Eens
- conform opgave fabrikant dat extra bruggetje plaatsen
Dit is absoluut niet de bedoeling. De opgave van de fabrikant gaan direct tegen de richtlijn in.
Vanaf de kookgroep is de boel in tweeën gesplitst. 2 aparte paren met 1 fase en 1 nul. Deze horen nooit meer samen te komen.
Door die derde brug te plaatsen komen de nullen wel weer samen en kun je zonder enige waarschuwing de nul overbelasten. 32A over een 2.5mm^2 draad zonder verdere beveiliging.
De opgave van de fabrikant klopt niet, zo simpel is het.
Ze zouden met een specificatie moeten komen welke fase en nul klem bij elkaar horen in het apparaat (is eventueel ook op locatie te meten, maar dan wel met een betere installateur). Daarmee kun je tot een correcte aansluiting komen. Dat is waarschijnlijk iets zoals het nu aangesloten is.
En de hoofdzekering gaat er niet zomaar uit. Gecombineerd met het feit dat die idioot met de noorderzon vertrekt maakt het voor mij vrij duidelijk dat hij dondersgoed weet wat hij gedaan heeft. Zijn claim dat het aan de oven ligt zou ik zeker niet zomaar geloven.
Als het probleem in de oven zou zitten moet het wel een hele lompe sluiting zijn wil hij de kookgroep én de hoofdzekering er uit trekken. Dan is het een hele lompe sluiting die hij direct door had moeten hebben. Maar er is blijkbaar niks gemeld of gezocht.
Ik zou de betreffende elektricien pertinent weigeren. Laat ze maar een ander sturen. Of desnoods een ander bedrijf. Deze installateur doet meer fout dan goed.