LED spots in kunststof plafond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:04
Beste Tweakers,

Het plafond van onze carport is van kunststof zoals in onderstaande voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://hwd-duurzaam.nl/wp-content/uploads/2015/01/kunstof-plafond-1.jpg

Ik heb LED spotjes gekocht die iets dikker zijn dan onze huidige. Hoe kan ik het gat in het plafond (met beleid) iets groter maken, zodat deze spots toch passen?

[ Voor 15% gewijzigd door turkeyhakan op 23-08-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:30
Met een passende gatenzaag.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:12
Stanleymes of multitool zou ik zeggen

Edit\ En gatenzaag als het rond moet zijn inderdaad

[ Voor 42% gewijzigd door Maks op 23-08-2021 12:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:00
Even er vanuit gaande dat het een rond gat moet zijn...?
Vaak passen er 2 gatzagen op 1 houder. Eerst de grotere maat er op, dan de huidige maat op de houder. Dat is dat je centreer voor zegmaar.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Bedankt voor je reactie!
Maks schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:17:
Stanleymes of multitool zou ik zeggen

Edit\ En gatenzaag als het rond moet zijn inderdaad
Ik heb zowel een stanleymes en een multitool inderdaad. Maar geen gatenzaag. Welke accessoires kan ik gebruiken bij de multitool?
hansie_k schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:19:
Vaak passen er 2 gatzagen op 1 houder. Eerst de grotere maat er op, dan de huidige maat op de houder. Dat is dat je centreer voor zegmaar.
Het gat moet rond zijn inderdaad, maar er zit op dit moment een gat van 5,5 cm in en die moet dus iets groter worden (1 a 2 cm). Op dit moment is het al niet overal rond, dus de vorige bewoners hebben er al aan lopen knutselen. Kan ik met een mes het gat iets groter snijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:12
turkeyhakan schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:23:
[...]

Ik heb zowel een stanleymes en een multitool inderdaad. Maar geen gatenzaag. Welke accessoires kan ik gebruiken bij de multitool?
Een invalzaagblad
Het gat moet rond zijn inderdaad, maar er zit op dit moment een gat van 5,5 cm in en die moet dus iets groter worden (1 a 2 cm). Op dit moment is het al niet overal rond, dus de vorige bewoners hebben er al aan lopen knutselen. Kan ik met een mes het gat iets groter snijden?
Kan ook, als je een goed mes hebt moet dat met die kunststof lambrisering wel lukken. Met die spots heb je vaak ook redelijk wat marge om lelijk snijwerk te verbergen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

turkeyhakan schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:23:
[...]

Heb je geen boor?

https://www.toolstation.b...1rll1ufOV3d8aAmAdEALw_wcB

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:00
@turkeyhakan zit er een mal bij?
Even aftekenen, en dan met beleid met bv een Stanley mes, of een schrobzaag uitsnijden/zagen.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Maks schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:29:
[...]

Een invalzaagblad

[...]

Kan ook, als je een goed mes hebt moet dat met die kunststof lambrisering wel lukken. Met die spots heb je vaak ook redelijk wat marge om lelijk snijwerk te verbergen :)
Ik heb inderdaad een zogenaamde invalzaagblad. Daar zou het mee kunnen, maar is wel "grof" gereedschap.
Slechte recensies zo te zien! Ik heb geen ronde boortjes. Ik zou een set kunnen aanschaffen.
hansie_k schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:33:
@turkeyhakan zit er een mal bij?
Even aftekenen, en dan met beleid met bv een Stanley mes, of een schrobzaag uitsnijden/zagen.
Niet dat ik weet, maar heb de verpakking ook nog niet helemaal geopend. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23:30
Je zal wel 65mm of 75mm nodig hebben. Qua kwaliteit voor zo'n gatenzaag/gatenzagenset hoef je geen goed spul te hebben voor een kunststof plankje.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

turkeyhakan schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:39:
[...]

Slechte recensies zo te zien! Ik heb geen ronde boortjes. Ik zou een set kunnen aanschaffen.
Ik bedoel ook niet dat je het bij die winkel moet kopen :) , maar gewoon zo'n setje en dat op je boor zetten.

Ik heb zo'n boortje een keer nodig gehad om mijn regenton op mijn regenpijp aan te sluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 23-08-2021 12:49 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 16:00
Het enige wat het iets lastiger maakt is dat er al een gat zit en dus de centreerboor niets zal doen.
Kun je oplossen door in een plankje een gat te boren met de juiste maat en deze dan tegen het plafond te drukken en als geleiding gebruiken.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Jorn schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:39:
Het enige wat het iets lastiger maakt is dat er al een gat zit en dus de centreerboor niets zal doen.
Kun je oplossen door in een plankje een gat te boren met de juiste maat en deze dan tegen het plafond te drukken en als geleiding gebruiken.
Goede tip, ik vroeg mij al af waarom je een boor nodig had. Ik denk dat ik het toch met een stanleymes of met de multitool voorzichtig ga proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59
Zijn die plafonds niet brandgevaarlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-04 13:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Gatenzaag zou ik niet doen. Die draait je geheid weg uit het huidige gat met alle gevolgen van dien. Ik zou een stanley mes pakken en met beleid snijden.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
com2,1ghz schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:12:
Zijn die plafonds niet brandgevaarlijk?
Hoezo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
NeFoRcE schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:16:
Gatenzaag zou ik niet doen. Die draait je geheid weg uit het huidige gat met alle gevolgen van dien. Ik zou een stanley mes pakken en met beleid snijden.
Dank, ik ga het ook op deze manier proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-03 20:41
en zoiets dan? beetje schuren. niet te snel draaien met dat kunststof en klusje is weer klaar.

https://www.toolstation.n...2t2IV0KMWXLQaAmJHEALw_wcB

(wel effe alle afbeeldingen bekijken. Ik bedoel dan plaatje 7.

[ Voor 8% gewijzigd door lmno31 op 23-08-2021 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59
Kunststof schrootjes staan bekend als licht ontvlambaar.
Kunststof Schrootjes Lamellen Piepschuim
In met name slaapkamers en zolderkamers wordt vaak gebruik gemaakt van kunststof schrootjes als muurbedekking. Wat veel mensen niet weten, is dat deze schrootjes zeer licht ontvlambaar zijn en voor enorme rookontwikkeling zorgen bij brand. Tijdens een brand kunnen ze ook ernstige brandwonden veroorzaken omdat ze gaan hangen door de hitte bij een brand en smelten waardoor druppels ernstige brandwonden kunnen veroorzaken. Tevens kunnen ze een obstakel vormen bij het vluchten of verlaten van de woning, daar ze een zeer dichte en verstikkende rook geven. Ook uit lamellen en piepschuimmaterialen komt bij brand deze verstikkende rook vrij, hetgeen vooral in vluchtwegen tot ernstige problemen kan leiden. Beter is om MDF of gipsplaat te gebruiken (laatstgenoemde heeft een brandwerende werking).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@turkeyhakan

Ik heb een aantal jaar geleden voor ongeveer hetzelfde dilemma gestaan alleen ging het in mijn geval om een houten plafond. Bestaand gat moest dus egaal groter gemaakt worden.... :P

Met een 'overmaat' gatenzaag welke óp het huidige gat in je plafond past een aantal 'ringen' uitzagen uit een andere plaat (MDF/Muliplex) zodat je mét die gestapelde set aan ringen 'boven' de feitelijke zaagrand van de nog grotere gatenzaag uit gaat komen. Je creëert daarmee een 'MAL' welke precies in het huidige gat van je kunststof plafond past en waarbij de eigenlijke centreerboor van je gatenzaag ook gewoon 'grip' heeft en houdt middels die gezaagde set aan ringen,

Qua brandgevaar: Een armatuur voor een LED spotje is meestal ook gewoon van (goedkoop) kunststof gemaakt + die dingen worden met een paar Watt aan opgenomen vermogen niet écht warm/heet, Een Halogeen GU10 spotje geeft meer warmte af.....

[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 23-08-2021 17:03 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zou het ook met een gatenzaag doen als het rond moet. Tip van @Will_M lijkt mij een mooie oplossing voor het gebrek aan een (werkende) centreerboor.

Stanleymes weet ik niet of dat voldoende is / of het materiaal daar niet te stug voor is.
Anders zou je nog een reciprozaag/decoupeerzaag of multitool kunnen proberen.

Maar met een gatenzaag (en dan niet te hard duwen maar de zaag het werk laten doen) verwacht ik het mooiste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lmno31
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-03 20:41
Maar als het ook maar iets mis gaat met die gatenzaag heb je meteen je hele plafond verkloot. Ik denk dat een multitool met een schuurbortstel als opzetstukje een stuk beheersbaarder is. Volgens mij zijn die schrootjes hol en hoef je dus alleen maar een dun laagje plastic weg te schuren. Dat gaat prima met zo'n multitiool. Bij houtenschrootjes zou ik inderdaad ook een gatenzaag gebruiken omdat het dan een eeuwigheid duurt met een multitool met schuurborsteltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Het is mij niet gelukt helaas, los van het groter maken van het gat: de verlichting werkt niet! Wat doe ik verkeerd? ps: deze armatuur heb ik aangesloten op de kabels waar eerst een gu10 lamp zat die wel werkte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfr72oMcTD_ka1Q8-8ns9iIojdY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NtAlfb9gAxkHP2mNMm7F3Bow.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mm4grMVNW4C2L-4HHDiMT77jinU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0wPwQdYYGL7NTp2wBz292ps.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door turkeyhakan op 23-08-2021 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:16

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

turkeyhakan schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:13:
deze armatuur heb ik aangesloten op de kabels waar eerst een gu10 lamp zat die wel werkte.
Wat staat er op de oude lamp aan Watts en Volts?
en op de nieuwe?
Mogelijk ligt er een trafo op het verlaagde plafond.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wát is je niet gelukt? Het groter maken van het ronde gat waar het armatuur in moet gaan passen óf het correct aansluiten van de kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Tens schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:21:
[...]

Wat staat er op de oude lamp aan Watts en Volts?
en op de nieuwe?
Mogelijk ligt er een trafo op het verlaagde plafond.
Kan ik helaas niet aflezen, staat er ook niet op. Het is helemaal verroest..
Will_M schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:22:
Wát is je niet gelukt? Het groter maken van het ronde gat waar het armatuur in moet gaan passen óf het correct aansluiten van de kabels?
Correct aansluiten. Maar volgens mij doe ik niets verkeerd, want heb de oude lamp gedemonteerd de kabel los gemaakt en die bevestigt aan de led armatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:57
com2,1ghz schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:26:
[...]

Kunststof schrootjes staan bekend als licht ontvlambaar.

[...]
Daken /tussenvloeren van een huis zijn gemaakt in hout, en dus ook ontvlambaar.

Een beetje redelijk blijven, en niet alles tot het oneindige in vraag stellen. Want dan moet iedereen in een betonnen bunker wonen zonder inrichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

turkeyhakan schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:23:
[...]

Kan ik helaas niet aflezen, staat er ook niet op. Het is helemaal verroest..

[...]

Correct aansluiten. Maar volgens mij doe ik niets verkeerd, want heb de oude lamp gedemonteerd de kabel los gemaakt en die bevestigt aan de led armatuur.
Dan zal er waarschijnlijk ergens een TRAFO liggen welke 230V naar 12V omzet (zoals @Tens ook al aangeeft). Heb je een multimeter ter beschikking?

P.S. Als er dadelijk hier iemand gaat zeuren dat je géén 230V spots direct op 1,5mm schakeldraad mág koppelen... Ze hebben gelijk (NEN normen) maar t kan geen kwaad ALS je er maar geen hele keten van 500 LED lampen op gaat koppelen >:)

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 23-08-2021 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Will_M schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:26:
[...]

Dan zal er waarschijnlijk ergens een TRAFO liggen welke 230V naar 12V omzet (zoals @Tens ook al aangeeft). Heb je een multimeter ter beschikking?
Helaas heb geen multimeter! Waar zou ik die trafo moeten vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

turkeyhakan schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:27:
[...]

Helaas heb geen multimeter! Waar zou ik die trafo moeten vinden?
Da's een hele goede vraag!!! Het ding zit technisch gezien tussen de schakelaar (in je garage?) én de eerste in de serie van de 'oude' lampen. Ding kan dus ook goed érgens boven de kunststof schrootje weg gemoffeld zijn ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Will_M schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:33:
[...]

Da's een hele goede vraag!!! Het ding zit technisch gezien tussen de schakelaar (in je garage?) én eerste in de serie van de 'oude' lampen. Ding kan dus ook goed érgens boven de kunststof schrootje weg gemoffeld zijn ....
Thanks voor het meedenken! Ik ga maar een multimeter aanschaffen. Hoe kan ik dan de spanning meten?

De spanningzoeker kon niets vinden. Ook niet op de plek waar net een lamp brande.

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 23-08-2021 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

turkeyhakan schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:35:
[...]

Thanks voor het meedenken! Ik ga maar een multimeter aanschaffen. Hoe kan ik dan de spanning meten?

De spanningzoeker kon niets vinden. Ook niet op de plek waar net een lamp brande.
De schakelaar waarmee je de oude 'spots' aanzette heeft gewoon wél 230V als input, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-04 10:38
Ook belangrijk om te weten is of de leds die ts gekocht heeft op 230v of 12v werken voor we transfos gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ghostface9000 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:39:
Ook belangerijk om te weten is of de leds die ts gekocht heeft op 230v of 12v werken voor we transfos gaan zoeken.
Da's ook wel een goede. Ik doe de aanname dat de TS er nú iets van Signify HUE / IKEA smart LED lampen in aan 't monteren is (die dingen willen 230V zien) .... En aan de draden (alléén schakeldraad) te zien welke er nú uit z'n plafond komen lijkt het er op dat een oud 12V Halogeen systeem gezeten heeft ...

Aanname van mijn kant :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Will_M schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:37:
[...]

De schakelaar waarmee je de oude 'spots' aanzette heeft gewoon wél 230V als input, toch?
Ja zeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ghostface9000 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:39:
Ook belangerijk om te weten is of de leds die ts gekocht heeft op 230v of 12v werken voor we transfos gaan zoeken.
Ik heb ze bij de bouwmarkt gekocht! 230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Will_M schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:45:
[...]

Da's ook wel een goede. Ik doe de aanname dat de TS er nú iets van Signify HUE / IKEA smart LED lampen in aan 't monteren is (die dingen willen 230V zien) .... En aan de draden (alléén schakeldraad) te zien welke er nú uit z'n plafond komen lijkt het er op dat een oud 12V Halogeen systeem gezeten heeft ...

Aanname van mijn kant :o
Ik heb de lampen bij een bouwmarkt gekocht. De kleur draden uit het plafond zijn bruin en blauw, bij elke spot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ik heb in de meterkast een 12V trafo gevonden! Wat is wijsheid?

- De 230v led’s terugbrengen en;
- Nieuwe 12V led trafo + 12V (GU10?) leds aanschaffen?

Of huidige trafo vervangen en 230v leds behouden? Ik las iets over de dikte van de kabels.

[ Voor 65% gewijzigd door turkeyhakan op 24-08-2021 07:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
hansie_k schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:19:
Beste manier inderdaad d:)b

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

turkeyhakan schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 07:17:
Ik heb in de meterkast een 12V trafo gevonden! Wat is wijsheid?

- De 230v led’s terugbrengen en;
- Nieuwe 12V led trafo + 12V (GU10?) leds aanschaffen?

Of huidige trafo vervangen en 230v leds behouden? Ik las iets over de dikte van de kabels.
is dat niet de beltrafo?
turkeyhakan schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 07:17:
Ik heb de lampen bij een bouwmarkt gekocht. De kleur draden uit het plafond zijn bruin en blauw, bij elke spot.
Het lijkt op snoer waarop aangesloten is, en geen harde kern draad. Er ligt dus zeer waarschijnlijk op het verlaagde plafond een trafo.
hier een voorbeeld hoe dat meestal zit: https://www.gamma.nl/klusadvies/a/inbouwspots-monteren

Iets anders: Je zegt helemaal verroest.... is het vochtig boven det verlaagde plafond?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:09

BCC

Er hangen ook nog wat losse draden aan die stekker - waarschijnlijk gingen die naar het volgende spotje? Je zult even alle spotjes eruit moeten wippen om te trafo te vinden en dan kun je 3 dingen doen:
- 230V Snoer aan de 12V snoer knopen en deze er zo vervangen tot aan de trafo (en die vervangen door een wagotje)
- 12V Wisselspannings spotjes kopen
- De lampjes in de spotjes vervangen door 12V wisselspanings lampes (dit kan niet altijd - is afhankelijk van het type lamp).

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Tens schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:59:
[...]

is dat niet de beltrafo?

[...]

Het lijkt op snoer waarop aangesloten is, en geen harde kern draad. Er ligt dus zeer waarschijnlijk op het verlaagde plafond een trafo.
hier een voorbeeld hoe dat meestal zit: https://www.gamma.nl/klusadvies/a/inbouwspots-monteren

Iets anders: Je zegt helemaal verroest.... is het vochtig boven det verlaagde plafond?
Beltrafo zit in de meterkast naast de zekeringen. Dit is een langwerpige trafo 12V die naar buiten toe gaat. Boven het verlaagde plafond zit het dak en daar valt regen op. Maar dit komt niet daardoor, anders zouden de kabels ook nat zijn. Is gewoon de kwaliteit armatuur die gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
BCC schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:05:
Er hangen ook nog wat losse draden aan die stekker - waarschijnlijk gingen die naar het volgende spotje? Je zult even alle spotjes eruit moeten wippen om te trafo te vinden en dan kun je 3 dingen doen:
- 230V Snoer aan de 12V snoer knopen en deze er zo vervangen tot aan de trafo (en die vervangen door een wagotje)
- 12V Wisselspannings spotjes kopen
- De lampjes in de spotjes vervangen door 12V wisselspanings lampes (dit kan niet altijd - is afhankelijk van het type lamp).
Dit is bij alle spotjes zo! Heel bijzonder, maar waarom zou dat erop zitten? Lijkt wel afgeknipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:09

BCC

Verkeerde kabels gebruikt OF er zat vroeger nog een rij spotjes naast? Mijn kristallen bol heeft nog vakantie :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:36

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dat 'Tamiya'-stekkertje ertussen lijkt me ook geen goed idee. Dat is een DC-stekkertje, en als je naar 230V gaat ga je ook naar AC... gewoon een goeie lasdop gebruiken, vanaf daar kun je ook draden doortrekken naar het volgende spotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ja en nu loop ik een beetje vast.. hoe nu verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
turkeyhakan schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:39:
Ja en nu loop ik een beetje vast.. hoe nu verder
Waarom haal je de transfo er niet tussen uit, en zorg je dat de draad rechtstreeks verbind met je meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
bottom line schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:58:
[...]

Waarom haal je de transfo er niet tussen uit, en zorg je dat de draad rechtstreeks verbind met je meterkast?
Ik heb van een tweaker vernomen dat ik 1,5mm draden zou hebben, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
turkeyhakan schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:21:
[...]

Ik heb van een tweaker vernomen dat ik 1,5mm draden zou hebben, vandaar.
Dan is dat toch perfect? Licht moet geen dikkere kabel zijn dan 1,5mm carre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
bottom line schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:30:
[...]

Dan is dat toch perfect? Licht moet geen dikkere kabel zijn dan 1,5mm carre.
Ook voor 230V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Ja hoor.
Geen enkel probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Fyi,
Stekkerdozen en verlengkabels hebben in 99% van de gevallen een 1,5 carre kabel.
Dus risico dat je een lamp ermee gaat voeden is 0,0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

turkeyhakan schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 11:34:
[...]

Beltrafo zit in de meterkast naast de zekeringen. Dit is een langwerpige trafo 12V die naar buiten toe gaat. Boven het verlaagde plafond zit het dak en daar valt regen op. Maar dit komt niet daardoor, anders zouden de kabels ook nat zijn. Is gewoon de kwaliteit armatuur die gebruikt is.
Ben nog niet overtuigd, doe eens een plaatje van de meterkast/trafo.

(en die opmerkingen over 1,5 mm²? er is verschil tussen installatie en snoeren. Alle draden van de vaste installatie in buis zijn 2,5 mm², behalve de schakeldraden. Na een wandcontactdoos mogen de snoeren minder zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Tens schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:32:
[...]

Ben nog niet overtuigd, doe eens een plaatje van de meterkast/trafo.

(en die opmerkingen over 1,5 mm²? er is verschil tussen installatie en snoeren. Alle draden van de vaste installatie in buis zijn 2,5 mm², behalve de schakeldraden. Na een wandcontactdoos mogen de snoeren minder zijn.)
Ervoor ook.
Mag dan alleen niet afgezekerd zijn met een 20A automaat, en moet met een 16A gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Foto’s komen er nog aan! Ben nu op zoek naar een goede multimeter.

Ik las dat Fluke een goed merk was. De Fluke 114 is de keuze op gevallen. Maar ik kan via Amazon ook een veelvoudige multimeter kopen. Wat is jullie advies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 11:59

bloody

0.000 KB!!

turkeyhakan schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:39:
Foto’s komen er nog aan! Ben nu op zoek naar een goede multimeter.

Ik las dat Fluke een goed merk was. De Fluke 114 is de keuze op gevallen. Maar ik kan via Amazon ook een veelvoudige multimeter kopen. Wat is jullie advies?
Die Fluke 114 is zwaar overkill als je even wat wilt meten.
Als je het vlot wilt kun je gewoon naar de lokale bouwmarkt gaan, voor rond de 20 euro heb je er wel eentje die voor jouw doeleinden zal voldoen.

nope

• turkeyhakan
Zie foto voor de trafo! @bottom line @bloody @Tens

Kan ik deze trafo er tussenuit halen en de LED spots direct met 230V voeden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7HV34ZGcPdz-M6yNJgTFcDu5Qf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5CImnnPXbJfLRYLW3lDxvfUL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door turkeyhakan op 26-08-2021 12:57 ]

• Tens

Tens

turkeyhakan schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:15:
Zie foto voor de trafo! @bottom line @bloody @Tens

Kan ik deze trafo er tussenuit halen en de LED spots direct met 230V voeden?

[Afbeelding]
wat staat er op de led spots? 230V?

• turkeyhakan
Tens schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:01:
[...]

wat staat er op de led spots? 230V?
Niet af te lezen helaas. Zitten wel G4 lampjes in.

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:38
Heb niet alles gelezen maar G4 is 12V en GU10 is 230V.
Als je de oude G4 lampjes wilt vervangen door GU10 dan moet je de trafo weghalen.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• turkeyhakan
wodkabuikje schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:36:
Heb niet alles gelezen maar G4 is 12V en GU10 is 230V.
Als je de oude G4 lampjes wilt vervangen door GU10 dan moet je de trafo weghalen.
Door LED spots die op 230V werken. Dus als ik de trafo weg haal werkt alles gewoon zoals het zou moeten? Betreft onder de carport, hoor je dan ook niet de lampen te aarden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fritsp
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-04 11:54
De zwarte doos op de foto van 10:15 ziet eruit alsof hij goed bij wat 12v inbouwspotjes past.

Om jouw nieuwe 230V spotjes (dat zeg je op maandag 23 augustus 2021 20:49) aan te sluiten moet je inderdaad die weghalen.

Heb je ook ergens een aan/uit knop? of een dimmer? Als die achter de transformator zit moet je daar ook iets mee, die vind het vast niet leuk om plots 230V ipv 12V te krijgen.

• turkeyhakan
fritsp schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:51:
De zwarte doos op de foto van 10:15 ziet eruit alsof hij goed bij wat 12v inbouwspotjes past.

Om jouw nieuwe 230V spotjes (dat zeg je op maandag 23 augustus 2021 20:49) aan te sluiten moet je inderdaad die weghalen.

Heb je ook ergens een aan/uit knop? of een dimmer? Als die achter de transformator zit moet je daar ook iets mee, die vind het vast niet leuk om plots 230V ipv 12V te krijgen.
Ik heb een aan/uit knop inderdaad! Daar hoeft niets mee te gebeuren toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fritsp
Die kan gewoon blijven als hij nu VOOR de transformator zit. Want dan schakelt hij nu al de 230V, en dat deel van de installatie blijft zo.

• turkeyhakan
fritsp schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:53:
Die kan gewoon blijven als hij nu VOOR de transformator zit. Want dan schakelt hij nu al de 230V, en dat deel van de installatie blijft zo.
Ik durf niet te zeggen of die voor de trafo zit. De trafo zit namelijk in de meterkast en de aan/uit knop in de garage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fritsp
Als de aan-uit knop geen 230V aan kan, dan moet deze ook vervangen worden. En als die knop stiekem ook kan dimmer al helemaal!

Verder durf ik geen uitspraak te doen over het gebruik van 230V in een carportplafond en eventueel vocht. Zelfde geldt voor de spotjes, die er niet IP65 uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
fritsp schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:36:
Als de aan-uit knop geen 230V aan kan, dan moet deze ook vervangen worden. En als die knop stiekem ook kan dimmer al helemaal!

Verder durf ik geen uitspraak te doen over het gebruik van 230V in een carportplafond en eventueel vocht. Zelfde geldt voor de spotjes, die er niet IP65 uit zien.
Hoe kan ik zien of de aan/uit knop 230V aan kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fritsp
Dat zal erop staan, anders doet een foto'tje wonderen.
Pagina: 1