Toon posts:

Buren wateren af op mijn platte dak

Pagina: 1
Acties:

• DarkSim1986
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 15-09 09:28
Beste tweakers.

ik woon al enkele jaren in een hoekhuis van een blok van 4 huizen.
Aan de achterzijde van dit blok zitten 2 regenbuizen aangesloten op 1 lange gedeelde dakgoot.
Oorspronkelijk, (1970) zaten deze pijpen rechtstreeks op de riolering van 2 van de 4 huizen. Mijn huis was daar 1 van.

Nu zijn in de loop der jaren al veel verbouwingen geweest. Ik heb een aantal jaar terug een aanbouw gerealiseerd waarbij een deel van de aangebouwde schuur werd opgehoogd. Deze schuur zit aan de buren vast. De buren hebben toen ook opgehoogd. Nu komt het water van het schuine dak van mij en van de buren op mijn platte dak uit. Buurman heeft destijds een dam op het platte dak laten aanleggen zodat het water niet bij elkaar kan komen.

Nu heb ik voorgesteld bij de buren om er een Y splitsing op te zetten zodat het water eerlijk verdeeld wordt. Buren werden nog net niet boos maar gaven aan dat zij nooit water hebben hoeven afvoeren. Ik gaf aan dat we (wij allebei) er niet goed over hebben nagedacht bij de verbouwing. Ik heb toen wel de riolering op orde gebracht.

Ben ik nu onredelijk? Toen wij het kochten liep er zelfs 1 lange gezamenlijke pijp achter de tuin in en werd het water daar geloosds. Als ik nu vraag om het 50/50 weigeren ze dat.

In mijn koopcontract staat trouwens niets over dit soort erfdienstbaarheden.

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:32
Misschien ligt het aan mij, maar waarom is dit precies een probleem?

• DarkSim1986
Met de buien van tegenwoordig zit ik straks met eventuele waterschade in mijn aanbouw doordat ik voor 2 schuine daken water moet afvoeren + mijn eigen platte dak.

• JJ Le Funk
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Wat kost de verbetering en is dat het geld waard? Je zou ook de hele rekening op je kunnen nemen zodat de buren alleen maar hoeven in te stemmen, zij lijken er geen last van te hebben en daardoor niet happig zijn op meedoen.

[Voor 13% gewijzigd door JJ Le Funk op 20-08-2021 14:17]

~

• DarkSim1986
De buren willen het water niet afvoeren. Ze geven aan dat ze dit niet kunnen.
(toen ik er kwam wonen werd er voor 2 huizen in de tuin geloosd)
De aanpassing is voor een paar euro te realiseren door PVC spul te halen bij de bouwmarkt.

Voor de buurman is er geen schade bij heftige regenval. Dat risico ligt grotendeels bij mij. Ik wil het gewoon eerlijk verdelen

• Daeron
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:34
Wat staat er in de koopakte?

Puur wettelijk gezien ben je zelf verantwoordelijk voor het water wat op jouw dak valt, en álle schade die door dat water kan ontstaan. Daar kan in een koopakte van afgeweken worden (een van de erfdienstbaarheden), wat daarin staat zal duidelijk maken hoe dit opgelost moet worden.

• atsan
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22:50
Oorspronkelijk zat de aansluiting bij jouw woning, dus zal jij de oplossing moeten bieden.

• marowi
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Wat is er precies veranderd aan de situatie?

Het is me niet geheel duidelijk, toen je er kwam wonen was er 1 pijp voor 2 huizen en werd er in de tuin geloosd. (heeeul vroeger in het riool, maar dat is niet relevant).

Toen heb jij een uitbouw gemaakt, en de buurman zijn dak verhoogd zodat het gelijk lag.

Voor die uitbouw moest de pijp weg? Die was toen al op jouw terrein? Dus je loost nu nog steeds op eigen terrein?

Er is dus niks veranderd als daarvoor, behalve dat het nu over een dak loopt ipv door een buis?

Ik snap wel dat de buren geen zin hebben om geld te besteden om jou van risico te ontzien.

[Motor: BMW R1200GS] - [Auto: Kia e-Niro] - [(SFF)PC: Louqe Ghost S1 - 10900K (Barrow Watercooled) - RTX3080FE (EKWB Watercooled) - 64GB]

• Soepstengel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 17:08
atsan schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:24:
Oorspronkelijk zat de aansluiting bij jouw woning, dus zal jij de oplossing moeten bieden.
Dit inderdaad!

Ik snap dat het vervelend is en dat het water van de buren over jouw uitbouw stroomt, maar daar had jij zelf dan rekening mee moeten houden toen jij de uitbouw liet bouwen. Dat de buurman een dam heeft geplaatst (bewust of onbewust) begrijp ik, die wil jouw water weer niet op zijn dak hebben vanwege exact dezelfde reden.

Je genoemde oplossing (een Y splitsing) gaat nooit werken, het ligt er maar net aan hoe het water stroomt hoe de verdeling gaat zijn, maar die zal nooit exact 50/50 worden.

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:42

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

DarkSim1986 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:18:
Dat risico ligt grotendeels bij mij. Ik wil het gewoon eerlijk verdelen
Je hebt geen risico, integendeel.

Jouw positie als opvang van hemelwater is juist goed in het kader van waterbeheer. In plaats van het rücksichtslos (duur) weg te moeten pompen met overlast tot gevolg in alle rioolafvoeren kun je het hemelwater daar deponeren waar het hoort.

Jouw tuin zal er wel bij varen, jouw district zal jou dankbaar zijn dat het water meedoet aan de versterking van het grondwater.

Zoek maar eens op subsidie voor hemelwateropvang en verbaas je over jouw huidige standpunt. Geniet van wat je in de schoot krijgt geworpen.

Specs

• KNed
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 17:36
Beetje bijzonder dit. De vraag is ook hoe dat water door de pijp naar beneden stroomt. Dat gaat meestal tegen de kant. Het is dus maar de vraag wat er gaat gebeuren als je een Y oplossing maakt. Grote kans dat bij kleine tot normale buien het water gewoon bij 1 van de twee uit de regenpijp komt en niet allebei.

Als je dit echt zo belangrijk vind en goed aan wil pakken dan zal je een dammetje in de dakgoot moeten maken en twee buizen naar beneden moeten maken in plaats van 1...

• DarkSim1986
vroegah kwam de oude regenpijp uit in de tuin van de buren, vlakbij de erfgrens onder de coniferen.
Ik heb de hele situatie voorgelegd bij de gemeente en die zeiden letterlijk de buren moeten hun verantwoordelijkheid pakken. Ze zagen er geen probleem in als ik een Y splitsing zou maken.
Ik snap best dat dit niet 50/50 is, net hoe de wind staat. Als ik waterschade heb door een windhoos hoef ik niet bij buurman aan te kloppen dat ik waterschade heb.

en eens dit had bij de verbouwing al aan de orde gesteld moeten worden.
Ik heb zoiets van, voorheen ging het water voor 2 daken de tuin, ik vraag nu voor 1 dak. (of hij moet de boel aansluiten op de riolering maar dat kost knaken)

Bij de 2 huizen aan de andere kant van t blok komt het op 1 gedeeld plat dak uit zonder dam en voeren ze allebei water af.

[Voor 28% gewijzigd door DarkSim1986 op 20-08-2021 14:37]

• ID-College
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 18:32
DarkSim1986 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:34:
vroegah kwam de oude regenpijp uit in de tuin van de buren, vlakbij de erfgrens onder de coniferen.
Ik heb de hele situatie voorgelegd bij de gemeente en die zeiden letterlijk de buren moeten hun verantwoordelijkheid pakken. Ze zagen er geen probleem in als ik een Y splitsing zou maken.
Ik snap best dat dit niet 50/50 is, net hoe de wind staat. Als ik waterschade heb door een windhoos hoef ik niet bij buurman aan te kloppen dat ik waterschade heb.

en eens dit had bij de verbouwing al aan de orde gesteld moeten worden
Volgens mij doe je er beter aan een goede relatie te onderhouden met je buurman dan te beginnen over een probleem, wat theoretisch zou kunnen voorkomen (waar jouw beoordeling op gebaseerd?). Als je nu ooit schade zou krijgen, dan kan je er vergif op innemen dat ie dwars gaat liggen, terwijl dat waarschijnlijk heel anders ligt als je gewoon een bak koffie bij elkaar deed 1x per half jaar / jaar.

• KNed
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 17:36
Zolang er geen probleem is zou ik er ook geen probleem van maken....

• DarkSim1986
precies, daarom wilde ik de meningen horen. Ik sta wel in mijn recht maar wat is dat waard.

Dank allen!

• Soepstengel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 17:08
DarkSim1986 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:34:
Ah, dat was mij niet duidelijk en dat veranderd het verhaal wel heel erg!

Ik heb zelf een soortgelijke situatie, bij ons in de tuin staat een stenen schuurtje 2 meter van ons huis af. De buren hebben (voordat dat wij hier kwamen wonen) een uitbouw gebouwd en het hemelwater van die uitbouw lozen ze bij ons op het schuurtje, ons schuurtje heeft een regenpijp op het riool (denk ik). Hun uitbouw heeft daardoor een mooie schuifpui over de gehele breedte. Juridisch gezien zou ik in mijn recht staan om hier wat van te zeggen, in principe moet de buurman gewoon zelf zijn afwatering regelen. Maar omdat ik mijn relatie met de buurman belangrijker vind dan dan de (beperkte) slijtage op mijn schuur dak doe ik hier niks mee. Misschien als het dak vervangen moet worden dat ik eens langs ga om wat aan de situatie te doen, maar dat zie ik tegen die tijd wel.

Desktop: Ryzen 3600 | 16 GB | Radeon RX 6800 | Asus MG279Q

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als ik het zo goed lees dan gaat het hier dus om een dak dat een aantal jaar geleden dus nieuw gelegd is, correct?

Dat is een goede staat van onderhoud. Als je dan waterschade hebt, dan dekt je verzekering dit 8)

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

• Michael_OsGroot
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 23:45

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

DeBolle schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:28:
[...]

Je hebt geen risico, integendeel.

Jouw positie als opvang van hemelwater is juist goed in het kader van waterbeheer. In plaats van het rücksichtslos (duur) weg te moeten pompen met overlast tot gevolg in alle rioolafvoeren kun je het hemelwater daar deponeren waar het hoort.

Jouw tuin zal er wel bij varen, jouw district zal jou dankbaar zijn dat het water meedoet aan de versterking van het grondwater.

Zoek maar eens op subsidie voor hemelwateropvang en verbaas je over jouw huidige standpunt. Geniet van wat je in de schoot krijgt geworpen.
Ik heb nog even gekeken, maar in mijn gemeente krijg ik geen subsidie voor hemelwateropvang, of ik kijk verkeerd. Aan hoeveel geld denken we ongeveer, en in welke gemeentes zou dit moeten gelden?

3.14159265459 | Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | If you gaze long into an abyss, the abyss will gaze back into you

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 22:08
Grappig topic.. ik vind het alleen maar relaxt dat ik de buurman zijn water ook krijg.
Onze regenpijpen zitten middels een y splitsing vast en komen uit in mijn tuin.
Mijn regenton zit in no-time vol. Laat hem maar lekker de kraan gebruiken om zijn plantjes te sproeien ;)

• Christoxz
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 19:15
DonJunior schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:59:
Grappig topic.. ik vind het alleen maar relaxt dat ik de buurman zijn water ook krijg.
Mijn regenton zit in no-time vol. Laat hem maar lekker de kraan gebruiken om zijn plantjes te sproeien ;)
In je regenton ja, niet op je platte dak zoals bij TS wel het geval is.

T.Net Creality 3D Printer Discord

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 18:37

BazzH

Kei-goed...

Ik begrijp het niet helemaal.
Eerst was er geen probleem. Toen ging TS uitbouwen en daarvoor moesten er schuurtjes worden opgehoogd.... En nu is er een probleem. Wat hebben de buren dan precies veranderd waardoor dit probleem ontstaan is?

Think smart........ Act stupid........

• bie100
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 18:57
BazzH schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:07:
Eerst was er geen probleem. Toen ging TS uitbouwen en daarvoor moesten er schuurtjes worden opgehoogd.... En nu is er een probleem. Wat hebben de buren dan precies veranderd waardoor dit probleem ontstaan is?
De buren hebben toen ook opgehoogd. Nu komt het water van het schuine dak van mij en van de buren op mijn platte dak uit

denk dit?

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BazzH schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:07:
Die schuurtjes hebben een plat dak...?

• itsalex
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online
Wat is er met de dam gebeurd van de buren? Of je zou kunnen vragen om deze te herstellen, dan ben je denk ik van je probleem af.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Toke_gt
  • Registratie: juni 2021
  • Laatst online: 23:21
DarkSim1986 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:40:
precies, daarom wilde ik de meningen horen. Ik sta wel in mijn recht maar wat is dat waard.

Dank allen!
Ik heb een vergelijkbare situatie: vorige buren hebben in 2008 overkapping gemaakt en voor het gemak hun regenpijp verplaatst naar een deel in de dakgoot boven mijn uitbouw, zodat het daar afwatert. Paar jaar later zag ik wel dat de dakbedekking op dat stuk veel meer te lijden had van al dat water dan aan de andere kant. Ik heb daarom dakbedekking op dat deel vernieuwd en op het dakgrind een trottoirtegel neergelegd, zodat het water bij plensbuien niet met volle kracht op de dakbedekking komt en vervolgens het grind wegspoelt (de tegel verdeelt het water nu). Aan de andere kant van uitbouw is dat bij de bouw ook zo gedaan. Ik check het van tijd tot tijd, maar het gaat nu gewoon goed, dakbedekking ziet er prima uit.
Regelmatig checken dus, dat voorkomt schade en vervolgens veel gedoe. Want als je eenmaal lekkage hebt zijn de kosten en irritatie vele malen groter.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:27
Dus als het regent en het dak lekt, dan kan je in de huidige situatie 50% van de kosten verhalen op de buur, want 50% van het water komt van zijn dak 8)7 En hoe ga je bewijzen welke druppel van de buur is, en welke van je eigen dak; misschien zijn alle druppels van de buur in de regenpijp gegaan, en zijn alleen je eigen druppels doorgelekt 8)7
En als hij niet op je dak afwatert, dan zou je dak niet lekken 8)7

Ik denk dat je problemen aan het maken bent die er niet zijn. Van een beetje extra water gaat je dak niet verslijten. Wellicht zit je trouwens met (ongeschreven) erfdienstbaarheid, als in de huidige situatie buur afwatert via je dak moet je dat zo houden (in BE zijn er heel wat vreemde situaties op erfscheidingen, waar je dan gewoon als volwassen mensen mee omgaat. Mijn schuur waterde af bij de buren, schuur is nu weg en ik heb de rand netjes afgewerkt zodat ze geen water binnenkrijgen.)
Je zou als je ooit het dak vernieuwt (recent gedaan, dus niet voor meteen) kunnen voorstellen een dam te leggen, maar denk niet dat je dit zomaar eenzijdig kan opleggen. Je kan je dak dan 2cm isoleren waardoor je "per ongeluk" wat hoger uitkomt dan de buren waardoor water op hun dak blijft staan, maar ik blijf me afvragen wat je daarmee te winnen hebt (extra muggen?).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 22:46
Als ik het lees is de basis dat TS bang is dat met de toename van bui intensiteit zijn hemelwaterafvoer het wellicht niet aankan en dat tot waterschade leid. Zijn oplossing is proberen het wateraanbod over 2 afvoeren (van hem en de buren) te verdelen.
Volgens mij kan je beter kijken wat er gebeurt als jouw afvoer het niet aankan. Stroomt het dan over de dakrand? Stroomt het dan alsnog over het dammetje met de buren? Of zit er ergens een noodoverlaat.

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:42

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Michael_OsGroot schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:57:
[...]

Ik heb nog even gekeken, maar in mijn gemeente krijg ik geen subsidie voor hemelwateropvang, of ik kijk verkeerd. Aan hoeveel geld denken we ongeveer, en in welke gemeentes zou dit moeten gelden?
Ik woon in Apeldoorn en heb een plat dak van 72 m2, dat levert €6 per m2 dakoppervlak op met een regenton en €12 per m2 bij een ondergrondse opslag bij afkoppelen van HWA.

Ik zie zo gauw inderdaad geen centrale lijst van gemeenten en waterschappen die dit subsidieren.

Specs

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

bie100 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:11:
[...]

De buren hebben toen ook opgehoogd. Nu komt het water van het schuine dak van mij en van de buren op mijn platte dak uit

denk dit?
Dan vraag ik me af: waarom hebben de buren toen ook opgehoogd?

• DarkSim1986
BazzH schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:54:
[...]

Dan vraag ik me af: waarom hebben de buren toen ook opgehoogd?
Alleen maar omdat ik anders via hun dak zo "mogen" afwateren. DIe ophoging heeft verder geen nut gehad, plafond binnen is net zo hoog als voor de verbouwing,

• DarkSim1986
CH4OS schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 15:11:
[...]
Die schuurtjes hebben een plat dak...?
exact. eerst liep het aan beide kanten van de schuine schuren ook de tuin in, net als het grote schuine dak

er was daar namelijk geen aansluiting op t riool. Deze heb ik laten aanleggen.

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

OK, dan begrijp ik ook waar de reactie van de buren vandaan komt. Die hebben in hun ogen:
- geen behoefte aan een uitbouw
- jou tegemoetgekomen door "hun schuurtje in te passen in de nieuwe situatie"
- nu ineens gedoe met afwatering door jouw uitbouw

En nu zitten de hakken in het zand over een relatief klein dingetje, wat echt niet de kop hoeft te kosten om eventueel op te lossen.

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

BazzH schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:05:
OK, dan begrijp ik ook waar de reactie van de buren vandaan komt. Die hebben in hun ogen:
- geen behoefte aan een uitbouw
Die uitbouw hebben ze gelijktijdig gedaan als de TS. Ook de buren hebben een plat dak laten aanleggen.
- jou tegemoetgekomen door "hun schuurtje in te passen in de nieuwe situatie"
- nu ineens gedoe met afwatering door jouw uitbouw
Al het regenwater, ook die van de buren, komt bij de TS terecht. TS vraagt de buren of ze kunnen meehelpen in het oplossen of erger te voorkomen? :? Terwijl de oplossing simpel is en niet veel kost.

• DarkSim1986
Het betroffen schuurtjes met een asbest dak.

even zicht van bovenaf. Ze wilden graag meedoen omdat het asbest er dan af kon. Alleen hebben we allebei niet nagedacht over de afvoer van het water. (wat dus al heel lang niet meer zo is als hoe de huizen zijn opgeleverd) en daar beroepen ze zich nu dus op. terwijl in het verleden het water van 2 daken dus de tuin in liep zonder problemen.

rode gedeelte is dus wat ik opvang

[Voor 30% gewijzigd door DarkSim1986 op 20-08-2021 16:10]

• BazzH

BazzH

Kei-goed...

CH4OS schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:07:
[...]
Die uitbouw hebben ze gelijktijdig gedaan als de TS. Ook de buren hebben een plat dak laten aanleggen.

[...]
Al het regenwater, ook die van de buren, komt bij de TS terecht. TS vraagt de buren of ze kunnen meehelpen in het oplossen of erger te voorkomen? :? Terwijl de oplossing simpel is en niet veel kost.
Ja, zo zien wij dat als buitenstaander. Maar ik denk dat de reactie van de buren dus vanuit een ander perspectief komt. Al had ik niet helemaal begrepen dat de buren ook een uitbouw hebben geplaatst. Ik dacht dat ze alleen hun schuurtje hadden opgehoogd.

Op de foto lijkt er bij de buren toch echt alleen maar een schuur te staan.

[Voor 5% gewijzigd door BazzH op 20-08-2021 16:12]

• DarkSim1986
het waren eigenlijk 2 gebouwtjes, een bijkeuken en een schuurtje bij zowel ,de buren als bij mij. Naast de oude bijkeuken heb ik aangebouwd. daar hadden ze dus geen last van. Het schuurtje met asbest is bij zowel mij als de buren opgehoogd. Ze hadden er dus weinig tot geen last van

Ik heb alleen zoiets van, waarom kon het eerst wel samen (gezamenlijke pijp achter de tuin in) en nu niet meer.

[Voor 32% gewijzigd door DarkSim1986 op 20-08-2021 16:20]

• DarkSim1986
Ik ga nog wel een keer met buurman om tafel. heb idd geen zin in burenruzie en dat we alleen nog maar per brief gaan communiceren :)

• skai21
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 00:41
DarkSim1986 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:15:
Met de buien van tegenwoordig zit ik straks met eventuele waterschade in mijn aanbouw doordat ik voor 2 schuine daken water moet afvoeren + mijn eigen platte dak.
Een platdak heeft toch eigenlijk altijd wel een overstort?
Als je riool het water dus niet af kan, zal hij het dus uit de overstort gooien. i.p.v. bij jou je aanbouw in seipelen.
verre weg de goedkoopste optie als je nu geen overstort hebt, is je huidige regenpijp aansluiting vervangen door zoiets:

deze kun je gewoon schroeven op de plaats waar nu je regenpijp over de rand van je regenpijp heen, wanneer de HWA vol is. zal deze het vervolgens met een straaltje op afstand van je aanbouw neergooien.
Zon ding heet een vergaarbak trouwens:

[Voor 7% gewijzigd door skai21 op 20-08-2021 16:25]

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

• tweakduke
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:30

tweakduke

Moderator General Chat

Duke rules the world...

En dat is geen noodoverstort, maar een spuwer en die heeft een signalerende functie. Als die loopt moet je de verstopping weg halen. Een noodoverstort is echt een noodstort. Het water moet dan weg, dat zie je vaak bij bedrijfshallen om te voorkomen dat het dak inklapt.

Het is nu nog vooral geharrewar wie welk water af zou voeren, maar vanuit technisch oogpunt doet dat er niet eens toe en de verhouding met de buren is ook belangrijk.

Belangrijker is dat je afvoer het aantal m² dakoppervlak aan kan. Voorbeeld: Als er een afvoer van rond 80mm zit dan kan die 80m2 afvoeren en dan heb je het liefst dus een plan B voor als die verstopt zit. Vooral met meerdere daken die via via afwateren moet je dat in de gaten houden.

Tweakers Discord

• roger_s
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 17-09 11:00
1 80mm afvoer is geschikt voor 80m2 dakoppervlak. Daar kan je alvast een rekensom mee maken. Ik spreek echter uit ervaring als ik zeg dat dit met de recente stortbuien te weinig is. Er bestaat een kans op een waterslot. Je zal beter onderhoud moeten doen aan je afvoer en wellicht nadenken over een overstort. Voor de rest, laat de buren lekker afwateren op je dak.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dus je hebt zelf een waterafvoer aangesloten ergens op sinds de koop? Dat kunnen de buren dan toch ook doen? Je had dat inderdaad eigenlijk bij de verbouwing aan moeten geven, de buren hebben nu gewoon een situatie die voor hun goed werkt natuurlijk.

Je kan het ook zo maken dat het water van het grote dak niet op je aanbouw komt? Als het te veel regent voor de afvoer zal het water gewoon over de rand stromen ipv door de regenpijp. Het is ook niet dat je dan meteen schade hebt natuurlijk. Het gevaar komt dan eerder denk ik van het water dat op de grond valt dat niet snel genoeg weg kan, dat zal bij jou dan iets eerder een probleem zijn dan bij je buren maar dat is meer een theoretisch verschil want dat water stroomt ook gewoon hun tuin in als het niet weg kan.
roger_s schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 07:22:
1 80mm afvoer is geschikt voor 80m2 dakoppervlak. Daar kan je alvast een rekensom mee maken. Ik spreek echter uit ervaring als ik zeg dat dit met de recente stortbuien te weinig is. Er bestaat een kans op een waterslot. Je zal beter onderhoud moeten doen aan je afvoer en wellicht nadenken over een overstort. Voor de rest, laat de buren lekker afwateren op je dak.
Daar kun je inderdaad wel over nadenken, dat het niet over de rand op je uitbouw komt maar ergens anders.

[Voor 27% gewijzigd door Marzman op 21-08-2021 07:53]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• kaboom1555
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 20:46
tweakduke schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:21:
En dat is geen noodoverstort, maar een spuwer en die heeft een signalerende functie. Als die loopt moet je de verstopping weg halen. Een noodoverstort is echt een noodstort. Het water moet dan weg, dat zie je vaak bij bedrijfshallen om te voorkomen dat het dak inklapt.

Het is nu nog vooral geharrewar wie welk water af zou voeren, maar vanuit technisch oogpunt doet dat er niet eens toe en de verhouding met de buren is ook belangrijk.

Belangrijker is dat je afvoer het aantal m² dakoppervlak aan kan. Voorbeeld: Als er een afvoer van rond 80mm zit dan kan die 80m2 afvoeren en dan heb je het liefst dus een plan B voor als die verstopt zit. Vooral met meerdere daken die via via afwateren moet je dat in de gaten houden.
Zelfs onze uitbouw van 2.40 x 5.40 heeft een overstort. Komt nooit wat uit i.v.m. groen dak maar het is wel aangelegd.

• iamerwin
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 00:11
DarkSim1986 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 14:18:
De aanpassing is voor een paar euro te realiseren door PVC spul te halen bij de bouwmarkt.
🤷🏼‍♂️

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

kaboom1555 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 07:56:
[...]

Zelfs onze uitbouw van 2.40 x 5.40 heeft een overstort. Komt nooit wat uit i.v.m. groen dak maar het is wel aangelegd.

[Afbeelding]
Is dat nodig? Anders loopt het toch gewoon over de rand? Als je gewoon bovenin je regenpijp een rond gat boort heb je anders ook zo'n zelfde overloop als die er niet zit.

We hebben in juli ook 80mm in 20 minuten gehad (dan is het ook gewoon donker overdag :p ) en het water in de tuin liep niet snel genoeg weg maar op het dak had ik geen problemen (en ik betwijfel dat mijn regenpijpen en overloop van de regenton dat aan konden). Waarschijnlijk liep het ook wel over de dakrand maar ik denk dat mensen die buiten stonden er niet over klagen als ze toch al in een halve seconde doorweekt zijn van het water :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 22:46
Over de dakrand lopen is “prima” bij een wolkbreuk. Je wilt alleen voorkomen dat de belasting op het dak te hoog wordt of dat het water door hoge waterstand (en wind) toch een weg naar binnen vind.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee