Boekenplank speakers voor platenspeler

Pagina: 1
Acties:
  • 5.183 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 07-07 17:31
Hallo beste Tweakers!

Ik heb jullie hulp nodig wat betreft mijn platenspeler. Ik heb recentelijk een Technics SL-1210MK2 weten te bemachtigen. Hier zitten echter geen speakers of een versterker bij en aangezien deze hele vinyl wereld helemaal nieuw voor mij is, heb ik geen idee waar ik moet beginnen.

Voor zover ik begrijp heb ik een voorversterker nodig om het phono signaal om te zetten en actieve speakers. Zie foto voor aansluiting

Dus wat kunnen jullie mij aanraden wat betreft een voorversterker en speakers? En waar moet ik dan vooral op letten?
Wat betreft speakers ben ik op zoek naar bookshelf en om en nabij de €250.

Thanks!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEbfOK3EYBD9ds7p436loajfsrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7yHUybt5jIH9wLAc9dIC4a9H.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door ManonSx op 18-08-2021 10:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:30
Dat is een fijne speler, ik heb hem ook al een paar decennia ;)

Met dit budget kun je kijken naar een stel studiomonitoren, zoals de Fostex PM0.4c of twee van deze JBL 305P MKII. Goedkope phono voorversterkers zijn bv. Omnitronic LH-040 phono-voorversterker of DAP-Audio PRE-101.

Let bij speakers goed op de prijs, veelal wordt deze per stuk aangegeven - zoals bij de JBL. De Fostex is echt een paar, de versterker zit in de ene box, de andere is passief.

[ Voor 16% gewijzigd door martyw op 17-08-2021 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
Helder!
En als ik voor passieve speakers ga heb ik los van een voorversterker ook nog een versterker nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:11
ManonSx schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:11:
Helder!
En als ik voor passieve speakers ga heb ik los van een voorversterker ook nog een versterker nodig?
Correct :-) of een versterker met phono trap. Dan heb je geen losse voorversterker nodig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
ManonSx schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 20:11:
Helder!
Klopt, maar dan zou ik met dit budget iets tweedehands zoeken als je een goed geluid wilt, bv

[ Voor 11% gewijzigd door martyw op 17-08-2021 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
Ah dat lijkt een interessante combinatie. Die combinatie heeft dus aanzienlijk beter geluid dan een kleine voorversterker en 'goedkope' speakers?

Kan ik dan de Sony versterker ook later nog gebruiken als ik toch wil investeren in betere actieve speakers, of moeten dat dan ook altijd passieve speakers zijn aangezien het een voorversterker ingebouwd heeft?

Ik heb inmiddels mijn budget ook iets aangepast van om en nabij de €250 aangezien ik inderdaad merk dat echt minder wel lastig is.
Zijn jullie ook bekend met de audio van merken als Teufel, Elac, Klipsch, Edifier of Cambridge Audio? Dan bedoel ik natuurlijk de setjes in mijn prijscategorie

[ Voor 5% gewijzigd door ManonSx op 18-08-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
ManonSx schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:11:
Ah dat lijkt een interessante combinatie. Die combinatie heeft dus aanzienlijk beter geluid dan een kleine voorversterker en 'goedkope' speakers?
Het geluid zal vergelijkbaar qua bijvoorbeeld hoeveelheid bas (niet groots uit kleinere speakers) maar niet gelijk zijn met gelijk geprijsde actieve modellen, iedere speaker heeft wat andere specificaties en klinkt iets anders in je kamer, ook afhankelijk hoe je ze plaatst, of er een poort achterop zit of juist aan de voorkant, etc.

Het voordeel van een receiver is dat je er makkelijker nog meer apparaten op kan aansluiten, zoals bv. een CD speler of een streamer voor digitale bronnen.
Kan ik dan de Sony versterker ook later nog gebruiken als ik toch wil investeren in betere actieve speakers, of moeten dat dan ook altijd passieve speakers zijn aangezien het een voorversterker ingebouwd heeft?
Er bestaan line output converters om actieve speakers op een versterker zonder line level uitgang aan te sluiten (de Sony mist dat), maar het ligt meer voor de hand dan uit te kijken naar betere passieve speakers bij een receiver
Ik heb inmiddels mijn budget ook iets aangepast van om en nabij de €250 aangezien ik inderdaad merk dat echt minder wel lastig is.
Zijn jullie ook bekend met de audio van merken als Teufel, Elac, Klipsch, Edifier of Cambridge Audio? Dan bedoel ik natuurlijk de setjes in mijn prijscategorie
Dat zijn bekendere merken, maar voor de meesten geld dat je dan ook op de tweedehands markt aangewezen bent met jouw budget. Edifier zijn PC speakers, hun meeste setjes zijn gemaakt om op je bureau te zetten. Heb je wat links van de spullen die je gevonden hebt?

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 18-08-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
Dat zou inderdaad wel leuk zijn om op een gegeven moment ook tv of iets dergelijks aan te sluiten.

Probleem is op het moment dat ik bang ben dat de 10-13 cm speakers echt te klein zijn, de kamer is namelijk vrij groot, ongeveer 40m2. Maargoed, anders kom je gewoon echt in een andere prijs categorie. Het gaat mij er nu eerst om dat ik kan beginnen en dan op den duur wellicht uitbreiden (staanders of subwoofer) of investeren in grotere speakers.

Ik zou wel geïnteresseerd zijn in bijv de Sony versterker, dat is natuurlijk een leuke prijs, maar zitten daar dan genoeg mogelijkheden op om op den duur uit te breiden of toch in de toekomst andere speakers?

In hoeverre is het vermogen van speakers ook van belang? Ik zie namelijk 30W of 100W voorbij komen in dezelfde prijsklasse.

De volgende speakers had ik gevonden (maargoed dit is wat ik als leek dan heb gevonden met een beetje googlen):

Ik zag Elac Debut, die zou dan eigenlijk al afvallen of inderdaad dan tweedehands
pricewatch: Elac DEBUT 2.0 B6.2 (Zwart)

Van Klipsch bijv. de volgende (die vind ik esthetisch gezien ook nog wel leuk en dan uitbreidingsmogelijkheden):
pricewatch: Klipsch R-15PM (Zwart)

pricewatch: Klipsch R-51M (Zwart)

Cambridge Audio SX-60, hier kon ik geen tweakers link van vinden
https://www.hifistudio79....dsprekers-black-setprijs/

Teufel Ultima 20 (maar ik heb hier al gemixte reviews over gelezen)
pricewatch: Teufel Ultima 20 (Zwart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Over vermogen, lees de Audio FAQ hier: https://gathering.tweaker...34685#impedantie-vermogen.

Als je ook een TV wilt aansluiten als geluidsbron is het de vraag wat voor TV je hebt, de meeste TV's hebben een optische uitgang voor stereo geluid, en HDMI. Het is dan handig een receiver te nemen met een van deze voorzieningen, of een losse DAC met optische ingang bij bv. de Sony.

Die speakers zijn allen geschikt, zeker de eerste vier. Let wel op de prijs, die van de Elac is per stuk en dus behoorlijk boven budget.

Maar tweedehands vloerstaanders vallen ook binnen je budget, bv. V&A: Klipsch Synergy F1 of V&A: Polk Audio TSi300, die zijn wat geschikter inderdaad in een flinke kamer

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 18-08-2021 14:05 ]

• ManonSx
Bedankt voor alle info!

Ik ga voor de Sony STR-DH190 versterker.
Nu blijkt dus dat ik van een familie lid een oude Bose 321 dvd-speler/speaker set kan krijgen.
Kan ik deze aansluiten op de versterker en zo de speakers gebruiken voor de platenspeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:18

FeaR

In GoT we trust

ManonSx schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:20:
Nu blijkt dus dat ik van een familie lid een oude Bose 321 dvd-speler/speaker set kan krijgen.
Kan ik deze aansluiten op de versterker en zo de speakers gebruiken voor de platenspeler?
Welke 3-2-1? Er zijn meerdere series van Bose in deze lijn. Als ik moet gokken zeg ik dat het niet kan. Bose is nogal van hun eigen connectoren waardoor je het gehele systeem dient te gebruiken en niet bijvoorbeeld alleen de speakers.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-07 23:46
Ik zou gaan voor een reguliere versterker en non-active speakers. Gewoon simpel beginnen via MP.

Versterker heb je al. Met zoiets heb je dr ook nog prima speakers bij.
https://link.marktplaats....tm_content=app_ios_tablet

[ Voor 52% gewijzigd door caspervc op 26-08-2021 16:24 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• martyw
ManonSx schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:20:
Er staat er nog eentje op V&A - sla je slag :)

En idd eens met @FeaR, die Bose 123 setjes zijn bedoeld als set, daar kun je niet veel mee als je ze niet als geheel inzet. Wellicht is het mogelijk je Technics daar met een losse phono pre-amp op aan te sluiten, zoals ik in mijn eerste antwoord aangaf, welke 321 is het precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
Het gaat om de Bose PS321 ii. Het is zeker al een oudere set. Ik had de platenspeler hier eerst op aangesloten om te kijken of het allemaal werkt. Dat was zeker mogelijk, maar was zeker wel te horen dat er een versterker tussen moet.

@martyw mis ik bij die losse phono pre-amps die je voor hebt gesteld niet een aansluiting voor dat 'vorkje' zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
ManonSx schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:24:
Het gaat om de Bose PS321 ii. Het is zeker al een oudere set. Ik had de platenspeler hier eerst op aangesloten om te kijken of het allemaal werkt. Dat was zeker mogelijk, maar was zeker wel te horen dat er een versterker tussen moet.

@martyw mis ik bij die losse phono pre-amps die je voor hebt gesteld niet een aansluiting voor dat 'vorkje' zeg maar?
Dat lipje (ik zou het een vorkje noemen) is voor de aarde, op de DAP zit aan de voorkant een schroefklem met label 'GROUND' waar je dat vorkje tussen klemt, op de Omnitronic zit die schroefklem zo te zien aan de achterkant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
Ah helder, dus dat zou ik eventueel kunnen proberen nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
ManonSx schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:36:
Ah helder, dus dat zou ik eventueel kunnen proberen nog
Eens, koop zo'n voorversterker en sluit het aan op de Bose, dan kun je eerst eens kijken hoe een en ander werkt. Je hebt nog wel een cinch kabeltje nodig, die wordt meestal niet meegeleverd (iets als https://www.allekabels.nl.../tulp-kabel-05-meter.html). Veel geld uitgeven kan later ook nog :)

[ Voor 22% gewijzigd door martyw op 27-08-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Ook uiteraard even controleren of de draaitafel goed is afgesteld en of de naald nog goed is, het beste is om een nieuwe naald te gebruiken.

Gewoon een versterker kopen met phono ingang en tweedehands luidsprekers, in welke regio zit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
@martyw Precies! Al zit er waarschijnlijk geen versterker in de Bose neem ik aan? Dus schiet ik er dan wel iets mee op bedenk ik me nu

@Roderiktweaker Hoe weet ik of de naald nog goed is? Voor mij lijkt er zo niets te zien wat niet klopt.
Ik zit in overijssel. Voor versterker en luidsprekers denk ik aan de Sony versterker en een Klipsch setje.

[ Voor 20% gewijzigd door ManonSx op 27-08-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
ManonSx schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:48:
@martyw Precies! Al zit er waarschijnlijk geen versterker in de Bose neem ik aan? Dus schiet ik er dan wel iets mee op bedenk ik me nu

@Roderiktweaker Hoe weet ik of de naald nog goed is? Voor mij lijkt er zo niets te zien wat niet klopt.
Ik zit in overijssel. Voor versterker en luidsprekers denk ik aan de Sony versterker en een Klipsch setje.
Je kunt hem het best meenemen naar een hifi winkel, daar kunnen ze onder een microscoop er naar kijken. Je kunt bij deze Technics het element en de 'shell' (dat is het ding waar de naald aan gemonteerd is) erafschroeven door de ring aan het eind van de arm los te draaien. Er is veel info over hoe om te gaan met platenspelers in dit topic Het Grote Vinyl Topic Deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Oh ja, en voorzover ik weet hebben die 321 Boses een versterker ingebouwd. Er zit meen ik ook een radio in, geeft die goed geluid?

[ Voor 34% gewijzigd door martyw op 27-08-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Nu online
@ManonSx @martyw
Het is inderdaad aan te raden om de draaitafel te laten controleren of hier wat foto's te posten, het kan bijvoorbeeld zijn dat er een DJ elementen inzit.

Je hebt wel een van de beste draaitafels die er zijn weten te bemachtigen, als hij in goede conditie is.

Er zijn tweedehands genoeg luidsprekers te vinden op marktplaats, als je deze maar goed kan testen voor aankoop. Er zijn ook al aardige nieuwe luidsprekers voor 150 euro per stuk te koop.

Je kan ook (tijdelijk) de Bose set gebruiken met een Phono voorversterker. Dat is allicht het handigst kan je de draaitafel goed testen en uit de Bose set komt aardig geluid.

https://www.bax-shop.nl/p...-400-phono-voorversterker

[ Voor 7% gewijzigd door Roderiktweaker op 27-08-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
@Roderiktweaker @martyw
Bij deze een paar fotootjes. Ik weet niet of het zo duidelijk te zien is.
De platenspeler is in hele goede conditie. Familielid heeft 'm vrijwel niet gebruikt.

Ik zal in ieder geval een phono voorversterker bestellen en kijken hoe dit gaat met de Bose set.
Ik maar hier in ieder geval niet de platenspeler mee kapot of iets dergelijks als ik dit probeer?

@Roderiktweaker Heb jij wellicht nog tips voor aardige nieuwe luidsprekers waar je het over had? En ben jij bekend met de Sony STR-DH190?

Daarnaast ben ik toch nog wel benieuwd naar specificaties. Dus als ik het goed begrijp heeft de platenspeler uitgaand vermogen van 16W. Daarom heb je ook de versterker nodig neem ik aan. Nu zie ik bij de Sony STR-DH190 ook een 'impedance use' staan van 6-16 ohm. Is dat dan weer voor belang van de speakers?
Waar moet ik in dit geval op letten?
Ik wil natuurlijk voorkomen dat ik toch een paar honderd euro uitgeef en het niet op elkaar afgestemd blijkt te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_HUqk6-7X8sff2n2j_Q78nYiK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2QiOfLqzOVMx5VOnS6oTYBt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQLhj1tlCXR9TbYaU_MQ9bLdYrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUtyEmEGiuvpfEKAx3NJ8JL1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EK6HL6glKq24GYpSo5XpewY2I-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4fIOvuyMq8UMC9K6tuYrZ4x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyxqFMvOdM5wI7zLdLeu6Vo0KIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4AaxfN8pbws8wlfP1Dz48F8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door ManonSx op 27-08-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Nu online
@ManonSx
De draaitafel ziet er nog goed uit en is waarschijnlijk helemaal in orde, allicht is de naalddruk van 2 gram wat weinig alleen de draaitafel ziet er goed afgesteld uit.

De 16 watt is het wat de draaitafel verbruik van het lichtnet, de audio uitgang is zo rond de 5mV en heeft voor versterking om op een normale aux ingang te werken, zoals de Bose set. Als de versterker een Phono ingang kan de draaitafel rechtstreeks worden aangesloten.

De Sony versterker is een instap versterker met wel een goede kwaliteit en kan luidsprekers aansturen vanaf 6 ohm. Een betere kwaliteit is bijvoorbeeld een versterker van Denon alleen deze is veel duurder.

Tweedehands kan je gewoon kijken naar wat er lokaal te koop is, er is veel goeds te koop als je weet waarop je moet letten.

Het is aan te raden om wat in te lezen, goede nieuwe luidsprekers zijn er ook bijvoorbeeld van Elac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Dat ziet er prima uit, zet hem waterpas, volgens mij is 2 gram druk en 2 gram anti-skating prima voor die Stanton.

De impedantie van de Sony geldt voor de speakers, niet voor de platenspeler. Maar zoals @Roderiktweaker en ik ook al zeiden, koop zo'n phono pre-amp, sluit de Technics daar op aan, en de pre-amp op de Bose, en ga lekker luisteren, nieuwe versterkers en luidsprekers zijn van later zorg. Let vooral op de tips hier om te bepalen of de naald nog ok is.

[ Voor 16% gewijzigd door martyw op 27-08-2021 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
@martyw @Roderiktweaker
Top, bedankt voor alle hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
Ik heb de pre amp vandaag al binnen gekregen.
Ik heb zeker het gevoel dat er iets mist. Het geluid voelt hol.
Het ‘hoefje’ van de phono aansluiting past ook niet op de ‘ground’ aansluiting. Dus ik heb gezien dat het ook op een andere manier kan, namelijk het hoefje ‘aansluiten’ op een schroef, zie foto’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7curLafh8H8M6GRxnH073_7Mck8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAfrwhqePcjK5vNRMU7eIys3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A70bGPk4KJpJsHYLkXyCHs21y34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWErzmSFQGWvPQG4mGnUkrWe.jpg?f=fotoalbum_large

Komt dat geluid dan toch omdat het niet helemaal compatibel is met de Bose set of omdat het toch niet goed gegrond is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
De aarde heeft vooral te naken met brommend bijgeluid, wat jij beschrijft lijkt meer op iets met de naald/element. Wel vreemd dat het niet past, heb je die koperen schroef goed los gedraaid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Klinkt het wel goed via bv radio of CD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
@martyw Het is me inderdaad uiteindelijk gelukt om de stekker alsnog onder de koperen schroef te krijgen.

Het geluid van een CD lijkt prima. Dan heb ik ook minder audio volume nodig, dan staat volume op de 35 en met de lps toch wel echt op 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Vreemd... heb je meer ingangen op de Bose geprobeerd? Je zou de Technics en de Behringer nog bij iemand anders kunnen proberen, om te kijken of het probleem in de speler of in de Bose zit.

[ Voor 13% gewijzigd door martyw op 29-08-2021 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Nu online
Kan op zich aan veel dingen liggen, de afstelling van de draaitafel, of het element combineert niet goed met de voorversterker.

Deze zou voldoende moeten zijn maar je hebt ze ook met hogere kwaliteit.

De Bose set heeft geen topkwaliteit geluid maar CD klinkt goed? Het kan zijn dat de kwaliteit van de draaitafel niet goed te horen is.

Heeft de Bose set een hoofdtelefoon uitgang ? Deze zou je kunnen proberen.

[ Voor 10% gewijzigd door Roderiktweaker op 29-08-2021 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManonSx
@martyw ik heb inderdaad meerdere ingangen geprobeerd. Dit maakt geen verschil.

@Roderiktweaker de CD klinkt inderdaad goed. Er is in ieder geval veel verschil te horen tussen CD en LP. Bij rustige muziek lijkt de audio wel aardig, maar zodra er wat meer bij komt kijken dan klinkt het hol of blikkerig. Het is natuurlijk lastig uitleggen zonder te horen.

De Bose heeft helaas geen koptelefoon uitgang.

Ik vind het nu ook zeker lastig om te investeren in een versterker en speakers, omdat ik dan ook niet zeker weet hoe de audio zal klinken. Ik zal zeker nog meer inlezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:46

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kan je een kort filmpje opnemen?

Opstelling, aansluitingen, geluid van lp en cd :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-07 06:55
Volume heeft te maken met de pre-amp van Behringer. Gebruik het nu zelf ook, maar moet het volume op de versterker veel verder open draaien dan bij andere bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronny1975
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-12-2021
De voorversterker geeft te weinig output naar de Bose set.
Ikzelf heb een klein ouder mengpaneel gebruikt waar je de line out kan aanpassen ..
Werkt perfect op de soundbar hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:18

FeaR

In GoT we trust

TS is sinds 01-09 niet meer online geweest.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.