Toon posts:

1 Fase meterkast aanpassen/ombouwen voor EV laden

Pagina: 1
Acties:

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even snel rekenen, ervan uitgaande dat je op je werk niet kan laden.
Woon werk per dag is dan 134 km. Dat kost je 25kWh. (Even ongunstig, maar in de winter reëler).
en je snapt dat je die 450km niet gaat halen toch?
Met de stekkerlader van 2300W plus laadverliezen is dat plm 11/12 uur laden.
Als je auto zo lang stil staat, geen probleem, en als je op je werk kan laden dan is het plm 5/6 uur laden voor de enkele reis.

1fase 7kW een ruime 3 uur.
3 fasen volle snelheid is 11kW, en dan ben je met plm 2,5 uur wel klaar.

Dan je meterkast; ik zou opnieuw beginnen en idd overgaan naar 3 fasen. Je kan er natuurlijk weer wat aanknopen, maar zo duur zijn meterkasten tegenwoordig ook weer niet en als je later naar drie fasen wil moet je bijna dezelfde kosten maken.

Wise enough to play the fool

• FRANQ
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 19:14
Persoonlijk zou ik ook de huidige kast eruit gooien.

Omzetten naar 3 fase kost eenmalig een paar honderd euro, maar vaste kosten voor 3x25 is even duur als 1x35.

Zou dus je meterkast vernieuwen en op 3 fase over gaan, en dan een 3 fase laadpaal neerzetten.

Dat is nu misschien duurder, maar gefaseerd ga je dubbele kosten maken. Wat gewoon zonde geld is.

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 24-10 20:35
Alles er uit (groepen kan je wel opnieuw gebruiken)

Nieuwe groepen kast er in met meer ruimte denk minimaal 3-4 rails.

Alles netjes over de fases verdelen (nieuwe hoofdschakelaar 3 fase) dan je EV lader toevoegen met goede EV aardlek met 3 fase groep. (koop wel goed spul ipv goedkoop het gaat om veel stroom en lang gebruik)

Maar ik zou altijd op 3x25 gaan omdat je gewoonweg meer ruimte heb plus laden gaat een stuk sneller.

Zelf laad ik mijn tesla in de nacht op op 3 fase 8A (ik heb nogal wat meer gebruikers op de lijn) en dat is eigenlijk altijd wel genoeg voor een woon werk rit van 160 km per dag).

ik zou even met deze tool spelen: https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/KIUWE15RFN/ (zelf zou ik voor hager kiezen omdat ik dat mooi vind werken maar ABB is ook goed de rest van de merken ken ik verder niet zo goed maar zou weg blijven van EMat, EATON)
Niet te veel letten op de aansluit waardes die moet je wel nog zelf uitzoeken. maar dit zou ik doen.

[Voor 37% gewijzigd door MeZZiN op 18-08-2021 08:34]

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Leut
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16:54
bartvl schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 07:52:
Is er op voorhand te checken of 3-fase wel wordt aangeboden door de netbeheerder? Dit is niet overal het geval geloof ik?
De netbeheerder zal dit checken en wanneer de grondkabel niet voldoet, deze op hun kosten gaan vervangen voor een die wel voldoet. Als consument heb je er verder geen omkijken en kosten aan, behalve dan -vanzelfsprekend- de kosten voor de verzwaring a een paar honderd euro.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 17x Longi 365Wp + SMA TriPower 4.0

• maarten_NL
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 24-10 21:04
KRGT schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 07:41:
Alles eruit en opnieuw doen zoals hierboven gezegd wordt, anders wordt het gepriegel.

Daarnaast, mocht je ze huren, ook Zelfstroom inruilen voor eigen gekochte panelen, dan kan het besparen echt gaan beginnen.
De panelen zijn eigendom :) (Al vallen ze deze zomer wel een beetje tegen ;( )
teacher schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:21:
Even snel rekenen, ervan uitgaande dat je op je werk niet kan laden.
Woon werk per dag is dan 134 km. Dat kost je 25kWh. (Even ongunstig, maar in de winter reëler).
en je snapt dat je die 450km niet gaat halen toch?
Met de stekkerlader van 2300W plus laadverliezen is dat plm 11/12 uur laden.
Als je auto zo lang stil staat, geen probleem, en als je op je werk kan laden dan is het plm 5/6 uur laden voor de enkele reis.
De opgave is 480km en als ik zo op een gebruikers fb groep kijk is 500km wel haalbaar, nu in de zomer. Voor de winter houd ik rekening met 1/3e minder bereik.
MeZZiN schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:27:
Alles er uit (groepen kan je wel opnieuw gebruiken)

Nieuwe groepen kast er in met meer ruimte denk minimaal 3-4 rails.

ik zou even met deze tool spelen: https://www.elektramat.nl...ndex/build-id/KIUWE15RFN/ (zelf zou ik voor hager kiezen omdat ik dat mooi vind werken maar ABB is ook goed de rest van de merken ken ik verder niet zo goed maar zou weg blijven van EMat, EATON)
Niet te veel letten op de aansluit waardes die moet je wel nog zelf uitzoeken. maar dit zou ik doen.
Dat is wel een handige tool, de laatste week ben ik al bezig geweest met welke stopcontacten en apparaten nu waar op zitten. Het huidige stopcontact op de oprit is niet eens bruikbaar voor de grannylader ivm die ook op de garage (2.5kw bierbrouwketel :+ en koffiezetapparaat in de bijkeuken) zit.

bartvl schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 07:52:

Is er op voorhand te checken of 3-fase wel wordt aangeboden door de netbeheerder? Dit is niet overal het geval geloof ik?
Als ik de website van Enexis check dat heb ik geen keuzen om de 1 fase te verzwaren (ik lees dat dat hier en daar wel kan), maar wel de keus voor 3x25 t/m 3x80 :9 Het prijsverschil van 3x25 naar 3x35 is iets van 500 euro dus ik ga voor load balancing, met de SmartEVSE is dat maar 59 euro voor de sensorbox.

Op 2 rijen met 24 posities zou de EV alamat er nu wel in passen, maar dan zit ik in de toekomst met een kookplaat gelijk weer in de knel. Nu eens gaan meten hoe ik een kast met 36 posities ga plaatsen. De meter zit best hoog dus dat is onhandig. Gezien er nogal wat ruimte tussen de gasmeter en de electrameter zit, is de slimme meter te verplaatsen? (door de netbeheerder?).

• brambo123
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 24-10 17:59
maarten_NL schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:10:
[...]

Als ik de website van Enexis check dat heb ik geen keuzen om de 1 fase te verzwaren (ik lees dat dat hier en daar wel kan), maar wel de keus voor 3x25 t/m 3x80 :9 Het prijsverschil van 3x25 naar 3x35 is iets van 500 euro dus ik ga voor load balancing, met de SmartEVSE is dat maar 59 euro voor de sensorbox.

[...]
Normaalgesproken gaan ze waarschijnlijk niet hoger als 1x40A automaat omdat de hoofdkabel niet is berekend op meer.
Daarom wordt er dan verhoogd naar 3x25A.

• maarten_NL
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 24-10 21:04
Fladder80 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:11:
Heb je een Schuur/garage staan waar de laadpaal geplaats gaat worden? In dat geval zou ik namelijk een dikkere 3 fase kabel vanaf je meterkast die kant op trekken en gewoon daar een nieuwe verdeelkast ophangen.
Het laadstopcontact komt aan het begin van de oprit, omdat de meterkast ook daar zit. Ik heb een camper die meestal van april-september op de oprit staat en dan zou het onhandig uitkomen als de laadpaal aan het einde van de oprit aan de muur van de garage hangt. De EVSE binnen onder de meterkast en via 1 gaatje naar buiten :)

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Nu online
Als je een standaard kast wil met enkele uitbreidingen, kan het lonen om op groepenkastbestellen.nl te kijken. Is van Elektramat, maar een stuk goedkoper. Minder tweakopties, maar het klinkt alsof je wel standaard wil. Ik ben onlangs van 3 smeltzekeringen zonder aardlek, hoofdschakelaar en dergelijke op 1x25A naar 16 groepen op 3x25A gegaan. Bij mij is alles vervangen tot de hoofdkabel. Of liever gezegd, geplaatst, want ik had nog geen eigen aansluiting. Ik heb hier eens een drietal foto's geplaatst van de koop, tijdens en na vervanging meterkast.

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 18:24
Hoewel 3 fase natuurlijk het fijnste is, kan je op 1 fase ook een eind komen.
Zelf laad ik 1 fase 20A over een bestaande grondkabel met 2,5mm2 aders. (ligt ook aan lengte van je kabel of dat kan). Je hebt natuurlijk wat energie verlies, maar veel minder werk en investering dan alles ombouwen, en met 4,6 kW kan je in een nacht ook een heel eind komen.

• MeZZiN
maarten_NL schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 10:08:
[...]

Mijn plan is inderdaad om de normale ritten gewoon thuis te laden, qua kosten en op of in de directe omgeving van mijn werk staan geen palen. Wat collegas doen zie ik niet echt zitten, elke dag meer dan een kilometer lopen/vouwfietsen om bij een paal te komen. Dan kan je net zo goed met het OV gaan 8)7

Mijn huidige bezetting:

Aardlek Automaat Watt Grootste verbruiker(s)
Wit 1 3600 Garage
Wit 2 1500 WCD oprit
Wit 3 2500 Wasmachine
Groen 4 500 Hal verlichting
Groen 5 500 Slaapkamers achter wcd + verlichting
Groen 6 500 Overloop +slaapkamers voor verlichting verlichting
2e kast 7 2400 Vaatwasser 2400 W
2e kast 8 2800 Keuken boiler 2200W
2e kast 9 1200 Bijkeuken + droger
2e kast 10 3600 Keuken Oven magnetron
2e kast alamat Zonnepanelen
Op zoek naar een elektricien!
Denk dat jij geen issue heb met woon werk en alleen thuis laden zelf werk ik 80 kilometer ver. Je red het makkelijk met je auto. Met 3 fase laden ben je zeker van dat elke avond je netjes vol zit voor de volgende dag. voordeel is nu wel dat je gelijk je meterkast up to date heb naar de nieuwste nen 1010 dus dat is altijd een goed idee.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• PetervdM
  • Registratie: augustus 2007
  • Niet online
misschien een open deur, maar je moet éérst een 3 fase hoofdschakelaar hebben vóór je netbeheerder je aanvraag voor een 3 fase hoofdaansluiting in behandeling neemt.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18:28

CyBeRSPiN

sinds 2001

rdfeij schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 18:04:
De Kona kan niet 3 fasen laden (tenminste voor zover ik weet).
Dan weet je niet dat vanaf MY20 er wel degelijk een 3-fase lader aan boord zit ;)
Alleen de eerste generatie van 2019 had 1-fase (idem voor de Kia e-Niro overigens).

• Le Mol
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
ABB heeft ook kasten met 2 rijen voor automaten, zie bijvoorbeeld: https://www.elektroshop.n...abb-3f-groepenkasten.html daarmee kan je een hoop extra ruimte creëren voor je automaten.

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

• PetervdM
  • Registratie: augustus 2007
  • Niet online
voor een vriend vorig jaar een aanvraag gedaan voor ombouw van zijn stedin aansluiting van 1x35A -> 3X25A. ik moest bij mijnaansluiting.nl bevestigen dat er een 3 fasen hoofdschakelaar aanwezig was en als "bewijs" hiervan een foto uploaden, eerder kon ik niet verder met de volgende stap van de aanvraag.

• MeZZiN
COP (Coefficient of Performance) is voor warmte pompen hoeveel 1 kwh aan warmte oplevert. Meestal heeft een warmtepomp COP van 4 op dus voor 1 kwh krijg je 4 kwh terug.

Maar goed ik zou de meter laten zitten (extra kosten en tijd) gewoon een renovatie kast kopen van bijvoorbeeld hager (die zijn een stuk kleiner + geen onderstuk er aan. dan moet het waarschijnlijk makkelijk passen.

Met deze: https://www.elektramat.nl...n-renovatie-55-mm-vkg55t/ kan je hem een stuk klleiner maken samen met deze: https://www.elektramat.nl...b-v-ip30-220x330-ex-buis/ (kan je naast elkaar zetten)

Tesla MX - Leaf 2.zero

• jantje112
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:08
MeTooPV schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 01:33:
Wilde alleen aangeven dat ook als er wel verrekening plaats moet vinden je prima op marktplaats een laadpaal kan vinden. 1 fase palen zijn vrij goedkoop.
Ik heb 65 euro betaald inclusief voet 🥳 de paal staat nog te wachten op installatie.. 1 paal met 2 auto’s voldoet eigenlijk prima
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee