Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:26
Erapaz schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 07:23:
[...]

En je levensgeluk? Het lijkt mij helemaal niks om in het oosten te wonen namelijk en velen denken er net zo over. Daarom zijn de huizen daar ook zo goedkoop.
Het lijkt mij weer helemaal niks om in het Westen te wonen. Ieder z'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Croga schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 07:45:
[...]

Iedereen die ik ken in de randstad die de mogelijkheid heeft zegt onmiddelijk te willen verhuizen naar een minder druk gebied. De rechters aan het gerechtshof van Amsterdam wonen geen van alleen in de randstad. Helmond, Ede, Amersfoort om maar eens wat te noemen. Zelf vonden wij zelfs Helmond nog te druk.

Ik denk dat het heel veel met levensfase te maken heeft. De randstad is leuk als je veel wilt stappen. Zodra je meer houdt van een beetje rust (wat de meesten ergens tussen de 30 en 40 hebben) is de randstad absoluut rampzalig.
Ik vind het hier heerlijk en zou voor geen goud willen verhuizen. Maar dat is ook het verschil tussen native en import, de import gaat (gelukkig) altijd weer weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:17
[...]
. Zodra je meer houdt van een beetje rust (wat de meesten ergens tussen de 30 en 40 hebben) is de randstad absoluut rampzalig.
Ah ja, het stereotype beeld van mensen uit 'het oosten' dat het overal in de randstad druk is.

Ik heb de nodige vrienden verspreid over het land en schoonfamilie uit Limburg.
Als ik hen uitnodig om hier in de randstad te komen wandelen of fietsen zijn ze altijd zeer verbaasd. Het is gewoon rustig. Volop natuur. Gezellige bootjes in het water. Koeien en schapen in de wei.

Het idee 'de randstad is druk' komt voor een flink deel omdat mensen van buiten de Randstad die paar keer per jaar dat ze in de randstad komen vooral steden bezoeken, en dan vaak ook nog eens het centrum van die steden. Ja daar is het druk. Net zoals het in Maastricht, Arnhem of Groningen gewoon heel druk is. Met overvolle winkelstraten en vastlopend verkeer er naartoe.

In een gewone woonwijk in de randstad is het niet drukker dan in een gewone woonwijk elders in het land.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
[...]

Iedereen die ik ken in de randstad die de mogelijkheid heeft zegt onmiddelijk te willen verhuizen naar een minder druk gebied.
Dat ligt natuurlijk ook een beetje aan de mensen waar je mee omgaat. Daarin heb je vrij snel enigszins een selectie van 'gelijkgestemden'. Maar de discussie of in de stad of buiten de stad 'beter' is, is weer een andere discussie dan de vraag of je financieel beter uit bent in één van beide situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:01

Croga

The Unreasonable Man

Ivow85 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 08:48:
In een gewone woonwijk in de randstad is het niet drukker dan in een gewone woonwijk elders in het land.
In een huis van 5 ton in de randstad heb je behoorlijk meer overlast van de buurt dan in een huis van 5 ton in Budel Schoot. Al was het alleen maar door die anderhalve are aan land om je huis heen in Budel Schoot.

Het gaat ook niet over de natuur. Daar heb je in het dagelijkse leven niet heel veel aan (nog los van het feit dat je in Budel Schoot gewoon je deur uit loopt en je zit in zo'n natuurgebied terwijl je er in de randstad eerst een half uur voor moet rijden)

En nee, dit gaat niet over iemand die eens per jaar naar de randstad komt. Ik heb zelf in Den Haag gewoont, mijn broer woont in Amsterdam (en heeft daar zo'n beetje in de hele omgeving gewoond).

Mijn broer en ik hebben beiden net een huis gekocht. Om überhaupt een huis van 5 ton te kunnen kopen is hij Amsterdam moeten ontvluchten. Hij heeft nu een hoekhuis van 150m2 oppervlak en 200m2 perceel. Ik koop voor hetzelde geld een huis van 300m2 oppervlak en 1200m2 perceel. Je gaat mij niet vertellen dat het in zijn huis net zo rustig is als in dat van mij, in dagelijks gebruik.

En dat is ook meteen waarom ik zeg: Iedereen die ik ken, die de mogelijkheid heeft, ontvlucht de randstad tegen de tijd dat ze hun wilde haren kwijt zijn. En nee, @Erapaz, dat gaat niet alleen over import. Dat gaat over iedereen. Een geboren hagenees die naar Ede verhuist en daarna door naar Amersfoort. Een geboren Amsterdammer die naar de buitenwijken van Arnhem verhuist en liefst de grens over zou gaan daar om nog rustiger te wonen. Mijn vrouw, geboren in Ede. Op een gegeven moment komen ze er allemaal achter dat het gehaast en de drukte van de randstad het niet waard is. Ook al kun je daar af en toe aan ontsnappen is het nogsteeds te prefereren er gewoon helemaal niet in te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
@Croga De een noemt het rust, de ander noemt het saai. Ken genoeg mensen die erin getrapt zijn. Lekker goedkoop wonen, maar dan blijkt er geen hol te beleven te zijn. Zit je daar in je schrale jaren 60 rijtjes woning of 2 onder één kap. En in die leuke buurt zit iedereen in zijn eigen tuin in plaats van buiten, ruzie te maken in de buurt app.

Vervolgens blijkt die leuke buurtschool op loopafstand toch niet zo leuk te zijn en zit je alsnog in de auto om je kids weg te brengen. Sowieso moet je alles met de auto doen omdat er niks te krijgen is of niks is open. Nee, geef mij maar Amsterdam, buiten de ring lijkt me echt 3x niks. Al is het goedkoper, het is ook gewoon schraler.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:26
Erapaz schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:50:
@Croga De een noemt het rust, de ander noemt het saai. Ken genoeg mensen die erin getrapt zijn. Lekker goedkoop wonen, maar dan blijkt er geen hol te beleven te zijn. Zit je daar in je schrale jaren 60 rijtjes woning of 2 onder één kap. En in die leuke buurt zit iedereen in zijn eigen tuin in plaats van buiten, ruzie te maken in de buurt app.

Vervolgens blijkt die leuke buurtschool op loopafstand toch niet zo leuk te zijn en zit je alsnog in de auto om je kids weg te brengen. Sowieso moet je alles met de auto doen omdat er niks te krijgen is of niks is open. Nee, geef mij maar Amsterdam, buiten de ring lijkt me echt 3x niks. Al is het goedkoper, het is ook gewoon schraler.
Wat een bijzonder beeld van de wereld buiten de ring heb jij, is dat wat ze op scholen binnen de ring je leren? 8)7

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:01

Croga

The Unreasonable Man

Erapaz schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:50:

Wat dat betreft heb je gewoon gelijk. Alles is relatief.

En je hebt ook gelijk dat mijn beeld van de randstad getekend is, hoewel ik denk dat jouw beeld van het buitengebied geen enkele relatie heeft met de werkelijkheid (wat je beschrijft is zoiets als Eindhoven, wat geen buitengebied is. Of mischien zelfs het centrum van Helmond wat ook echt geen buitengebied is). Je projecteert nu de slechtste delen van de randstad (rijtjeswoningen) op de slechtste dingen van het buitengebied (niets te doen). Die twee bestaan niet op één plaats. Óf je hebt niets in de buurt en moet alles met de auto doen maar dan heb je ook gewoon een groot vrijstaand huis, óf je hebt je jaren 60 rijtjeshuis en dan is er meer dan genoeg op loopafstand te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:17
carpebios schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 09:53:
[...]

Wat een bijzonder beeld van de wereld buiten de ring heb jij, is dat wat ze op scholen binnen de ring je leren? 8)7
Och, net zo'n gechargeerd stereotype beeld als sommige mensen 'uit het oosten' van de de hele randstad hebben.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Croga schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:18:
[...]

Wat dat betreft heb je gewoon gelijk. Alles is relatief.

En je hebt ook gelijk dat mijn beeld van de randstad getekend is, hoewel ik denk dat jouw beeld van het buitengebied geen enkele relatie heeft met de werkelijkheid (wat je beschrijft is zoiets als Eindhoven, wat geen buitengebied is. Of mischien zelfs het centrum van Helmond wat ook echt geen buitengebied is). Je projecteert nu de slechtste delen van de randstad (rijtjeswoningen) op de slechtste dingen van het buitengebied (niets te doen). Die twee bestaan niet op één plaats. Óf je hebt niets in de buurt en moet alles met de auto doen maar dan heb je ook gewoon een groot vrijstaand huis, óf je hebt je jaren 60 rijtjeshuis en dan is er meer dan genoeg op loopafstand te vinden.
Ik heb 2 jaar in een dorp gewoond, in een groot rijtjeshuis met gigantische tuin (maar als je me het in persoon vraagt zal ik het ontkennen. Laten we het mijn “dark ages” noemen). Daar was het precies zoals ik beschrijf. We rijden weleens rond om te kijken of we buiten de stad zouden willen wonen. Maar Nederlandse dorpen zijn zo ontzettend schraal, gewoon rillingen over mij rug als ik door die wijken rijd. Heb je een leuk dorp met mooie huizen, vraag je door dan blijkt de enige school vreselijk te zijn. Buren van ons gingen daar naar toe en rijden nu een half uur enkele reis met de auto naar onze school waar ze zich weer hebben ingeschreven.

Vrienden van ons waren verhuisd naar een eco huis, de wijk was zo leuk. Binnen het jaar wilden ze weer weg, het was er zo doods op straat. Ander vrienden kochten een mooie woonboerderij, rijden nu 45 minuten enkele reis naar school.

Toen ik in dat dorp woonde wilde ik lekker met Koningsdag op een terrasje zitten, je raadt het al, alles dicht. Op kerstavond wilde ik een pizza bestellen, onmogelijk. De buurvrouw klaagde altijd dat onze kat te hard over de trap rende en dat ik ‘s ochtends de shampoo te hard terugzette in het rekje. Als je buiten was pakte ze snel de gieter om haar planten water te geven zodat ze tegen je kon klagen.

Nooit meer verlaat ik de stad, al geven ze geld toe of dringen ze aan, er is geen reden om hier weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
Erapaz schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:41:
[...]
Nederlandse dorpen zijn zo ontzettend schraal, gewoon rillingen over mij rug als ik door die wijken rijd. Heb je een leuk dorp met mooie huizen, vraag je door dan blijkt de enige school vreselijk te zijn.
Je beschrijft nu een mini dorpje in vergelijking met de stad. In een normaal dorp van enige omvang zijn gewoon meerdere scholen, supermarkten, sportverenigingen en ga zo naar door.

Bovendien gaat de discussie niet over dorp versus stad, maar over Randstad versus 'het oosten'. In beide regio's heb je steden, dorpen en gehuchten. Jouw ervaring zal dus eerder gevolgen (moeten) hebben voor de keus tussen stad en dorp dan voor de keus tussen Randstad en periferie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 10:57:
[...]

Je beschrijft nu een mini dorpje in vergelijking met de stad. In een normaal dorp van enige omvang zijn gewoon meerdere scholen, supermarkten, sportverenigingen en ga zo naar door.

Bovendien gaat de discussie niet over dorp versus stad, maar over Randstad versus 'het oosten'. In beide regio's heb je steden, dorpen en gehuchten. Jouw ervaring zal dus eerder gevolgen (moeten) hebben voor de keus tussen stad en dorp dan voor de keus tussen Randstad en periferie.
Zelfs dan nog, ik woon in een klein dorp, (granted naast een grotere stad). Maar hier is de AH gewoon 7 dagen per week open. Kan ik gewoon op koningsdag op een terrasje zitten, en kan ik ook een pizza bestellen.

En daarnaast, hij heeft dus meerdere mensen in zijn kennissenkring die in een straal van ~40km (30-45 minuten in de auto) werkelijkwaar één school kunnen vinden die voldoende is voor hun kroost? Kom op zeg, ik geloof er iig weinig van. Dat een school kan tegenvallen geloof ik direct. Maar zelfs als het dorp slechts één school heeft (en dan hebben we het al eerder over een gehucht), dan heeft het dorp ernaast ook gewoon een school. Middelbare scholen zijn er wat minder natuurlijk, maar dan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:08
rowan hartog schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 23:33:
en dat betekend "HR automatisering"? wat doe je met dat beroep?
offtopic:
en ik dacht dat HR automatisering voor zich sprak - het automatiseren van HR processen 8)

Ik ben hier niet om mij uit te wijden over mijn carrière - maar gister kwam ik deze vacature tegen. Ik denk dat je dat wel een redelijke indruk moet kunnen geven van het vakgebied

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Erapaz schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 07:23:
[...]

En je levensgeluk? Het lijkt mij helemaal niks om in het oosten te wonen namelijk en velen denken er net zo over. Daarom zijn de huizen daar ook zo goedkoop.
Ons doel was de zee en dan zit je in het oosten natuurlijk niet zo heel erg op je plek. Maar als ik zou moeten kiezen tussen hartje Amsterdam of een redelijk dorp in het oosten, dan reis ik af naar het oosten. Al zou ik dat appartement in A'dam van 1 miljoen zo af kunnen tikken.... nee bedankt. (Dan koop ik dat appartement alsnog en zet ik er expats in.) :)

Ik heb 5 jaar in Utrecht gewoond. Het heeft echt wel wat hoor, maar uiteindelijk voor wat meer rust daar vertrokken en naar een iets slaperige plaats verkast. Nu wonen we in een slaperige stad "aan een doorgaande weg".... LOL, doorgaande weg... Wij zijn wel wat gewend, om te beginnen 12 bussen per uur in beide richtingen overdag en een sneltram 4 keer per uur in beide richtingen. Wat ook helpt is dat de weg bijna 30 meter van het huis af ligt. We hebben hier ook niet eens snelwegen.... dus die doorgaande weg is maar relatief.

Maar je ziet de huizenmarkt hier ook steeds gekker worden. Een jaar geleden dit huis ónder de vraagprijs gekocht, maar dat is hier inmiddels ook bijna ondenkbaar. De wat duurdere huizen liepen hier vroeger nooit zo hard, want veel mensen met een wat lager inkomen. Maar zelfs die zijn nu in no-time weg. Meestal gekocht door mensen van buitenaf. Er gebeurt dus wel iets, maar ik verwacht niet dat Amsterdam nu heel hard leeg gaat lopen. :) De groep die eerder "min of meer veroordeeld was tot Randstad" en nu wat meer vrijheid heeft zal misschien kansen zien, maar zoals jij al aangeeft vinden heel veel mensen een drukke stad gewoon wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Unknown Alien schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:21:
Woon in Amersfoort en werk in een dorp erbuiten. Is 15 min rijden.

Loon is 74k bruto als Teamlead ITer.

Als ik in bv a,dam of Utrecht zou gaan werken zou mijn inkomen niet veel schelen, wel enorm meer woon werk verkeer. Overigens heb ik in de afgelopen jaren niks tot weinig gemerkt van inkomens verschil toen ik in Amsterdam woonde en werkte.
Bij dat soort werk en bijbehorende salarissen zullen de verschillen dan ook veel kleiner zijn omdat mensen die dat werk doen over het algemeen al mobieler zijn. Mensen die 2x modaal of meer verdienen hebben veel minder moeite met langere reistijd. Voor werk waar mensen een half uur reistijd al veel vinden kunnen werkgevers veel makkelijker lagere salarissen bieden als daar tegenover staat dat de reistijd minder is. En als je dat internationaal doortrekt zie je het nog extremer. Ik zit in een team waar ook flink wat collega's uit midden-Europa inzitten. Maar omdat we hetzelfde werk doen en in dezelfde regio werken (Europa) verdienen we allemaal ongeveer even veel. Mijn collega's in midden-Europa verdienen dus ontzettend veel in vergelijking met anderen in die landen.

[ Voor 16% gewijzigd door Frame164 op 07-08-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-09 13:25
Nee ! Ik woon in het oosten (zuid -oosten), brainport, Eindhoven maar verdien veel meer dan ik in het westen zou kunnen verdienen. Een collega die in Amsterdam woont heeft net weer een nieuwe baan geaccepteerd in Eindhoven puur omdat de salarissen daar hoger liggen. Werkzaam in de tech/ICT bij een van de bekende multinationals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flyingdutchboy schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:43:
Nee ! Ik woon in het oosten (zuid -oosten), brainport, Eindhoven maar verdien veel meer dan ik in het westen zou kunnen verdienen.
Tja, ik voorspel dat aardbevingsdeskundigen en geologen in Assen en Groningen ook significant meer kansen en hogere salarissen hebben dan in de rest van het land.

Veel relevanter vind ik of dat hogere salaris opweegt tegen een treinreis (of zelfs de KLM-bus) voordat je bij Schiphol bent. Dan misschien maar liever minder verdienen maar in Hoofddorp kunnen wonen, waar ze inderdaad hele leuke woonwijken hebben die je overal in het land ziet. Scheelt je toch een paar uur als je in het weekend naar het buitenland wilt of voor het werk naar het buitenland moet (bij mij voor Corona zo'n 1-2x per maand)

Daar moet een ieder zelf de mix in vinden, maar voor mij slaat-ie toch uit richting wonen in een grootstedelijke omgeving met hoogwaardig openbaar vervoer en een gemêleerde bevolking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-09 13:25
Verwijderd schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:08:
[...]

Tja, ik voorspel dat aardbevingsdeskundigen en geologen in Assen en Groningen ook significant meer kansen en hogere salarissen hebben dan in de rest van het land.

Veel relevanter vind ik of dat hogere salaris opweegt tegen een treinreis (of zelfs de KLM-bus) voordat je bij Schiphol bent. Dan misschien maar liever minder verdienen maar in Hoofddorp kunnen wonen, waar ze inderdaad hele leuke woonwijken hebben die je overal in het land ziet. Scheelt je toch een paar uur als je in het weekend naar het buitenland wilt of voor het werk naar het buitenland moet (bij mij voor Corona zo'n 1-2x per maand)

Daar moet een ieder zelf de mix in vinden, maar voor mij slaat-ie toch uit richting wonen in een grootstedelijke omgeving met hoogwaardig openbaar vervoer en een gemêleerde bevolking.
Dan kan ik je vertellen dat wij hier Eindhoven airport hebben, waarvan je voor veel lagere prijzen dan vanaf Schiphol hele leuke stedentrips kan maken. Voor mij 20 minuten fietsen en op het vliegveld is er een gratis overdekte fietsenstalling. Voor intercontinentale reizen _-die maak ik echter niet elke maand - zijn Brussel en Düsseldorf ook prima te bereiken
Pagina: 1 2 Laatste