blokkeerde bijna alles.
Oplossing door dat muurtje een gaatje boren en antenne kabeltje naar buiten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dubbel glas an sich hoeft geen probleem te zijn, het wordt pas een uitdaging als er een warmtereflecterende folie op aangebracht is. Dat is van metaal en al is het nog zo dun, het houdt RF nagenoeg geheel tegen. Jaren '80 en '90 dubbelglas had dat typisch niet, vanaf ongeveer 2005 is het standaard geworden. Hier gaat het om een serre uit 1999. Grote kans dat men voor zo'n grote glasoppervlak toen al folie gebruikte om de stookkosten onder controle te houden.

Als raam boven ouder is, is er redelijke kans dat het signaal daar wel fatsoenlijk doorheen komt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@LA-384 nog even visueel hoe ruk 2,4ghz is. Je wilt dat echt minimaliseren. Dit is in de stad in een betonnen gebouw, redelijk wat afstand van overige bebouwing, 13AP's. Wij gebruiken hier zelf geen 2,4ghz, alleen 5Ghz, en toch zitten die kanalen vaak al voor de helft "vol".. Uiteindelijk is het beste advies in deze topics altijd, luister naar @dion_b haha. 5G AP buiten de gevel zou ook mijn voorkeur hebben, dat is ook een beetje toekomstbestendig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/obLWOm02cHT8LjEN7NWQaHxF6mk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wpk9r1AQh30dIUTt6TCM8nrG.png?f=user_large

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Borromini schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:02:
Dat laatste kan je testen door gewoon één van je huidige routers te positioneren waar je de repeater wil installeren. Die hoeven alleen een draadloos signaal uit te zenden, en dan kan je met zo'n wifi scanner de sterkte van het signaal meten bij benadering. Daar hoef je niks voor aan te sluiten op het netwerk.
Dat is een goeie! Ik heb eerst ter vergelijking de Cisco router op die plek gezet, maar dat gaf een signaal van boven de -75dBm. Vergelijkbaar met het ziggo modem op dat moment. Daarna het raam boven (en de serredeur beneden) opengezet, waarna het signaal beter werd. Het ziggo modem ging naar -60dBm en de Cisco router naar -66dBm. Meteen het effect van dubbelglas duidelijk.

Vervolgens nog eens getest door eerst de Cisco router en daarna de Netgear router op de plek van het ziggo modem te zetten en toen kwam ik erachter dat het signaal van de routers echt beduidend slechter is. Waar ziggo net onder de -60dBm komt buiten, blijven de routers op die plek steken op slechts -80dBm.

Het lijkt er dus op dat er toch een duidelijk verschil zit in sterkte van het wifi signaal, iets wat jou direct al opviel, maar, daarna onderbelicht bleef. Het lijkt mij dat een moderne router dat sowieso beter gaat doen, maar hoe kan ik zien hoe sterk het signaal is van de routers? Of hanteert iedere fabrikant tegenwoordig de wettelijk toegestane signaalsterkte?
dion_b schreef op zondag 30 mei 2021 @ 22:41:
Ja, dat zou iets groter kunnen zijn, maar als je toch iets nieuws gaat kopen kun je beter iets van 2021 en niet een ontwerp uit 2014 (die AC68U) nemen. Je repeater gaat niets kunnen met de 3x3 MIMO van de RT-AC68U, dus kun je dan ofwel een goedkopere AC 2x2 nemen of een AX 2x2 (waarbij je ook een AX repeater zou kunnen nemen).
Ik ging af op de reviews, is een moderne router altijd beter dan die AC68? In de pricewatch kan ik volgens mij niets vinden over het aantal simultane verbindingen (Mimo) of kijk ik er overheen?
Pal naast Ziggo modem 245Mbps? Dan denk ik dat je client lage specs heeft. Waar meet je dit mee?
Ik haal met m'n 2x2 MIMO laptop bij een AP met vergelijkbare specs aan die Ziggo modemrouter zo'n 450Mbps.
Met m'n Xiaomi Pocophone F1, volgens de specs ondersteund die ook 802.11AC. Volgens de review van Arnoud, zitten er vermoedelijk 2 wifi-antennes is (2x2 mimo?).
Dat is de hamvraag. 118 vs 124Mbps gaat weinig uitmaken, wat je in de tuin haalt wel. Als je in de 2.4GHz maar -65dBm haalt (je eerdere meetwaarde met huidige repeater) ben ik bang dat je met nieuwe dualband repeater tussen de -70 en -75dBm uitkomt. Dat is marginaal te noemen. Wel twee voordelen:
- 5GHz is schoner, dus je hebt minder last van marignaal signaal.
- 5GHz biedt voor zelfde signaalsterkte hogere throughput, dus het gaat sneller zijn.

Dan nog: ik denk dat de hop van repeater naar tuin je bottleneck gaat zijn, niet van modem/AP naar repeater. Ik zou dus eerder investeren in een betere repeater dan in een extra AP op kantoor. Dat Fritz-geval is zeker geen slechte, maar het heeft last van z'n vormgeving: het moet in een stopcontact geprikt worden, waardoor het niet altijd op optimale locatie (pal voor raam) geplaatst kan worden.

Kijk eens naar deze: pricewatch: D-Link Wireless AC1200 Dual Band Access Point
Per default is het een AP, maar het kan ook als repeater werken, en in tegenstelling tot dat Fritz-geval kan het op optimale locatie (dus pal voor raam) geplaatst worden.
Na bovengenoemde bevinding aangaande het grote verschil in sterkte van het wifi signaal tussen het ziggo modem en mijn oude routers; hoe groot is de kans dat een moderne router met vergelijkbaar sterke 5ghz signaal, het aanzienlijk beter gaat doen bij plaatsing in de serre? Wellicht heb ik dan eigenlijk geen repeater meer nodig.
maratropa schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:44:
@LA-384 nog even visueel hoe ruk 2,4ghz is. Je wilt dat echt minimaliseren. Dit is in de stad in een betonnen gebouw, redelijk wat afstand van overige bebouwing, 13AP's. Wij gebruiken hier zelf geen 2,4ghz, alleen 5Ghz, en toch zitten die kanalen vaak al voor de helft "vol".. Uiteindelijk is het beste advies in deze topics altijd, luister naar @dion_b haha. 5G AP buiten de gevel zou ook mijn voorkeur hebben, dat is ook een beetje toekomstbestendig.

[Afbeelding]
2.4ghz is idd passé, dat was het eigenlijk al, maar wilde het als last resort toch nog eens proberen. Ik kan niet volledig zonder, omdat een paar apparaten binnen, enkel voorzien zijn van 2.4ghz en er geen opvolger is, of de meerprijs mij niet waard is.

Ik heb de leidingen nog eens nagekeken en zonder veel boor en graafwerk, is er geen manier om een permanente access point naar buiten te krijgen. Aangezien ik vooral met goed weer buiten zit, heb ik voor ogen om het signaal toch vanuit binnen te halen. De ziggo connect box is met de serredeur open, net sterk genoeg, maar mogelijk dat een moderne router (met sterker signaal tov mijn huidige, oude routers) in de serre (waar wél een netwerkkabel ligt) ook kan werken met de deur dicht.

In het ergste geval kan ik tijdelijk een kabel en (moderne) router naar buiten leggen, of (iets permanenter) een moderne repeater op de slaapkamer achter zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LA-384 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:22:
[...]

Dat is een goeie! Ik heb eerst ter vergelijking de Cisco router op die plek gezet, maar dat gaf een signaal van boven de -75dBm. Vergelijkbaar met het ziggo modem op dat moment. Daarna het raam boven (en de serredeur beneden) opengezet, waarna het signaal beter werd. Het ziggo modem ging naar -60dBm en de Cisco router naar -66dBm. Meteen het effect van dubbelglas duidelijk.

Vervolgens nog eens getest door eerst de Cisco router en daarna de Netgear router op de plek van het ziggo modem te zetten en toen kwam ik erachter dat het signaal van de routers echt beduidend slechter is. Waar ziggo net onder de -60dBm komt buiten, blijven de routers op die plek steken op slechts -80dBm.

Het lijkt er dus op dat er toch een duidelijk verschil zit in sterkte van het wifi signaal, iets wat jou direct al opviel, maar, daarna onderbelicht bleef. Het lijkt mij dat een moderne router dat sowieso beter gaat doen, maar hoe kan ik zien hoe sterk het signaal is van de routers? Of hanteert iedere fabrikant tegenwoordig de wettelijk toegestane signaalsterkte?
Iedere fabrikant hanteert in beginsel max zendsterkte. Verschil zit in antennes, zowel kwaliteit als plaatsing.

Bedenk dat 'sterker' niet altijd beter is: je hebt zelfde max zendvermogen. Als je een 'high-gain' antenne neemt, wordt die energie in een bepaalde richting geconcentreerd. Fantastisch als je client daar staat, maar in een thuissituatie sta je niet vast op een enkele plek, dus wil je de gain juist zo laag mogelijk houden, 0dB (perfect omnidirectioneel) is ideaal. Zwakker signaal buiten is waarschijnlijk vooral gevolg van energie dat een andere kant op gestuurd wordt waar je het niet wilt hebben...
[...]

Ik ging af op de reviews, is een moderne router altijd beter dan die AC68?
"Beter" betekent meerdere dingen. Qua zendvermogen/signaalsterkte kun je niet veel hoger komen. Je moet nooit de illusie hebben dat je meer dekking gaat krijgen met een groot monster. Wat wel kan is hogere specs voor hogere throughput.

Daarnaast is "goed" IMHO de dingen die je niet terugziet in specs: hoe goed is de antennedekking, hoe stabiel is het apparaat, welke andere features heb je (minimale link rate instellen bijv)

Ik zou in jouw situatie sowieso geen router nemen, je hebt al een (modem)router, wat je evt nodig hebt zijn AP's. Maar enige wat je nodig hebt is een AP buiten, voor de rest heb je al vanuit modemrouter prima dekking. Grof geld uitgeven voor een high-spec ding voor binnen op een onhandige plek is gewoon geld over de balk smijten.

Je hebt hoe dan ook weinig aan AP's met meer dan 2x2 bij gebrek aan clients die het ondersteunen. Liever een minimaal competente AP op de juiste plek dan een overkill-geval op de verkeerde.
In de pricewatch kan ik volgens mij niets vinden over het aantal simultane verbindingen (Mimo) of kijk ik er overheen?
Nee, helaas gaat T.net mee in de marketingblaat van fabrikanten. Wat ze doen is max theoretische link rate per band optellen en dan een getal als "600Mbps" of "2300Mbps" geven. Dat icm WiFi-standaard maakt het mogelijk om MIMO config te herleiden. Dus 600Mbps = 2x 300Mbps, bij WiFi-n betekent dat 2x2 MIMO. 2300Mbps = 1733Mbps + 450Mbps in WiFi-ac, wat neerkomt op 4x4 MIMO in 5GHz en 3x3 in 2.4GHz.
[...]

Met m'n Xiaomi Pocophone F1, volgens de specs ondersteund die ook 802.11AC. Volgens de review van Arnoud, zitten er vermoedelijk 2 wifi-antennes is (2x2 mimo?).
Waarschijnlijk wel, al kan het in theorie 2x1:1 zijn (twee antennes, slechts een radio erachter). Ik vind geen duidelijke specs. Dit kun je vrij simpel uitvinden door in de buurt van een van je AP's te gaan staan en te kijken naar je link rate. Hoort dat bij 2x2 (bijv 866Mbps bij de modemrouter of 144/300Mbps bij een van de oude beestjes) dan heb je 2x2. Hoort het bij 1x1 (bijv 433Mbps bij modemrouter of 72/150Mbps bij een van de oudejes), dan is het dat.
[...]

Na bovengenoemde bevinding aangaande het grote verschil in sterkte van het wifi signaal tussen het ziggo modem en mijn oude routers; hoe groot is de kans dat een moderne router met vergelijkbaar sterke 5ghz signaal, het aanzienlijk beter gaat doen bij plaatsing in de serre? Wellicht heb ik dan eigenlijk geen repeater meer nodig.
Niet. Het probleem is je glas. Nog een apparaat op verkeerde plek zetten is geld verspillen.
[...]

2.4ghz is idd passé, dat was het eigenlijk al, maar wilde het als last resort toch nog eens proberen. Ik kan niet volledig zonder, omdat een paar apparaten binnen, enkel voorzien zijn van 2.4ghz en er geen opvolger is, of de meerprijs mij niet waard is.

Ik heb de leidingen nog eens nagekeken en zonder veel boor en graafwerk, is er geen manier om een permanente access point naar buiten te krijgen. Aangezien ik vooral met goed weer buiten zit, heb ik voor ogen om het signaal toch vanuit binnen te halen. De ziggo connect box is met de serredeur open, net sterk genoeg, maar mogelijk dat een moderne router (met sterker signaal tov mijn huidige, oude routers) in de serre (waar wél een netwerkkabel ligt) ook kan werken met de deur dicht.

In het ergste geval kan ik tijdelijk een kabel en (moderne) router naar buiten leggen, of (iets permanenter) een moderne repeater op de slaapkamer achter zetten.
Dat laatste zou ik nog eerder zinnig noemen, maar je gaat daar minimaal evenveel aan uitgeven als aan een goede outdoor AP. Dat "boor en graafwerk" zie ik niet gelijk. Ja, een gaatje op onopvallende plek naar buiten boren, daar UTP door, aan buitenzijde AP bevesitgen, aan binnenzijde UTP via een PoE injector en klaar. Doe het aan zijkant serre en het valt ws nauwelijks op, en je hebt daar sowieso al UTP.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
Samenvattend:

@dion_b Eigenwijs als ik ben, heb ik het 5ghz signaal van het ziggo modem en de Cisco router nog eens met elkaar vergeleken en je hebt gelijk. De positie van de antenne was de verklaring voor het eerder geconstateerde verschil in signaalsterkte. Door de Cisco router op z'n kant te zetten, lijkt het signaal nagenoeg gelijk te zijn aan die van het ziggo modem, althans met een verschil van zo'n 4dBm, is dat denk ik verwaarloosbaar te noemen.

Het dubbelglas is idd ook de reden dat buiten het signaal te slecht is voor gebruik. Dat kan ik dan omzeilen door buiten een AP te creëren; door ofwel een vaste oplossing met de eerder gelinkte outdoor AP van TP-Link, ofwel een tijdelijke oplossing door simpelweg een utp-kabel naar buiten te leggen, (zonder wegwerken) en daar een AP op aan te sluiten. Dat AP kan ook een van mijn oude routers zijn (die al als AP staan ingesteld). Een derde optie is om de serredeur open te zetten en een van de oude routers (als AP) gewoon in de serre te laten staan, daar is al een utp-kabel aanwezig. Door het openen van de serredeur heb ik een goed signaal (-52dBm) in de hele achtertuin, behalve net naast de serre, daar zakt het tot -65dBm.

Ik denk dat dat de opties zijn voor buiten, voorlopig kies ik voor de derde of de tweede. Mocht ik een goed signaal nodig hebben wanneer de serredeur niet open kan, zit er niets anders op dan voor de eerste optie te kiezen. De snelheid die ik nu behaal buiten is 100-120mbps (volgens speedtest.net). Wil ik sneller, zal ik een moderner apparaat moeten nemen, maar ik denk dat 100-120mbps snel genoeg moet zijn voor het streamen van tv via een chromecast.

Binnen kan ik nu enkel het ziggo modem gebruiken, daar heb ik voldoende signaal op 5ghz door het hele huis.

De router op kantoor ga ik beter vervangen voor een switch, daar ik daar geen wifi punt meer nodig heb.

De repeater stel ik beter in als bridge (nog geen tijd gehad uit te zoeken of/hoe dat kan/moet). Eventueel vervang ik de repeater voor een ander apparaat met 5ghz ondersteuning, hoewel een 2.4ghz netwerk helaas nog nodig blijft vanwege m'n homey en de wifi transmitter van m'n omvormer.

Ik geloof dat dat het is. :)

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 02-06-2021 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Hoewel ik geen fan van die dingen ben kun je voor wifi buiten ook overwegen een powerline set met wifi AP in te zetten.
Dan moet je uiteraard wel ergens een netspanning aansluiting buiten hebben.
Van zo'n set stop er een buiten in de wcd als je hem nodig hebt en als je slecht weer verwacht haal je hem weg of dekt hem af, in de winter helemaal weg.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 03-06-2021 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ben(V) schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:03:
Hoewel ik geen fan van die dingen ben kun je voor wifi buiten ook overwegen een powerline set met wifi AP in te zetten.
Dan moet je uiteraard wel ergens een netspanning aansluiting buiten hebben.
Van zo'n set stop er een buiten in de wcd als je hem nodig hebt en als je slecht weer verwacht haal je hem weg of dekt hem af, in de winter helemaal weg.
Ik vraag me altijd af hoeveel snelheid je behoudt met zo'n set. Zitten er niet bepaalde voorwaarden aan? Zoals op dezelfde groep of fase?

Ik heb iig stopcontacten onder de overkapping, daar kan die veilig hangen. Ik zie het als een vierde optie, bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Snelheid met powerline adapters is altijd de vraag, daarom ben ik er ook geen fan van.
Moderne powerlines werken via de aarde dus die zouden ook op verschillende groepen moeten kunnen werken, maar het blijft altijd afwachten met die dingen.

Aan de ander kan is maximale snelheid buiten meestal niet echt nodig, daar ben je meestal niet bezig met zware downloads of zo iets.

Je kunt altijd een setje via het web kopen en weer terugsturen als het niet werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 03-06-2021 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:45
Als je wel Powerline gaat doen (zou ik niet doen, kabel trekken ftw) kijk dan bijv. naar een gebruikte Devolo AV1200 of TP-Link 1300Mbit set. Het AV500/AV600 spul is antiek en veel langzamer.

Tijd terug eens zo'n 1300Mbit set van TP-Link geprobeerd in de schuur (10-15m stroombekabeling van meterkast naar schuur) en dat deed zo'n 75Mbit (iperf getest, beide kanten gigabit link). Setjes gaan op Marktplaats voor rond de 50 euro weg. Bijvoorbeeld de pricewatch: TP-Link TL-WPA8631P KIT Wel alleen doen als je aan beide kanten een geaard stopcontact hebt inderdaad.

Ik heb uiteindelijk toch maar een kabel getrokken naar de schuur en daar een accespoint opgehangen voor wifi-bereik in de tuin :P

[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 03-06-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:24

DropjesLover

Dit dus ->

Ik had een vergelijkbaar probleem (al was mijn wifi spectrum niet zo vol), en zat ook al te prutsen met goedkope routers als accespoint. De snelheid bleef bedroevend laag.
Na hier rondvragen heb ik pricewatch: TP-Link Deco S4 (3-pack) (goedkoper via ziggo als je klant bent) en 3 switches aangeschaft, om toch redelijk budgetvriendelijk verbetering te krijgen.
En warempel, werkt prima :P

Wel alles bedraad aangesloten en in de volgorde router -> switch -> Deco-node + apparatuur
LA-384 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:42:
[...]

Ik vraag me altijd af hoeveel snelheid je behoudt met zo'n set. Zitten er niet bepaalde voorwaarden aan? Zoals op dezelfde groep of fase?

Ik heb iig stopcontacten onder de overkapping, daar kan die veilig hangen. Ik zie het als een vierde optie, bedankt voor het meedenken.
Alles moet sowieso op dezelfde fase zitten (als je 3 fase in je huis hebt), anders blijven de signalen gescheiden van elkaar natuurlijk.
Daarnaast kan er nogal wat verstoring zijn van zowel eigen apparatuur als van anderen in de straat.
Zelf heb ik met zo'n goedkoop powerline setje gewerkt en dat werkte een paar maanden aardig, maar daarna klapte de verbinding de hele tijd zonder echt aanwijsbare oorzaak. Of powerline adapter stuk, of toch ergens een storingsbron er bij gekomen.

[ Voor 43% gewijzigd door DropjesLover op 03-06-2021 11:26 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1