Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lobstercrossing
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-12-2023
In augustus 2017 heb ik de (toen) nieuwste macbook pro met touchbar aangeschaft. Ik heb hier altijd extreem voorzichtig mee gedaan. Nu, bijna 4 jaar later, is het scherm van de een op de andere dag kapot. Wanneer ik het scherm verder dan +/- 15cm openklap, valt het achergrond licht uit. Hij staat wel aan, want als ik er een zaklamp op schijn zie ik dat hij aan staat. Ook zie ik vlekken onderin het scherm als ik hem een klein stukje open heb. Ik heb gelezen dat het 'flexgate' probleem al bekend is bij Apple, maar dat Apple enkel de reparatie voor de 2016 modellen gratis uitvoert.

Ik heb de macbook bij (web)winkel aangeschaft in augustus 2017. Ik ben hier van de week geweest en de medewerker daar dacht ook dat het de backlight is en dat bij reparatie hoogstwaarschijnlijk het hele scherm moet worden vervangen (a 740 euro). Nu gaf hij er ook bij aan dat de laptop er nog zo goed uit ziet, dat hij zo uit de winkel had kunnen komen. Hij raadde me aan om naar een Apple store te gaan, omdat ze daar wellicht coulanter zijn. Ik moet uit Ravenstein komen (onder Nijmegen), dus ik wil niet voor niets helemaal naar Amsterdam rijden.

Ik ben me nu dus aan het oriënteren op mijn consumentenrecht, aangezien het probleem bekend is bij Apple en ik 1000% zeker weet dat het niet mijn fout is. Weet iemand of ik enig poot heb om op te staan of dat ik gewoon vette pech heb. Ik las namelijk dat Apple eigenlijk ook geen reparaties doet meer dan een jaar na aanschaf op producten die niet aangekocht zijn bij Apple zelf.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 02-08-2021 12:12 . Reden: Naam webshop weggehaald, gezien deze niets toevoegt aan de discussie. ]

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:29
Eventuele (consumenten-)rechten heb je bij de webwinkel, niet bij Apple. Alles wat Apple voor je doet is puur coulance.

Je "consumentenrecht" is dat je recht hebt op gratis reparatie als het product niet aan de verwachtingen die je er van mag hebben voldoet. Het is vaste rechtspraak dat je (met name van een product uit een hogere prijsklasse) mag verwachten dat het een bepaalde tijd probleemloos meegaat zonder dat er (dure) reparaties nodig zijn. Hier een voorbeeld van jurisprudentie waarbij een Macbook Pro na iets meer dan 3 jaar kosteloos moest worden gerepareerd:
2.1. [...] Volgens [geopposeerde] mocht hij van een laptop in deze prijsklasse, de koopsom bedroeg € 3.559, verwachten dat deze langer meegaat dan 3 jaar (naar de kantonrechter begrijpt: zonder dat reparaties noodzakelijk zijn). Volgens hem blijkt dat onder meer uit het feit dat grote verzekeraars een dergelijke laptop in 5 of 6 jaar afschrijven. Hij heeft daarvan afschrijvingslijsten overgelegd.
2.2. In de verzetdagvaarding wijst [opposante] erop dat [geopposeerde] de laptop meerdere jaren zonder problemen heeft kunnen gebruiken, dat zowel de zakelijke garantietermijn van 1 jaar als de consumentengarantie van 3 jaar is verlopen, en dat zij de laptop daarom niet kosteloos hoeft te herstellen. Daarmee heeft [opposante] het standpunt van [geopposeerde] onvoldoende gemotiveerd weersproken. Zij is met name in het geheel niet ingegaan op de stelling van [geopposeerde] dat een laptop van deze prijsklasse langer dan 3 jaar zonder problemen zou moeten meegaan. Ook over de defecten van de laptop, die uit haar eigen onderzoek bij haar bekend zijn zoals blijkt uit haar prijsopgave, stelt [opposante] niets, en zij stelt dus ook niets met betrekking tot de vraag of de onderdelen die defect zijn geraakt wellicht van dien aard zijn, dat daarvan - ook bij deze koopprijs - (toch) niet mocht worden verwacht dat zij langer dan 3 jaar probleemloos zouden functioneren.
[...]
2.5. De kantonrechter zal het verstekvonnis daarom bekrachtigen.
Je moet terug naar de (web-)winkel waar je hem gekocht hebt en kosteloze reparatie vorderen. Argument is dat je bij een laptop van deze prijsklasse mag verwachten dat die geruime tijd probleemloos meegaat en dat deze laptop daar niet aan beantwoordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:53

rdejongjr

Gnome

Apple geeft het defect toe en bied reparaties aan voor het 13 inch model.
https://support.apple.com...display-backlight-service

[ Voor 79% gewijzigd door rdejongjr op 03-08-2021 00:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:07
rdejongjr schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 00:18:
Apple geeft het defect toe en bied reparaties aan voor het 13 inch model.
https://support.apple.com...display-backlight-service
Welke modellen komen in aanmerking?
Als u wilt zien welk model computer u hebt en of deze in aanmerking komt voor dit programma, kiest u het Apple-menu () > 'Over deze Mac'. Hieronder ziet u welke modellen in aanmerking komen.

MacBook Pro (13-inch, 2016, vier Thunderbolt 3-poorten)
MacBook Pro (13-inch, 2016, twee Thunderbolt 3-poorten)
Opmerking: andere dan de genoemde Mac-notebookmodellen vallen niet onder dit programma.

Volgens TS komt zijn MacBook niet in aanmaken. Staat ook in zijn OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Hoi @Lobstercrossing: is de winkel aangesloten bij een onafhankelijke geschillencommissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:25

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
loki504 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 06:14:
[...]

Welke modellen komen in aanmerking?
Als u wilt zien welk model computer u hebt en of deze in aanmerking komt voor dit programma, kiest u het Apple-menu () > 'Over deze Mac'. Hieronder ziet u welke modellen in aanmerking komen.

MacBook Pro (13-inch, 2016, vier Thunderbolt 3-poorten)
MacBook Pro (13-inch, 2016, twee Thunderbolt 3-poorten)
Opmerking: andere dan de genoemde Mac-notebookmodellen vallen niet onder dit programma.

Volgens TS komt zijn MacBook niet in aanmaken. Staat ook in zijn OP.
De TS zegt
Ik heb gelezen dat het 'flexgate' probleem al bekend is bij Apple, maar dat Apple enkel de reparatie voor de 2016 modellen gratis uitvoert.
En uit de link van @rdejongjr
De beïnvloede apparaten zijn verkocht tussen oktober 2016 en februari 2018. Apple of een erkende Apple serviceprovider zal de beïnvloede MacBook Pro-apparaten gratis repareren.
Jij quote dat het een 2016 model moet zijn maar deze werd dus verkocht tot 2018.

Ik zou niet zomaar concluderen wat de TS zegt en ik denk dat de tip van @rdejongjr dus een goede is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
We Are Borg schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:09:
[...]

De TS zegt

[...]

En uit de link van @rdejongjr

[...]

Jij quote dat het een 2016 model moet zijn maar deze werd dus verkocht tot 2018.

Ik zou niet zomaar concluderen wat de TS zegt en ik denk dat de tip van @rdejongjr dus een goede is
Ja TS zegt dat modellen tot 2016 in aanmerking komen. En dat hij in Augustus van 2017 het nieuwste model heeft gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

loki504 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:13:
[...]

Ja TS zegt dat modellen tot 2016 in aanmerking komen. En dat hij in Augustus van 2017 het nieuwste model heeft gekocht.
Nog een keertje mijn quote
De beïnvloede apparaten zijn verkocht tussen oktober 2016 en februari 2018. Apple of een erkende Apple serviceprovider zal de beïnvloede MacBook Pro-apparaten gratis repareren.
Het in 2016 geïntroduceerde model kan in augustus 2017 “het nieuwste model” zijn geweest. Pas als Apple een nieuw model introduceert gaat de oude uit de verkoop en aangezien het 2016 model tot februari 2018 verkocht is klinkt het aannemelijk dat het model wat de TS heeft gekocht in augustus 2017 het nieuwste model is wat Apple in 2016 geïntroduceerd heeft :)

[ Voor 28% gewijzigd door We Are Borg op 03-08-2021 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
We Are Borg schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:16:
[...]

Nog een keertje mijn quote

[...]
Ja de 2016 zijn tot 2018 verkocht. Maar dat wil niet zeggen dat er pas in 2018 een nieuw model is gekomen.

https://support.apple.com/kb/SP754?locale=nl_NL

Ik vermoed dat TS 1 van deze heeft. En die vallen er dus buiten.

En aangezien TS al in zijn OP begint over 2016 Modellen. Kan je er vanuit gaan dat TS daar al heeft gekeken en niet in aanmerking komt.

[ Voor 15% gewijzigd door loki504 op 03-08-2021 07:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Laatst online: 05-12-2021
Apple repareert alleen het 2016 model, wat tussen 2016 en 2018 verkocht is. Niet als je het 2017 model in 2017 hebt gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Ik heb ook wel eens een kapotte beeldschermkabel gehad op een 2012 (ofzo) MBP, na 3 jaar (net buiten garantie). Dat is toen zonder kosten gerepareerd (compleet nieuw scherm). Gewoon proberen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 22:28
https://repairpoint.nl/macbook-backlight-reparatie

Daar lijkt reparatie goedkoper te zijn dan het hele scherm te vervangen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joeyschrama
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:28
Het serviceprogramma geldt alleen voor de 13" 2016 modellen, maar het probleem komt bijna net zo vaak voor bij de 15" of 2017/2018 modellen.
Mijn advies is Apple support bellen en aangeven dat je het raar vind dat jouw MacBook niet voor het serviceprogramma in aanmerking komt. Dat je op fora hebt gelezen dat dit model hier ook veel klachten mee heeft. En dat je graag wilt dat jouw scherm kosteloos word vervangen.
Apple maakt snel uitzonderingen, hiervoor krijg je een zogeheten Customer Satisfaction code waardoor ASP's het scherm kosteloos kunnen vervangen.

Source: Ik werk bij een Apple Authorised Serviceprovider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:29
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad met een MacBook Pro 13" Touch Bar. Na 1,5 jaar kreeg ik eerst paars/groene strepen in beeld bij half dichtklappen van het scherm, daarna kapte de hele backlight ermee. Omdat ik de laptop in USA heb aangeschaft gold slechts 1 jaar garantie ipv de Europese wettelijke 2 jaar. Meerdere malen naar de Apple Store geweest, gebeld, maar geen garantie gekregen. Gevraagd naar customer satisfaction code bij meerdere medewerkers, maar gewoon 850 euro moeten aftikken voor een geheel nieuw scherm omdat het kabeltje vastgesoldeerd zit in het scherm en moederbord. Echt te bizar voor woorden. Ondanks dat ik al meerdere MacBooks heb gehad, iPhones en een iPad en dit overduidelijk een Apple-probleem is.

2 weken na de aankoop merkte ik al kleine 'deukjes' aan de achterzijde van het scherm ter plaatse van de scharnieren; destijds in de Apple Store werd verteld dat ik er niks aan kon doen, waarschijnlijk zou het komen doordat ik het scherm te ver naar achteren had gebogen. Uiteraard ben ik er altijd zeer zuinig op geweest en heb ik het scherm niet eens naar achteren durven buigen tot de 'stop'.

Ook heb ik last gehad van een letter die dubbel aansloeg, daarvoor is de gehele topcase wel vervangen onder garantie (serviceprogramma). Helaas is flexgate nog steeds grotendeels niet erkend, slechts voor 1 model uit 2016 terwijl deze issue bij veel modellen voorkomt. Het lijkt erop dat het kabeltje vanaf het 2019/2020 model wel verbeterd is (achter de schermen).

Edit: link naar topic

[ Voor 9% gewijzigd door boe.i op 03-08-2021 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:30

BCC

De officiele Apple reparatie kanalen zijn op dit moment bizar duur, vorige week durfden ze voor een half jaar oude ipad van 350 euro 300 euro te vragen voor een schermvervanging. Ik denk dat je beste optie is om hem via een 3rd party te repareren. Het is in ieder geval geen eenvoudige klus zie ik - YouTube: MacBook Flexgate Permanent Solution - Jumperless Repair :X

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobstercrossing
loki504 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:20:
[...]

Ja de 2016 zijn tot 2018 verkocht. Maar dat wil niet zeggen dat er pas in 2018 een nieuw model is gekomen.

https://support.apple.com/kb/SP754?locale=nl_NL

Ik vermoed dat TS 1 van deze heeft. En die vallen er dus buiten.

En aangezien TS al in zijn OP begint over 2016 Modellen. Kan je er vanuit gaan dat TS daar al heeft gekeken en niet in aanmerking komt.
Wellicht had ik dat inderdaad wat explicieter moeten vermelden, maar ik heb (helaas) het 2017 model. Ik heb de winkel gesproken en ik ga eerst Apple benaderen voor eventuele coulance (hoef ik ook niet dat eind naar Amsterdam te reizen) en anders stuur ik hem ter reparatie bij de winkel waar ik hem heb aangeschaft. Ik ga me dan denk ik maar beroepen op mijn consumentenrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lobstercrossing
CyberMania schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 06:43:
Hoi @Lobstercrossing: is de winkel aangesloten bij een onafhankelijke geschillencommissie.
Geen idee. Ik heb net gekeken en voor zover ik op de website van thuiswinkel zie wel..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-05 22:54
Ga eerst kijken wat er geregeld kan worden bij de verkoper, daar heb je namelijk rechten als consument.
Dit betekend dat je apparaat dus conform verwachtingen moet zijn van een apparaat uit de betreffende prijsklasse. Aangezien je van een Macbook van meer dan €1000 een levensduur van meer dan 4 jaar kunt verwachten heb je recht op een conform product. Kan de verkoper het niet kosteloos voor je repareren dan kun je de koop laten ontbinden en een deel van het aankoopbedrag terugkrijgen.

Je hebt dus niks met Apple te maken, je hebt geen rechten bij Apple en de kans dat je daar dus een gratis reparatie krijgt is minimaal. Het zou dus verspilde moeite zijn, en de verkoper probeert je gewoon naar Apple te sturen in de hoop dat zij het afhandelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
IThom schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:46:
de verkoper probeert je gewoon naar Apple te sturen in de hoop dat zij het afhandelen.
Op zich mag een verkoper de koper doorverwijzen naar de fabrikant als dat in de ogen van de verkoper de beste manier is om een probleem te verhelpen. Als @Lobstercrossing op die manier het probleem naar eigen tevredenheid opgelost krijgt is dat mogelijk het meest eenvoudige en goedkoopste.

Het is in ieder geval verstandig om dergelijke verwijzingen vast te leggen, bijvoorbeeld door nog eens schriftelijk contact op te nemen met de verkoper om te verifiëren of het inderdaad de bedoeling is dat de TS zelf contact opneemt met de fabrikant.

Sowieso is het handig om (schriftelijke) bewijsstukken te verzamelen en te archiveren zoals een aankoopfactuur of screenshots van websites waar het defect bij andere modellen staat beschreven.

Het kan nuttig zijn voor @Lobstercrossing om onderstaande topic eens door te lezen en daarbij het woord televisie te vervangen door laptop, want de koper in die casus heeft uiteindelijk gelijk weten te krijgen:
OLED TV vlekken op het scherm, verkoper doet moeilijk

@Lobstercrossing: mocht je zover willen gaan als de televisie-casus hierboven, hou er dan rekening mee dat je niet per se gelijk krijgt mocht je daadwerkelijk voor de kantonrechter komen te staan en dan draag je vaak de proceskosten waaronder (zij het doorgaans gedeeltelijk) de kosten voor eventuele rechtsbijstand van de verkoper. Mocht je willen procederen overweeg dan zeker om zelf betaald advies in te winnen en hou met je vordering rekening met de appèlgrens, hoewel jij of de verkoper daar waarschijnlijk niet boven lijkt te komen. Is dat wel het geval en gaat de verkoper in hoger beroep (appèl) dan ben je namelijk verplicht een advocaat te stellen en dat wordt al snel onrendabel bij relatief lage bedragen.

De ervaring in dit topic leert overigens dat veel verkopers al in een vroeg stadium bakzeil halen als er daadwerkelijk een dagvaarding wordt betekent, maar zoals je kunt lezen kan dat wel wat doorzettingsvermogen kosten en hangt waarschijnlijk ook af van de kwaliteit van je dagvaarding.

[ Voor 4% gewijzigd door Number10 op 03-08-2021 14:27 ]

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lobstercrossing
@Number10 ik zou het uit principe wel zo ver willen laten komen, alleen zijn de kosten dan te hoog voor de baten zal ik maar zeggen.. Ik ga het echter wel aan alle kanten proberen te regelen en hopen dat een van de partijen toegeeft.

Toch wel een hele bittere nasmaak, ruim een jaar gewerkt en gespaard voor een macbook als 17/18 jarige. Het ding vervolgens echt met alles beschermen, waarna het stuk gaat door een f***ing productiefout. Heel frustrerend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Zelfde probleem gehad. Bij de Apple Store werd aangegeven dat alleen 13 inch modellen gratis werden gerepareerd. Ik heb een 15 inch. 750 euro moeten betalen, heb je wel een mooie nieuwe deksel zonder krassen…

Belachelijk voor een laptop van 4K+ en 3 jaar oud.

[ Voor 11% gewijzigd door Erapaz op 03-08-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobstercrossing
@Erapaz ook weer zoiets, het probleem doet zich voor in meerdere modellen en groottes, maar dan toch een klein deel vergoeden. Dikke onzin. Heb je uiteindelijk je gelijk gehaald of de laptop laten repareren?

Erge is nog, mijn deksel heeft nog geen pitje aan beschadiging, heeft altijd een case omheen gezeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Lobstercrossing schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:52:
@Erapaz ook weer zoiets, het probleem doet zich voor in meerdere modellen en groottes, maar dan toch een klein deel vergoeden. Dikke onzin. Heb je uiteindelijk je gelijk gehaald of de laptop laten repareren?

Erge is nog, mijn deksel heeft nog geen pitje aan beschadiging, heeft altijd een case omheen gezeten..
Laten repareren, was een zakelijke laptop. Maar principieel vind ik het echt niet kunnen. Als consument zou ik niet gauw meer zo’n dure MacBook kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Number10 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:13:
[...]

Op zich mag een verkoper de koper doorverwijzen naar de fabrikant als dat in de ogen van de verkoper de beste manier is om een probleem te verhelpen. Als @Lobstercrossing op die manier het probleem naar eigen tevredenheid opgelost krijgt is dat mogelijk het meest eenvoudige en goedkoopste.
De verkoper heeft de verplichting om een defect kosteloos en zonder ernstige overlast te verhelpen. TS geeft aan dat hij van Nijmegen naar Amsterdam zou moeten rijden als hij het advies van de verkoper opvolgt. Dat is niet redelijk meer. Op deze manier het probleem doorschuiven naar de fabrikant mag niet.
hou er dan rekening mee dat je niet per se gelijk krijgt mocht je daadwerkelijk voor de kantonrechter komen te staan
De Macbook vertoont een bekend en veelvoorkomend probleem. Je kunt er nauwelijks beter voor staan bij de kantonrechter.
hou met je vordering rekening met de appèlgrens, hoewel jij of de verkoper daar waarschijnlijk niet boven lijkt te komen. Is dat wel het geval en gaat de verkoper in hoger beroep (appèl) dan ben je namelijk verplicht een advocaat te stellen en dat wordt al snel onrendabel bij relatief lage bedragen
Voor de verkoper is dat ook onrendabel. Ik wil wel stellen dat er geen beroep wordt aangetekend als TS in eerste aanleg gelijk krijgt, en raad TS aan om hier werk van te maken bij de verkoper.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobstercrossing
@fopjurist thanks voor de info!

Ik ben gisteren terug gegaan naar de winkel, waar ik de MacBook heb ingeleverd voor reparatie. Het was wel jammer dat me zaterdag werd gezegd dat de onderzoekskosten 40 euro zouden zijn en dat de medewerker gisteren ineens aan kwam met 80 euro.. Anywho, ik wacht de 'diagnose' en prijsopgaaf af. Daarna ga ik bezwaar aantekenen.

Als iemand nog goede tips heeft om dit te doen, dan hoor ik dat graag. Ik ben niet erg thuis in het juridische straatje, om zo maar te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
fopjurist schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 18:53:
[...]
De verkoper heeft de verplichting om een defect kosteloos en zonder ernstige overlast te verhelpen. TS geeft aan dat hij van Nijmegen naar Amsterdam zou moeten rijden als hij het advies van de verkoper opvolgt. Dat is niet redelijk meer. Op deze manier het probleem doorschuiven naar de fabrikant mag niet.(…)
Dat snap ik, maar wat er staat gecodificeerd in het BW is 'onder de streep' niet per se het meest gunstige voor een koper en dus kan een verwijzing naar derden zoals de fabrikant wel degelijk een betere uitkomst geven als - ik zeg maar wat - afhandeling door de verkoper in de praktijk toch in een vorm van overlast resulteert. Maar uiteraard niet als het een neerkomt op 'doorschuiven', dat ben ik wel met je eens.

Mooi als je als koper achteraf van een rechter gelijk krijgt, maar eventuele nevenschade door bijvoorbeeld tijdverlies of tijdsinvestering moet je daarin volgens mij wel verrekenen en krijg je ook bij betaald advies niet per se volledig vergoed. Soms is het wat mij betreft dus beter om pragmatisch te zijn en niet principieel, ook al heb je gelijk. Zo zijn er ook altijd wel woonomstandigheden te vinden waarbij buren zich onrechtmatig gedragen jegens andere buren, maar er zijn situaties waarin je dat uit pragmatisch oogpunt soms beter maar kan accepteren. Soms ook niet. Maar een forum lijkt mij ongeschikt om het geheel altijd te kunnen overzien.
(…)
De Macbook vertoont een bekend en veelvoorkomend probleem. Je kunt er nauwelijks beter voor staan bij de kantonrechter. (…)
Dat dacht de koper van het bankstel in het vonnis dat ik vorig jaar citeerde denk ik ook. En de inhoud of beoordeling is nog één ding, maar het kan ook vastlopen op procesrecht als iemand alles zelf doet en een onbenullige fout maakt.
(…)
Voor de verkoper is dat ook onrendabel. Ik wil wel stellen dat er geen beroep wordt aangetekend als TS in eerste aanleg gelijk krijgt, en raad TS aan om hier werk van te maken bij de verkoper.
Of dat onrendabel is hangt uiteraard af van de belangenafweging van de verkoper op dat moment. Die afweging kennen we dus niet, en op grond van wat er in dit topic staat gedeeld gaat de appelgrens waarschijnlijk sowieso niet overschreden worden. Maar zelden zie ik in dit topic het risico genoemd worden en dat is jammer als de TS toch geconfronteerd wordt daarmee of omgekeerd zelf in hoger beroep zou willen maar dat niet kan.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Number10 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:14:

[...]

Dat dacht de koper van het bankstel in het vonnis dat ik vorig jaar citeerde denk ik ook. En de inhoud of beoordeling is nog één ding, maar het kan ook vastlopen op procesrecht als iemand alles zelf doet en een onbenullige fout maakt.
Ik moest even goed zoeken naar je citaat van vorig jaar, maar het gaat om een hele andere casus. TS heeft recht op gratis reparatie door de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobstercrossing
Zojuist een prijsopgaaf ontvangen van de reparatiedienst van de winkel. Kosten: 740 euro.. Inruilwaarde van mijn mac ligt rond de 550 euro...

Nu wordt het tijd om bezwaar aan te schrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bizar om dit te lezen. Apple kiest ervoor dat hun producten totaal niet te repareren zijn, en vind het kennelijk volstrekt normaal dat je na 2 jaar je laptop weg kan pleuren. Bizar.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobstercrossing
@kamerplant ja zo voelt het wel, nu is deze bij een 'premium' reseller aangekocht en die zijn het hier kennelijk mee eens. Echt te bizar voor woorden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvon1
  • Laatst online: 06-09-2021
@Lobstercrossing

Ik ben benieuwd wat eruit komt. Ik heb namelijk hetzelfde probleem, wat helaas ook niet wordt opgelost. ☹️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobstercrossing
@Yvon1 Ik zal de updates hier geven. Mag ik vragen welke stappen jij hebt ondernomen om het op te lossen? Ik ben op het moment een bezwaarbrief aan het tikken, maar ik betwijfel of dit genoeg gaat zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airpower
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-05 22:46

Airpower

Feel the Power!

Ook hier hetzelfde probleem. Ik ben langs een authorized service provider gegaan die van een onderzoek van 5 seconden al concludeerde dat het een tekstboekvoorbeeld is van de flexgate. Omdat er voor het 2017 model geen reparatieprogramma is heeft deze geadviseerd met Apple Support (0800-0201581) te bellen. Na daar een medewerker en zijn leidinggevende te hebben gesproken kunnen die ook niets betekenen. Voornaamste reden: er is (nog) geen reparatieprogramma. De enige optie is om het scherm te laten repareren op eigen kosten (600 euro). Mocht er in de toekomst toch een reparatieprogramma komen dan is het mogelijk om het geld terug te krijgen. Tevens adviseerde de medewerker om feedback in te sturen via https://www.apple.com/feedback/. Hoe meer signalen Apple krijgt over dit probleem, hoe eerder dit model aan het reparatieprogramma wordt toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobstercrossing
@Airpower ik zie het alleen niet zitten om 740 euro voor te schieten in de hoop dat ik het heel misschien met God's gratie terugkrijg. Ik ga zeker wel de feedback doorgeven, thanks voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Lobstercrossing schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:29:
@Airpower ik zie het alleen niet zitten om 740 euro voor te schieten in de hoop dat ik het heel misschien met God's gratie terugkrijg. Ik ga zeker wel de feedback doorgeven, thanks voor de tip.
Je kunt een procedure beginnen tegen de verkoper. Je kunt daarin verzoeken om een voorlopige voorziening waarbij de verkoper de kosten van reparatie draagt zodat je niets hoeft voor te schieten. De kans dat je in een procedure in het ongelijk wordt gesteld acht ik klein, maar in dat geval moet je alsnog de reparatiekosten en de proceskosten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSuperfly
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-03 14:20
*knip* Offtopic. Dit soort rants mogen achterwege blijven.

[ Voor 138% gewijzigd door Yorinn op 31-08-2021 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobstercrossing
Ik heb reactie van de winkel.. ze kunnen me een korting van een whopping 15 euro bieden op de reparatiekosten. Mijn argumenten over de flexgate zijn irreëel volgens hen, want (en ik quote) “Het probleem werd bij de 2016 modellen veroorzaakt door een te korte display kabel. Dit heeft Apple in de 2017 modellen opgelost door een langere kabel te gebruiken.”

Ik meen te hebben gelezen dat mensen de 2017 MacBooks uit elkaar hebben gehaald en zagen dat de kabels nog hetzelfde waren als die van de 2016 modellen, helaas ben ik nu de site(s) kwijt.

Ook werd er een belachelijke vergelijking gemaakt dat laptops van 300 euro en meer een gemiddelde levensduur van 36 maanden hebben, de winkel maakt hier wel 48 maanden van voor Macs, wat ik nog karig vind.. Toen ik aangaf dat een laptop van 2000 euro op geen enkel vlak vergelijkbaar is met een laptop van 300 euro, kreeg ik de volgende response “Met "acceptabele gemiddelde levensduren" zijn we het helaas niet eens. Wij en Techniek Nederland (voorheen UNETO-NVI) houden vanaf € 300,- dezelfde gemiddelde gebruiksduur. De kwaliteit van de MacBook wordt niet bepaalt door de prijs.” Met andere woorden, ik betaal bij Apple voor het merk en niet de kwaliteit.

Helaas blijkt deze winkel enkel aangesloten bij de geschillencommissie voor hun online aankopen en laat ik hem nu net in de fysieke winkel hebben gekocht 😭

Als iemand tips heeft hoor ik ze graag, ik heb helaas geen budget om naar de rechter te stappen. Wat volgens de Consumentenbond en het juridisch loket mijn enige optie is (of naar kassa stappen, maar of je in zo’n programma terecht kan komen is ook maar de vraag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceD4
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06-2024
Wat een vervelende situatie zeg. Ook gelijk een heel scherm vervangen wanneer alleen de kabel niet goed functioneert. Ik kan helaas op het gebied van juridische hulp niets bieden. Ik begrijp dat het ondertussen ook een principe kwestie is maar is het een idee om je te verdiepen in het zelf vervangen van desbetreffende onderdeel ?
Onderdelen en handleidingen zijn hier te vinden bijvoorbeeld: https://nl.ifixit.com/Sto...Touch-Bar-Mid-2017/Cables
https://nl.ifixit.com/Dev..._Pro_15%22_Touch_Bar_2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Lobstercrossing schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 23:19:
Helaas blijkt deze winkel enkel aangesloten bij de geschillencommissie voor hun online aankopen en laat ik hem nu net in de fysieke winkel hebben gekocht 😭
Voor fysieke winkels heb je toch een andere geschillencommissie genaamd "De Rechter"? Zaken feitelijk onder elkaar zetten, een periode van 2 werkweken geven om dit op te lossen/met een fatsoenlijke oplossing komen en anders laat je het voorkomen. Klaar. (alleen de stappen daartussen moet je niet overslaan, daar zijn wel topics over.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobstercrossing
IceD4 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 00:32:
Wat een vervelende situatie zeg. Ook gelijk een heel scherm vervangen wanneer alleen de kabel niet goed functioneert. Ik kan helaas op het gebied van juridische hulp niets bieden. Ik begrijp dat het ondertussen ook een principe kwestie is maar is het een idee om je te verdiepen in het zelf vervangen van desbetreffende onderdeel ?
Onderdelen en handleidingen zijn hier te vinden bijvoorbeeld: https://nl.ifixit.com/Sto...Touch-Bar-Mid-2017/Cables
https://nl.ifixit.com/Dev..._Pro_15%22_Touch_Bar_2017
Daar zat ik zelf ook al aan te denken, maar dat is echt een last resort. Ik ben niet heel handig en als ik hem zelf sloop door dat te doen heb ik helemaal geen opties meer..
sypie schreef op woensdag 1 september 2021 @ 06:57:
[...]

Voor fysieke winkels heb je toch een andere geschillencommissie genaamd "De Rechter"? Zaken feitelijk onder elkaar zetten, een periode van 2 werkweken geven om dit op te lossen/met een fatsoenlijke oplossing komen en anders laat je het voorkomen. Klaar. (alleen de stappen daartussen moet je niet overslaan, daar zijn wel topics over.)
[quote]sypie schreef op woensdag 1 september 2021 @ 06:57:
[...]

Klopt, maar zoals ik zei heb ik daar geen budget voor. Iets naar de rechter brengen kost meer dan het via de geschillencommissie oplossen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ik heb reactie van de winkel.. ze kunnen me een korting van een whopping 15 euro bieden op de reparatiekosten. Mijn argumenten over de flexgate zijn irreëel volgens hen, want (en ik quote) “Het probleem werd bij de 2016 modellen veroorzaakt door een te korte display kabel. Dit heeft Apple in de 2017 modellen opgelost door een langere kabel te gebruiken.”

Ik meen te hebben gelezen dat mensen de 2017 MacBooks uit elkaar hebben gehaald en zagen dat de kabels nog hetzelfde waren als die van de 2016 modellen, helaas ben ik nu de site(s) kwijt.
Als ze dit stellen, kan je daar natuurlijk ook op aanspreken en vragen bewijs te overleggen, daar zou ik eens naar vragen, want internet schreeuwt juist dat dit niet het geval is geweest. Vanaf de 2018 modellen is het kabeltje vervangen voor een langere kabel.
Ook werd er een belachelijke vergelijking gemaakt dat laptops van 300 euro en meer een gemiddelde levensduur van 36 maanden hebben, de winkel maakt hier wel 48 maanden van voor Macs, wat ik nog karig vind.. Toen ik aangaf dat een laptop van 2000 euro op geen enkel vlak vergelijkbaar is met een laptop van 300 euro, kreeg ik de volgende response “Met "acceptabele gemiddelde levensduren" zijn we het helaas niet eens. Wij en Techniek Nederland (voorheen UNETO-NVI) houden vanaf € 300,- dezelfde gemiddelde gebruiksduur. De kwaliteit van de MacBook wordt niet bepaalt door de prijs.” Met andere woorden, ik betaal bij Apple voor het merk en niet de kwaliteit.

Als iemand tips heeft hoor ik ze graag, ik heb helaas geen budget om naar de rechter te stappen. Wat volgens de Consumentenbond en het juridisch loket mijn enige optie is (of naar kassa stappen, maar of je in zo’n programma terecht kan komen is ook maar de vraag).
Van een laptop, in dit geval een MacBook, mag je echt wel verwachten dat deze erg lang mee gaat, mits natuurlijk de laptop in de afgelopen jaren netjes is behandeld (altijd in hoes, zorgvuldig mee omgegaan, je zou het kunnen zien aan de staat van de laptop).

In dit geval en ik denk dat de meeste het met mij eens zijn die deze issue ook ervaren op hun 2017 model, gaat het hier om een fabrieksfout dat Apple (nog) niet heeft erkend. Wel op de 2016 modellen, maar niet op de 2017 modellen. Ik lees wel verschillende verhalen op internet, dat de Apple Store soms deze reparatie ook kosteloos doet. Eventueel zou je aan het bedrijf vragen voor een second opinion door Apple en dat deze dus echt naar Apple gestuurd wordt en niet naar een partij zoals MicroFix (AASP).

Heb je geen rechtsbijstandverzekering? Zo niet, zou ik even het juridisch loket even alvast aanschrijven en ook vragen naar een second opinion door Apple.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Dit nieuwsbericht meldt dat de kabel in het 2018-model 2mm langer is. Hier zegt iemand "only 2018+ has that cable". De stukken van een Amerikaanse class-action zaak (Case 5:20-cv-05857, document 1) bevatten achtergrondinformatie (begin te lezen vanaf pagina 6 vanaf 'facts').

• Haruhi
  • Laatst online: 16:13
kamerplant schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 12:18:
Bizar om dit te lezen. Apple kiest ervoor dat hun producten totaal niet te repareren zijn, en vind het kennelijk volstrekt normaal dat je na 2 jaar je laptop weg kan pleuren. Bizar.
Als je hem bij Apple zelf koopt, ruilen ze hem gewoon om hoor.
Aldus mijn eigen ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lobstercrossing
Haruhi schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:29:
[...]

Als je hem bij Apple zelf koopt, ruilen ze hem gewoon om hoor.
Aldus mijn eigen ervaring.
Dan heb je een goede ervaring gehad. Als ze echt zo coulant ze waren hadden ze alle beïnvloede modellen opgenomen in het reparatieprogramma lijkt me. Maar hoe je het ook wendt of keert, ik heb ik hem bij een zogenaamde ‘premium’ reseller aangeschaft en zij doen erg moeilijk dus al zou Apple niet moeilijk doen, daar heb ik helaas niets aan.

[ Voor 10% gewijzigd door Lobstercrossing op 02-09-2021 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rdejongjr

rdejongjr

Gnome

Zoek op youtube naar louis rossmann flexgate.

Genoeg videos waarin hij uitlegt en laat zien dat de 2016 en 2017 modellen hetzelfde scherm gebruiken en daardoor falen.

Ook ifixit heeft er een aantal artikelen aan besteed.
Onder het NL recht kun je het 95% wel aannemelijk maken dat het een productie/ontwerpfout is maar zie je recht maar te halen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSuperfly
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-03 14:20
Voor mij hetzelfde probleem. Macbook pro uit 2017. Aangekocht voor 4000 euro, nu laten repareren voor 789,- euro.

Gelukkig heb ik nog een laptop uit 2011 die geen 1000 euro heeft gekost en nog steeds perfect werkt.

Op change.org kan je een petitie ondertekenen. Wellicht helpt het ons.
https://chng.it/BtdJWvP8sm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobstercrossing
Ik heb echt zo'n slechte ervaring met deze winkel. In de voorlaatse mail die ik kreeg, meende de medewerker dat Apple het probleem met de kabels heeft opgelost in het 2017 model. Toen ik vervolgens om bewijs vroeg en daarbij maar meteen vroeg wat er exact aan de hand is met de laptop (in de offerte staat eigenlijk alleen 'scherm kapot', dat vond ik erg beknopt) kreeg ik ineens response van een andere medewerker. Het hele stukje waarbij ik om bewijs vroeg is genegeerd en op de vraag wat er nu precies kapot is kon ook geen antwoord gegeven worden, omdat het scherm 'het gewoon niet doet' en ze het niet verder kunnen onderzoeken.. Maar hij doet het gewoon, alleen de verlichting werkt niet.

Ze hebben me nu een korting van 106 euro geboden op reparatie. Wellicht dat nog 4 weken mailen zorgt voor een acceptabele korting 8)7

Maar zonder gekheid, als ik nog wat meer onzin uit ze krijg en dan een geding start, heb ik (hopelijk) een goeie poot om op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobstercrossing
Ik wilde vermijden om hele mails te delen, maar de laatste reactie van de winkel is zo ontzettend triest dat ik het wel doe.

Ik mailde dit:
Er werd in de vorige mail gezegd dat de 2017 modellen een verbeterde kabel hebben. Ik heb hier sterk mijn twijfels bij, vandaar mijn vraag om bewijs van deze uitspraak. Er wordt enkel gezegd dat het display defect is, maar deze is niet kapot. Wanneer je een lamp op het scherm schijnt zie je dat het scherm werkt. Of wanneer je het scherm een klein stukje (max ongeveer 45 graden) opent, dan doet hij het gewoon normaal. Dit is eigenlijk alleen te wijten aan een defect aan de achtergrond verlichting kabels. Er zijn ook veel gelijke klachten voor het 2017 model te vinden, een simpele zoekopdracht lijdt naar legio voorbeelden met mede gedupeerden.

Als blijkt dat deze uitspraak niet klopt, is dit defect wel degelijk een productiefout, ondanks dat Apple dit niet toe heeft gegeven. Anders had dit probleem zich nooit zo snel voor mogen doen. Het komt er dan op neer dat mij een ondeugdelijk product is verkocht, wat mij recht op kosteloos herstel geeft. Dat Apple hier geen programma voor heeft, is uiteraard zeer vervelend, maar zou mij niet aangerekend mogen worden. *Winkel* is in dezen namelijk de verkopende partij en dus verantwoordelijk voor de producten die zij verkopen. Wanneer dit product niet deugdelijk blijkt, hoort de verkopende partij dit voor de consument op te lossen.

Als jullie willen bewijzen dat dit 'normale' slijtage is, vraag ik de MacBook beter te onderzoeken, zodat dit bewezen kan worden.

Omdat ik de MacBook nu bijna 48 maanden gebruik, had ik wel verwacht een klein beetje in de kosten tegemoet te moeten komen (ondanks dat ik het daar niet mee eens ben). Dit had ik wellicht wel geaccepteerd. Echter vind ik jullie aanbod zeer teleurstellend. Helaas ben ik dan ook genoodzaakt verdere stappen te ondernemen als er geen beter aanbod komt vanuit *winkel*. Ik weet dat ik in mijn gelijk sta en dat een kantonrechter dit mij ook zal geven. Uiteraard hoop ik dat we dit samen kunnen oplossen, dat zou voor beide partijen fijner zijn.

Hun response:
Ik heb de casus overgenomen van mijn collega *naam*. Ik deel echter wel zijn mening.

Het is een super vervelend verhaal uiteraard maar *winkel* zijn bij haar standpunt moeten blijven. Er is namelijk oprecht geen quality program voor dit probleem. Mijn excuse.s

Dit is de derde medewerker en de reacties worden er alleen maar slechter op. Voor wie interesse heeft, stuur me vooral een bericht, dan deel ik met liefde de naam van de winkel. Zodat anderen niet dezelfde fout maken door daar hun apparatuur aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
@Lobstercrossing de naam staat al gewoon in je laatste bericht. 😉. Maar was te verwachten dat zij het waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verdiep je ook even in het quelle arrest: eigenlijk moet de verkoper kostenloos repareren gedurende de economische levensduur van het product.
https://blog.iusmentis.co...-bij-een-consumentenkoop/

Van een macbook mag je naar alle redelijkheid verwachten dat deze langer meegaat dan 4 jaar. Apple doet dat ook, het device krijgt immers nog alle updates.

Verder kan de winkel zich niet verschuilen achter "de fabrikant heeft geen programma voor dit probleem".
Er is een probleem, het device is niet over zijn maximum gebruiksduur heen en de verkoper zal dit af moeten handelen.

[ Voor 22% gewijzigd door teacher op 14-09-2021 15:22 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobstercrossing
loki504 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:01:
@Lobstercrossing de naam staat al gewoon in je laatste bericht. 😉. Maar was te verwachten dat zij het waren.
Oeps, ik heb het maar even aangepast, just in case.. Maar je hebt gelijk dat het wel te raden was |:(
teacher schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:19:
Verdiep je ook even in het quelle arrest: eigenlijk moet de verkoper kostenloos repareren gedurende de economische levensduur van het product.
https://blog.iusmentis.co...-bij-een-consumentenkoop/

Van een macbook mag je naar alle redelijkheid verwachten dat deze langer meegaat dan 4 jaar. Apple doet dat ook, het device krijgt immers nog alle updates.

Verder kan de winkel zich niet verschuilen achter "de fabrikant heeft geen programma voor dit probleem".
Er is een probleem, het device is niet over zijn maximum gebruiksduur heen en de verkoper zal dit af moeten handelen.
Thanks, als ze nu eerst even ingaan op mijn andere argumenten, kan ik die idd ook nog gebruiken. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik ben jurist, geen orakel, maar ik heb er wel een mening over. Je hebt mijns inziens wel recht op garantie. Het is geen oude aankoop en je mag wel iets meer verwachten van een dergelijk product.

Je hebt recht op gratis reparatie. Indien dat niet kan mag de verkoper vervanging geven welke gelijk is aan het oorspronkelijke product, en indien dat ook niet kan moet hij de koopprijs terugbetalen. Let wel dat een gebruiksvergoeding wel is togestaan naar mijn laatste kennis maar dat zou niet enorm moeten zijn.

Apple limiteert gewoon al zn garanties tot twee jaar hetgeen in strijd is met Nederlands recht. Ze kunnen dat niet negeren. Het gaat hier dus om een andere verkoper? ook die zal als hij bedrijfsmatig handelt in ieder geval aan de bepalingen van het consumentenrecht moeten voldoen en een garantie moeten bieden.

Weigeren ze dit? Dan zou ik ze gewoon de rekening sturen van de schade, de koopovereenkomst ontbinden. Stuur ze een leuke rekening met de aanzegging dat als ze niet reageren de rekening meestal alleen maar hoger wordt en zeker indien je jurist inschakelt.

• We Are Borg

We Are Borg

LucyLG schreef op woensdag 15 september 2021 @ 01:30:
Ik ben jurist, geen orakel, maar ik heb er wel een mening over.

Apple limiteert gewoon al zn garanties tot twee jaar hetgeen in strijd is met Nederlands recht.
Die mening is prima maar dit punt is incorrect aangezien de TS niks te maken heeft met Apple. Apple is in dit geval de fabrikant en niet de verkoper. Dus de verkoper moet de garantie leveren en de garantietermijn van de fabrikant is irrelevant. Apple hoeft helemaal niks richting de TS

[ Voor 3% gewijzigd door We Are Borg op 15-09-2021 03:15 ]

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
We Are Borg schreef op woensdag 15 september 2021 @ 03:14:
[...]

Die mening is prima maar dit punt is incorrect aangezien de TS niks te maken heeft met Apple. Apple is in dit geval de fabrikant en niet de verkoper. Dus de verkoper moet de garantie leveren en de garantietermijn van de fabrikant is irrelevant. Apple hoeft helemaal niks richting de TS
klopt maar dacht dat ik dat ook zo vermeld had. je moet idd bij verkoper zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-05 05:28
@Lobstercrossing Even een punt waarin je heel helder moet zijn in je communicatie naar de webwinkel, en dat is dat je je beroept op de wettelijke garantie (consumer law), en het daarin niet uitmaakt of Apple vervangingsprogramma's heeft of niet, en of dit een productiefout is of niet. Sterker nog, garantie is er voor die productiefouten. Zolang er geen onopzettelijke schade (val, stoot of waterschade) is, is dit bij voorbaat een productiefout en hoort dit te vallen onder de wettelijke garantie en de Mac dus eerder stuk is gegaan dan redelijk is te verwachten.

Alleen de NL wet is hierin lekker vaag en dus gaat het wss lastig worden je recht te halen. We hadden hier beter meer het Britse of Deense model kunnen hebben, die gaan geloof ik uit van 5 of 6 jaar wettelijke garantie op electronica.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lazzaroo
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20-04-2023
Nou ik ben dus ook de pineut ik dacht ff dat ik de enigste was 😒 een week geleden dus van de een op andere dag ook die flexgate probleem onder het beeld verticale zwarten strepen over de hele onderkant.
MacBook uit 2017 terwijl MacBook uit 2016 met het zelfde probleem wel voor gratis reparatie in aanmerking komt. Ben naar de winkel geweest mediamarkt (kom ik ook nooit meer) die verwezen me naar apple ik online contact opgezocht met apple via de chat werd ook terug gebeld ergens vanuit Ierland de medewerker was kort die verwees mij weer naar de winkel waar ik de laptop had gekocht dus het bekende riedeltje erg vervelend allemaal en mij werd succes gewenst 😒
Hopelijk komt er alsnog een gratis reparatie voor de MacBook 2017 met het flexgate probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reddog
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-01-2022
Ik sluit me aan bij het team MBP i5 2017 🥲

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeuhajUYpqlt3qMC3g0WS5nknKs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dxuhczvD6nIz3x0bsyGzK1YR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalleDuivis
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07-05 15:52
Voor mensen die dit Topic nog tegen komen omdat ze hetzelfde probleem hebben.

Ik had dit ook, en er is onder consumenten recht een nieuw scherm ingezet.

Het ging ook om een MacBook Pro 13inch uit 2017.

Dus het op consumenten recht gooien is het proberen waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whiteN900
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-12-2021
Hier wederom een 13 inch MacBook Pro uit 2017 met hetzelfde euvel.
Vandaag melding gemaakt via email bij de verkoper (Premium Apple Reseller in het zuiden van het land).
Nu maar eens even afwachten wat der reactie gaat zijn..

• JJJS
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik heb een 15 inch Macbook pro, late 2016 model.

Wij hebben sinds een paar dagen het flexgate probleem.

De gedachte die bij mij opkwam: is hier niet gewoon sprake van een verborgen gebrek? Een kabeltje wat net te kort is en daardoor veel eerder de geest geeft dan kabeltjes normaliter doen, alsook de rest van de laptop.

Ik lees coulance voor de 13 inch modellen, maar is er richting de 15 inch modellen ook al souplesse betracht? Waar kan ik hem het beste inleveren en tot wie kan ik mij het beste wenden?

Ik vind het ongelofelijke slechte service van apple: laptop heeft mij 4500 euro gekost en geeft nu al de geest. Kan toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr

rdejongjr

Gnome

Onder Nederlands consumenten recht kun je met 2 linkjes prima aannemelijk maken dat het een reeds aanwezige ontwerpfout is:
IFixIt

En

Rossmann (eerste 4 video's)

Helaas moet je daarvoor wel aankloppen bij je verkoper en ze erop wijzen en waarschijnlijk afdwingen (meeste zullen wel denken "zie je recht maar te krijgen")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJS
Dat lijkt mij toch ook. Dank voor de links.

Ik heb hem rechtstreeks bij Apple gekocht. Kan Apple blijkbaar niet mailen, dus aangewezen op telefonische support die van niets weet en mij naar een service centre verwijst.

Hoe kan ik in contact met Apple komen? Ik zit niet op nog meer ruis van een tussenpersoon te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:30

BCC

Chat werkt bij mij altijd traag maar goed.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJS
Ja chat ook geprobeerd, maar zelfde verhaal. Als je mailt, kan je het goed samenvatten, antwoord apple ligt gelijk vast en je kan het op basis van die mail vervolgens makkelijk escaleren. Maar kan nergens mail adres customer service vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-04 16:34
Hey Tweakers,

Helaas ben ik inmiddels ook slachtoffer geworden van het Flexgate fiasco.

Ik heb een Macbook Pro 13" non touchbar uit 2016 welke tot op de dag van vandaag zonder enig mankement heeft gefunctioneerd. Gisteren deed hij het nog prima, ik heb hem weggelegd en vandaag ineens geen beeld meer. Schijn je er met een zaklamp in dan zie je dat het scherm wel werkt, maar dat de backlight functie volledig afwezig is.

Afijn flink balen, maar na wat Google werk kwam ik de pagina van Apple zelf tegen waar exact mijn probleem werd omschreven. Mijn model macbook valt onder het reparatie programma wat Apple aanbied, dus vol goede moed belde ik Apple op.

Wat blijkt, dit programma is maar tot 5 jaar na aanschaf geldig. En wat blijkt, mijn Macbook is 5 jaar en 1 maand oud. FML! Apple biedt hierbij geen enige coulance, wil mij nergens mee helpen of tegemoet komen en het enige wat ze voorstellen is een compleet nieuw scherm laten monteren a €600,-

Ik vrees dat ik in deze alsnog de sjaak ben, maar denken jullie dat ik enige kans maak om dit aan te vechten? Het is immers het exacte model waarvan Apple aangeeft dat het een ontwerpfout bevat en waarvoor ze zelf notabene een reparatie traject hebben opgestart. Alleen omdat mijn macbook 1 maand te oud is, heb ik ineens nergens recht meer op. Mag dit gewoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:51
YellowCab schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:44:
Hey Tweakers,

Helaas ben ik inmiddels ook slachtoffer geworden van het Flexgate fiasco.

Ik heb een Macbook Pro 13" non touchbar uit 2016 welke tot op de dag van vandaag zonder enig mankement heeft gefunctioneerd. Gisteren deed hij het nog prima, ik heb hem weggelegd en vandaag ineens geen beeld meer. Schijn je er met een zaklamp in dan zie je dat het scherm wel werkt, maar dat de backlight functie volledig afwezig is.

Afijn flink balen, maar na wat Google werk kwam ik de pagina van Apple zelf tegen waar exact mijn probleem werd omschreven. Mijn model macbook valt onder het reparatie programma wat Apple aanbied, dus vol goede moed belde ik Apple op.

Wat blijkt, dit programma is maar tot 5 jaar na aanschaf geldig. En wat blijkt, mijn Macbook is 5 jaar en 1 maand oud. FML! Apple biedt hierbij geen enige coulance, wil mij nergens mee helpen of tegemoet komen en het enige wat ze voorstellen is een compleet nieuw scherm laten monteren a €600,-

Ik vrees dat ik in deze alsnog de sjaak ben, maar denken jullie dat ik enige kans maak om dit aan te vechten? Het is immers het exacte model waarvan Apple aangeeft dat het een ontwerpfout bevat en waarvoor ze zelf notabene een reparatie traject hebben opgestart. Alleen omdat mijn macbook 1 maand te oud is, heb ik ineens nergens recht meer op. Mag dit gewoon?
ik quote graag naar dit stuk: https://support.apple.com...display-backlight-service

en dan de volgende tekst:

'Het programma geldt voor in aanmerking komende MacBook Pro-modellen gedurende een vijf jaar na de eerste detailhandelverkoop van het apparaat of drie jaar na de begindatum van dit programma, waarbij de periode met de langste dekking geldt.'

Zoals ik het lees heb je inderdaad niet meer de vijf jaar. Maar wel de drie jaar na de begindatum van dit programma (mei 2019 is het begonnen zover ik zie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:39
Misschien dat TS @Lobstercrossing een update kan geven hoe het voor hem opgelost is, mogelijk dat anderen daar ook wat aan hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:39
dglavimans schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:42:
[...]

ik quote graag naar dit stuk: https://support.apple.com...display-backlight-service

'Het programma geldt voor in aanmerking komende MacBook Pro-modellen gedurende een vijf jaar na de eerste detailhandelverkoop van het apparaat of drie jaar na de begindatum van dit programma, waarbij de periode met de langste dekking geldt.'

Zoals ik het lees heb je inderdaad niet meer de vijf jaar. Maar wel de drie jaar na de begindatum van dit programma (mei 2019 is het begonnen zover ik zie)
Ik zie daar een duidelijke of staan, je hebt dus of 5 jaar of 3 jaar vanaf het begin van het programma, waarbij de langste periode telt, die periode lijkt dan die van 5 jaar te zijn geweest in het geval van @YellowCab

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YellowCab
dglavimans schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:42:
[...]

Jij bent echt mijn held van 2022 wat mij betreft! Ik heb Apple gebeld en bovenstaande aan ze voorgelegd. Nou die wisten niet af van het "of 3 jaar na de begindatum van dit programma" gedeelte natuurlijk. Na overleg met zijn supervisor inderdaad toegegeven dat ik recht heb op gratis vervanging _/-\o_ Aanstaande vrijdag wordt mijn MacBook ingenomen bij Fixers en dan wordt hij gratis gerepareerd.

Nogmaals onwijs bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dglavimans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:51
YellowCab schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:34:
[...]

Jij bent echt mijn held van 2022 wat mij betreft! Ik heb Apple gebeld en bovenstaande aan ze voorgelegd. Nou die wisten niet af van het "of 3 jaar na de begindatum van dit programma" gedeelte natuurlijk. Na overleg met zijn supervisor inderdaad toegegeven dat ik recht heb op gratis vervanging _/-\o_ Aanstaande vrijdag wordt mijn MacBook ingenomen bij Fixers en dan wordt hij gratis gerepareerd.

Nogmaals onwijs bedankt!
Dat is fijn om te horen want ik ga hem zelf zaterdag voor deze reden brengen en ik zat precies met hetzelfde hahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJS
Ik heb inmiddels de Macbook pro weggebracht bij Apple.

Hoewel ik duidelijk flexgate problemen heb, werd mij aangegeven dat dit alleen bij de 13 inch modellen voorkwam en niet bij de 15 inch. Die zouden een andere kabel hebben. Gevaagd wat het dan wel was met het backlight, want deels open zag je het beeld nog en bij verder open viel hij weg, maar daar is geen antwoord op gekomen.

Weten jullie of de kabelissue ook bij de 15 inch modellen voorkwam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJS
Ik werd door de service afdeling verwezen naar Apple Legal, maar ook daar lijk ik niemand te kunnen mailen of anderszins schriftelijk benaderen.

Wat een klotezooi! Je krijgt een lulpraatje, maar kan nergens iets schriftelijks indienen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJS
Net gesproken met senior advisor. Ja, het was allemaal lullig, maar het valt niet binnen het 13 inch programma en er is niemand bevoegd om uitzonderingen te maken. Kan wel een brief naar Legal in Cork sturen......

Wat een service.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthiasprovo
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-04-2022
Ik ben net ook weggestuurd met hetzelfde probleem voor een 15 inch mb pro 2016. Reden is dat ze geen uitzonderingen kunnen maken op zulke oude modellen. Het zou ook geen gekend probleem zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Vandaag mijn Macbook weer opgehaald na reparatie. Er was inderdaad sprake van het Flexgate probleem en het scherm is kosteloos onder garantie vervangen! Ontzettend bedankt voor het meedenken allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
JJJS schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:12:
Net gesproken met senior advisor. Ja, het was allemaal lullig, maar het valt niet binnen het 13 inch programma en er is niemand bevoegd om uitzonderingen te maken. Kan wel een brief naar Legal in Cork sturen......

Wat een service.....
Heb je geen rechtsbijstandverzekering? Zelf zou ik het niet laten vallen onder het serviceprogramma, maar onder het consumentenrecht, voornamelijk dat je niet kan/mag verwachten dat het scherm (backlight) stuk gaat na verloop van tijd gezien de prijs dat je ervoor betaald hebt. Er is genoeg bewijs op internet te vinden, waaruit blijkt dat het probleem zich ook voor doet op de 15 inch modellen.

Zie: https://appleissues.net/t...6-2017-backlight-issue/16

Een mailtje naar TimApple kan ook, vroeger ook wel eens gedaan en werd de volgende dag gelijk door Apple Ierland teruggebeld. Het is maar hoe veel moeite je hier in wilt steken. Eventueel zou je ook nog contact kunnen zoeken met ECC Nederland, ik denk dat je daar nog wel eens kans maakt. Let hierbij wel op dat je het apparaat niet op bedrijf hebt aangeschaft, ze helpen alleen consumenten.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lobstercrossing
Hi iedereen,

Excuses voor de lange afwezigheid. Ik heb hier zo mijn redenen voor, maar het belangrijkste voor jullie is natuurlijk het verhaal over mijn laptop.

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen. Ik ben op mn kop gaan staan, ben naar een vestiging van deze ''premium reseller'' geweest, maar helaas. Ik heb het niet voor elkaar gekregen. Mezelf beroepen op het consumentenrecht, ''dreigen'' met rechtzaken en ronduit asociaal boos worden hebben allemaal niets opgeleverd. De klantenservice is ronduit om te janken en deze firma verdient het niet om ook maar iets te verkopen.

Ik heb helaas door omstandigheden besloten om te stoppen met het aanvechten, het voelde een beetje alsof ik tegen een flat aan het slaan was in de hoop deze om te gooien..

Voor de mensen die hem bij Apple zelf hebben gekocht, hen heb ik ook gesproken (ik kan als iemand dat wil het nummer eventueel opzoeken) en de medewerker die ik sprak was ontzettend behulpzaam, heeft nog geprobeerd voor mij iets in werking te zetten, maar omdat zij mij de laptop niet hebben verkocht kon dat helaas niet. Ook deze correspondentie heb ik meegebracht naar de mac winkel, maar wederom zonder resultaat.

Ik hoop nog steeds dat Apple zelf het fatsoen heeft om een reparatieprogramma te maken, maar ik betwijfel het ten zeerste..

Bedankt voor alle tips in ieder geval en voor andere gedupeerden, heel veel succes!

Het laatste dat ik heb te melden is: koop je apple producten bij Apple. Zij zijn in ieder geval wel op de hoogte van conusmentenrechten en zij (voor zover ik het begreep) willen hier wel service in bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVA220
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-04-2022
Hoi allemaal,

Mijn laptop heeft sinds maandag dezelfde symptomen als de rest hier omschrijft. Het moet daarom om hetzelfde (flexgate) probleem gaan. Punt hier is: ik heb mijn MacBook Pro 13 inch in 2019 (september) bij Apple in de winkel gekocht. Aangezien de aankoop meer dan 2 jaar geleden is gedaan, heb ik dus officieel geen garantie meer. Daarnaast zou mijn laptop over een verlengde kabel moeten beschikken, waardoor het probleem zich niet voor zou moeten kunnen doen.

Morgen heb ik een afspraak bij de Apple store, dus ik ben me momenteel aan het oriënteren en inlezen op dit probleem, zodat ik niet zomaar word afgepist met een eenvoudig lulpraatje.

Iemand tips en/of vergelijkbare ervaringen met dit probleem? Ook tips over hoe te werk te gaan morgen op de afspraak zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bremsy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-03 11:03
Ik heb een paar keer een iPhone van ouder dan 2 jaar (2,5 jaar) bij Apple ter reparatie aangeboden met een beroep op het consumentenrecht. Deze iPhone waren ook via de Apple Store aangeschaft. Zij zijn gratis vervangen.
Wellicht lukt dit met een beroep op het consumentenrecht bij een MacBook ook. Je moet dit wel expliciet noemen.
Het consumentenrecht geeft aan dat je garantie hebt gedurende de te verwachten levensduur. Die is bij een MacBook Pro veel langer dan twee jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVA220
Bremsy schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:28:
Ik heb een paar keer een iPhone van ouder dan 2 jaar (2,5 jaar) bij Apple ter reparatie aangeboden met een beroep op het consumentenrecht. Deze iPhone waren ook via de Apple Store aangeschaft. Zij zijn gratis vervangen.
Wellicht lukt dit met een beroep op het consumentenrecht bij een MacBook ook. Je moet dit wel expliciet noemen.
Het consumentenrecht geeft aan dat je garantie hebt gedurende de te verwachten levensduur. Die is bij een MacBook Pro veel langer dan twee jaar..
Goed idee! Nu net even alles uitgezocht omtrent consumentenrecht. Goed om dat even expliciet te benoemen inderdaad, dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WVA220
Even een update over hoe het is gegaan vorige week. Op mijn afspraak bij de Apple store liet ik dus duidelijk zien wat mijn laptop mankeerde en dat het door die flexcable komt (door beeld open en dicht te bewegen zag je wat voor effect elke hoek op het beeld had). De medewerker gaf aan dat het erg jammer was dat ik geen garantie meer had. Hierop beriep ik mij op mijn consumentenrecht, door te stellen dat als mijn MacBook van 1500 euro na 2,5 jaar ermee kapt, Apple me gewoon een gebrekkig product heeft geleverd. Nadat ik op de bon kon aantonen dat ik mijn laptop bij Apple had gekocht, ging de medewerker overstag en besloten ze er gratis een nieuw scherm op te zetten! :)

Om hun garantie argument te tackelen is het dus goed om je op je consumentenrecht te beroepen. Daarnaast is het bij Apple van belang dat je het daar hebt gekocht. Zo niet, dan word je waarschijnlijk naar de winkel verwezen waar je hem wel hebt gekocht en mag je het met hun uitvechten.

Nogmaals dank voor je reactie Bremsy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peejdorie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-05 13:53
Helaas, ook ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Mijn laptop (feb 2017) is een macbook pro 13 inch. https://support.apple.com...display-backlight-service

"The program covers eligible MacBook Pro models for 5 years after the first retail sale of the unit or 3 years from the start date of this program, whichever is longer."

Inmiddels is het dus langer dan drie jaar geleden sinds het programma is opgezet (mei 2019). Ik denk dat ik pech heb.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

peejdorie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 12:19:
Helaas, ook ik loop tegen hetzelfde probleem aan. Mijn laptop (feb 2017) is een macbook pro 13 inch. https://support.apple.com...display-backlight-service

"The program covers eligible MacBook Pro models for 5 years after the first retail sale of the unit or 3 years from the start date of this program, whichever is longer."

Inmiddels is het dus langer dan drie jaar geleden sinds het programma is opgezet (mei 2019). Ik denk dat ik pech heb.. :/
Als je het topic doorleest, zie je dat de winkelier verantwoordelijk is voor de juiste afhandeling. Als je het goed aanvliegt wordt je macbook kosteloos gerepareerd.

Pagina: 1