Aanpak schilderen buiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 17:28
Ik merk dat ik helaas niet veel langer kan wachten en mij moet gaan verdiepen in het schilderwerk van mijn (voor mij) nieuwe woning.

-In de basis zag alles er goed
-Bij nadere inspectie zitten in de boeiboorden bij de garage in het midden horizontale scheuren waar de verf heeft losgelaten. Enkele van die plekken zijn ook zacht (even met priem getest).
-In de normale kozijnen zitten her en der wat kleine plekjes waar geen verf zit. Daar zijn verder tot heden geen problemen met houtrot.
-Grootste probleem is het kozijn van de schuurdeur van de garage. Daar zit een stuk dat zo zacht is dat je erin kan knijpen en het het heen en weer kunt bewegen. Pak hem beet 2 cm hoog en 3 cm diep.

Zo ver ik heb kunnen vinden is het belangrijk dat houtrot eerst wordt verwijderd (+1 cm), daarna opvullen met repair care of iets vergelijkbaars. Vervolgens weer verven.

Echter heb ik toch wat vragen:

1) Hoe zit dat nou met grondverf?
In de basis neem ik aan dat het 1pot systeem inhoud dat het ook werkt als grondverf. Toch zie ik her in der in instructie video's dat er melding gemaakt van grondverf. Zo ook bij de (dure) Wijzonol LBH SDT Ultra Hoogglanslak waar de Wijzonol LBH grondlak HV werd aangeraden.

2) Is de gebruikte verf geschikt?
Van de vorige eigenaar heeft Wijzonol Dekkend Halfglans 9235 roomwit achtergelaten wat volgens de omschrijving een 1 pot systeem is met tot 7 jaar duurzaamheid. Kost momenteel 26 euro per 750ml. Is dat wat om bij te kopen of kan ik beter overstappen?

3) Binnen ga ik eigenlijk altijd los met de vlakschuurmachine. Als het even kan tot op het kale hout. Daarna weer opbouwen met 2x grond en dan aflakken. In video's zie ik vooral mensen gebruik maken van excentrische schuurmachines of handschuurpapier. Is daar een reden voor?

Als ik even snel reken:
Wijzonol Dekkend Halfglans - 750 = 26,36 = 35,15 per liter
Wijzonol LBH SDT Ultra Hoogglanslak = 54,74 per liter

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 10-08-2021 00:46 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een excenter heeft veel meer afname dan een vlakschuurmachine bij dezelfde korrel . Je kunt er niet mee in hoekjes komen maar voor grote oppervlakken is het heel handig.

Heb je een beperkte klus, neem dan lekker een vlak- of delta model. Ik heb beide maar sinds ik de excenter heb pak ik die standaard, alleen voor de hoekjes de vlakschuurmachine. Hiervoor deed ik daar alles mee.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• johannesberg740
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-05 07:55
Op YouTube staan heel veel tutorials. Zoek maar eens op: "schildersbedrijf edens". Zijn kanaal staat vol met handige tips en trics. Ook voor het schilderen van de boeidelen. Heb er zelf al veel aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:18
sdk1985 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 00:44:
Ik merk dat ik helaas niet veel langer kan wachten en mij moet gaan verdiepen in het schilderwerk van mijn (voor mij) nieuwe woning.

-In de basis zag alles er goed
-Bij nadere inspectie zitten in de boeiboorden bij de garage in het midden horizontale scheuren waar de verf heeft losgelaten. Enkele van die plekken zijn ook zacht (even met priem getest).
-In de normale kozijnen zitten her en der wat kleine plekjes waar geen verf zit. Daar zijn verder tot heden geen problemen met houtrot.
-Grootste probleem is het kozijn van de schuurdeur van de garage. Daar zit een stuk dat zo zacht is dat je erin kan knijpen en het het heen en weer kunt bewegen. Pak hem beet 2 cm hoog en 3 cm diep.

Zo ver ik heb kunnen vinden is het belangrijk dat houtrot eerst wordt verwijderd (+1 cm), daarna opvullen met repair care of iets vergelijkbaars. Vervolgens weer verven.

Echter heb ik toch wat vragen:

1) Hoe zit dat nou met grondverf?
In de basis neem ik aan dat het 1pot systeem inhoud dat het ook werkt als grondverf. Toch zie ik her in der in instructie video's dat er melding gemaakt van grondverf. Zo ook bij de (dure) Wijzonol LBH SDT Ultra Hoogglanslak waar de Wijzonol LBH grondlak HV werd aangeraden.

2) Is de gebruikte verf geschikt?
Van de vorige eigenaar heeft Wijzonol Dekkend Halfglans 9235 roomwit achtergelaten wat volgens de omschrijving een 1 pot systeem is met tot 7 jaar duurzaamheid. Kost momenteel 26 euro per 750ml. Is dat wat om bij te kopen of kan ik beter overstappen?

3) Binnen ga ik eigenlijk altijd los met de vlakschuurmachine. Als het even kan tot op het kale hout. Daarna weer opbouwen met 2x grond en dan aflakken. In video's zie ik vooral mensen gebruik maken van excentrische schuurmachines of handschuurpapier. Is daar een reden voor?

Als ik even snel reken:
Wijzonol Dekkend Halfglans - 750 = 26,36 = 35,15 per liter
Wijzonol LBH SDT Ultra Hoogglanslak = 54,74 per liter
Wat betreft grondverf:

Even met een slag om de arm (want ben geen schilder): Volgens mij werkt in praktijk alle verf “ook als grondverf”. Alleen de reden dat je grondverf koopt is dat dat goedkoper is en het (omdat je die laag toch niet ziet) niet nodig is daar de uiteindelijke gekozen verf op te smeren.

Dat gezegd hebbende ben ik zelf wel een keer de fout in gegaan met combi grondverf op terpetinebasis (had het nog staan) en daarna gewone verf op waterbasis. Dat schijnt niet ideaal te zijn, beste één basis kiezen en niet door elkaar gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 21:57
"Schilderbedrijf edens" maakt hele goede YouTube filmpjes. Dat is echt een aanrader!

Maar ik lees 2 vragen in jouw verhaal. Je hebt een uitdaging met hout, en een uitdaging met het schilderen. Schilderen is voor iedereen te doen wanneer je een "normale situatie" hebt. Dus kijk naar de kwaliteit van het huidige verfwerk. Is het netjes dekkend? Zijn het normale materialen (bijv. geen roestend metaal)? Weet je wat er nu op zit? Kijk erna, denk na, en maak je keuze.
Hierom zou ik een expert inschakelen. Je lijkt hier geen kennis van te hebben. Niet goed repareren zal het probleem niet stoppen, maar eerder erger maken. Doorgerotte kozijnen is duur en niet fijn. Als je nu een timmerman zijn werk laat doen, dan heb jij weer een "normale situatie" voor het kozijn en kan je gaan schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertnld
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01-06 21:57
Valorian schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 08:44:
[...]

Wat betreft grondverf:

Even met een slag om de arm (want ben geen schilder): Volgens mij werkt in praktijk alle verf “ook als grondverf”. Alleen de reden dat je grondverf koopt is dat dat goedkoper is en het (omdat je die laag toch niet ziet) niet nodig is daar de uiteindelijke gekozen verf op te smeren.
Grondverf heeft ook de functie van vullend. En daarnaast nog veel meer functies. Schilders noemen het ook geen grondverf, maar primer. En eigenlijk geeft dat veel beter aan waarom het noodzakelijk is.

@sdk1985 Mijn tip, zoek een goede timmerman. Kijk de filmpjes van Edens. En bedenk dan of je een schilder gaat zoeken.

En een gewetensvraag, hoeveel schilderwerk als een deur, tafel of kast heb je al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 100% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
ik zou gewoon van een goed merk grondverf en lak halen.
Rubbol sb en de primer daarvan. Koop goede kwasten van bijvoorbeeld meesterhand of goudhaantje.

De rotte stukken moet je helemaal uitkrabben en als het nog vochtig is goed laten drogen.
als het droog is inkwasten met alabastine houtrot impregneer en dit een paar keer herhalen.
Als het stuk rot te groot is een nieuw stuk hout erin zagen.

Als plamuur kun je het beste deze nemen:

https://www.verfwebwinkel...rbmc8aIjaRtRoCkI0QAvD_BwE

2k plamuur die elastisch blijft. Echt een van de beste plamuren die ik ooit heb gebruikt.

Kleine oneffendheden kun je bijwerken met lakplamuur.

Basis is:
schoonmaken
schuren
schoonmaken
plamuren
schuren
schoonmaken
primeren/schilderen
materen/licht schuren
schoonmaken
schilderen

als schoonmaakmiddel sint marc of universol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb bij mijn veranda onderin (zaten ook wat groeven in het hout) bijgewerkt met houtplamuur. Gewoon tubes van de Action. Daarna kun je dat gewoon schilderen.

Als het allemaal zo slecht is zou ik het gewoon plamuren en schilderen (2 x) en gaan sparen om het te vervangen. Als je het geld hebt liggen kun je het ook nu al laten vervangen natuurlijk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 10:03
Een tip wat ik ook heb gekregen van een schilder:
Wat dek-verf door de grondverf mengen voor je gaat schilderen zodat deze minder doorschijnt.
Dan hoef je maar 1 deklaag te schilderen ipv 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-06 14:19
Wat @Rofdof zegt.

Eén puntje: voordat je de eerste keer gaat schuren met een verfkrabber alle loszittende verf verwijderen. Dus niet alleen de met houtrot aangetaste delen maar alle loszittende verf zoals scheuren en andere slechte plakken.

Plekken waar je hout ziet moet je weer met primer behandelen bij de stap "primeren/schilderen"

En ja, het is veel werk, maar als je het goed aanpakt en niet bespaard op je verf, dan heb je er daarna weer jaren plezier van.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• John Edens
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 10-08-2021
Ik werd door iemand gewezen op deze topic.

*knip*

Dus " houtrot edens, boeidelen edens, kozijn schilderen edens, enz" je vind altijd wel een filmpje waar ik het grootste deel uitleg en laat zien.

Wat betreft de grondverf ( dus geen primer) zou je hier niet op moeten bezuinigen.
Een primer is bedoelt als hechtmiddel bij moeilijke ondergronden, dus bij kunstof of metalen. Deze dienen heel dun aangebracht te worden.

Voor hout heb je geen primer nodig maar een goede grondverf.
Het is het bindmiddel dat de verf sterk maakt. Dus goedkope bindmiddel zul je snel terug zien in je resultaat en kun je ervan uit gaan dat je weer snel aan de beurt bent met je schilderwerk.

Koop daarom altijd een goed A merk. De Sdt ultra grondlak van Wijzonol is daar een goede in. Deze is sterk vullend maar bevat ook een vettige bestanddeel waardoor die flexibeler blijft. Want hoe harder die wordt, des te sneller die gaat breken.

En met het aflakken begrijp ik inderdaad dat de prijzen verschillen maar ook dit zit hem in het bindmiddel.
De SDT ULTRA hoogglans verf bevat een gesiliconiseerde bindmiddel. Is daardoor vrij vettig en dit merk je gelijk terug dat water als een parel eraf glijdt.

Een goedkopere variant is een alkyd of urethan bindmiddel. Deze zijn goedkoper maar je merkt dat deze sneller door harden en op langer termijn dus ook sneller uitdampen waardoor de vaste stof wat je overhoudt op langer termijn in een paar jaar nog 40% is van wat je had aangebracht .

De wijzonol dekkend halfglans is op basis van een alkyd bindmiddel en tevens half glanzend. Buiten juist zo hoogglans mogelijk doen. Zodra de glans eraf gaat is het een teken van schilderen. Dus je start al met 1-0 achter als je half glanzend doet.

Dus kwaliteit verf is erg belangrijk.

Starten met een 1pot systeem is niet handig. Beter een grondnemen.

*knip*. Pluggen van eigen YouTube kanaal is niet de bedoeling.

Succes met de klus,

Schildersbedrijf Edens.

*knip*

[ Voor 21% gewijzigd door rens-br op 10-08-2021 13:14 ]

• sdk1985
Bedankt voor de reacties. De genoemde filmpjes ben ik inderdaad al eens tegen gekomen. Filmpjes van de verfwebwinkel vond ik ook wel goed.

Ondertussen op de voorzijde de rotte delen weggehaald

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ilhpn_2lVH3dXfySs0jfWYyjd0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RZJdmVEXGrVclQFQhFxYXWr.jpg?f=fotoalbum_large

De spijker zit helaas erg vast (vandaar ook de schade aan de steen).

Die horizontale schades zijn eerder krimpscheuren heb ik gemerkt. Stukken waar het hout gewoon verdwenen is zonder dat het rot is. Ik heb geprobeerd met het freesje om er een sleufje van te maken maar echt lekker gaat dat niet.

Iemand verder nog tips (behalve dat ik nog moet schuren, nu alleen handpapiertje 120 heel kort gedaan).

Repaircare kon ik overigens lastig aan komen. Heb wel ALABASTINE Houtrot reparatieset 500 gr
wat neer komt op 500 gram vulmiddel en 125ml impregneer. Tevens bij toolstation Zwaluw Repox® houtreparatie 250ml gehaald.

Iemand een idee of de impregneer van alabastine compatibel is met het spul van Zwaluw?

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:40
@sdk1985
Persoonlijk zou ik omdat dit een redelijk simpel boeideel is de plank gewoon vervangen.

Dan meranti gebruiken of als je er niet meer naar wil omkijken keralit.

Mijn oudoom haalde houtrot bij kozijnen altijd zo weg.
Bij de kozijnen met houtrot met een multitool/trilzaag en een beitel een zo rechthoekig mogelijk stuk ruim uitsteken.
Hier met houtlijm een blokje van de houtsoort van je kozijnen in lijmen.
Na drogen uitstekende deel met de beitel wegsteken en het geheel weer vlak schaven en schuren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

niemand die @PWM hier tagt voor advies?

* kamstra is teleur :+

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

sdk1985 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:51:
Bedankt voor de reacties. De genoemde filmpjes ben ik inderdaad al eens tegen gekomen. Filmpjes van de verfwebwinkel vond ik ook wel goed.

Ondertussen op de voorzijde de rotte delen weggehaald

[Afbeelding]

De spijker zit helaas erg vast (vandaar ook de schade aan de steen).

Die horizontale schades zijn eerder krimpscheuren heb ik gemerkt. Stukken waar het hout gewoon verdwenen is zonder dat het rot is. Ik heb geprobeerd met het freesje om er een sleufje van te maken maar echt lekker gaat dat niet.

Iemand verder nog tips (behalve dat ik nog moet schuren, nu alleen handpapiertje 120 heel kort gedaan).

Repaircare kon ik overigens lastig aan komen. Heb wel ALABASTINE Houtrot reparatieset 500 gr
wat neer komt op 500 gram vulmiddel en 125ml impregneer. Tevens bij toolstation Zwaluw Repox® houtreparatie 250ml gehaald.

Iemand een idee of de impregneer van alabastine compatibel is met het spul van Zwaluw?
Er zal ongetwijfeld verschil in zitten, maar ik heb gewoon houtvuller van de Action (tubes) gebruikt aan de onderkant van de veranda en dat werkt ook prima, wordt hard, blijft zitten.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:12
FRANQ schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:53:
@sdk1985
Persoonlijk zou ik omdat dit een redelijk simpel boeideel is de plank gewoon vervangen.

Dan meranti gebruiken of als je er niet meer naar wil omkijken keralit.

Mijn oudoom haalde houtrot bij kozijnen altijd zo weg.
Bij de kozijnen met houtrot met een multitool/trilzaag en een beitel een zo rechthoekig mogelijk stuk ruim uitsteken.
Hier met houtlijm een blokje van de houtsoort van je kozijnen in lijmen.
Na drogen uitstekende deel met de beitel wegsteken en het geheel weer vlak schaven en schuren.
Dat is wel makkelijker gezegd dan gedaan. Er zit een daktrim op, en die zit weer vast aan je leren dak.. als het teer is, dan zit de trim gespijkerd en het dakleer daar weer op gebrand. Kortom, "gewoon vervangen" is makkelijker gezegd dan gedaan. Dat betekent ook dat je je hele dak moet vervangen of opnieuw aanbranden met een nieuw stuk + een nieuwe daktrim.. je moet dan eigenlijk alles vervangen (boeiboord, trim en dakleer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Er is al veel nuttigs gezegd, dus dat ga ik niet herhalen. Mocht je schuurmachines nodig hebben, kijk dan eens op de webshop van de Lidl voor de parkside gereedschappen. Ik heb die excentrische schuurmachine en voor die soort incidenteel werk is dat ideaal gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
ID-College schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:56:
[...]

Dat is wel makkelijker gezegd dan gedaan. Er zit een daktrim op, en die zit weer vast aan je leren dak.. als het teer is, dan zit de trim gespijkerd en het dakleer daar weer op gebrand. Kortom, "gewoon vervangen" is makkelijker gezegd dan gedaan. Dat betekent ook dat je je hele dak moet vervangen of opnieuw aanbranden met een nieuw stuk + een nieuwe daktrim.. je moet dan eigenlijk alles vervangen (boeiboord, trim en dakleer)
Dat is idd vervelend maar misschien kan hij met plastisol zetwerk het weer afdekken.
Of kijken of het dakleer wellicht ook aan vervanging toe is.

Als dak ook verrot is of binnen paar jaar aan vervanging dan zou ik direct alles mee nemen. en ipv daktrim zetwerk nemen en voor de boeidelen uniprime of western red ceder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Rofdof schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:08:
[...]

Dat is idd vervelend maar misschien kan hij met plastisol zetwerk het weer afdekken.
Of kijken of het dakleer wellicht ook aan vervanging toe is.

Als dak ook verrot is of binnen paar jaar aan vervanging dan zou ik direct alles mee nemen. en ipv daktrim zetwerk nemen en voor de boeidelen uniprime of western red ceder.
Ja of Trespa.. hier een paar maanden geleden ook alles vervangen omdat het verrot was.. tis wel een klusje iig..
TS kan idd kijken naar de algehele staat van het dak. Als die al wat ouder is of aan het einde van zijn latijn zou ik de boel volledig vervangen ipv delen gaan schilderen. Hier ook gedaan.. toen ik rond de hoeken de boel eraf haalde sprongen de stukken eraf. Onder de verf was alles verrot.. zat er ook al 40 jaar op dus niet heel gek.. had ook die horizontale scheuren in mijn verf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:45
@sdk1985 Ik weet niet of je al verf heb gekocht maar wat mij betreft is er 1 merk en type wat wel echt tot de top behoort en dat is Sigma S2U Allure:

https://www.sigma.nl/prof...ng/sigma-s2u-allure-gloss

Bij goed aanbrengen kan je tot 10 jaar klaar zijn. Veel vastgoedbedrijven gebruiken daarom ook deze verf. Is zeker prijzig, maar je bent ook direct voor 10 jaar klaar. Misschien wel langer als je het zo ver laat komen als je nu het verf aantreft. Zou ik niet aanraden, je kan beter na zeg 5 jaar, de liggende delen bijwerken of delen die vol in de zon staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenTimmers
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-10-2024
Buiten wat al genoemd is raad ik voor aanpak van houtrot https://www.eazy-fix.nl aan. Goed de stappen volgen en prima als leek te doen! Met name de houtrout goed verwijderen en nafrezen is erg belangrijk heb ik gemerkt.
Voor verf zweer ik bij Sikkens Rubbol XD high gloss https://www.verfwinkel.nl/sikkens-rubbol-xd-gloss-base.html
Zorg voor goede primer van Sikkens en je bent voor minimaal 10 jaar klaar.
Succes!

[ Voor 8% gewijzigd door MartenTimmers op 13-08-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:40
ID-College schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:56:
[...]

Heb er al meerdere vervangen bij mijn schoonvader. Al is dat natuurlijk maar 1 huis, maar de daken zijn van verschillende leeftijden.

En ook bij mijn zwager en ouders een enkel paneel.

Kon altijd het boeideel onder de trim uit trekken.
De trim zit vast op het houtwerk waar het boeideel ook aan vast zit.

Misschien dat daar verschillende montagewijzen voor zijn. Maar ik zou het niet meer dan logisch vinden dat je een boeideel zou moeten kunnen vervangen zonder het dak te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
FRANQ schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:07:
[...]

Heb er al meerdere vervangen bij mijn schoonvader. Al is dat natuurlijk maar 1 huis, maar de daken zijn van verschillende leeftijden.

En ook bij mijn zwager en ouders een enkel paneel.

Kon altijd het boeideel onder de trim uit trekken.
De trim zit vast op het houtwerk waar het boeideel ook aan vast zit.

Misschien dat daar verschillende montagewijzen voor zijn. Maar ik zou het niet meer dan logisch vinden dat je een boeideel zou moeten kunnen vervangen zonder het dak te slopen.
Klopt, same here... vind de constructie echt troep maar dat terzijde. Hier zaten ze iig vastgespijkerd op de klossen zodat je ze alleen kon loshalen als de trim eraf was.. moesten een cm of 7 naar voren.. dat vindt de trim niet zo fijn :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MartenTimmers schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:32:
Buiten wat al genoemd is raad ik voor aanpak van houtrot https://www.eazy-fix.nl aan. Goed de stappen volgen en prima als leek te doen! Met name de houtrout goed verwijderen en nafrezen is erg belangrijk heb ik gemerkt.
Voor verf zweer ik bij Sikkens Rubbol XD high gloss https://www.verfwinkel.nl/sikkens-rubbol-xd-gloss-base.html
Zorg voor goede primer van Sikkens en je bent voor minimaal 10 jaar klaar.
Succes!
Ik ga dit eens proberen, twee jaar geleden de veranda geverfd maar ik kan het al weer opnieuw doen. De bovenkant van de uitstekende balken is de verf zelfs helemaal weg. Ik zit te denken om zowieso wat houtvuller op de bovenkant van die laten te smeren (ik denk dat dit beter blijft zitten en beschermd dan verf bij sneeuw en dergelijke?)

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sdk1985
Zo even een update.

Ik heb eerst de boel gefreesd en geimpregneerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ucFriKJievj1ZipX80p447peKOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orZU0B3J9tbrqf0Q08LymrPh.jpg?f=fotoalbum_large
Daarna opgevuld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWWH2GGaBH3R8W0wzHxrt9MQUmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vqylrcr8kJZCq6m21g6WOQ6k.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna geverfd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tzVj6QviC0kcSboS_iWqtaMQ5d8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A35inuWRDaGu68ZIvRbrP0gG.jpg?f=fotoalbum_large

Ivm weer moet ik de rest nog afmaken.

-Uiteindelijk Alabastine houtrotvuller gebruikt. Dat is twee componenten. Niet persé heel fijn spul want erg stroperig. Toch hecht het wel op hele dunne overgangen van bijvoorbeeld 1mm dus dat is wel prettig.
- Ik had een tube zwaluw repox van toolstatio maar bij ophalen bleek dat vanaf 2cm dikte te zijn. Dit is voor een deel redelijk oppervlakkig dus dat leek me geen goed idee.
-ivm tijd, regen kwam na 24 uur, de bestaande overgebleven wyzenol gebruikt
-kreeg later te horen dat deze wyzenol een vochtregulerende verf is en dat vochtregulerende verf alleen in half glans bestaat.

[ Voor 51% gewijzigd door sdk1985 op 24-08-2021 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Netjes gedaan, een hele andere look.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sdk1985
Aan de zijkant ben ik met vullen min of meer klaar. Daar zat een stuk dat al eerder was gevuld maar waar het achter was gaan rotten. Dat heb ik er allemaal uitgetrokken en daarna gefreesd tot het hout geel was. Ondertussen is het weer wat donkerder ivm impregneer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lUonMGQ8t2o9iYAWvbkA8Ol2fZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3nM6TOe2zC5bdjOfaB8wSQE7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lYprU_bPKQ4X4VnAmdMaX1Hugqk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TF5nAG4KVd02Tu9YRaCDsIlC.jpg?f=fotoalbum_large

De zuidkant wordt nog heel wat meer werk. Daar is de verf op meer plaatsen horizontaal gebarsten. Onder die barsten zit een witte vulling in de nerven van het hout. Vermoedelijk krimpscheuren gevuld met universele plamuur. Het lijkt erop dat de boel werkt en de verf er dan afspringt. Aangezien de 'magische' vochtregulerende verf daar al op zit én de buurman mij wist te vertellen dat het een jaar geleden is geverfd (!) heb ik er geen vertrouwen in dat het deze keer wel blijft zitten. Dus ik ben dat spul er allemaal aan het uitpeuteren :| . De hoop is dat de houtrotvuller daar wel zijn werk doet. Weten we volgend jaar :X .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 19:39
Goed bezig! Het is even een uitzoekwerkje van te voren (hoe moet het, wat heb ik nodig etc) en een boel werk, maar het resultaat mag er wezen. Je pakt lekker door en geeft vast voldoening als alles mooi in de verf zit. Heel ander aanzicht ook.

Waarschijnlijk blijft het wel goed zitten; je hebt immers goed voorbereidend werk gedaan en goede verf gebruikt. Klinkt alsof de vorige eigenaar voor de verkoop de boel nog even snel goedkoop geverfd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartenTimmers
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-10-2024
Marzman schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:31:
[...]

Ik ga dit eens proberen, twee jaar geleden de veranda geverfd maar ik kan het al weer opnieuw doen. De bovenkant van de uitstekende balken is de verf zelfs helemaal weg. Ik zit te denken om zowieso wat houtvuller op de bovenkant van die laten te smeren (ik denk dat dit beter blijft zitten en beschermd dan verf bij sneeuw en dergelijke?)
Ff snel verven bestaat eigenlijk niet. Als de verf er nu al weer vanaf is na een jaar heb je óf inferieur spul gebruikt óf niet goed gedaan...
Houtrotvuller alleen gebruiken waarvoor het bedoeld is. In jouw geval zou ik goed ontvetten, schuren, ontvetten, gronden, ontvetten, schuren, aflakken, schuren, aflakken.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
sdk1985 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:40:
Aan de zijkant ben ik met vullen min of meer klaar. Daar zat een stuk dat al eerder was gevuld maar waar het achter was gaan rotten. Dat heb ik er allemaal uitgetrokken en daarna gefreesd tot het hout geel was. Ondertussen is het weer wat donkerder ivm impregneer:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De zuidkant wordt nog heel wat meer werk. Daar is de verf op meer plaatsen horizontaal gebarsten. Onder die barsten zit een witte vulling in de nerven van het hout. Vermoedelijk krimpscheuren gevuld met universele plamuur. Het lijkt erop dat de boel werkt en de verf er dan afspringt. Aangezien de 'magische' vochtregulerende verf daar al op zit én de buurman mij wist te vertellen dat het een jaar geleden is geverfd (!) heb ik er geen vertrouwen in dat het deze keer wel blijft zitten. Dus ik ben dat spul er allemaal aan het uitpeuteren :| . De hoop is dat de houtrotvuller daar wel zijn werk doet. Weten we volgend jaar :X .
Dat is wel heel ver plamuur. Had je er niet beter plastisol overheen kunnen zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-06 16:49
John Edens schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:36:
Wat betreft de grondverf ( dus geen primer) zou je hier niet op moeten bezuinigen.
Een primer is bedoelt als hechtmiddel bij moeilijke ondergronden, dus bij kunstof of metalen. Deze dienen heel dun aangebracht te worden.
Ik denk dat er in dit topic deels de verwarring ontstaat bij de term "primer". Dat is namelijk het Engelse woord voor grondverf. In de schilderswereld wordt de term "primer" doorgaans inderdaad gebruikt voor de specifieke hechtprimers (kunststof en metaal).
Zelf bewerk ik kaal geschuurde stukken altijd voor met Sigma Sigmalife VS-X Satin vanwege de diepere doordringing in de houtvezel. Daarna (deels) met een grondlak op kleur bij werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:25
Marzman schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:31:
[...]

Houtvuller is niet bedoeld om te beschermen, maar om te vullen. Met de verf maak je het dicht.

Sowieso is goede verf het halve werk. Goedkope verf betekent soms twee keer schilderen of na een paar jaar opnieuw (dat heb je gemerkt). Koop meteen kwaliteitsverf en doe het goed, dan ben je er daarna voor jaren vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Pannencouque schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:43:
[...]
Houtvuller is niet bedoeld om te beschermen, maar om te vullen. Met de verf maak je het dicht.

Sowieso is goede verf het halve werk. Goedkope verf betekent soms twee keer schilderen of na een paar jaar opnieuw (dat heb je gemerkt). Koop meteen kwaliteitsverf en doe het goed, dan ben je er daarna voor jaren vanaf.
Ik heb nu betere verf, even wachten nog op droog weer :) Vorige keer zal een combinatie zijn geweest van goedkope verf en niet goed schilderen.

/▌

Pagina: 1