Wifi-bereik verbeteren, alweer, met Ziggo-modem als basis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fba
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-09 14:11
Ik heb een gloednieuw huis (3 verdiepingen) met dikke muren. Het standaard 'witte' Ziggo-modem in de meterkast beneden in het gangetje, maar ik was wel zo slim netwerkkabels te laten trekken naar de woonkamer voor mijn Mediabox Next en naar mijn studeerkamer op de 1e verdieping voor de desktop-pc. Ik zie dat de Wifi-verbinding al aan het eind van de (zeer grote) woonkamer slechter wordt, buiten en op de 1e verdieping nog slechter is en op de 2e verdieping waardeloos. Vanwege die vaste verbinding op de 1e verdieping zou ik daar een router kunnen nemen en die op een slim plekje bij de gang/trap neer kunnen zetten, óf ik koop van die versterkers/mesh points (?) voor meerdere verdiepingen. Ik ben een redelijke leek, dat zien jullie wel. Wat is de beste oplossing ? Graag eventueel een goedkopere én een duurdere (meestal ook betere). ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:43

FreakNL

Well do ya punk?

Je hebt al kabels liggen dus dat is goed!

- Zet WiFi op de ziggo ding in meterkast uit
- Zet een switch in de huiskamer/tv meubel en sluit daar je devices en AP op aan
- Zet een switch op 1e verdieping en sluit daar je devices en AP op aan

IPV een switch kun je ook een router neerzetten op die 2 plekken, maar dan moet je niet de WAN poorten gebruiken (anders krijg je NAT achter NAT)

[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Dan ben je al een heel eind.

Als laatste kun je dan nog vanuit de 1e verdieping switch/router een kabel naar 2e verdieping trekken (gat in plafond?) en daar nog een AP plaatsen.

Omdat je al kabels getrokken hebt hoef je ook niet de duurste apparatuur te gebruiken, locatie is bij WiFi belangrijker dan apparatuur.

Ter info;
Ik heb in 2014 (!) hier vanuit de meterkast 2 UTP kabels getrokken;
- 1 naar huiskamer, daar staat een AirPort Extreme. Deze verzorgt bekabelde verbindingen voor mijn devices in het TV meubel en WiFi voor tuin en 1e verdieping.
- 1 naar zolder (3e verdieping) daar staat een switch. Daar zit mijn werkplek op en mijn server en er loopt een kabel naar het (open) trapgat voor een AP (Airport Express) tbv WiFi op zolder en 2e verdieping.

Dit werkt al 7 jaar feilloos, ook de WiFi. Terwijl ik toch niet het nieuwste spul heb. In de meterkast staat mijn Ziggo modem in bridge en daarachter een eigen router en vanaf daar de 2 genoemde kabels. Maar er is ook niks mis mee om het ziggo modem ook gewoon als router te gebruiken, ik heb een eigen router omdat ik net iets meer mogelijkheden wilde.

Ik heb geen ervaring met dat Ziggo Next ding maar andere tweakers kunnen je vast vertellen of daar nog iets speciaals voor nodig is… (VLans, igmp snooping?)

[ Voor 95% gewijzigd door FreakNL op 22-06-2021 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fba
Bedankt voor deze zéér snelle reactie ! Heb je ook een advies voor zo'n switch ? Ik weet niet of reclame maken hier mag maar je mag best een merk+type noemen, een héél dure hoeft niet, ik ben niet een gigantisch intensieve gebruiker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Koop bij ziggo een deco m4
zet wifi uit op ziggo ding
Zet node 1 in woonkamer bekabeld, lus mediabox door
Zet node 2 in studeerkamer bekabeld, los pc door

Regel nog 3e kabel naar 2e verdieping en zet daar node 3

Ben je voor 100 euro klaar :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ken de Deco m4 niet, hoeveel UTP poorten heeft deze?

Want als hij op 1e verdieping EN PC wilt aansluiten EN een AP voor de 2e verdieping moet die Deco wel genoeg poorten hebben :) Of kan je achter die Deco ook weer een switch zetten?

Qua Switches;
Unmanaged TP-LINK of Netgear Switches zijn prima.

[ Voor 79% gewijzigd door FreakNL op 22-06-2021 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
FreakNL schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:49:
Ik ken de Deco m4 niet, hoeveel UTP poorten heeft deze?

Want als hij op 1e verdieping EN PC wilt aansluiten EN een AP voor de 2e verdieping moet hij we genoeg poorten hebben :)
2 maar 1 effectief met wired backhaul

Ik neem aan dat ts een kabel trekt van 2e verdieping naar meterkast en niet naar 1e verdieping :) althans dat zou ik doen

Ik heb gisteren voor 10 euro tplink gigabit switch bij action gehaald, prima ding

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 22-06-2021 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fba
Ook Laurens bedankt voor zijn snelle (en goedkope) reactie, maar ik vrees dat mijn vrouw geen kabels meer over de trap wil, dat hadden we in het oude huis overal en daar hoopte ik nu van af te zijn.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat is natuurlijk het beste maar misschien is het vanuit de 1e we veel makkelijker om op 2e te komen.

@fba
Je hebt al kabels.

Die Deco is prima denk ik hoor. Je kan namelijk doorlussen en volgens mij kan je er dan prima een switch achter hangen (als je meer dan 1 device wilt doorlussen).

Dus je zet dan 1 Deco in huiskamer en lust door naar je Next
En 1 Deco op 1e verdieping en lust dan of door naar je PC of naar een switch en dan vanaf switch naar PC en andere devices (Printer, AP 2e verdieping etc).

[ Voor 76% gewijzigd door FreakNL op 22-06-2021 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
fba schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:52:
Ook Laurens bedankt voor zijn snelle (en goedkope) reactie, maar ik vrees dat mijn vrouw geen kabels meer over de trap wil, dat hadden we in het oude huis overal en daar hoopte ik nu van af te zijn.....
Nou dan zet je de laatse node draadloos neer op 2e verdieping
Verwacht echter dan niet meer dan 100mbit ofzo op die 2e verdieping

Ik zou beginnen met ap op bg en 1e, misschien is dat al zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Misschien is het signaal op de tweede etage goed genoeg via access point op de eerste? Kunt het altijd uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fba
Hiermee ga ik het denk ik wel redden, heren (neem ik aan, tenminste), bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat idd.

Met 2 Decos beginnen.

En als je meer UTP poorten nodig hebt zet je er een switch achter :)

[ Voor 52% gewijzigd door FreakNL op 22-06-2021 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er is vrijwel altijd een betere manier om het weg te werken dan dat. Heb je loze leidingen? Of leidingen waar ongebruikte koperpaar (telefoon) of coax (TV) kabels in liggen? Zelfs als je dat niet hebt, kijk dan eens naar waar de CV-leidingen door het plafond heen gaan. Daar kan vaak vrij eenvoudig en onzichtbaar een kabeltje naar boven.

Als je het zelf niet ziet, of niet ziet zitten, huur iemand in. Binnen 10 jaar heb je gegarandeerd de kosten (reken op EUR 125 als je all-in iemand via Marktplaats of Werkspot laat komen) eruit, zelfs tov de goedkoopste draadloze alternatieven. Meestal al binnen 4 jaar. En die kabels kunnen rustig 15-20 jaar vooruit. Als je in 2001 (20 jaar terug dus) toen gangbare Cat5e getrokken zou hebben zou het nog steeds goed zijn voor 2.5Gbps, meer dan menig apparaat en internetverbinding nu 20 jaar later aan kan. Huidige Cat6 gaat tot 10Gbps...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

@dion_b hij heeft al kabels lopen!

Dus gewoon beginnen met een Deco in woonkamer en 1e verdieping.

Ik lees net op de pagina van TP-Link dat je er gewoon een switch achter kunt zetten dus als hij ofwel in de woonkamer ofwel op de 1e verdieping meer bekabelde devices wilt aansluiten dan de enkele poort die de Deco biedt kan hij er altijd een switch achter plakken.

[ Voor 103% gewijzigd door FreakNL op 22-06-2021 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fba
Alleen geen kabel naar de 2e, overigens is wifi dáár iets minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
fba schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:55:
Hiermee ga ik het denk ik wel redden, heren (neem ik aan, tenminste), bedankt !
Wel ff voetnoot, sommige ziggo modems werken niet samen met deco. Meest veilige is, dezelfde tplink action, switch in meterkast zetten en daar de decos op aansluiten. Die switch vervolgens weer naar modem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

fba schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 19:58:
Alleen geen kabel naar de 2e, overigens is wifi dáár iets minder belangrijk.
Dit kun je altijd later nog doen vanuit de verbinding op de 1e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fba
Dan is mijn logische vervolgvraag: werkt mijn ziggo modem samen met deco ? Ik woon in Gelderland in het voormalige UPC-gebied, kom vanuit Den Haag met 100% Ziggo. Moest alles opnieuw krijgen omdat het "anders" was, mijn extra Ziggo Mediabox in de slaapkamer is ook een andere dan degene die ik in Den Haag had, ook met andere software, menu's e.d. Ziggo maakt er wel een potje van... (kan ik nog véél meer over vertellen, maar daar is dit niet de juiste plek voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ja die handleiding is brak
Als ze in ap mode staan hoeven ze niet perse achter een hoofd deco, je switch moet alleen beetje meewerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ah ok.

Kwestie van trial And error dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
fba schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:02:
Dan is mijn logische vervolgvraag: werkt mijn ziggo modem samen met deco ? Ik woon in Gelderland in het voormalige UPC-gebied, kom vanuit Den Haag met 100% Ziggo. Moest alles opnieuw krijgen omdat het "anders" was, mijn extra Ziggo Mediabox in de slaapkamer is ook een andere dan degene die ik in Den Haag had, ook met andere software, menu's e.d. Ziggo maakt er wel een potje van... (kan ik nog véél meer over vertellen, maar daar is dit niet de juiste plek voor).
Hier regio Utrecht Ziggo met Deco M9, gaat vlekkeloos. Zie ook niet in waarom het incompatibel zou zijn, is gewoon netwerkspul allemaal…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als je zoekt op Deco M4 hier op het forum vind je ook diverse topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
FreakNL schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:04:
Ah ok.

Kwestie van trial And error dus
Ja
In experiabox werkt t zonder switch, bij ziggo hangt t van t modem af. Je moet compal hebben
dewiss1993 schreef op zondag 4 april 2021 @ 13:37:
[...]

Precies dit. Ziggo heeft twee type Connectboxen, de Arris en de Compal. De Arris heeft al lange tijd een firmware probleem dat wanneer je twee of meer Deco's in AP mode achterop modem aansluit je een loop krijgt. Arris heeft ijzer frontje om de lan poorten.

Beste blijft altijd, ook in AP mode (ongeacht firmware probleem) : Modem > Deco > switch > rest netwerk en Deco's. Of je nu in router mode of AP mode zet :) Raad TP-link ook aan op hun website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Modem-> Deco -> switch -> rest netwerk betekent in geval van TS wel een Deco en Switch in meterkast. Dat is wel een beetje zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fba
Weer veel geleerd vandaag. Ik heb dus een Arris. Dus rekening houden met jullie attentiepuntjes.

https://www.consumentenbo...1/ziggo-connect-box-arris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
fba schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:11:
Weer veel geleerd vandaag. Ik heb dus een Arris. Dus rekening houden met jullie attentiepuntjes.

https://www.consumentenbo...1/ziggo-connect-box-arris
Ff op de fiets dan!
https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
FreakNL schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 20:09:
Modem-> Deco -> switch -> rest netwerk betekent in geval van TS wel een Deco en Switch in meterkast. Dat is wel een beetje zonde.
Ja zou ik ook niet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:33
Ziggo modem (arres) en deco m5 werkt hier prima samen. Wel even wifi op ziggo router uitschakelen en de deco als acces point instellen zodat die het DHCP beheer bij de router laat.

[ Voor 4% gewijzigd door Lumics op 22-06-2021 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fba
Iedereen bedankt, ik ga aan de slag. Met deco's is wrs. het handigst / goedkoopst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05:41

Daniel36

vernieuwde formule

Ik heb een Arris modem (dezelfde als TS) en een setje Deco M4.
Werkt als een tierelier.
Handleiding voor instellen op Ziggo.nl.
Wat heb ik niet? Snel internet want goedkoopste abo. En geen nieuwbouwhuis met drie verdiepingen met dikke muren/vloeren maar een oud huis zonder beton.
Wel dekking overal tot in de schuur achterin de tuin.

Ik zou het idd gewoon proberen.
Als je het via Ziggo doet, kan het spul ook wel weer terug als het niet werkt.
Je zou het eventueel zelfs eerst kunnen huren voor een knaak per maand, zo ff uit mijn hoofd.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Daniel36 hoe heb je ze aangesloten? Bekabeld? En dan alles naast elkaar in t modem od achter elkaar daisy chain?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

laurens0619 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 07:53:
@Daniel36 hoe heb je ze aangesloten? Bekabeld? En dan alles naast elkaar in t modem od achter elkaar daisy chain?
Eerst wifi van het modem uitschakelen, dan nr1 met de bijgeleverde kabel aan het modem, nr2 koppelen aan nr1 en nr 3 idem.

De bijkomende app van Tp link helpt je er feilloos doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Daniel36 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:35:
[...]

Eerst wifi van het modem uitschakelen, dan nr1 met de bijgeleverde kabel aan het modem, nr2 koppelen aan nr1 en nr 3 idem.

De bijkomende app van Tp link helpt je er feilloos doorheen.
Ja die setup werkt feilloos :) (bovenste scenario plaatje) Echter vind ik dat een vervelende setup omdat je dan meestal je 1e deco in de meterkast moet zetten (Wat een onzinnige plek is voor een accesspoint)

Ik zet mijn accesspoints liever verspreid over het huis en laat de kabels centraal binnenkomen bij mijn switch/router. (onderste scenario). Dit werkt alleen niet altijd samen met de switch van het ziggo apparaat, vandaar soms de aparte switch. Ik geloof dat deze setup ook officieel niet meer wordt gesupport door tplink (denk teveel gedoe met switches) maar hij draait hier al jaren feilloos :)

Deze ster setup kun je, zover ik weet, bij geen enkele consumenten Multi ap set doen behalve de Deco (maar ook daar moet je apparatuur meewerken). Wil je daar geen gedoe mee dan kun je beter een stapje hoger gaan en een semi enterprise multi AP set kopen als de HP Aruba Instant on. Dan zit je alleen opeens op 255 euro voor 3 accesspoints ipv de 100 bij de m4...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 23-06-2021 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel36

Daniel36

vernieuwde formule

Mijn modem staat in de woonkamer... :+
1 woonkamer
2 overloop
3 keuken (want achterkant van het huis en dekking voor de tuin en de schuur).
(y)

In geval van TS zou ik nr1 centraal op de begane grond plaatsen.
Nr2 op de eerste verdieping
Nr3 op de tweede verdieping
En dan eens kijken hoe het uitpakt.
De app geeft ook tips voor een goede plaatsing.

Wat ik niet weet is of je een draadloos verbonden deco kunt gebruiken om bedraad de desktop in de studeerkamer aan te sluiten.

Zou me niet verbazen als dat kan.
Anders de desktop draadloos aansluiten? Eventueel een wifi kaartje erin als die er nog niet inzit.

[ Voor 67% gewijzigd door Daniel36 op 23-06-2021 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-10 12:08
Daniel36 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:41:
Wat ik niet weet is of je een draadloos verbonden deco kunt gebruiken om bedraad de desktop in de studeerkamer aan te sluiten.

Zou me niet verbazen als dat kan.
Anders de desktop draadloos aansluiten? Eventueel een wifi kaartje erin als die er nog niet inzit.
Geen enkel probleem. Elke poort op de Deco kan gebruikt worden voor een bedrade backhaul of om devices (pc, laptop, switch, whatever) aan te hangen. Als je de draadloze backhaul gebruikt heb je dus gewoon 2 poorten beschikbaar. Wil je bedraad dan kan je met een extra kabel je Deco probleemloos ergens tussen prikken (in mijn geval bij de TV).

En ja, ik heb het getest, kwam probleemloos draadloos van de deco in de woonkamer naar de deco 2 verdiepingen hoger waar mijn werkcomputer en huisserver (die ook de dhcp doet) toen bedraad aan zaten, wel had ik door de iets te grote afstand minder bandbreedte (maar omdat mijn deco's normaal bedraad zitten is voor mij in de praktijk een deco in de woonkamer en een deco op zolder voldoende voor dekking in het hele huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Edit: Verkeerd topic

[ Voor 112% gewijzigd door laurens0619 op 23-06-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Waarom raadt iedereen eigenlijk aan de wifi van het modem uit te zetten? Omdat Deco uit voldoende apparaten bestaat dat je zonder modem kunt? Of conflicteert het echt met modem of zo? (Zo ja, specifiek met Ziggo-modem?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
erwn schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 18:59:
Waarom raadt iedereen eigenlijk aan de wifi van het modem uit te zetten? Omdat Deco uit voldoende apparaten bestaat dat je zonder modem kunt? Of conflicteert het echt met modem of zo? (Zo ja, specifiek met Ziggo-modem?)
Omdat in 9 van de 10 gevallen het ziggomodem in een meterkast staat, en niet het beste signaal geeft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dat en mensen weten niet hoe je 2 verschillende netwerken goed moet instellen dat t 1 roamend netwerk wordt.

Pagina: 1