Wat voor betonpoeren voor carport met puinfundering?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:41

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik ga een carport zetten. Nu is het zo dat de oprit volledig is voorzien van 20cm zand onder de stenen (met 2 graden afschot) en daaronder weer een dikke puinfundering. Dus nu twijfel ik over wat ik met de poeren doe. Als je het een beetje mooi wilt houden dan wil je geen poeren van 50cm; 20cm zand + 8cm steen = 28cm onder het oppervlak, 22 erboven vind ik een beetje teveel van het goede. Dan wordt de keuze qua poeren al beperkter, maar er is wel wat te vinden.

Wat doe ik eronder? Poer direct op de puinfundering met wat zand ertussen/onder vanwege het afschot? Maak ik een groter gat, poer rechtzetten in een bad van zelf aangemaakt beton? Of kan ik toch beter door de puinfundering heen? En moet er dan nog wat onder? Van die poeren die uitlopen naar beneden wordt moeilijk; er is geen overstek zodat er een garagedeur tussen de palen kan. Aan een kant zit het beton van de houtbetonschutting, aan de andere kant zitten cortenstaal l-profielen voor de bestrating. Dus daar kan ik dat soort poeren niet kwijt. Ik hoor graag wat gedachten hierover :)

Ik heb overigens al een bedrijf gevraagd naar de mogelijkheden met schroeffundering maar dat is schijnbaar geen goede combi met een puinfundering, kan scheef gaan staan.

[ Voor 7% gewijzigd door JT op 19-08-2021 13:15 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 22:38
Schroeffundering op puin is inderdaad geen succes.
Bij ons op de zaak verkopen we ook "halve" poeren, deze lopen dan aan 3 kanten schuin uit, 1 kant is recht. Misschien kun je hier wat mee?

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
GeertH schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 13:47:
Schroeffundering op puin is inderdaad geen succes.
Bij ons op de zaak verkopen we ook "halve" poeren, deze lopen dan aan 3 kanten schuin uit, 1 kant is recht. Misschien kun je hier wat mee?
Ah, dat klinkt als iets wat ik kan gebruiken. Welke zaak is dat? Als ik zoek op "halve betonpoer" dan vind ik alleen van die hele lage modellen die ook niet schuin uitlopen. En heb je ook een idee over mijn overige vragen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 22:38
Welke zaak stuur ik je via DM, weet niet of dat mag op het forum. Wel een eind uit de richting voor jou zie ik.
Foto's van deze poeren heb ik zo niet bij de hand
De poer kan rechtstreeks op de puin, aangezien dit mooi stabiel is.
Extra beton is niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:31
Ik zou een standaard poer gewoon inkorten tot de gewenste lengte. Dit kan gewoon met een diamant blad in de slijptol. Dan zet je die op de puinbaan. Als je het nog steviger wil maken gooi je er nog wat snelbeton omheen..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:46
Makrolon schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:08:
Ik zou een standaard poer gewoon inkorten tot de gewenste lengte. Dit kan gewoon met een diamant blad in de slijptol. Dan zet je die op de puinbaan. Als je het nog steviger wil maken gooi je er nog wat snelbeton omheen..
Als het gewapende poeren zijn is dat geen optie, betonrot trekt er in en je kan over een paar jaar opnieuw beginnen.

Afhankelijk van hoe groot die carport wordt en wat de windbelasting is wil je hem niet alleen in de bestrating/zandlaag hebben. De eerste en de beste storm en hij komt met de bestrating omhoog..

Waarom niet gewoon op de plekken van de poeren, de stenen verwijderen, uitgraven zandlaag, uitbikken(puinlaag), poer stellen, afstorten met beton in de puinlaag, zand aanwerken en straatwerk terug leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik ken de situatie niet exact.

Je dient ook rekening te houden met storm omdat je wilt voorkomen dat een overkapping of carport wegwaait of opstijgt.

Met te weinig gewicht aan de staanders loop je kans dat de carport het bij een flinke storm niet overleeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09-06 00:25
Die van ons is met een stalen balk tussen de gedeelde oprit in gelegd. Zonder staanders dus. Is dat een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Woody179 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 22:22:
[...]

Als het gewapende poeren zijn is dat geen optie, betonrot trekt er in en je kan over een paar jaar opnieuw beginnen.

Afhankelijk van hoe groot die carport wordt en wat de windbelasting is wil je hem niet alleen in de bestrating/zandlaag hebben. De eerste en de beste storm en hij komt met de bestrating omhoog..

Waarom niet gewoon op de plekken van de poeren, de stenen verwijderen, uitgraven zandlaag, uitbikken(puinlaag), poer stellen, afstorten met beton in de puinlaag, zand aanwerken en straatwerk terug leggen?
Carport is 6x2,90. Niet om te zeggen dat ik het niet ga doen, maar graven in een verdichte puinlaag is echt een trut. Dat is echt klotewerk. Je moet bijna stukje puin voor stukje puin eruit halen. Maar goed, als dat de enige goede optie is...Ben nog even benieuwd naar hoe anderen er naar kijken.
MagniArtistique schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 23:56:
Die van ons is met een stalen balk tussen de gedeelde oprit in gelegd. Zonder staanders dus. Is dat een optie?
Nope, we hebben geen bevestiging voor stalen balken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:46
JT schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:52:
[...]

Carport is 6x2,90. Niet om te zeggen dat ik het niet ga doen, maar graven in een verdichte puinlaag is echt een trut. Dat is echt klotewerk. Je moet bijna stukje puin voor stukje puin eruit halen. Maar goed, als dat de enige goede optie is...Ben nog even benieuwd naar hoe anderen er naar kijken.
Klopboormachine op hamerstand of stootijzer gebruiken dat scheelt een hoop ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-06 20:38
En zelf poeren storten die op de puinlaag rusten?

Of een tussenoplossing:
- Gat graven tot op de puinlaag.
- Standaardpoer tot gewenste hoogte inkorten en in het gat plaatsen
- Beton in gat storten zodat je een voet van bv. 10 cm dik krijgt waar de poer in staat verankerd

Beste is om er wel voor te zorgen dat eventueel doorgeslepen wapening aan de onderzijde van de poer door voldoende beton (>2cm) wordt bedekt om betonrot te voorkomen.
Of proberen de wapening in het af te slijpen stuk laten zitten (doorslijpen tot op de wapening en dan het overbodige stuk beton kapot slaan) en ombuigen zodat het in de voet komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
WackoH schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 11:21:
En zelf poeren storten die op de puinlaag rusten?

Of een tussenoplossing:
- Gat graven tot op de puinlaag.
- Standaardpoer tot gewenste hoogte inkorten en in het gat plaatsen
- Beton in gat storten zodat je een voet van bv. 10 cm dik krijgt waar de poer in staat verankerd

Beste is om er wel voor te zorgen dat eventueel doorgeslepen wapening aan de onderzijde van de poer door voldoende beton (>2cm) wordt bedekt om betonrot te voorkomen.
Of proberen de wapening in het af te slijpen stuk laten zitten (doorslijpen tot op de wapening en dan het overbodige stuk beton kapot slaan) en ombuigen zodat het in de voet komt.
Poer kan ik op zich in de juiste hoogte krijgen, hopelijk nog zo een uitlopende met aan een kant recht. Dan zou ik daar allicht beton omheen kunnen gieten en wellicht extra veel omdat het niet de diepte in gaat. Dus de breedte in in plaats van de diepte. Iemand anders die daar nog iets over denkt?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-06 20:24
ik denk dat de belangrijkste vraag is:
wat gaat de carport wegen icm welke soort ondergrond.
Als jij een deftige carport gaat zetten met zware constructie en zonnepanelen op het dak incl ballast terwijl jouw oprit is gefundeerd met zand/puin maar daaronder 10 meter veen, zou ik het niet doen en een aantal palen laten boren/slaan voor je carport.

Als je al op zand had gezeten was de fundering van gebroken puin niet nodig geweest lijkt me :? Staat je huis op een fundering van palen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
ybos schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:42:
ik denk dat de belangrijkste vraag is:
wat gaat de carport wegen icm welke soort ondergrond.
Als jij een deftige carport gaat zetten met zware constructie en zonnepanelen op het dak incl ballast terwijl jouw oprit is gefundeerd met zand/puin maar daaronder 10 meter veen, zou ik het niet doen en een aantal palen laten boren/slaan voor je carport.

Als je al op zand had gezeten was de fundering van gebroken puin niet nodig geweest lijkt me :? Staat je huis op een fundering van palen?
Nee, is een betonfundering. Geen palen.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
Een carport met een extra zwaar dak maken omdat er zonnepanelen op komen die dan weer met ballast op z'n plek gehouden worden vind ik een 'beetje dom' en ouderwets.

De (in mijn ogen met het oog op duurzaamheid en materiaalgebruik) juiste oplossing is dan om het dak uit zonnepanelen te maken.
Dat ziet er modern en zelfs mooi uit, en is ook nog eens lichter dan een standaard dak (en ook goedkoper want je spaart het dak met dakbedekking uit). En de carport betaalt zichzelf dan in loop van de tijd terug. Wat wil je nog meer...

Ik ben er zelf mee bezig (zie Zonnepanelen boven parkeerplaats: Puzzelen met panelen). Het trekt veel bekijks van mensen die er langs lopen ;) .
Het moet er uiteindelijk ongeveer zo uit gaan zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itmTHkjLz2ctqxW2nCd0PSkNbmQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qXA5A7r2oIYM2WLdLHLU0uQw.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door WackoH op 21-08-2021 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Als het huis op een betonfundering kan staan, moeten poeren met een voetje uit gestort beton (en je kunt eventueel nog speciale tegels vor onder de poer kopen) dat voor een carport helemaal geen probleem zijn.
Het ding weegt een paar honderd kilo, geen tonnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Drilboor huren en het gebroken puin te lijf gaan.

[ Voor 181% gewijzigd door Joris748 op 21-08-2021 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
WackoH schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:55:
Een carport met een extra zwaar dak maken omdat er zonnepanelen op komen die dan weer met ballast op z'n plek gehouden worden vind ik een 'beetje dom' en ouderwets.

De (in mijn ogen met het oog op duurzaamheid en materiaalgebruik) juiste oplossing is dan om het dak uit zonnepanelen te maken.
Dat ziet er modern en zelfs mooi uit, en is ook nog eens lichter dan een standaard dak (en ook goedkoper want je spaart het dak met dakbedekking uit). En de carport betaalt zichzelf dan in loop van de tijd terug. Wat wil je nog meer...

Ik ben er zelf mee bezig (zie Zonnepanelen boven parkeerplaats: Puzzelen met panelen). Het trekt veel bekijks van mensen die er langs lopen ;) .
Het moet er uiteindelijk ongeveer zo uit gaan zien:
[Afbeelding]
  1. De prijzen die ik vond waren zeker niet gunstiger dan de "klassieke" oplossing.
  2. De hoek van de zonnepanelen is ongunstiger dus lagere opbrengst
  3. Waterdicht is een voorwaarde
  4. Blokkering van licht is ook wel een sterke wens
  5. De carport is er al, alleen nog zonder fundering :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik heb specifiek het dak nog eens nagerekend (kosten waren niet m'n grootste drijfveer), zie onder.
Conclusie:
Een overkapping uit PV-panelen heeft de dubbele opbrengst en lagere kosten, dan de traditionele platdak PV oplossing. Bij DHZ tenminste...
JT schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 00:52:
[...]
• De prijzen die ik vond waren zeker niet gunstiger dan de "klassieke" oplossing.
Waarschijnlijk omdat dit nog een exclusieve oplossing en dus kleinschalig is.

Ik ontwerp/bouw de carport zelf. Nu vormen de panelen het dak met rubberprofielen ertussen als waterkering.
De klassieke oplossing zou me bij DHZ voor 24 m2 'dak' (de rest van de constructie is gelijk) gekost hebben:
  • Materiaal voor dak en dakbedekking: ~50 Euro/m2 (zaken als trim rondom en een goot pas ik ook bij de panelen toe dus heb ik hier weggelaten)
  • Panelen: Er was dan plek voor 2 rijen a 3 panelen in lanscape. Bij een willekeurig goedkoop paneel van 125 Euro met 370 Wp --> Totaal 750 Euro voor 2220 Wp
  • Platdak-montage systeem: ~350 Euro).
Dus in totaal ~2300 Euro voor 2.2 kWp.

Bij m'n zonnecarport-oplossing met 12 bifacial glas-glas panelen van 1.0 x 2.04 m met 410 Wp a 138 Euro/stuk. Daar komen nog de kosten voor het rubberprofiel en extra montage materiaal (RVS boutjes en zo). Bij elkaar ~80 Euro/m2, oftewel ~2000 Euro.
Dus het 'dak' uit panelen is al goedkoper dan een traditioneel dak!
Maar dan heb ik wel 2.2x meer Wp (4.9 vs. 2.2 kWp) dan bij klassieke oplossing.
• De hoek van de zonnepanelen is ongunstiger dus lagere opbrengst
Dat die hoek belangrijk is, is achterhaald nu panelen eigenlijk heel goedkoop zijn.
Ik heb voor een hoek van 7o gekozen, maar dat had ik 10o kunnen zijn. De opbrengst is dan ~93% t.o.v. de optimale hoek (willekeurige site). Had ik de panelen relatief stijl (20o) op het plat dak gezet, dan was het rendement ~96% geweest. Dus 3% meer opbrengst, maar veel minder Wp.
• Waterdicht is een voorwaarde
Dat is een interessante ;) Ik streef naar waterafleiding naar de goot, maar niet naar absolute waterdichtheid (de auto kan best tegen een paar druppels water) zodat ik het fair vind om het volledige BTW bedrag terug te vragen i.p.v. van slechts 1/3 als het echt een waterdicht dak is.
• Blokkering van licht is ook wel een sterke wens
Zonnepanelen hebben al de neiging om licht tegen te houden :D Mijn relatief goedkope bifacial glas-glas panelen hebben nog wit plastic tussen de cellen zitten wat ook nog het meeste licht tegen houdt. Dus ik vermoed dat >95% van het licht wordt tegen gehouden. Maar de zijkanten zijn open. Dus dat boeit me verder niet.
• De carport is er al, alleen nog zonder fundering :P
Dan ben jij al verloren >:) , maar anderen lezen ook mee O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
WackoH schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 13:16:
Ik heb specifiek het dak nog eens nagerekend (kosten waren niet m'n grootste drijfveer), zie onder.
Conclusie:
Een overkapping uit PV-panelen heeft de dubbele opbrengst en lagere kosten, dan de traditionele platdak PV oplossing. Bij DHZ tenminste...

[...]

Waarschijnlijk omdat dit nog een exclusieve oplossing en dus kleinschalig is.

Ik ontwerp/bouw de carport zelf. Nu vormen de panelen het dak met rubberprofielen ertussen als waterkering.
De klassieke oplossing zou me bij DHZ voor 24 m2 'dak' (de rest van de constructie is gelijk) gekost hebben:
  • Materiaal voor dak en dakbedekking: ~50 Euro/m2 (zaken als trim rondom en een goot pas ik ook bij de panelen toe dus heb ik hier weggelaten)
  • Panelen: Er was dan plek voor 2 rijen a 3 panelen in lanscape. Bij een willekeurig goedkoop paneel van 125 Euro met 370 Wp --> Totaal 750 Euro voor 2220 Wp
  • Platdak-montage systeem: ~350 Euro).
Dus in totaal ~2300 Euro voor 2.2 kWp.

Bij m'n zonnecarport-oplossing met 12 bifacial glas-glas panelen van 1.0 x 2.04 m met 410 Wp a 138 Euro/stuk. Daar komen nog de kosten voor het rubberprofiel en extra montage materiaal (RVS boutjes en zo). Bij elkaar ~80 Euro/m2, oftewel ~2000 Euro.
Dus het 'dak' uit panelen is al goedkoper dan een traditioneel dak!
Maar dan heb ik wel 2.2x meer Wp (4.9 vs. 2.2 kWp) dan bij klassieke oplossing.
Ik heb gezocht op oplossingen en kwam niet voor minder dan 5k weg voor een carport met onze maten :) Heel eerlijk, ik kan niet alles zelf doen rond huis want dan is het volgend jaar nog niet klaar. Dus ik heb niet gezocht naar alles samenstellen. Carport is nu als ik poeren heb gekocht ongeveer 2600 euro. Dan nog panelen erop.
[...]

Dat die hoek belangrijk is, is achterhaald nu panelen eigenlijk heel goedkoop zijn.
Ik heb voor een hoek van 7o gekozen, maar dat had ik 10o kunnen zijn. De opbrengst is dan ~93% t.o.v. de optimale hoek (willekeurige site). Had ik de panelen relatief stijl (20o) op het plat dak gezet, dan was het rendement ~96% geweest. Dus 3% meer opbrengst, maar veel minder Wp.
Ik kijk met de hoek niet alleen naar de tvt maar ook gewoon naar de opbrengst. En die is dan hoger. Al is het verschil kleiner dan ik dacht.
[...]

Dat is een interessante ;) Ik streef naar waterafleiding naar de goot, maar niet naar absolute waterdichtheid (de auto kan best tegen een paar druppels water) zodat ik het fair vind om het volledige BTW bedrag terug te vragen i.p.v. van slechts 1/3 als het echt een waterdicht dak is.
Dus als het helemaal waterdicht is mag je maar 1/3e van de btw terugvragen :? Wij willen het ook gebruiken om wat fietsen onder te zetten. Of als ik aan de auto klus maar het komt niet af dan lekker alles laten liggen. Dat soort zaken.
[...]

Zonnepanelen hebben al de neiging om licht tegen te houden :D Mijn relatief goedkope bifacial glas-glas panelen hebben nog wit plastic tussen de cellen zitten wat ook nog het meeste licht tegen houdt. Dus ik vermoed dat >95% van het licht wordt tegen gehouden. Maar de zijkanten zijn open. Dus dat boeit me verder niet.
Ik weet niet hoe het zou zijn. Maar het effect van melkglas en dergelijke vind ik niet goed genoeg.
[...]
Dan ben jij al verloren >:) , maar anderen lezen ook mee O-)
Ach, ik overleef het wel :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik heb besloten om het toch maar in een keer goed te doen. Ik heb palen van 12cm. Daar ga ik 12x12x60cm poeren onder doen met een extra tegel eronder. Dan maar ff bikkelen maar dan is het goed. Boorhamer met beitel om door de puinlaag te gaan.

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1