Toon posts:

Aanpak schilderen buiten

Pagina: 1
Acties:

• johannesberg740
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 15-10 18:33
Op YouTube staan heel veel tutorials. Zoek maar eens op: "schildersbedrijf edens". Zijn kanaal staat vol met handige tips en trics. Ook voor het schilderen van de boeidelen. Heb er zelf al veel aan gehad.

• Rofdof
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 11:03
ik zou gewoon van een goed merk grondverf en lak halen.
Rubbol sb en de primer daarvan. Koop goede kwasten van bijvoorbeeld meesterhand of goudhaantje.

De rotte stukken moet je helemaal uitkrabben en als het nog vochtig is goed laten drogen.
als het droog is inkwasten met alabastine houtrot impregneer en dit een paar keer herhalen.
Als het stuk rot te groot is een nieuw stuk hout erin zagen.

Als plamuur kun je het beste deze nemen:

https://www.verfwebwinkel...rbmc8aIjaRtRoCkI0QAvD_BwE

2k plamuur die elastisch blijft. Echt een van de beste plamuren die ik ooit heb gebruikt.

Kleine oneffendheden kun je bijwerken met lakplamuur.

Basis is:
schoonmaken
schuren
schoonmaken
plamuren
schuren
schoonmaken
primeren/schilderen
materen/licht schuren
schoonmaken
schilderen

als schoonmaakmiddel sint marc of universol

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Nu online
Een tip wat ik ook heb gekregen van een schilder:
Wat dek-verf door de grondverf mengen voor je gaat schilderen zodat deze minder doorschijnt.
Dan hoef je maar 1 deklaag te schilderen ipv 2

• Saint2Saint
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 18-10 22:57
Wat @Rofdof zegt.

Eén puntje: voordat je de eerste keer gaat schuren met een verfkrabber alle loszittende verf verwijderen. Dus niet alleen de met houtrot aangetaste delen maar alle loszittende verf zoals scheuren en andere slechte plakken.

Plekken waar je hout ziet moet je weer met primer behandelen bij de stap "primeren/schilderen"

En ja, het is veel werk, maar als je het goed aanpakt en niet bespaard op je verf, dan heb je er daarna weer jaren plezier van.

• John Edens
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 10-08 12:51
Ik werd door iemand gewezen op deze topic.

*knip*

Dus " houtrot edens, boeidelen edens, kozijn schilderen edens, enz" je vind altijd wel een filmpje waar ik het grootste deel uitleg en laat zien.

Wat betreft de grondverf ( dus geen primer) zou je hier niet op moeten bezuinigen.
Een primer is bedoelt als hechtmiddel bij moeilijke ondergronden, dus bij kunstof of metalen. Deze dienen heel dun aangebracht te worden.

Voor hout heb je geen primer nodig maar een goede grondverf.
Het is het bindmiddel dat de verf sterk maakt. Dus goedkope bindmiddel zul je snel terug zien in je resultaat en kun je ervan uit gaan dat je weer snel aan de beurt bent met je schilderwerk.

Koop daarom altijd een goed A merk. De Sdt ultra grondlak van Wijzonol is daar een goede in. Deze is sterk vullend maar bevat ook een vettige bestanddeel waardoor die flexibeler blijft. Want hoe harder die wordt, des te sneller die gaat breken.

En met het aflakken begrijp ik inderdaad dat de prijzen verschillen maar ook dit zit hem in het bindmiddel.
De SDT ULTRA hoogglans verf bevat een gesiliconiseerde bindmiddel. Is daardoor vrij vettig en dit merk je gelijk terug dat water als een parel eraf glijdt.

Een goedkopere variant is een alkyd of urethan bindmiddel. Deze zijn goedkoper maar je merkt dat deze sneller door harden en op langer termijn dus ook sneller uitdampen waardoor de vaste stof wat je overhoudt op langer termijn in een paar jaar nog 40% is van wat je had aangebracht .

De wijzonol dekkend halfglans is op basis van een alkyd bindmiddel en tevens half glanzend. Buiten juist zo hoogglans mogelijk doen. Zodra de glans eraf gaat is het een teken van schilderen. Dus je start al met 1-0 achter als je half glanzend doet.

Dus kwaliteit verf is erg belangrijk.

Starten met een 1pot systeem is niet handig. Beter een grondnemen.

*knip*. Pluggen van eigen YouTube kanaal is niet de bedoeling.

Succes met de klus,

Schildersbedrijf Edens.

*knip*

[Voor 21% gewijzigd door rens-br op 10-08-2021 13:14]

• kamstra
  • Registratie: april 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

niemand die @PWM hier tagt voor advies?

* kamstra is teleur :+

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

MartenTimmers schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 16:32:
Buiten wat al genoemd is raad ik voor aanpak van houtrot https://www.eazy-fix.nl aan. Goed de stappen volgen en prima als leek te doen! Met name de houtrout goed verwijderen en nafrezen is erg belangrijk heb ik gemerkt.
Voor verf zweer ik bij Sikkens Rubbol XD high gloss https://www.verfwinkel.nl/sikkens-rubbol-xd-gloss-base.html
Zorg voor goede primer van Sikkens en je bent voor minimaal 10 jaar klaar.
Succes!
Ik ga dit eens proberen, twee jaar geleden de veranda geverfd maar ik kan het al weer opnieuw doen. De bovenkant van de uitstekende balken is de verf zelfs helemaal weg. Ik zit te denken om zowieso wat houtvuller op de bovenkant van die laten te smeren (ik denk dat dit beter blijft zitten en beschermd dan verf bij sneeuw en dergelijke?)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 01:00
Zo even een update.

Ik heb eerst de boel gefreesd en geimpregneerd.

Daarna opgevuld:

Daarna geverfd

Ivm weer moet ik de rest nog afmaken.

-Uiteindelijk Alabastine houtrotvuller gebruikt. Dat is twee componenten. Niet persé heel fijn spul want erg stroperig. Toch hecht het wel op hele dunne overgangen van bijvoorbeeld 1mm dus dat is wel prettig.
- Ik had een tube zwaluw repox van toolstatio maar bij ophalen bleek dat vanaf 2cm dikte te zijn. Dit is voor een deel redelijk oppervlakkig dus dat leek me geen goed idee.
-ivm tijd, regen kwam na 24 uur, de bestaande overgebleven wyzenol gebruikt
-kreeg later te horen dat deze wyzenol een vochtregulerende verf is en dat vochtregulerende verf alleen in half glans bestaat.

[Voor 51% gewijzigd door sdk1985 op 24-08-2021 13:33]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Netjes gedaan, een hele andere look.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 01:00
Aan de zijkant ben ik met vullen min of meer klaar. Daar zat een stuk dat al eerder was gevuld maar waar het achter was gaan rotten. Dat heb ik er allemaal uitgetrokken en daarna gefreesd tot het hout geel was. Ondertussen is het weer wat donkerder ivm impregneer:

De zuidkant wordt nog heel wat meer werk. Daar is de verf op meer plaatsen horizontaal gebarsten. Onder die barsten zit een witte vulling in de nerven van het hout. Vermoedelijk krimpscheuren gevuld met universele plamuur. Het lijkt erop dat de boel werkt en de verf er dan afspringt. Aangezien de 'magische' vochtregulerende verf daar al op zit én de buurman mij wist te vertellen dat het een jaar geleden is geverfd (!) heb ik er geen vertrouwen in dat het deze keer wel blijft zitten. Dus ik ben dat spul er allemaal aan het uitpeuteren :| . De hoop is dat de houtrotvuller daar wel zijn werk doet. Weten we volgend jaar :X .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Terrz
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:17
Goed bezig! Het is even een uitzoekwerkje van te voren (hoe moet het, wat heb ik nodig etc) en een boel werk, maar het resultaat mag er wezen. Je pakt lekker door en geeft vast voldoening als alles mooi in de verf zit. Heel ander aanzicht ook.

Waarschijnlijk blijft het wel goed zitten; je hebt immers goed voorbereidend werk gedaan en goede verf gebruikt. Klinkt alsof de vorige eigenaar voor de verkoop de boel nog even snel goedkoop geverfd heeft.

• MartenTimmers
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 13-10 23:54
Marzman schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:31:
[...]

Ik ga dit eens proberen, twee jaar geleden de veranda geverfd maar ik kan het al weer opnieuw doen. De bovenkant van de uitstekende balken is de verf zelfs helemaal weg. Ik zit te denken om zowieso wat houtvuller op de bovenkant van die laten te smeren (ik denk dat dit beter blijft zitten en beschermd dan verf bij sneeuw en dergelijke?)
Ff snel verven bestaat eigenlijk niet. Als de verf er nu al weer vanaf is na een jaar heb je óf inferieur spul gebruikt óf niet goed gedaan...
Houtrotvuller alleen gebruiken waarvoor het bedoeld is. In jouw geval zou ik goed ontvetten, schuren, ontvetten, gronden, ontvetten, schuren, aflakken, schuren, aflakken.

Succes!

• Basje Klodder
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 06:14
John Edens schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:36:
Wat betreft de grondverf ( dus geen primer) zou je hier niet op moeten bezuinigen.
Een primer is bedoelt als hechtmiddel bij moeilijke ondergronden, dus bij kunstof of metalen. Deze dienen heel dun aangebracht te worden.
Ik denk dat er in dit topic deels de verwarring ontstaat bij de term "primer". Dat is namelijk het Engelse woord voor grondverf. In de schilderswereld wordt de term "primer" doorgaans inderdaad gebruikt voor de specifieke hechtprimers (kunststof en metaal).
Zelf bewerk ik kaal geschuurde stukken altijd voor met Sigma Sigmalife VS-X Satin vanwege de diepere doordringing in de houtvezel. Daarna (deels) met een grondlak op kleur bij werken.

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 07:50
Marzman schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:31:
[...]

Houtvuller is niet bedoeld om te beschermen, maar om te vullen. Met de verf maak je het dicht.

Sowieso is goede verf het halve werk. Goedkope verf betekent soms twee keer schilderen of na een paar jaar opnieuw (dat heb je gemerkt). Koop meteen kwaliteitsverf en doe het goed, dan ben je er daarna voor jaren vanaf.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee