Toon posts:

Aanpak schilderen buiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 01:00
Ik merk dat ik helaas niet veel langer kan wachten en mij moet gaan verdiepen in het schilderwerk van mijn (voor mij) nieuwe woning.

-In de basis zag alles er goed
-Bij nadere inspectie zitten in de boeiboorden bij de garage in het midden horizontale scheuren waar de verf heeft losgelaten. Enkele van die plekken zijn ook zacht (even met priem getest).
-In de normale kozijnen zitten her en der wat kleine plekjes waar geen verf zit. Daar zijn verder tot heden geen problemen met houtrot.
-Grootste probleem is het kozijn van de schuurdeur van de garage. Daar zit een stuk dat zo zacht is dat je erin kan knijpen en het het heen en weer kunt bewegen. Pak hem beet 2 cm hoog en 3 cm diep.

Zo ver ik heb kunnen vinden is het belangrijk dat houtrot eerst wordt verwijderd (+1 cm), daarna opvullen met repair care of iets vergelijkbaars. Vervolgens weer verven.

Echter heb ik toch wat vragen:

1) Hoe zit dat nou met grondverf?
In de basis neem ik aan dat het 1pot systeem inhoud dat het ook werkt als grondverf. Toch zie ik her in der in instructie video's dat er melding gemaakt van grondverf. Zo ook bij de (dure) Wijzonol LBH SDT Ultra Hoogglanslak waar de Wijzonol LBH grondlak HV werd aangeraden.

2) Is de gebruikte verf geschikt?
Van de vorige eigenaar heeft Wijzonol Dekkend Halfglans 9235 roomwit achtergelaten wat volgens de omschrijving een 1 pot systeem is met tot 7 jaar duurzaamheid. Kost momenteel 26 euro per 750ml. Is dat wat om bij te kopen of kan ik beter overstappen?

3) Binnen ga ik eigenlijk altijd los met de vlakschuurmachine. Als het even kan tot op het kale hout. Daarna weer opbouwen met 2x grond en dan aflakken. In video's zie ik vooral mensen gebruik maken van excentrische schuurmachines of handschuurpapier. Is daar een reden voor?

Als ik even snel reken:
Wijzonol Dekkend Halfglans - 750 = 26,36 = 35,15 per liter
Wijzonol LBH SDT Ultra Hoogglanslak = 54,74 per liter

[Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 10-08-2021 00:46]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Alle reacties

• sdk1985
Bedankt voor de reacties. De genoemde filmpjes ben ik inderdaad al eens tegen gekomen. Filmpjes van de verfwebwinkel vond ik ook wel goed.

Ondertussen op de voorzijde de rotte delen weggehaald

De spijker zit helaas erg vast (vandaar ook de schade aan de steen).

Die horizontale schades zijn eerder krimpscheuren heb ik gemerkt. Stukken waar het hout gewoon verdwenen is zonder dat het rot is. Ik heb geprobeerd met het freesje om er een sleufje van te maken maar echt lekker gaat dat niet.

Iemand verder nog tips (behalve dat ik nog moet schuren, nu alleen handpapiertje 120 heel kort gedaan).

Repaircare kon ik overigens lastig aan komen. Heb wel ALABASTINE Houtrot reparatieset 500 gr
wat neer komt op 500 gram vulmiddel en 125ml impregneer. Tevens bij toolstation Zwaluw Repox® houtreparatie 250ml gehaald.

Iemand een idee of de impregneer van alabastine compatibel is met het spul van Zwaluw?

• sdk1985
Zo even een update.

Ik heb eerst de boel gefreesd en geimpregneerd.

Daarna opgevuld:

Daarna geverfd

Ivm weer moet ik de rest nog afmaken.

-Uiteindelijk Alabastine houtrotvuller gebruikt. Dat is twee componenten. Niet persé heel fijn spul want erg stroperig. Toch hecht het wel op hele dunne overgangen van bijvoorbeeld 1mm dus dat is wel prettig.
- Ik had een tube zwaluw repox van toolstatio maar bij ophalen bleek dat vanaf 2cm dikte te zijn. Dit is voor een deel redelijk oppervlakkig dus dat leek me geen goed idee.
-ivm tijd, regen kwam na 24 uur, de bestaande overgebleven wyzenol gebruikt
-kreeg later te horen dat deze wyzenol een vochtregulerende verf is en dat vochtregulerende verf alleen in half glans bestaat.

[Voor 51% gewijzigd door sdk1985 op 24-08-2021 13:33]

• sdk1985
Aan de zijkant ben ik met vullen min of meer klaar. Daar zat een stuk dat al eerder was gevuld maar waar het achter was gaan rotten. Dat heb ik er allemaal uitgetrokken en daarna gefreesd tot het hout geel was. Ondertussen is het weer wat donkerder ivm impregneer:

De zuidkant wordt nog heel wat meer werk. Daar is de verf op meer plaatsen horizontaal gebarsten. Onder die barsten zit een witte vulling in de nerven van het hout. Vermoedelijk krimpscheuren gevuld met universele plamuur. Het lijkt erop dat de boel werkt en de verf er dan afspringt. Aangezien de 'magische' vochtregulerende verf daar al op zit én de buurman mij wist te vertellen dat het een jaar geleden is geverfd (!) heb ik er geen vertrouwen in dat het deze keer wel blijft zitten. Dus ik ben dat spul er allemaal aan het uitpeuteren :| . De hoop is dat de houtrotvuller daar wel zijn werk doet. Weten we volgend jaar :X .

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee