Zonnepanelen boven parkeerplaats: Puzzelen met panelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-05 16:36
Ik wil de parkeerplaats voor onze auto's met zonnepanelen overdekken.
De diepte is dan vanwege de afstand garage - perceelsgrens beperkt tot 4.6 a 4.7 m. (zo past de grootste auto er nog net onder.)
De breedte is bij voorkeur tenminste 6 m, maar mag tussen 5.5 en 7.0m varieren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSWBCI37jBRyG4ZD3rl8PgqiCXE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FJmmdMGtEJQwSnzz4kJgKsfg.png?f=user_large
De huidige panelen van ~1.7x~1.0 m of ~2.1x~1.0 m maken het lastig om een netjes geheel te krijgen. Zelfs als ik minder optimale oplossingen als deze kies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhH8mstau8tyh0mUifH-ZS4HiGg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lTaHjWV7Q0ie66XfljQElfS3.png?f=user_large
In het uiterste geval kan ik natuurlijk met opvulstukken gaan werken, maar liever niet.
De panelen hoeven niet de modernste te zijn. Daarnaast kom ik liever niet boven de ~7 kWp uit (ik wil 2x 1 fase omvormer aansluiten, want zo een heb ik nog liggen).

Heeft iemand nog creatieve ideeen?

[ Voor 3% gewijzigd door WackoH op 20-12-2020 12:14 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSA.Solar
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19-09-2024
Houdt ook rekening mee met eventueel bevestigingsmateriaal, ik weet niet wat voor dak je garage heeft maar de meeste materialen hebben tussen de panelen in ook nog wat ruimte, vaak maar een paar mm maar alle beetjes helpen :)

Groothandel in zonnestroom systemen - hsa.solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:43
Precies wat hsa zegt, als je ze allemaal in lengte legt - ziet er mooier uit, dan kan je 1.7x1 4 panelen breed 4 panelen lang leggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
18 panasonics
4770 x 6318

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
HSA.Solar schreef op zondag 20 december 2020 @ 20:51:
Houdt ook rekening mee met eventueel bevestigingsmateriaal, ik weet niet wat voor dak je garage heeft maar de meeste materialen hebben tussen de panelen in ook nog wat ruimte, vaak maar een paar mm maar alle beetjes helpen :)
Klopt. Ik houd met ~1 cm rekening. Ik wil daar een rubber profiel tussen om water grotendeels af te leiden en krimpt/uitzetting opvangen. Iets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyMA5mny67DMXRI3bM-XuhW3H2w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7HLDHZqspB4rVBgVjlSmun8R.png?f=user_large
De garage heeft een pannendak (helling 35o) en als het even kan wil ik het water van de panelen in die dakgoot laten lopen.
@AUijtdehaag Die Panasonics hebben inderdaad de perfecte maat. Niet alleen de SJ35 serie, maar ook de kleinere SJ25 (dan 24 panelen). Alleen de prijs....
@99ruud99 Jouw voorstel geeft 4.0 bij 6.8 m. Dat is nog wat te kort.

Ik heb letterlijk al de maten van ~20 panelen opgezocht en in een spreadsheet gezet. Maar het moet wat betreft de kosten ook weer niet te gek worden. Ik mik op een TVT van 6~7 jaar voor de hele constructie.
Het optimum lijkt ze rond de 1500 Euro (ex BTW) voor de panelen te liggen. De rest van de constructie kost natuurlijk ook relatief veel want het moet er wel een beetje knap uit zien.
En een vergunning gaat me ook naar schatting bijna 500 euro kosten (waarvan bijna 300 Euro voor 'Leges behandeling binnenplanse afwijking' :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:43
Vergeet niet dat je aan de zijkanten +- 10-15 cm wilt overhouden aan dak naast de zonnepanelen (je bouwt die niet tot aan de rand). Daarnaast wil je eigenlijk paar cm ertussen, niet maar 1 cm.

Of ben je van plan om de zonnepanelen als dak te zien? Hoe wil je ze dan ophangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Het is 'maar' een overdekte parkeerplaats. Dus het hoeft niet waterdicht (liever niet zelfs, want dan is het ineens een dak (en maar 1/3 BTW teruggave...).

Het zou iets als dit moeten worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAfjtuQZMLvaEd5VUbEh9oxD-jM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CxMk2u4ZU3gLW647SNNXps3T.png?f=user_large
Dus de panelen rusten op en worden bevestigd aan liggers.

Hoe ik ze precies ga vastmaken moet ik nog bedenken. Liever iets robuuster dan dit van een collega-tweaker (Reneeke meen ik):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvSoZv-IFYxMvquxVg0LqXOSJnY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IZ84Fx8LJgOOkkMvB6sKi4qV.png?f=user_large
maar bij voorkeur vanaf de onderzijde zodat ik aan de bovenzijde (zoveel mogelijk) een doorgaand rubberprofiel heb (kan natuurlijk niet op de kruispunten)

[ Voor 34% gewijzigd door WackoH op 20-12-2020 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-05 23:43
Dat legplan vind ik eigenlijk een beetje lelijk. Dan wat mij betreft liever panelen van 1.05 m breed, 4 kolommen breed en 3 hoog. Panelen van 2.1 meter lang, dan kom je op 12x445 Wp.
https://www.solar-outlet.nl/dmegc-445-wp-mono-half-cell.html

Maar als dat niet uitkomt begrijp ik jouw legplan ook wel.

Of maak er een oost-west dakje van, door met de helling te spelen kun je er dan bijvoorbeeld 5 kolommen in kwijt (helaas wel weer een oneven aantal.

Hier een voorbeeldje van een dakje met 6 kolommen.
https://www.google.com/ma...FHwh2g!2e0!7i13312!8i6656

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Ik ben het mee eens dat het legplan dat ik als voorbeeld gaf, niet fraai. Was meer ultieme poging om het passend te maken. Dat lukt alleen met Panasonic's of Abound AB1-60A panelen (1.2 x 0.6 m) die ik ergens zag staan. Die laatsten (van een fabriek die al jaren geleden is gesloten) zijn weliswaar goedkoop, maar hebben zo'n slecht rendement (slechts 83 W/m2) dat het economisch niet uit kan.

Voordeel dan DEMGC die je voorstelt is dat ze een L:B verhouding van 1:2 hebben. Maar helaas kom ik dan op hele meters uit. En 30 cm boven gemeentegrond uitsteken durf ik niet aan...

Dus misschien moet ik me dan maar neerleggen bij 2x6 of 4x3 van 'oversized' panelen waarmee ik dan op en van deze uit kom:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTk9ybUgBwTdWlbbrAI34-NwhEY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u8xSIvDvdrPWdaScMPKBnLgs.png?f=user_large

De rode vakken geven aan wat op de een omvormer komt. In het 4x3 geval kan ik nog wat schaduw in de avond vermijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:20
Ik zou de rest van de constructie ook even uitdenken (dakgoot, dakrand, etc) wie weet hoe je dan uitkomt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
De constructie moet zo simpel mogelijk blijven: Een zonneschans op poten boven een bestaande parkeerplaats.
Dit niet alleen vanwege de kosten, maar ook om de vergunning zonder al te veel gedoe te krijgen (iedere bouwsel valt nl. buiten het bestemmingsplan en moet daarom speciaal worden toegestaan. De gemeente wil graag energieneutraal worden, dat is de reden om zo iets toe te staan).

De panelen mogen in weer en wind staan, en ook de auto's eronder.
Sterkte berekeningen voor de dikte van de balken etc. heb ik al op hoofdlijnen gedaan..
Het belangrijkste waar ik voor moet zorgen is dat het hout niet te vaak nat wordt, en blijft, en zo gaat rotten. (alternatief is aluminium profielen)

Het is aantrekkelijk om de naden in de panelen precies over de sporen te laten lopen.
Maar om het hout bij een lekkage zo min mogelijk nat te laten worden (en om de ondersteuning van de panelen op de optimale plek te hebben, is het beter dat juist niet te doen. Het ziet er dan van boven zo uit (in groen de sporen waarop de panelen rusten):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miOpRDP6Dug0VQWr82vdzP8xcPw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1UQn0WGDV5CghpoAXrUrMS7g.png?f=user_large
Dat blauwe vlak is dan een soort 'vulstuk'. Ik vrees dat het onvermijdelijk is. Dat geleidt het water dan in de bestaande dakgoot (die is groot zat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Nog een vraagje:
LONGI SOLAR 445 WP MONO (LR4-72HPH-445M) lijken dan wat betreft afmetingen vs. prijs etc. de beste keus.
Het frame lijkt zilver wat nog wel acceptabel is. Maar ik kan alleen bij een enkele webshop vinden dat de cellen zwart zijn (ik heb liever geen blauwe). Waar zou ik dit bevestigd kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik heb 5 stuks YMX440 liggen, (niet die 3 full blacks).
Er staat ook Longi op de junction boxes, ga er vanuit dat ze hetzelfde zijn. Ze zitten denk ik ergens tussen blauw en zwart in.

Het voordeel is dat ze nog een klein beetje licht doorlaten, hoewel Glasglas of bifacial natuurlijk beter is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wr74KpParkXs9Lh3ZPzC58dRZHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITkQvuJnAG2OaC7wbbOsoBSP.jpg?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

WackoH schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:55:
De panelen mogen in weer en wind staan, en ook de auto's eronder.
Sterkte berekeningen voor de dikte van de balken etc. heb ik al op hoofdlijnen gedaan..
Het belangrijkste waar ik voor moet zorgen is dat het hout niet te vaak nat wordt, en blijft, en zo gaat rotten. (alternatief is aluminium profielen)
Zijn aluminium profielen niet enorm veel eleganter dan zware balken? Ik weet niet hoe het kostentechnisch gezien zit, maar het is wel een optie.

Ik zou trouwens ook kijken naar een 2*6 (portret) of een 3*4 (landscape) setting kijken en niet opvullen; de rest van de straat gaat ook wat vinden van het visuele aspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Montagerail moet ongeveer elke meter ondersteund worden.

Als er iets mogelijk is zonder opvulling zou dat optisch denk ik beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-04 23:34
Delerium schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:11:
[...]

Zijn aluminium profielen niet enorm veel eleganter dan zware balken? Ik weet niet hoe het kostentechnisch gezien zit, maar het is wel een optie.

Ik zou trouwens ook kijken naar een 2*6 (portret) of een 3*4 (landscape) setting kijken en niet opvullen; de rest van de straat gaat ook wat vinden van het visuele aspect.
Welke maten alu profielen moet je dan hebben voor die zware panelen?
Deze mss? https://www.aluparts.nl/product/aluminium-koker-40x25mm

Die "zware" houten balken dienen ook voor stevigheid constructie.

[ Voor 5% gewijzigd door doggy1 op 21-12-2020 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@doggy1
Nee voor een overspanning van bijna 5 meter heb je iets veel stevigers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doggy1
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-04 23:34
@busscherski

Ik denk daarom dat prijstechnisch, houten balken veel aantrekkelijker zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
busscherski schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:02:
Ik heb 5 stuks YMX440 liggen, (niet die 3 full blacks).
Er staat ook Longi op de junction boxes, ga er vanuit dat ze hetzelfde zijn. Ze zitten denk ik ergens tussen blauw en zwart in.
Bedankt! Het witte backsheet is wel duidelijk zichtbaar tussen de cellen.
Ik heb nog eens goed naar de situatie gekeken; de panelen zijn maar beperkt van boven te zien. Dus lijken ze me wel acceptabel.
Het voordeel is dat ze nog een klein beetje licht doorlaten, hoewel Glasglas of bifacial natuurlijk beter is.
Met drie zijden open is de hoeveelheid licht van boven niet zo belangrijk. Liefste had ik nog panelen met een zwart backsheet (bv. Canadian Solar) want dan valt alle bekabeling niet zo op. Maar daar waren de maten minder gunstig.
busscherski schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:15:Montagerail moet ongeveer elke meter ondersteund worden.
Als er iets mogelijk is zonder opvulling zou dat optisch denk ik beter zijn.
Helemaal mee eens. Dat was ook mijn primaire reden hier een vraag te posten. @AUijtdehaag had wel een antwoord: Panasonic panelen. Maar ja, de prijs heh…

Ik denk dat ik een soort dummy-panelen uit aluminium profielen met gehard en gelaagd glas ga maken, en die aan de onderzijde met witte folie bekleed. De bovenzijde is niet te zien, en aan de onderzijde ziet het er dan enigszins vergelijkbaar met de panelen uit. Het zilveren frame van panelen komt dan goed uit.
Ik wil geen montage rail gebruiken, maar de panelen vanaf de onderzijde vast maken. Met een soort van klem of haak.
Delerium schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:11:
[...]Zijn aluminium profielen niet enorm veel eleganter dan zware balken? Ik weet niet hoe het kostentechnisch gezien zit, maar het is wel een optie.
Het ligt niet echt aan een straat, maar aan een wandelpad en de buren zitten 30 m verderop. Dus ik hoef daar niet heel veel rekening mee te houden, al wil ik zelf wel dat het er een beetje knap uit ziet.

Ik weet hoe met hout te rekenen, maar niet met aluminium.
Sowieso moet ik kiezen om alles in hout te doen en bij het huis te laten passen, of juist sterk afwijkend in aluminium.
doggy1 schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:48:
@busscherskiIk denk daarom dat prijstechnisch, houten balken veel aantrekkelijker zijn
Om een idee te geven: Een Douglas balk van 70x200x6000 kost € 47.50 bij de plaatselijke houthandel die het voor 15 Euro thuisbrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:16
WackoH schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:54:
[...]
Klopt. Ik houd met ~1 cm rekening. Ik wil daar een rubber profiel tussen om water grotendeels af te leiden en krimpt/uitzetting opvangen. Iets als dit:
[Afbeelding]
Heb je een link voor zo'n profiel ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-04 21:36
hannibal2206 schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:27:
[...]

Heb je een link voor zo'n profiel ?
https://www.polson.nl/pro...-t-profiel-23x27-mm?hcb=1

Als je via reverse image search zoekt op google krijg je ook een noorse webshop incl prijs. Iets van 7€ /mtr. https://hgvs.no/shop/prod...i/e-b-h-l-p-t-u--profiler

Oohh dit topic gooit potentieel de nieuwbouw planning in de war van mn overkapping.
Huidige situatie bij mij is vrijstaande garage met schuin dak met erop 7x320Wp portrait panelen incl 10/15° afdak over de gehele lengte met nog eens 7 320Wp panelen.
Nu gaat dat afdak vervangen worden door een haaks gepositioneerde overkapping van 4,5x3,5mtr.
Initieel met platdak wat zou inhouden dat er 7 panelen het veld zouden moeten ruimen (helaas).

Opbouw beoogde overkapping = fundering, staanders, draagbalk, dwarsliggers, plafond van vellingdelen, panlat (ventilatieruimte), dakbedekking (initieel underlayment & epdm).
Nu wil ik die dakbedekking dus vervangen door de panelen in schans constructie...

Nu ben ik al 2 uur aan het denken over hoe ik dit aan ga pakken.
Waterdicht profiel toepassen zoals hierboven genoemd. Check!
Maar...... hoe monteer je de panelen vervolgens op de panlatten? Je kunt er niet meer bij van boven..
En ja ik wil de plafondafwerking behouden...

[ Voor 4% gewijzigd door Monstarr076 op 21-12-2020 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
Monstarr076 schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:20:
[...]

https://www.polson.nl/pro...-t-profiel-23x27-mm?hcb=1

Als je via reverse image search zoekt op google krijg je ook een noorse webshop incl prijs. Iets van 7€ /mtr. https://hgvs.no/shop/prod...i/e-b-h-l-p-t-u--profiler

Oohh dit topic gooit potentieel de nieuwbouw planning in de war van mn overkapping.
Huidige situatie bij mij is vrijstaande garage met schuin dak met erop 7x320Wp portrait panelen incl 10/15° afdak over de gehele lengte met nog eens 7 320Wp panelen.
Nu gaat dat afdak vervangen worden door een haaks gepositioneerde overkapping van 4,5x3,5mtr.
Initieel met platdak wat zou inhouden dat er 7 panelen het veld zouden moeten ruimen (helaas).

Opbouw beoogde overkapping = fundering, staanders, draagbalk, dwarsliggers, plafond van vellingdelen, panlat (ventilatieruimte), dakbedekking (initieel underlayment & epdm).
Nu wil ik die dakbedekking dus vervangen door de panelen in schans constructie...

Nu ben ik al 2 uur aan het denken over hoe ik dit aan ga pakken.
Waterdicht profiel toepassen zoals hierboven genoemd. Check!
Maar...... hoe monteer je de panelen vervolgens op de panlatten? Je kunt er niet meer bij van boven..
Ok snelste update ooit, schans gaat er niet komen. Net wat preciezer gemeten. Kom helaas niet uit met de hoogte en 10 graden hellingshoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Monstarr076 schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:20:
[...]
Ja zou ze wellicht kunnen lijmen? Als dat goed genoeg is voor auto's en vliegtuigen, moeten een paar panelen ook kunnen.
Zonder een dakbedekking zou in jouw geval waterdichtheid de grootste uitdaging zijn. Ik vind het niet erg als er hier of daar wat druppels doorheen komen. Zelfs beter, want dan is het aantoonbaar geen dak >:)

Maar je hebt het over EPDM. Dan kun daarop toch gewoon een traditionele platdak-opstelling plaatsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Monstarr076 schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:56:
[...]Ok snelste update ooit, schans gaat er niet komen. Net wat preciezer gemeten. Kom helaas niet uit de met hoogte en 10 graden hellingshoek.
Nou ja, dan maar terugvallen op een paar panelen achter elkaar in platdak opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
WackoH schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:58:
[...]
Nou ja, dan maar terugvallen op een paar panelen achter elkaar in platdak opstelling.
Platdak montage is afgekeurd door S.O. en daar ben ik het ook wel mee eens. ivm de orientatie kom je dan uit op 2x3 panelen in portrait en dat steekt weer behoorlijk boven het boeideel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monstarr076
WackoH schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:56:
[...]
Ja zou ze wellicht kunnen lijmen? Als dat goed genoeg is voor auto's en vliegtuigen, moeten een paar panelen ook kunnen.
Zonder een dakbedekking zou in jouw geval waterdichtheid de grootste uitdaging zijn. Ik vind het niet erg als er hier of daar wat druppels doorheen komen. Zelfs beter, want dan is het aantoonbaar geen dak >:)

Maar je hebt het over EPDM. Dan kun daarop toch gewoon een traditionele platdak-opstelling plaatsten?
Had hier ook niet helemaal stilgestaan bij de afdichting welke dwars op de regenstroom loopt. Dat is niet goed dicht te krijgen met de betreffende rubbers. Dus dan kom je inderdaad uiteindelijk op een platdak montage systeem op het epdm waar de kieren tussen de zonnepanelen bovenop zelf niet waterdicht zijn. Van der valk heeft hier haken voor. Deze gebruik ik nu ook onder de bitumen leien van het (te slopen) afdakje.

Dat had in theorie gekund met een lapje verlijmd epdm over de haak voor de afwatering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48tWepuqc1GREetKUuJmzJGz7e8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gKlzCBOHEYAJqXmpYMvxVnYW.jpg?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door Monstarr076 op 21-12-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
WackoH schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:56:
[...]

Het verschil is dat mensen die vliegtuigen en auto's lijmen constant allerlei sterkte testen blijven uitvoeren. En daarnaast precies weten hoe het oppervlakte voorbehandeld moet worden. Dat is voor jou niet haalbaar. (Hoe is de lijm over 25 jaar?)
Als je kunt schroeven moet je dat gewoon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WackoH
Ik was dat (schroeven) ook van plan, hoor ;-) Was een reactie op @Monstarr076

[ Voor 8% gewijzigd door WackoH op 21-12-2020 15:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@WackoH ik heb eiken balken 60x120 gebruikt (overkill maar uit voorraad leverbaar), stokschroeven en daar de panelen overheen.
De overspanning van 5 meter met een verzinkte IPE160.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cG_kdVXiFx7eLcnaypKINKROyO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GLMAFx6QR3PIuCdCNGSSoaDN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OH4vL4ppziM4ilAtiKMRgzh7BJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KvaT3ItAdhJQZAYdOPDuekzH.jpg?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
@Proton_ Ik had je foto's al eerder dankbaar in mijn rijtje met voorbeelden opgenomen ;)
Je hebt het erg netjes uitgevoerd _/-\o_
Wat ik me niet eerder had gerealiseerd, is dat je de overspanning met een stalen I-balk hebt gedaan. Die heb je netjes verstopt.
Met een houten balk moet het overigens ook kunnen, als het een beetje een knappe jongen is (70x200).

Maar hoe heb je de panelen dan bevestigd? Je schrijft stokschroeven, maar hoe dan?
En heb je nog wat gedaan om lekkage op de balken te voorkomen?

[ Voor 16% gewijzigd door WackoH op 21-12-2020 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxD-mu6V2Cn0uNNlLNgsg6yNPpg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gkf4DEIisZGf6B5I8RZT3BII.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOZYL4LvKeydl8YlPymFV2rT2Tk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZpFn4OcEcQn5VVdh5M0PemM.jpg?f=fotoalbum_tile

De panelen hebben 8x16 slobgaten. Ik heb M6 stokschroeven zo ver in het hout gedraaid dat ze ca 15 mm uitsteken, daarna het paneel erop, ringetje moertje en vastmaken met ratelsteeksleutel. In de breedte heb je zo 2 mm speling, in de lengte een cm.
Nauwkeurig werken is wel een vereiste (zorg voor een winkelhaak van een meter :) ), de balken heb ik daarna pas vastgezet zodat er nog wat ruimte voor technische tikken was.
Net als jouw plan wilde ik een T-rubber tussen de panelen doen, dat had ik te krap ingeschat, dus nu zit er een V-rubber tussen geklemd. Voorlopig kom ik daar mee weg.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
OK, nou snap ik wat je hebt gedaan.
Ben je niet bang dat het hout gaat werken en de panelen kapot trekt? (al kunnen panelen verrassend veel hebben)
En je hebt glas-glas gebruikt, aan de spiegeling te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Juist omdat het vast zit zal het geen spanning op de panelen geven (kruip werkt in dit geval mee). Hoop ik althans ;)
Je zou de panelen op busjes kunnen leggen om wat beweging op te vangen, of aluprofielen gebruiken als je hier bang voor bent.

Dit zijn inderdaad glas-glas panelen waar je helaas niet door kan kijken, er zit een matwitte folie tussen (met uitsparingen voor de cellen, nog bifacial ook).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Zo, vandaag de knoop doorgehakt en 12 'JA Solar JAM72D-10-410-MB Mono Perc Bifacial Glas - Glas Zilver Frame' besteld. De afmetingen worden dan 4.08x 6.15 m (inclusief 1 cm tussenruimte).

Dit is niet de maximale 4.7 m die ik eigenlijk wilde. Maar aan de andere kant geeft dit ook wat flexibiliteit: Ik kan de zonnepanelen eventueel nog 50 cm uit de erfgrens zetten wat de vergunning gemakkelijker maakt, of met iets opvullen.

Omdat vanaf de openbare weg (= wandelpad) de onderzijde van de panelen zichtbaar is, leek me glas-glas mooier dan zo'n witte plastic backsheet. Bovendien zie je dan leuk de cellen zitten. En met een beetje geluk levert het nog een paar Watt extra op (volgens de specificaties kun je dit paneel met belichting van onderen tot 513 Wp opkietelen.
Met 200 Wp/m2 is dit paneel iets beter dan het gemiddelde van wat ik heb bekeken (193 W/m2, max. is 207). Maar met 137.50 per paneel vond ik dit een aantrekkelijke prijs (0.34 /Wp).

Daarnaast heb ik een Growatt 2500S gekocht (ik heb nog een 3000S). Dit was niet alleen goedkoper, maar om de stroom van de verschillende installaties te verdelen paste 2x 1 fase beter dan 1x 3 fase.

Tenslotte nog een nieuwe groepenkast voor in de garage. Zo'n ABB Mistral IP65 met een deurtje.
Grotendeels al bedraad en inclusief 2x 3 -fase aardlek en automaten (een voor 3-fase in m'n hobbyruimte, de andere voor het geval er ooit een elektrische auto komt).

Nu nog een paar kWh meters op de kop tikken om iedere omvormer apart te kunnen monitoren.

Nog even met de verkoper van de panelen gesproken. Al pratende heb ik 'm nog aan het denken gezet: Wordt het rendement dat paneelfabrikanten opgeven betrokken op cellen, of op het paneel? Ik vermoed het eerste (want geeft hoogste getal), maar wie het wet mag het zeggen ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Doorgaans is het opgegeven rendement overeenkomend met het sommetje (oppervlak *1000W/m²)/Wp.

Dus niet het celrendement :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik heb het nagerekend en je hebt gelijk.
Dit paneel heeft een oppervlak van 2.047 m2.
Bij 1000 W/m2 (STC condities) ontvangt het paneel dus 2047 W en geeft 410 W af. Dat geeft de 20.0% die ook in het datasheet staat.
Valt me weer mee ;)

[ Voor 4% gewijzigd door WackoH op 22-12-2020 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik ken ook geen big cell glasglas of bifacial paneel die in Nederland op de markt is. Dan is deze keuze denk ik inderdaad het best.

Module efficiency is van het gehele paneel. Cell efficiency is van de cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Wat bedoel je precies met 'big cell'?
Ik vond de 2.037x1.005 m en 25.0 kg voor een module al heel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik bedoel die 445 Wp Longi's. Die hebben evenveel maar grotere cellen. Dan had je de breedte beter benut.
Maar niet verkrijgbaar als glas-glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Klopt. Die hadden 4,21x6,32m (dus 26.6 ipv 25.1 m2) en 5340 ipv 4920 Wp (want 205 ipv 200 W/m2) betekent.
De TVT kwam hetzelfde uit, maar de Longi's zouden op termijn wel wat meer opleveren.'
Het was het glas-glas wat de doorslag gaf, anders waren het de Longi's geworden.

Er is trouwens wat geks aan de hand.
Voor de JAM72D-10-410-MB blijken er (tenminste) twee verschillende datasheets te zijn:
Een oudere Engelse van 25 december 2019 en een Nederlandse van 15 april 2020.

Degene op de website van de fabrikant komt overeen met de Nederlandse (maar is gek genoeg nieuwer, nl. van van 27 april 2020).

Op het oude datasheet zijn de panelen kleiner en lichter me t2015×997 mm & 24.5 kg (vs. 2.037x1.005 mm & 25.0 kg) en is de connector een MC4 (vs. QC4 voor de nieuwe).

De Growatt 2500S omvormer heeft weer H4 connectoren. En ik heb MC4 voor de verbindingen gekocht...
[edit: Nog wat verder gelezen. MC4 staat voor MultiContact 4 mm2. De firma Amerikaanse firma Multicontact is dor Staubli overgenomen. De MC4 die ik heb gekocht komen van Autarco. Is een Brabantse/HongHong firma)].

Hoe zit het met de uitwisselbaarheid van de verschillende connectoren? Is misschien de modelregistratie van de oorspronkelijke MC4 afgelopen en worden die nu onder andere namen (om handelsnaam (trademark) problemen te voorkomen) nagemaakt? Of zijn er minieme verschillen (zoals de max. spanning).
Belangrijkste is dat ze perfect passen. Want slechte connectoren is brand-oorzaak No.1.

[ Voor 6% gewijzigd door WackoH op 22-12-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
In dit TNO rapport over brandveiligheid van PV staat vanaf p. 17 ook e.e.a. over de problematiek van connectoren.
Om het goed te doen moeten eigenlijk de connectoren aan de einden van een string worden afgeknipt en vervangen door connectoren die voor de verbindingen worden gebruikt.
Volgens mij worden bij omvormers vaak de contra-connectoren meegeleverd (i.i.g. wel bij Growatt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
En het blijkt dat verschillende connectoren, ook al passen ze, toch verschillende ontkoppel tools nodig hebben.
Vandaar dat ik ze soms zo rot los kreeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ja ik vind glasglas ook veel mooier voor deze toepassing.

De 2 Growatts die ik deze zomer heb opgehangen hadden een soort eigen MC4's meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Ik heb de installatie-instructies van de panelen opgezocht. Blijkt dat de manier waarop ik ze wilde monteren (rechtsonder), ook de grootste belasting toestaat. Alleen zitten daar geen gaten en moet ik ze klemmen wat weer lastiger is om enigszins waterdicht te krijgen (want onderbreking rubberprofiel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcJG6h5BC2v70boex6yWU7kikVc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yFDtNq39kV8wS4tVPizu0Weq.png?f=user_large
Die 'inner four holes' zitten trouwens op 379 mm vanaf de buitenzijde. Gek dat dat niet mag, maar klemmen verder naar binnen, of gaten verder naar buiten ('outer four holes') wel.

De oplossing van @Proton_ waarbij de panelen met de lange kant op de balken rusten geeft visueel wel het mooiste beeld.
Dat geeft ook de mogelijkheid om een regengootje aan de bovenzijde te integreren (sleuf beplakt met EPDM?) waardoor ik alleen haaks op de balken een rubber strip hoef te hebben.
Dit gaat visueel wel het mooiste beeld geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Db5-jSI6g8MkDrXHwJWc5aMC9JI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fJ0HpdLfHQA3RkmQvd0UYiIy.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WackoH
Vandaag zijn de panelen gekomen. Omdat ik eerder heb gevraagd hoe deze (JAM72D-10-410-MB) panelen eruit zien, bij deze een foto van voor en achterzijde (met flits dus niet helemaal representatief) (opklikken voor groot):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CdGuqvBc-VC-JVLV6FWSsHn7C4E=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7VVPRm7lfqJYq2FJMnCpGCES.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlZFS3CVGVHdghmq-iaViO21a2I=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/BzbXuEb9YZLhsCFd3LL0AGen.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nHIEwMFhIhO-stNpYKu8qtEMkU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/UYy6KLvn7pYqhgRfMihH78ZA.png?f=fotoalbum_tile

Ze zijn dus idd niet doorzichtig (maar wel glas aan de onderzijde). Er zit een wit backsheet tussen waardoor je er niet doorheen kunt kijken. Verder hebben de cellen aan de onderzijde een wat onduidelijke kleur. Beetje groengrijs.
Aan de bovenzijde zijn de cellen mooi egaal donkerblauw. Maar tov van 'full blacks' zie je de witte backsheet en ook de busbars springen meer in het oog. Maar dat maakt niet uit want niemand kan het zien :D

Ik heb een beetje haat-liefde verhouding met China. Het is natuurlijk indrukwekkend dat zo'n best wel high tech paneel minder dan het dubbele van een vergelijkbaar oppervlak aan standard dubbelglas kost....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-05 08:51
WackoH schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:57:En met een beetje geluk levert het nog een paar Watt extra op (volgens de specificaties kun je dit paneel met belichting van onderen tot 513 Wp opkietelen.
410Wp naar 513Wp opkietelen? :o
Waar staan die specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Kijk maar in de datasheet :)
Het is een bifacial paneel. Licht van onder helpt dus mee.
In de sneeuw deden mijn panelen ook meer dan ik had verwacht :)

• WackoH
Zo staat het in de specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzQdSopDMNSo6XbeT25sFTrnOVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SAtJ1ZfgFOsuwIa8Y8tsnoar.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iw-_Qm4NP8QvTHJhmrruD1oTcuU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qeCJcO2cKgwYD7pZDjI5ZbQ0.png?f=user_large

Die 'Bifaciality' van 65% betekent dat bij eenzelfde lichtinval, de achterkant ~65% van het vermogen van de voorzijde levert. Oftewel, de achterzijde heeft slechts 65% van de efficiency (dus 13.3%) van de voorzijde (20.4%)
Om 513 W moet de voorzijde 1000 W/m2 @ 25oC en de achterzijde 25%*1000/65% = 380W/m2 ontvangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WackoH
Gisteren de vergunning gekregen om te mogen bouwen.

De lokale welstandcommissie sputterde nog wel tegen vanwege de afmetingen van de carport (twee auto's naast elkaar) in combinatie met het introduceren van een hellingshoek waardoor de voorzijde best hoog wordt. Maar ja, ik kan wijzigen waar de zon vandaan komt...

Gelukkig heeft de betreffende ambtenaar het ontwerp verdedigt door aan te geven dat wijziging van ontwerp tot veel slechtere opbrengst van zonne-energie zou leiden en is de vergunning uiteindelijk toch verleend.
Daarbij hielp dat de ligging niet direct aan de openbare weg ligt.

Wel fijn dat een gemeente echt meewerkt als het om verduurzaming gaat. Ook zal het helpen dat ik de ambtenaar voor indiening ook gesproken heb en de situatie heb toegelicht. Dat zijn waarschijnlijk voordelen van een kleinere gemeente

Nu aan mij de taak om er wat moois van te maken, en dat zsm. Want de tijd van beste opbrengsten komt er aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Door andere prio's heeft dit project een tijdje stilgelegen. Om me niet al te schuldig te voelen met 12 panelen in opslag, heb ik er 3 wel aan het werk in een tijdelijke opstelling.

De panelen met stokschroeven direct op het hout vastmaken is een mooie, goedkope en redelijke makkelijke manier. Ik maak me alleen zorgen over het werken van het hout. Er is weinig ruimte voor beweging omdat de gaten maar 4.5x14 mm [edit: 9x14mm] zijn (t.o.v. 8x16 bij @Proton_). Het zou me niet verbazen als het hout een paneel aan gort kan trekken.
Een normale en veilige oplossing zijn aluminium rails haaks op de balken, waarop dan de panelen worden gemonteerd. Maar dat is niet mooi :|

Ik denk nu aan 3 alternatieven:
1) een trillingsdemper als buffer tussen hout en panelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZlbCLoxom5c56lgoechHQeDjaxk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sXdt0IdVxKVF2vcDzk2S9kyQ.png?f=user_large
De ene kant komt op de stokschroef de andere gaat door het montagegat van het paneel.
Die kan wel een paar mm beweging opvangen en je door de vervorming zien dat de boel op spanning staat en er wat aan doen.
Ik vraag me alleen af in hoeverre zo'n ding bestand is tegen trekkrachten (windzuiging of als de wind eronder slaat.

2) Gewoon de standaard rails op de balken en op maar 2 punten vastzetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FK_q-L5r7Mlkphr9S4RI4LuKuKI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gvqzuRauCsoNywKiZM2mfZVG.png?f=user_large
Dan met de standaardklemmen de panelen vastmaken.
Grootste nadeel is dat ik de naad tussen de panelen niet meer lekdicht met een rubberprofiel lekdicht kan afwerken; die klemmen zitten in de weg...

3) Een dubbel U profiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q2RmS31pWlHQrwBQoeXrTm_xv0s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zu7pIi3LjdDfpuINYyZfqZLV.png?f=user_large
Het midden schroef ik dan vast op de balk. De panelen liggen dan op de U's en maak ik daaraan vast met boutjes. Een profiel tussen de panelen in de lengterichting is dan niet meer nodig want water kan in het gootje lopen. Ik hoef alleen maar 1 stuk rubber tussen de 2 rijen panelen in de breedterichting.
Dit is wel weer wat kostbaarder (profiel kost ~10 Euro/m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
Een alternatief voor 3) is nog om dit profiel van SolarConstruct te gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xhXBUSm84c4KwEvokGC8SAg72Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DJzoo1TlzvFFkfCxN3mxEpW4.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
In het begin is het esthetische belangrijk, dat snap ik. Maar de rest van de tijd zou ik het belangrijker vinden dat het gewoon stevig op rails is gemonteerd zodat ik er geen omkijken meer naar heb. Ik denk dat je later toch niet meer zo vaak omhoog kijkt.

Persoonlijk zou ik het eerste jaar het esthetische ook wel belangrijker vinden maar het niet waard vinden om er nog 25 jaar naar te moeten omkijken. En als je iets maakt dat qua sterkte monitoring nodig heeft en je je huis verkoopt creëer je potentiëel een gevaarlijke situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als het esthetische belangrijk is: zwarte inlegrails van VD Valk.
Maakt éen geheel van de panelen, geen openingen of klemmen in het zicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08LrSBTF863mf3RQBa6rEd8NSPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FTm0dQk0TC7NaYSztYhkpWyU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-05 21:01
@bbbrumbrum Hoe is de rails gemonteerd op de dakplaten, is dat met stokschroeven of popnagels?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hier met popnagels, dat hoort bij dit staaldaksysteem maar ze hebben het inlegrailsysteem ook met andere klemmen voor andersoortige dakondergronden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• WackoH
De zonnecarport is grotendeels klaar en levert stroom.
Alleen nog trim rondom, een dakgoot achteraan voor het nette (niet op riool maar naar de watertank), en t.z.t. de bestrating in orde maken .

De configuratie is 2 strings van 6 JA Solar JAM72D10 410 Wp mono PERC bifacial glas-glas panelen ieder (4.92 kWp totaal, 25 m2) op 2 Growatt omvormers: Een 3000-S die ik nog had en een nieuwe 2500S.
Ik vind die Growatt niet ideaal (waardeloos schaduwmanagement), maar wilde ook geen 2 verschillende aan de muur hangen en had geen zin in marktplaats. De reden voor 2x 1-fase is over de fases... De fases zitten vol.

De carport zelfs staat op 60 cm hoge poeren met een gewapende en aangegoten voet van 50 cm. Zo moet de carport zowel met neerwaartse als opwaartse kracht goed zijn verankerd.
De palen zijn 15x15 Douglas (net als rest van het hout).
Voorste overspanning is 320x75 mm wat volgens berekening meer dan genoeg is.

Bevestiging van de panelen kostte aardig wat hoofdbrekens. Makkelijkste zou zijn geweest om een standaard aluminium montage systeem te nemen. Maar dat vond ik te makkelijk, te duur, gaf probleem met waterafvoer en vooral niet mooi.

Wat ik heb gedaan is stukjes aluminium koker van 40 x 20 x 2mm nemen en daar verschillende gaten in maken. Deze zitten op de liggers vastgeschroefd. De panelen zijn daar met speling (extra grote gaten, nylon ringen om schuiven mogelijk te maken en zelfborgende moertjes) opgemonteerd. Ze kunnen in beginsel 5 mm in de x-, en 10 mm in y-richting bewegen. De 20 mm hoogte van het koker profiel zorgt ervoor dat de stekkers van de panelen (MC4 Evo2) gemakkelijk tussen panelen en balk doorgaan.

De afdichting tussen de panelen is met een rubberprofiel gedaan om het water naar de goot af te leiden. Gelukkig had ik voor een groot (maar duurder) profiel gekozen want het bleek dat het aluminium frame van deze (goedkope) panelen aan de korte kant niet vlak is, maar naar binnen buigt. 1 mm per paneel (dus 2 in totaal) is veel als je probeert iets redelijk waterdicht te krijgen.
Verder heb ik nog wat rubber-kit voor EPDM onder het profiel bij de hoge kant gekliederd (daar blijft water staan), en op de kruispunten. Ik streef niet naar absolute waterdichtheid, maar het is fijn als lekkage tot een paar druppeltjes bespaart blijft.

Dan rest nu nog wat foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5WmRVVUNES5_0VQZAhIkxVC9Xs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3nFkJ5Jdm0cakKzELfD9VDvr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TUDWiPUhwVaZsD5ztljkWfzUCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bt2mH78MGtAeCGqoOXy8iERC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zlxwMBgXmccRMPmwp77sMuZNkuI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bUNW3d14Ox6NjtFU3MWSwI8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HB77GuYKp27xvRy3UgKBUweDwmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ICFzyptJdea6Cbhw6UxDIak.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DVUtwP-J4WRPtYuWqoDG2ErQWiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAMmsSCFM0E4206dNCiq5DYb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgHXWeo7FFFmrUPs8dXca_jb_5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwBw9TYwhQZoW9U32RSpZwKI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHSVocRUBi4wEQD2mQOIdVLWkiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iSx4ZD5U53i1bgaWxJ8rU7mv.jpg?f=fotoalbum_large

Het ging niet vanzelf. Maar ik ben tevreden met het resultaat en heb als verschillende complimenten van passanten gekregen. Hopelijk nemen ze dit concept ook over want dit is veel beter beter dan een buitenlandse investeerder weilanden vol met PV te laten leggen en een silicium-woestijn te creëren.

Met dit enigszins politiek getinte statement sluit ik ook mijn post-carriere bij Tweakers (bijna) af.
Pagina: 1