1 Fase meterkast aanpassen/ombouwen voor EV laden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:12
In mijn huidige woning uit 1954 heb ik een 1 fase 35A aansluting +3.3kWp zonnepanelen en ik heb een Hyundai Kona in bestelling staan. Nu met het zo veel mogelijk thuiswerken, mijn werk op 67km enkele reis en het 64kWh pakket (450km range) heb ik al bekeken dat ik het voorlopig nog wel met de (2.4kW) grannylader af kan.

Maar om toch wel wat sneller te kunnen laden om te voorkomen dat ik ooit aan de snellader moet en ik met de tijd wel op inductie wil gaan koken, zit ik te denken om mijn meterkast om te gaan bouwen. En de Raspberry mag na een jaar ook wel uit de prototyping fase 8)

Voor het EV laden ben ik een SmartEVSE laadpaal met loadbalancing aan het plannen. Werk gerelateerd ben ik NEN9140 gecertificeerd en zo'n EVSE bouwen/monitoren leek mijn wel een leuk projectje.

Om de kosten/baten af te wegen, zit ik te denken om de ombouw wat te faseren. Wellicht eerst op 1 fase (dan kan de EV op zonnige/rustige momenten nog 7kW laden) en dan later de stap naar 3 fasen met 11kW laadcapaciteit.

Bij aankoop vorig jaar viel de meterkast inrichting mij voor een 1954 best wel mee, in andere bezichtigde huizen zag je soms nog smeltzekeringen ;(

Nu de keuzes, de huidige layout:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KSgBModU3jNyCP46fzVRG3jigI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1rNXveMhNXgG68vgjpchyoa.jpg?f=fotoalbum_large

10 groepen, verdeeld over 2x 3 en in de rechtse kast 4 groepen per aardlek. Na inventarisatie van wat er precies allemaal aan een groep hangt is het duidelijk geworden dat sommige groepen al aardig vol zitten. oa de groep waar het stopcontact op de oprit op zit. Dus voor het aansluiten van de 2.4kw grannylader zal ik mogelijk ook nog een stopcontactje bij moeten zetten.

Nu is er niet echt ruimte voor een 3e kast, ook omdat de EVSE en ja ook de Raspberry in een DIN Rail kast onder de metekast komen te hangen. De beltrafo (deze bekrachtigt alleen als er op de bel wordt gedrukt) kan mee naar de Raspberry kast.

Dus zou het advies zijn, alles er uit en een groepenkast met 2x 12 modules hangen, de automaten/aadlekken lijken mij nog her te gebruiken voor de huidige installatie?

Er zijn nu 2 plekken vrij in de 2 kasten van 12 modules, als ik die die beltrafo er uit mik zijn er dat 4 = genoeg ruimte voor een 3P+N type B aardlek aiutomaat tbv de EV? Kan ik de hoofdschakelaar nog verhuizen?

Is het een optie om nu de 1 fase aansluting te behouden en dan later de stap naar 3 fasen te maken? Of brengt dit extra kosten met zich mee?

[ Voor 2% gewijzigd door maarten_NL op 17-08-2021 06:56 . Reden: Electricien gezocht verwijderd ]

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-05 21:03
Plat gezegd: hele zooi eruit trappen. Je zal het vast pas krijgen maar je blijft aan het ombouwen.
Straks heb je een drie fase hoofdschakelaar nodig (ruimte van 4 automaten) en minimaal een 3 fase alamat voor de beveiliging van je 3 fase laadpaal (nogmaals de ruimte van 4 automaten). Gaat dat nog passen?
Voor nu zou je kunnen zeggen, ik zet de laadpaal op een extra groepje die je bijplaatst. Persoonlijk zou ik bij de overstap naar 3 fase de huidige kast eruitgooien :Y
Nieuw kastje kost de wereld niet en dan ben je weer helemaal bij de tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even snel rekenen, ervan uitgaande dat je op je werk niet kan laden.
Woon werk per dag is dan 134 km. Dat kost je 25kWh. (Even ongunstig, maar in de winter reëler).
en je snapt dat je die 450km niet gaat halen toch?
Met de stekkerlader van 2300W plus laadverliezen is dat plm 11/12 uur laden.
Als je auto zo lang stil staat, geen probleem, en als je op je werk kan laden dan is het plm 5/6 uur laden voor de enkele reis.

1fase 7kW een ruime 3 uur.
3 fasen volle snelheid is 11kW, en dan ben je met plm 2,5 uur wel klaar.

Dan je meterkast; ik zou opnieuw beginnen en idd overgaan naar 3 fasen. Je kan er natuurlijk weer wat aanknopen, maar zo duur zijn meterkasten tegenwoordig ook weer niet en als je later naar drie fasen wil moet je bijna dezelfde kosten maken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:56
Persoonlijk zou ik ook de huidige kast eruit gooien.

Omzetten naar 3 fase kost eenmalig een paar honderd euro, maar vaste kosten voor 3x25 is even duur als 1x35.

Zou dus je meterkast vernieuwen en op 3 fase over gaan, en dan een 3 fase laadpaal neerzetten.

Dat is nu misschien duurder, maar gefaseerd ga je dubbele kosten maken. Wat gewoon zonde geld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Alles eruit en opnieuw doen zoals hierboven gezegd wordt, anders wordt het gepriegel.

Daarnaast, mocht je ze huren, ook Zelfstroom inruilen voor eigen gekochte panelen, dan kan het besparen echt gaan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Is er op voorhand te checken of 3-fase wel wordt aangeboden door de netbeheerder? Dit is niet overal het geval geloof ik?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
Heb je een Schuur/garage staan waar de laadpaal geplaats gaat worden? In dat geval zou ik namelijk een dikkere 3 fase kabel vanaf je meterkast die kant op trekken en gewoon daar een nieuwe verdeelkast ophangen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
Alles er uit (groepen kan je wel opnieuw gebruiken)

Nieuwe groepen kast er in met meer ruimte denk minimaal 3-4 rails.

Alles netjes over de fases verdelen (nieuwe hoofdschakelaar 3 fase) dan je EV lader toevoegen met goede EV aardlek met 3 fase groep. (koop wel goed spul ipv goedkoop het gaat om veel stroom en lang gebruik)

Maar ik zou altijd op 3x25 gaan omdat je gewoonweg meer ruimte heb plus laden gaat een stuk sneller.

Zelf laad ik mijn tesla in de nacht op op 3 fase 8A (ik heb nogal wat meer gebruikers op de lijn) en dat is eigenlijk altijd wel genoeg voor een woon werk rit van 160 km per dag).

ik zou even met deze tool spelen: https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/KIUWE15RFN/ (zelf zou ik voor hager kiezen omdat ik dat mooi vind werken maar ABB is ook goed de rest van de merken ken ik verder niet zo goed maar zou weg blijven van EMat, EATON)
Niet te veel letten op de aansluit waardes die moet je wel nog zelf uitzoeken. maar dit zou ik doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bGrpbnh4AFykyIIZA3-gIQ3aao=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A2RBVytFQQDrCX7KWTaRlbaP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door MeZZiN op 18-08-2021 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 19:11
bartvl schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 07:52:
Is er op voorhand te checken of 3-fase wel wordt aangeboden door de netbeheerder? Dit is niet overal het geval geloof ik?
De netbeheerder zal dit checken en wanneer de grondkabel niet voldoet, deze op hun kosten gaan vervangen voor een die wel voldoet. Als consument heb je er verder geen omkijken en kosten aan, behalve dan -vanzelfsprekend- de kosten voor de verzwaring a een paar honderd euro.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
Vorkie schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 07:41:
Alles eruit en opnieuw doen zoals hierboven gezegd wordt, anders wordt het gepriegel.

Daarnaast, mocht je ze huren, ook Zelfstroom inruilen voor eigen gekochte panelen, dan kan het besparen echt gaan beginnen.
De panelen zijn eigendom :) (Al vallen ze deze zomer wel een beetje tegen ;( )
teacher schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:21:
Even snel rekenen, ervan uitgaande dat je op je werk niet kan laden.
Woon werk per dag is dan 134 km. Dat kost je 25kWh. (Even ongunstig, maar in de winter reëler).
en je snapt dat je die 450km niet gaat halen toch?
Met de stekkerlader van 2300W plus laadverliezen is dat plm 11/12 uur laden.
Als je auto zo lang stil staat, geen probleem, en als je op je werk kan laden dan is het plm 5/6 uur laden voor de enkele reis.
De opgave is 480km en als ik zo op een gebruikers fb groep kijk is 500km wel haalbaar, nu in de zomer. Voor de winter houd ik rekening met 1/3e minder bereik.
MeZZiN schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:27:
Alles er uit (groepen kan je wel opnieuw gebruiken)

Nieuwe groepen kast er in met meer ruimte denk minimaal 3-4 rails.

ik zou even met deze tool spelen: https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/KIUWE15RFN/ (zelf zou ik voor hager kiezen omdat ik dat mooi vind werken maar ABB is ook goed de rest van de merken ken ik verder niet zo goed maar zou weg blijven van EMat, EATON)
Niet te veel letten op de aansluit waardes die moet je wel nog zelf uitzoeken. maar dit zou ik doen.
Dat is wel een handige tool, de laatste week ben ik al bezig geweest met welke stopcontacten en apparaten nu waar op zitten. Het huidige stopcontact op de oprit is niet eens bruikbaar voor de grannylader ivm die ook op de garage (2.5kw bierbrouwketel :+ en koffiezetapparaat in de bijkeuken) zit.

bartvl schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 07:52:

Als ik de website van Enexis check dat heb ik geen keuzen om de 1 fase te verzwaren (ik lees dat dat hier en daar wel kan), maar wel de keus voor 3x25 t/m 3x80 :9 Het prijsverschil van 3x25 naar 3x35 is iets van 500 euro dus ik ga voor load balancing, met de SmartEVSE is dat maar 59 euro voor de sensorbox.

Op 2 rijen met 24 posities zou de EV alamat er nu wel in passen, maar dan zit ik in de toekomst met een kookplaat gelijk weer in de knel. Nu eens gaan meten hoe ik een kast met 36 posities ga plaatsen. De meter zit best hoog dus dat is onhandig. Gezien er nogal wat ruimte tussen de gasmeter en de electrameter zit, is de slimme meter te verplaatsen? (door de netbeheerder?).

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-05 12:43
maarten_NL schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:10:
[...]

Als ik de website van Enexis check dat heb ik geen keuzen om de 1 fase te verzwaren (ik lees dat dat hier en daar wel kan), maar wel de keus voor 3x25 t/m 3x80 :9 Het prijsverschil van 3x25 naar 3x35 is iets van 500 euro dus ik ga voor load balancing, met de SmartEVSE is dat maar 59 euro voor de sensorbox.

[...]
Normaalgesproken gaan ze waarschijnlijk niet hoger als 1x40A automaat omdat de hoofdkabel niet is berekend op meer.
Daarom wordt er dan verhoogd naar 3x25A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarten_NL
Fladder80 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:11:
Heb je een Schuur/garage staan waar de laadpaal geplaats gaat worden? In dat geval zou ik namelijk een dikkere 3 fase kabel vanaf je meterkast die kant op trekken en gewoon daar een nieuwe verdeelkast ophangen.
Het laadstopcontact komt aan het begin van de oprit, omdat de meterkast ook daar zit. Ik heb een camper die meestal van april-september op de oprit staat en dan zou het onhandig uitkomen als de laadpaal aan het einde van de oprit aan de muur van de garage hangt. De EVSE binnen onder de meterkast en via 1 gaatje naar buiten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 10:58
Als je een standaard kast wil met enkele uitbreidingen, kan het lonen om op groepenkastbestellen.nl te kijken. Is van Elektramat, maar een stuk goedkoper. Minder tweakopties, maar het klinkt alsof je wel standaard wil. Ik ben onlangs van 3 smeltzekeringen zonder aardlek, hoofdschakelaar en dergelijke op 1x25A naar 16 groepen op 3x25A gegaan. Bij mij is alles vervangen tot de hoofdkabel. Of liever gezegd, geplaatst, want ik had nog geen eigen aansluiting. Ik heb hier eens een drietal foto's geplaatst van de koop, tijdens en na vervanging meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN

Dat is wel een handige tool, de laatste week ben ik al bezig geweest met welke stopcontacten en apparaten nu waar op zitten. Het huidige stopcontact op de oprit is niet eens bruikbaar voor de grannylader ivm die ook op de garage (2.5kw bierbrouwketel :+ en koffiezetapparaat in de bijkeuken) zit.
[...]

Op 2 rijen met 24 posities zou de EV alamat er nu wel in passen, maar dan zit ik in de toekomst met een kookplaat gelijk weer in de knel. Nu eens gaan meten hoe ik een kast met 36 posities ga plaatsen. De meter zit best hoog dus dat is onhandig. Gezien er nogal wat ruimte tussen de gasmeter en de electrameter zit, is de slimme meter te verplaatsen? (door de netbeheerder?).
Je kan het vragen als ze toch komen om de verzwaring te doen (maar goed dan moet eigenlijk al je meterkast ook al klaar zijn) Je kan van hager in iedergeval een renovatie kast krijgen die wat kleiner is. Maar dan nog zal je ruimte problemen krijgen je kan ook het meeste in deze ruimte doen en dan een andere kast ergens anders in je huis op hangen met een 6mm 3 fase kabel verbinden. Dan heb je meer ruimte heb ik ook gedaan toen het wat druk werd in de kast in de meterkast. Beste besluit ever met de zonnepannelen en spa groepen had het nooit gaan passen met de 2 laadpalen en kookplaat groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t2012
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-05 13:46
De opgave is 480km en als ik zo op een gebruikers fb groep kijk is 500km wel haalbaar, nu in de zomer. Voor de winter houd ik rekening met 1/3e minder bereik.
Klopt ook wel maar je zal nooit met maar 2 of 3 kilometer thuis aan komen rijden. Ik rij zelf een kia E-Niro en zorg er in de praktijk voor dat ik nooit onder de 100km kom.
Verder is het afhankelijk met hoe jouw rijgedrag is en welke snelheden je rijdt. Voorverwarmen in de winter kost natuurlijk wel extra energie maar dat doe je natuurlijk gewoon wanneer deze is aangesloten.

Aangezien jij thuis doet laden verwacht ik dat jij een laadpaal neemt met een vaste kabel en gewoon elk moment thuis aangrijp om weer extra stroom erbij te doen. Dus heel veel vermogen zal je niet gebruiken. De snelheid van 3 fasen blijft ondanks dat nog wel een fijne luxe. Zeker als je toch de boel gaat aanpassen zou ik het zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
t2012 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:50:
[...]

Klopt ook wel maar je zal nooit met maar 2 of 3 kilometer thuis aan komen rijden. Ik rij zelf een kia E-Niro en zorg er in de praktijk voor dat ik nooit onder de 100km kom.
Mijn plan is inderdaad om de normale ritten gewoon thuis te laden, qua kosten en op of in de directe omgeving van mijn werk staan geen palen. Wat collegas doen zie ik niet echt zitten, elke dag meer dan een kilometer lopen/vouwfietsen om bij een paal te komen. Dan kan je net zo goed met het OV gaan 8)7

Mijn huidige bezetting:

Aardlek Automaat Watt Grootste verbruiker(s)
Wit 1 3600 Garage
Wit 2 1500 WCD oprit
Wit 3 2500 Wasmachine
Groen 4 500 Hal verlichting
Groen 5 500 Slaapkamers achter wcd + verlichting
Groen 6 500 Overloop +slaapkamers voor verlichting verlichting
2e kast 7 2400 Vaatwasser 2400 W
2e kast 8 2800 Keuken boiler 2200W
2e kast 9 1200 Bijkeuken + droger
2e kast 10 3600 Keuken Oven magnetron
2e kast alamat Zonnepanelen
Op zoek naar een electricien!

[ Voor 1% gewijzigd door maarten_NL op 18-08-2021 10:25 . Reden: Zonnepaneel vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-05 15:09
Hoewel 3 fase natuurlijk het fijnste is, kan je op 1 fase ook een eind komen.
Zelf laad ik 1 fase 20A over een bestaande grondkabel met 2,5mm2 aders. (ligt ook aan lengte van je kabel of dat kan). Je hebt natuurlijk wat energie verlies, maar veel minder werk en investering dan alles ombouwen, en met 4,6 kW kan je in een nacht ook een heel eind komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
maarten_NL schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:08:
[...]

Mijn plan is inderdaad om de normale ritten gewoon thuis te laden, qua kosten en op of in de directe omgeving van mijn werk staan geen palen. Wat collegas doen zie ik niet echt zitten, elke dag meer dan een kilometer lopen/vouwfietsen om bij een paal te komen. Dan kan je net zo goed met het OV gaan 8)7

Mijn huidige bezetting:

Aardlek Automaat Watt Grootste verbruiker(s)
Wit 1 3600 Garage
Wit 2 1500 WCD oprit
Wit 3 2500 Wasmachine
Groen 4 500 Hal verlichting
Groen 5 500 Slaapkamers achter wcd + verlichting
Groen 6 500 Overloop +slaapkamers voor verlichting verlichting
2e kast 7 2400 Vaatwasser 2400 W
2e kast 8 2800 Keuken boiler 2200W
2e kast 9 1200 Bijkeuken + droger
2e kast 10 3600 Keuken Oven magnetron
2e kast alamat Zonnepanelen
Op zoek naar een elektricien!
toon volledige bericht
Denk dat jij geen issue heb met woon werk en alleen thuis laden zelf werk ik 80 kilometer ver. Je red het makkelijk met je auto. Met 3 fase laden ben je zeker van dat elke avond je netjes vol zit voor de volgende dag. voordeel is nu wel dat je gelijk je meterkast up to date heb naar de nieuwste nen 1010 dus dat is altijd een goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
misschien een open deur, maar je moet éérst een 3 fase hoofdschakelaar hebben vóór je netbeheerder je aanvraag voor een 3 fase hoofdaansluiting in behandeling neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 10:58
PetervdM schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 17:41:
misschien een open deur, maar je moet éérst een 3 fase hoofdschakelaar hebben vóór je netbeheerder je aanvraag voor een 3 fase hoofdaansluiting in behandeling neemt.
Ik had helemaal niks. Sterker nog, toen ik afgekoppeld was heb ik nog de hele achterplaat vervangen, de vloerdelen waarop de plaat stond vervangen en toen pas de nieuwe kast opgehangen. Dit heb ik overigens wel aangegeven bij de aannemer en bij de heren die kwamen aansluiten. Daarom ook een prefab kast, dat kon er zo op. Wat bij mij scheelt is dat ik een primair-secundair had, waarbij ik secundair zat. Er moesten dus 2 woningen opnieuw aangesloten worden, dat gaf mij wat tijd. Nou had ik ook een ander probleem: Deze kast had er net wel/net niet tussen gepast, want mijn meter zat vrij hoog.

Ik had alles vervangen, kast uitgemeten en toen kwam er een aan: hoe ver we waren, want ze konden bij mij door. 12 schroeven vastzetten en hij kon aan de gang. Hoe het na de hoofdschakelaar ging vonden ze niet zo spannend.

Maar inderdaad, formeel moet de hele installatie al klaar zijn voor 3F. En ik ben er ook vrij zeker van dat als ik geen prefab 3F kast klaar had gehad, ze bij mij ook niet waren begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 03-05 16:28
De Kona kan niet 3 fasen laden (tenminste voor zover ik weet). Dus tenzij je voor de toekomst helemaal klaar wil zijn gewoon een 1fase lader laten plaatsen. Deze kun je laten limiteren op 16 of 20A zodat je nog voldoende voor je woning overhoudt. Simpelweg 1 zekering (aardlekautomaat) bijplaatsen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 03-05 16:28
? Bij mij niet. 3-fasen vanuit de straat naar mijn huis getrokken, meter vervangen en dan zorgden zij nog voor het vastschroeven van de onderkant van de hoofdschakelaar die toen nog nieuw in de doos zat.
Ja je moet hem bij de hand hebben, maar daar is bij de aanvraag niets over besproken. (is logisch om hem te moeten hebben toch?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

rdfeij schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:04:
De Kona kan niet 3 fasen laden (tenminste voor zover ik weet).
Dan weet je niet dat vanaf MY20 er wel degelijk een 3-fase lader aan boord zit ;)
Alleen de eerste generatie van 2019 had 1-fase (idem voor de Kia e-Niro overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:59
Als er geen rfid/verrekening hoeft plaats te vinden. Zou ik een tesla wall charger van marktplaats pakken. Op 20 of 25 amp afzekeren en dan heb je voor de toekomst altijd nog de optie naar 3 fases te gaan.ik heb een 3 fase paal, die betaalde de baas. Maar praktijk is dat de auto er altijd de hele nacht aan staat te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
ABB heeft ook kasten met 2 rijen voor automaten, zie bijvoorbeeld: https://www.elektroshop.n...abb-3f-groepenkasten.html daarmee kan je een hoop extra ruimte creëren voor je automaten.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Het bestellen lijkt mij geen punt, als ik zo kijk is zo'n voor gemonteerde en bedrade kast een kwestie van een paar dagen.

Zoals ik lees is het, afspraak maken met de electricien om mijn plannen & voorwerk mee te bespreken, EVSE en meterkast materiaal bestellen en de verzwaring en ombouw inplannen.

Ik ga Enexis nog even bellen om te vragen wat de mogelijkheden zijn met het verplaatsen van de hoofdzekering en meter. Er is nu geen ruimte voor een 600mm hoge kast met 3 rijen. Wellicht wel als de meter een cm of 20 kan zakken. Anders dan is een 440mm kast met 2 rijen en 1 van de huidige kasten er naast nog een optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvyaJ5rFfkg_y87cU9RiEvIBWcU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEwrtT9ek2FONui2RcxTvrPI.jpg?f=fotoalbum_large

Paars: 20-30cm
Geel: Raspberry kast
Groen: EVSE kast
jantje112 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:40:
Als er geen rfid/verrekening hoeft plaats te vinden. Zou ik een tesla wall charger van marktplaats pakken.
Ik zie vraagprijzen van 400 euro, dat kost een opensource SmartEVSE 3 fasen met de benodigde load balancing ook. Ik wil geen doos aan de buitenmuur en een beetje zelf prullen vind ik ook leuk, dus dank je voor het advies :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
voor een vriend vorig jaar een aanvraag gedaan voor ombouw van zijn stedin aansluiting van 1x35A -> 3X25A. ik moest bij mijnaansluiting.nl bevestigen dat er een 3 fasen hoofdschakelaar aanwezig was en als "bewijs" hiervan een foto uploaden, eerder kon ik niet verder met de volgende stap van de aanvraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
jantje112 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:40:
Als er geen rfid/verrekening hoeft plaats te vinden. Zou ik een tesla wall charger van marktplaats pakken. Op 20 of 25 amp afzekeren en dan heb je voor de toekomst altijd nog de optie naar 3 fases te gaan.ik heb een 3 fase paal, die betaalde de baas. Maar praktijk is dat de auto er altijd de hele nacht aan staat te wachten.
Je kan ook een newmotion lolo van marktplaats halen. Als de vorige eigenaar bij newmotion aangeeft de paal te hebben verkocht kan jij 'm gewoon weer aanmelden en voor 4,80/maand laad je dan met rfid tag.

• teacher
  • Laatst online: 08:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

MeTooPV schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 23:28:
[...]

Je kan ook een newmotion lolo van marktplaats halen. Als de vorige eigenaar bij newmotion aangeeft de paal te hebben verkocht kan jij 'm gewoon weer aanmelden en voor 4,80/maand laad je dan met rfid tag.
Zwaar offtopic, maar waarom betalen als je niet hoeft te verrekenen?

Ontopic: @maarten_NL heb je gas nodig? Want gasmeter eruit is ook ruimte in je meterkast... :Y

Wise enough to play the fool

• MeTooPV
Wilde alleen aangeven dat ook als er wel verrekening plaats moet vinden je prima op marktplaats een laadpaal kan vinden. 1 fase palen zijn vrij goedkoop.

• maarten_NL
teacher schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 01:15:
[...]

Zwaar offtopic, maar waarom betalen als je niet hoeft te verrekenen?

Ontopic: @maarten_NL heb je gas nodig? Want gasmeter eruit is ook ruimte in je meterkast... :Y
Ik krijg gewoon een X bedrag per dag reiskosten dus de stroom verrekenen hoef ik niet.

Ik wil wel een methode om het laden alleen toe te staan als ik dat toe sta (Raspberry control freak >:) ) maar een abonnement zie ik niet zitten. Als ik binnen het j1772 protocol geen methode vind ik de auto te identificeren, of de auto in mijn wifi netwerk te detecteren, of wellicht via BT (de auto staat aan de andere kant van de muur waar de raspberry hangt) dan zal het een RFID tag worden van 23 euro bij www.stegen.com

Gas heb ik nog wel nodig om te verwarmen en voorlopig nog te koken. Ik heb het huis wel vol laten spuiten met isolatie parels en met het renoveren van de vloer ligt er nu 25c isolatie onder, maar alsnog heb ik in de winter 5-10 kuub gas/dag nodig nodig. Kan je 1m3 kuub gas omrekenen naar 9.7kwh, zeg 50 tot 100kwh per dag verwarming + 20-40kwh voor de EV :F Afgezien van de kosten is dat wat veel om uit je huisaansluitingen te trekken

[ Voor 3% gewijzigd door maarten_NL op 19-08-2021 08:19 . Reden: Aanvulling ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
maarten_NL schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 07:51:
[...]
Gas heb ik nog wel nodig om te verwarmen en voorlopig nog te koken. Ik heb het huis wel vol laten spuiten met isolatie parels en met het renoveren van de vloer ligt er nu 25c isolatie onder, maar alsnog heb ik in de winter 5-10 kuub gas/dag nodig nodig. Kan je 1m3 kuub gas omrekenen naar 9.7kwh, zeg 50 tot 100kwh per dag verwarming + 20-40kwh voor de EV :F Afgezien van de kosten is dat wat veel om uit je huisaansluitingen te trekken
140kWh is maar 1/3 van wat je 3x25 per dag kán leveren.
Daarnaast vergeet je de COP, je 100kWh is thermisch, dit kun je makkelijk door 3 delen.

Edit: 1x35 dus 75kWh totaal op 193kWh mogelijk= iets meer dan 1/3 van je mogelijke dagafname.

[ Voor 6% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-08-2021 08:40 ]

• maarten_NL
bbbrumbrum schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:36:
[...]

140kWh is maar 1/3 van wat je 3x25 per dag kán leveren.
Daarnaast vergeet je de COP, je 100kWh is thermisch, dit kun je makkelijk door 3 delen.
Wat is COP?

Maar hij zegt dus dat als je 10m3 gas gebruikt, je ook met 33kwh af kan?

Dus ipv 10 * 0.75? (M3 gas)= 7.50
Op electra 33*0.21 = 6.93. Dat is alleen op verbruik al 0.50 per dag + het vastrecht gas besparen?

Ik lees andere verhalen over huizen die van het gas af zijn, of vergeet ik iets?

Maar we dwalen wel een beetje af ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
COP (Coefficient of Performance) is voor warmte pompen hoeveel 1 kwh aan warmte oplevert. Meestal heeft een warmtepomp COP van 4 op dus voor 1 kwh krijg je 4 kwh terug.

Maar goed ik zou de meter laten zitten (extra kosten en tijd) gewoon een renovatie kast kopen van bijvoorbeeld hager (die zijn een stuk kleiner + geen onderstuk er aan. dan moet het waarschijnlijk makkelijk passen.

Met deze: https://www.elektramat.nl...n-renovatie-55-mm-vkg55t/ kan je hem een stuk klleiner maken samen met deze: https://www.elektramat.nl...b-v-ip30-220x330-ex-buis/ (kan je naast elkaar zetten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:59
MeTooPV schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 01:33:
Wilde alleen aangeven dat ook als er wel verrekening plaats moet vinden je prima op marktplaats een laadpaal kan vinden. 1 fase palen zijn vrij goedkoop.
Ik heb 65 euro betaald inclusief voet 🥳 de paal staat nog te wachten op installatie.. 1 paal met 2 auto’s voldoet eigenlijk prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Klopt je kan prima 2 autos laden met 1 paal hier ook heb nog een in de doos alleen de aanleg van de 2de nog niet gedaan (tijd / kosten aardlek is duur voor deze paal en lui) Het meeste ligt al klaar alleen omdat 1 paal eigenlijk het goed doet voor 2 autos geen haast gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
maarten_NL schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 19:24:
[...]
Ik ga Enexis nog even bellen om te vragen wat de mogelijkheden zijn met het verplaatsen van de hoofdzekering en meter. Er is nu geen ruimte voor een 600mm hoge kast met 3 rijen. Wellicht wel als de meter een cm of 20 kan zakken. Anders dan is een 440mm kast met 2 rijen en 1 van de huidige kasten er naast nog een optie.
De maten voor de meterkast zijn tegenwoordig behoorlijk strak, zie bijvoorbeeld: https://www.ew-installati...meterkast-van-de-toekomst vragen kan altijd maar of ze het doen is een 2de...

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Le Mol schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:35:

De maten voor de meterkast zijn tegenwoordig behoorlijk strak, zie bijvoorbeeld: https://www.ew-installati...meterkast-van-de-toekomst vragen kan altijd maar of ze het doen is een 2de...
Ik heb Enexis gebeld en de meneer was heel meedenkend en ze hadden zelfs nog een foto van hoe de slimme meter is gehangen.

Als ik de aanvraag voor verzwaring doe, kan ik in de opmerkingen zetten dat ik de kast 20cm lager zou willen. Op dat moment zouden ze dan ja of nee zeggen. Als het nee zou zijn en ik wil de meter toch 20cm lager dan moet het via het reguliere "aansluiting verplaatsen" traject en daar komt dan een offerte voor, a 400 euro of meer. Dat kon ik nu nog niet zeggen.

Dus ik ga even ik overleg zodra de electricien terug is van vakantie en dan wellicht pas de kast bestellen zodra ik antwoord heb gekregen op de vraag. Met 2 rijen + 1 oude kast is het ook te regelen, wellicht qua kabelrouting nog iets handiger.

De SmartEVSE waren weer op voorraad dus die heb ik al besteld. Nu nog even behuizingen bestellen en de DIN rail voor de Raspberry en dan knutselen :)

Pagina: 1